Niin eli minulla tulee aina välillä huuliin (ylähuuleen)ilmeisesti finnejä. Niiden syntymän huomaa kun painelee huulta ja tuntuu kovalta alta ja on hieman kipeäkin. Sitten seuraavina päivinä siihen ilmestyy pieni keltainen pää. Ovatko nämä finnejä vai jotain muuta ja kuinka näistä eroon, ärsyttäviä koska kestävät vieläpä erittäin kauan parantua. Kiitos vastanneille.
Huulen finnit(kö)?
8
22293
Vastaukset
- _hipsuli
ihoa se on huultenkin iho. Eli voivat olla finnejä. Itelläni ainakin tuppaa tuohon ylähuulen "päälle" tulemaan, ei tosin niinkään huulten iholle. Jees, mut ei kannata siis puristella vaan puhdistella...
- kuulostaa
Huuliherpekseltä tuo minusta enemmänkin kuulostaa, jos ne patit on ihan siinä huulien punaisessa osassa (joka muuten ei ole ihoa vaan limakalvoa). Huuliherpeksestä ei pääse mitenkään eroon vaan sulla tulee olemaan se sun koko loppuikäs (ellei keksitä jotain parantavaa lääkettä tulevaisuudessa). Virus on siis kyseessä. Patteihin auttaa parhaiten lähinnä pikainen hoito, apteekista vaan siihen tarkoitettua rasvaa tai niitä uusia läpinäkyviä laastareita. Jos siis hoitaa nopsaan eli rasvaa päälle vaan kun alkaa tuntua pientä kihelmöintiä/pieni kohouma (tiedät kyllä, kun sellainen on tulossa], niin patti ei välttämättä kasva isoksi ollenkaan ja häviää parissa päivässä. Stressi tai flunssa laukaisee helposti viruksen akitiivisen vaiheen eli niitä välttämällä patteja ei välttämättä tulekaan. Joillakin tauti ei puhkea ollenkaan, vaikka kantavatkin virusta. Ei muuten kannata pussailla, jos jommalla kummalla on patti huulessa. Silloin voi tarttua toiseen. Passiivisessa vaiheessa virus ei kovin todennäköisesti pussaamalla toiseen tartu.
- alkuperäinen.
Hmm...periaatteesa oireet sopisivat vähän tuohon huuliherppekseen mutta googletin parit kuvat ja ei nämä nyt ihan välttämättä sitä ole, taisiis "finnit" ovat aivan siinä rajalla mistä huuli vaihtuu ihoksi, eivät niinkään suoraan huulen päällä. Ja on minulla ennenkin ollut tälläistä ja pussaillut olen tyttöäni mutta ei hänelle mitään ole tullut...että luulisin näitä sittenkin finneiksi. Mutta olisiko neuvoja miten saada pois ku tuo puristelu vaan turvottaa huulen ja tekee siitä kahta kauheamman näköisen ja muita keinoja en ole keksinyt.
- asdasdasd
alkuperäinen. kirjoitti:
Hmm...periaatteesa oireet sopisivat vähän tuohon huuliherppekseen mutta googletin parit kuvat ja ei nämä nyt ihan välttämättä sitä ole, taisiis "finnit" ovat aivan siinä rajalla mistä huuli vaihtuu ihoksi, eivät niinkään suoraan huulen päällä. Ja on minulla ennenkin ollut tälläistä ja pussaillut olen tyttöäni mutta ei hänelle mitään ole tullut...että luulisin näitä sittenkin finneiksi. Mutta olisiko neuvoja miten saada pois ku tuo puristelu vaan turvottaa huulen ja tekee siitä kahta kauheamman näköisen ja muita keinoja en ole keksinyt.
kyllä ne finnejä on. huuliherpes on yleisimmin isokokoinen ja sen päähän ei tule keltaista vaan sellanen vesikennon tyylinen. ole huoletta, mielummin finnejä kun herpes :)
- Dr. house
alkuperäinen. kirjoitti:
Tein juuri diagnoosin sinulle: Staphylococcus aureus.
Tämä iholta normaalistikin löytyvä bakteeri on jotenkin villiintynyt ja tekee finnejä huulten ympärille (voi tulla muuallekin).
Ihan aikuisten oikeasti, minulla oli sama vaiva itsellä. Luulin että on huuliherpes ja menin ihotautilääkärille kysymään, että miksi on jatkuvasti huuliherpes ja vieläpä useassa eri kohtaa ylä- ja alahuuulessa. -> Ei ollut huuliherpes vain bakteeri. Se näppylän keltainen erite viljeltiin!
Hoitona Sibicort, tai jokin muu bakteereja tappava voide.
- G. House
- greygoose
Mullekin tulee sellaisia huulten reunoille. Ja ne on kipeitä, eikä niitä voi poistaa mitekään(väkivalloin).
Aika auttaa usein parhaiten, vaikka tuntuukin idiootilta sellanen patti huulessa. Se vaan pahenee, jos sitä näpertää. Tietysti joku kuivattava mömmö voisi nopeuttaa herra patin katoamista, mutta en ole itse kokeillut. - hsv negatiivinen
Parhaiten sen erottaa parenemisessa: huuliherpes voi kestää viikonkin, mutta jos se on finni, se lähtee pois paljon nopeammin. Itselläni tulee finnejä ylähuulen ja ihon rajalle, pieniä keltaisia, jotka katoaa yhdessä päivässä jos puhdistan ja puristan ne pois (herpeksestä jäisi rupi viikoksi).
- df
no mulla ainakin oli ihan huules yks kerta ..ja se olin finni..helvetin kipee olikin..lopulta puristin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693