Mikä vene, H-Star ?

Saimaan sailori

Nettiveneessä myytävänä parikin H-Staria. Mittojen puolesta kiinnostava vene, mutta vaikea löytää mistään tietoa, ei liene kovin yleinen.

Saisiko asiallisia kommentteja/linkkejä, jos jollakulla tietoa asiasta.

17

8037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s/y Avec

      Tuossa sivun yläreunassa on hakukenttä, kirjoita siihen "H-Star" niin löytyy 18 osumaa tältä keskustelupalstalta. Asiatietoa löytyy:
      http://www.sailguide.com/ ja
      http://www.yachtdatabase.com/app/yylist.jsp
      Paitsi ettei löytynytkään kun toisesta.
      Isompi kuin Netta, vähän pienempi kuin H-323. Pirtsakammin purjehtii kuin H-35. Tässäpä nämä "ylikoko H:t" tulikin lueteltua. Jotkut ovat vierastaneet H-Starin kajuuttajärjestelyä, portaat ovat korkeat, ja tulevat pöydän yli.

      • Saimaan sailori

        Kiitos,

        Oliskos jollain käyttökokemuksia?

        Tietääkö kukaan saako noihin BMW:n pikku dieseleihin vielä varaosia?


    • Ohara

      veneen koepurjehdus on vene lehdessä 3/81.
      Entisenä H-venepurjehtijana uskoisin H-starin olevan hyvä erityisesti luovilla .

      • PetriA

        TKK:n kirjastossa Otaniemessä on vapaasti luettavissa kaikki Venelehdet, varmasti löytyy tuo numerokin sieltä, jos ei saa digitaalisesti


    • H-Star Lola

      Ostin keväällä Lola-nimisen H-Starin Kuopiosta. Hyvin se tuli vanhoillakin purjeilla pitkin Saimaata ja on nyt Porkkalassa.
      Nyt on kaikenlaista remonttia tekeillä. Myös BMW D7 meni vaihtoon, vaikka oli vielä aivan toimiva peli. Se työntää vielä Finn 26 venettä ties kuinka monta vuotta. [email protected]

      • HooStaar

        Muutaman vuoden kokemus on, että H-Star purjehtii
        hyvin joka kelillä, myös kevyellä pienehkön märkäpinnan vuoksi. On myös hyvä luovimaan. meillä on käytössä itseskuuttaava fokka ja genua, jonka voi jalustaa kohtuullisen "sisään". Moottori on vaihdettu Nanni Dieseliksi joka on tehokkaampi kuin alkuperäinen BMW. Sisätilat on hyvät ainakin kahdelle hengelle, WC ihan tilava. Vene tottelee heti ohjauksen liikkeitä ja kääntyy juoheasti ahtaissa satamissa ym. Suosittelen H-Staria sisävesille ja Itämerelle.


      • nanni mielessä
        HooStaar kirjoitti:

        Muutaman vuoden kokemus on, että H-Star purjehtii
        hyvin joka kelillä, myös kevyellä pienehkön märkäpinnan vuoksi. On myös hyvä luovimaan. meillä on käytössä itseskuuttaava fokka ja genua, jonka voi jalustaa kohtuullisen "sisään". Moottori on vaihdettu Nanni Dieseliksi joka on tehokkaampi kuin alkuperäinen BMW. Sisätilat on hyvät ainakin kahdelle hengelle, WC ihan tilava. Vene tottelee heti ohjauksen liikkeitä ja kääntyy juoheasti ahtaissa satamissa ym. Suosittelen H-Staria sisävesille ja Itämerelle.

        Ilmeisesti laitoit tuon nannin N 2.10 bemarin tilalle? Itsellä sama projekti mielessä.. sopiiko vanhalle pedille? Miltä kone Staariin muuten vaikuttaa; ilmeisesti lisää tehoa ja vauhtia ainakin tuli.. Bemu toiminut hyvin, mutta lisää tehoa keliin ja parempaa latausta kaivataan.


      • HooStaar
        nanni mielessä kirjoitti:

        Ilmeisesti laitoit tuon nannin N 2.10 bemarin tilalle? Itsellä sama projekti mielessä.. sopiiko vanhalle pedille? Miltä kone Staariin muuten vaikuttaa; ilmeisesti lisää tehoa ja vauhtia ainakin tuli.. Bemu toiminut hyvin, mutta lisää tehoa keliin ja parempaa latausta kaivataan.

        Moottori oli vaihdettu kuutisen vuotta sitten ennekuin tulin venekimppaan mukaan. Veneeseen on vaihdettu Nanni 2.50HE, joka on mahtunut naftisti paikoilleen. Pedille on uusittu uudet metalliset tuet säätöjä varten. Kone on maksimikokoinen paikalleen ja huoltojen tekeminen koneen sivustalla on joltisenkin hankalaa tilan puutteen vuoksi, vaikka sivuvanerit kääntyvätkin alas. En tiedä onko 2.10 pienempi. Moottorin max. teho on 14hv, ajossa teho pyörii n. 10 hv:n paikkeilla, kierrosluvut n. 2300 - 2600 rpm vauhtia 6-7 solmua. Jos ajaa kovempaa rupeaa perä painumaan veteen koska se ei kanna. Satama-alueella tyhjäkäyntikierroksilla on helppo ajella ja kun pakin laittaa päälle saa veneen pysähtymään tehokkaasti. Muistan vanhan Bemarikoneen ominaisuudet ja Nanni on kyllä kaikin puolin mukavampi ja tehokkaampi. Laturi lataa tehokkaasti. Olen soittanut pari kolme kertaa koneen maahantuoja Tapimer Oy:een ja sieltä olen saanut joka kerta nopean ja asiallisen palvelun.
        Vastavuoroin, oletko joutunut huoltamaan akselin laakereita tai akselitukea veneessäsi? Meillä on edessä ensi keväänä kun kolkuttaa hieman ja on lisääntynyt vuosien varrella.
        Kesää odotellessa Hyvää loppuvuotta.


      • nom
        HooStaar kirjoitti:

        Moottori oli vaihdettu kuutisen vuotta sitten ennekuin tulin venekimppaan mukaan. Veneeseen on vaihdettu Nanni 2.50HE, joka on mahtunut naftisti paikoilleen. Pedille on uusittu uudet metalliset tuet säätöjä varten. Kone on maksimikokoinen paikalleen ja huoltojen tekeminen koneen sivustalla on joltisenkin hankalaa tilan puutteen vuoksi, vaikka sivuvanerit kääntyvätkin alas. En tiedä onko 2.10 pienempi. Moottorin max. teho on 14hv, ajossa teho pyörii n. 10 hv:n paikkeilla, kierrosluvut n. 2300 - 2600 rpm vauhtia 6-7 solmua. Jos ajaa kovempaa rupeaa perä painumaan veteen koska se ei kanna. Satama-alueella tyhjäkäyntikierroksilla on helppo ajella ja kun pakin laittaa päälle saa veneen pysähtymään tehokkaasti. Muistan vanhan Bemarikoneen ominaisuudet ja Nanni on kyllä kaikin puolin mukavampi ja tehokkaampi. Laturi lataa tehokkaasti. Olen soittanut pari kolme kertaa koneen maahantuoja Tapimer Oy:een ja sieltä olen saanut joka kerta nopean ja asiallisen palvelun.
        Vastavuoroin, oletko joutunut huoltamaan akselin laakereita tai akselitukea veneessäsi? Meillä on edessä ensi keväänä kun kolkuttaa hieman ja on lisääntynyt vuosien varrella.
        Kesää odotellessa Hyvää loppuvuotta.

        Eli nämä metalliset säädöt lienevät jotkin kulmaraudat, jotka kaventavat alkuperäistä konepetiä. Minulla on nyt lasikuituisten koneen petien väli 410 keskeltä keskelle ja nannin tassujen väli on 370, eli vähän pitäisi kaventaa.. Tosin huomasin, että sole 11 sopisi ilmeisesti suoraan bemarin petiin. Muistatko mikä potkuri sinulla on? Minulla 13X9, ja sanovat että kaiken tehon saamiseen pitäisi olla 14 tai 15 tuuman potkuri.. Tuosta laakeri ongelmastasi en oikein osaa sanoa. Itselläni ei ole kolissut, mutta mietin kyllä kannatin laakerin uusimista koneenvaihdon yhteydessä.


      • HooStaar
        nom kirjoitti:

        Eli nämä metalliset säädöt lienevät jotkin kulmaraudat, jotka kaventavat alkuperäistä konepetiä. Minulla on nyt lasikuituisten koneen petien väli 410 keskeltä keskelle ja nannin tassujen väli on 370, eli vähän pitäisi kaventaa.. Tosin huomasin, että sole 11 sopisi ilmeisesti suoraan bemarin petiin. Muistatko mikä potkuri sinulla on? Minulla 13X9, ja sanovat että kaiken tehon saamiseen pitäisi olla 14 tai 15 tuuman potkuri.. Tuosta laakeri ongelmastasi en oikein osaa sanoa. Itselläni ei ole kolissut, mutta mietin kyllä kannatin laakerin uusimista koneenvaihdon yhteydessä.

        Jep. Mittasin käydessäni tänään veneellä moottoripetien välin joka on mutterista mutteriin keskeltä mitattuna 39cm. Potkurimme on kaksilapainen taittopotkuri. Ihan levälleen aukaistuna potkurin mitta on n.33,5 -34cm. Yhden potkurilavan leveys 8cm ja pituus kärjestä akselin keskelle siis n. 17cm.
        En tiedä tuosta tehon saamisesta, mutta tuolla potkurikoolla ja 2.50 dieselillä vene kulkee tyhjäkäynnilläkin hyvin ja sillä on mukava saapua hiljakseen satama-alueelle. Välillä laitan vaihteen vapaalle ja välillä annan käydä tyhjäkäynnillä eteenpäin. Veneemme on valmistettu 1982 ja potkuri akseleineen on alkuperäinen.
        Toivottavasti näistä mitoista on jotain iloa.
        Hyvää Joulun odotusta sinne.


      • HooStaar
        nom kirjoitti:

        Eli nämä metalliset säädöt lienevät jotkin kulmaraudat, jotka kaventavat alkuperäistä konepetiä. Minulla on nyt lasikuituisten koneen petien väli 410 keskeltä keskelle ja nannin tassujen väli on 370, eli vähän pitäisi kaventaa.. Tosin huomasin, että sole 11 sopisi ilmeisesti suoraan bemarin petiin. Muistatko mikä potkuri sinulla on? Minulla 13X9, ja sanovat että kaiken tehon saamiseen pitäisi olla 14 tai 15 tuuman potkuri.. Tuosta laakeri ongelmastasi en oikein osaa sanoa. Itselläni ei ole kolissut, mutta mietin kyllä kannatin laakerin uusimista koneenvaihdon yhteydessä.

        Terve ja Hyvää Veneilykautta. Palaan vanhaan keskusteluumme...
        Tuossa keväthuoltojen yhteydessä katsoin tarkemmin
        2-lapaisen potkurimme merkintää. Potkuri on 9 x 13
        -merkinnällä varustettu taittolapainen niinkuin sinullakin veneessäsi. Mainitsit, että isommalla saisi enemmän tehoa irti koneesta, mutta ainakaan meillä ei tuohon ole ollut tarvetta.
        Näinkin toimii. Mutta katsotaan nyt tämä kesä taas ensin ja suunnitellaan korjauksia / parannuksia ensi kesäksi.
        Masto pystyyn ehkä tänään.


      • svinki
        HooStaar kirjoitti:

        Terve ja Hyvää Veneilykautta. Palaan vanhaan keskusteluumme...
        Tuossa keväthuoltojen yhteydessä katsoin tarkemmin
        2-lapaisen potkurimme merkintää. Potkuri on 9 x 13
        -merkinnällä varustettu taittolapainen niinkuin sinullakin veneessäsi. Mainitsit, että isommalla saisi enemmän tehoa irti koneesta, mutta ainakaan meillä ei tuohon ole ollut tarvetta.
        Näinkin toimii. Mutta katsotaan nyt tämä kesä taas ensin ja suunnitellaan korjauksia / parannuksia ensi kesäksi.
        Masto pystyyn ehkä tänään.

        Mistä niitä varaosia saa bemu d7:ään? Ilmasuodatinta ja sen semmoista. Netistä nyt ei nopealla haulla löytynyt...


      • HooStaar
        svinki kirjoitti:

        Mistä niitä varaosia saa bemu d7:ään? Ilmasuodatinta ja sen semmoista. Netistä nyt ei nopealla haulla löytynyt...

        Kokeile www.telva.fi, BMW-marine varaosat.
        Helsinki puh. o2o7 939 300


      • luo.to
        svinki kirjoitti:

        Mistä niitä varaosia saa bemu d7:ään? Ilmasuodatinta ja sen semmoista. Netistä nyt ei nopealla haulla löytynyt...

        http://www.kuenzlergmbh.de/ katso tuolta. Saksasta tulee tavarat sukkelasti kuriirilla.


      • Nimetön
        svinki kirjoitti:

        Mistä niitä varaosia saa bemu d7:ään? Ilmasuodatinta ja sen semmoista. Netistä nyt ei nopealla haulla löytynyt...

        Moi!
        Jos tarvitset BMW:n varaosia, ota yhteyttä a.riutta(at)gmail.com Minulla on jonkun verran uusia osia alkuperäispaketeissaan, mm. suodattimia, tiivisteitä, laakereita, lauhduttimen kotelo jne...


    • H-Star purjehtija
      • HooStaar

        Tervehdys. Kävin katsomassa uusia H-Star -sivuja Advertti.fi/veneily-linkin alta. Erinomaiset info-sivut
        Hans Groopin suunnittelemasta huonosti tunnetusta purjeveneestä! Olen itse ollut omistajana kyseisessä
        venetyypissä ja sivujen kirjoittaja tuntuu tuntevan veneen ominaisuudet Yksi seikka mikä itseskuuttavan
        fokan kanssa meillä ilmeni: isoapurjetta ei tarvitse välttämättä reivata jos keulalla on pieni fokka. Vene on tasapainoinen ja hallittavissa kunhan isoa skuuttaa kovissa puuskissa. Vene kulkee tosi hyvin ja vauhtia piisaa
        vielä siinä vaiheessa kun muita veneitä ryhdytään mahdollisesti reivaamaan. H323 on ehkä kauniimpi ulospäin, mutta sisätilat eivät ole niin toimivat kuin H-Starissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe