Tuossahan se tulikin jo tuo kysymys. Eli onko epilepsia perinnöllistä? Jos esim. päästä löytyy magneettikuvassa poikkeavuuksia, eihän silloin ainakaan mistään perinöllisyyydestä ole kyse?!
Kertokaapas, kiitos :)
Onko epi perinnöllinen?
3
1579
Vastaukset
- HugoGrotius
Tiedän ainakin yhden epilepsia tyypin, joka periytyy, mutta siinäkin on epätodennäköistä saada sairas lapsi, jos itse on kantaja. Riski lähinnä terveen luokkaa nykytutkimuksen valosssa.
Jos päässäsi on magneettikuvauksessa todettu pesäke tai kasvain, joka aiheuttaa epilepsian, niin sanoisin, että kasvain voi olla tai epämuodostuma perinnöllistä, mutta ei varsinaisesti epilepsia. Kyseessä siis on sen aivoissa olevan vikakohdan aiheuttama epilepsia, jonka luonne kertoo epilepsian periytyvyyden mahdollisuuden. Jos esim. tullut tapaturmassa, niin tapaturma ei luonnollisesti periydy... tietenkin tapaturmaalttius periytyy:). - sauvatar
välttämättä vaan EEG paikantaa paremmin
aivojen toimintahäiriöt.
Epilepsian syntymiseen vaikuttaa
ympäristötekijät,
että peritty alttius.
Yksikin geenipari voi aiheuttaa epilepsian,
samoin jos molemmat vanhemmat kantavat
geeniä niin ne kykenevät aiheuttamaan
sairauden.
Perinnöllistä alttiutta liittyy moniin
suoraan yleistyviin epilepsioihin.
Onneksi omani ei periydy. - hanna
Sisarellani on epilepsia, minullakin on epilepsia.
Sisarellani löytyi aivoista jotain poimutusta, kun taas normaalisti sen pitäisi olla sileä.
Itselläni ei taas tiedä mistä koko epilepsia johtuu.Lääkärini sanoi, että minun tapauksessani se voi olla perinnöllistä , koska sisarellanikin on epilepsia. Muilla sukulaisillani ei tiettävästi ole epilepsiaa.Vanhemmillani, eikä isovanhemmillani ole epilepsiaa, tiedä sitten onko esim.isoisovanhemmila ollut...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876