Syömätuki

Monet kepulaiset ovat väittäneet, että maataloustuki on itse asiassa syömatukea kuluttujjalle. Jos tämä ajatus halutaan hyväksyä, tuen maksatukseen pitää saada pikainen muutos. Maataloustuki pitää ohjata suoraan kuluttajille esim. verotuksellisin keinoin eikä tuottajille, koska tuottajille ohjattu tuki valuu tuottajien lisäksi väloportaille eikä hyödytä kuluttajaa. Toivottavasti kepulaiset ovat tässä asiassa nyt sanansa mittaisia ja ehdottavat suoraa tukea kuluttajille elintarvikkeiden osalta.

12

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo vain

      Miksi possunliha maksaa samanverran Tanskassa kuin Suomessa????????????

      • Meillä paketin kyljessä lukee 500g ja Tanskassa 1 kg.


    • Lolà

      Tasan samaa mieltä!

    • Kanerva

      ..että kuka sen ruuan tekee ja se joka sen tekee maksaa myös siitä aiheutuneet tuotantokulut eihän kuluttajalle aiheudu mitään kuluja esim. tällaisen kuivuuden jälkeen vaan ruuan tuottajille,joten tuki menee täysin oikeaan osoitteeseen kyllä sen SDP.kin ymmärtää kun on luonut koko systeemin.

      Mitä tulee ruuan hintaan se on tosi halpaa vertaa sitä mihinkä muuhun tavaraan tahansa ja kun se on välttämätön hyödyke niin kuuluu ollakkin esim. maidolla tulisi halvemmaksi autolla ajo kuin bensalla joka on myös välttämätön hyödyke.

      Osaatko edes ajatella paljonko siellä väliportaassa on SAK.laisia jäseniä töissä no eihän ne sinua hätkäytä yhtään kun vain itellä on kupu ravittu.

      • Markkinataloudessa vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Kuivuuden johdosta tarjonta vähenee, jolloin hinta yleensä nousee. Tuotantokustannusten nousu siis tavanomaisesti siirtyy kuluttajahintoihin, ainakin osittain kilpailun sallimissa rajoissa.

        Siinä olet oikeassa, että maidolla autolla ajo tulisi halvemmaksi kuin nykysysteemi. Auto ei nimittäin liikahtaisi metriäkään maidon voimalla.

        Öljynjalostuksessakin on paljon siellä väliportaassa väkeä töissä. Samoin teknoligiateollisuudessa on paljon väliportaissa töissä. Raaka-aineet kuitenkin tuotetaan muualla kuin Suomessa. Tiesitkö sinä tämän.


      • öljycheikki...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Markkinataloudessa vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Kuivuuden johdosta tarjonta vähenee, jolloin hinta yleensä nousee. Tuotantokustannusten nousu siis tavanomaisesti siirtyy kuluttajahintoihin, ainakin osittain kilpailun sallimissa rajoissa.

        Siinä olet oikeassa, että maidolla autolla ajo tulisi halvemmaksi kuin nykysysteemi. Auto ei nimittäin liikahtaisi metriäkään maidon voimalla.

        Öljynjalostuksessakin on paljon siellä väliportaassa väkeä töissä. Samoin teknoligiateollisuudessa on paljon väliportaissa töissä. Raaka-aineet kuitenkin tuotetaan muualla kuin Suomessa. Tiesitkö sinä tämän.

        taannoin menestystä myös öljynjalostuksen vaativalla saralla.

        "Tippa sinne, toinen tänne niin kaikki sujuu paremmin!"


      • Hen-heh.....
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Markkinataloudessa vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Kuivuuden johdosta tarjonta vähenee, jolloin hinta yleensä nousee. Tuotantokustannusten nousu siis tavanomaisesti siirtyy kuluttajahintoihin, ainakin osittain kilpailun sallimissa rajoissa.

        Siinä olet oikeassa, että maidolla autolla ajo tulisi halvemmaksi kuin nykysysteemi. Auto ei nimittäin liikahtaisi metriäkään maidon voimalla.

        Öljynjalostuksessakin on paljon siellä väliportaassa väkeä töissä. Samoin teknoligiateollisuudessa on paljon väliportaissa töissä. Raaka-aineet kuitenkin tuotetaan muualla kuin Suomessa. Tiesitkö sinä tämän.

        ...itsesi tarpeeksi monta kertaa näissä tämän tyyppisissä avauksissa ja jälkikeskusteluissa.
        Olet kuin pahapäinen pojankloppi, joka rääkyen ja itsepäisesti, nenä verta vuotaen yrittää kostaa vahvemmalleen kokemansa tappion tappelussa, jonka itse ilkeyttään aloitti.Ja taasen tuli turpiin.
        Ikäsi huomioiden voi tietenkin olettaa pinnat yläpäässä (polkupyörässäsi) ovat löyhtyneet ja eturatas viippaa, etkä sitä itse tietenkään tajua.


      • joutaa kirjoittelemaan
        Hen-heh..... kirjoitti:

        ...itsesi tarpeeksi monta kertaa näissä tämän tyyppisissä avauksissa ja jälkikeskusteluissa.
        Olet kuin pahapäinen pojankloppi, joka rääkyen ja itsepäisesti, nenä verta vuotaen yrittää kostaa vahvemmalleen kokemansa tappion tappelussa, jonka itse ilkeyttään aloitti.Ja taasen tuli turpiin.
        Ikäsi huomioiden voi tietenkin olettaa pinnat yläpäässä (polkupyörässäsi) ovat löyhtyneet ja eturatas viippaa, etkä sitä itse tietenkään tajua.

        Hehheetys.


    • sanoo Oiva

      Äläs nyt. Oivahan on todistanut että tukiaiset on demarien juoni. Demarit keksi koko homman ja levitti ympäri maailmaa. Ja Oiva on sentään saanut julkaistua sata mielipidekirjoitusta, joten kyllä Oiva tietää... Miksi siis poistamaan demarien aikaansannoksia joista on kepulaisille iloa?

      • oivahärkönen

        ... tukiaiset syntyivät siitä, että demarit eivät halunneet panna maataloustulon nostoa tuottajahintoihin ja sitä tietä kuluttajahintoihin, vaan ruvettiin maksamaan osa korotuksesta valtionvaroista.


    • Jaba_43

      Lukaisin joskus 70-80-luvulla kirjan maatalousmafiasta. Siinä ruodittiin aika kirpeällä tavalla maataloustukien, tuottajajärjestöjen ja tuottajien omistamien osuuskuntien toimintaa. Ikävä, että olen kadottanut kirjan, se kannattaisi lukaista uudelleen aina silloin tällöin.

      Maataloustuki on nimenomaan syömatukea, jonka tarkoitus olisi pitää ruoan hinta edullisena.

      Näin ei kuitenkaan ole, koska tuottajalle maksettu tuki merkitsee vain sitä, että tuottajaosuuskuntien omistamat meijerit, teurastamot, myllyt ja muu elintarviketeollisuus saa halpaa raaka-ainetta.

      Niinpä tuottajajärjestöt pyrkivät aina maksimoimaan tuet, jotta heidän omistamansa elintarviketeollisuus saisi halpaa raaka-ainetta.

      Kuluttajalle asti tukien etu ei kuitenkaan ole koskaan päässyt, sillä lähes monopoliasemassa oleva elintarvikejalostus ja kahteen suureen keskusliikkeeseen liki 80-prosenttisesti keskittynyt elintarvikekauppa ovat pitäneet huolen siitä, että verovaroista maksettu maataloustuki jää takuulla tuottajaosuuskuntien omistamiin elintarvikeyrityksiin ja kaupan keskusliikkeiden katteisiin.

      Eurooppaa heinäkuussa kiertäessäni oli helppo todeta, että ruoka on siellä todella paljon halvempaa kuin Suomessa. Syykin on selvä: vapaa kilpailu toimii, kun suuryritysten rinnalla toimii erittäin paljon pienyrittäjiä.

      Jos keskustalaiset olisivat aidosti kiinnostuneita kuluttajasta, olisi keskusta ajanut jo kauan sitten läpi viime vaalien keskeisimmän vaalilupauksensa: ruoan arvonlisäveron alentamisen eurooppalaiselle tasolle.

      Antaas kattoa ilmaantuuko tuo tyhjä fraasi taas kerran keskustan vaaliteemojen joukkoon.

      • on kova

        "ruoan arvonlisäveron alentamisen eurooppalaiselle tasolle."
        ay- liike ei luultavasti vieläkään hyväksyisi alvinalennusta koska siitä hyötyvät kaikki myös ne heikoimmat.

        Hinta on myössuhteellinen käsite, koska erään tutkimuksen mukaan Suomessa kuluu vähiten työaikaa siihen että ruokakassi on saatu maksetuksi.

        Silloin kun tehdään vertailuja niin erimaiden hintojen keskinäiset vertailut eivät välttämättä kerro kumpi maa on kalliimpi. Vaan vasta kun vertaillaan mitä kunkin maan palkkatuloilla pystyy ostamaan.

        Kaikki jotka ovat käyneet thaimaassa tietävät että suomeen verrattuna siellä on halpaa, mutta onko se halpaa paikalliselle asukkaalle? onko kukaan ikinä miettynyt asioita tältä kantilta? oletko sinä?

        Fazerilla taitaa olla Suomen suurin mylly ja minun mielestäni ei sitä ainakaan viljelijät omista.

        Se on totta että kaupat ovat omaa osuuttaan elintarvikkeista jatkuvasti nostaneet, eiväthän ne muuten pystyisi rakentamaan jumboja.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe