Astmalääkkeet ja laktoosi-intoleranssi

döfödöö

Olen yskinyt useamman vuoden todella pahasti, ja hiljattain heräsin pelkäämään astmaa.

Olin testeissä (mm. prick, spirometria, röntgen...) ja olen ollut PEF-seurannassa jo pitkään. Tulokset ovat ennen lääkettä 400-500, lääkkeen jälkeen nousu on ollut 20-150 riippuen päivän "hyvyydestä" (yskä ja muut oireet eivät paljoa vaikuttaneet). Röntgenissä ei ollut mitään outoa, mutta spirometriassakaan ei näkynyt muutosta, joka saattoi tosin johtua siitä, että keuhkoni väsyivät nopeasti.

Yskääni vaikuttaa suuresti mm. pölyisyys ja home, mutta allergioita minulla ei todettu. Suvussani on paljon astmaa.

Vihdoin minulle määrättiin astmalääkitys, mikä auttaa jonkin verran oireitani. Astmaa ei kuitenkaan ole diagnosoitu. Ainoa ongelma on, että poden pahaa laktoosi-intoleranssia ja vatsani on joko ummetuksessa tai ripulilla, kun käytän astmalääkkeitä.

Kysymys onkin, onko kellään vastaavaa ongelmaa ja jos on, miten se ollaan hoidettu? Onko olemassa astmalääkkeitä, joissa ei ole laktoosia? Tietoa en asian tiimoilta löytänyt mistään.

6

3554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farmaseutti

      Inhaloitavissa astmalääkkeissä on niin vähän laktoosia, että siihen voi reagoida ainoastaan psyykkisesti.

      • Anonyymi

        Asianlaita on niin että jos on paljon lääkkeitä ja monissa on laktoosia niin se TODELLAKIN aiheuttaa vaivoja paljonkin.


      • Anonyymi

        Itselläni käytössä astmalääke ja samalla alkoi hirveät vatsaoireet. Sitten tajusin katsoa lääkkeen sisällön ja siellä onkin laktoosia. Eli kyllä ne vain voivat aiheuttaa oireita vaikka määrä olisi pieni. Itselleni tulee esim pahat oireet, jos saan teelusikallisenkin maitoa, jossa on laktoosia.


    • allergisen äiti

      Minulla on maidosta analyfaktisen reaktion saava lapsi, jolla myös astma. Vaikka xyrtecissäkin on minimaalisen vähän laktoosia, ei hän niitä voi käyttää tai oksennusta tulee suusta ja korvista. Tästä syystä hänelle ei astmalääkkeeksi määrätty seretideä, vaan symbicortia ja huom! lääkäri itse ehdotti tätä tuntien potilaansa reagointatavan. Astmalääkkeiden laktoosin määrässä on eroja, joten kannattaa selvitellä asiaa lääkärin kanssa ja pyytää häntä etsimään se vähiten laktoosia sisältävä astmalääke.
      Olin lääke-esittelyssä ja jos nyt en ihan väärin muista niin, näissä diskuksissa on laktoosia yhdessä kiekossa saman verran kuin puolessa desissä maitoa. Ja tuo määrä sitten jaettuna vielä annoksiin eli esim. 60:llä, joten eihän sitä paljon tule, mutta jos sille reagoi, on syytä etsiä sopivampi lääke.

      • Beclomet

        Mulla on ns. täydellinen laktoosi-intoleranssi.

        Käytän säännöllisesti Beclomet astmalääkettä. Perusannokseni on 2 x 400 mg / vrk. Välillä jopa 2 x 800 mg.

        En ole huomannut, että se vaikuttaisi vatsani toimintaan.

        Mutta esim, vähälaktoosinen (kinuski pikari) jäätelö tekee vatsakipuja ja ilmarutkuttelua.

        Avaava lääke mulla on Buventol. Sitä tarvittaessa.

        Mulla ei ole maitoallergiaa. Vain laktoosi-intoleranssi.

        Oletko huomannut, että myös esim Duact kapseli allergia oireisiin, ovat laktoosia sisältäviä. Siinä pinnalla on laktoosi kalvo. Lääkäri sanoi, että määrä on niin pieni, ettei sen "pitäisi" vaikuttaa.. Mutta herkät ihmiset reagoi silti.


      • vielä pakkausseloste

        BECLOMET EASYHALER
        Orion Pharma



        Lääkemuodot:
        Inhalaatiojauhe, jota otetaan Easyhaler-laitteella.


        Vaikuttavat aineet:
        Beklometasoni, joka on kortisonin sukuinen aine. Jauheissa on vaikuttavaa ainetta 200 tai 400 mikrogrammaa annosta kohti.


        Käyttötarkoitus:
        Beklometasoni on astmalääke, joka ehkäisee oireita eli hengenahdistusta, hengityksen vinkumista ja liman erittymistä. Tätä lääkettä on tarkoitus käyttää säännöllisesti, usein pitkiäkin aikoja, eikä käyttöä saa keskeyttää äkillisesti. Varsinaisen astmakohtauksen hoitoon tarvitaan muita lääkkeitä. Lääkettä käytetään myös keuhkoputkien muiden ahtaumasairauksien hoitoon.


        Vaikutustapa:
        Beklometasoni rauhoittaa keuhkoputkien limakalvon tulehdusta, mikä on usein astman ja sitä muistuttavien sairauksien oireiden taustalla. Tällöin vältytään keuhkoputkien supistumiselta ja muilta oireilta tai vähennetään niiden ilmaantumistiheyttä.


        Annostus:
        Lääkärin ohjeen mukaan. Alkuvaiheessa käytetään yleensä suurehkoa annostusta, mutta ylläpitohoidossa pyritään pienimpään tehoavaan annostukseen.


        Lääkkeen ottaminen:
        Lääke sisäänhengitetään eli inhaloidaan hengitysteihin Easyhaler laitteella. Pakkauksen mukana on kuvitettu käyttöohje. Oikea tekniikka kannattaa harjoitella hyvin, koska siten lääkkeestä saa parhaan hyödyn. Lapsen käyttäessä lääkettä aikuisen on hyvä seurata, että kaikki sujuu ohjeiden mukaan.


        Haittavaikutukset:
        Tavanomaisina annoksina lääke aiheuttaa melko harvoin haittavaikutuksia. Sienitulehduksia saattaa tulla suuhun ja nieluun. Myös käheyttä, yskää ja lievää nieluärsytystä on havaittu. Näitä haittoja voi ehkäistä tai vähentää huuhtelemalla suu ja nielu jokaisen ottokerran jälkeen, ja huuhteluvesi syljetään pois.


        Raskaus ja imetys:
        Lääkäri arvioi lääkkeen tarpeen ja sen mahdolliset vaikutukset sikiöön. Imetyksen aikana lääkettä voi yleensä käyttää normaaliannoksina


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1083
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    6. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    7. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      744
    8. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      740
    9. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    10. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      714
    Aihe