XU10J4RS = kokonaan alumiinia?

MECH

Siis onko moottorin jota käytetään 167 heppaisissa 306 GTi-6:sessa ja Citroën Xsara VTS:ässä lohkon, kannen ja öljypohjan puolesta alumiinia?

Pitää nyt tarkistaa täältäkin.

12

2153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieto

      kansi alumiinia,lohko valurautaa

      • MECH

        Eli PSA on historiansa aikana valmistanut vain yhden täysalumiinisen moottorin: XU9J4:sen.


      • KTA
        MECH kirjoitti:

        Eli PSA on historiansa aikana valmistanut vain yhden täysalumiinisen moottorin: XU9J4:sen.

        Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit.

        Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta.


      • 405 grd
        KTA kirjoitti:

        Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit.

        Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta.

        paikaansa se että nämä "uudet" 1,4 litraiset HDi moottorit olisi täysalumiinisia, ainekin mulla on sellainen käsitys ko moottoreista. Pösöjen moottorien lohkojen materiaali on vaihdellut riippuen vähän kuun asennosta ja siitä mitä hyviä lohkoja on onnistuttu tekemään. jossakin vaiheessa TU tyyppisiin koneisiin ilmestyi 1,6 litrainen bensiini moottori jonka lohko oli alunperin ollut 1,360 l dieselin lohko, kun tuo 1,36 l dieseli poistui markkinoilta jonkun saastenormin saattelemana samasta lohkosta tehtiin tuo 1,6 l bensiini moottori jota ainekin 306:sen keulalla on ollut. jossain vaiheessa Peugeotin 2 litraiset moottorit oli kaikki valurauta lohkolla, mutta joku muu varmaan tietää paremmin nykypäivän tilanteen kuin minä, itselläni uudempien peugeottien tuntemus on melkoisen hataralla pohjalla. Peugeotha siirtyi Dieselmoottoreissaan alumiini lohkoista valurautaisiin tietääkseni sitä syystä että nk. putkikoneissa oli ollut ongelmia kestävyyden kanssa, putket eivät tahtoneet pysyä paikallaan...


      • MECH
        KTA kirjoitti:

        Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit.

        Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta.

        "Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit."

        Aina oppii uutta...

        "Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta."

        Hmm. Voisikohan tuosta 206 RC:stä ottaa ensimmäisen Ranskalaisen-V-tec kannen ja pistää sen XU9J4:seen. Saisi pitää vanhat päästönormit, ja käyttää samalla muutuva-ajoitteisia venttiileitä... tosin ei taida öljy- ja vesitiet mennä yhteen tuossa RC:ee kannessa ja XU9J4 lohkossa. Vaatisi kansi varmaan aika paljon muokkausta.


      • KTA
        MECH kirjoitti:

        "Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit."

        Aina oppii uutta...

        "Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta."

        Hmm. Voisikohan tuosta 206 RC:stä ottaa ensimmäisen Ranskalaisen-V-tec kannen ja pistää sen XU9J4:seen. Saisi pitää vanhat päästönormit, ja käyttää samalla muutuva-ajoitteisia venttiileitä... tosin ei taida öljy- ja vesitiet mennä yhteen tuossa RC:ee kannessa ja XU9J4 lohkossa. Vaatisi kansi varmaan aika paljon muokkausta.

        Ajattelinkin että jos kirjoitan "kaikki" niin varmasti unohtuu joitain :o) eli unohdin mainita nuo valurautaisen TU moottorit. Ja sitten dieselit jotka pääsääntöisesti ovat olleet valurautaa. Uskoisin että syy valuraudan käyttöön tuossa 90-luvun taitteessa oli osin materiaalin hinta ja osin valutekniikoiden kehittyminen ja se että haluttiin jo olemassa olevaa suunnittelua pohjana käyttäen tehdä 1,9 litraisesta moottorista 2.0 litrainen. Männän halkaisijaa jouduttiin kasvattamaan 3mm ja alumiinisessä lohkossa ei putkien varat enää olisi riittäneet. Huomiona että 1,8 moottori on ollut koko ajan alumiininen.

        Sama pätee 1,6 TU moottoriin. Moottorista tehtiin tavallaan liian suuri sen alkuperäiseen suunnitteluun nähden ja ainoa keino oli käyttää valurautaa. Tosin saattaa olla että valuraudan käyttö suuremmissa moottoreissa on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Tuossa 1,6 TU moottorissahan sylinteriden välit ovat todella ohuet.

        Nuo ongelmat dieseleiden putkikoneista viittaavat tuonne 60-70 luvulle jolloin koneet olivat valurautaa mutta silti putkikoneita. Alumiinisia putkikoneita dieselinä ovat olleet vain 204-304-305 mallien kerrostalomoottorit ja mielestäni nuo moottorit olivat aika hyviä joskin pienikokoisina tosi tehottomia.

        Uudet alumiinimoottorit eivät ole putkikoneita vaan niissä rautaiset sylinterinputket ovat erottamaton osa lohkonvalua. D4D on täysalumiininen ainakin sen painosta päätellen.

        Tuo EW10J4S eli RC:n moottori on täysin eri kuin XU sarjan moottorit eli kannet eivätkä mitkään muutkaan osat ole vaihtokelpoisia. Sen sijaan tuo mekanismi joka muuttaa imuventtiilin ajoitusta on suunniteltu olemassa oleviin nokka-akseleihin ja se voisi olla mahdollista pienellä modifioinnilla asentaa vanhempiin moottorityyppeihin. Kyseessähän on öljynpaineella toimiva laite.


      • 405 Grd
        KTA kirjoitti:

        Ajattelinkin että jos kirjoitan "kaikki" niin varmasti unohtuu joitain :o) eli unohdin mainita nuo valurautaisen TU moottorit. Ja sitten dieselit jotka pääsääntöisesti ovat olleet valurautaa. Uskoisin että syy valuraudan käyttöön tuossa 90-luvun taitteessa oli osin materiaalin hinta ja osin valutekniikoiden kehittyminen ja se että haluttiin jo olemassa olevaa suunnittelua pohjana käyttäen tehdä 1,9 litraisesta moottorista 2.0 litrainen. Männän halkaisijaa jouduttiin kasvattamaan 3mm ja alumiinisessä lohkossa ei putkien varat enää olisi riittäneet. Huomiona että 1,8 moottori on ollut koko ajan alumiininen.

        Sama pätee 1,6 TU moottoriin. Moottorista tehtiin tavallaan liian suuri sen alkuperäiseen suunnitteluun nähden ja ainoa keino oli käyttää valurautaa. Tosin saattaa olla että valuraudan käyttö suuremmissa moottoreissa on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Tuossa 1,6 TU moottorissahan sylinteriden välit ovat todella ohuet.

        Nuo ongelmat dieseleiden putkikoneista viittaavat tuonne 60-70 luvulle jolloin koneet olivat valurautaa mutta silti putkikoneita. Alumiinisia putkikoneita dieselinä ovat olleet vain 204-304-305 mallien kerrostalomoottorit ja mielestäni nuo moottorit olivat aika hyviä joskin pienikokoisina tosi tehottomia.

        Uudet alumiinimoottorit eivät ole putkikoneita vaan niissä rautaiset sylinterinputket ovat erottamaton osa lohkonvalua. D4D on täysalumiininen ainakin sen painosta päätellen.

        Tuo EW10J4S eli RC:n moottori on täysin eri kuin XU sarjan moottorit eli kannet eivätkä mitkään muutkaan osat ole vaihtokelpoisia. Sen sijaan tuo mekanismi joka muuttaa imuventtiilin ajoitusta on suunniteltu olemassa oleviin nokka-akseleihin ja se voisi olla mahdollista pienellä modifioinnilla asentaa vanhempiin moottorityyppeihin. Kyseessähän on öljynpaineella toimiva laite.

        samalla tavalla kun voi ongelmat putkien paikallaan pysymisen kanssa oli tiisseli pösöissä joskus ongelmaa ettei kansi tahtonut kestää, mutta nekin ongelmat osuvat tuonne samalla aika kaudelle josta kerroit...

        Sinulla KTA kun tuntuu olevan tuota tietoa, itse tarvitsisin tietoja Indenorin moottori tehtaasta joka valmisti aikaisemmin peugeotin Diesel moottorit ja sittemmin ilmeisesti joko sulautettiin Peugeotin moottori tehtaisiin tai peugeot osti sen? historian havinaa mutta jos ei ole liikaa vaivaa olisin kiitollinen kaikista tiedoista. Voit laittaa niitä tänne tai sähköpostiin ---> [email protected]


      • Benkku
        KTA kirjoitti:

        Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit.

        Nyt on taas palattu alumiinisiin eli kaikki uuden EW tyypin moottorit on täysalumiinisia dieseleitä lukuunottamatta.

        esiteltiin jo aiemmin, sillä 605 mallin tullessa markkinoille oli moottorivaihtoehtona 2 litrainen bensiinimoottori -> XU10J2...


      • KTA
        Benkku kirjoitti:

        esiteltiin jo aiemmin, sillä 605 mallin tullessa markkinoille oli moottorivaihtoehtona 2 litrainen bensiinimoottori -> XU10J2...

        Juu valurautakoneet tuli 605:sen esittelyn myötä. Anteeksi epätarkkuuteni ;o)


      • KTA
        405 Grd kirjoitti:

        samalla tavalla kun voi ongelmat putkien paikallaan pysymisen kanssa oli tiisseli pösöissä joskus ongelmaa ettei kansi tahtonut kestää, mutta nekin ongelmat osuvat tuonne samalla aika kaudelle josta kerroit...

        Sinulla KTA kun tuntuu olevan tuota tietoa, itse tarvitsisin tietoja Indenorin moottori tehtaasta joka valmisti aikaisemmin peugeotin Diesel moottorit ja sittemmin ilmeisesti joko sulautettiin Peugeotin moottori tehtaisiin tai peugeot osti sen? historian havinaa mutta jos ei ole liikaa vaivaa olisin kiitollinen kaikista tiedoista. Voit laittaa niitä tänne tai sähköpostiin ---> [email protected]

        Millaista tietoa tarvitsisit ja mihin ihmeeseen tuota tietoa kaipaat?

        Katselin tosta kirjallisuudestani siitä Indenorista ja se vähäinen tieto mitä siitä löytyi oli aikalailla niinkuin muistinkin.

        Eli 60-luvulla Peugeot teki uudelleen järjestelyjä tuotannossaan koko ajan kasvavan tuotannon takia. Tuolloin osa osien tuotannosta "ulkoistettiin" ja noista ulkoistetuista tuotantolaitoksista muodostettiin oma yhtiö joka tosin oli kiinteässä yhteydessä emoyhtiöön ja vähintäänkin sen tytäryhtiö. Tuohon yhtiöön kuului tuotantolaitoksia ainakin Lillessä ja Socxhauksissa ja jossain muuallakin mutta noista ainakin sen nimi. nimeksi tuolle yhtiölle annettiin industrie nord et est tai ainakin aika lähelle tota eli vapaa suomennos pohjois ja itä teollisuus. Englanninkielisissä lähteissä nimenä taidetaan mainita Industrial company of north and east. Eli siitä nimi Indenor. Tuo yhtiö siis valmisti paljon muutakin kuin diesel moottoreita. Itse diesel moottorit tulivat Lillestä pohjoisranskasta. Ensimmäisen kerran Indenor nimi oli käytössä 403 dieselin tullessa markkinoille 1961.

        Ymmärtääkseni tuo konsortio tai miksi sitä nyt sitten kutsutaankin sulautettiin emoyhtiöön jo vuonna 1965.

        Tuossa nyt oli jotain tietoa toivottavasti siinä ei ole pahoja asiavirheitä ja jos on niin toivottavasti joku korjaa jos olen väärässä.


      • 405 Grd
        KTA kirjoitti:

        Millaista tietoa tarvitsisit ja mihin ihmeeseen tuota tietoa kaipaat?

        Katselin tosta kirjallisuudestani siitä Indenorista ja se vähäinen tieto mitä siitä löytyi oli aikalailla niinkuin muistinkin.

        Eli 60-luvulla Peugeot teki uudelleen järjestelyjä tuotannossaan koko ajan kasvavan tuotannon takia. Tuolloin osa osien tuotannosta "ulkoistettiin" ja noista ulkoistetuista tuotantolaitoksista muodostettiin oma yhtiö joka tosin oli kiinteässä yhteydessä emoyhtiöön ja vähintäänkin sen tytäryhtiö. Tuohon yhtiöön kuului tuotantolaitoksia ainakin Lillessä ja Socxhauksissa ja jossain muuallakin mutta noista ainakin sen nimi. nimeksi tuolle yhtiölle annettiin industrie nord et est tai ainakin aika lähelle tota eli vapaa suomennos pohjois ja itä teollisuus. Englanninkielisissä lähteissä nimenä taidetaan mainita Industrial company of north and east. Eli siitä nimi Indenor. Tuo yhtiö siis valmisti paljon muutakin kuin diesel moottoreita. Itse diesel moottorit tulivat Lillestä pohjoisranskasta. Ensimmäisen kerran Indenor nimi oli käytössä 403 dieselin tullessa markkinoille 1961.

        Ymmärtääkseni tuo konsortio tai miksi sitä nyt sitten kutsutaankin sulautettiin emoyhtiöön jo vuonna 1965.

        Tuossa nyt oli jotain tietoa toivottavasti siinä ei ole pahoja asiavirheitä ja jos on niin toivottavasti joku korjaa jos olen väärässä.

        lähinnä siksi kyselen että kaikki materiaali mitä tuosta Indenorista ja sen valmistamista Dieselmoottoreista yleensäkään löytyy on hiukan ristiriitaista, lähinnä juuri noiden vuosi lukujen kohdalla.


    • 306 gti-6

      "Peugeotin kaikki moottorit olivat täysalumiinisia 60-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun asti, lukuun ottamatta vanhaa 1,6-2,0 litraista XM-XN moottorisarjaa (404, 504, 505). 92 tuli nuo valurautaiset XU moottorit."

      Käyttiväthän peugeot 205 / 309 XU sarjan koneita, mitkä ovat valurautalohko ja alumiinikansilla olevia kikkareita (XU sarja tuli käyttöön 80 luvun alussa)

      1.6 gt-i ja 1.9 gti koneet esim ovat XU sarjaan kuuluvia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      196
      6969
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      48
      2629
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2189
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1513
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      135
      1494
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1160
    7. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      35
      1091
    8. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1077
    9. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      17
      1075
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      981
    Aihe