Miksi peugeot 305ia vieläkin?

PÖKPÖK

Vieläkin näitä muinaismuistoja näkyy liikenteessäkin.

Itselläni oli 305 sr -78 ja oli se surkea vehje. 48 000 - 120 000 km ajettiin ja kaiken maailman viat ehti tulla tutuiksi.

Miten te pärjäätte tämmösellä vehkeellä te harvat ja valitut kun vielä näitäkin näkyy liikkuvan? Täytyy olla masokisti että 305:sta jaksaa pitää liikenteessä? Itseltäni loppui jaksaminen neljänteen peräkkäiseen ohjausnivelen vaihtoon silloin muinaisessa nuoruudessa. Silloin jaksoi olla fanaattine pökötti fani jonkin aikaa mut sitte tuli pää vetävän käteen. En ole sen jälkeen ranskiksia katsonutkaan.

EXPÖK

10

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 300tkm

      on ajajassa vikaa!!!!!!!!!!!!!!!

    • KTA

      Yksi varmatoimisimpia autoja mitä minulla on ollut 305 -78. Ostin armeija aikana muutamalla tonnilla ja ajoin parivuotta. Lähes ilmaisia kilometrejä polttoainekuluja lukuunottamatta. Ei tarvinnut konepeltiä avata kuin tuulilasinpesunestettä lisätäkseen.

      Silloin autot oli vielä autoja.

    • Peugeot 405 SRI

      Ja siitä meni yksi ohjausnivel vuonna -94 jolloin olin omistanut auton jo 5-vuotta ja silloinkin se nivel meni kolarin seurauksena.

      Sulakerasiassa oli mulla vikaa koko ajan mutta ei ollut rahaa korjata sitä, joten vika oli vielä kun myin auton eteenpäin. Muuten toimi kuin junan vessa!

    • Tyytyväinen

      Minulla on ollut 305 kakkosautona neljä vuotta ja ainoa mitä on tarvinnut vaihtaa on startti ja käsijarruvaijeri.
      Aina on mennyt ensimmäisellä katsastuksesta ja alustaltaan ja pelleiltään auto on loistokuntoinen 17 vuoden iästä huolimatta.
      Vielä kun ottaa huomioon lähes ilmaisen ostohinnan ja erinomaisen pienen kulutuksen, niin en voi juuri itseäni masokistiksi kutsua.
      Niin ja onhan se vielä mukava ja hyvä ajaa.
      Jos olet joutunut ohjausniveleitä noilla kilometreillä vaihtamaan, niin vika on kyllä muualla kuin autossa, ehkä peili kertoisi totuuden ??

    • PÖKPÖK

      Pitänee vielä perustella lisää.

      No rattiniveliä meni kovana pakkastalvena 84-85 useita ihan sen takia kun yrititettiin lähteä ihan vaan parkkipaikalta. Kovassa pakkasessa ratti jäi pyörimään tyhjää mutta eturenkaatpa ei enää kääntyneetkään. Rattiniveliä (rättinivel) vaihdettiin tosiaan sinä talvena vai olikos ollut seuraavankin talven aikana unohtumaton määrä ja taisipa olla paikallisessa valtuutetussa merkkihuollossa vielä, joo niin se oli.

      Starttimoottori meni kerran, solenoidivika. Sähkölaitevikoja: raitisilmatuulettimen moottori, sisävalot, valovikoja.

      Lämmityslaitteen kenno petti ja vuoti nestettä, vaihdettiin ja makso vitusti.

      Nenänpää valkeni iskunvaimentimien uusimisessa kun vuonna 1982 huolto ilmoitti etä se on sitten 700 mk per iskari. Oli kova hinta opiskelijalle. Ostin tietenkin halvemmat monroet á 250 mk /kpl jotka kesti vaan vuoden ja sitten piti ostaa alkuperäiset kun rupes jo pomppiminen kiikkulautana pännimään. Eihän ne monroet kestäny vuottakaan. Setä joka ajeli ladalla ihmetteli touhujani kun itse sai omaan ladaansa iskarit kympillä.

      Moottorin märät sylinteriputket rupesivat vuotamaan vettä oljyn sekaan, mikä lopulta sitten sorvasi nokka-akselin ja muutakin moottorista. Pakkasnesteet oli vaihdettu huollossa (merkkihuollossa) eli ei pitänyt olla vika siinä. Tämä oli vihoviimeinen niitti.

      Vaihdoin sen talbot horizonin ja siinä oli hyvä ja huoleton peli. Näkyhän tuolla 305lla joku vielä ajelevan monta vuotta mutta mahto olla herkkua se omistamisen ilo.

      Komeahan se 305 oli ja hyvä ajaa eikä pensan kulutus ollut paha. Tilavaksikin sitä voi pitää siinä mielessä että takana istuvilla ei pää osu kattoon, toisin kuin esimerkiksi nykymondeossa tai vectrassa.

      Vaan kyllä siitä minulle jäi pysyvä katkeruus, ja sen jälkeen olen visusti vältellyt ranskan sammakonsyöjien väsäämiä pelejä. Kallis oli ostaa, ja vielä kalliimpi korjata. Liekö nykypököt yhtä surkeita?

      • EM

        "Vaan kyllä siitä minulle jäi pysyvä katkeruus, ja sen jälkeen olen visusti vältellyt ranskan sammakonsyöjien väsäämiä pelejä."

        Ja kuitenkin vaihdoit 305:n toiseen ranskalaiseen (tosin Suomessa kasattuun), jota vielä kehut hyväksi ja huolettomaksi! Sitä toki Talbot Horizon onkin.


      • j309

        rättinivelen molemmin puolin on metallilätkät ja laipat ristikkäin läpipulteilla kiinni, siis jos on oikeat osat ja oikein kasannut = mainitsemasi tilanne että ratti kääntyy mutta ei renkaat aika mahdoton.....


      • PÖKPÖK
        j309 kirjoitti:

        rättinivelen molemmin puolin on metallilätkät ja laipat ristikkäin läpipulteilla kiinni, siis jos on oikeat osat ja oikein kasannut = mainitsemasi tilanne että ratti kääntyy mutta ei renkaat aika mahdoton.....

        Joo se rättinivel oireili niin että kun kovassa pakkasessa väkisin väänsi rattia niin rattiin tuli 15-20 asteen väljyys. Irtipoikki rättinivel ei mennyt.

        Muovinen rättinivel on lätkä, jonka läpi molemmin puolin on pultatut ohjauspyöriin vaikuttavat hieman eri kulmassa olevat akselit. Se halkesi muistaakseni pultinreikien kohdasta. Muovilätkä oli jotain kumin tai muovin seosta eikä kestänyt pakkasta eikä lievää suurempaa väkivaltaa. Tämä oli 84-85 talven ongelma. Silloin oli itäsuomessa pakkasta viikkokaupalla se 36.

        Kylmä hiki tuli kun huomasi että auto ei tottele rattia vaan rupeaa vaeltamaan omiaan. Auto vietiin merkkihuoltoon eli en itse ottanut niveltä irti ja tutkinut niiden sielunelämää sitten enää tarkemmin. Muistan vaan että vitutti.

        Pökö ei käynnistynyt kaikkein kovimmilla pakkasilla. Tympi kun naapurin rupinen lada lähti käyntiin aina vaan. Oli ehkö hyväkin ettei tarvinnut enempää korjata.

        Muistan vaan vieläkin miten kurjaa oli kärvistellä pimeässä pakkasessa 305:n konepellin alla ja ihmetellä mikä ***** tähän taas tuli, oli jotain hämminkiä aina ja vuosi vuodelta enemmän.

        Joo ja talbot horizon oli kyllä suomalaisten kyläseppien tekemä, tosin ranskan osia oli seassa. Viimeistely oli pari pykälää krouvimpi kuin pökön, mutta talbotista en muista muuta vikaa kuin kerran kytkinlevun ja alapallonivelen vaihdon, muuten se aina lähti. Harmi ettei talbotteja enää ole, siitä jäi vain positiivinen mielikuva mieleen. Talbottipalstalla, jos sellainen olisi, voisi muistella tätä kaikkein parasta automerkkiä.


      • 305GL,SR 505STi,GRi
        PÖKPÖK kirjoitti:

        Joo se rättinivel oireili niin että kun kovassa pakkasessa väkisin väänsi rattia niin rattiin tuli 15-20 asteen väljyys. Irtipoikki rättinivel ei mennyt.

        Muovinen rättinivel on lätkä, jonka läpi molemmin puolin on pultatut ohjauspyöriin vaikuttavat hieman eri kulmassa olevat akselit. Se halkesi muistaakseni pultinreikien kohdasta. Muovilätkä oli jotain kumin tai muovin seosta eikä kestänyt pakkasta eikä lievää suurempaa väkivaltaa. Tämä oli 84-85 talven ongelma. Silloin oli itäsuomessa pakkasta viikkokaupalla se 36.

        Kylmä hiki tuli kun huomasi että auto ei tottele rattia vaan rupeaa vaeltamaan omiaan. Auto vietiin merkkihuoltoon eli en itse ottanut niveltä irti ja tutkinut niiden sielunelämää sitten enää tarkemmin. Muistan vaan että vitutti.

        Pökö ei käynnistynyt kaikkein kovimmilla pakkasilla. Tympi kun naapurin rupinen lada lähti käyntiin aina vaan. Oli ehkö hyväkin ettei tarvinnut enempää korjata.

        Muistan vaan vieläkin miten kurjaa oli kärvistellä pimeässä pakkasessa 305:n konepellin alla ja ihmetellä mikä ***** tähän taas tuli, oli jotain hämminkiä aina ja vuosi vuodelta enemmän.

        Joo ja talbot horizon oli kyllä suomalaisten kyläseppien tekemä, tosin ranskan osia oli seassa. Viimeistely oli pari pykälää krouvimpi kuin pökön, mutta talbotista en muista muuta vikaa kuin kerran kytkinlevun ja alapallonivelen vaihdon, muuten se aina lähti. Harmi ettei talbotteja enää ole, siitä jäi vain positiivinen mielikuva mieleen. Talbottipalstalla, jos sellainen olisi, voisi muistella tätä kaikkein parasta automerkkiä.

        Perheessämme on ollut kaksi 305:ta toisella ajettiin vähemmän vain noin 30tuhatta ja mitään vikaa ei ollut. Ostettaessa sillä oli mittarissa noin 70000.

        Vuoden -79 mallinen SR yksilö on ollut meillä vuodesta -88 ja sillä ajettu noin 225000km josta meillä noin 125000km mitään kummosia vikoja ei ole ollut. Startti meni ja muistaakseni takaiskarit. Mutta kovin kalliita ne eivät olleet. Mitään moottorivikoja ei ole koskaan ollut paitsi että kansipahvi meni jäähdyttimen rikkoontumisen seurauksena joka johtui liian heikosta pakkasnesteen kestävyydestä. Aina on lähtenyt käyntiin jos vain sytytyslaitteet on ollut kunnossa ja akku hyvä. Nyt auto on seissyt jonkin aikaa käyttömaksujen takia, mutta palannee vielä liikenteeseen pienen ehostuksen jälkeen.

        Olen kerran nähnyt erään 305 matkamittarissa lukeman jota en helpolla unohda 585000 km ja omistaja oli vasta toinen ja kehui ettei parempaa ole ollut.

        Nykyisin meillä on vakuituisessa käytössä kaksi 505 sti -81 ja 505 gri farmari -88. Molemmat ovat olleet todella hyviä ja luotettavia kertaakaan ei ole jääty tielle ja kovinakin pakkasina on lähtenyt käyntiin. Vanhemmalla ajettu vain 270000km ja jotain pientä ollut mm. nokkahihna katkesi merkkiliikken puuhien seurauksena. Uudemmalla on ajettu vain 367000km eikä mitään ole ollut.

        Todella hyviä ovat kaikki Peugeotit olleet ajaa ja mitään ihmeempiä vikoja ei ole ollut. Merkkiliikkeet eivät vain osaa hoitaa hommiaan kunnolla. Merkkiä en aio vaihtaa 10 vuotta samalla merkillä ilman ongelmia.


    • ITTE BONGASIN AIKOINAAN YHDEN 305SEN. ENEMMÄN IHMETTELEN ET MISSÄ LEMPPARIAUTONI FIAT RITMO

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe