Abortti rv.:lla 18

e.m-84

Tein abortin raskausviikolla 18.
Yhtään en kadu mitä tein, sillä minusta ei olisi ollut äidiksi. Kuukautiseni tulivat norm,ei ollut muitakaan raskausmerkkejä. Toisin sanoen elin normaalia elämää.

Jokatapauksessa.. Menin naistentautien osastolle jossa minulle tehtiin ko. operaatio. Sitä ennen sain pillerit kotiin kahta pvää aikaisemmin. Minulle kerrottiin, että abortoituminen saattaa tapahtua kun olen pissalla ja tunnen että ehkä jotainolisi tullut samalla. minulle kerrottiin, ettei se sattuisi juuri ollenkkaan.
Saan lääkkeitä sitä varten ettei tarvitse kärsiä.
Toisin sanoen, se olisi helpompi asia kuin kuvittelinkaan.

Sain ensin 2 panacodia, jonka jälkeen minulle annettin emättimeen keskeytyslääkkeet ja sanottiin että kohtu alkaisi supistelemaan tunnin kahden päästä, jos ollenkaan. Seuraavat lääkkeet saisin kolmen tunnin päästä.
Toisin kävi. Supistuskivut alkoivat kahta minuuttia myöhemmin. Sain kipulääkkeitä niin paljon, että piti hakea ylilääkäriltä jopa lupa. Sitten se rauhottui puoleksi tunniksi.

Kolme tuntia oli kulunut, sain uudet lääkkeet. Kipu oli niin kovaa, että huusin koko ajan ja itkin. En ymmärtänyt enää mitää. Minulle ei enää annettu ollenkaan lääkkeitä, sillä olin jo saanut niitä liikaa.
Kesti vielä neljä tuntia sitä kamalaa tuskaa.
Kaavintaa ei tarvinnut tehdä. Lääkäri oli sitä mieltä.
Pääsin seuraavana pnä kotiin.

Viikkoa myöhemmin minulla alkoi töissä kamala verenvuoto. Soitin polille ja he pyysivät minut sinne heti.
He sanoivat, että seuraavana aamuna minulle tehtäisiin kaavinta. Jäin sinne yöksi.

Aamu lähti hyvin. Menin kaavintaan, mikä aluksi hieman pelotti, siinä ei ollutkaan mitään pahaa.
Kunnes neljää tuntia myöhemmin kun piti päästä kotiin, en päässytkään. Soitin hoitajan paikalle, oli erittäin kovat kivut. Sain kipulääkkeen. Kolme varttia sen jälkeen ei kipu hellittänyt. Soitin hoitajan uudestaan paikalle.

Sänkyni oli täynnä verta. Lääkäri sanoi, että kaavinta oli mennyt pieleen toisella lääkärillä.
Hoitaja sanoi, että onneksi olen täällä sairaalassa, sillä apu on nyt tarpeeksi lähellä.
Jouduin samana pnä uudelleen kaavintaan.
Se oli ehkä jopa liikaa.

Lääkärit eivät ikinä kertoneet mikä siinä oli mennyt pieleen. He karttoivat kysymyksiäni, he eivät vastanneet.

Jokatapauksessa siitä on nyt puolivuotta ja menkkani kestävät n. päivän ja kohtuani vihloo välillä todella paljon, minkä takia käyn lääkärissä. He eivät tiedä mikä siinä on.
Nyt menen yksityiselle, sillä he ehkä osaavat asiansa paremmin.

Se oli elämäni rankin kokemus fyysisesti.
Se on kasvattanut minua paljon.
En kadu. Kärsin mieluummin tämän kuin että olisin synnyttänyt maailmaan lapsen, jolla ei olisi ollut kunnon pohjaa elämään. Jos äiti ei itse ole valmis niin miten sitten lapsi olisi? Mielestäni lapselle täytyy taata kunnon elämä jo alusta alkaen.

Onko muita saman kokeneita?

Paras tuki oli minulle oma äiti, joka oli mukana keskeytyksessä ja piti kädestä kiinni koko ajan, ja oli joka ainoa sekunti vierelläni.
Sekä enkelinluonteen omaava hoitaja/kätilö, joka antoi turvallisuuden tunteen minulle.
Sama hoitaja/kätilö hoisi minua silloinkin kun jouduin kaavintaan 2 kertaa samanpäivän aikana, vaikka en ollut hänen potilaansa. Hän halusi hoitaa minua, pyysi siihen lupaa.
Toiseen kaavintaa hän kutsui ylihoitajan paikalle ja sain paremman lääkärin.

Lääkärit ei ole kuitenkaan robotteja, mutta silti he voisivat kertoa kaiken mitä potilas haluaa kuulla. Kerroin tämän siksi, että haluan ihmsiten tietävän ettei kaikki mene aina nappiin, vaikka kyse olisi näinkin helposta operaatiosta.

68

23704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi olla totta

Alkaa kyllästyttää nämä provot..vai oikein lääkkeellinen abortti rv. 18. Olisit ennen satuiluasi ottanut tosiasioista selvää.

• em-84

Lääkkeillä se lopetettiin kyllä.
        Eli synnytyskäynnistettin toisin sanoen.
        Lääkkeiden avulla aloitin synnytyksen.

• lääkäreitä
        em-84 kirjoitti:

Lääkkeillä se lopetettiin kyllä.
        Eli synnytyskäynnistettin toisin sanoen.
        Lääkkeiden avulla aloitin synnytyksen.

Itsekin yritin urkkia tietoja, kun minulla oli keskeytynyt keskenmeno (eli kohtu ei itse tyhjentynyt). Olisin halunnut nähdä ultrakuvaa pienokaisestani, mutta ei ei...ei kuvia, ei mitään. Ei suomenkielistä selkoa missään, vain latinankielisiä sanoja käyttivät, etten minä ymmärtäisi. "Kaikki on nyt hyvin, lääkkeellinen tyhjennys on onnistunut", eikä kysymyksiini vastattu. "vain tarpeellinen kerrottiin".
        Minullakin kivut olivat todella kovat, ja jouduin kokemaan kaiken kotona, mutta jälkeenpäin ajatellen mieluummin niin. Itsekin sain panacodeja, joista myöhemmin sain ns. "yliannostuksen" koska vatsani oli liian herkkä kestämään niiden kovaa tehoa.
        Mielestäni olisivat kyllä voineet tehdä kaavinnan heti, koska silloin olisit välttynyt niiltä kivuilta, ja ehkäpä ekalla kerralla olisi jo onnistanut. No, itse yritin myös pyytää kaavintaa, ettei tarvitsisi nähdä sitä kaikkea verta ja muuta, mutta ei, "ei kun meillä on tällainen tapa" ja eikun vaan kotiin kolmen tabletin kanssa, onneksi kohtu tyhjeni niillä täydellisesti. Outoa että olet ollut noin pitkällä ja silti ovat lääkkeitä antaneet ja kuitenkin kaavintaan! Turhaa touhua..kaikille. Pitäisi ajatella potilastakin. Mehän ne verot maksetaan, että hoitakaa nyt parhaalla mahd. tavalla, mutta ei niin ei. Koitetaan päästä helpoimmalla ja halvimmalla..(?)
        Jouduin sitten näkemään sen sikiöpussinkin..se oli kauheaa..lapsivedet pussin sisällä ja istukka pussissa kiinni...se oli hirveää, kaiken muun draaman keskellä.

• kokemusta on!

Onko pakko kirjoittaa tommosia kun toinen haluaa kertoa tarinansa. Jos et kerta abortista lääkkeillä tiedä tuon taivaallista, onko pakko kommentoida. Että joku kertoo tuommoisen tarinan vaikkei se olisikaan totta pistää ihmisen miettimään kanattaako omalla kohtalollaan leikkiä, eli haluaisiko samaa kuin mitä hänelle tapahtui niin onko se niin justiinsa onko tarina tosi kunhan on realistinen! Minulle itselleni kävi samalla lailla tosin ilman kaavintoja ja olin vielä aivan yksin, joten oli hyvä että kirjoittajalla oli tukija!!!!!

• älytöntä

Miten voi olla, että kun raskaus on jo 5:nnellä kuulla, olet vasta silloin halunnut abortin? Ja miten helvetissä Suomessa joku suostuu vielä siinä vaiheessa abortoimaan niin hyvin kehittyneen sikiön?
      Sorry, mutta vihaksi pistää tuollainen.

• vaikka toiseen kertaan

Pakko puuttua kun et kerran näe lukea itse.
        Tekstin alussahan kerrotaan että menkat tuli ja ei ollut muitakaan merkkejä raskaudesta.
        Itse ainakin tästä ymmärsin että raskaudesta ei aikaisemmin tiedetty.

• lupia

aborttiin vain myönnetään vielä 5.kuukaudellakin..ja ihan vaan sosiaalisista syistä, niin hullua ku se vain onkin. Tuttavani teki joku vuosi sitten abortin juuri kyseisellä kuulla ja ihan vain omiin syihin vedoten..

• miten mahdollista

sait abortin vielä noin myöhään sosiaalisilla syillä ????? Tietääkseni sitä ei enää saa tuossa vaiheessa saa keskeyttää sosiaalisiin syihin vedoten ??

• mahdollista

Ei sitä lääkkeellisestikään tuossa vaiheessa tehdä, ja siksi en usko koko kertomusta. Eikä syykään voi olla myöhäisaborteissa muu kuin lääketieteellinen, sosiaalisin perustein ei sitä saa...

• rv35
        mahdollista kirjoitti:

Ei sitä lääkkeellisestikään tuossa vaiheessa tehdä, ja siksi en usko koko kertomusta. Eikä syykään voi olla myöhäisaborteissa muu kuin lääketieteellinen, sosiaalisin perustein ei sitä saa...

keskeytys rv 12 jälkeen tehdään niin että annetaan SYNNYTYKSEN KÄYNNISTÄVÄ lääke...synnytys käynnistyy ja nainen siis kirjaimellisesti SYNNYTTÄÄ sen kuolleen sikiön..siinä vaiheessa se on tosiaan niin pieni, että se "vaan tulee" ulos, juuri esim. pissalla käydessä..mutta silloin se on jo liian iso kaavintaan...sikiö on tässä iässä 20cm pitkä ja painaa n. 225g..tiedoksi, että alle 23 viikkoinen sikiö ei kuulu (ihan HYKSin kätilön kertoman mukaan)pelastettavien piiriin..eli jos siis naisella alkaisi synnytys alle tämän, niin sikötä ei pelasteta vaan se kuolee, koska sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia selvitä hengissä..sen keuhkot eivät ole vielä ollenkaan kehittyneet..sikiö on rv 24-24 30cm pitkä ja painaa puolisen kiloa..eli TODELLA huonot mahdollisuudet selvitä hengissä, ainakaan terveenä..eli älä sano että "pari viikkoa vanhempi"..ja sosiaalisin syin saa tosiaan luvan abortin vielä tuolloin....ottakaahan asiasta kunnolla selvää...

• luettavaa

Miten et voi olla valmis äidiksi jos kannoit jo 4 kk vauvaa vatsassasi? En ikimaailmassa voisi enää rv 18 mennä tekemään aborttia jolloin vauva on jo ihmisen näköinen,kyllä sitä äidiksi kasvaa.

• aidian

Turha täällä on myötätuntoa tuollaisen teon jälkeen odottaa. Miksi yleensä kerroit asiasta? Yök - en olisi edes kehdannut kertoa. Kun vain pari viikkoa vanhempia sikiöitä pelastetaan ja pidetään hengissä, koska vanhemmat ajattelevat muitakin kuin itseään.

• *TT*

Itsekin mietin mitä kertomisen arvoista tässä oli...

Mutta jos sinulle on sanottu että rv 18 sikiö tulee supistuksia lisäävillä lääkkeillä kivuttomasti pois, niin tyhmäpä olet kun uskoit.

• ...

Kyllä, noilla viikoilla keskeytys tehdään ihan samoilla lääkkeillä kuin ennen 12rv:kin. Kuten aiempi kirjoittajakin totesi, niin tuossa vaiheessa ei haluta tehdä kaavintaa, koska sikiö on liian iso siihen, ja kohtu voi vaurioitua.

Miettikää, että kyllä myöhemmillä viikoillakin voi sattua vaikka keskenmeno, tai sikiö saattaa olla niin epämuodostunut, ettei selviäisi hengissä raskausaikaa. Ja noissakin tapauksissa keskeytys/tyhjennys tehdään lääkkeellisesti. Ainoa ero on se, että keskeytys kestää todennäköisesti pidempään kuin aiemmilla viikoilla, ja lääkkeitä annetaan niin kauan, että sikiö tulee ulos.

Itselleni jouduttiin tekemään sikiön pahan epämuodostuman takia keskeytys viikolla 15, ja prosessi kesti melkein neljä päivää. Tiedän siis mistä puhun. Oli elämäni rankinta aikaa.

• ek-84

Syitä on paljon miten sen kuulemma saa. Kätilöni kertoi, ettei ole vielä tavannut yhtäkään ketä ei olisi saanut viim. rv. 20 tehdä aborttia. Ja hän oli työssään ollut jo aika kauan.

Rv. 18 sikiö oli ehkä kehittynyt ihmisen muotoon. Tosin se oli erittäin ohut (sormen paksuinen), ja painoi vain 180g. Ja kätilöiden kertomana aivot, keuhkot yms. alkaa kehittyä vasta rv. 20 alkaen.

Mielestäni "kyllä äidiksi voi kasvaa" on aika turhauttavaa. Äitinä pitää olla alusta lähtien. Ei keskivaiheessa. Ei lopussa. Vaan heti.

Miksi kehtasin kertoa asiasta? Helposti. En häpeä, en kadu. Olen sujut asian kanssa. Olin alusta saakka ja siksi myös nyt. Kukaan ei pakottanut minua sitä tekemään, päätin asiasta ihan itse. Poikaystävä, äiti ja paraskaveri lupasivat tukensa tapahtui mitä tapahtui.

Kivuton ja kivuton. Kaikki tuntuu, mutta se mikä sattuu on eri. Mulle annettiin ensin panacodit ja sen jälkeen 2 piikkiä ja suonen sisään lisää pariin kertaan, valitettavasti ne eivät tehonneet minuun kuten useimmilla muilla (varmaan kaikilla, sillä he ihmettelivät todella paljon).

Kerroin asiasta sillä halusin ihmisten tietävän että komplikaatioita tulee tässä yhtälailla kuin muissa operaatioissa. Lääkäreistä ei saa mitään selkoa..
      He sanovat että "tämä tapahtuu näin ja näin" ja kaiken pitäisi olla helppoa.
      Abortti varmasti tulee kasvattamaan sitä ihmistä ketä sen käy läpi ja kukaan ei tule ymmärtämään niin hyvin kuin sen tehnyttä.
      Siinä täytyy ainoastaan olla sujut jo kun sitä on menossa tekemään.

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, kiitos mielenkiinnosta ja "mielenkiinnosta" asiaa kohtaan.

• sama....

tuli kyllä mieleen, erittäin hyvin sanottu!!! :)

• mikko n.

Noin myöhäiset raskaudenkeskeytykset ovat Suomessa rikollisia ilman todella pätevää syytä. Pitäisi ehdottomasti pyrkiä siihen, että nykyisiä raskaudenkeskeytystä koskevia lakeja tulkittaisiin _kirjaimellisesti_ ja perusteettomat abortit evättäisiin. Jos raskaus on pitkällä ja on epävarma lapsen hoidosta, niin voi rauhassa "katsoa" raskauden loppuun ja kun saa oman lapsensa syliinsä, olla tyytyväinen. Tietysti tulee huolehtia siitä, että jos äiti kertakaikkiaan on liian väsynyt ja turhautunut, niin silloin lapsi voidaan ottaa huostaan.

• abortin vastustaja,

mutta jos tuo minkä kirjoitit on totta niin taidan kallistua vastustajaksi tai ainakin alin ehdoton raja abortin tekemiselle pitää olla 12 rkv.

Sitä ihmettelen miten voit olla noin tunteeton tai sitten tapahtuma on ollut niin kamala, että sinun on täytynyt tehdä ns. suoja muuri ympärillesi, jotta kestäisit ajatuksen, että olet tapattanut ihan vauvan näköisen lapsesi.

En ymmärrä hoitajia ja lääkäreitä jotka suostuvat tommoseen hommaan. Kyseenalaistan heidänkin etiikkansa.

En halua tuomita, mutta olen ihan oikeasti järkyttynyt.

• Tiedän että

lääkkeellistä keskeytystä ei voi tehdä kuin aivan raskauden alkuvaiheessa.

• käynnistetään..

..synnytys. Siitä on tässä tapauksessa kyse.

• ...

Kuten jo aiemmin ketjussa kirjoitin, niin minä tiedän omasta kokemuksesta että samoilla lääkkeillä tehdään keskeytys/synnytyksen käynnistys tuossakin vaiheessakin kuin ennen 12rv. Ajatelkaa nyt itse, että miten esim. kuollut lapsi saadaan kohdusta pois muuten?

• joopp...
        ... kirjoitti:

Kuten jo aiemmin ketjussa kirjoitin, niin minä tiedän omasta kokemuksesta että samoilla lääkkeillä tehdään keskeytys/synnytyksen käynnistys tuossakin vaiheessakin kuin ennen 12rv. Ajatelkaa nyt itse, että miten esim. kuollut lapsi saadaan kohdusta pois muuten?

Raivostuttaa oikee lukee tommosta et rv 18 joku tekee abortin ja kehtaa siitä vielä täällä kertoo! Valitettavasti toi kyl on totta et vielä myöhemmilläkin viikoilla saa tehdä abortin sosiaalisiin syihin vedoten ja ne tehään nimen omaan lääkkeillä ne keskeytykset, kosta sitä lasta ei voi enää silputa sinne kohtuun niinku alku raskauden aborteissa, koska ton kokonen vauva on jo niin iso. se on siis käynnistettävä lääkkeillä ja SYNNYTETTÄVÄ!!!

Ite oon just ylittäny raskaudessani ton 18 vk ja en ikinä antais tätä lasta pois!! En minäkään 19 vuotias ihminen ollut heti valmis äidiksi kun kuulin raskaudestani, mutta murhaaja en kuitenkaan ole! Miten voit murhata (siitähän tässä on kyse, suunniteltu julma murha) Ton ikäisen lapsen ku tunnet jo sen liikkeet ja potkut. Vauva myös tuntee sun äänes ja tietää et oot sen äiti ja tärkeintä sille.

Ja jos seksiin syhtyy, niin pitäs osata ottaa vastuu!!! Miten tuut ikinä pystyyn kantaa mistää vastuuta kun et edes ehkäsystä osaa huolehtia ja vaikka huolehtis niin aina on riski et tulee raskaaks. Ottakaa hyvät ihmiset vastuu teoistanne!"!! Meinaa se on varma et jossai vaiheessa elämäänne kadutte aborttia!!!

• raiskaajan lapsen??
        joopp... kirjoitti:

Raivostuttaa oikee lukee tommosta et rv 18 joku tekee abortin ja kehtaa siitä vielä täällä kertoo! Valitettavasti toi kyl on totta et vielä myöhemmilläkin viikoilla saa tehdä abortin sosiaalisiin syihin vedoten ja ne tehään nimen omaan lääkkeillä ne keskeytykset, kosta sitä lasta ei voi enää silputa sinne kohtuun niinku alku raskauden aborteissa, koska ton kokonen vauva on jo niin iso. se on siis käynnistettävä lääkkeillä ja SYNNYTETTÄVÄ!!!

Ite oon just ylittäny raskaudessani ton 18 vk ja en ikinä antais tätä lasta pois!! En minäkään 19 vuotias ihminen ollut heti valmis äidiksi kun kuulin raskaudestani, mutta murhaaja en kuitenkaan ole! Miten voit murhata (siitähän tässä on kyse, suunniteltu julma murha) Ton ikäisen lapsen ku tunnet jo sen liikkeet ja potkut. Vauva myös tuntee sun äänes ja tietää et oot sen äiti ja tärkeintä sille.

Ja jos seksiin syhtyy, niin pitäs osata ottaa vastuu!!! Miten tuut ikinä pystyyn kantaa mistää vastuuta kun et edes ehkäsystä osaa huolehtia ja vaikka huolehtis niin aina on riski et tulee raskaaks. Ottakaa hyvät ihmiset vastuu teoistanne!"!! Meinaa se on varma et jossai vaiheessa elämäänne kadutte aborttia!!!

Tässä tapauksessa ei vissiin siitä ollut kyse, mutta hakkasit maanrakoon vielä nekin, jotka raiskataan!!
        Enpä minäkään tullut siinä naama verillä maatessani kysyneeks, että josko vois sit kumia käyttää.. Olenko siis vastuuton ihminen???
        Vittu teitä moralisoijia riittää.. Voisit pikkusen kasvaa jo ihan lapseskin tähden ja miettiä mitä suustas päästät..!

• kokemusta on!

En viitsi edes sanoa enempää!

• just one.
        joopp... kirjoitti:

Itsekkin abortin tehneenä haluan sanoa, että kunnioitan jokaista ihmistä joka on tehnyt päätöksen toisen ihmisen puolesta. Ei abortin tekeminen ole helppoa, se iskee aina välillä mieleen, jättää jälkensä kehoon. Siksi kehotankin jokaista joka alkaa moralisoimaan abortin tehneitä ihmisiä, miettimään asiaa omalle kohdalle. Olisitko sinä valmis pitämää lapsen, jos se ei omalle kohdalle tuntuisi oikealle, et pystyisi elättämään lasta, eikä sinulla olisi miestä. Sinä joka sanot minua ja muita abortin tehneitä murhaajaksi, mieti asiaa omalta kohdaltasi ennen kun alat jeesustelemaan. Mielestäni tein parhaan ratkaisun itseni ja lapseni kannalta. Se on kaikista tärkeintä.

• Mielipide.
        joopp... kirjoitti:

Meinaat siis et mulla ei oo oikeutta harrastaa seksiä koska en halua lapsia? Vahinkohan voi käydä vaikka tuplaehkäisyä käyttäis.
        Ja tota oon ihmetelly usein että miten sellanen ihminen, joka ei ikinä tekis aborttia, voi silti tietää että sen tehnyt sitä tulee katumaan? Kun kaikki ihmiset eivät pidä lapsia siunauksina ja aborttia murhana.

• aborttia

ei tehdä 12. raskausviikon jälkeen. Pari viikkoa tämän yli kestäneeseen raskauteen voi anoa keskeytyslupaa Suomen presidentiltä. 18. raskausviikolla keskeytys voidaan suorittaa lain mukaan vain jos sikiöllä todetaan vakava kehityshäiriö. Tapauksessasi keskeytyksen suorittaneet lääkärit olisivat tehneet rikoksen. Luulenpa kuitenkin, että viestisi on täyttä puppua. Tiedoksesi vielä, että aborttia ei voi suorittaa lääkkeellisesti suunnilleen 9. raskausviikon jälkeen, paitsi jos kyseessä on jo alkanut keskenmeno.

Vai unohditko ehkä mainita, että kertomasi tapahtui jossain päin... Meksikoa?

• vieläkin

Mutta en minä näe presidenttiä tässä:
        Lupaa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta, kun:

raskaus on kestänyt yli 12 raskausviikkoa, mutta alle 20 raskausviikkoa

lääkärin päätös on kielteinen (valitusasia)

epäillään, että sikiöllä on vaikea sairaus tai ruumiinvika tai tämä on todettu luotettavalla tutkimuksella on todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika ja raskaus on kestänyt yli 20 raskausviikkoa, mutta alle 24 raskausviikkoa

Raskauden keskeyttämishakemukset käsitellään raskauden keskeyttämis- ja steriloimisasioiden lautakunnassa. Lautakunta kokoontuu kahdesti viikossa, tiistaina ja torstaina (klo 9.15).
        (http://www.teo.fi/uusi/suomi_1.htm)

joten älä jauha p---aa :)
        presidentiltä.... jestas sentään.. :)

• mullekkin,

että mitä ovat nämä poikkeukset..?? Asiasta tuntuu olevan jos ei nyt ihan omakohtaista tietoa, niin "jostain kuultua"..
        Jos sosiaaliset perusteet ei riitä, niin millä luvalla abortin voi saada noilla raskaus viikoilla..?

• kokemusta on!
        mullekkin, kirjoitti:

että mitä ovat nämä poikkeukset..?? Asiasta tuntuu olevan jos ei nyt ihan omakohtaista tietoa, niin "jostain kuultua"..
        Jos sosiaaliset perusteet ei riitä, niin millä luvalla abortin voi saada noilla raskaus viikoilla..?

Mulla ainakin kun kysyin hoitajalta kun kirjoitin lupalappua niin se sanoi että kyllä ne aika helposti antaa luvan sieltä, se hakemus pitää vain lain mukaan tehdä!

• tuli väärälle
        kokemusta on! kirjoitti:

Mulla ainakin kun kysyin hoitajalta kun kirjoitin lupalappua niin se sanoi että kyllä ne aika helposti antaa luvan sieltä, se hakemus pitää vain lain mukaan tehdä!

henkilölle, tai sitten ymmärsit tekstini väärin..
        Täällä vaan porukka vetoaa noihin poikkeus tapauksiin ja sitten ei edes tiedä mitä ne on.. Mun mielestä, jos ei ole edellytyksiä kasvattaa lasta, niin se on riittävä syy aborttiin..
        Mikään muu kuin seksistä pidättäytyminen ei ole 100% ehkäisykeino.. Täällä kun jotkut vouhaa siitäkin, että jos harrastaa seksiä, niin pitää myös huolehtia ehkäisystä..
        Itse 10v pillereitä syöneenä tiedän, että nekään ajallaan otettuna ei sata varmasti raskaudelta suojaa.. Todisteita löytyy.. Ikää sillä on nyt 5v.. =)

• TN1973

Jos haluaa abortin 12. rv jälkeen, pitää hakea lupa TEO:lta. Vastikaan olin asiaa käisttelevässä koulutuksessa ja kouluttava henkilö sanoi, että käytännössä kaikki hakemukset hyväksytään. Eli abortin saa melko helposti sosiaalisin perustein myös 12 rv jälkeen. Tämä on varsin ikävää ja lain hengen vastaista.

• Lain henki
        TN1973 kirjoitti:

Jos haluaa abortin 12. rv jälkeen, pitää hakea lupa TEO:lta. Vastikaan olin asiaa käisttelevässä koulutuksessa ja kouluttava henkilö sanoi, että käytännössä kaikki hakemukset hyväksytään. Eli abortin saa melko helposti sosiaalisin perustein myös 12 rv jälkeen. Tämä on varsin ikävää ja lain hengen vastaista.

Ihmisoikeuslait menevät onneksi kaiken maailman aborttilakien yli :)

• ei mitenkään..?
        Lain henki kirjoitti:

Ihmisoikeuslait menevät onneksi kaiken maailman aborttilakien yli :)

Niin miten tämä käytännössä toteutuu?

• mitä nää

jotain istuvia presidenttejä sekoittaa asiaan jonka joku on kokenut.. Jotkut kirjoittaa täälläkin paskaa, totta.. Mutta onko näihin pakko vastata, jos heti alkujaan pitää juttua keksittynä???

Mulle tehtiin erittäin kiireellisenä (raskausaika jo todellakin ihan siinä rajalla) keskeytys juuri lääkkeillä rv. 20.. Syy tosin oli raiskaus, että en noista muista perusteista tiedä..
      Lääkkeiden laiton jälkeen alkoi hirveät kivut, kerran jo synnyttäneenä vertaisin niitä ihan synnytyskipuihin.. Sitten nousi 40 asteen kuume ja verta tuli ihan älytön määrä..
      Kuume saatiin laskettua onneks panacodilla, mutta kipuja jäi silti..
      Kotiin pääsin seuraavana päivänä ja onneksi mitään komplikaatioita ei tullut..
      Kuullostaa aika järkylle tuo sun juttu.. Toivottavasti selviää mikä vaivaa..
      =)

• ...

Niinpä...mitenkähän mullekin tehtiin rv 14 lääkkeillä keskeytys, eikä presidentillä ollut asiaan osaa eikä arpaa, teo:lla kylläkin. Ja syy oli sosiaalinen.

• !!!
        ... kirjoitti:

Niinpä...mitenkähän mullekin tehtiin rv 14 lääkkeillä keskeytys, eikä presidentillä ollut asiaan osaa eikä arpaa, teo:lla kylläkin. Ja syy oli sosiaalinen.

käykääpäs tuolla silikonitieto.net sivulla.siellä on se abortti osio,vaikka kattomassa kuvia.mikä mielenkiintoisin juttu, KUN ABORTOITU SIKIÖ ELÄÄKIN!kyllä jokaisen ihmisen sydäntä pitäs vähän riipasta tollanen,minun ainakin!ei ihan mee meikäläisen jakeluun...

• ...
        !!! kirjoitti:

käykääpäs tuolla silikonitieto.net sivulla.siellä on se abortti osio,vaikka kattomassa kuvia.mikä mielenkiintoisin juttu, KUN ABORTOITU SIKIÖ ELÄÄKIN!kyllä jokaisen ihmisen sydäntä pitäs vähän riipasta tollanen,minun ainakin!ei ihan mee meikäläisen jakeluun...

älä moralisoi, kun et tiedä näiden ihmisten elämäntilanteesta ja syistä sen enempää. Ihan kuin raiskatuksi tuleminen ei olisi varsin hyvä syy tehdä abortti!

Kyse ei ole siitä, etteikö useimpien abortin tehneidenkin sydäntä riipaisisi, vaan siitä että joskus elämässä pitää tehdä helvetin raskaita valintoja. Ja joskus näissä valinnoissa todellakin on kyse elämästä ja kuolemasta, mielenterveydestä, ja sikiön tulevan elämän laadusta.

• ....
        ... kirjoitti:

älä moralisoi, kun et tiedä näiden ihmisten elämäntilanteesta ja syistä sen enempää. Ihan kuin raiskatuksi tuleminen ei olisi varsin hyvä syy tehdä abortti!

Kyse ei ole siitä, etteikö useimpien abortin tehneidenkin sydäntä riipaisisi, vaan siitä että joskus elämässä pitää tehdä helvetin raskaita valintoja. Ja joskus näissä valinnoissa todellakin on kyse elämästä ja kuolemasta, mielenterveydestä, ja sikiön tulevan elämän laadusta.

usein voi ollakin "hyviä syitä",yhtä usein on "huonoja"!minun puolesta tappakoot niitä lapsia,omiaanhan ovat!kannattas vaan todella tehdä toi abortti ajoissa,jos vaan mahdollista.

• tellu-äiti
        !!! kirjoitti:

SUOMESSA EI OLE MAHDOLLISTA ETTÄ SIKIÖ SYNTYY ELÄVÄNÄ. Siitä pidetään huoli että sikiö kuolee kohdussa jo ennen toimenpidettä. Vastaavasti Venäjällä sen sijaan on tapahtunut moista. Valitettavaa ettei he panosta asiaan enemmän.

Ja ennen rv. 20 ei sikiö omaa keuhkoja joilla hengittää syntymisen jälkeen. Sikiö kuolisi siinä vaiheessa jo kohtuun.

• TN1973
        tellu-äiti kirjoitti:

SUOMESSA EI OLE MAHDOLLISTA ETTÄ SIKIÖ SYNTYY ELÄVÄNÄ. Siitä pidetään huoli että sikiö kuolee kohdussa jo ennen toimenpidettä. Vastaavasti Venäjällä sen sijaan on tapahtunut moista. Valitettavaa ettei he panosta asiaan enemmän.

Ja ennen rv. 20 ei sikiö omaa keuhkoja joilla hengittää syntymisen jälkeen. Sikiö kuolisi siinä vaiheessa jo kohtuun.

Suomessakin on ollut tapauksia, joissa abortoitu vauva on syntynyt elävänä ja parkaissut ääneen tullessaan kohdusta ulos (taisi olla viikolla 22. vamman takia tehty abortti). Sikiö jätettiin kuolemaan. Tämä tapahtui joku vuosi sitten Tampereella ja siitä vastaava kätilö nosti ison haloon asiasta ja yritti saada sen takia saada aborttilakiin muutosta.

• nakkku

itse olen nyt raskausviikolla 17 6 ja minun mielestäni tuo on aivan kamalaa luettavaa.. itsellänikin on hankala elämäntilanne mutta minulle se tuo ehkä jollain tapaa vahvuutta itseeni että lapsi on tulossa.. en voi käsittää kuin joku voi tehdä abortin noin myöhällä ainakaan..itse tunnen jo potkujakin! ja ultraäänessä olen käynyt ja vauva on kävellyt siellä ja minusta se on liikuttavinta ehkä ikinä.. en vaan voi käsittää...

• tuleva äiti..

Olen raskaana rv. 19..kohta siis tulee tuo 19 täyteen. Nyt kun on ite raskaana osaa vielä paremmin aatella näitä asioita sikiön kannalta. Mua murehduttaa kyllä lukea sellaista, kuten että sikiö ei ole muka vielä ihminen. Tottahan sikiö on ihminen!!

Itseä on koskettanut se kun tajuaa nyt että hyvänen aika, jokainen meistä on ollut joskus sellanen pieni sintti, joka on elänyt omaa elämäänsä mahassa..

Itellä se elämäntilanne, että olen ollu todella ihanan miehen kans naimisissa reilut kaks vuotta..Molemmilla alko olla vauvakuumetta, ja lopulta sitte olinkin raskaana! Mutta tiiättekö mitä, se oliki kova shokki tavallaan! Ihan yllättäen tuntu sellanen vastuu laskeutuvan raskaana mulle, ja mun miehelleki. Ja mä olin järkyttyny ja tunsin itteni tosi pieneks..Itkeskelin vaan pari seuraavaa päivää ja jopa tuli rukoiltua, ja kuulemma mun miehenki, että Jumala jos meistä ei oo tähän, niin ota tää laps pois vaan..

Ja teille, jotka ootte tehny abortin, haluan sanoa tän..että mä ymmärsin tänä aika ku itellä oli raskasta että miks jotku haluaa tehä abortin. Ymmärsin paljo paremmin, miten rankalta voi tuntuan kun TIETÄÄ tulevansa vanhemmaksi..että se on ihan eessä, ja synnytys ja kaikki..

No, aikaa kulu ja tuli ensimmäinen neuvolakäynti. Neuvolan"täti" sanoi meille, että vaikka lapsi olisi toivottu, vanhemmaksi tulo herättää KAIKISSA sitä että miettii onko musta tähän..mutta että se on hyvä asia, koska sillon nöyrtyy aatteleen että mitä vois muuttaa itessään eikä oo liian varma itsestään.
        Tuntu myös hyvältä samoa tästä lapsiasiasta jollekin, kun tähän asti se oli ollut vaan mun ja miehen välinen salaisuus.

No, aikaa kulu taas..Ja pikkuhiljaa, vaikka suurimman osan ajasta olin mieli maassa (ja raskausoireet kun alko tulla aiheuttaen omalta osaltaan mielen herkistymistä ja huonoa oloa), alkoi tulla tulevaan vauvaan liittyen myös taas positiivisia ajatuksia.

Oli kiva huomata myös itsessä, että miten hormonit alkoi vaikuttamaan, niin että mieliala alkoi tulla herkemmäksi, positiivisella tavalla :) Alkoi tulla tunteita, joita olin odottanut hartaasti. Sellasia lapsen rakastamiseen liittyviä tunteita. Mutta ei sillä lailla kun saattais olettaa. Nimittäin yllättäen jotkut omassan lapsuudessa kuuluvat lapsnlaulut alkoi itkettämään..

Ja monet asiat sai mut herkistymään. Erityisesti sellaset kuolemaan ja uuden elämän syntymiseen, ja rakkauteen liittyvät asiat alkoi koskettamaan aivan eri tavalla. Kun tämä uuden elämän synty, siis miten pieni ihminen saa alkunsa, taitaa olla juuri koko elämän suurimpia asioita.

Ja nyt siis oon viikolla 19..vauvan liikkeitä olen tuntenut 15 viikolta asti..ja nykyään potkuja tuntuu päivittäin. Eilen myös mieheni kun piti kättä mahallani, tunsi 3 kovaa potkua!
        Sekä minä että mun mies (ollaan muuten minä 21v. ja mies 23v.)ollaan huomattu, että niitä rakkauden tunteita tulevaa lastamme kohtaan tulee lisää vähitellen. Voin jo siis sanoa, että tämä lapsi on tärkeä meille! Me haaveillaan välillä siitä, mitä paikkoja halutaan näyttää sille ja mitä halutaann opettaa. Ja onhan se koskettavaa, kun siinä on jotain meistä molemmista..ja että se vauva tulee rakastamaan meitä ihan aidosti...

Sen haluan siis sanoa, että KUKAAN, EI KUKAAN OLE HETI VALMIS ÄIDIKSI! Uskon nykyään niin, että nainen on tehty sellaiseksi, että se kasvaa vähitellen äidiksi. Mutta koko raskausaikanakaan ei voi vielä tietää, minkälaista on loppujen lopuks olla äiti..Kukaan ei varmasti voi rakastaa lasta samalla lailla ennen syntymää, kuin sitten kun on nähnyt lapsensa!

Haluan lopuksi toivottaa kaikille teille siunausta ja rohkeutta ja voimia äidiksi tulemisessa!!:)

• no just niin

en todellakaan voi ymmärtää ja antaa myötä tuntoa sinunlaiselle ihmiselle. ok,oli varmaan hirveä kokemus ja varmaan hirveämmäksi tuli kun luit nämä tekstit mitä muut ovat kirjoittaneeet sinulle. itsellä ni on 2v lapsi ja odotan toista. ja ihan tiedoksi en alun perin suunnitellut tulevani raskaaaksi.oli juuri täyttänyt 18v ja söin pillerietä ja menkat norm.mutta sittenpä ei taas tullutkaan yht äkkiä ja kas olin 15 vkolla,poikaystävän kanssa sovittin että abortti,mutta an saanut mies jätti. tein lapsen yksin. tapasin uuden mieheni jo ennekuin aloin odottaa,mutta tiemme erkanivat. mutta tapasimme uudeleen lapsen syntymä n jälkeen. olemme onnelisesti yhdessä olleet 2 v ja siitä 1 v kihloissa.rakennemme taloa,odotan hänelle lasta. mutta lapsen i joka on 2v onkuin hänen oma poika,mutta lapsen oikean isän kanssa olen sen verran tekemisisssä että lapsi tietää hänen olevan oikea isä hänelle. odotan nyt onnellisesti toista lasta joka oli ihan suuniteltu. olen nyt raskaus vkolla 18 3 ja olen tuntenut kk verran liikkeet ja kuinka ihania ne ovat. ja vatsa on iso. en ymmärrä edes että miten sait luvan aborttiin. ja miten sikiö on vain tullut ulos....anteeksi nyt vain....aika harva äiti on syntynyt äidiksi,mutta niin vain tapahtuu jos tapahtuu. minullakin oli aivan vitun hankalaa aluski tottua ja ajatella asiaa positiivisesti,mutta näin se vainn meni. jos tulisitminulle päin naamaaa sanomaan asiasta,naurasin päin naamaa ja en uskoisi sinua. aivan hirvittää ajatella jo tekisin nyt abortin ja se vain muka tulisi ulos...niin kun se vain ei tulis noin vain..

• no just niin

niin ja tuohon omaan viestiin voin lisätä että silloin saa abortin tuolloin rask vkolla jos tulee ilmi että tuleva lapsi olis jollain vakavalla lailla "vammainen" tai ei tulisi selviämään syntymästä tai syntymän jälkeen kuin päivän tai äidillä on jokin vakava tilanne oma terveyden kanssa esteenä lapselelle. ja silloinkin se on erittäin hankalaa. mutta jos lapsi olisi lievästi "vammainen" en siitä huolimattakaan enään tekisi aborttia.

• Näinpäin

Tein myös itse abortin raskausviikolla 18.
      En kadu mitään, mutten myöskään unohda.
      Aborttini oli myös lääkkeellinen, EI KAAVINTA, vaan lääkkellinen.

Ymmärrän sinua,
      itsellenikin fyysisesti ja henkisesti raskas kokemus.

• surullista

en kyllä ymmärrä minäkää ihmisiä joidenka tarvii tulla tänne moralisoimaan toisten ihmisten ratkaisuja! itse olin aikoinaan hyvin jyrkästi aborttia vastaan. itselläni on tällä hetkellä 3 vuotias lapsi ja nyt minulla on sellainen tilanne että olen 12 rv raskaana ja aion tehdä abortin. tulin raskaaksi exälleni vahingossa (eli kumi petti), en voisi koskaan kuvitella saavani tälle exälle lasta koska hän kävi päälleni 3 kertaa ennen kun suhteemme loppui lopullisesti.. syytin päälle käymisistä pitkään itseäni ja olen ollut masennuksen partaalla viime kuukaudet.. en todellakaan voisi kuvitella välttyväni masennukselta jos pitäisin tämän lapsen, koska en halua sitä. niin julmalta kun se kuulostaakin. kaiken kaupan päälle taloudellinen tilanteeni on niin huono että pärjään juuri ja juuri tämän yhden lapsen kanssa yksin.

voimia kaikille jotka abortin ovat joutunee kohtaamaan!!

ja te tekopyhät arvostelijat voitte pitää mielipiteenne omana tietona, tai tuokaa ne ainakin asiallisesti esille jos on pakko!

• surullinen tapaus..

näitä takinkääntäjiä riittää, jos mikään vastustaja olet koskaan ollutkaan. Sinä et halua tätä lasta mutta joku muu häntäkin on odottanut jo kauan. Itsekkyytesi ajaa hänen koko ihmiselämänsä yli. Täällä ei kukaan muu ole niin tekopyhä kuin lapsiaan tappavat ns. "äidit"!! Exäsi tekemiset on pientä verrattuna tappavaan väkivaltaasi viatonta lasta kohtaan. Väkivallan kierre tuskin masennusta ainakaan parantaa. 3-vuotiaasi pitäisi pikaisesti huostaanottaa ennenkuin hänellekin käy huonosti..
        Lapsesi on jo ulkoisestikin pieni ihminen.
        http://www.ehd.org/prenatal-images.php?thum_id=186#content
        Ehkäpä joudut kohtaamaan uhrisi hänen viruessaan surmattuna kaarimaljalla ja näet mukavuudenhalusi jäljet.

• kerronpa minäkin

"surullinen tapaus..." johan on taas inhottavaa tekstiä. Eiköhän tämä nimimerkki "surullista" tiedä itse oman elämänsä parhaiten. Minun käsittääkseni sinä et häntä tunne etkä hänen olojaan.

• Mukav. Abortin uhrit

Aloittajan kertomus kuvaa yksityiskohtaisesti millaista raakaa fyysistä ja julmaa henkistä väkivaltaa myös naiselle tehdään, kun lapsi mukavuusabortissa raastetaan - raskauden puolivälissä - äitinsä kohdusta. Vaikea on ajatella luonnottomapaa ja epäinhimillisempää toimitusta.

Kirjoituksesta näkyy selvästi, miten myös nainen on abortin uhri. Abortin kohde, lapsi, surmataan eikä hänelle suotu ihmisoikeutta eikä edes sääliä.

• emilia 92

en voi ymmärtää miks ei voi ottaa aikasemmin vastuuta vaan vie hengen viattomattomalta lapselta. ite olen rv 21 4 ja vasta 20v just täyttänyt mutta rakastan jo nytten mahassa kasvavaa poikaani! enkä antaisi häntä mistään hinnasta enää pois.

• Mammakkkksi

Kiitos aloittajalle kokemuksensa jakamisesta. Abortin tekeminen on henkilökohtainen asia, se jää mieleen siinä missä muutkin elämässä tapahtuneet muutokset. Se jos joku ihminen tekee abortin ei automaattisesti kai tarkoita sitä, että ihminen vihaa lapsia ja haluaisi kaikkien muidenkin tekevän abortin? Siltä kuulostaa nämä raskaana olevien kommentit tähän. Itse olen tehnyt myös abortin raskausviikolla 18 muutamia vuosia sitten. Sain elämäni kuntoon, etenkin taloudellisellisen puolen, ja nyt odotan esikoistani jonka laskettuaika olisi syyskuussa. En kadu aborttia, koska silloin raskaus oli totaalinen yllätys ja tuli erittäin huonoon elämän tilanteeseen, enkä varmasti olisi saanut elämääni hoidettua kuntoon niinkuin nyt olen saanut.

Tsemppiä kaikille, jotka ovat abortin tehneet tai ovat siinä tilanteessa, että joutuvat sen tekemään!

• Juu, onhan

se nyt toooodella oksettavaa ettei hyväksytä lasten oksettavan omanapasta mukavuustappamista!!

• No johan se

siitä ite kertoi.. "Sain elämäni kuntoon, etenkin taloudellisellisen puolen, ja nyt odotan esikoistani jonka laskettuaika olisi syyskuussa. En kadu aborttia, koska silloin raskaus oli totaalinen yllätys ja tuli erittäin huonoon elämän tilanteeseen, enkä varmasti olisi saanut elämääni hoidettua kuntoon niinkuin nyt olen saanut." blablablaa ja seliseli.... ja vielä muille tappamishimokkaille "tsempit" päälle.. Oksettavaa.

• Jemmeli

Kiitos, samma här, abortin kokenut ihminen. Olen tosi iloinen, että tein abortin, koska en olisi pystynyt huolehtimaan täysipainoisesti tulevasta lapsesta. Jeesustelijoita tällä palstalla aina riittää, mutta olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni. Onnea sinulle tulevassa elämässä.

• hohhoijjaa..
        No johan se kirjoitti:

siitä ite kertoi.. "Sain elämäni kuntoon, etenkin taloudellisellisen puolen, ja nyt odotan esikoistani jonka laskettuaika olisi syyskuussa. En kadu aborttia, koska silloin raskaus oli totaalinen yllätys ja tuli erittäin huonoon elämän tilanteeseen, enkä varmasti olisi saanut elämääni hoidettua kuntoon niinkuin nyt olen saanut." blablablaa ja seliseli.... ja vielä muille tappamishimokkaille "tsempit" päälle.. Oksettavaa.

juu juu, tooodella (kylmän) "järjellistä" tappamista... ja ihan muuten vaan joutuu lupaakin aneleen jne. :)

• semmosta se on

En ymmärrä henkilöitä joiden mielestä abortointi on murhaa, mitä sitten jos vaikka sydän lyö solumöykyllä. Jos haluaa sen pois niin sitten se otetaan pois. Typeriä lakeja ei saa kiristää yhtään enempää. Melkein kaikki kiellettyä tässä maassa

• Juuri sunkaltasten

takia ne lait on erittäin tarpeen ja pitäs kiristääkin tuntuvasti, vaikka enemmistö toki osaa ajatella omillakin moraalisilla aivoillaan.

• Puolesta, vastaan
        Juuri sunkaltasten kirjoitti:

takia ne lait on erittäin tarpeen ja pitäs kiristääkin tuntuvasti, vaikka enemmistö toki osaa ajatella omillakin moraalisilla aivoillaan.

Ja höpö höpö - solumöykky on solumöykky, mutta ihminen tarvitsee kasvaakseen monen vuoden opastuksen ja rakkauden. Jokainen osaa itte omalla kohdallaan katsoa, onko se oikein, pystyykö hän siihen. Jos ei pysty, niin ette te pysty häntä tuomitsemaan, jos hän päättää luopua tästä solumöykystä. Se vaan on silleen, hyvät moralisoijat!

• höpö höpö

lapsi on lapsi, vaikka kuinka jankutatte niitä väheksyviä "soluymöykkyjänne".

"monen vuoden opastuksen ja rakkauden"

Ja tämän voi antaa moni muukin kun se synnyttäjä.

"Jos ei pysty, niin ette te pysty häntä tuomitsemaan"

Ai :) no mitäs täällä sitten jatkuvasti mäkätetäänkään jostain tuomitsemisista..?
      ja kyllä täällä on kellä tahansa oikeus paheksua ja "moralisoida" vääriä tekoja, etenkin jos ne ite ei oo tehny eikä koskaan tekiskään niin. Kukas sen estäis, sinäkö? :D

• syynsä kaikella

höpö höpö: Tajuatko, että jankkaat alati laillista tekoa vastaan, joka aborttikin on. Miksi haluat koko ajan olla paheksumassa aivan sulle tuntemattomien lukuisten naisten abortteja? Mikä sun pointtisi on?
        Aborttihan ei ole väärä teko; jos se olisi väärä teko, se ei olisi laillinen.
        Tuot koko ajan esiin omaa itseäsi kehuen, että et ole tehnyt aborttia, etkä mukamas tekisikään, mutta unohdat täysin, että sitä sanaa ei ihminen sano, joka ei itsellesi tule eteen. Varo vaan, ettet vaan joudu moraaliarvojasi puntaroimaan tulevaisuudessasi abortin suhteen. En tarkoita tällä nyt, että itse sen tekisit, mutta joku toinen sinulle läheinen joutuu abortin läpi käymään.

Edelleenkään en voi käsittää, miten jankkaat koko ajan, että abortteja tekevien naisten pitäisi olla tekemättä laillista aborttiaan, ja pakottaisit kaikki naiset pakolla synnyttämään ja kantamaan sitä ennen raskauden, ja luovuttamaan sitten syntyneen lapsen ventovieraille. Ei kiitos, itse en voisi antaa omaa synnyttämääni lasta muuta kuin poikkeustapauksissa vieraalle ihmiselle.

Kenellä tahansa on myös oikeutensa paheksua ja moralisoida sun väärien argumenttien käyttöäsi, kun kohdistat sen abortteja tehneisiin naisiin, ja naurat vieläpä päälle. Jos et muuten ole päässyt elämässäsi loistamaan, niin olet varmaan onnellinen, kun saat räksyttää ja ivata abortin lävitse käyneitä naisia, mutta en pitäisi kovin älykkäänä onnen lähteenä tuollaista toimintaa.
        Mutta ota onnesi täällä ja kehu itseäsi oikein urakalla vain sillä perusteella, ettei sulle ole tehty aborttia tai et edes aiokkaan kyseiseen toimenpiteeseen.

Nauti oikein kunnolla. Me muut ihmiset kyllä nauttimme aivan muusta kuin laillisen teon tehneiden naisten moralisoimisesta ja paheksumisesta, johon ovat olleet vallalla lakisääteiset syynsä.

• kerroppa..

"Miksi haluat koko ajan olla paheksumassa aivan sulle tuntemattomien lukuisten naisten abortteja"

Puolusteletko sinä esim. Eerikan tappajia, ja tunnetko heidät? Et kai sentään paheksu heidän "itsemääräämisoikeudellista" tekoaan? Hyi hyi...

"Aborttihan ei ole väärä teko; jos se olisi väärä teko, se ei olisi laillinen."

Ihan kuule tiedoks vaan, laki ei ole yhtä kuin moraali eikä kerro mistään oikeista tai vääristä vaikka kuinka mieluusti niin haluisit. Vai onko esim. Puolan laki sitten ihan yhtä oikeassa, eli mukavuusabortti on väärin? Miten se voi olla yhtä aikaa oikein ja väärin?

"Varo vaan, ettet vaan joudu moraaliarvojasi puntaroimaan tulevaisuudessasi abortin suhteen."

Harvoja asioita tosiaan kannattaa vannoa, mutta sen tiedän että mukavuusaborttia en koskaan tule tekemään. Ja luultavasti tiedän sen sinua paremmin :)

" pakottaisit kaikki naiset pakolla synnyttämään ja kantamaan sitä ennen raskauden, ja luovuttamaan sitten syntyneen lapsen ventovieraille."

Ja sinä haluat pakottaa lapsia kuolemaan...

"sun väärien argumenttien käyttöäsi"

Kuten? Mikä sinä olet sanomaan onko jotkut argumentit oikeita vai vääriä? Vai se armas kaikkitietävä lakikirjasko senkin "totuuden" kertoo? :D

"niin olet varmaan onnellinen, kun saat räksyttää ja ivata abortin lävitse käyneitä naisia, "

Ja sinä kai olet sitten onnellinen räksyttäessäs ivojas täällä lapsia suojeleville ja hehkuttaessas tappamisen ihanuutta..

"Me muut ihmiset kyllä nauttimme aivan muusta "

Kuule niin minäkin, ja voin kertoo että se on paljon kivempaa putipuhtosella omalla tunnolla :)

• syynsä kaikella
        kerroppa.. kirjoitti:

"Miksi haluat koko ajan olla paheksumassa aivan sulle tuntemattomien lukuisten naisten abortteja"

Puolusteletko sinä esim. Eerikan tappajia, ja tunnetko heidät? Et kai sentään paheksu heidän "itsemääräämisoikeudellista" tekoaan? Hyi hyi...

Ihan kuule tiedoks vaan, laki ei ole yhtä kuin moraali eikä kerro mistään oikeista tai vääristä vaikka kuinka mieluusti niin haluisit. Vai onko esim. Puolan laki sitten ihan yhtä oikeassa, eli mukavuusabortti on väärin? Miten se voi olla yhtä aikaa oikein ja väärin?

"Varo vaan, ettet vaan joudu moraaliarvojasi puntaroimaan tulevaisuudessasi abortin suhteen."

Harvoja asioita tosiaan kannattaa vannoa, mutta sen tiedän että mukavuusaborttia en koskaan tule tekemään. Ja luultavasti tiedän sen sinua paremmin :)

" pakottaisit kaikki naiset pakolla synnyttämään ja kantamaan sitä ennen raskauden, ja luovuttamaan sitten syntyneen lapsen ventovieraille."

Kuten? Mikä sinä olet sanomaan onko jotkut argumentit oikeita vai vääriä? Vai se armas kaikkitietävä lakikirjasko senkin "totuuden" kertoo? :D

"niin olet varmaan onnellinen, kun saat räksyttää ja ivata abortin lävitse käyneitä naisia, "

Ja sinä kai olet sitten onnellinen räksyttäessäs ivojas täällä lapsia suojeleville ja hehkuttaessas tappamisen ihanuutta..

Kuule niin minäkin, ja voin kertoo että se on paljon kivempaa putipuhtosella omalla tunnolla :)

No voi, jos et älyä tuon vertaa, ettet erota laillista ja laitonta tekoa, kun vertaat aivan käsittämättömiä esimerkkejä laillisiin abortteihin. Tajuatko edes sen vertaa, että Eerika oli jo syntynyt ja saanut henkilötunnuksensa 8 vuotta sitten? Ei Eerikallekaan eikä kellekään muullekaan lapselle, joka ei vielä ole syntynyt tähän maailmaan elämään meidän muiden ihmisten joukkoon, anneta virallista nimeä, eikä henkkareita. Eerikan tapaus on aivan eri asia kuin abortoitu alkuraskaus.

Suomessa abortti on laillinen ja melkoisen monessa muussakin valtiossa, olkoot Puolassa tai muualla brutaaliyhteiskunnissa miten vaan, mutta täällä abortti on lakisääteinen juttu.

Vertaat koko ajan abortteja eli raskauden keskeyttämisiä lasten tappamisiin. Et siis ymmärrä eroa, mutta ei ole mun ongelmani.

Putipuhtoinen omatunto on jokaisella, joka ei ole rikosta tehnyt. Ja laillinen abortti ei ole rikos.

Samalla logiikalla kaikki sodassa olleet miehet, joita vielä meillä Suomessakin elää sotaveteraaneina jne., ja jotka tappoivat viime sodassamme venäläisiä, ja jotkut jopa omiammekin sotilaita sotakarkureita ampuen ja tappaen, voivat olla ilman puhdasta omaa tuntoaan.

• sinähän se et
        kerroppa.. kirjoitti:

halua tajuta että lapsen tappaminen on yks ja sama teko, tehtiimpä niiden palvomies lakipykälien mukaan tai sitten ei. Teko ei ole yhtikäs sen parempi tai kauniimpi vaikka siitä ei joutuskaan lain edessä rangaistavaksi. Mutta eipä tolle mitään voi jos et tätäkään kykene tajuaan..

"Putipuhtoinen omatunto on jokaisella, joka ei ole rikosta tehnyt. Ja laillinen abortti ei ole rikos."

Niinkö? Monella se vaan tuntuu ryvettyny olevan.. ja mistään muustako muka ei voi tulla huonoo omaatuntoo kun rikoksista? :D Joopa joo.. Jos joku valehtelee tai pettää kumppaniaan, niin siitäkö ei tuu kellekään huonoo omaatuntoo?!

"voivat olla ilman puhdasta omaa tuntoaan. "

Kyse oli pakottavasta velvoitteesta maan puolsutukseen, ja oman kansan henkeähän sillä jouduttiin suojelemaan. Täysin naurettavaa vertailla nykysen hyvinvointiyhteiskunnan mukavuusabortteihin..

• sosiologi (ei kirj.)
        sinähän se et kirjoitti:

halua tajuta että lapsen tappaminen on yks ja sama teko, tehtiimpä niiden palvomies lakipykälien mukaan tai sitten ei. Teko ei ole yhtikäs sen parempi tai kauniimpi vaikka siitä ei joutuskaan lain edessä rangaistavaksi. Mutta eipä tolle mitään voi jos et tätäkään kykene tajuaan..

"Putipuhtoinen omatunto on jokaisella, joka ei ole rikosta tehnyt. Ja laillinen abortti ei ole rikos."

Niinkö? Monella se vaan tuntuu ryvettyny olevan.. ja mistään muustako muka ei voi tulla huonoo omaatuntoo kun rikoksista? :D Joopa joo.. Jos joku valehtelee tai pettää kumppaniaan, niin siitäkö ei tuu kellekään huonoo omaatuntoo?!

"voivat olla ilman puhdasta omaa tuntoaan. "

Kyse oli pakottavasta velvoitteesta maan puolsutukseen, ja oman kansan henkeähän sillä jouduttiin suojelemaan. Täysin naurettavaa vertailla nykysen hyvinvointiyhteiskunnan mukavuusabortteihin..

"Niinkö? Monella se vaan tuntuu ryvettyny olevan.. ja mistään muustako muka ei voi tulla huonoo omaatuntoo kun rikoksista? :D Joopa joo.. Jos joku valehtelee tai pettää kumppaniaan, niin siitäkö ei tuu kellekään huonoo omaatuntoo?!"

Kuten taisi mielenterveysketjussa jotain kirjoittaa tästä syyllisyysasiasta, niin huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä ei voi tuntea sellaisesta asiasta, missä ei tunne tehneensä väärinkään.

Jos et muuten ymmärrä tätä asiaa mitenkään, niin ajattele kuinka sinua suorastaan naurattaisi, jos joku lestadiolainen sanoisi että joudut helvettiin sen takia, koska olet käyttänyt ehkäisyä, koska olet tehnyt hänen mielestään murhan - sinun maailmassasi se ei murha ole koska et pidä sukusoluja ihmisen alkuina vaikka Rauhanyhdistyksen saarnamiehet näin väittävät, jopa seksistä kieltäytyminen on rikkomista Jumalaa vastaan. Etkä varmaan tuntisi syyllisyttä etkä katumusta, vai mitä? Normeista, jotka ovat sinusta naurettavia. Yhtä naurettavana tai epäskottavana moni pitää sitä, että hedelmöittynyt munasolu on ihminen.

Ei ole olemassa absoluuttisia huonon omantunnon aiheuttajia. Se, että joku on määritelty laissa rikokseksi ei aiheuta välttämättä huonoa omaatuntoa, sillä varmasti aika moni on ajanut ylinopeutta, vaikka se on laissa kielletty, eikä tunne siitä huonoa omaatuntoa.

Huono omatunto tulee siitä, että tietää tehneensä jotain mistä itsensä syyllistää

• voi herran pieksut!

murha on murha,sitä ei muuksi muuta kmitkään lakipykälät tai omat tuntemukset. ja lapsi se on jo silloon 18 viikolla.. ekat 12 viikkoa e on alkoi jolloin se on asia erikseen,mutta hitto soikoot,18 viikkoinen sikiö on jo lapsi! ja yhtä hyvin sen tappaminen on moraalitonta kuin 8 vuotiaankin! en ymmärrä et miksi ihmeessä suomessa edes voi harkita asiaa? helpompaa olisi jo sitten kantaa se vastuu loppuun asti ja sitten päättää mitä tekee. ei ole vaikeeta antaa lapsia adoptioon ja varmasti on moniaki pariskuntia jotka voisivat adobtoida lapses sen sijaan et antaisivat sun murhata sen! äly käteen hei!

Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe