Mitä tehdä siilinpoikaselle joka on nähtästi jäänyt orvoksi?Voiko sitä yrittää siirtää toiseen paikkaan jossa liikkuu muita siilejä?
Miten siilit yleensä suhtautuvat vieraaseen yksilöön?
Minulla ei ole kokemusta näistä eläimistä.
Mitä tehdä?
6
578
Vastaukset
- tania
Siilin poikasten pitäisi olla jo niin vanhoja että syövät kiinteää ja pärjäävät siis omillaan.
Olisi kuitenkin hyvä soittaa vaikka el.suojeluun ja tarkistaa paljonko siilillä pitäisi olla painoa ennen horrosta.
Tuo siirto ei kannata. Siilejä liikkuu siellä mistä poikasen löysit. - osoite...
Eli tässä hyviä neuvoja sisältävä osoite!
http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/hoidossa.htm
Ja siellä on Auttajillekin yhteystiedot! - -Ayla-
ovat hyvinkin reviiritietoisia, ja ne kohtaavat ainoastaan lisääntyessä( poikimisessa) jos siilit kohtaavat muuten, ne alkavat luultavammin tappelemaan. Anna siilin olla siellä mistä löysitkin.
- auttaisi
Eli anna vettä matalassa astiassa - esim. kukkaruukuille tarkoitettu aluslautanen - ja vaihda vesi päivittäin.
Lisäksi sitten voi antaa monenlaista, mutta käytännössä kissan ruuat ovat hyviä ja helppoja. Eli joko sellaista säilykettä tai sitten kuivamuonaa, jota kastelet. Itse ostin ruokakaupasta sellaisia noin 3 ta 4 senttiä korkeita kissankuppeja, halkaisija reilut 10 cm. Niihin olen sitten laittanut tuota kissanruokaa ja pähkinärouhetta, joskus sitten muita tuon eduskunnan sivuilta löytyneen ohjeen mukaan.
Pienen siilin pitäisi kyllä kerätä rasvaa talven varalle ja löytää vielä pesäpaikka jonkun kannon, kiven tai rakennuksen alta.
- apua5
Samaa minäkin mietin. Meidän pihalla liikuskelee siili joka tulee aina takaisin.. Minne sen voisi viedä?
- bioloogikko
Rauhoitettujen eläinten, kuten siilin siirtäminen ja häiritseminen on laitonta, ellei eläintä suoranaisesti pelasta hengenvaarasta.
Jos se siis pihallesi tulee, annat tulla. Jos olet luonnonystävä, annat sille ruokaa - raikasta vettä ja kissan tai koiranruokaa on oikein hyvä yhdistelmä, maustamaton (nauta)jauhelihakin käy. Ei maitoa, ei raakaa kalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 305637
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus113081- 1862219
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1631713Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan741532Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike331413Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141365En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.731297- 941185
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2201172