Joka omenassa mato

???

Mistä johtuu että lähes jokaisessa omenassa on mato? Vaikuttaako kuiva kesä siihen? Viime vuonna ei ollut juuri missään omenassa matoa. Harmittaa kun suuri sato menee pilalle. Omenia on valtavasti.

9

6328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhurix

      Tuli vain mieleen, että liittyykö se siihen tuomenkehrääjäkoin massaesiintymiseen, kun jostain olen mielestäni semmosta vuosikausia sitten kuullut? Saattaa olla ihan tyhmä ajatus. Voi kun joku tietäis.

    • omppupuussa.

      Minä puolestani muistelisin, että tuholainen olisi omenakuoriainen tai -kääriäinen, kun putoavissa omenoissa on vain yksi reikä.

      Todella harmittaa, jos tuo omppujen putoileminen vain jatkuu.

      • Omenakääriäinen

        Hei, hei, hei! Ne omput ei todellakaan ole pilalla siksi, että niissä on omppukääriäisen kolo.

        Tietenkään niitä ei kannata säilöä kokonaisena kellariin. Mutta pakastettavaksi soseeksi, ohkoina pakastettavksi, marjahilloiksi, mehuiksi ym. säilöntään nämä omput käyvät mainiosti.

        Itse keräilen tässä vaiheessa pudokkaita aina muutaman päivän ulkona olevaan jättikoriin (tietysti vain kypsimmät ja ei ihan tohjona olevia). Sitten otan isoon vatiin vettä ja isoimpaan (10 litran) kattilaan samoin. Nostan pudokkaat vatiin huuhtoutumaan pölyistä. Otan sieltä yhden kerrallaan ja hyvin "karkealla kädellä" ja nopsasti leikkelen niistä veitsellä hyvät osat kattilaan (palat eivät tummu vedessä). Itse en kuori omenoita, koska soseissa ja lohkoissa se omenan punainen väri on todella kaunis (vaaleanpunainen sose) ja omenan terveellisimmät osat ovat juuri kuoressa/kuoren alla.

        Kun kattila on täpötäysi, kaadan veden sieltä vähiin (saa jäädä noin 1,5dl), sekoittelen omenanlohkoihin noin 1,5-2dl sokeria ja keittelen kattilaa hiljaisella tulella (välillä sekoittaen) kunnes omenat alkavat pehmetä sauvalla murskattavaksi (omenat eivät siis ole tässä vaiheessa vielä ruskeita, paitsi ehkä osa). Sitten soseutan koko hommelin (saa jäädä sattumia), annan vähän jäähtyä ja laitan rasioissa pakkaseen. Soseen voi myös maustaa haluamallaan tavalla. Itse laitan kasvimaalta tuoretta minttua sosoeutusvaiheessa (soseutan siis myös sen mintun). Nam!

        Tällä tavalla omenasouvi menee kuin huomaamatta pitkin syksyä ja pakastin täyttyy herkuista.


      • omppupuussa
        Omenakääriäinen kirjoitti:

        Hei, hei, hei! Ne omput ei todellakaan ole pilalla siksi, että niissä on omppukääriäisen kolo.

        Tietenkään niitä ei kannata säilöä kokonaisena kellariin. Mutta pakastettavaksi soseeksi, ohkoina pakastettavksi, marjahilloiksi, mehuiksi ym. säilöntään nämä omput käyvät mainiosti.

        Itse keräilen tässä vaiheessa pudokkaita aina muutaman päivän ulkona olevaan jättikoriin (tietysti vain kypsimmät ja ei ihan tohjona olevia). Sitten otan isoon vatiin vettä ja isoimpaan (10 litran) kattilaan samoin. Nostan pudokkaat vatiin huuhtoutumaan pölyistä. Otan sieltä yhden kerrallaan ja hyvin "karkealla kädellä" ja nopsasti leikkelen niistä veitsellä hyvät osat kattilaan (palat eivät tummu vedessä). Itse en kuori omenoita, koska soseissa ja lohkoissa se omenan punainen väri on todella kaunis (vaaleanpunainen sose) ja omenan terveellisimmät osat ovat juuri kuoressa/kuoren alla.

        Kun kattila on täpötäysi, kaadan veden sieltä vähiin (saa jäädä noin 1,5dl), sekoittelen omenanlohkoihin noin 1,5-2dl sokeria ja keittelen kattilaa hiljaisella tulella (välillä sekoittaen) kunnes omenat alkavat pehmetä sauvalla murskattavaksi (omenat eivät siis ole tässä vaiheessa vielä ruskeita, paitsi ehkä osa). Sitten soseutan koko hommelin (saa jäädä sattumia), annan vähän jäähtyä ja laitan rasioissa pakkaseen. Soseen voi myös maustaa haluamallaan tavalla. Itse laitan kasvimaalta tuoretta minttua sosoeutusvaiheessa (soseutan siis myös sen mintun). Nam!

        Tällä tavalla omenasouvi menee kuin huomaamatta pitkin syksyä ja pakastin täyttyy herkuista.

        Hienoa lukea, että omenat ovat vielä käytettävissä.
        Minulla kuitenkin sattuu olemaan ns. talviomenalajiketta (Åkerö), joka kypsyy varsin myöhään ja on kypsyttyään tiilenpunainen.

        Omenat ovat nyt puussa täysikasvuisia (olen kastellut kovasti tänä kesänä), mutta pinta on vasta aavistuksen verran punertava.

        Uskaltaisikohan niitä jo käyttää vai tietääkö kukaan, onko raaka omena jotenkin haitallinen?
        Viinin valmistukseen ne varmasti sopisivat raakoinakin, mutta mehukkuus vielä puuttuu.

        Onneksi valtaosa omenoista on vielä puussa.


      • raakana?
        omppupuussa kirjoitti:

        Hienoa lukea, että omenat ovat vielä käytettävissä.
        Minulla kuitenkin sattuu olemaan ns. talviomenalajiketta (Åkerö), joka kypsyy varsin myöhään ja on kypsyttyään tiilenpunainen.

        Omenat ovat nyt puussa täysikasvuisia (olen kastellut kovasti tänä kesänä), mutta pinta on vasta aavistuksen verran punertava.

        Uskaltaisikohan niitä jo käyttää vai tietääkö kukaan, onko raaka omena jotenkin haitallinen?
        Viinin valmistukseen ne varmasti sopisivat raakoinakin, mutta mehukkuus vielä puuttuu.

        Onneksi valtaosa omenoista on vielä puussa.

        Vai ovatko ne nyt siis putoilleet puusta ylenmäärin? Itse en ole käyttänyt kyllä raakoja talviomppujen pudokkaita, kun on noita kesäomppujakin. Viiniä niistä varmaan voisi kokeilla.

        Ainakin itse saan mahanpuruja, jos syön raakoja omenoita sellaisenaan. Mutta kypsennettynä ja soseutettuna moista ongelmaa tuskin on. Kokeile sitä soseutusta, en ole kuullut/lukenut mistään, että raaoissakaan omenoissa olisi sen kummoisempia haitta-aineita. Kyllähän sellaisesta varoitettaisiin.


    • Abuela

      näyttää olevan omenakääriäisellä juhlavuosi. Mutta ei se haittaa omenien hyötykäyttöä paljoakaan. Minä leikkaan huonot kohdat pois ja paloittelen loput piirakan päällisiksi, omenariisipuuroon, soseeksi, mehuksi etc.
      Omenia näyttää tulevan kohtalaisesti ja ainahan niistä osa menee hukkaan milloin mistäkin syystä. Meillä muumiotauti verottaa satoa enemmän kuin madot.

      • ensi vuonna

        Olisiko nuo madot voinut torjua kevätruiskutteella?


    • Anonyymi

      Ihme ettei kukaan tiedä millä torjua omena matoa? Joskus ostin malationia litran purkin ja sillä ruiskutin kun omenat oli noi 2-3cm halkaisijaltaan ei ollut yhtään matoja? Nykyään se on kielletty, mutta jollainhan ne ruiskuttaa kun siistejä omenoita myydään kaupoista?

    • Anonyymi

      Millä torjutaan omena mato nykyään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe