Mitä IFfin jälkeen?

Konttaamaan kyllästynyt.

Vietettyäni kulunutta kesää veneissä alkaa tuntumaan taas siltä, että korkeampi paatti pitää hankkia. Eli pitäisi löytää kajuutasta sisäkorkeutta vähintään 182 cm purjehdusominaisuuksista tinkimättä. Makuupaikkoja riittää kaksi keulapiikkiä lukuunottamatta, kolmas olisi mahdollisesti pistopunkassa. Eli hakusessa on purjevene (asuntovaunu mulla on pyörien päällä), jolla ei tarvitse pelätä rakenteiden puolesta. Saa olla sisäkoneellakin, vaikka en niin hirveästi moottorilla ajelekkaan. Perämoottori on polttanut kuluvana kesänä keskimäärin 0,02 litraa kuljettua mailia kohti. Purjehdin pääasiassa yksin, jonka vuoksi olen oppinut varustelemaan veneen helpoksi ajettavaksi. Koska tapana on joka kesä löytää karttaan merkkaamattomia kiviä/särkkiä tai vaihtoehtoisesti tarkastaa olemassa olevien sijainti, niin pitkäkölisyys tai lyijyköli tukevaan pohjaan kiinnitettynä on plussaa.

Ei kai Antilla 30 ole ainoa vaihtoehto?

18

3846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienolta ??
    • SailMan56

      Jos olen purjehduksellisesti pitänyt IF:stä, niin tykkäät varmasti myös saman suunnittelijan Kings Cruiser 29:stä. Sisäkorkeus riittää, dieselkone, erittäin tukevaa laminattia ja yksikerrosrakennetta, pitkä köli erillisellä skegillä. Sympaattinen klassikkopaatti, joka käyttäytyy miellyttävästi myös kovemmissa keleissä.

      Ainoa merkittävämpi ero IF:ään on toppitakila.

      • Pate63

        KC29 on 2 kansimallia, HR ja LR. High roof on ruma kuin synti, mutta sisällä on hyvä seisomakorkeus. Low roof on linjakas, mutta korkeutta on vain n. 175. Omallani on käyty Pohjanmeren puolella ja kestää minkä tahansa kelin. Nopeahan se ei sitten ole.


    • pekkissss

      se voisi olla hyvä vene tarkoitukseesi

    • numero uno

      Bavaria 30 on ykkösvaihtoehto. Tilaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi ja peittoaa purjehdusominaisuuksillaan nuo vanhat raakit mennen tullen. Köli kestää kyllä pienet pohjan luotaukset.

      • jiiku

        bavariassa mutta vene ei.


      • se köli
        jiiku kirjoitti:

        bavariassa mutta vene ei.

        kestää yllättävän kauan ennen puhkiruostumista.


      • löytyy, mutta

        purjehdusominaisuuksia taas ei. Parempi naula sokeria kuin leiviskä paskaa, sanoo vanha kansa eli peinenempi oikea purjevene on parempi kuin suurempi Bavaria.


      • Kippari49
        löytyy, mutta kirjoitti:

        purjehdusominaisuuksia taas ei. Parempi naula sokeria kuin leiviskä paskaa, sanoo vanha kansa eli peinenempi oikea purjevene on parempi kuin suurempi Bavaria.

        Jos kaverilla on ollut IF, niin epäilemättä hän haluaa jatkaa samantyyppisillä ominaisuuksilla varustetula veneellä. Näin ymmärsin tuon avausviestin.

        Silloin suuret sisätilat ja laiturimukavuus eivät ole toivomuslistalla päällimmäisenä, vaan hyvä meri- ja luoviominaisuudet. IF:ssä on maljamainen, syvä pohja ja pitkä köli. Vene on erittäin suuntavakaa ja loppujäykkä. Kulkee kokoisekseen hyvin suuremmassakin merenkäynnissä.

        Matkapurjehduksessa muutaman sadanosan tai kymmennyksen erot LYS:ssä eivät ole ratkaisevia. Ratkaisevaksi muodostuu purjehdukseliset tekijät. Kuinka hyvin milläkin veneellä jaksaa painaa tiukkaan vastaiseen ja suuremmassa aallokossa.

        Kun näistä ryhdytään puhumaan, klassisetkin veneet lunastavat paikkansa.


      • Yhä konttaaja
        löytyy, mutta kirjoitti:

        purjehdusominaisuuksia taas ei. Parempi naula sokeria kuin leiviskä paskaa, sanoo vanha kansa eli peinenempi oikea purjevene on parempi kuin suurempi Bavaria.

        Jos on tottunut oikeaan purjeveneeseen, mutta minikoossa, tulee isompaan vaihto tosi kalliiksi. Siis jos haluaa samanlaiset purjehdusominaisuudet kuin pienessä, mutta vaimolle kampauspöydän perähyttiin. Joten kyllä Bavaria on halpa ratkaisu myös jatkoa ajatellen. Ei kun numeroa paria isompi peliin ja sieltä sisältä löyty kaikki tutut kalusteet mitä pienemmässäkin ja lisäksi tilaa pyörähdellä keskilattialla.


      • jepetteri
        Kippari49 kirjoitti:

        Jos kaverilla on ollut IF, niin epäilemättä hän haluaa jatkaa samantyyppisillä ominaisuuksilla varustetula veneellä. Näin ymmärsin tuon avausviestin.

        Silloin suuret sisätilat ja laiturimukavuus eivät ole toivomuslistalla päällimmäisenä, vaan hyvä meri- ja luoviominaisuudet. IF:ssä on maljamainen, syvä pohja ja pitkä köli. Vene on erittäin suuntavakaa ja loppujäykkä. Kulkee kokoisekseen hyvin suuremmassakin merenkäynnissä.

        Matkapurjehduksessa muutaman sadanosan tai kymmennyksen erot LYS:ssä eivät ole ratkaisevia. Ratkaisevaksi muodostuu purjehdukseliset tekijät. Kuinka hyvin milläkin veneellä jaksaa painaa tiukkaan vastaiseen ja suuremmassa aallokossa.

        Kun näistä ryhdytään puhumaan, klassisetkin veneet lunastavat paikkansa.

        Klassikoista kiinnostavin voisi olla IW-31, joka on S&S:n suunnittelema ja linjoiltaan samanlainen, kuin esimerkiksi Bianca 31 Commander, Albin Ballad ja monet muut tuon ajan veneet.
        Yksi IW näkyi olevan vesille.fi:ssä. Itselläni ei ole ko. venettä ja olen tyytyväinen nykyiseeni veneeseen, joka edustaa ko. aikakautta.
        Ruotsalaisilla on oma yhdistys, jolla on sivut netissä, http://www.iw31.info/

        Itselläni on 30-jalkainen Albin Ballad, jolla olen seilannut nyt ensimmäisen kesäni. Veneessä on tilaa oikein mukavastikin kahdelle hengelle ja siinä saa ruotonsakin suoraksi. Veneestä näkyy toisinaan olevan tällä palstalla mainintoja, joten ajattelin kertoa "käyttäjän kokemuksia" tuon ajan veneistä kiinnostuneille.

        Vene nousee aikalaistensa tapaan korkealle tuuleen ja on parhaimmillaan juuri kryssillä. Luovikulma on jossain 42-45 asteen tienoilla, ja nopeutta meillä oli parhaimmillaan viime sunnuntaina(kin) seitsemän solmun tienoilla, hetkittäin ylikin, siis luovilla. Myötäisellä meno onkin Balladilla rauhallisempaa, ellei käytä spinnua. Syynä on pieni isopurje, joka peittää mastonhuipputakilassa suuren genuan. Vene on hyvin alkujäykkä, jonka vuoksi pienehköä isoa ei juurikaan tarvitse reivata, keulapurjeen rullaaminen riittää. Kaikkiaan olen hiukan positiivisesti yllättynyt veneen purjehdusominaisuuksista etenkin avomeriolosuhteissa. Mielestäni vene purjehtii mahdollisesti aavistuksen paremmin pieneen lyssiinsä (1.08) nähden, mutta nykyiset veneet menevät kevyemmillä tuulilla ohitse. Ehkäpä myös Bavariatkin, mutta nehän ovat muutenkin suurempia.
        Keskituulilla ja kovemmilla tuulilla tilanne saattaa olla tasaväkisempi.
        Vene on KUIVA sanan kaikissa ulottuvuuksissa, sekä sisältä että kovalla kelillä myös sitloodastaan. Kansi ei vuoda eikä pilssissä ole vettä, sillä kölihän on laminoitu rungon sisään.
        Veneen runko on lujaa tekoa ja "tavaraa" tarpeeksi juuri syvän pilssin kohdalla. Joissain vuoden 1974-1978 malleissa on tehty virhe, jonka seurauksena keulakannella kävellessä jalan alta kuuluu hiukan narinaa. Syynä voi olla sandwichin delaminoituminen tai sitten liian ohuet laminaattikerrokset. Vika rajoittuu etukanteen ja suhteellisen helposti korjattavissa. Muuta vikaa ei veneestä löydy, vaikka olen niitä hakemalla hakenut ;)
        Veneen sisustusratkaisu on perinteinen ja siitä löytyy kaikki, mitä avomerellä olemiseen tai pitkään matkapurjehdukseen vaaditaan. Myöskin Ballad kulkee runkomuotonsa vuoksi avomerellä kuin juna.
        Linjoiltaan IW-31 ja Ballad ovat melkein kuin kaksi marjaa.


      • onkin
        Yhä konttaaja kirjoitti:

        Jos on tottunut oikeaan purjeveneeseen, mutta minikoossa, tulee isompaan vaihto tosi kalliiksi. Siis jos haluaa samanlaiset purjehdusominaisuudet kuin pienessä, mutta vaimolle kampauspöydän perähyttiin. Joten kyllä Bavaria on halpa ratkaisu myös jatkoa ajatellen. Ei kun numeroa paria isompi peliin ja sieltä sisältä löyty kaikki tutut kalusteet mitä pienemmässäkin ja lisäksi tilaa pyörähdellä keskilattialla.

        Eihän B30:n hinnalla ei saa tosiaankaan ehkä edes neljää Balladia, jota tuossa vaihtoehtona tarjottiin. Ja sitten vielä joutuisi keksimään täytettä sinne tanssilattialle avomerelle lähtiessä.


      • Yhä konttaaja
        onkin kirjoitti:

        Eihän B30:n hinnalla ei saa tosiaankaan ehkä edes neljää Balladia, jota tuossa vaihtoehtona tarjottiin. Ja sitten vielä joutuisi keksimään täytettä sinne tanssilattialle avomerelle lähtiessä.

        No, keskustelu on tässä rönsyillyt siten, että esitin sen naisellisen lisävaatimuksen peilipöydästä takakajuutassa, jota ketjun aloittaja ei tosin maininnut. Tätä ei löydy IW31:stä eikä Balladista koska niissä ei edes ole takakajuuttaa. Eli jos jatkaa tyylikkäiden pursien (H, IF) linjalla, mutta haluaa bavariallisen lisää tilaa, välirahaa joutuu latomaan tiskiin parin bavarian verran. Bavarialinjalla päivitykset ovat edullisempia.


      • Sailor49
        jepetteri kirjoitti:

        Klassikoista kiinnostavin voisi olla IW-31, joka on S&S:n suunnittelema ja linjoiltaan samanlainen, kuin esimerkiksi Bianca 31 Commander, Albin Ballad ja monet muut tuon ajan veneet.
        Yksi IW näkyi olevan vesille.fi:ssä. Itselläni ei ole ko. venettä ja olen tyytyväinen nykyiseeni veneeseen, joka edustaa ko. aikakautta.
        Ruotsalaisilla on oma yhdistys, jolla on sivut netissä, http://www.iw31.info/

        Itselläni on 30-jalkainen Albin Ballad, jolla olen seilannut nyt ensimmäisen kesäni. Veneessä on tilaa oikein mukavastikin kahdelle hengelle ja siinä saa ruotonsakin suoraksi. Veneestä näkyy toisinaan olevan tällä palstalla mainintoja, joten ajattelin kertoa "käyttäjän kokemuksia" tuon ajan veneistä kiinnostuneille.

        Vene nousee aikalaistensa tapaan korkealle tuuleen ja on parhaimmillaan juuri kryssillä. Luovikulma on jossain 42-45 asteen tienoilla, ja nopeutta meillä oli parhaimmillaan viime sunnuntaina(kin) seitsemän solmun tienoilla, hetkittäin ylikin, siis luovilla. Myötäisellä meno onkin Balladilla rauhallisempaa, ellei käytä spinnua. Syynä on pieni isopurje, joka peittää mastonhuipputakilassa suuren genuan. Vene on hyvin alkujäykkä, jonka vuoksi pienehköä isoa ei juurikaan tarvitse reivata, keulapurjeen rullaaminen riittää. Kaikkiaan olen hiukan positiivisesti yllättynyt veneen purjehdusominaisuuksista etenkin avomeriolosuhteissa. Mielestäni vene purjehtii mahdollisesti aavistuksen paremmin pieneen lyssiinsä (1.08) nähden, mutta nykyiset veneet menevät kevyemmillä tuulilla ohitse. Ehkäpä myös Bavariatkin, mutta nehän ovat muutenkin suurempia.
        Keskituulilla ja kovemmilla tuulilla tilanne saattaa olla tasaväkisempi.
        Vene on KUIVA sanan kaikissa ulottuvuuksissa, sekä sisältä että kovalla kelillä myös sitloodastaan. Kansi ei vuoda eikä pilssissä ole vettä, sillä kölihän on laminoitu rungon sisään.
        Veneen runko on lujaa tekoa ja "tavaraa" tarpeeksi juuri syvän pilssin kohdalla. Joissain vuoden 1974-1978 malleissa on tehty virhe, jonka seurauksena keulakannella kävellessä jalan alta kuuluu hiukan narinaa. Syynä voi olla sandwichin delaminoituminen tai sitten liian ohuet laminaattikerrokset. Vika rajoittuu etukanteen ja suhteellisen helposti korjattavissa. Muuta vikaa ei veneestä löydy, vaikka olen niitä hakemalla hakenut ;)
        Veneen sisustusratkaisu on perinteinen ja siitä löytyy kaikki, mitä avomerellä olemiseen tai pitkään matkapurjehdukseen vaaditaan. Myöskin Ballad kulkee runkomuotonsa vuoksi avomerellä kuin juna.
        Linjoiltaan IW-31 ja Ballad ovat melkein kuin kaksi marjaa.

        Svedut ovat maailman sivu osanneet tehdä asiallisia paatteja. Meillä äijät tuijottavat silmät tapillaan muutaman kymmennyksen LYS-eroja ja käyvät niiden pohajlta netti- ja laituriväittelyjä.

        Ruotsalaisten suunnitteluperiaatteet ovat perinteisesti painottuneet tasapuolisiin ominaisuuksiin. Asuttavuus, meriominaisuudet ja rakenteiden latu ja kestävyys ovat hyvin balanssissa.

        Meillä ostetaan vaikka minkälaisia munankuoria, kunhan "ovat nopeita", sisällä on vapaata lattiatilaa ja veski miellyttää emäntää.


      • jepetteri
        Yhä konttaaja kirjoitti:

        No, keskustelu on tässä rönsyillyt siten, että esitin sen naisellisen lisävaatimuksen peilipöydästä takakajuutassa, jota ketjun aloittaja ei tosin maininnut. Tätä ei löydy IW31:stä eikä Balladista koska niissä ei edes ole takakajuuttaa. Eli jos jatkaa tyylikkäiden pursien (H, IF) linjalla, mutta haluaa bavariallisen lisää tilaa, välirahaa joutuu latomaan tiskiin parin bavarian verran. Bavarialinjalla päivitykset ovat edullisempia.

        Olen samaa mieltä. B30:n ja Balladin välillä tila on Bavarian eduksi pituudessa 31 senttiä ja leveydessä 33 senttiä eli aika arvokkaista senteistä (ja mielikuvista) on kyse. Toki Bavarian korkea varalaita ja takakajuutta luovat mielikuvaa suuremmasta veneestä. Toisaalta Balladissa on riittävän suuri istumalaatikko, johon oikeasti mahtuu viisikin henkeä. Suuri sitlooda ottaakin hiukan osansa sisätiloista,jos venettä vertaa Scampiin tai Helmsman 31:een.

        Bavariaan verrattuna Balladissani on aika paljon säilytystilaa, "piilotilaa", eli niitä ei tuon ajan mukaisesti ole niin tarkkaan "optimoitu", jolloin esimerkiksi pistopunkan alle voi asentaa lisäakkuja, lisäpolttoainesäiliötä jne. suuria vesiä varten. Itämeren alueella alkuperäiset säiliöt jne. ovat kylläkin riittävät, mutta Bavariassa on kylläkin suuremmat tankit makealle vedelle ja polttoaineelle.


    • olis

      Albin Vega? Mä tykkään ainaki! Seisomaan mahtuu sellanen 183cm pitkä henkilö

      • Kauko J

        Terve!
        Vaikka Vega onkin hyvä vene, niin ei siinä sentään ole seisomakorkeutta kuin 175 senttiselle, paitsi luukun kohdalla. Itse olen 181 cm. Tilaa Vegassa kyllä on riittävästi, eikä tuo muutaman sentin puute katon korkeudessa haittaa kun ei siellä sisällä kuitenkaan mitään tanssiaisia pidetä. Pituutta tulisi iffiin verraten puolen metriä lisää ja leveyttä kolmisenkymmentä, syväys pienenisi kolmella sentillä. Lyssi pienenisi tasan yhteen eli kolme sadasosaa. Keulassa paripunkka toiseltapuolelta noin 185 cm ja toiselta 200 cm. Salongin puolella about 2X190 cm. Suosittelen ja voin vaikka tulla näyttämään omaani jos Raisiossa päin käyskentelee. Omaani en kyllä myy pois.

        Tarkempia tietoja Vegasta ja muista Albineista voi kysellä tuolta:
        http://groups.yahoo.com/group/suomenalbinpurjehtijat/
        Sieltä löytyy linkkejä lähes kaikkien Albinien klubeihin (ainakin olemassa oleviin).

        T: Kauko J
        P.S. On Vegassa pidempiäkin vieraillut eivätkä ole päätään kattoon hakanneet tai selkävikaisina poistuneet.


      • Kauko J
        Kauko J kirjoitti:

        Terve!
        Vaikka Vega onkin hyvä vene, niin ei siinä sentään ole seisomakorkeutta kuin 175 senttiselle, paitsi luukun kohdalla. Itse olen 181 cm. Tilaa Vegassa kyllä on riittävästi, eikä tuo muutaman sentin puute katon korkeudessa haittaa kun ei siellä sisällä kuitenkaan mitään tanssiaisia pidetä. Pituutta tulisi iffiin verraten puolen metriä lisää ja leveyttä kolmisenkymmentä, syväys pienenisi kolmella sentillä. Lyssi pienenisi tasan yhteen eli kolme sadasosaa. Keulassa paripunkka toiseltapuolelta noin 185 cm ja toiselta 200 cm. Salongin puolella about 2X190 cm. Suosittelen ja voin vaikka tulla näyttämään omaani jos Raisiossa päin käyskentelee. Omaani en kyllä myy pois.

        Tarkempia tietoja Vegasta ja muista Albineista voi kysellä tuolta:
        http://groups.yahoo.com/group/suomenalbinpurjehtijat/
        Sieltä löytyy linkkejä lähes kaikkien Albinien klubeihin (ainakin olemassa oleviin).

        T: Kauko J
        P.S. On Vegassa pidempiäkin vieraillut eivätkä ole päätään kattoon hakanneet tai selkävikaisina poistuneet.

        Itse vaidoin vastaavan kokoisesta (pit 7,7 lev 2,2 syv 1,2), mutta Iffiä huomattavasti tilavammasta GT-kryssaresta Vegaan ja...
        Tilaa on ihan uskomattomasti enemmän vaikkei paatin koko tuosta kasvanutkaan. Messuilla käydessä on tullut vertailtua noita uusia paatteja tiloiltaan Vegaan kokoluokassa 28 -31 eikä niissä ole kuin vessat isompia ja istuinkaukalon alla ovilla eristetyt tuplapistopunkat. Niissä täytyy miettiä ottaako mukaan ruokaa vai ruoantekovälineet eikä niihin mahdu kuukauden kahden hengen vaatteita ja varusteita. Ne ovat suunnitellut päivä/kilpapurjehduksiin ja vierassatamasta toiseen kulkemiseen ja ravintoloissa syömiseen vaikka toisaalta hienot keittiöt omaavatkin.
        Huh..
        T:Kauko J


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      281
      6742
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      244
      6304
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      42
      5682
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      158
      5015
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3848
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      202
      3763
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      132
      3477
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3175
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      45
      3169
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      343
      2844
    Aihe