Käyttökokemuksia on

CaliberCVT

Varoitus! Tämä on asiallinen käyttökertomus, jonka laitan mahdollisista kommenteista välittämättä.

Neljä viikkoa olen ajellut autolla (Caliber 2.0 CVT SXT) ja mittariin kertynyt jo 4700 km ilman ongelmia. Ensiöljyt viikko sitten vaihdettu. Mobil 0W-40, vapaaehtoinen ensihuolto.

Bensaa menee 8,2 l/100 kun nopeusmittarin mukaan ajelee. Se on muuten tosi tarkka, meinaan alussa tuli useimmat perä edellä vastaan kun vanhasta tottumuksesta ajoin 10-15 km/h ylinopeutta mittarin mukaan.

Musa jytisee paremmin kuin missään entisessä autossani (oikeastaan paremmin kuin kotona edes). Siinä ei paljon rengasäänet kuulu eikä haittaa. Niitä muuten kuuluisi muillakin isoilla tai matalilla renkailla varusteilla autoilla näillä Suomen karkeilla teillä. Teetin myös ruostesuojauksen. Suojamassa vaimentaa ääniä myös hieman ja varsinkin soratien rapina hävisi lähes täysin.

Kone ja CVT-automaatti toimii loistavasti ja nykimättä. 156 hv teho riittää hyvin ja automaatti käyttää sen hyväkseen kiihdytyksissä, muuten mennään väännöllä ja matalilla kierroksilla muuttuvien nokka-akseliajoituksien ja imukanavan säätyvän pituuden ansiosta. Tasapainoakseli poistaa värinät koneesta. Manuaalivaihteilla voi välillä räpätä viiveettömästi kiihdytettäessä.

Korkea istumasento ja kylkilinja ovat turvallisia mielestäni ja ulkonäkö on makuasia, mutta minuun se vetosi heti alussa.

Varusteet ovat toimivat ja hyödylliset. Jääkaappilokero on ollut näillä helteillä mainio ja taskulamppuakin on pimeillä yöuintireissulla tullut käytettyä...kuten myös apukuskin kammesta kipattavaa penkkiä. Siis taaksepäin...

Joku kyseli joskus hankalasta polttimon vaihdosta. Sama ongelma taitaa olla monessa muussakin autossa. Caliberin H4-polttimot kyllä kestää aika paljon pitempään kuin H7-mallit. Joten se siitä.
Tavaratilassa on paksu matto vakiona. Tila on hieman pienehkö edellisen 500 litran luukun jälkeen, mutta kaikki ei voi olla täydellistä muuten hyvässä autossa.

Ajovaloautomatiikan puuttumiseenkin on jo tottunut. Valoilla näkee mielestäni riittävän hyvin, vaikka Tuulilasi tyrmääkin ne. Ainoastaan lisäpitkät voisi ehkä virittää maskiin, jos viitsisi.

Varoitussummeri piippaa nykytyyliin vähän joka jutusta muistuttaen. Valot päällä, turvavyö auki, avain virtalukossa. Totutteluvaihe menossa vielä siis.

Caliber on nykyaikainen monikansallinen auto. Moottori, laatikko ja alusta on japanilaista alkuperää tai yhteistyötä (vrt. Mitsubishi Outlander, Jeep Compass) sekä nokka-akselien ohjausjärjestelmä on mersulta. Alusta on järeähkön ja kestävän tuntuinen ja näköinen kuten nelivetosisarmalleissa.
Kaikenkaikkiaan luotettavaa (mersu)japsitekniikkaa jenkkikuorissa.

Kohta kone käyntiin, keppi D-asentoon, cruise control päälle, poppi soimaan ja baanalle. Eipä tule muita samanlaisia vastaan, ainakaan vielä...

12

4310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Oma kiinnostus heräsi autoon heti ensi mainosten tultua postista keväällä. Kansan autojen jälkeen joku persoonallisempi vaihtoehto kiinnostaa. Dodgessa on ainesta. Uskon että tekniikka ok, varustelu sxt:ssä erinomainen ja katuuskottavuus kohdallaan. Hinnat sopivat. Koeajoin auton x2 ja samat kommentit pitkälti kuin edellä. Perheellisellä vaihto tyssäsi kuitenkin vaatimattomaan kuljetuskapasiteettiin ja äänekkyyteen matka ajossa. Farkun jälkeen siirtyminen Caliberin kuljetustiloihin on liian suuri hyppäys alaspäin. Vaimon kommentit melusta ja näkyvyydestä olivat niitti arkkuun.
      Harmittaa oikeastaan kun odotukset olivat etukäteen suuret. Etsintä jatkuu.

      • .............................

        Neon opetti paljon...


      • neonisti
        ............................. kirjoitti:

        Neon opetti paljon...

        Mitä se neon opetti sulle talvella.


      • näitä riittää_
        ............................. kirjoitti:

        Neon opetti paljon...

        tyypillinen kommentti uuden automallin tullessa markkinoille, tuli se sitten kaukoidästä tai vaikka jenkkilästä. Vielä puuttuu että "missään muualla ei ole sellaista talvea kun Suomessa"...lopettakaa jo marina.


    • tuleva 1.8 SXT:n omistaja

      Paljonko makso ruostesuojaus ja öljyn vaihto Caliberiin? Itse aattelin teettää omaani ruostesuojauksen kunhan sen auton tällä viikolla saan..
      Kiitti käyttökokemuksista. Siinä tuli vastauksia aika moneen aukkokohtaan vaikka ne tietty onkin henk.kohtaisia mieltymyksiä.

      • CaliberCVT

        Ruostesuojaus maksoi 500e tingittynä. Normaalihinta Honda CRV kokoluokan mukaan (~sama koko ja alustan palkkimainen rakenne) olisi ollut hinnaston mukaan 680e.

        Öljynvaihto ei-merkkiliikkeessä kustansi 4,5 litraa öljyä, suodatin 13,50e ja vaihtotyö 15e, kun omat öljyt. Taitaa suunnilleen tulla noin 70e yhteensä.


      • Hiukan ihmettelen ruostesuojauksen intoa tehdä uuteen autoon. Muistan lukeneeni jostain, että suojaus kannattaa tehdä vasta vuoden kuluttua ostamisesta. Autolla on siihen mennessä ehditty ajelemaan, ja kori on liikahdellut ja hakenut muotoaan. Tällöin tehtävä suojaus tunkeutuu saumoihin paremmin. Niin.. tämä on vain mielipiteeni ja eikä ole tähän laittaa linkkiä lukemaani artikkelliin.


      • Jasperi

        Aika huonolta näyttää Caliberin alusta suojauksen osalta. Otin omaani suojauksen myyjäliikkeen kautta. Suojaukseen sisältyy alusta, alustan kotelot ja ovien alareunat. Nimittivät suojausta koritakuun jatko turvaksi (tai joksu semmoseks). Liikkeen kautta hinnaksi jäi 350€.


      • Ajanparemmin
        Graniitti kirjoitti:

        Hiukan ihmettelen ruostesuojauksen intoa tehdä uuteen autoon. Muistan lukeneeni jostain, että suojaus kannattaa tehdä vasta vuoden kuluttua ostamisesta. Autolla on siihen mennessä ehditty ajelemaan, ja kori on liikahdellut ja hakenut muotoaan. Tällöin tehtävä suojaus tunkeutuu saumoihin paremmin. Niin.. tämä on vain mielipiteeni ja eikä ole tähän laittaa linkkiä lukemaani artikkelliin.

        ... tehdä suojaus heti. Alustaan ei ole ehtinyt tulla kivien tms. vaurioita eikä tarttua suolaa kiinni jne..

        Muuten teidän caliber oli mulle niin paha pettymys, että ostin toisen, hiukan samantyylisen mutta paljon laadukkaamman auto. Valot esim ovat ihan järkyttävän huonot jne...


      • Dodge Neon
        Ajanparemmin kirjoitti:

        ... tehdä suojaus heti. Alustaan ei ole ehtinyt tulla kivien tms. vaurioita eikä tarttua suolaa kiinni jne..

        Muuten teidän caliber oli mulle niin paha pettymys, että ostin toisen, hiukan samantyylisen mutta paljon laadukkaamman auto. Valot esim ovat ihan järkyttävän huonot jne...

        Mihin vaihdoit?


      • Ajanparemmin kirjoitti:

        ... tehdä suojaus heti. Alustaan ei ole ehtinyt tulla kivien tms. vaurioita eikä tarttua suolaa kiinni jne..

        Muuten teidän caliber oli mulle niin paha pettymys, että ostin toisen, hiukan samantyylisen mutta paljon laadukkaamman auto. Valot esim ovat ihan järkyttävän huonot jne...

        Minulla ei ole Caliberia, ainakaan vielä. Se on minulle vain yksi varteen otettava vaihtoehto
        Tällä hetkellä ajelen Nissan Primeralla.

        Koska saat auton ulos liikeestä? Meinaan vaan, että tottakai ostit uuden auton?:) Eikös niin??

        Mikäli saat auton lähiaikoina käyttöösi, olisi mukava kuulla ensi kokemuksia ja tuntumia mitä se sinussa herättää.

        ps: Älä kuitenkaan isin autoa ala täällä kehumaan:)))


    • 152kW/235km/h/7.9s Ranskala...

      alustan massaus ei juuri vaikuta äänekkyyteen, varsinkaan rengasmelun suhteen. Soratien rapinoita voi koteloista saada vaimennettua, mutta rengasmelu on sen verran matalataajuista että ei onnistune ilman 10cm paksua kerrosta. Caliberin tavaratilan koko mietityttää, jossain oli ilmoituksessa että 500l ja toisessa taasen 340l??? Ilmeisesti eri mittausnormi.

      tehokkaampaa konetta tuohon pitäisi saada tai sitten ostaa diesel. Dodge/Chrysler- konserni ei ole vallan luotettavimpien autojen maineessa, mutta aika näyttää. Ainakin ne mätänevät nopsasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1732
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      44
      1066
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      750
    Aihe