Kuinka usein täsmälääkettä saisi käyttää?

Minulla on ollut Zomig käytössä vasta muutaman kuukauden migreenikohtauslääkkeenä, koska tulehduskipulääkkeet kävivät tehottomiksi. Se on onneksi auttanut joka kerran 0,5 h- 1 h kuluessa, kun sitä olen tarvinnut. Nyt viime aikoina minua on kiusannut (kolmena iltana peräkkäin) aluksi melko lievänä tuntuva toispuoleinen päänsärky. Olen ottanut ensin Miranaxin tai ibuprofeenin vähän tyyliin eihän tämä nyt migreeniä ole. Kipu on noista lääkkeistä vain pahentunut ja myös tullut etova olo (en kuitenkaan ole oksentanut) ja tuskanhiki. Lopulta olen joutunut ottamaan Zomigin ja särky on loppunut tunnin kuluessa. Mitähän tämä voi olla? Jos täsmälääkettä joutuu käyttämään kovin usein peräkkäisinä päivinä eikö ole vaarana, että sen teho loppuu, jos sitä joutuu liian usein käyttämään? Olisin iloinen vastauksista ja kommenteista, kun näitä täällä pähkäilen itsekseni. Sen nyt kyllä tajusin, että ihan turhaa ottaa mitään muuta lääkettä, kun täsmälääke migreeniini, kun muut eivät tehoa ja niistä tulee vain lisävaivoja. Pelottaa vaan, jos päätä särkee usein, niin ei kait sitä voi napata jatkuvasti vai voiko?
4895
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Olen pitkän aikaa joutunut syömään paljon niin triptaaneja kuin kipulääkkeitäkin. Alkuun triptaanien käytölle ei määritelty ylärajaa, mutta viimeisimmän suosituksen mukaan pari annosta viikossa on hyvä pitää maksimina.

"Suosituksena" tuo tuskin kovin hyvin toimii, koska minä en ainakaan saa niiden käyttöä rajoitettua, kun kivun hetkellä tiedän avun olevan niin lähellä. Eikä tuota suuremman määrän haittoja ole kuitenkaan eritelty. Jonkinlaisen triptaaniriippuvuuden mahdollisuutta on tosin väläytelty, joten suosituksessa on ehkä kyse siitä.

Minun ymmärrykseni mukaan triptaanien teho ei voi "laimentua", koska kyse on täsmälääkkeestä, joka toisin kuin kipulääkkeet vaikuttaa suoraan aivojen verisuoniin. Tosin niin voi käydä, että pitkäaikaisessa käytössä jokin haittavaikutus (minun kohdallani Zomig alkoi aiheuttaa vuosien käytön jälkeen nivel- ja lihassärkyä) voi pahentua tai tulla esiin, jolloin lääkettä kannattaa vaihtaa. Itselläni migreeni on myös muuttunut siten, että kun ennen tarvitsin ehdottomasti 100 mg Imigrania, nyt ajan mittaan on alkanut riittää 50 mg.

Tuo särkylääkkeistä tullut huonompi olo vaikuttaa minusta normaalilta sivuvaikutukselta. Itselläni saattaa myös "tavallinen päänsärky" helpostikin edetä migreeniksi, jos sitä ei saa ajoissa hoidettua - ehkäpä kohdallasi on ollut tällaisesta kyse?

Äänestä

Siinä vaiheessa kun jouduin popsimaan täsmälääkkeitä neljästi viikossa, sain estolääkityksen. Tuli halvemmaksikin.. Kokeilin kahta eri estolääkitystä, masennuslääkettä ja epilepsialääkkeitä:), koska on huomattu auttavan myös migreenissä. Nyt en enää syö mitään estolääkitystä ku mun kohdalla ei tehonnu ja migreeni on jostai syystä pysyny poissa nyt 2 kuukautta, josta olen mielettömän iloinen! Mut suosittelen kokeilemaan estolääkitystä, koska se voi sulla auttaa!

Äänestä
  • Kaikenlaisia estolääkkeitä näköjään käytetään, mulle määrättiin beetasalpaajaa (sydänlääke). Migreenikohtauksia oli pahimmillaan 6-7 kuukaudessa ja sillä sain tuon estolääkityksen. Sitä tuli syötyä päivittäin parin vuoden ajan. Pari kuukautta sitten lopetin estolääkkeen syömisen ja ainakin toistaiseksi olen välttynyt migreenikohtauksilta :)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


helläpää kirjoitti:

Minulla on ollut Zomig käytössä vasta muutaman kuukauden migreenikohtauslääkkeenä, koska tulehduskipulääkkeet kävivät tehottomiksi. Se on onneksi auttanut joka kerran 0,5 h- 1 h kuluessa, kun sitä olen tarvinnut. Nyt viime aikoina minua on kiusannut (kolmena iltana peräkkäin) aluksi melko lievänä tuntuva toispuoleinen päänsärky. Olen ottanut ensin Miranaxin tai ibuprofeenin vähän tyyliin eihän tämä nyt migreeniä ole. Kipu on noista lääkkeistä vain pahentunut ja myös tullut etova olo (en kuitenkaan ole oksentanut) ja tuskanhiki. Lopulta olen joutunut ottamaan Zomigin ja särky on loppunut tunnin kuluessa. Mitähän tämä voi olla? Jos täsmälääkettä joutuu käyttämään kovin usein peräkkäisinä päivinä eikö ole vaarana, että sen teho loppuu, jos sitä joutuu liian usein käyttämään? Olisin iloinen vastauksista ja kommenteista, kun näitä täällä pähkäilen itsekseni. Sen nyt kyllä tajusin, että ihan turhaa ottaa mitään muuta lääkettä, kun täsmälääke migreeniini, kun muut eivät tehoa ja niistä tulee vain lisävaivoja. Pelottaa vaan, jos päätä särkee usein, niin ei kait sitä voi napata jatkuvasti vai voiko?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu