älytön korkeanpaikankammo

pelko!

mullaon aivan kamala korkeanpaikan kammo.Ja pian mun täytyy alkaa päivittäin kulkemaan todella korkealta paikalta.pelottaa nyt jo aivan kamalasti että miten se onnistuu? korkeilla paikoilla alkaa aina tärisyttämään ja tuntuu että pää melkein räjähtää pelosta!yleensä en edes kykene menemään korkealle paikalle vaikka olisi kuinka pakko.tämä on aivan hirveää.voikohan tähän saada minkäänlaista lääkettä ? koska on aivan huutava pakko saada tämä loppumaan !

12

6102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoa
      • pelkoo

        kiitos tuosta hoitoneuvosta ! se hieman helpotti ! nyt voin kulkeakin.vähä vielä pelottaa mutta nyt ollaan paljon parempaan päin ! :)


      • voit lyhentää ohjetta
        pelkoo kirjoitti:

        kiitos tuosta hoitoneuvosta ! se hieman helpotti ! nyt voin kulkeakin.vähä vielä pelottaa mutta nyt ollaan paljon parempaan päin ! :)

        Jatka vaan harjoituksia niin kauan kuin itse tilanteet heärättävät sinussa ahdistusta.
        Voit lyhentää kaavaa seuraavasti. Pisteet samat kuin laittamassani linkissä.

        Ahdistuksen tason arvio 0-10.
        1. Taputa silmän alta 10 kertaa (poskipää, tuuma silmän keskikohdasta alaspäin)
        2. Taputa kainalopisteestä 10 kertaa
        3. Taputa solisluupisteestä 10 kertaa

        Sen jälkeen kämmenselän piste nopeat taputukset ja samalla teet esitetyt manooverit (silmien liikkeet, hyräilyt.laskeminen jne.)
        Uusi ahdistuksen arvio ja jos jäljellä toista kaava. Mikäli sen jälkeen edelleen ahdistusta on
        sano ääneen kolme kertaa peräkkäin samalla kun taputat karatepistettä (kämmensyrjän keskikohta) "hyväksyn itseni täysin vaikka minulla onkin vielä jäljellä tätä korkean paikan pelkoa.
        Tuon itselle ääneen hyväksymisen sanomisen jälkeen tehdään koko hoitoprotokolla uudelleen.

        Hoito on kummallinen, mutta tehoaa ihmeen hyvin erilaisiin yksittäisiin pelkoihin (korkeat paikat, hissit, eläinfobiat, lentopelko). Tsemppiä sinulle edelleenkin....


      • pelko!
        voit lyhentää ohjetta kirjoitti:

        Jatka vaan harjoituksia niin kauan kuin itse tilanteet heärättävät sinussa ahdistusta.
        Voit lyhentää kaavaa seuraavasti. Pisteet samat kuin laittamassani linkissä.

        Ahdistuksen tason arvio 0-10.
        1. Taputa silmän alta 10 kertaa (poskipää, tuuma silmän keskikohdasta alaspäin)
        2. Taputa kainalopisteestä 10 kertaa
        3. Taputa solisluupisteestä 10 kertaa

        Sen jälkeen kämmenselän piste nopeat taputukset ja samalla teet esitetyt manooverit (silmien liikkeet, hyräilyt.laskeminen jne.)
        Uusi ahdistuksen arvio ja jos jäljellä toista kaava. Mikäli sen jälkeen edelleen ahdistusta on
        sano ääneen kolme kertaa peräkkäin samalla kun taputat karatepistettä (kämmensyrjän keskikohta) "hyväksyn itseni täysin vaikka minulla onkin vielä jäljellä tätä korkean paikan pelkoa.
        Tuon itselle ääneen hyväksymisen sanomisen jälkeen tehdään koko hoitoprotokolla uudelleen.

        Hoito on kummallinen, mutta tehoaa ihmeen hyvin erilaisiin yksittäisiin pelkoihin (korkeat paikat, hissit, eläinfobiat, lentopelko). Tsemppiä sinulle edelleenkin....

        pitää vissiin alkaa joo tekeen noita harjotuksii vähän välii ku tänää taas tuli kauhee tilanne..pelko tas valtas mut


    • mies vaan

      ei sellaista pakkoa olekaan että on pakko olla korkealla jos kerran kärsii sellaisesta. järki käteen. itsellä pitää olla sen verran järkeä ettei liiku ylhäällä jos ongelmia vai haluatko pudota ja vammautua.

      • mmm

        mies vaan! mulla todelakin on pakko kulkea päivittäin korkelta paikalta.sitä ei voi välttää.tai vois jos haluan olla menemättä minnekään.


      • __ _ _ _ _ ______ _ __ ...
        mmm kirjoitti:

        mies vaan! mulla todelakin on pakko kulkea päivittäin korkelta paikalta.sitä ei voi välttää.tai vois jos haluan olla menemättä minnekään.

        Vai onko tämä joku silta? Porraskäytävä? Mikä?


      • Entinen foobikko

        Mitä höpötät!? Korkean paikan kammossa ei ole kysymys siitä, että joku työntyisi ehdoin tahdoin vaarantamaan itseään. Kysymys on fobiasta, joka ilmenee aivan vaarattomissa tilanteissa, jos ihminen kokee olevansa liian korkealla. Se voi yllättää jopa puolen metrin korkeudessa. Tai esim. asunnon parvekkeelle ei uskalla mennä, kun fobia iskee sielläkin. Se rajoittaa normaalia elämää.

        Tuollaiset höpötykset "vai haluatko pudota ja vammautua" ovat pahin mahdollinen vastaus korkean paikan kammosta kärsivälle.

        Minäpä neuvon AINOAN keinon, jolla kammosta pääset:
        Mene korkeille (mutta turvallisille) paikoille. Uskaltaudu katselemaan parvekkeen kaiteen yli, vaikka kuinka pelottaisi. Nouse tikapuita muutama puola. Tee se niin monta kertaa, että kammo hellittää hieman. Nouse sitten taas yksi puola korkeammalle jne. tee sitkeästi niin, vaikka mielesi tekisi huutaa apua. Lopulta huomaat oleasi katolla ja huudat taivaalle: Minä tein sen! Minä pelkäsin, mutta tein sen.

        Siis ainoa keino päästä fobioista on kohdata ne. Tehdä se mitä pelkää. Tietenkin on olemassa lääkkeet, mutta niistä yleensä aiheutuu foobikoille vain lääkeriippuvuus, joka taas on mitä tahansa fobiaa huomattavasti pahempi juttu.

        Nyky tietämyksen mukaan fobioista on jopa yllättävän helppo päästä. Edellyttää tietenkin, että haluaa päästä niin paljon, että suostuu "siedätyshoitoon" eli kohtaa fobiansa. Esim. jos pelkää hämähäkkejä, on ensin uskaltauduttava kahden metrin päähän sellaisesta, sitten metrin jne. lopulta sen voi ottaa käteensä jos haluaa.


    • Rullaporras

      Mulla on myös tullut vanhemmiten kauhea fobia korkeisiin paikkoihin.Ja ei siis tarvi edes olla kovin korkea kun alkaa ahdistamaan ja tulee pako reaktio päälle.Riittää ihan vaikka korkeat liukuportaat tai kauppakeskuksen ylemmät tasot.

      Miten ootte selvinnyt ja pärjänneet?

    • Fobisti

      Onko kukaan kokeillut hypnoosia fobiaan? Esim korkeat paikat?

    • sadcasd
    • Anonyymi

      Moi me ollaan menossa koulun kaa luokkaretkelle Särkänniemeen ja haluisin kovasti mennä X:sään mut mua pelottaa korkeat paikat😣 Auttakaa nyt joku!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe