kun käytätte kalan suolaukseen suolavettä,savustuksen jälkeen,niin kuinka vahvan seoksen teette? ja kauanko uitatte vedessä, 200-300g ahventa tai n.1.5kg haukea...
kalan suolaus
11
18280
Vastaukset
- laikaman
Minä olen vesiliuosta käyttänyt vain muikun savustuksessa ja taitaapa olla 10 prossan luokka se. Kunnon ahvenet suolaan edlisenä iltana astiaan. Kahdeksan tuntia on ollut hyvä. Tässä vain tahtoo laatu kärsiä, kala kuivaa.
0,5 kg:n ja suurempaa luokkaa olevan kalan aukaisen kokonaan jättämällä selkänahan ehyeksi. Sitten suolaa ronskisti kumpaankin puoliskoon vasta juuri ennen häkään panoa. Savustuksen jälkeen kala foliokääreeseen kylkeä kääntäen. Pienen tasaantumisen jälkeen makustelemaan.
Käsiala- ja mutujuttujahan nämä tällaiset ovat ja kokemuksen myötä homma vakiintuu. - ahvenet
Haukea ei nyt tule yleensä savustettua, kun tahtoo olla niin kuiva...
Nykyään ahvenen savustuksessa lisään suolan vasta savustuksen jälkeen. Tämä toimii minun mielestä parhaiten. Silloin suola ei ime mehuja kalasta. Toinen juttu on kun käyttää ns.sormisuolaa, niin ruokailijat saavat suolata kalansa juuri oman maun mukaan.
Liuosta en ole käyttänyt. - Koskikara
minullakaan ole paljon kerrottavaa juuri tuossa asiassa.Liuoksessa kun olen suolannut vain juuri pyydettyjä ja savustettuja silakoita meren rannalla.Sekoituksen on yleensä kaveri tehnyt ja se on kyllä 15 prosentin luokkaa.Silakoitakin kyllä sitten uitamme siinä vain viitisen minuuttia.Tällöin onkin sitten helpompi tarkistaa suolan sopivuus maistamalla.Isompaa kalaa on tietysti vaikeampaa ruveta repostelemaan asian tutkimiseksi.Luulisi jonkun olevan sinunkin tapaa käyttäneen että pystyy neuvomaan.
- suolaus
Tornionjokivarressa varrassiiaan suolaajat käyttävät 135 liuosta, jossa 0,5-1 kg:n siiat kuumana, kypsennyksen jälkeen käytetään korkeintaan puolen minuutin ajan.
Sama konsti soveltuu myös ahvenen savustuksessa.
Huomattakoon, että varrassiiat ovat suht isoja kaloja, mutta koska niistä on suomu pois ja kyljissä poikittaisviiltoja, imeytyy suolavesi näinkin lyhyessä ajassa isoon kuumaan kalaan.
Luulisin, että suomustamaton kala vaatii hieman pidemmän suolakylvyn.- 13% liuos
..ei 135.
- ahvenet
"suolaajat käyttävät 135 liuosta, "
"..ei 135."
"Korjaus edelliseen"
Oikea luku on siis 100% /täyttä suolaa/ kun kolmetoistaProsenttia-nimimerkki ei kyennyt edes sanomaan YHTÄ LAUSETTA oikein
t. ahvenet
- Suolapussi
Nuijapoikana olin hommissa juustomeijerissä.Sadan kilon emmentaltahkojen alkusuolaus tehtiin muistaakseni 37 % suolaliuoksessa.Eiköhän se ole kyllästymispiste - veteen ei "sovi" enempää suolaa.
Merikarvian kalastajien konsti oli laittaa suolaveteen raaka peruna.Kun peruna kellui,liuos oli sopiva.Peruna taskussa ei tarvitse kulkea jatkuvasti,asia selviää mittaamalla vesi ja suola kerran.
Suolaamisen idea oli seuraavanlainen.Suolaveden on oltava kuumaa.Kalan annetaan "tekeytyä" hetki,irroitetaan parilla ravistelulla ritilästä,upotetaan suolaveteen,ja nostetaan pois. Ei siis mitään uimakouluja tässä vaiheessa.Suolaliuos on tuhti.Tuo kolmesatanen ahven on juuri se paras savuahven,maistuu savuahvenelle.
Ohimennen sanottuna; jos ahven ei irtoa ritilästä parilla ravistelulla,sen niskasuomut ovat pystyssä tai se vilkuttaa rintaevällä,se on savustettu liian kuumassa.
Kello on savustajan vihollinen.Kalan kypsyys katsotaan pinnasta eikä kellosta.Ei makkaraakaan paisteta kellon mukaan.
Onnistuneesta savuahvenesta nahka lähtee irti siten,että kylkiviivan piikkirivi jää nahkaan kiinni.Ja myös molemmin puolin.
Kalan paahtaminen mustaksi on peruja vanhan kansan lapamatopelosta ja turha.Kuolee se vähemmälläkin jos sitä on.Eri asia on sitten se,jos tykkää vähän kuivemmasta kalasta.
Savustaa voi toisinkin.Urapohjaiseen,reiítettyyn matalaan foliovuokaan ladotaan kerros ahvenfileitä,sitten sitä punaista Koskenlaskijaa ohuina siivuina,voinokareita,valkopippuria ja tilliä.Taas kaloja ja samat emmeet kuin edellä ja vielä kolmas kerros fileitä.Suolaa varovasti,raaka-aineissa on jo sitä.Voidellaan päällyskerrosta kevyesti voisulalla siinä suhatessa.Savuvärkkiä varovasti,ottaa maun jo kourallisesta purua.
Sopii leikellä paremmalle väellekin tarjottavien voileipien päällyseksi kylmänä.Akat ne ymmärtää paremmin koristelun päälle mutta piparjuuri/smetanatahnan kapriksilla laittaa äijätkin.- Kapteeni Koukku
kalaa ei saa uittaa missään vedessä sen jäljestä, kun se kala on ensin on pesty ja alettu siittä sitten laittaa sitä ihmisruoaksi, mikäli jätämme varsinaiset kalakeittoruoat tässä tarkasteluittemme ulkopuolille: kala pitää suolata ennen valmistamista eli kalaruoankin valmistamiseen tulee varata riittävästi aikaa, koska mistään muustakaan raaka-aineesta valmistettu pikaruoka ei yleensäkään tee kunniaa raaka-aineelleen.
- Suolapussi
Kapteeni Koukku kirjoitti:
kalaa ei saa uittaa missään vedessä sen jäljestä, kun se kala on ensin on pesty ja alettu siittä sitten laittaa sitä ihmisruoaksi, mikäli jätämme varsinaiset kalakeittoruoat tässä tarkasteluittemme ulkopuolille: kala pitää suolata ennen valmistamista eli kalaruoankin valmistamiseen tulee varata riittävästi aikaa, koska mistään muustakaan raaka-aineesta valmistettu pikaruoka ei yleensäkään tee kunniaa raaka-aineelleen.
Vesisuolaus lisää savukalan säilyvyyttä.Jääkaapittomassa huushollissa,vaikkapa veneessä,se ajaa mielestäni monesta muusta argumentista ohi.
Kuumalla vedellä suolaamisen tarkoitus on lisätä suola.Jos tarkkoja ollaan,mitenpä tekisit sillin?
Taikka liottaisit sen? Empä toivo saavani kutsua joulupöytäänne,jos tarjolla on lipeäkalaa.
Minulla on erinomainen keittokirja,jossa on runsaasti kansainvälisiä kalaruokaohjeita,joissa kala maustetaan lisäämällä makuaineet veden kautta niiden silti olematta keittoruokia.Liemi ei ole tarkoitettu nautittavaksi.
Hyväksyisitkö vesisuolauksen,jos lisäisin suolaveteen porkkanan ja ripauksen tilliä?
Tokihan kalasta irtoaa rasvoja vesisuolauksessa.Olemme kuitenkin usein koettaneet makuhermojen tarkkuutta seuraavalla tavalla; osa lohikalasta pyyhitään perkauksen jälkeen osa huuhdotaan vedessä.Osat valmistetaan samalla tavalla ja tutkaillaan makua.Minun tuttavapiiristäni ei ole löytynyt taitoniekkaa,joka olisi erottanut ne maun perusteella toisistaan.
Tätä juttua en kirjoita ihan tosissani.Mutta pitäähän ruuanlaitossa jättää sijaa variaatioille.
Voihan sen savuahvenen suolaliuoksen tehdä valkoviiniinkin. - Kapteeni Koukku
Suolapussi kirjoitti:
Vesisuolaus lisää savukalan säilyvyyttä.Jääkaapittomassa huushollissa,vaikkapa veneessä,se ajaa mielestäni monesta muusta argumentista ohi.
Kuumalla vedellä suolaamisen tarkoitus on lisätä suola.Jos tarkkoja ollaan,mitenpä tekisit sillin?
Taikka liottaisit sen? Empä toivo saavani kutsua joulupöytäänne,jos tarjolla on lipeäkalaa.
Minulla on erinomainen keittokirja,jossa on runsaasti kansainvälisiä kalaruokaohjeita,joissa kala maustetaan lisäämällä makuaineet veden kautta niiden silti olematta keittoruokia.Liemi ei ole tarkoitettu nautittavaksi.
Hyväksyisitkö vesisuolauksen,jos lisäisin suolaveteen porkkanan ja ripauksen tilliä?
Tokihan kalasta irtoaa rasvoja vesisuolauksessa.Olemme kuitenkin usein koettaneet makuhermojen tarkkuutta seuraavalla tavalla; osa lohikalasta pyyhitään perkauksen jälkeen osa huuhdotaan vedessä.Osat valmistetaan samalla tavalla ja tutkaillaan makua.Minun tuttavapiiristäni ei ole löytynyt taitoniekkaa,joka olisi erottanut ne maun perusteella toisistaan.
Tätä juttua en kirjoita ihan tosissani.Mutta pitäähän ruuanlaitossa jättää sijaa variaatioille.
Voihan sen savuahvenen suolaliuoksen tehdä valkoviiniinkin.koskenkorviani suolaamaan, vaikka kalaruokienkin kanssa sen tapainen todella kuiva valkkari onkin omiaan. Ja muutenkin mä tarkoitin, että minulle on ihan turha tarjoilla sellaista kalaa, jota on kypsennyksen jäljestä vedessä liotettu, ellei siinä reseptissä sanota, että seon keittoa ja silloin siinä saakin olla porkkanoita ja tillejä, jotka tulee laittaa sinne rohevina palasina, että ne on kätevä nyppiä siittä keitosta poies. Ei vaineskaan: etenkin kokonaisena hauduteltujen kalojen sisäkalujen paikoille mä usein sujautan nimenomaisesti tillejä ja porkkanoitakin rohevina palasina, koska ne on niiltä paikoilta kätevä kypsentelyn jäljestä nyppiä poies ennen siittä kalasta nautiskelua, koska semmoista pientä silppua poies sieltä kaaviskellessa menee niin paljon lihaakin hukkaan.
- ahvenet
Lisää 3kg suolaa hauelle ja reilusti sokeria etikkaa ja chiliä. Uusin reseptini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082