Koristekurpitsat

taas kokeillaan

Näyttää tulevan aivan erinäköisiä kurpitsoja kuin pussi antoi olettaa. On ufoa ja pykäläistä eipä ole ennen moisia nähnyt. Mutta miten olette tehneet että korjuu ajoitus on oikea , liian isoiksi ei saa päästää mutta miten ne säilyisi parhaiten ?

14

6529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijuliina

      Noita säilömisneuvoja on todella monia. En tiedä mikä niistä on paras mutta kerron nyt jotain neuvoja joita voi kokeilla. Omat kokeiluni homehtuivat pikkuhiljaa syksyn ja talven aikana ja viimeiset heitin roskiin tammikuussa.

      Koristekurpitsat ovat valmiita kerättäväksi kun niiden kuori on ihan kova. Varovasti kuorta painaessa se ei saisi yhtään antaa periksi. Jossain neuvottiin irrottamaan kurpitsa niin että siihen jäisi mahdollisimman pitkä kanta.
      Kerätessä kannattaa olla varovainen että kurpitsat eivät saa paljoa kolhuja. Paljon kolhuja saaneet mätääntyvät ja homehtuvat kaikkein nopeiten.
      Itse säilytys on sitten kaikkein vaikein operaatio. Yleensä neuvotaan että kurpitsat nostetaan avoimissa ja ilmavissa astioissa jonnekin lämpimään paikkaan, esimerkiksi leivinuunin päälle. Periaatteessa kurpitsan pitäisi kuivua täysin ontoksi, mutta itse en onnistunut säilyttämään yhtään. Olen myös kuullut että jos ohuella neulalla reijittää kurpitsan niin se kuivuu nopeammin.(tätä en ole vielä itse kokeillut)
      Itselläni kaikkein kauimmin säilyivät ne kurpitsat joiden pinnalle sumutin lakkaa. Tuo lakka muuten antaa kivan kiillon värikkäille kurpitsoille ja syventää väriä.
      Ei muuta kuin kokeilemaan. Ja minäkin otan mielelläni lisää vinkkejä vastaan sillä tänä syksynä kurpitsasato tulee olemaan taas ihan mieletön.
      No, tulihan sitä taas vähän intoiltua ja laitettua kahta eri koristekurpitsaseosta että jos hukun syksyllä kurpitsoihin niin en voi syyttää kuin itseäni...

      • taas kokeillaan

        Olen ennenkin kokeillut juuri vastaavalla menestyksellä. Löysinkin netistä vähän tietoa mutta vastaavaa.
        Itse pidin niitä ulkona muutaman päivän ja sitten vasta lämpimään. Mutta en reijittänyt . Osa säily kevääseen osa ei vaikka olivat samanlaisia päällepäin.
        Mutta löytämässä tiedossa oli myös reijitystä mutta mikä olisi se kohta, onko kannan tuntumaan vai toiseen päähän parempi, ja minkä verran reikiä Ne mitä olen nähnyt kaupoissa ovat himmeitä, aidon näköisiä,ja keveitä siis varmaan kuivia.


      • keijuliina
        taas kokeillaan kirjoitti:

        Olen ennenkin kokeillut juuri vastaavalla menestyksellä. Löysinkin netistä vähän tietoa mutta vastaavaa.
        Itse pidin niitä ulkona muutaman päivän ja sitten vasta lämpimään. Mutta en reijittänyt . Osa säily kevääseen osa ei vaikka olivat samanlaisia päällepäin.
        Mutta löytämässä tiedossa oli myös reijitystä mutta mikä olisi se kohta, onko kannan tuntumaan vai toiseen päähän parempi, ja minkä verran reikiä Ne mitä olen nähnyt kaupoissa ovat himmeitä, aidon näköisiä,ja keveitä siis varmaan kuivia.

        Nyt en kyllä osaa sanoa mihin ne reiät kannattaisi laittaa. Opettajani kertoi aikoinaan että vain reijittämällä hän on saanut kurpitsat kuivumaan mutta enpä tajunnut kysyä että mistä kohtaa kannattaisi reijittää... Täytyy kai vain kokeilla. Jos laittaisi ihan muutaman toiseen päähän ja sitten hieman enemmän sinne kannan viereen. Siemenien pitäisi sitten jäädä sellaisiksi irtonaisiksi sinne kuoren sisälle.

        Huomasin muuten eilen että kurpitsamaaltani on salaperäisesti alkanut kadota kurpitsoja. En keksi muuta syytä niiden katoamiselle kuin myyrät. Ne ovat nakerrelleet irti nyrkin kokoisia kurpitsoja ja ilmeisesti syöneet ne heti paikan päällä koska missään ei näy edes pientä murusta kurpitsoista. Tulee kiire korjata sato...


      • tanjatanja
        keijuliina kirjoitti:

        Nyt en kyllä osaa sanoa mihin ne reiät kannattaisi laittaa. Opettajani kertoi aikoinaan että vain reijittämällä hän on saanut kurpitsat kuivumaan mutta enpä tajunnut kysyä että mistä kohtaa kannattaisi reijittää... Täytyy kai vain kokeilla. Jos laittaisi ihan muutaman toiseen päähän ja sitten hieman enemmän sinne kannan viereen. Siemenien pitäisi sitten jäädä sellaisiksi irtonaisiksi sinne kuoren sisälle.

        Huomasin muuten eilen että kurpitsamaaltani on salaperäisesti alkanut kadota kurpitsoja. En keksi muuta syytä niiden katoamiselle kuin myyrät. Ne ovat nakerrelleet irti nyrkin kokoisia kurpitsoja ja ilmeisesti syöneet ne heti paikan päällä koska missään ei näy edes pientä murusta kurpitsoista. Tulee kiire korjata sato...

        Kaverini on ihmetellyt jo muutaman vuoden että mihin kesäkurpitsat katoavat kasvimaalta.... nyt oli saanut syyllisen kiinni itse teossa, ja napannut hauskan valokuvankin jossa pullea siili raahaa mukanaan varastamaansa kesäkurpitsaa ;)


    • hortsonomi

      tulee hauskan näköisiä,vai? Olen joka vuosi sortunut laittamaan koristekurpitsaa ja aina tuppaa tulemaan aikas, sanoisinko mitättömän näköisiä ja vähän.Nytkin taimia on vaikka kuinka paljon ja siellä näkyy ehkä 4 tunnistettavaa kurpitsaa, loput eivät ehdi varmaankaa ennen pakkasia. Mielestäni ne otetaan maasta kun ne on saaneet värinsä, tuttavani laittaa ne vaan laakeeseen koriin.Minulla ei moinen onnistuisi.

      • keijuliina

        Salaisuuteni suureen satoon on voimakkaiden, typpipitoisten lannoitteiden käyttö. Koristekurpitsat eivät sovellu syötäviksi joten olen uskaltanut käyttää paljon lantaa lannoitteena.
        Olen kaivanut maahan "ojan" ja täyttänyt sen hevosenlannalla tai kananlannalla. (suoraan kanatarhasta lapioituna) Sitten olen lisännyt päälle tuoretta heinäsilppua ja kastellut koko soossin lämpimällä vedellä. Lopuksi laitan "ojasta" kaivetut mullat takaisin kaivannon päälle, niin että penkki jää koholleen.

        Tällä tavalla olen onnistunut melkein joka vuosi saamaan ison sadon.( Poikkeuksena yksi kesä jolloin oli kylmä ja vettä satoi koko kesän.)
        Versojen pituus on parhaimmillaan lähennellyt 6-7m ja joskus olen tikkaiden kanssa saanut repiä kurpitoja alas omenapuun latvasta. Kokeileppa ensi kesänä näitä luonnon omia typpilannoitteita niin eiköhän satoa synny,( jos vain kesä on lämmin.)


      • hortsonomi
        keijuliina kirjoitti:

        Salaisuuteni suureen satoon on voimakkaiden, typpipitoisten lannoitteiden käyttö. Koristekurpitsat eivät sovellu syötäviksi joten olen uskaltanut käyttää paljon lantaa lannoitteena.
        Olen kaivanut maahan "ojan" ja täyttänyt sen hevosenlannalla tai kananlannalla. (suoraan kanatarhasta lapioituna) Sitten olen lisännyt päälle tuoretta heinäsilppua ja kastellut koko soossin lämpimällä vedellä. Lopuksi laitan "ojasta" kaivetut mullat takaisin kaivannon päälle, niin että penkki jää koholleen.

        Tällä tavalla olen onnistunut melkein joka vuosi saamaan ison sadon.( Poikkeuksena yksi kesä jolloin oli kylmä ja vettä satoi koko kesän.)
        Versojen pituus on parhaimmillaan lähennellyt 6-7m ja joskus olen tikkaiden kanssa saanut repiä kurpitoja alas omenapuun latvasta. Kokeileppa ensi kesänä näitä luonnon omia typpilannoitteita niin eiköhän satoa synny,( jos vain kesä on lämmin.)

        täytyypä kokeilla.Tuolla penkissä ei ole kun muutama jotka ehtivät "kypsyä".Täytyykö ne sitten sisälle ottaessa pistellä että kuivuvat, sellaisesta en ole ennen kuullut?


      • keijuliina
        hortsonomi kirjoitti:

        täytyypä kokeilla.Tuolla penkissä ei ole kun muutama jotka ehtivät "kypsyä".Täytyykö ne sitten sisälle ottaessa pistellä että kuivuvat, sellaisesta en ole ennen kuullut?

        Kurpitoja voi kokeilla kuivattaa pistelemällä niihin pieniä reikiä, mutta itse en ole vielä tätä ehtinyt kokeilla. Opettajani kertoi sen olevan ainoa keino jolla hän on saanut kurpitsat kuivumaan ontoiksi.

        Ajattelin tänä vuonna kokeilla itsekin tuota pistelyä ainakin muutamaan kurpitsaan. Olen kyllä kuullut että joku on saanut kurpitsoja kuivumaan ihan vain laittamalla ne uuninpankolle pötköttämään. Omani alkoivat kyllä yksi kerrallaan homehtua vanhan leivinuunin päällä. Kaikkein pisimpään sain kurpitsat säilymään kun suihkutin niiden pinnan spraylakalla.
        Tuli tässä muuten juuri mieleen että tuo pistely ei välttämättä ole kovin helppoa sillä kurpitsojen kuori on todella kovaa. Tein joskus kukka-asetelmia kurpitsoihin ja jouduin leikkaamaan rautasahalla kurpitsat kahtia. Veitsellä ei kuorta saanut siististi rikki.

        Kurpitsoihin saa muuten tehtyä kivoja aselemia kun halkaisee ne, kovertaa ne tyhjiksi ja laittaa sisälle oasiksen vihreän kukka"tiilen" palasen. Sitten vain tökkii sieneen ruusunmarjoja, pihlajan marjoja, pieniä värikkäitä lehtiä, punaiseksi värjääntynyttä villiviiniä (näyttää hyvältä pikänä versona joka matelee pöydän keskellä.) ja lisäksi vielä vaikka oransseja tai keltaisia kehäkukkia. Helppo ja hyvännäköinen asetelma vaikka syyskesän grillijuhliin.


      • hortsonomi
        hortsonomi kirjoitti:

        täytyypä kokeilla.Tuolla penkissä ei ole kun muutama jotka ehtivät "kypsyä".Täytyykö ne sitten sisälle ottaessa pistellä että kuivuvat, sellaisesta en ole ennen kuullut?

        nyt se ainoa erikoisen mallinen sitten mätäni tonne penkkiin, ei se kerinnyt edes väriä saamaan.Ensi kesäksi en taida laittaakaan kurpitsoja, nuo rönsyt vie niin paljon tilaa ja sato on noin olematon.


    • taas kokeillaan

      Kaikki ovat vielä koviä mutta tuntuvat vielä raskailta . Ovat ensimmäiset olleet jo kuukauden verran pannuhuoneessa harvassa korissa hakesäiliön päällä lämmössä n.30 astetta Mitkää eivät ole vielä pilaantuneet

      • keijuliina

        Sulla on noin mainiot säilöntämahdollisuudet... Toivottavasti onnistuvat. Kuulosti ainakin lupaavalta. Mulla on vain tuo leivinuunin päällystä missä yritän noita omia kurpitsojani kuivattaa. Saa nähdä onnistunko. Voi olla että tuo "uuninpankoni" ei ole tarpeeksi lämmin. Olisipa minullakin pannuhuone :-)


      • taas kokeillaan
        keijuliina kirjoitti:

        Sulla on noin mainiot säilöntämahdollisuudet... Toivottavasti onnistuvat. Kuulosti ainakin lupaavalta. Mulla on vain tuo leivinuunin päällystä missä yritän noita omia kurpitsojani kuivattaa. Saa nähdä onnistunko. Voi olla että tuo "uuninpankoni" ei ole tarpeeksi lämmin. Olisipa minullakin pannuhuone :-)

        No enköhän voi jo lopullisen tuloksen kertoa miten kävi. Laitoi noin 20 kurpitsaa kuivamaan niistä 5 pilaantui (surkastui). Kolme viikkoa on osa ollut tuossa eteisen pöydällä ja niistä yksi näyttää hieman pehmenneen muut on edelleen hyviä ja osa vielä pannuhuoneessa kuivamassa. Osa lahjoitettu. Pistelinkin muutamiin kannan juureen reikiä mutta ei vaikutusta säilyvyyteen.


      • peukalopotti
        taas kokeillaan kirjoitti:

        No enköhän voi jo lopullisen tuloksen kertoa miten kävi. Laitoi noin 20 kurpitsaa kuivamaan niistä 5 pilaantui (surkastui). Kolme viikkoa on osa ollut tuossa eteisen pöydällä ja niistä yksi näyttää hieman pehmenneen muut on edelleen hyviä ja osa vielä pannuhuoneessa kuivamassa. Osa lahjoitettu. Pistelinkin muutamiin kannan juureen reikiä mutta ei vaikutusta säilyvyyteen.

        kuroitsat olen kerännyt ennen pakkasia ja tuonut sisälle. Mitään konsteja ei ole tarvittu, siinä ne ovat olleet vadissa olohuoneen pöydällä ja vihreä väri katosi ja erilaisia keltaisen ja oranssin sävyjä on tullut tilalle. Kaikki lajikkeet ovat vielä kunnossa ja kevällä aion ottaa näistä siemmenet ja kasvatta uutta satoa. Omista siemmenistä nämäkin kasvatettu. Jos ovat niin kovia keväällä ettei muuten saa kuorta rikki niin kirvestä voi käyttää. Siemmenet ovat kalliita ja huonosti itäviä ja omavaraisuus on tarpeen senkin vuoksi, että tietää mitä kasvattaa.


    • aurora.aamukaste

      vaikeeta on. oon yrittäny koko yön selvittää onko noi mun ostamat kurpitsat koristekurpitsoita vai tavallisia. tein niistä halloween lyhtyjä ja haluisin tehdä tosta sisälmyksestä kurpitsapiirakkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe