Millä oireilla alkoi?

Tosi huolestunut

Minkälaisia oireita teillä oli,kun ruettiin epäileen MS-tautia?

Oliko selkäkipu yksi,uupumu?

terveisin hulestunut selkäsairas jolla tätäkin sairautta jo mietitty

19

13686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnes

      halvaus iski! Vasen puoli halvaantui erään leikkauksen jälkeen. Nyt, vuosikymmenen jälkeen valmis vaikka maratonille!

      • edelliselle

        Oliko halvaus MS- taudin aikaansaannosta? Saanko kysyä menikö palautumiseen kauan? Minulla myös ensimmäinen "oire" toispuolihalvaus. Ei kai ihan tavallinen oire?


      • halvaantui vasen puoli
        edelliselle kirjoitti:

        Oliko halvaus MS- taudin aikaansaannosta? Saanko kysyä menikö palautumiseen kauan? Minulla myös ensimmäinen "oire" toispuolihalvaus. Ei kai ihan tavallinen oire?

        sektion (keisarileikkauksen) seurauksena. Pahin oli ohi kahdessa vuorokaudessa, kokonaan toivuin noin 5-7 vuorokaudessa.


      • kun ei tullut luettua kunno...
        halvaantui vasen puoli kirjoitti:

        sektion (keisarileikkauksen) seurauksena. Pahin oli ohi kahdessa vuorokaudessa, kokonaan toivuin noin 5-7 vuorokaudessa.

        oli siis ms-taudin ensimmäinen pahenemisvaihe. Ensiksi epäiltiin aivolisäkkeen liikakasvua. Diagnoosi tuli vasta paljon, paljon myöhemmin, mutta silloin todettiin, että tuo ko. juttu on ollut jo ensimmäinen pahenemisvaihe. Sen jälkeen halvauksia on ollut n. 8-9?! En ole niin tarkkaa lukua pitänyt.
        Nyt olen ollut jo useita vuosia täysin kunnossa!


      • ''''''''
        kun ei tullut luettua kunno... kirjoitti:

        oli siis ms-taudin ensimmäinen pahenemisvaihe. Ensiksi epäiltiin aivolisäkkeen liikakasvua. Diagnoosi tuli vasta paljon, paljon myöhemmin, mutta silloin todettiin, että tuo ko. juttu on ollut jo ensimmäinen pahenemisvaihe. Sen jälkeen halvauksia on ollut n. 8-9?! En ole niin tarkkaa lukua pitänyt.
        Nyt olen ollut jo useita vuosia täysin kunnossa!

        halvausoireet ovat hävinneet kuukauden kuluessa, melkein. Vieläkin kai uskaltaa toivoa, että edistystä tapahtuu. Oireet alkoivat vähitellen, niin että pahimmillaan olin vasta n. viiden päivän kuluttua ensioireista.
        Minulla ei ole vielä varmaa MS- diagnoosia. kasvainta, infarktia ja lymen tautia epäiltiin myös, mutta mikään noista kolmesta se ei ole.
        Hienoa, että olet saanut olla oireeton jo pitkään. Toivotaan sinulle monia terveitä vuosia eteenpäinkin.


      • Eiköhän tässä pärjäillä...
        '''''''' kirjoitti:

        halvausoireet ovat hävinneet kuukauden kuluessa, melkein. Vieläkin kai uskaltaa toivoa, että edistystä tapahtuu. Oireet alkoivat vähitellen, niin että pahimmillaan olin vasta n. viiden päivän kuluttua ensioireista.
        Minulla ei ole vielä varmaa MS- diagnoosia. kasvainta, infarktia ja lymen tautia epäiltiin myös, mutta mikään noista kolmesta se ei ole.
        Hienoa, että olet saanut olla oireeton jo pitkään. Toivotaan sinulle monia terveitä vuosia eteenpäinkin.

        Yleensä nuo spastiset halvaukset ovat menneet ohi noin viikossa, kun olen saanut aina 5 päivän kortisoonihoidon.
        Kerran tosin kun kasvoista halvaantui toinen puoli, en saanut hoitoa, kun lääkärinä oli joku onneton tumpelo. En jaksanut hakea hoitoa kauempaa ja jätin asian silleen. Halvaus hellitti noin 1,5 kk:n jälkeen. Tsemppiä sinullekin!


    • kerran yöllä

      kamalaan huimaukseen, siitä se sitten alkoi.

    • LileCa

      näköhermontulehdus kummassakin silmässä, toispuoleinen kasvojen halvaantuminen,
      puhekyvyn menettys, fatiikki sekä käsien vapina.

      niillä sitten passitettiin magneettiin ja selkäydinpunktioon..

      32 plakkia

    • mimmu

      missä kohtaa selkäkipusi on ja millaista?

      • Kipua L4-5

        Oikeastaan jalan kipu/tunnottomuus enempi vaivaa kun magneetin mukaan toi protruusio ei pitäs painaa hermoa.

        Mutta mutta,jalka kipuilee kuin hermopuristuksessa kuiteskin!!!

        Olen kuullut et joillakin trauma laukaissut/aktivoinut MS-taudin ja itselläni on trauma selkäkivun aloittaja.


    • mikkemarika

      Mun oireet, joilla passitetaan magneettikuvaukseen ja selkäydintestaukseen ovat: Yhtäkkisiä salamaniskukipuja keskivartalossa, puutuminen kyljessä ja näköhermontulehdus.
      Joihin itse reagoin vasta näköhermon tulehdukseen, koska sellainen oli n. puolitoistavuotta sitten "laimeampana".

      Mulla ei siis ole vielä diagnosoitu, mutta epäily on

      Itse huomannut vuosi sitten kumman yliampuvan väsymyksen keskellä päivää ja tulehduksen jälkeen toimintaepävarmuutta jaloissa

      • Nimetön

        MINKÄLAISIA OIREITA ON NÄKÖHERMOTULEHDUKSESSA . ITSELLÄNI SILMÄT VUOTAVAT ULKONA . SISÄTILOISSA ON KUIN OLISI HIEKKAA SILMISSÄ. SILMÄT OVAT MYÖS HYVIN VÄSYNEET VÄKISIN SAA PITÄÄ AUKI. LÄÄKÄRI SANOO ETTEI KUULU MS-ÄÄN. HUOM ON OLLUT JO MONTA KUUKAUTTA.


      • mikkemarika
        Nimetön kirjoitti:

        MINKÄLAISIA OIREITA ON NÄKÖHERMOTULEHDUKSESSA . ITSELLÄNI SILMÄT VUOTAVAT ULKONA . SISÄTILOISSA ON KUIN OLISI HIEKKAA SILMISSÄ. SILMÄT OVAT MYÖS HYVIN VÄSYNEET VÄKISIN SAA PITÄÄ AUKI. LÄÄKÄRI SANOO ETTEI KUULU MS-ÄÄN. HUOM ON OLLUT JO MONTA KUUKAUTTA.

        Enempi toi kuulostaa, että sulla on vaan kuivat silmät.

        Näköhermon tulehdukseen kuuluu kipu silmän takana liikuteltuna ja parissa päivässä sumeneva näkö alle 0,5.. Kaikilla tosin ei näkö mene vaan on vain värisävyjen heittoa silmissä, mutta kyllä sen huomaa, jos on näköhermon tulehdus..


    • Tea_s

      Mulla ei ole vielä ms-diagnoosia, mutta outoja oireita ollut vuosia. 10 vuotta sitten, vähän päälle parikymppisenä tuli outo silmäkipu, silmää ei voinut yhtään liikuttaa kipu oli järkky. Lääkäri ei osannut sanoa tai tehdä mitään. Kärsin myös aika ajoin migreenistä joka on yleensä tämän samaisen silmän takana. Selkäsäryt alkoivat muutama vuosi tämän silmäepisodin jälkeen ja olen ollut aina hoikka ja urheilullinen, liikkunut paljon. On ollut myös niskajäykkyyttä paljon, puutumisia, nivelsärkyä, ym.
      5 vuotta sitten kun sain lapsen, minulla diagnosoitiin LS. Eli valjojäkälä. Sairastuin myös uudestaan selästäni ja jouduin syömään selkärankareumalääkkeitä. Tästä alkoi myös jalkojeni jäykistyminen. Nykyään ne ovat todella jäykät, vaikka olen vasta 32 ja edelleen liikunnallinen. Venyttely saa ne vieläkin kipeämmiksi ja tokaan kerrokseen rappujen nouseminen on rankkaa minulle. Vaikka minun lihaskuntoni on keskivertoihmistä parempi. Tuntuu kuin jalkojeni lihakset olisivat jatkuvasti jotenkin tukossa, voinattomat.
      Kävin pään magneettikuvissa koska sain kesällä aivotärähdyksen. Kuvissa näkyi varjostumaa joka ei ollut traumaperäinen. En tajunnut kertoa silloin lääkärille näitä muita oireitani.
      Kontrollikuvat otetaan ensi vuonna mutta joudun ehkä käydä juttelemassa näistä jaloista jo aiemmin.

    • Ms2004

      Minulla tauti alkoi huimauksella. Pari viikkoa oli lievästi keinuva olo sitten eräänä yönä oksensin kun huimaus oli niin rajua . Tk lääkäri passitti välittömästi ambulanssilla yliopistolliseen keskussairaalaan jossa tehtiin kokeita ja pään mri. Mri kuvassa sitten näkyi useita plakkeja ja selkäydinnestenäyte puolsi myös ms-tautia. Siitä sitten napsahti ms-diagnoosi. Oireina on ollut raajojen puutumiset, tasapainon sekä keskittymisen muistin vaikeudet. Diagnoosistani on aikaa yli 10 vuotta ja minusta ei päällepäin näy että sairastan. Toki minulla on lääkitys.Ja lapsiakin olen tehnyt diagnoosin jälkeen :)

    • msblues

      Huimaus ja tunnon katoaminen toisesta jalasta noin kuukaudeksi. Parin vuoden päästä tulivat kaksoiskuvat, näköhermon tulehdus ja puolittainen halvaus, jotka kestivät joitakin viikkoja. Varsinainen diagnoosi tuli vasta 18 vuotta ensioireista, kun kovaa huimausta alettiin tutkia tarkemmin.

      Siinä välissä oli 15 vuotta oireetonta elämää, jolloin olin varma, että MS-epäilys oli aiheeton.

    • Zxcvbb

      Minua on alkanut pelottaa kyseinen tauti ja se, että olisiko minulla mahdollisesti se. Olen vasta 20 vuotias, mutta minulla on selittämättömiä kipuja, olen todella kömpelö nykyään, tämän vieston kirjoittaminen on tuskaa koska sormenpäiden tunto on niin "outo" että tuntuu että ne puutuu ja kirjoittaminen tuntuu inhottavalta puhelimella. Minulla on tuntohäiriöitä, puutumisia, raajoissa, etenkin varpaissa, jaloissa ja nyt myös päässä ollut viimeaikoona, tavarat eivät pysy käsissä vaan putoavat ja olen siis todella kömpelö (en ollut ennen). Muisti on huonontunut, puhe takkuilee. Sanat menee sekaisin ja puhuminen on haastavaa, jouun miettimään pitkään että sanon vaikeammat sanat oikein (tämäkin uutta). Paljon muitakin oireita, esim ummetus(jossain luki että ms taudissa voi olla), tosin siihen magnesium auttanut ainakin hetkellisesti. Voisiko olla kyseistä tautia vai mitä??

    • msdgv94

      Mullakin oli huimausta viikkokausia, mutta pystyin kävelemään yms., ajattelin sen johtuvan stressistä, koska olin viimeisessä työharjoittelussa koulun kautta. No valmistuin jouluksi ja tapaninpäivänä piti hakeutua ensiapuun, koska huimasi ja oksetti ja silmät alkoivat heilua puolelta toiselle. Kahdessa viikossa sain siellä sairaalassa ms-diagnoosin. Vasemmalla puolella oli myös tuntopuutoksia, aluksi oli vaikea syödä itse sen pahenemisen jälkeen. Puoli vuotta olin kotona sairaslomalla, sitten jatkoin vielä opiskelua puoli vuotta. Aika väsynyt olin koko ajan ja se onkin mulla suurin oire nyt, etten voi käydä töissä, olen eläkkeellä. Siihen ei ole löytynyt sopivaa lääkettä eikä mulla ole ms-lääkitystä. Pissavaivoihin on lääkitys, ettei tartte koko ajan juosta vessassa. Olen sairastanut tosiaan jo 23 vuotta ! Kävelen noin 1,5 km ihan ok ilman apuvälineitä.

    • Liinuhei

      Hei, saanko kysyä, kuinka pian ja miten huimaus lähti pois? Lääkitys, mikä? Pulssi? Itsellään? Itselläni huimausta 3kk takana ja pelottaa ettei häviä.. Ei siis mitään diagnooseja vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe