Pakko mennä armeijaan?

Nimetön

Onko paniikkihäiriöisen pakko mennä armeijaan?

itselläni on tauti ollut 14-vuotiaasta asti enemmän tai vähemmän, ei mitenkään hirveän häiritsevästi viime vuosina kuitenkaan. Nyt olen aloittanut 6 viikkoa sitten asepalveluksen, ja välillä on kyllä homma tuntunut aika vaikealta. Onko paniikkihäiriöisen mahdollista saada c-paperit?

Kutsunnoissa tiedän että tämmöiset voi saada, veksin lääkäri ei tietysti kirjoita kuin korkeintaan E:n

12

6264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sa-int1

Olin itse palvelusluokan muutoksessa varuskuntasairaalassa. Siellä oli eräs paniikkihäitiöinen, joka sai c-paperit. Ilmoittaudu aamulla "vemppaan,veksiin,", ja pyydä tavata lääkäri (ei mitään sairaanhoitajaa). Onko palvelusluokkasi a vai b tällä hetkellä? Uskon, että saat vapautuksen.

• Nimetön

Oon ihan a-luokkaa muuten, ja vieläpä hyvässä fyysisessä kunnossa. E-papereita olisi tarjottu kun olin ensi kertaa komission edessä, jatkoin vapaaehtoisesti

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Oon ihan a-luokkaa muuten, ja vieläpä hyvässä fyysisessä kunnossa. E-papereita olisi tarjottu kun olin ensi kertaa komission edessä, jatkoin vapaaehtoisesti

osaako joku vielä antaa tarkempaa vastausta? siis ihan varmaa

• Sa-Int1
        Nimetön kirjoitti:

osaako joku vielä antaa tarkempaa vastausta? siis ihan varmaa

F41.0 paniikkihäiriö (kohtauksittain ahdistus)
        F41.00 keskivaikea paniikkihäiriö
        F41.01 vaikea-asteinen paniikkihäiriö
        F41.09 määrittämätön paniikkihäiriö

Ainakin vaikea-asteisella paniikkihäiriöllä tulisi saada vapautus. Voithan saada lykkäystä 1-2 vuodeksi (siirto E-luokkaan) ja käydä sillä välillä siviililääkärillä hakemassa vakuuttavat paperit siitä, ettet jaksa inttiä. Toki sinun tulee käydä myös sotilaslääkärin luona, mutta hän kunnioittaa siviililääkärien lausuntoja.

• Yks vaan
        Sa-Int1 kirjoitti:

F41.0 paniikkihäiriö (kohtauksittain ahdistus)
        F41.00 keskivaikea paniikkihäiriö
        F41.01 vaikea-asteinen paniikkihäiriö
        F41.09 määrittämätön paniikkihäiriö

Ainakin vaikea-asteisella paniikkihäiriöllä tulisi saada vapautus. Voithan saada lykkäystä 1-2 vuodeksi (siirto E-luokkaan) ja käydä sillä välillä siviililääkärillä hakemassa vakuuttavat paperit siitä, ettet jaksa inttiä. Toki sinun tulee käydä myös sotilaslääkärin luona, mutta hän kunnioittaa siviililääkärien lausuntoja.

Itselläni on f41.0 ja vapautettu rauhan ajaksi palveluksesta.Alussa oli pari kertaa lykkyä mutta lopulta tuli toi f41.0 kun siviililääkäri kirjoitti lausunno esikuntaan.

• Nimetön
        Yks vaan kirjoitti:

Itselläni on f41.0 ja vapautettu rauhan ajaksi palveluksesta.Alussa oli pari kertaa lykkyä mutta lopulta tuli toi f41.0 kun siviililääkäri kirjoitti lausunno esikuntaan.

siis paniikkihäiriöstä huolimatta?.. välillä tuntuu aika turhalta mennä takaisin

• Minä vaa
        Nimetön kirjoitti:

siis paniikkihäiriöstä huolimatta?.. välillä tuntuu aika turhalta mennä takaisin

En tiedä tosta intistä (olen nainen), onko se vaikeaa käydä panniikkihäiriöisenä, mutta itselläni on paniikkihäiriö, eikä se estä minua tekemästä juuri mitään normaalia tai normaalista poikkeavaakaan.

Aina kun kohtaus on tulossa, mustutan vain itseäni, että tuo nyt on taas paniikkia ja rauhoitun siinä sitten vähitellen, muistelemalla esim. mukavia juttuja.

Olen kuullut, että armeijasta voi saada vapautuksen, ja yleensä saakin, mutta eikö olisi hienoa kuitenkin käydä siitä huolimatta armeija? Siinä voisi hyvin voittaa itsensä ja paniikkihäiriönsä? Ei tietenkään sitten, jos oikein pahalta tuntuu, tsemppiä kuitenkin sulle!

• paniikkihäiriöisenä
        Minä vaa kirjoitti:

En tiedä tosta intistä (olen nainen), onko se vaikeaa käydä panniikkihäiriöisenä, mutta itselläni on paniikkihäiriö, eikä se estä minua tekemästä juuri mitään normaalia tai normaalista poikkeavaakaan.

Aina kun kohtaus on tulossa, mustutan vain itseäni, että tuo nyt on taas paniikkia ja rauhoitun siinä sitten vähitellen, muistelemalla esim. mukavia juttuja.

Olen kuullut, että armeijasta voi saada vapautuksen, ja yleensä saakin, mutta eikö olisi hienoa kuitenkin käydä siitä huolimatta armeija? Siinä voisi hyvin voittaa itsensä ja paniikkihäiriönsä? Ei tietenkään sitten, jos oikein pahalta tuntuu, tsemppiä kuitenkin sulle!

Eli kävin intin kun minulla oli paniikkihäiriö, sitä ei tosin oltu vielä silloin diagnosoitu enkä saanut siihen mitään hoitoa, oli muutenkin iso kynnys hakea apua myöhemmin,. Alku pelotti todella paljon, mutta kun ympäristön ja tupakavereiden kanssa tuli tutuksi alkoivat paniikit jopa helpottaa, esim nyt pidän inttiaikaani huomattavasti helpompana kuin koulumatkoja junalla!

• Tuleva alokas (?)
        Yks vaan kirjoitti:

Olen menossa armeijaan ensi tammikuussa ja pelkään miten siellä pärjään. Olen miettinyt pitäisikö käydä psykologin tai lääkärin kanssa juttelemassa asiasta. Paniikkihäiriötäni ei ole ennen diagnosoitu. Eli pitääkö käydä psykologilla vai ihan sairaalan lääkärillä teettämässä diagnoosi?

• paniikiton

että ainakin lykkäystä saa, mutta jos sulla oikeen paha, niin mä luulen, että vois saada vapautuksen, kun sitä helpoimmistakin asioista saa, miksi mennä inttiin pelkään ja ahistuun, jos ei ole pakko. Rohkene ottaa selvää!
      Ei se Intti ole mikään miehuuskoulu nykyään, pikemminkin pehmokoulu!

• mammero

minä uskon että pärjäät aivan hyvin siellä. luotat itseesi. sanot joka aamu olen hyvä ihminen.paniikki häiriön sai oma poikani 9vuotiaana, kun oli ollut 40-asteen kuumeessa. nyt on intissä ja arvelee olevansa vuoden. hyvää jatkoa sinulle,kyllä pärjäät usko vanhaa äitiä.

• Creeper

ainakin sain vapautuksen helposti pannarin ja sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2322
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      426
      2179
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      985
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      819
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      787
    8. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      786
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      717
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      33
      705
    Aihe