Onko paniikkihäiriöisen pakko mennä armeijaan?
itselläni on tauti ollut 14-vuotiaasta asti enemmän tai vähemmän, ei mitenkään hirveän häiritsevästi viime vuosina kuitenkaan. Nyt olen aloittanut 6 viikkoa sitten asepalveluksen, ja välillä on kyllä homma tuntunut aika vaikealta. Onko paniikkihäiriöisen mahdollista saada c-paperit?
Kutsunnoissa tiedän että tämmöiset voi saada, veksin lääkäri ei tietysti kirjoita kuin korkeintaan E:n
Pakko mennä armeijaan?
12
6264
Vastaukset
- Sa-int1
Olin itse palvelusluokan muutoksessa varuskuntasairaalassa. Siellä oli eräs paniikkihäitiöinen, joka sai c-paperit. Ilmoittaudu aamulla "vemppaan,veksiin,", ja pyydä tavata lääkäri (ei mitään sairaanhoitajaa). Onko palvelusluokkasi a vai b tällä hetkellä? Uskon, että saat vapautuksen.
- Nimetön
Oon ihan a-luokkaa muuten, ja vieläpä hyvässä fyysisessä kunnossa. E-papereita olisi tarjottu kun olin ensi kertaa komission edessä, jatkoin vapaaehtoisesti
- Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Oon ihan a-luokkaa muuten, ja vieläpä hyvässä fyysisessä kunnossa. E-papereita olisi tarjottu kun olin ensi kertaa komission edessä, jatkoin vapaaehtoisesti
osaako joku vielä antaa tarkempaa vastausta? siis ihan varmaa
- Sa-Int1
Nimetön kirjoitti:
osaako joku vielä antaa tarkempaa vastausta? siis ihan varmaa
F41.0 paniikkihäiriö (kohtauksittain ahdistus)
F41.00 keskivaikea paniikkihäiriö
F41.01 vaikea-asteinen paniikkihäiriö
F41.09 määrittämätön paniikkihäiriö
Ainakin vaikea-asteisella paniikkihäiriöllä tulisi saada vapautus. Voithan saada lykkäystä 1-2 vuodeksi (siirto E-luokkaan) ja käydä sillä välillä siviililääkärillä hakemassa vakuuttavat paperit siitä, ettet jaksa inttiä. Toki sinun tulee käydä myös sotilaslääkärin luona, mutta hän kunnioittaa siviililääkärien lausuntoja. - Yks vaan
Sa-Int1 kirjoitti:
F41.0 paniikkihäiriö (kohtauksittain ahdistus)
F41.00 keskivaikea paniikkihäiriö
F41.01 vaikea-asteinen paniikkihäiriö
F41.09 määrittämätön paniikkihäiriö
Ainakin vaikea-asteisella paniikkihäiriöllä tulisi saada vapautus. Voithan saada lykkäystä 1-2 vuodeksi (siirto E-luokkaan) ja käydä sillä välillä siviililääkärillä hakemassa vakuuttavat paperit siitä, ettet jaksa inttiä. Toki sinun tulee käydä myös sotilaslääkärin luona, mutta hän kunnioittaa siviililääkärien lausuntoja.Itselläni on f41.0 ja vapautettu rauhan ajaksi palveluksesta.Alussa oli pari kertaa lykkyä mutta lopulta tuli toi f41.0 kun siviililääkäri kirjoitti lausunno esikuntaan.
- Nimetön
Yks vaan kirjoitti:
Itselläni on f41.0 ja vapautettu rauhan ajaksi palveluksesta.Alussa oli pari kertaa lykkyä mutta lopulta tuli toi f41.0 kun siviililääkäri kirjoitti lausunno esikuntaan.
siis paniikkihäiriöstä huolimatta?.. välillä tuntuu aika turhalta mennä takaisin
- Minä vaa
Nimetön kirjoitti:
siis paniikkihäiriöstä huolimatta?.. välillä tuntuu aika turhalta mennä takaisin
En tiedä tosta intistä (olen nainen), onko se vaikeaa käydä panniikkihäiriöisenä, mutta itselläni on paniikkihäiriö, eikä se estä minua tekemästä juuri mitään normaalia tai normaalista poikkeavaakaan.
Aina kun kohtaus on tulossa, mustutan vain itseäni, että tuo nyt on taas paniikkia ja rauhoitun siinä sitten vähitellen, muistelemalla esim. mukavia juttuja.
Olen kuullut, että armeijasta voi saada vapautuksen, ja yleensä saakin, mutta eikö olisi hienoa kuitenkin käydä siitä huolimatta armeija? Siinä voisi hyvin voittaa itsensä ja paniikkihäiriönsä? Ei tietenkään sitten, jos oikein pahalta tuntuu, tsemppiä kuitenkin sulle! - paniikkihäiriöisenä
Minä vaa kirjoitti:
En tiedä tosta intistä (olen nainen), onko se vaikeaa käydä panniikkihäiriöisenä, mutta itselläni on paniikkihäiriö, eikä se estä minua tekemästä juuri mitään normaalia tai normaalista poikkeavaakaan.
Aina kun kohtaus on tulossa, mustutan vain itseäni, että tuo nyt on taas paniikkia ja rauhoitun siinä sitten vähitellen, muistelemalla esim. mukavia juttuja.
Olen kuullut, että armeijasta voi saada vapautuksen, ja yleensä saakin, mutta eikö olisi hienoa kuitenkin käydä siitä huolimatta armeija? Siinä voisi hyvin voittaa itsensä ja paniikkihäiriönsä? Ei tietenkään sitten, jos oikein pahalta tuntuu, tsemppiä kuitenkin sulle!Eli kävin intin kun minulla oli paniikkihäiriö, sitä ei tosin oltu vielä silloin diagnosoitu enkä saanut siihen mitään hoitoa, oli muutenkin iso kynnys hakea apua myöhemmin,. Alku pelotti todella paljon, mutta kun ympäristön ja tupakavereiden kanssa tuli tutuksi alkoivat paniikit jopa helpottaa, esim nyt pidän inttiaikaani huomattavasti helpompana kuin koulumatkoja junalla!
- Tuleva alokas (?)
Yks vaan kirjoitti:
Itselläni on f41.0 ja vapautettu rauhan ajaksi palveluksesta.Alussa oli pari kertaa lykkyä mutta lopulta tuli toi f41.0 kun siviililääkäri kirjoitti lausunno esikuntaan.
Olen menossa armeijaan ensi tammikuussa ja pelkään miten siellä pärjään. Olen miettinyt pitäisikö käydä psykologin tai lääkärin kanssa juttelemassa asiasta. Paniikkihäiriötäni ei ole ennen diagnosoitu. Eli pitääkö käydä psykologilla vai ihan sairaalan lääkärillä teettämässä diagnoosi?
- paniikiton
että ainakin lykkäystä saa, mutta jos sulla oikeen paha, niin mä luulen, että vois saada vapautuksen, kun sitä helpoimmistakin asioista saa, miksi mennä inttiin pelkään ja ahistuun, jos ei ole pakko. Rohkene ottaa selvää!
Ei se Intti ole mikään miehuuskoulu nykyään, pikemminkin pehmokoulu! - mammero
minä uskon että pärjäät aivan hyvin siellä. luotat itseesi. sanot joka aamu olen hyvä ihminen.paniikki häiriön sai oma poikani 9vuotiaana, kun oli ollut 40-asteen kuumeessa. nyt on intissä ja arvelee olevansa vuoden. hyvää jatkoa sinulle,kyllä pärjäät usko vanhaa äitiä.
- Creeper
ainakin sain vapautuksen helposti pannarin ja sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212322
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4262179Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971186Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13985- 45819
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16787Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33705