Huonekaluista

Homeallergikko

Hei!

Olen oireillut vuosikausia, vaikka kotimme on kaikella todennäköisyydellä homeeton. Nyt sitten tajusin, että meillähän on samat hemmetin nahkasohvat kun neljä vuotta sitten asumassamme hometalossa. Sohvat ovat alta kangasta. Lisäksi meillä on sama keittiön ruokailuryhmä, jossa tuolit ovat kangasta. Voihan hitsi sentään. Taidan saada oireita näistä huonekaluista!! Imeytyykö home myös puuhun, eli pitääkö KAIKKI sen aikaiset huonekalut heittää pois? Siihen ei kyllä minkään valtakunnan rahat riittäisi- tilanteemme kun on sairastelujeni johdosta surkea;( Onkohan home tarttunut vanhoista kalusteista nyt kaikkeen, jota meillä on?? Apua! Tässähän meinaa iskeä paniikki.

24

19219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsäläinen2

      mitähän home- ja sädesienipöllytyksen kokeneet sohvat ja puiset keittiökalusteet tuovat mukanaan? Kasvaako sädesientä puun sisään (lakatut keittiökalusteet)? Sohvilla oli pöllytyksen aikaan kankaiset sohvasuojat (niillä kyllä istuttiin), ovatko suojanneet mitään?

      • ap.

        laitettiin parvekkeelle vanhat nahkasohvat, jotka ovat olleet hometalossa, myös seinäryijy sai mennä jäähylle ja en tiedä johtuuko siitä vai sattumoisin samaan aikaan jostain muusta (atopia kun niin heilahtelee..) mutta olo on parempi. Kävimme eilen shoppailemassa uudet nahkasohvat ja keittiön kalusteet, joissa ei ole kangaspäällisiä kuten edellisissä. Toivottavasti tämä operaatio riittää, koska hintaa tuli näinkin ihan riittävästi;(

        Tsemppiä kaikille homesairaille! Ei ole helppoa ei..


      • Metsäläinen2
        ap. kirjoitti:

        laitettiin parvekkeelle vanhat nahkasohvat, jotka ovat olleet hometalossa, myös seinäryijy sai mennä jäähylle ja en tiedä johtuuko siitä vai sattumoisin samaan aikaan jostain muusta (atopia kun niin heilahtelee..) mutta olo on parempi. Kävimme eilen shoppailemassa uudet nahkasohvat ja keittiön kalusteet, joissa ei ole kangaspäällisiä kuten edellisissä. Toivottavasti tämä operaatio riittää, koska hintaa tuli näinkin ihan riittävästi;(

        Tsemppiä kaikille homesairaille! Ei ole helppoa ei..

        uuteen asuntoon ja irtaimistoon ja enää ei voi satsata toistaiseksi irtaimistoon (paitsi parvekkeelle kantaa, tai kaatopaikalle). Koska en tiedä, riittääkö lapsen ("homelapsen") heinäkuun lopulta saakka olleisiin oireisiin nuo nahkasohvat, keittiön pöytä ja tuolit sekä vanha, joskus kirpparilta hankittu vanhanajan liinavaatekaappi (haju on kyllä vahva, ei mielestäni homeenhaju, tarttuu siellä säilytettäviin papereihinkin), emme siksikään ole tehneet niille mitään. Makuuhuoneessa huomasin kahden rintapumpun (manuaalinen ja sähköinen, sekä kolmas pahvilaatikko niihin liittyen) laatikoiden haisevan ihan ehdalla homeelle - riittääkö niistä tulevat aromit pitämään toisen käden kahden sormen niveljäykkyyttä (ollut kohta puolitoista kuukautta) yllä (sormissa ei ole nosto- eikä puristusvoimaa, onneksi on vasen käsi, lääkärille olen vain suunnitellut menoa, mutta olen antanut asian olla)?? Sormet ovat myös kipeät nivelistään, käytännössä pois pelistä. Olen niin kypsä arvauskeskustyöhön, että kynnys mennä jonkin asian vuoksi sinne on korkea. Sitä kautta saisi kyllä halvemmat labrakokeet.


      • Hometalosta

        ainakin meillä noita homeiden aineenvaihduntatuotteita (joista osa homemyrkkyjä).
        Oma käsitykseni ainakin on, että ne rikastuvat muoviin (rasvaliukoisia) ja ovat imeytyneet enemmän ja vähemmän kaikkiin talossa olleisiin tavaroihin (paitsi lasiin ja metalliin). Puisissakin huonekaluissa on vähän hajua. Sen verran, etten sitä muuten välttämättä huomaa (ainakaan jos en niitä läheltä nuuhki), mutta jos jätän laatikkoon paperia, se haisee ja huomaan hajun sitten siitä. Paperit ovat entisiä, en pysty niitä käsittelemään.
        Hajua ei ole pidätellyt mikään, ei kangas, ei muovi.


      • Metsäläinen2
        Hometalosta kirjoitti:

        ainakin meillä noita homeiden aineenvaihduntatuotteita (joista osa homemyrkkyjä).
        Oma käsitykseni ainakin on, että ne rikastuvat muoviin (rasvaliukoisia) ja ovat imeytyneet enemmän ja vähemmän kaikkiin talossa olleisiin tavaroihin (paitsi lasiin ja metalliin). Puisissakin huonekaluissa on vähän hajua. Sen verran, etten sitä muuten välttämättä huomaa (ainakaan jos en niitä läheltä nuuhki), mutta jos jätän laatikkoon paperia, se haisee ja huomaan hajun sitten siitä. Paperit ovat entisiä, en pysty niitä käsittelemään.
        Hajua ei ole pidätellyt mikään, ei kangas, ei muovi.

        Työnsimme juuri ukkoni kanssa pahvia roskiin, minkä hajun tajusimme. Me pölleröt olimme sen tänne tuoneet, vaan kun emme tuolloin ymmärtäneet ja tuolloin hajua aistineet. Nyt koko hemmetin uuden (upouuden) asunnon lastulevyseinä haisee homeelle 20x20 cm matkalta. Hepa-imurillako imurointi? Ei kai missään nimessä vesi-pesuainetta? Naamaa kutkutti pahveja roskiin laittaessa ja "homelapsi" räyskytti, vaikka oli kauempana (on räyskyttänyt heinäkuun puolivälistä saakka). Pahvien alapuolella oleva muovi haisee puolestaan vanhalta kuselta (mies kuvaili asian samoin).


      • Hometalosta
        Metsäläinen2 kirjoitti:

        Työnsimme juuri ukkoni kanssa pahvia roskiin, minkä hajun tajusimme. Me pölleröt olimme sen tänne tuoneet, vaan kun emme tuolloin ymmärtäneet ja tuolloin hajua aistineet. Nyt koko hemmetin uuden (upouuden) asunnon lastulevyseinä haisee homeelle 20x20 cm matkalta. Hepa-imurillako imurointi? Ei kai missään nimessä vesi-pesuainetta? Naamaa kutkutti pahveja roskiin laittaessa ja "homelapsi" räyskytti, vaikka oli kauempana (on räyskyttänyt heinäkuun puolivälistä saakka). Pahvien alapuolella oleva muovi haisee puolestaan vanhalta kuselta (mies kuvaili asian samoin).

        enkä tiedä mitä tehdä niille. Kaapit haisevat sisältä, ainakin. Vai sanoisiko voimakkaimmin kun eivät pääse yhtään tuulettumaan ts. hajun huomaa kun avaa oven.

        Ainokaisia valokuvia olen yrittänyt pelastaa laittamalla niitä paperien väliin ja toivon, että edes osa hajusta siirtyisi paperiin eli pois niistä kuvista. Lisää homeenhajuahan niihin kuviin ei tule, jospa saisi edes vähennettyä niiden hajua. En sitten tiedä riittääkö se vai ei ts. haisevatko sittenkin liikaa, mutta kaikkea pitää yrittää, eihän se mitään maksa. Tällä hetkellä olen tunkenut laatikoihinkin sanomalehtiä, jos vaikka haju edes vähän hälvenisi. Painomusteesta en sitten tiedä miten tiukkaan se haju tarttuu, toivottavasti ei kovin tiukkaan.


    • 6vuoden painajainen

      Kokemuksella voin sanoa, että kaikki on hävitettävä jos haluaa varmistuasiitä, että ongelmasta pääsee eroon. Tartuntavaara saastuneista tavaroista ei ole vain fyysinen vaan homeet leviävät myös kaaumaisesti toksiineina ja seuraus on sama. Meillä pitkäaikaisen etsinnän tuloksena on auttanut RTV:ssä myytävä desinfiointiaine Novitrol 483. Ei siis mikään muu markkinoilla oleva ratkaisu! Kaikkea on jo kokeiltu. Huomioi myös, että tartunnan saavat kankaan lisäksi myös kaikki muu huonekaluissa oleva materiaali, kuten huokoinen käsittelemätön puu ja etenkin muovi.

      • Metsäläinen2

        Ukko yritti eilen pestä niitä ja samalta hirveydeltä haisevat (sinne meni, onneksi sähköinen oli kirpparilta edullisesti, manuaaliselle tuli hintaa 25 euroa, pieniä summia - oli tarkoitus säästää muistoksi ja käyttöön omille lapsille, josko tekisivät joskus meistä mummuja ja ukkeja..). ELI, kun lapsen kirjoituspöydän puiset (ei käsitelty millään) laatikot haisevat sisältä myös melko karmealta - menoksi vaan. Huoneessaan hän ei kyllä yski yhtään, vaikka kirjoituspöytä on siellä..

        Voikos tuo pumppujen makuuhuoneessa (pahvi se niissä vasta haisi, ja nyt lastulevyseinä) lähettämä toksiiniannos olla syynä siihen, että pari sormeani on ollut kipeät nivelistään ja voimakin niissä on ollut olematon. Sanoinkin eilen ukolle, että VOIKO tämä olla TOTTA, jotta niiden pahimpien haisuli-pahvien hävittäminen olisi vienyt sormikivutkin.. Tosi, mutta nytkään ne sormet ei kipuile, ja pidin sitä kipua melkein puolitoista kuukautta..


      • ap.

        Tiedätkö, onko home tarttunut huonekaluista uusiin huonekaluihin, joita olemme muuton jälkeen ostaneet?

        Kiitos jos voit vielä vastata! On vähän rankkaa..


      • Hometalosta
        ap. kirjoitti:

        Tiedätkö, onko home tarttunut huonekaluista uusiin huonekaluihin, joita olemme muuton jälkeen ostaneet?

        Kiitos jos voit vielä vastata! On vähän rankkaa..

        on se, että voihan se haju uusiinkin tavaroihin tarttua. Itse en voi säilytellä mitään hometalosta poistuneissa huonekaluissa kun laatikoista ja kaapeista tarttuu haju. Uudet tavarat ovat sitten korikärreissä pitkin asuntoa. Siellä niihin ei haju tartu.

        Uskoisinkin, että haju tarttuu paremmin mitä lähempänä toisiaan tavarat ovat eli jos tavarat ovat kiinni toisissaan niin haju tarttuu paremmin verrattuna siihen jos tavarat ovat erillään. Uskoisin myös, että ilmanvaihto vaikuttaa asiaan. Jos ilmanvaihto on huono, sisäilmaan kertyy enemmän vanhoista huonekaluista irtoavia homeen aineenvaihduntatuotteita ja pitoisuus sisäilmassa on sitten suurempi verrattuna siihen, että ilmanvaihto on hyvä, jolloin pitoisuus huoneilmassa on vähäisempi. Ja mitä suurempi pitoisuus, sitä paremmin tarttuu.


      • Hometalosta
        Hometalosta kirjoitti:

        on se, että voihan se haju uusiinkin tavaroihin tarttua. Itse en voi säilytellä mitään hometalosta poistuneissa huonekaluissa kun laatikoista ja kaapeista tarttuu haju. Uudet tavarat ovat sitten korikärreissä pitkin asuntoa. Siellä niihin ei haju tartu.

        Uskoisinkin, että haju tarttuu paremmin mitä lähempänä toisiaan tavarat ovat eli jos tavarat ovat kiinni toisissaan niin haju tarttuu paremmin verrattuna siihen jos tavarat ovat erillään. Uskoisin myös, että ilmanvaihto vaikuttaa asiaan. Jos ilmanvaihto on huono, sisäilmaan kertyy enemmän vanhoista huonekaluista irtoavia homeen aineenvaihduntatuotteita ja pitoisuus sisäilmassa on sitten suurempi verrattuna siihen, että ilmanvaihto on hyvä, jolloin pitoisuus huoneilmassa on vähäisempi. Ja mitä suurempi pitoisuus, sitä paremmin tarttuu.

        Itse aiomme kuitenkin hankkia uuden sohvan kun vanhasta on pakko päästä eroon. Hankimme laverimallisen. Ajattelimme, että jos hometalotavarat sen saastuttaa niin todennäköisesti vain patjat menevät pilalle, puuhun en usko nykypitoisuuden pystyvän ainakaan kovin nopeasti.
        Sitä kun vaan on pakko saada sohva olohuoneeseen kun pitää olla joku paikka missä voi istua ja levätä.


      • ap.
        Hometalosta kirjoitti:

        Itse aiomme kuitenkin hankkia uuden sohvan kun vanhasta on pakko päästä eroon. Hankimme laverimallisen. Ajattelimme, että jos hometalotavarat sen saastuttaa niin todennäköisesti vain patjat menevät pilalle, puuhun en usko nykypitoisuuden pystyvän ainakaan kovin nopeasti.
        Sitä kun vaan on pakko saada sohva olohuoneeseen kun pitää olla joku paikka missä voi istua ja levätä.

        Kiitos vastauksesta!

        Me teemme varmaankin niin, että ostamme sitä homeenpesuainetta ja pesemme kaikki kovat pinnat sillä. Tekstiilit ja huonompikuntoiset huonekalut menevät kaatikselle. Ostimme uudet nahkasohvat, jotka tulevat kotiin vasta muutaman viikon kuluttua. Ostimme myös keittiön tekstiilittömän ruokailuryhmän (vanhassa on tekstiiliä) Eiköhän näillä saada pitoisuudet alas. Minulla ainakin helpotti jo kun roudasimme sohvat ja ison ryijyn parvekkeelle.

        Kiitos kaikille vastauksista! Ja tsemppiä tämän rasittavan ongelman kanssa kamppailuun!!


      • Hometalosta
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Me teemme varmaankin niin, että ostamme sitä homeenpesuainetta ja pesemme kaikki kovat pinnat sillä. Tekstiilit ja huonompikuntoiset huonekalut menevät kaatikselle. Ostimme uudet nahkasohvat, jotka tulevat kotiin vasta muutaman viikon kuluttua. Ostimme myös keittiön tekstiilittömän ruokailuryhmän (vanhassa on tekstiiliä) Eiköhän näillä saada pitoisuudet alas. Minulla ainakin helpotti jo kun roudasimme sohvat ja ison ryijyn parvekkeelle.

        Kiitos kaikille vastauksista! Ja tsemppiä tämän rasittavan ongelman kanssa kamppailuun!!

        Nyt on varmaan minulta nimi mennyt ohi silmien, voisitko kertoa mikä homeenpoistoaine on kyseessä ja mistä sitä saa?


      • ap.
        Hometalosta kirjoitti:

        Nyt on varmaan minulta nimi mennyt ohi silmien, voisitko kertoa mikä homeenpoistoaine on kyseessä ja mistä sitä saa?

        "RTV:ssä myytävä desinfiointiaine Novitrol 483. Ei siis mikään muu markkinoilla oleva ratkaisu! Kaikkea on jo kokeiltu."

        Näin kirjoitti ylläoleva nimim. kuuden vuoden painajainen tms.


      • ap. kirjoitti:

        "RTV:ssä myytävä desinfiointiaine Novitrol 483. Ei siis mikään muu markkinoilla oleva ratkaisu! Kaikkea on jo kokeiltu."

        Näin kirjoitti ylläoleva nimim. kuuden vuoden painajainen tms.

        käytössä IDS pintadesinfiontiaine. Novitrolia en ole kokeillutkaan vielä, kiitos vihjeestä.


      • Liisa/

        On mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia tästä aineesta. Sen kehittäjällä on syvällinen asiantuntemus sekä kemiasta että kosteusvauriomikrobeista eli ainakin harvinaisen oikea tietopohja tällaisen aineen kehittämiseksi. Kävin hänen kotisivuillaan, jossa aineen tehoa on verrattu kuvin mm. hypokloriitin ja jonkun muun homeenestoaineen kanssa:

        http://www.novorite.fi/sivu3b.html


      • Nimetön
        ap. kirjoitti:

        Tiedätkö, onko home tarttunut huonekaluista uusiin huonekaluihin, joita olemme muuton jälkeen ostaneet?

        Kiitos jos voit vielä vastata! On vähän rankkaa..

        Kokemuksemme mukaan, joka siis on jo aika kattava, tartunta on mahdollinen. Meille ainakin on käynyt niin. Home leviää paitsi itiöinä, joita esiintyy varsinkin kuivissa olosuhteissa runsaasti ilmassa, myös toksiineina eli kaasumaisessa muodossa. Tämä toksiineina tapahtuva leviäminen vilkastuu varsinkin lämpimissä olosuhteissa. Tämä mainitsemani Novitrol 483 on kuitenkin ollut ainutlaatuinen apu myös tällälailla saastuneita kalusteita puhdistettaessa. Kovat pinnat voi pyyhkiä aineella ja kankaat esim. sumuttaa sillä ja antaa aineen vaikuttaa useamman tunnin. Muista menetlemistä, joita myös olemme kokeilleet (otsonointi mukaanlukien), ei ole ollut apua.


      • jaana 64
        ap. kirjoitti:

        "RTV:ssä myytävä desinfiointiaine Novitrol 483. Ei siis mikään muu markkinoilla oleva ratkaisu! Kaikkea on jo kokeiltu."

        Näin kirjoitti ylläoleva nimim. kuuden vuoden painajainen tms.

        Mistä liikkeestä tätä ainetta saa? Olen Oulun seudulta.


    • sairastellut

      On totta, että homeiset esineet ynnä muut voivat pitää oireilua yllä. Mutta - onko sinulle mahdollisesti jäänyt homealtistuksesta jokin sairaus, joka pitää oireilua yllä? Vai huomaatko, että olet terve muualla ja sairas vain kotona?

      • kuuden vuoden kokemuksella

        Mitenhän tuohon nyt parhaiten vastaisi. Homealtistus koettelee immunivastetta, joten se on ikäänkuin varpaillaan koko ajan. Niinpä muut sairaudet eivät pääse niin helposti pureutumaan. Flunssaa ei ole ollut vuosiin.:-) Aina kun joutuu tahtomattaan tai varomattaan tilaan, jossa on hometta, sen havaitsee välittömästi alkavana oireiluna, kun on tarpeeksi herkistynyt. Pidempiaikainen oleskelu turvottaa imusolmukkeet, koko kroppa turpoaa, tulee ruokahaluttomuutta, silmien kirvelyä, nipistelyä ihossa, ihoreaktioita jotka asiantuntematon lääkäri toteaa aikuisella atooppiseksi (vaikka ei ollut atooppien edes lapsena). Itse asiassa on joskus vaikea erottaa syitä seurauksista, mutta kun on puhtaassa ympäristössä, puhtailla vaatteila, ja saanut olla riittävän kaun, jotta elimistö on toipunut jonkin verran, olo oikeasti tuntuu hyvältä.


      • sairastellut
        kuuden vuoden kokemuksella kirjoitti:

        Mitenhän tuohon nyt parhaiten vastaisi. Homealtistus koettelee immunivastetta, joten se on ikäänkuin varpaillaan koko ajan. Niinpä muut sairaudet eivät pääse niin helposti pureutumaan. Flunssaa ei ole ollut vuosiin.:-) Aina kun joutuu tahtomattaan tai varomattaan tilaan, jossa on hometta, sen havaitsee välittömästi alkavana oireiluna, kun on tarpeeksi herkistynyt. Pidempiaikainen oleskelu turvottaa imusolmukkeet, koko kroppa turpoaa, tulee ruokahaluttomuutta, silmien kirvelyä, nipistelyä ihossa, ihoreaktioita jotka asiantuntematon lääkäri toteaa aikuisella atooppiseksi (vaikka ei ollut atooppien edes lapsena). Itse asiassa on joskus vaikea erottaa syitä seurauksista, mutta kun on puhtaassa ympäristössä, puhtailla vaatteila, ja saanut olla riittävän kaun, jotta elimistö on toipunut jonkin verran, olo oikeasti tuntuu hyvältä.

        Jännä juttu, yleensä homealtistus murtaa immuunijärjestelmän (minulla esimerkiksi on igg 3 alentunut) ja niinpä ne flunssat nimenomaan iskevät.


      • asuvat
        sairastellut kirjoitti:

        Jännä juttu, yleensä homealtistus murtaa immuunijärjestelmän (minulla esimerkiksi on igg 3 alentunut) ja niinpä ne flunssat nimenomaan iskevät.

        hometalossa ja ovat jatkuvasti kipeänä.


      • 123
        sairastellut kirjoitti:

        Jännä juttu, yleensä homealtistus murtaa immuunijärjestelmän (minulla esimerkiksi on igg 3 alentunut) ja niinpä ne flunssat nimenomaan iskevät.

        Minulla todettiin tumavasta-aineita titteri 1280 - vielä ei elimistö ole ehkä omia solujaan vastaan hyökännyt - ei siis näkynyt DNA vasta-aineita tumavasta-aineiden tarkemmassa tarkastelussa.

        Mutta näin kertoi lääkäri - todennäköisesti näitä homeongelmia myös, voi jäädä vain arvoksi jota seurataan, mutta voi puhjeta autoimmuunisairaus ja sen myötä sitten riippuen miten puhkeaa - lähestulkoon mitä vain, suolistotulehduksia, syöpää, SLE, sarkoidoosi yms. yms. - MUTTA hyvällä tuurilla on vain arvo jota seurataan, ei johda mihinkään toimenpiteisiin, sillä mitään ei ole etukäteen tehtävissä enää. Nyt vain odotellaan ja tarkkaillaan tilannetta siitä sen ihmeemmin hermostumatta - sillä avaimia tähän ongelmaan ei ole.


      • 1234
        123 kirjoitti:

        Minulla todettiin tumavasta-aineita titteri 1280 - vielä ei elimistö ole ehkä omia solujaan vastaan hyökännyt - ei siis näkynyt DNA vasta-aineita tumavasta-aineiden tarkemmassa tarkastelussa.

        Mutta näin kertoi lääkäri - todennäköisesti näitä homeongelmia myös, voi jäädä vain arvoksi jota seurataan, mutta voi puhjeta autoimmuunisairaus ja sen myötä sitten riippuen miten puhkeaa - lähestulkoon mitä vain, suolistotulehduksia, syöpää, SLE, sarkoidoosi yms. yms. - MUTTA hyvällä tuurilla on vain arvo jota seurataan, ei johda mihinkään toimenpiteisiin, sillä mitään ei ole etukäteen tehtävissä enää. Nyt vain odotellaan ja tarkkaillaan tilannetta siitä sen ihmeemmin hermostumatta - sillä avaimia tähän ongelmaan ei ole.

        Minulla on jo autoimmuunisairaus valmiina. Siksi minulle olikin erittäin vaarallista olla hometalossa, onneksi pääsimme ajoissa pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe