Pitääkö ajoleikkuriin vaihtaa joka kesä öljyt jos käyttötunteja ei ole kuin muutama? Käytän mobil 1 synteettistä ja kone seisoo kylmässä varastossa , aina kun ilmat talvella lauhtuvat käytän moottorin lämpimäksi ajatuksena että mahdollinen öljyyn sitoutunut vesi haihtuu pois. Öljy on aivan uuden näköistä vaikka se on ollut talven koneen sisällä. Miten on , pilaanko koneeni kun pidän samoja öljyjä vuoden ?
Ajoleikkurin öljynvaihtoväli
10
1941
Vastaukset
- _koura_
moottoriöljyyn kerääntyy syövyttäviä ainesosia ja ne voivat syövyttää moottorin sisältäkäsin, mikäli sama öljy lilluu kauan motissa. tämän takia öljyvalmistajat suosittelevat öljynvaihtoa vuoden tai kahden välein (jos muuten ei tule kilsat/tunnit täyteen).
suosittelisin vaihtoa kahden vuoden välein, vaikka ei ajotunnit tulisikaan täyteen.
itse vaihdan leikkurini öljyt noin 300 ajotunnnin välein (tai 2v), mutta noin laadukkailla ölpillä voi ajaa varmaan 500 tuntia.
-kyse onkin siitä, alkaako se monta vuotta ollessaan moottorissa, syövyttämään moottorin metalliosia. sen puoleen kannattaa harkita vaihtoa kahden vuoden välein. (siinä on nimittäin paljon enemmän metallia ruostuttavia ainesosia kuin vesi..) - koneesi..
Varmastikin koneen pilaat jos käytät Mobil 1 synteettistä öljyä.
Mobil 1 on autoille tarkoitettua öljyä, eikä se todellakaan täytä niitä vaatimuksia mitä tavallinen pienmoottori tarvitsee....
Se nyt vaan on tyhmää lukea niitä käyttöohjekirjoja ja niistä selviäviä öljysuosituksia.- varmasti tiedän
Ja vielä tyhmempää tulla tänne kirjoittelemaan lukematta todella niitä moottorin käyttöohjekirjoja ja niiden öljysuosituksia.
Olen sattumalta lukenut äskettäin kolmen eri pienmoottorivalmistajan öljysuositukset ajoleikkuriden moottoreille. Normaalisuositus kesäksi on SAE 30 tai kylmiin keleihin mineraalipohjainen 10W-30. Kahdella merkillä (B&S ja Kawasaki) oli maininta, että kaikissa lämpötiloissa voi käyttää synteettistä 10W-30 tai jopa 5W-30 öljyä. Ainoa huomautus B&S:llä oli siitä, että kun on käytössä muu kuin synteettinen moniasteöljy, niin öljytasosta tulee pitää lämpimillä ilmoilla erityistä huolta.
Tuo kertomasi pitää sen verran paikkaansa, että Kohler suosittaa synteettisiä moniasteöjyjä vain pakkaskeleille, muut taas koko käyttölämpötila-alueelle.
- Bertsi
Tustustua siihen manuaaliin jotta koneesi pysyy kunnossa. Ensimmäinen öljynvaihto kannattaa tehdä ennen 50h jotta koneen sisään ajossa irtoava metallihiukkaset poistuvat konetta kuluttamasta. !!Kaikki Brigsin moottorit ovat kasauksen jäljiltä ilman koekäyttöä.!! Sen jälkeen noin 100h välein. Ja koneeseen ei kannata käyttää kuin peseväää yksiaste öljyä kuten käyttöohje mainitsee. Eli dieselmoottoriöljy sae 30 kesäkäytössä. Talvikäyttö on asia erikseen. Synteettiset öljyt kun menevät aika ohueksi litkuksi kesällä ja kalvon paksuus ohkaiseksi tosi kuumissa olosuhteissä (ilmajäähdytteinen kone) jolloin kuluminen tehostuu. Ja vaikka koneessasi olisi öljyn suodatin niin ei kaikki öljy kulja sen läpi.
- varmasti tiedän
Synteettisten moniasteöljyjen aiheeton mollaaminen pienmoottorikäytössä näyttää olevan yleinen harrastus, vaikka siihen ei ole mitään todellista syytä.
Öljyn viskositeetin aleneminen kuumassa ei nimittäin pidä lainkaan paikkaansa, vaan synteettinen moniasteöljy säilyttää viskositeettinsa paremmin kuin yksiasteöljy. Lisäksi se voitelee moottorin heti alusta alkaen hyvin, koska öljyn viskositeetti kylmänä on alempi ja se pääsee näin heti virtaamaan voideltaville pinnoille.
Se, miksi moniasteöljyjä karsastettiin pienmoottorikäytössä, perustui siihen, että aiemmin mineraaliölypohjaisissa moniasteöljyissä kuuman pään hyvä viskositeetti tuotettiin viskositetti-indeksilisäaineilla. Nämä lisäaineet saattoivat menettää ominaisuutensa kuumassa ja raskaassa käytössä. Siksi suosituksena oli esimerkiksi SAE 30 ja 10W-30 vain kylmiin oloihin.
Moottorin valmistaja on halunnut pelata suosituksissaan tietysti varman päälle, koska moottoreita käytetään ympäristöissä, joissa lämpötila voi helposti ylittää Suomen hellekesänkin arvot kymmenen viisitoista astetta. Lisäksi valmistaja mielellään myy asiakkailleen ylihinnnoiteltuja merkkiöljyjään.
Jos kyse on kuitenkin täyssynteettisestä öljystä, on tilanne toinen, sillä synteettinen öljy ei menetä viskositeettiaan kuumanakaan. Joten synteettisiä moniasteöljyjä voi käyttää aivan huoletta pienmoottoreissa. Takuukysymysten vuoksi kannattaa kuitenkin noudattaa valmistajan suosituksia moottorin takuuaikana. - varmasti tiedän
Moottoreiden ohjekirjoja lukeneena voin todeta, että ohjeesi öljynvaihdosta ennen 50 käyttötuntia oli varsin suurpiirteinen. Niissä käyttöohjeissa ensimmäinen öljynvaihto oli sijoitettu joko kuuden tai kahdeksan käyttötunnin kohdalle.
Tosin ihmettelen, että vain joissakin ammattitason ajoleikkureissa on käyttötuntimittari, vaikka se olisi hyvä apuväline kaikissa. Käyttötuntimittarin lisääminen mihin tahansa leikkuriin tosin on varsin halpa ja yksinkertainen toimenpide, minkä jälleen itse huomasin. - varmasti tiedän
varmasti tiedän kirjoitti:
Synteettisten moniasteöljyjen aiheeton mollaaminen pienmoottorikäytössä näyttää olevan yleinen harrastus, vaikka siihen ei ole mitään todellista syytä.
Öljyn viskositeetin aleneminen kuumassa ei nimittäin pidä lainkaan paikkaansa, vaan synteettinen moniasteöljy säilyttää viskositeettinsa paremmin kuin yksiasteöljy. Lisäksi se voitelee moottorin heti alusta alkaen hyvin, koska öljyn viskositeetti kylmänä on alempi ja se pääsee näin heti virtaamaan voideltaville pinnoille.
Se, miksi moniasteöljyjä karsastettiin pienmoottorikäytössä, perustui siihen, että aiemmin mineraaliölypohjaisissa moniasteöljyissä kuuman pään hyvä viskositeetti tuotettiin viskositetti-indeksilisäaineilla. Nämä lisäaineet saattoivat menettää ominaisuutensa kuumassa ja raskaassa käytössä. Siksi suosituksena oli esimerkiksi SAE 30 ja 10W-30 vain kylmiin oloihin.
Moottorin valmistaja on halunnut pelata suosituksissaan tietysti varman päälle, koska moottoreita käytetään ympäristöissä, joissa lämpötila voi helposti ylittää Suomen hellekesänkin arvot kymmenen viisitoista astetta. Lisäksi valmistaja mielellään myy asiakkailleen ylihinnnoiteltuja merkkiöljyjään.
Jos kyse on kuitenkin täyssynteettisestä öljystä, on tilanne toinen, sillä synteettinen öljy ei menetä viskositeettiaan kuumanakaan. Joten synteettisiä moniasteöljyjä voi käyttää aivan huoletta pienmoottoreissa. Takuukysymysten vuoksi kannattaa kuitenkin noudattaa valmistajan suosituksia moottorin takuuaikana.Tarkistinpa vielä Hondan kannan tuohon moniasteöljyasiaan. Siellä suositus oli 10W-30 jatkuvaan käyttöön, eikä öljyn tyyppiäkään oltu mitenkään rajattu. Ainoa ohje oli öljyn API SJ- tai SL -luokitus.
- Gx 390 13 hv
varmasti tiedän kirjoitti:
Synteettisten moniasteöljyjen aiheeton mollaaminen pienmoottorikäytössä näyttää olevan yleinen harrastus, vaikka siihen ei ole mitään todellista syytä.
Öljyn viskositeetin aleneminen kuumassa ei nimittäin pidä lainkaan paikkaansa, vaan synteettinen moniasteöljy säilyttää viskositeettinsa paremmin kuin yksiasteöljy. Lisäksi se voitelee moottorin heti alusta alkaen hyvin, koska öljyn viskositeetti kylmänä on alempi ja se pääsee näin heti virtaamaan voideltaville pinnoille.
Se, miksi moniasteöljyjä karsastettiin pienmoottorikäytössä, perustui siihen, että aiemmin mineraaliölypohjaisissa moniasteöljyissä kuuman pään hyvä viskositeetti tuotettiin viskositetti-indeksilisäaineilla. Nämä lisäaineet saattoivat menettää ominaisuutensa kuumassa ja raskaassa käytössä. Siksi suosituksena oli esimerkiksi SAE 30 ja 10W-30 vain kylmiin oloihin.
Moottorin valmistaja on halunnut pelata suosituksissaan tietysti varman päälle, koska moottoreita käytetään ympäristöissä, joissa lämpötila voi helposti ylittää Suomen hellekesänkin arvot kymmenen viisitoista astetta. Lisäksi valmistaja mielellään myy asiakkailleen ylihinnnoiteltuja merkkiöljyjään.
Jos kyse on kuitenkin täyssynteettisestä öljystä, on tilanne toinen, sillä synteettinen öljy ei menetä viskositeettiaan kuumanakaan. Joten synteettisiä moniasteöljyjä voi käyttää aivan huoletta pienmoottoreissa. Takuukysymysten vuoksi kannattaa kuitenkin noudattaa valmistajan suosituksia moottorin takuuaikana.Eli mikä olisi öljy suositus kyseisellä moottorilla varustettuun pienkuormaimeen, jota käytetään kesähelteellä ja talvipakkasilla?
- varmasti tiedän
Gx 390 13 hv kirjoitti:
Eli mikä olisi öljy suositus kyseisellä moottorilla varustettuun pienkuormaimeen, jota käytetään kesähelteellä ja talvipakkasilla?
Kurkkasin aiemmin samalla useampien Hondien öljysuosituksia ja 10W-30 on koneiden normaaliöljy. Omana ajatuksenani on, että jos kesäkuumalla konetta käytetään pitkään täysillä, niin varmaan 10W-40 voisi olla sopiva öljy, tai jos tarvitaan usein talvella pakkasstartteja, niin 5W-30.
Mutta tarkista itse asia linkistä (Product Manuals)
http://www.honda-engines.com/# - Gx 390 13 hv
varmasti tiedän kirjoitti:
Kurkkasin aiemmin samalla useampien Hondien öljysuosituksia ja 10W-30 on koneiden normaaliöljy. Omana ajatuksenani on, että jos kesäkuumalla konetta käytetään pitkään täysillä, niin varmaan 10W-40 voisi olla sopiva öljy, tai jos tarvitaan usein talvella pakkasstartteja, niin 5W-30.
Mutta tarkista itse asia linkistä (Product Manuals)
http://www.honda-engines.com/#Jep, täytyypi kattoo ja kokeilla kyseisiä öljyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904