Turbo Mercuryyn

Lisää voimaa heti

Vene on Finmar 510 HT ja siinä on 120hp Mercury sisäperäkone (3L nelonen).
Onko kukaan laittanut turboa koneen jatkoksi. Muuta ongelmaa siinä ei mielestäni pitäisi olla kuin lämpö. Turbo tuottaa sitä aika reilusti ja sisäperäkone on paketoitu aika tiukasti venee takaosaan.
Iloisella ja vapaalla 80-luvulla tuli pariinkiin autoon turbo laitettua, joten se tekniikantuntemus-puoli ja käsien taito on hallussa.
Nyt vain kiinnostaisi tietää, onko joku muu jo kokeillut, että saisi hyviä vinkkejä.

6

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesijäähdytteinen

      Laita vesijäähdytetty turbo niin lämpöongelmat ratkeavat

      • ...

        Kyllähän ne "solmut" nykyään on pääosin vesijäähdytettyjä. Vielä kun pikkusen parantelee konetilan tuuletusta ni ei sen lämmön kanssa tule ongelmaa. Tuohan on muuten mitä mainioin turbotus kohde kun ei tartte autojen tapaan miettiä lakipykäliä.


    • Veneiden vesipakosarjahan on se ongelma, eli turbo pitäisi laittaa ennen kuin se vesi sen pakokaasun jäähdyttää, koska sen jäähdytyksen jälkeen kaasussa ei ole enää puhtia. Siis ensin tavallinen pakosarja , sitten turbo ja sitten jäähdytys. Olen miettinyt tätä Volvon neloskoneeseen. Homma olisi halpa jos voisi laittaa auton turbon.Mutta miten jäähdytys?
      Toinen vaihtoehto olisi , että laittaisi remmiahtimen, eli blowerin. Niitä vaan ei taida olla kuin jenkkimoottoreihin. Ei tarvisi koskea pakokaasuhin ollenkaan.

      • on paskoja

      • on vesijäähdytteinen

        Autoissa on vesijäähdytteisiä turboja


      • G-Man..

        Kyllä niitä mekaanisia ahtimia löytyy mihin moottoreihin tahansa ja ovat todella pieniä. Sisuskalut muistuttavat tavallista turboa.

        Käytettynä vois ottaa vaikka mazdan dieselistä. Volkkareissa on käytetty g ahdinta mutta se ei riitä noin isolle koneelle.

        Turbon kanssa on pakko laittaa nakutuksentunnistin. Venekäytössä nakutus on tuhoisaa koska aina kun ajaa liussa on kuormitus melko kovaa. Muuten voi jäädä kokeilut lyhyiksi. Kyllä siinä bensakoneen turbottamisessa on muitakin ongelmia. Autokäytössä ei ahdot ole kuin hetkellisesti korkealla mutta veneessä liussa ajettaessa ahdot on kokoajan tapissa. Ainakin öljyt pitää jäähdyttää erillisellä jäähdyttimellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11175
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1664
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1066
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      102
      991
    Aihe