Lazarusta tekisi mieli joskus kokeilla. Sanokaapa te jo kokeilleet, onko siinä muistiroskien keräystä?
Englanniksi termi on garbage collection:
http://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_collection_(computer_science)
Jos ei ole, saako jotenkin? C-kieleenkin saa. (Boehm: http://www.hpl.hp.com/personal/Hans_Boehm/gc/ )
Freepascal ja Lazarus
8
312
Vastaukset
- garpage
..kokeile vaan, kaikissa kielissä saa muistivuotoja aikaan ellei varaukset ja vapautukset ole hanskassa, omia tuotoksia on testattu siten että ohjelma pyörii kuukauden ilman sammutteluja, jos muistivuotoja olisi niin luulisi niiden jo ilmenneen, koska tuo alkaa jo olla wintoosan maksimi pystyssäolo aikoja, muisti vuotojen toteamiseen on myös olemassa erillisiä ohjelmia google "memory leak"
- Automaattinen on automaattinen
"kaikissa kielissä saa muistivuotoja aikaan ellei varaukset ja vapautukset ole hanskassa"
Ei, et ymmärrä mitä kysyn. Automaattinen roskien keruu tarkoittaa sitä, että itse ei tarvitse käsin varata ja vapauttaa muistia omassa koodissaan. Silloin ei tule muistivuotoja, ellei aivan tarkoituksella sellaista tee. Tämä tekniikka kehitettiin jo 1950-luvulla.
Yritän uudelleen: pakottaako Lazarus minut hoitamaan muistinhallinnan aina itse, vai voinko _tarpeen mukaan_ käyttää siihen automaattisia menetelmiä? Minkälaisia keinoja se tarjoaa muistinhallintaan, jotta voin keskittyä oleellisempien ongelmien ratkomiseen tehdessäni ohjelmiani?
Google-haku ei antanut mitään tietoa, vaikka lisäsin siihen Lazarus-sanan. Jo ensimmäisellä sivulla oli C-kieleen liittyvä osuma. - jöjöjö
voisitko antaa esimerkin Java-ohjelmasta, jossa on muistivuoto?
- a&a
Automaattinen on automaattinen kirjoitti:
"kaikissa kielissä saa muistivuotoja aikaan ellei varaukset ja vapautukset ole hanskassa"
Ei, et ymmärrä mitä kysyn. Automaattinen roskien keruu tarkoittaa sitä, että itse ei tarvitse käsin varata ja vapauttaa muistia omassa koodissaan. Silloin ei tule muistivuotoja, ellei aivan tarkoituksella sellaista tee. Tämä tekniikka kehitettiin jo 1950-luvulla.
Yritän uudelleen: pakottaako Lazarus minut hoitamaan muistinhallinnan aina itse, vai voinko _tarpeen mukaan_ käyttää siihen automaattisia menetelmiä? Minkälaisia keinoja se tarjoaa muistinhallintaan, jotta voin keskittyä oleellisempien ongelmien ratkomiseen tehdessäni ohjelmiani?
Google-haku ei antanut mitään tietoa, vaikka lisäsin siihen Lazarus-sanan. Jo ensimmäisellä sivulla oli C-kieleen liittyvä osuma.Kaikki riippuu vähän millaisia menetelmiä käytät. On tyypillistä että pascalissa joutuu käyttämään vähemmän pointtereita kuin esim. C:ssä.
Google haussa kannattaa käyttää myös Lazaruksen tilalla Delphi tai Pascal hakusanaa.
Kannatanee tehdä alkuun joku testiohjelma.
- ......................
Ei ole.
Ohjelmoi kauniisti, älä rumasti. Älä odota että joku tulee siivoamaan paskasi vaan siivoa itse oma työtilasi.
Ja tottakai GC:n saa koodattua periaatteessa mihin tahansa kieleen, Pascaliinkin. Eihän se vaadi muuta kuin objectpoolin ja referenssien hallinnan pakottamista ja sitten kaikkien omien luokkien pakottamista tähän GC frameworkkiin. Tosin tietenkin sitä pystyy edelleen ampumaan itseään jalkaan jos ei käytäkään sitä frameworkiä vaan sooloilee sen ulkopuolella osassa koodia.- On muuten...
.... Jumala. Tai yksi kovasta nelikosta.
Patternseista löytyy tapa toteuttaa se GC jos sitä kaipaa. Boehm oli yksi kirjoittaja. - Vastaus sulta
"Ohjelmoi kauniisti, älä rumasti. Älä odota että joku tulee siivoamaan paskasi vaan siivoa itse oma työtilasi."
Kyse ei ole siitä osaanko, vaan haluanko.
"Ja tottakai GC:n saa koodattua periaatteessa mihin tahansa kieleen, Pascaliinkin."
Joissakin se on valmiina. Ratkesi jo kieliongelma tässä näin.
- xxxxx
Ainakin basiceissa tuo roskien poisto on ollut dynaamisissa merkkijonoissa aina.
Sivulla http://www.allapi.net/vbtutor/iapi5.shtml
on kerrottu miten saadaan nähtyä muistin määrä. Tee lyhyt testiohjelma ja tulosta muistin määrä ennen toimintoa ja sen jälkeen.
Luulen kuitenkin että muistin vapautus tapahtuu sovelluksen sisällä eli muistia ei vapauteta windowsille. Tosin koska Windows hoitaa muistinkäsittelyn niin se on varmaan siitä riippuvainen.
Tämä nyt meni vähän ohi kysymyksesi eikä oikein vastannut mihinkään (:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559