460 1.6 Fenix 3B käyntihäiriöitä

Fenix 3B

Minulla on Volvo 460 1,6 vm -91:ssä outoja käyntihäiriöitä. Moottori on B16F Fenix 3B ruiskulla. Hitaasti ajaessa moottori saattaa lisätä kierroksia ihan itsestään. Ryntääminen tapahtuu vaikka kaasua ei painaisikaan. Lisäksi tyhjäkäynti jää silloin tällöin todella korkeaksi, luokkaa 2000 rpm ja aikansa huudettuaan putoaa normaaliksi. Ajaessa etenkin moottorijarrutuksen jälkeen veto loppuu kokokaan, aivan kuin koko moottori sammuisi. Sitten jonkin ajan kuluttua moottori herää, nykäisee ja alkaa taas vetää. Nämä oireet ilmaantuivat melko äkisti noin viikko sitten, sitä enne auto on toiminut normaalisti lukuunottamatta tuota ajoittain korkeaa tyhjäkäyntiä ja kohtalaisen suurta kulutusta (luokkaa 9 l/100 km, tuo on mielestäni liikaa 1,6 koneelle).

Ajattelin että vika on kaasuläpän asentoanturissa. Se olikin täyttynyt huohotusöljyllä ja huuhtelin sen puhtaaksi ja kuivasin. Lisäksi kävin alipaineletkut läpi varmistuakseni ettei ilmavuotoja ole. Irrotin myös kaikki liittimet ja kiinnitin takaisin jotta kontaktit ovat varmasti kiinni. Silti em. toimenpiteistä huolimatta vika ei korjaantunut. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Mikä voisi vielä aiheuttaa moista käytöstä? Tyhjäkäyntisäädin? Huohotusventtiili? Lambda-anturi? Polttoaineen suodatin? Vai onko vika itse Fenixin boxissa?

Koetin lukea myös diagnostiikkayksikön vikakoodit Volvolandian ohjeiden mukaan. Suurin osa koodeista oli kuitenkin sellaisia, joita Volvolandian lista ei tuntenut (no, eihän se ollut juuri tähän malliin). Lisäksi nollaaminen ei onnistunut. Olisi hyvä saada nollattua diagnostiikkasysteemin muisti, jotta vanhat viat poistuisivat muistista ja systeemi diagnostisoisi sen jälkeen vain uudet viat. Eli jos tähänkin on jollakulla vinkki ja vaikka täydelliset vikakoodit selityksineen, niin voisi kertoa täällä. Moni muukin varmaan arvostaisi tietoa.

8

5936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa45

      Mulla ollut samanlainen kärry ja saman kaltaisia oireita. Vika oli aina alipaine anturissa , tai tarkemmin se letku joka haistelee kampikammion painetta oli tukossa . Kun letku oli tukossa sai anturi väärää tietoa . Letku lähti koneen apukukuskin puolelta ulos. irroitat sen vaan ja putsaat, siinä oli jokin kuula jossa reikä. Kaikki häiriöt alkoivat kun Biliassa huollossa koneeseen laitettiin liikaa öljyä siis ylitäytettiin, (ilmeisesti ei muistettu laskea vanhoja öljyä pois tai jotain sinneppäin) hankala vika ja kuisasi pitkään. Oletko kenties laittanut liikaa öljyä koneeseen, suosittelevat myös koneen ajoa joskus kuumaksi. Oma neuovoni on että hanki japanilainen auto niin murheet vähenevät, kuten itse tein.

      • Fenix 3B

        Joo, on noista japseistakin kokemuksia. Yleensä ovat kyllä uskomattoman luotettavia vehkeitä kunnes lopulta lahoavat käsiin. Mutta nykyisin sinkittyjen korien ja muoviosien myötä tämäkin puoli on japseilla paremmin kunnossa.

        Tällä hetkellä perheessä toisena autona Nissan Primera, eikä ongelmia juuri ole ollut. Toimii kuin kello, mutta tosin ikääkin on kymmenkunta vuotta vähemmän kuin tuolla Volvolla. Noilla autoilla on vaan se ero, että Nissanissa ei ole luonnetta, Volvossa taas on.

        Nissan on sellainen tasaisen harmaa yllätyksetön käyttöauto - sellainen luotettava peruspeli jollainen käyttöauton tulee ollakin. Volvo taas on vähän speciaalimpi tapaus: sporttisempi mutta myös oikukkaampi. Tosin Volvossa alkaa jo ikäkin painaa. Sinkitystä korista huolimatta yli 15 vuoden ikä alkaa näkymään ruosteena paikka paikoin ja kiusallisia pikkuvikoja alkaa esiintymään. Mutta pikkuviatkin johtuvat lähinnä kulumisesta - onhan autolla ajettu 300 000 km. Luku johon Nissanilla on vielä matkaa ja jota moni japsi ei saavuta koskaan.

        Esimerkiksi itselläni oli joskus Mitsubishi Galant 2.0 ja se oli täysi romu jo noin 250 000 km kohdalla. Pellit olivat aivan puhki kauttaaltaan osittaisesta sinkityksestä (?) huolimatta jo 9 vuotiaana. Nyt vain pari vuotta nuorempi Volvo on edelleen liikenteessä ja vasta nyt on saanut hitsailla vähän uutta peltiä ruostuneen tilalle.

        Vaikka Toyota onkin suosituin Japanilainen ja yksi on ollut itsellänikin, niin kyllä silti noista Japseista pitäisin Nissania parhaana - ainakin käytettynä ostettuna. Mitsubishit ja Hondat kannattaa kiertää käytettynä kaukaa - ovat täynnä pikkuvikoja kuten Ranskalaiset ja lisäksi pellit ei kestä mitään.

        Jos etsii suhteellisen tuoretta (alle 5 v) käytettyä, niin silloin Nissan tai Toyota antavat varmasti rahalle hyvän vastineen ja niistä saa hyvän ja luotettavan käyttöauton vielä moneksi vuodeksi. Mutta jos tähtäimessä on käytetty ikähaitarista 10-15 v, niin eipä ole enää montaa varteenotettavaa vaihtoehtoa edes tarjolla. Joku hyvin pidetty japsiyksilö saattaa vielä olla hengissä, mutta kyllä tuossa ikäluokassa ainakin oma valintani melko varmasti osuisi Volvoon tai Mersuun. Niillä ajaa luotettavasti yli 300 000 km ja varaosia on tarjolla helposti.

        On vielä noissa autovertailuissa hyvä muistaa, että tuo Volvon 400-sarja ei ole kuitenkaan Volvo parhaasta päästä. Surkeimmat Volvot tosin olivat 300-sarjan "Volvoja" jotka olivatkin tosiasiassa DAFfeja, kuten myös DAF-volvo 66. Hollantilainen suunnittelu ja Ranskalainen tekniikka ja keulalle liimattu Volvon merkki eivät olleet hyvä yhdistelmä. 400-sarjassa käytettiin edelleen Rellusta peräisin olevia moottoreita, mutta nyt ne olivat jo Volvon itsensä enemmän tai vähemmän Volvoon modifioimia. Ja itse auto oli alusta asti uusi suunnitelma eikä perustunut mihinkään vanhaan DAF malliin.

        400 -sarjan autoista juuri malli 460 on kaikkein onnistunein, sillä se on malleista uusin. 480 oli vielä prototyyppi, 440 oli massoille tarkoitettu karvalakkimalli ja lopulta 460 tyylikäs porrasperäinen malli johon oli jo tehty lukuisia parannuksia 480 ja 440 sarjoissa tavattuihin lastentauteihin. Eräiden tietojen mukaan Volvon varsin suosittu malli 850 (malli joka muutti Volvon imagoa melkoisesti pois kanttitraktori-mielikuvasta) pohjautuu melko vahvasti 460:stä saatuihin kokemuksiin ja sen muotoilukieli periytyy melko suoraan 460:stä. 850 onkin käytännössä hieman joka suuntaan suurennettu 460.


    • 460

      Vikamuistin voi nollata ottamalla akunkengän hetkeksi irti.

    • 460

      tälläisia koodeja on tiedossa näitä ei kai ole tuossa volvolandian listassa.
      142 Control module fault
      143 KS signal absent or faulty
      144 Load singnal from MFI system absent
      154 EGR system flow too high
      214 RPM sensor signal absent intermittently
      224 ECT sensor signal absent intermittntly
      234 TP switch signal in idling position faulty
      241 EGR system flow too low
      413 EGR temperature sensor signal absent or faulty (NTC)

    • Fenix 3B

      Kiitoksia vastauksista! Irrotin sen imusarjan alipaineletkun joka menee alipaineanturille ja puhaltelin puhtaaksi. Ei tuntunut tukosta eikä vika korjaantunut tälläkään. Irrotin myös akkukengän, jolloin sain vikamuistin nollattua. Kiitos vinkistä. Tosin se nollautuu myös sillä, että kun diagnostiikkayksikön nappia painaa ensin yli 5 sekuntia ja odottaa että ledi syttyy palamaan ja /ledin palaessa/ painaa nappulaa uudelleen vähintään 5 sekuntia. Volvolandian ohjeissa oli unohdettu kertoa että toinen painaminen tulee tehdä ledin vielä palaessa.

      Koodien nollauksen jälkeen ajoin uuden koeajolenkin, jonka aikana kaikki viat esiintyivät jälleen. Auto takaisin parkkiin ja vikakoodien luku. Vain yksi vikakoodi oli ilmestynyt muistiin: 223 eli vikaa tyhjäkäytniventtiilin virtapiirissä. Ohjainyksikkö joko ei saa signaalia tai signaalitaso on virheellinen. Kävin läpi liitokset eikä niissä ole vikaa. Siispä jäljelle jää itse tyhjäkäyntiventtiili. Maksaa vaan Volvolla suolaiset 238 euroa! Eli pitänee vielä varmistua viasta mittaamalla vastusarvot yleismittarilla. Arvon pitäisi olla luokkaa 8 ohmia. Saapas nähdä kuinka käy.

      • 460

        Älä hyvä immeinen volvolta hae osia, Motonetissa on toi venttiili 144 euroa. Ja romikselta saa vielä halvemmalla jos vaan niitä uskallat ostaa, onhan niissäkin takuu että saa vaihtaa jos ei toimi .Tattarinsuolla on oiken Volvo purkaamo mistä kannattaa kysellä ensin ja netistä etsimällä löytyy lisää.


    • Fenix 3B

      No niin, tuli sitten lisäilmaventtiili (jotkut käyttävät myös nimitystä tyhjäkäyntimoottori, vaikka mötikkä ei ole moottoria nähnytkään)vaihdettua. Mittasin yleismittarilla vanhan ja sain kuumana lukeman 9,2 ohmia ja pakastimessa jäähdytettynä lukeman 7,8 ohmia eli riittävällä tarkkuudella vehje oli ohjearvossa 8 ohmia. Tarkastin myös, että ilmaa säätävä kiertoluisti pääsi liikkumaan vapaasti ja totesin, että vanhakin on päällisin pulin kunnossa. Mutta kun laitoin tyhjäkäyntiventtiilin takaisin kiinni, niin edelleen antaa vikakoodia 223 ja auto nykii entiseen malliin.

      Ajattelin että kenties venttiilin käämityksessä saattaa olla jokin satunnainen katkos joka esiintyy vain koneen käydessä ja kävin hakemassa Motonetistä uuden hintaan 144 euroa. Nyt on siis ainakin tuo osa taatusti uusi ja toimiva. Siispä vanha pois ja uusi tilalle. Vikakoodien nollaus ja koeajolenkille. Tulos: auto nykii kuten ennenkin. Uusi vikakoodien lukeminen tuottaa nyt kaksi vikakoodia: 412 ja 223 eli kaasuläpän asentoanturi ja tyhjäkäyntiventtiili. Onneksi en ostanut TK-venttiiliä Volvolta...

      Kiintoisaa tuossa on se, että jo kerran aiemmin puhdistin kaasuläpän asentoanturin ja sain sen vikakoodin häviämään. Myös tyhjäkäyntiventtiili on uusittu eli senkin pitäisi olla kunnossa. Liittimet on tarkastettu ja kontaktit todettu ehjiksi.

      Onko kenelläkään vielä hyviä vinkkejä takataskussa, missä vika saattaisi piillä? Meneekö johtosarja suoraan noiden antureiden liittimiltä ohjausboxille vai onko välillä muita liitoksia? Enää ei juuri muita mahdollisuuksia taida olla kuin että virtapiireissä on katkos tai kontaktihäiriö jossakin kohtaa johtosarjaa tai sitten itse ohjausboxin liittimessä on huono kontakti. Jossain kohtaa kyseisiä virtapiirejä vian täytyy olla, sillä vikakoodit tulevat itsepintaisesti vain ja ainoastaan noista kahdesta kohteesta. Tai sitten se vihoviimeinen ja kallein vaihtoehto: itse ohjainboxi on viallinen.

      Jos vika on siinä Fenixin boxissa, niin onko kukaan koskaan korjannut sellaista? Voisiko kenties joku diodi, transistori tai vastus olla sökö jolloin selviäisi pienellä juotoshommalla vaihtamalla tilalle uuden? Joku asioista perillä oleva voisi kertoa jos on vastaavaa sattunut eteen.

    • Fenix 3B

      Vika löytyi kuin löytyikin lopulta. Kuten arvelinkin, vika oli jossakin virtapiirissä. Tarkemmin sanottuna ohjainboxin maadoitukset eivät olleet kunnossa. Kyseiset maadoitusjohtimet tulevat konehuoneen puolelle ja maadoittuvat moottorin nostokorvakkeeseen. Johdot olivat kyllä tukevasti kiinni liittimissään (sellaiset silmukkamalliset "ABIKO" liittimet pultin kannan alla), mutta käytännössä vain kuorellaan. Sisältä itse johdin oli hapertunut pois ja johdot olivat käytännössä lähes poikki. Sen verran kontaktia tuli, että moottori toimi, mutta vastus oli suuri ja lisäksi kontakti katosi ajoittain kokonaan moottorin käydessä tärinän johdosta. Oli kyllä vaikea löytää, sillä päällepäin liittimen sisällä ollut katkos ei luonnollisesti näkynyt ja liitos siis näytti täysin ehjältä. Vaati melkoisen määrän mittauksia yleismittarilla, kytkentäkaavion tutkimista ja vieläpä hyvää tuuriakin, että katkoskohta selvisi. Mutta nyt toimii taas normaalisti kun korjasin tuon maadoituksen.

      Toivottavasti näistä kokemuksista on apua jollekulle toisellekin jolla on samankaltaisia ongelmia. Syy saattaa olla niinkin yksinkertainen kuin vanha ja hapettunut kuparijohdin joka on lähes syöpynyt ja hankautunut poikki tärinästä. Maadoitukset kannattaa siis aina tarkistaa ja mitata. Ehjässä virtapiirissä (kun mitataan vain johtimet) ei vastusta pitäisi olla juuri kymmentä ohmia enempää - normaalisti lyhyillä ehjillä johdoilla vastuksen pitäisi jäädä jopa alle yhden ohmin. Moottori tuntuu kuitenkin käyvän normaalisti vielä niinkin suurella maadoitusvastuksella kuin 40-50 ohmia kunhan vastus ei tuosta arvosta vaihtele.

      Johtoja ja liittimiä heiluttamalla selviää pysyykö vastus vakiona. Jos vastus muuttuu vääntelyn seurauksena, kertoo se johtimen tai liittimen olevan epäkunnossa. Vanhoissa johtimissa epänormaalin suuri vastus saattaa johtua myös siitä, että syöpymisen seurauksena johtimen poikkipinta-ala on pienentynyt eikä johdin siksi enää pysty kuumentumatta siirtämään tarvittavaa virtamäärää. Ja johtimen lämmetessä sen vastus kasvaa edelleen joka taas aiheuttaa lisää kuumentumista niin kauan kuin virtaa riittää. Eli myös käytön jälkeen lämmenneet johtimet saattavat olla vaihtokunnossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe