kysymys solarigrafiasta tietävälle!

neulis

Solarigrafiassa kun kuva on otettu purnukalla miten toimitaan sen jälkeen? Otetaanko paperi purkista pimeässä huoneessa (vai punalampun alla) ja laitetaan suoraan skanneriin? Tuleeko valokuvapaperille pitkällä ajalla jotain silmin nähtävää jälkeä vai MITEN SKANNERI LUKEE KUVAN??? Voiko samaa kuvaa skannata kahdesti vai valottaako skanneri kuvan pilalle? Mikä on "vähimmäis aika" solarigrafia kuvissa?
Pitääkö käyttää jotain erikois asetuksia skannatessa?
Tulisiko tavan kehittämättömästä neulanreikä kuvasta jotain skannattaessa?

5

2139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Solar

Googlesta kun haet hakusanalla "solarigrafia" niin saat hyviä ohjeita

• neulis

hain kyllä heti googlella tietoa mutta nämä kymysykset jotka olin kirjoittanut jäivät silti pyörimään mieleeni tai kaipaisin tarkempaa selostusta..

• Mariinda

Itse olen ottanut paperin pois purkista hämärässä valaistuksessa ja laittanut suoraan skanneriin. Skannerin on hyvä olla skannausvalmiudessa heti. Olen leikannut mustasta kartongista ns. skannauskehyksen, joka estää ylimääräisen valon virtaamisen paperille, eli pahvi peittää skannerin lasin muutoin, mutta yhdessä reunassa on valokuvapaperin mentävä aukko. Skanneri vain skannaa kuvan ja se on vielä tässä vaiheessa negatiivina. Jos kuva on onnistunut, pystyt jo silmin näkemään sen paperin palasta. Auringon kaari on usein joko musta tai sininen. Paperi saattaa vielä toisella skannauskerralla antaa kelvollisen kuvan, mutta skannerin valo kuitenkin tummuttaa kuvaa hurjasti joten olisi suositeltavaa saada se skannattua kerralla. Vähimmäisvalotusaika solarigrafiakuvissa olisi 24h, jolloin aurinko nousee ja laskee. Lyhyemmätkin ajat käyvät, mutta silloin purkkiin ei välttämättä pääse tarpeeksi valoa, eikä auringosta piirry kuin esim. 12 tunnissa puolikas kaari joka katkee ikävästi. Skannerissa kannattaa asettaa resoluutio 300dpi. Paperin palat ovat niin mahdottoman pieniä, joten iso resoluutio mahdollistaa kuvakoon helpon suurentamisen. Tuohon neulis-kysymykseen en osaa vastata...
      Toivottavasti näistä on jotain apua! Ota yhteyttä muhun sähköpostilla, jos on lisää kysyttävää.

• Mariinda

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1383
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1350
    3. 76
      1155
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      81
      934
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      77
      911
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      889
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      845
    9. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      821
    10. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      815
    Aihe