Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kysymys solarigrafiasta tietävälle!

neulis

Solarigrafiassa kun kuva on otettu purnukalla miten toimitaan sen jälkeen? Otetaanko paperi purkista pimeässä huoneessa (vai punalampun alla) ja laitetaan suoraan skanneriin? Tuleeko valokuvapaperille pitkällä ajalla jotain silmin nähtävää jälkeä vai MITEN SKANNERI LUKEE KUVAN??? Voiko samaa kuvaa skannata kahdesti vai valottaako skanneri kuvan pilalle? Mikä on "vähimmäis aika" solarigrafia kuvissa?
Pitääkö käyttää jotain erikois asetuksia skannatessa?
Tulisiko tavan kehittämättömästä neulanreikä kuvasta jotain skannattaessa?

5

1932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Solar

      Googlesta kun haet hakusanalla "solarigrafia" niin saat hyviä ohjeita

      • neulis

        hain kyllä heti googlella tietoa mutta nämä kymysykset jotka olin kirjoittanut jäivät silti pyörimään mieleeni tai kaipaisin tarkempaa selostusta..


    • Mariinda

      Itse olen ottanut paperin pois purkista hämärässä valaistuksessa ja laittanut suoraan skanneriin. Skannerin on hyvä olla skannausvalmiudessa heti. Olen leikannut mustasta kartongista ns. skannauskehyksen, joka estää ylimääräisen valon virtaamisen paperille, eli pahvi peittää skannerin lasin muutoin, mutta yhdessä reunassa on valokuvapaperin mentävä aukko. Skanneri vain skannaa kuvan ja se on vielä tässä vaiheessa negatiivina. Jos kuva on onnistunut, pystyt jo silmin näkemään sen paperin palasta. Auringon kaari on usein joko musta tai sininen. Paperi saattaa vielä toisella skannauskerralla antaa kelvollisen kuvan, mutta skannerin valo kuitenkin tummuttaa kuvaa hurjasti joten olisi suositeltavaa saada se skannattua kerralla. Vähimmäisvalotusaika solarigrafiakuvissa olisi 24h, jolloin aurinko nousee ja laskee. Lyhyemmätkin ajat käyvät, mutta silloin purkkiin ei välttämättä pääse tarpeeksi valoa, eikä auringosta piirry kuin esim. 12 tunnissa puolikas kaari joka katkee ikävästi. Skannerissa kannattaa asettaa resoluutio 300dpi. Paperin palat ovat niin mahdottoman pieniä, joten iso resoluutio mahdollistaa kuvakoon helpon suurentamisen. Tuohon neulis-kysymykseen en osaa vastata...
      Toivottavasti näistä on jotain apua! Ota yhteyttä muhun sähköpostilla, jos on lisää kysyttävää.

      • Mariinda

        niin ja se mun sähköpostiosoite on [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe