meillä 4v toinen silmä karsastaa nenään päin.Nyt käytiin silmäpolilla ja ylilääkäri määräsi 3.0 ja 3.5 vahvuiset silmälasit.lapsi ei suostu oikein pitämään,kun ei näe niillä.mitään ei ole näössä vikaa muuta.näkee kaikki,mitkä kuuluukin molemmilla silmillä.Onko muiden lapsilla minkä vahvuisia lasia määrätty karsastuksen hoitoon??optikolla ihmettelivät miten ensi lasit noin vahvat.lapsi valittaa myös edelleen pään särkyä.
karsastus ?
11
5869
Vastaukset
- äitee +4
eihän karsastus parane voimakkuuksilla vaan ihan muulla hoidolla. Onko varmaa että lapsen näkö on normaali? Ainakin itse veisin nyt toiselle lääkärille tarkistettavaksi jos kerran ei vahvuuksia tarvitse niin niistähän on vain haittaa.
Jos taas lapsi on ollut ilman vahvuuksia ja tarvitsee ne niin ensin alkuun ei todella näe niillä laseilla mitään koska silmä on oppinut tarkentamaan "zoomaamaan" ilman laseja jo pitkäänkin. Tässä tilanteessa laseja on vain yritettävä pitää mahdollisimman paljon jotta silmä oppii takaisin normaaliin olotilaan ja ne särytkin häipyvät. Tiedän lapsen jolla muuten eka vahvuus oli yli kymmenen joten ei tuo niin hurja ole..
Pyydä nyt vaikka ensiksi sairaalasta kopio papereista jotta vahvuuden idea selviää. Yleensä soitto riittää potilastoimistoon ja paperi tulee parissa päivässä. Jatkot sitten sen mukaan. - tyttö 4v
niin 4v tytöllä on diagnoosi:karsastus/amblyopia.Mutta näkö ei ole vielä huonontunut yhtään.Hän käyttää yhtä silmää kerrallaan,ei osaa käyttää molempia yhtä aikaan.Vien tytön vielä yksityiselle lääkärille tutkittavaksi.Että saa varmistua onko oikea hoito.Jos muilla samanlaisia ,niin mitkä ovat linssien vahvuudet?
- ongelma...
On tärkeää säilyttää kummankin silmän näkökyky, mutta pitäisi myös saada silmien yhteistoiminta pelaamaan. Silmien vuorottainen käyttäminen on oikein hyvä asia, johon kannattaa kannustaa.
Lisäksi pitäisi selvittää onko tarvetta karsastusleikkaukseen. Silmien lihaksia siirretään sen verran että silmät katsovat samaan kohtaan jolloin kolmiuloitteinen näkökyky pystyy kehittymään. Tämän asian kanssa on jo kiire, kouluiässä on jo myöhäistä.
- lihaksia
Lapsen perusongelma on ilmeisesti linssissä jolloin lähelle katsoessa joutuu jännittämään silmän lihaksia valtavan paljon tavallista enemmän. Yritäpä itse lukea lehteä kun pidät sitä kiinni nenäsi päässä. Hän joutuu tekemään saman katsoessaan kauas.
Jos optikko mittaa laitteellaan silmän optiikan niin hänen pitäisi nähdä sama kuin silmälääkärikin, eli millainen linssi tarvitaan. Ihmetteleminen ei hyödytä.
Karsastus on lapsellasi siis seuraus silmän rakenteellisesta virheestä, ei syy.
Näkö on niin tärkeä aisti, että tähän kannattaa uhrata aikaa useamman lääkäri- ja optikkokäynnin verran. - anya
Tyttö sai ensimmäiset silmälasit 3-vuotiaana. Meidän mielestä hän näki ihan hyvin, mutta kun alkoi olla päänsärkyä, huimausta ja kaksoiskuvia, käytimme häntä silmälääkärissä. Hän katsoi vuorotellen silmillään eli silmien yhteistyö ei toiminut. Lapselle määrättiin silmälasit, vahvuudeltaan 5 ja 6 sekä peittohoito vahvemman silmän päälle. Peittohoitoa jatkettiin kouluikään asti. Nyt tyttö on 7. luokalla ja lasien vahvuus on 5, mutta hän näkee ilman silmälasejakin. Silti hän käyttää laseja jatkuvasti. En usko, että vahvoja laseja määrätään lapsille ihan huvin vuoksi, ilman mitään syytä. Lapsilla tuo näkökyky tuntuu olevan hieman erilainen kuin meillä aikuisilla. Itse esim. en näe lukea ilman 2:n lukulaseja, mutta tyttömme näkee lukea ilman laseja, vaikka hänellä on huomattavasti heikompi näkö kuin minulla.
- marjukka
lapsi sai ekat lasit ollessaan 7kk vanha, myös karsastuksen ja huonontuneen näön vuoksi. Nyt 12-vuotiaana lasit ( 2 ja 3). Kyllä ne lääkärit tietää, mitä tekevät ja aina kannattaa kysyä miksi - jos itse ei ymmärrä.
- tyttö 4v
Nyt on käytetty tyttö yksityisellä silmälääkärillä,joka on silmäkirurgi/erikoistunut silmälääkäri.Hän sai saman diagnoosin,mutta määräsi vahvuudet 1.5 molempiin silmiin.On tosi iso ero.Ketähän tässä nyt voi uskoa?Hänen mielestä 3.5 ovat liian vahvat ja lapsi ei suostu pitämään sellaisia laseja.Jos lasit ovat oikean vahvuudet lapsi pitää niitä,kun on hyötyä niistä.Soitin sairaalan silmälääkärille,joka ei ole samaa mieltä.Hänen mielestä silmät ei korjaannu,jos ei vahvuudet ole suuremmat.Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä minä teen??Pitääkö vielä käydä kolmannella silmälääkärillä?????
- marjukka
että sait sairaalasta sen maksusitoumuksen silmälaseille (meidän kunnassa maksavat 12-vuotiaaksi asti) eli kela korvaa lasien kustannukset. Yksityisen lääkärin mielipide kun eroaa noinkin paljon ja en usko, että hän pystyy maksusitoumusta kirjoittamaan. Lasit ovat kalliita ostoksia, mutta jos rahaa on, silloinhan voit valita jomman kumman välillä. Muistaakseni piti olla oman sairaanhoitopiirin (eli keskussairaalan tai yliopistollisen) silmäpolin sitoumus apuvälineen hankinnasta.
- linjoilla olisin
marjukka kirjoitti:
että sait sairaalasta sen maksusitoumuksen silmälaseille (meidän kunnassa maksavat 12-vuotiaaksi asti) eli kela korvaa lasien kustannukset. Yksityisen lääkärin mielipide kun eroaa noinkin paljon ja en usko, että hän pystyy maksusitoumusta kirjoittamaan. Lasit ovat kalliita ostoksia, mutta jos rahaa on, silloinhan voit valita jomman kumman välillä. Muistaakseni piti olla oman sairaanhoitopiirin (eli keskussairaalan tai yliopistollisen) silmäpolin sitoumus apuvälineen hankinnasta.
Eli siis varmasti kummatkin silmälasit ovat silmille hoitoa oikeaan suuntaan. Joten ei huolta!
Itse kuvittelisin, että kun olette yksityiselle menneet ja kuvailleet oireita (jotka kenties nyt ovat hieman eri kuin aiemmin, koska lapselle on testattu uusia silmälaseja. Siis jos oikein ymmärsin?), niin uusi lääkäri on päätellyt että olette aktiivisesti käyttäneet vanhoja laseja ja että ne mahdollisesti aiheuttavat päänsärkyä. Siis ensimmäisen silmälääkärin määräämä vahvuus voisi olla varsin hyvä hoitamaan silmiä, mutta koska lapsenne ei niitä pystynytkään käyttämään, niin on pakko laskea vahvuuksia. Näin ainakin omalla kohdalla silmälasien vahvuuksia säädellään!
Sekin lienee totuus, että valitettavasti rahalla saa nykyään mitä vain, jopa terveydenhuollossa. Siispä yksityinen määrää sen hoidon, minkä haluatte.
- teemu02
Heips
Myös minulla alkoi vasen silmä karsastamaan nenään päin noin nelivuotiaana. Silmääni tehtiin ensin pieni leikkaus jota seurasi lapun pitäminen. Tämä ei kuitenkaan tuottanut tulosta vaan jouduin pitämään laseja ( 4), ettei silmä karsastaisi ja minulle tulisi migreeniä yms. Näin myös kaiken ilman laseja. Ensin lasit aiheuttivat päänsärkyä ja muuta vastaavaa, mutta vähitellen totuin sillä ne ainoa keino saada silmä katsomaan suoraan. Nyt olen 26 vuotias ja kävin 2 vuotta sitten LASIK leikkauksessa, jolla nykyisin myös plus-näkö saadaan korjatuksi. Uskoisin, että lapsesi käyttää laseja ja aikuisena mahdollisuus korjauttaa karsastus LASIK leikkauksen avulla, kuten minullakin. (tampereen mehiläisellä tietoa tästä) Nykyisin silmäni eivät enää karsasta ja voin olla laseitta. Plus-näölle tyypillistä että näkee ilman lasejakin suht hyvin lähelle ja mainiosti myös kauas. - Kriali
Hei.
Haluaisin tietoa peittohoidon toteuttamisesta, omia kokemuksia ym. Olen tekemässä opasta karsastavan lapsen vanhemmille esim. karsastuspoliklinikoilla ja haluaisin saada käytännön kokemuksista tietoa. Jos haluaisit vaikuttaa tai olla apunani tässä työssä, voisitko laittaa yhteystietosi minulle. Tämä ei tule viemään sinulta paljon aikaa. Lähettäisin sinulle helpposelkoisen kyselylomakkeen ja tietysti tulisit olemaan ensimmäisten joukossa, joka oppaan tulee saamaan käsiinsä.
Kiitokset etukäteen.
E-Mail: [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759