Hometta ilmassa, tuleeko oireita?

home sweet home

"Cladosporium - ja Alternaria -homesienten itiömäärät ilmassa ovat Etelä-Suomessa runsaita, muualla maassa Lappia lukuun ottamatta määrät ovat kohtalaisia."
"Useimmat homeallergikot voivat saada oireita Etelä-Suomessa, useat muualla maassa Lappia lukuun ottamatta."
http://vanha.sci.utu.fi/aerobiologia/suomi.html

Aiheuttavatko ilman homeitiöt samoja oireita kuin kotona oleva home? Itselläni on nyt ollut muutaman päivän (viikon?) kipua keuhoissa ja suolisto-oireita ym, enkä keksi mitään syytä niille kotona, mitään homeasunnon tavaraakaan ei ole tuotu sisälle uuteen asuntoon, pikemminkin kannettu ulos.

Ja kuinka kauan hometta yleensä on ilmassa? Siis jos oireet ovat siitä, kauanko niitä vielä pitää kestää... :(

(Kyselen varmaan tosi tyhmiä mutta olen ihan uusi homeasioissa...)

18

3473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsäläinen2

      kurkkua voi välillä kuristaa ja aamullakin keuhkoja juili. Eilen oli kyllä täällä etelässä niin sankka savu, että se oitis otti keuhkoihin. Olen juuri lähdössä pienimmän kanssa hapelle, saldon näkee ehkä sen jälkeen ja aikanakin. Varmaan tuo eilinen hometavaran löytäminenkin oli osasyynä keuhkojuilimiseen (ollut uudessa asunnossa kolmisen kuukautta) - pahvipakkaukset, minkä sisällä muovitavaraa (muovistakaan ei haju lähtenyt pesemällä, tosin meillä oli paljon sädesientäkin - eikös se läpäise muovinkin).

    • on ilmassa

      pakkasiin asti, kunnes lumi peittää maan. Muistan oireilleeni yhtenä loppusyksynä jopa niin, että kun piti muutaman päivän pakkasia oli parempi olla, mutta sitten tuli "lämpimämmät"kelit takaisin ja oireilu alkoi heti uudelleen.
      Minulle ainakin ovat ne kauheimmat kelit vielä edessäpäin, vaikka nytkin jo oireilen, mutta silloin meinaa oksennukset tulla jos pyrin ulos.

      • hilkkaliisa

        että kun viime syksy oli sateinen ja kostea niin oireilu oli todella rajua ulkona.

        Toivottavasti syksylläkään ei sada. Oireilu loppuu minullakin, kun tulee ensimmäiset pakkaset. Nollakelillä oireilen talvellakin ulkona (fusarium lumihome). Siitepöyallergiaa minulla ei ole.


      • home sweet home

        Johtuisikohan tämä oksetuskin siis homeista... luulin että on jotakin mahatautia liikkeellä.


      • home sweet home
        hilkkaliisa kirjoitti:

        että kun viime syksy oli sateinen ja kostea niin oireilu oli todella rajua ulkona.

        Toivottavasti syksylläkään ei sada. Oireilu loppuu minullakin, kun tulee ensimmäiset pakkaset. Nollakelillä oireilen talvellakin ulkona (fusarium lumihome). Siitepöyallergiaa minulla ei ole.

        Lumihome? Voi apua, sellainenkin vielä. Ulkomailleko pitää muuttaa pakoon? Kuivempaan ilmastoon? Saharaan?


      • homekouluja
        home sweet home kirjoitti:

        Johtuisikohan tämä oksetuskin siis homeista... luulin että on jotakin mahatautia liikkeellä.

        käyvien lasten vanhemmatkin luulee? Kun koulu alkaa, alkaa heti mahatauti, mutta jos se ei käy läpi koko koulua, vaan vaivaa joitakin läpi koko kouluvuoden,niin kyllä silloin pitäisi vanhempien herätä epäilemään sitä, niin tavallista vaivaa koululaitoksessa. Ja vielä, jos se mahan mongerrus vaivaa vain koulussa ja pari tuntia koulupäivän jälkeen ja kun lapsi elpyy puhtaassa sisäilmassa, niin se mahavaivakin häviää.
        Tyypillinen juttu homekoululaisilla: haet hänet kesken päivän mahakivun vuoksi pois ja pari tuntia kotona ja lapsi on täysin kunnossa. Tätä esiintyy erityisesti alkuviikosta, maanantaisin- tiistaisin. Ja syykin on selvä, siellä koulussa on ilmastointi ollut mahdollisesti kiinni koko viikonvaihteen tai sitten se on säädetty pienemmälle viikonlopuksi. Yleensähän ilmastointi on jo tavallisenakin koulupäivänä päällä vain silloin, kun rakennuksessa ollaan. Vaikeinta on heillä, jotka tulevat kasiin.


      • Nimetön
        homekouluja kirjoitti:

        käyvien lasten vanhemmatkin luulee? Kun koulu alkaa, alkaa heti mahatauti, mutta jos se ei käy läpi koko koulua, vaan vaivaa joitakin läpi koko kouluvuoden,niin kyllä silloin pitäisi vanhempien herätä epäilemään sitä, niin tavallista vaivaa koululaitoksessa. Ja vielä, jos se mahan mongerrus vaivaa vain koulussa ja pari tuntia koulupäivän jälkeen ja kun lapsi elpyy puhtaassa sisäilmassa, niin se mahavaivakin häviää.
        Tyypillinen juttu homekoululaisilla: haet hänet kesken päivän mahakivun vuoksi pois ja pari tuntia kotona ja lapsi on täysin kunnossa. Tätä esiintyy erityisesti alkuviikosta, maanantaisin- tiistaisin. Ja syykin on selvä, siellä koulussa on ilmastointi ollut mahdollisesti kiinni koko viikonvaihteen tai sitten se on säädetty pienemmälle viikonlopuksi. Yleensähän ilmastointi on jo tavallisenakin koulupäivänä päällä vain silloin, kun rakennuksessa ollaan. Vaikeinta on heillä, jotka tulevat kasiin.

        lapseni kerran pois koulusta ja toimitin lääkäriin kovan mahakivun takia. kivun syytä ei löydetty. koulu todettu "homekouluksi", ja tästä syksystä lähtien remontissa. joskin lapseni joutuu siellä vielä toistaiseksi käymään. talomme on myös homeessa, muutimme sieltä pois, mutta siellä käynnin jälkeen olen useasti oksentanut välittömästi. alussa kun vielä siellä asuimme, luulin olevani raskaana ja pahoinvoinnin liittyvän siihen...


      • aiheuttama pahoinvointi
        Nimetön kirjoitti:

        lapseni kerran pois koulusta ja toimitin lääkäriin kovan mahakivun takia. kivun syytä ei löydetty. koulu todettu "homekouluksi", ja tästä syksystä lähtien remontissa. joskin lapseni joutuu siellä vielä toistaiseksi käymään. talomme on myös homeessa, muutimme sieltä pois, mutta siellä käynnin jälkeen olen useasti oksentanut välittömästi. alussa kun vielä siellä asuimme, luulin olevani raskaana ja pahoinvoinnin liittyvän siihen...

        muistuttaakin yllättävän paljon raskausajan pahoinvointia. Juuri se etova, äklöttävä tunne, oksentaisiko vai eikö oksentaisi, kuvottava olo - nuo kai sitä parhaiten kuvaa. Ja aina se iskee takaisin, kun homeisiin törmää.


      • Anonyymi
        home sweet home kirjoitti:

        Johtuisikohan tämä oksetuskin siis homeista... luulin että on jotakin mahatautia liikkeellä.

        Varmaan johtuu.Kun limalalvot turpoaa.Näin kävi meidän pojallekkin ,kun meni homekasan ohi alkoi heti oksentamaan.


    • hilkkaliisa

      Aloin oireilla ulkohomeistakin noin 1999, kun työperäinen astmani ja allerginen nuhani ja ilmeisesti alveoliitti olivat viedä minut hautaan.

      Tämä kesä on ollut pitkään aikaan hyvä kesä. Oireilen ulkona lähinnä sateen jälkeen, mutta nyt ei ole satanut ja tänne Ouluun asti venälainen savu ei ole tullut. Helsingin ja Espoon seudulla asuvat homeystäväni voivat todella huonosti.

      Rakennuksissa olevat monet kosteusvauriomikrobit tuottavat toksiineja joita taas ulkona olevat eivät tietääkseni tuota. Ulkohomeista yskin ja vesi vuotaa nenästä ja silmiä kirvelee.

      Olin viime viikolla sairaalahoidossa ja osastolla oli hometta. Minulla meni ääni käheäksi, päätä ja silmiä särki niin etteivät edes kipulääkkeet ("tipassa" Ketorin ja Litalgin) auttaneet. Keuhkoja ja henkitorvea särki, yskin, nenää kutisi ja vesi ja lima valui nenästä, nenä oli tukossa, yökkäsin vaikka en saanut mahakivun vuoksi syödä mitään. Haju oli osastolla ihan kamala. Sädesieni haisi. Oireet helpottivat kun pääsin eri huoneeseen.

      Minä ainakin saan erilaiset oireet ulkohomeista ja rakennuksissa olevista homeista.

      Kun olin erittäin huonossa kunnossa kesällä 2003, yökkäilin keväällä ulkonakin maahomeen hajusta. Oireilu helpotti, kun nurmikko peitti maan. Jouduin olemaan koko kesän ja syksyn 2003 ja vielä seuraavan kevään 2004 koko ajan sisällä rajun oireilun vuoksi.

      Tästä kesästä olen nauttinut, paitsi nyt tuo suolisto oireilee ja antibioottien vuoksi en saa olla auringossa. Minulla oli 10 päivän tabletti antibioottikuuri (kahta erilaista) noin kuukausi sitten ja oireilu tuli entistä rajumpana takaisin, niin että jouduin antibiootti-"tippaan" sairaalahoitoon 16.-20.8.2006. Tämän viikon syön antibiootteja (kahta erilaista) tabletteina ja aurinkoa on vielä vältettävä.

      Meillä homesairailla on erilaisia sairauksia ja oireilu on yksilöllistä. Joissakin kohteissa saan välittömän astmareaktion ja joissakin kohteissa saan astmakohtauksen kahden tunnin kuluttua. Joissakin homekohteissa tulee hirvittävät nivelkivut, päänsärky ja silmäsärky astmakohtauksen ja vesinuhan lisäksi. Riippuu kosteusvauriomikrobeista (homeet, hiivat, bakteerit). Minulla on myös varastopunkkiallergia.
      Varastopunkkeja on aina siellä missä on homeitakin.

      Runsaasta astmalääkityksesta ja allergialääkityksestä huolimatta en voi olla homepaikoissa ja oireilu on loppuelämäni kestävää.
      Homeita on vältettävä niin kauan kuin elän.

    • home sweet home

      Sellainen kysymys vielä, kun en aiemmin ole tajunnut seurata siitepölytiedotetta, että koska hometta alkoi olla ilmassa? Kiinnostaisi tietää osuuko se samaan aikaan oireiden pahenemisen kanssa...

      • homekorva

        Juhannuksesta alkaa Cladosporium ja Alternaria kausi.. Se tulee siitä, kun luonnossa alkaa mädäntymiset ym.

        Siitä se pikkuhiljaa nousee se (C ja A;n)pitoisuus..

        Mulla oireet seuraa osittain samaa kaavaa..

        Silmien kirvely. Hengenahdistus. Kuristava tunne. Vesinuha. Kuivaa yskää. Iho oireita.

        JOO, saan kyllä myös astmakohtauksia. Koska hengitys menee tukkoon. Ja avaava auttaa.

        Toisaalta.. keväällä yms.. rakennuksissa...
        Välillä saan sädesieni altistukses tärinät, heikotus, oksetus, ripulikohtaus, yskänpuuskia.

        Keuhkoja!! särkee sairaasti. Vaikka niissä ei oo tuntoa?? Mikä se voi olla sit.. Keuhkoa ympäröivät lihakset vai kudokset? No jokatapauksessa.

        Ja hengittäminen sattuu! Alilämpö iskee sit 35 ja jatkuu lievällä lämmönnousulla,. n, yli 37.

        Nivelet särkee ja on kankeat, näköhäiriöitä. Putkinäkökohtaus. (viime viikolla viimeksi tosi paha)Sormet ei toimi. Kömpelyys, huimaus ym.

        Ne sit menee ohi päiväs -- viikos.. riippuu ain tilanteesta.


      • peikko77
        homekorva kirjoitti:

        Juhannuksesta alkaa Cladosporium ja Alternaria kausi.. Se tulee siitä, kun luonnossa alkaa mädäntymiset ym.

        Siitä se pikkuhiljaa nousee se (C ja A;n)pitoisuus..

        Mulla oireet seuraa osittain samaa kaavaa..

        Silmien kirvely. Hengenahdistus. Kuristava tunne. Vesinuha. Kuivaa yskää. Iho oireita.

        JOO, saan kyllä myös astmakohtauksia. Koska hengitys menee tukkoon. Ja avaava auttaa.

        Toisaalta.. keväällä yms.. rakennuksissa...
        Välillä saan sädesieni altistukses tärinät, heikotus, oksetus, ripulikohtaus, yskänpuuskia.

        Keuhkoja!! särkee sairaasti. Vaikka niissä ei oo tuntoa?? Mikä se voi olla sit.. Keuhkoa ympäröivät lihakset vai kudokset? No jokatapauksessa.

        Ja hengittäminen sattuu! Alilämpö iskee sit 35 ja jatkuu lievällä lämmönnousulla,. n, yli 37.

        Nivelet särkee ja on kankeat, näköhäiriöitä. Putkinäkökohtaus. (viime viikolla viimeksi tosi paha)Sormet ei toimi. Kömpelyys, huimaus ym.

        Ne sit menee ohi päiväs -- viikos.. riippuu ain tilanteesta.

        astmalääke ei vaikuta tilanteeseen, vaikka kuinka ottaisin. happi ei tahdo kulkea. sen on siis pakko olla sitä homepölykeuhkohommaa. vielä viikko ennen koulun alkua juoksin tunnin lenkkejä. keuhkot on pirun kipeät, niin etten voi puhaltaa edes peffejä kuin kerran päivään. lämmönsahailut, tärinät ja vilustukset kyllä menee täysin siihen alveoliitin oirekuvaukseen.


    • Homeherkkä

      Mittatikkuilijat käsittelevät ilmakuutiossa olevia hiukkasia. Siitepölyallergikon kannalta siitepölyjä ja kosteusvasuriomikrobiallergikon kannalta VAIN kahta homelajia.

      Tiedegurumme kertoilevat, että grammassa multaa on alle kymmenentuhatta mikrobia, eli erilajisia homeita, sädesieniä, hiivoja ja bakteereita.
      Tiedegurujemme mukaan esim. homelajeja on olemassa kuusikymmentä-satatuhatta ja sama näyttää koskevan myös sädesieni-, hiiva-, bakteeri- ja viruslajistoa. Jokaisella bakteerillakin sanotaan olevan oma viruksensa ja jokaisella kasvilla sanotaan olevan omat homeensa.

      Kun kysyit, että aiheuttavatko ilman homeitiöt samoja oireita kuin kotona oleva home, niin sanoisin tuohon, että yksikään ihmisen rakentama rakennus ei pysty ITSESSÄÄN tuottamaan HOME- EIKÄ MUUTAKAAN MIKROBILAJISTOA, mitä ei ole JO OLEMASSAOLEVANA, eli EVOLUUTION TUOTANTONA.
      Eli mikäli rakennuksen ns. kosteusvauriomikrobi/-mikrobit aiheuttavat allergisoitumisen, niin immuunijärjestelmän herkkyystasosta riippuu missä määrin se sietää lumettoman ajan monilajista mikrobialtistusta.
      Ja ensimmäiset pakkaset takaavat sen, että luonnonhomealtistus kuten muukin luonnon tuottama mikrobialtistus päättyy ja kosteusvauriorakennus takaa sen, että altistus yhä edelleen jatkuu (myös kuivattuna) suurempana ja tiivistyneenpänä kuin luonnon tuottama mikrobialtistus.

      Tohon mainitsemaasi "keuhkokipuun" en osaa sanoa mitään, Itselläni saattaA kirvellä niin nenän limakalvoja kuin keuhoputkiakin altistuksen jälkeen, josta tiedän jatkumon. Homeastmaatikkokonkarit ovat kertoilleet tällä palstalla altistuksen aiheuttamista keuhkokivuistaan, joka tarkoittaa homealtistuksen keuhkoissa aikaansaaman tulehdusreaktion seurausta.
      Oletko astmaatikko tai tuleva sellainen? Eli käytätkö JO antihistamiini- astmalääkitystä?

      Mitä mainitsemaasi suolisto-oireiluun tulee, niin sanoisin, että mikä tahansa antigeeni, jota immuunijärjestelmä ei pysty käsittelemään saattaa aiheuttaa myös suolitason oireilua.
      Kun esim. tietty hajuste saa immuunijärjestelmäni valtoihinsa alan miettiä oksennanko vai ripuloinko (ripuli ilman mahakipuja).
      No tähän mennessä vielä olen selvinnyt ripuloinnilla koskien myös ns. kosteusvauriomikrobialtistusta kuten moniallergikkona kohtaamaani muutakin allergeenialtistusta.

      Lukiessasi tätä palstaa olet varmaan huomannut, että homeallergikot saattavat joutua kanssakäymiseen niin refluksitaudin kuin helicobateerinkin kanssa.

      Kun sinulla on ollut muutaman päivän, viikon ajan kipua keuhkoissasi ja suolisto-oireita, niin mietippä, mikäli olet homeallergikko, missä olet homealtistanut itseäsi?

    • peikko77

      jos siis kotisi on puhdas. Minulla alkoivat heti pahat, pahat suolisto-oireet, kun menin tuonne kouluun kokeilemaan. ILmapuhdistaja on nyt kokeilussa, pahalta vain näyttää, pitäneekö ongelman poissa.

    • alkoivat oireet minulla heti viime viikon alussa, kun E-Suomessa vihdoin satoi yli kahden kuukauden tauon jälkeen. Oireina hillitön yskä puuskina, limannousu keuhkoista, nuha. Ei ainakaan toistaiseksi mitään tärinöitä, kuumetta tms.

      Ulkoilma on jotenkin paksua, kauhea homeen haju tuntuu ilmassa. Varsinkin aamut ovat hirveitä, kaste maassa, sumua, yöks.

      Vielä aiemmin kesällä voin aina ulkona paremmin kuin sisällä, nyt on toisinpäin.

      Saharaan muuttoa olen minäkin miettinyt. Mitä tästä tulee, jos on vuodesta toiseen tämmöistä? Eihän täällä rannikolla välttämättä tule niitä pakkasiakaan, sataa vaan vettä yleensä vuoden ympäri.

      • Jegsie

        Viime viikolla alkoi heinän siitepölykausi.


    • AHDISTAA

      Sairastuin vuonna 1997 maatilalla homepölykeuhkoon. Karjanhoidon ja navetassa työskentelyn lopettamisen jälkeen olen pärjäillyt pieniä "muistutuksia" asiasta lukuunottamatta melko hyvin. Nyt viime viikon, kesän ensimmäisen sateen jälkeen, on vanhat oireet palanneet miltei yhtä pahoina, kuin silloin kun homeallergia todettiin. Kai tämän kanssa naimisissa ollaan lopun ikää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe