Uuden pösön (206) öljytaso on laskenut sisämittarin mukaan kaks "palloa" 5000km aikana. Minusta sen on kohtuullisen paljon. Onko kokemuksia asiasta?
Uusi 206 syö öljyä??
12
3817
Vastaukset
- öljyä
Uusi moottori voi syödä öljyä sisäänajovaiheessa ja senkin jälkeen merkistä riippumatta. Vasta kun on ajettu paljon enemmän kun 5 tkm voi alkaa päätellä jotain mille tasolle mahdollinen öljynkulutus tulee asettumaan.
Ja sisäänajovaiheesta riippuu h-vetin paljon miten auto tulevaisuudessa käyttäyttyy öljynkulutuksen suhteen, jos ei pittaa asiallisesta sisäänajosta, maksaa enemmin tai myöhemmin ( useimmiten enemmin ) sen hinnan että kone syö mukavasti öljyä.
Jenkit ovat luku erikseen, ne ovat työstettyä valmiiksi niin väljiksi ettei sisäänajoa tarvita, kun eurooppalaiset ja japsit tarvitsevat sisäänajoa, riippumatta mitä "asiantuntijat" puhuvat nykyaikaisista valmistusmenetelmistä jne. Tosiasiaa ei voida muuttaa, tiukasti koneistettu kone täytyy sopeuttaa liikuvat siskalunsa toisiinsa huolellisesti suoritetun sisäänajon aikana. Jos heti alkaa revittää mistään piittaamatta kun auto saadaan tehtaalta, well, silloin todennäköisyys että kone syö öljyä kasvaa tuntuvasti.
Valmistajasta riippumatta pidetään että litra / 1000 km on täysin hyväksyttävä öljynkulutus .....- Ei kukaan pidä
Ei kukaan pidä normaalina 1l/1000 km:n öljyn kulutusta. No ehkä jossain MB:n manualissa kerrotaan tuollaisen järkyttävän kulutuksen olevan normaalia, mutta eihän nyt voi olettaa, että nykyauto saisi viedä 10 000 km:n matkalla 10 litraa öljyä. Sitähän joutuisi lisämään koneeseen jopa 500 km:n välein, jos öljyn mittatikun ylä ja ala-rajan väli on 0,5 litraa. Useimmissa autoissa tuon öljyvälin määrä on 0,5 - 1 litra. Olishan se "hauska" ajella autolla, joka veisi litran/1000 km. Itsekkin lisäilisin öljyä yli 30 kertaa vuodessa, eli käytännössä lähes joka kerta kun käyn tankilla... mielenkiintoinen "auto"?
- öljyä
Ei kukaan pidä kirjoitti:
Ei kukaan pidä normaalina 1l/1000 km:n öljyn kulutusta. No ehkä jossain MB:n manualissa kerrotaan tuollaisen järkyttävän kulutuksen olevan normaalia, mutta eihän nyt voi olettaa, että nykyauto saisi viedä 10 000 km:n matkalla 10 litraa öljyä. Sitähän joutuisi lisämään koneeseen jopa 500 km:n välein, jos öljyn mittatikun ylä ja ala-rajan väli on 0,5 litraa. Useimmissa autoissa tuon öljyvälin määrä on 0,5 - 1 litra. Olishan se "hauska" ajella autolla, joka veisi litran/1000 km. Itsekkin lisäilisin öljyä yli 30 kertaa vuodessa, eli käytännössä lähes joka kerta kun käyn tankilla... mielenkiintoinen "auto"?
Ei kukaan järkevä ihminen pidä 1 l/ 1000 km järkevänä, mutta autojen maahantuojat kylläkin, sillä tavalla he säästyvät monelta isolta korjaukselta ;)
- näin on
öljyä kirjoitti:
Ei kukaan järkevä ihminen pidä 1 l/ 1000 km järkevänä, mutta autojen maahantuojat kylläkin, sillä tavalla he säästyvät monelta isolta korjaukselta ;)
siinäpä keskustelua autoista tietävän ja tietämättömän välillä. öljyn kulutus voi olla kuten viestissä kerrottiin! autokin on vain "kone/laite", mutta meillä suomessa sitä jotkut pitävät pihallaan vain naapurin kiusaksi!
"vaikka leipä loppuisi, niin autoa vaihdetaan" - Ei kukaan pidä
näin on kirjoitti:
siinäpä keskustelua autoista tietävän ja tietämättömän välillä. öljyn kulutus voi olla kuten viestissä kerrottiin! autokin on vain "kone/laite", mutta meillä suomessa sitä jotkut pitävät pihallaan vain naapurin kiusaksi!
"vaikka leipä loppuisi, niin autoa vaihdetaan"Siis toki uutena voi joku auto syödä aika reippaastikkin öljyä, mutta kyllä sen öljynkulutuksen pitäisi loppua käytännössä aika vähäiseksi viimeistään 20 000 km:n kohdalla. Eli sen jälkeen pitäisi ehjällä koneella pystyä ajamaan 15 000 km:ä ilman öljyn lisäämistä. Mielestäni litra/10 000 km:ä on yläraja normaalille öljynsyönnille sisäänajon jälkeen, pois lukien tietty paljon ajettu kone.
Ja litra/1000 km:ä on aivan käsittämättömän paljon (sisäänajon jälkeen!), sillä jos auto syö bensaa 6 l/100 km ja tuolle matkalle desin öljyä, niin tämä tarkoittaa, että auto on kuin 2-tahtinen konsanaan ja käyttää siis lähes 2%:sta seosbensaa.
Eli ei ihan uuden auton öljyn kulutusta tarvitse säikähtää, mutta ei sitä öljyä pitäisi enää juurikaan kulua, kun mittarissa on 15000-20000 km:ä. Tai muuten ko. koneessa on jotain vikaa tai suunniteltu DRR:ssä....
- 206:n omistaja
omalla 206:a on ajettu 60.000km, eikä se ole missään vaiheessa juurikaan kuluttanut öljyä. Vaihdan öljyt 15.000 välein, eikä siinä välissä ole kertaakaan joutunut lisäämään öljyä. Muutenkin se kojelaudassa oleva mittari "falskaa" aika paljon, riippuen vähän miten auto on parkissa, jompi kumpi pää ylempänä, saattaa mittari näyttää isojakin heittoja. Se mittari on vain suuntaa-antava, kyllä se varsinainen tarkastus kannattaa edelleenkin tehdä mittatikusta.
- citikka
Citikkapalstalla on silloin tällöin keskusteltu uusien Xsarojen öljynkulutuksesta. Oma Xsaranikin söi uutena öljyä, mutta syynä oli selvä vuoto, joka ilmeni auton alle ilmestyvistä läikistä.
- vilari
Citikan öljyn kulutuksesta asia mun mieleen tulikin, sillä Veho on tehnyt Xantiaan
koneremontteja jos öljyn kulutus on ollut sisäänajon jälkeen korkeella tasolla (kunhan asiakas sitä osaa vaan vaatia)! Pösö ja citikka taas ovat aika läheisiä nykyään, joten samoja ongelmia saattaa olla. Uskoisin
että kolutus on minullakin ihan normaalia 10-20 tkm jäljeen ja toisaalta kun ottaa huomioon nykyiset huoltovälit niin suurta se ei voi ollakkaan (tai ainakin se on helppo huomata)! Mahtaakohan eri moottorivaihtoehtojen väliillä olla suuria eroja? Itselläni on 1.6. Kiitos kommenteista joka tapauksessa....- citikka
Öljyvuotoinen Xsara on juuri 1.6:n koneella. Kyse on siis kai samasta moottorista (110 hp). Vikaa etsittiin Vehossa useaan otteeseen, mutta lopulta syyksi paljastui sylinterinkannen valuvika. Vuoto loppui kun kansi vaihdettiin (takuuna tietysti).
- 206 1.4
Sama juttu, öljyä kuluu n. 1.3l/ 100km. Minulle suositeltiin jäykempää öljyä käytettäväksi, nyt sae 30 koneessa, ja kulutus putosi 0.7 litraan/1000km. Autolla ajettu nyt 12000km.Edellinen kulutti noin saman määrän, mikä on aika normaaalia huollon mukaan.
- vilari
Minusta tuo 1.3/1000km litraa on liikaa! Eli olisko syytä ryhtyä toimenpiteisiin? Kattelen nyt omalta kohdaltani sisäänajon verran asiaa. Seuraava huolto tulee siis 10t kohdalla. Jos 10t-30t huoltovälin jälkeen ei kulutus pienene niin tutkitutan asian. Tuo citikan kansivika 1.6 koneissa (110hv), voi tosiaan periytyä pösöönkin....?!?
- Anonyymi
Joks toyotaa imee voiteluainesta ylenpalttisesti ja vaatisi tuhansien dollareiden remontin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063