Oliskohan kellään mitään sopuratkaisua tähän parveketupakointi asiaan?
Tottahan se on että tupakansavu on terveysriski sekä sille joka polttaa että muille jotka joutuu passiivisesti sitä hengittämään. Tupakoitsija itse valitsee riskeeratako terveytensä mutta kanssaihmiset ei voi valita jos se savu leijailee partsin kautta sisälle tai vastaavaa..
Mutta parveke kuuluu kotiin, oli se sitten vuokra-asunto tai omistusasunto ja saahan sitä kotonaan polttaa jos haluaa?Muuallahan se on kohta kielletty, ja sisällä polttaminen levittää savua ja hajua vielä nopeammin muihin asuntoihin!
Mutta tietenkin samalla tavallahan jokainen saisi rauhassa istuskella parvekkeella ilman että tukehtuu tupakansavuun, varsinkin astmaatikoille se on todella paha juttu!!Ja lapsille jotka myöskin usein leikkii parvekkeella, elämä vasta alussa ja heti passiivisesti"tupakoimassa"....
Ja eihän me kaikki voida omakotitaloon muuttaa, loppuu tontit kesken.. :)
tupakoitsija itsekin
18
1254
Vastaukset
- ----------------
minusta parveke tupakointia ei saisi kieltää, koska tupakka on suomessa laillista niin sitä pitäisi saada käyttää omassa kodissaan. jos se savu häiritsee niin pitääkö sitä jäädä haisteleen tai pitää sitä parvekkeen ovea auki. jos asunnossa on esimerkiksi liian kuuma niin kannattaa ottaa yhteyttä huolto yhtiöön ja pyytää tekemään asialle jotain. suurin osa tupakoitsioista ei todellakaan haluaisi polttaa ollenkaan muttei pysty lopettamaan koska se hyvin vahva riippuvuus.jos parvekkeella ei saisi enään polttaa niin mitä tekee liikuntarajoitteinen ihminen, voi olla vähän liikaa pyydetty kulkemaan tunnin välein pihalle tai vanhusta joka pelkää lähteä pimeällä ulos tai äitiä jonka pieni lapsi nukkuu entäpä kun ruoka on uunissa, lähdet ulos ja jää avaimet kotiin. mitäpä sitten kun ihmiset rupee polttamaan pihassa, samanlailla se haju leviää, entäpä esimerkki minkä lapset näkee ku talon kaikki aikuiset polttavat pihassa. sitten astmaatikot sun muut pahimmat valittajat,ensinnäkin se savu laimenee ilmassa lähes haitattomaksi mutta haju jää, ja muistetaan myösettä myös astmaatikkojen joukosta löytyy tupakoitsioita. ja jos on tosi paha astma niin sitä ovee ei kannata pitää muutenkaan auki pakokaasujen muiden saasteiden takia. olen pahoillani että poltan parvekkeella, en tee sitä kiusatakseni naapureita vaan siksi että olen riippuvainen ja rullatuolissa, ulos lähteteminen esim. talvella lumi hankeen parin tunnin välein on lähes mahdotonta.
- täyttä paskaa
etteikö sitä muka pystyisi lopettamaan vaikka haluaa. Tämä on niin monta kertaa kuultu tekosyy. Jos sitä todellista halua on, niin ei se mikään ongelma ole. Omaa heikkoutta jos ei jotain pysty päättämään ja pysymään siinä! Vain pelkkä päätös ja that's it! Ja turha vetää jotain lääketieteellisiä tuloksia tähän rauhoittamaan omaa heikkouttaan. Kaikki on mahdollista jos sitä tahtoa vain on. Useimmilla lopettamaan haluavilla sitä ei kuitenkaan todellisuudessa ole.
- lopettanut
täyttä paskaa kirjoitti:
etteikö sitä muka pystyisi lopettamaan vaikka haluaa. Tämä on niin monta kertaa kuultu tekosyy. Jos sitä todellista halua on, niin ei se mikään ongelma ole. Omaa heikkoutta jos ei jotain pysty päättämään ja pysymään siinä! Vain pelkkä päätös ja that's it! Ja turha vetää jotain lääketieteellisiä tuloksia tähän rauhoittamaan omaa heikkouttaan. Kaikki on mahdollista jos sitä tahtoa vain on. Useimmilla lopettamaan haluavilla sitä ei kuitenkaan todellisuudessa ole.
Itse lopetin 3 kuukautta sitten tupakoinnin, ja helppoa se ei ole ollut, tahtoa on mutta tekee vieläkin mieli tupakkaa. Olen kuullut myös ihmisistä jolla tekee vielä kymmenien vuosien jälkeen mieli tupakkaa, joten ymmärrän että kaikilla ihmisillä ei ole voimaa tarpeeksi taistella vastaan, ja jotkut idiootit eivät edes haluaisi lopettaa. Ei tupakointi ole myös täysin omaa syytä vaan aivopesulla on myös oma osansa, esim. Elokuvat joissa näytetään kuinka coolia on polttaa, itse aloin polttaa juuri samasta syystä koska halusin näyttää "kovalta jätkältä" . Olin uhri ja nikotiinin vanki kymmeniä vuosia ennen kun pääsin irti, eikä helppoa ole ollut,eikä se varsinkaan auttanut kun kyselin netistä neuvoja lopettamiseen niin samallaisia älykääpiöitä antoi samanlaisia neuvoja: lopetavaan, pelkkä päätös vaan riittää, mutta oliskin se noin helppoa, onneksi joku viisaampi suositteli kokeilemaansa terapiaa, koska se todella auttoi pahimman yli. Muistaakaa kaikki että nikotiini riippuvuus on sairaus, eikä kaikki parane siitä.
- Taneli_O42
täyttä paskaa kirjoitti:
Kuuskytä vuotta tuli savusteltua. Useita kertoja tupakkilakko päälle. Täytyy myöntää: Lakko on helppo nakki.
Lopetus ehkä hieman kysyy hermoja. Sanon samantien: Useimmille jannuille de passar inte. Arvon lukijat, olette ehkä hieman ruotsinkielestä perillä.
Parveketupakointi aiheuttaa yläpuolella olevlle asukeille vittumaisen tunnelman jos heillä on parvekelasitus, vaikka itse polttelevat juhlapäivi ja muutoinkin aiheen ilmaantuessa.
Klubi 77 Viipurissa 1939 - aatelkaas sitä
että kun nää kukkahattutätit saa sen parveketupakointikiellon pystyyn.
Porukat alkaa tupakoida sisällä.
Ja keskusilmanvaihto levittelee savut sitten
joka kämppään.
Ja sisätupakointia kun ei pysty millään valvomaan, millas kyttäät kun naapuri vetää verhot eteen ja pistää kessun palamaan. Ja jos aletaan kuulustelemaan niin en minä mutta naapuri.
Milläs todistat ettei näin ollut.
Elikkä partsitupakoinnin vastustajat; pitäkää varanne ettei hommanne johda ojasta tosipahaan allikkoon. - se on mahdotonta!
täyttä paskaa kirjoitti:
tupakkaan jää koukkuun, siitä ei pääse irti vaan sormia napsauttamalla!! niitten on vaikea sitä ymmärtää jotka ei tupakkaa polta.itse en polta, mutta sen voin vaan sanoa että ei siitä pääse irti noin vaan, mutta jos sitä tahtoo niin silloin pitää olla sitä tahdon voimaa!!
ja ap:lle
kannattaa miettiä haluaako sitten kerrostalossa elää. osta omakoti talo. eihän se ole kivaa että tupakan savu leijailee pitkin kotia ja parveketta, mutta varmaan se tiesit mun sinne muutit asumaan?! se on mahdotonta että ihmiset ramppaa pihalla polttamassa, sitten joka taas valittaa täällä kun kamala kolaaminen kuuluu käytävältä!! - vetää?
aatelkaas sitä kirjoitti:
että kun nää kukkahattutätit saa sen parveketupakointikiellon pystyyn.
Porukat alkaa tupakoida sisällä.
Ja keskusilmanvaihto levittelee savut sitten
joka kämppään.
Ja sisätupakointia kun ei pysty millään valvomaan, millas kyttäät kun naapuri vetää verhot eteen ja pistää kessun palamaan. Ja jos aletaan kuulustelemaan niin en minä mutta naapuri.
Milläs todistat ettei näin ollut.
Elikkä partsitupakoinnin vastustajat; pitäkää varanne ettei hommanne johda ojasta tosipahaan allikkoon.keskusilmanvaihto vetää käryt pois EI levitä sitä muualle.
Savusta vain oma kämppäsi. - laillista
Niin on alkoholikin laillista muttei sekään ole terveellistä liikaa käytettynä.
Savu nousee muuten ylöspäin jollei kukaan yksisoluinen aivoton ole huomannut.
Vallankin parveke lasit korostaa tätä koska savu nousee raoista ylöspäin eikä leviä yhtään ulospäin.
On astmaatikon TYHMYYTTÄ jos tupakoi pääseepähän nopeammin puupalttooseen.
Se on häpeä kun pienen lapsen äiti tupakoi lasten nähden.
Sossua pitäisi kieltää tupakan tuonti kuten alkoholinkin on tehty.
Lankkuaidalle vaan kaikki parveke tupakoitsijat. - annyy
täyttä paskaa kirjoitti:
olen siltä osin samaa mieltä että lopettaa voi jos oikeasti sitä haluaa. en kuitenkaan ymmärrä miten tästä tupakka asiasta on paisuteltu näin suuri asia. enemmän minua haittaa naapureiden känninen räyhääminen ja meteli kuin tupakansavu joka leijailee tuulen mukana n. kahdessa sekunnissa hevon helvettiin. ja se että ei se savu jää tekemään pesää mun asuntoon vaan aika nopeasti se siitä lähtee samalla tavalla kun on tullutkin. viel tuohon ihan ensimmäiseen viestiin että kannattaa niitä lapsia sitten vahtia kun antaa niiden leikkiä parvekkeella. meillä sattui ikävä tapaus kun yläkerrasta (kolmas kerros) parvekkeelta tippui tyttö alas. tunti elvytettiin ja sitten vietiin sairaalaan.....että kannattaa katsoa lasten perään. pahempiakin vahinkoja voi käydä kuin se että he näkevät naapurin sedän tai tädin tupakalla....
- niin!
Tänään oli lehdessä (en muista missä) kuvia parvekkeista, jotka olivat parvekekilpailussa. Tuli niin surullinen mieli. Minäkin olisin halunnut laittaa parvekkeelleni vaikka mitä. Olisi sitten ollut kiva kesällä istuskella kauniilla parvekkeella. Vaan tiesin sen aivan turhaksi! Ei siellä parvekkeella voi viettää aikaa kuin hetken, jo leijailee alakerrasta karmea tupakansavu. Äkkiä sisään ja ovet kiinni. Ihan suotta laittaisin rahaa kukkiin ja huonekaluihin. Joten minulla on parvekkeella vain tuoli, jossa istun aina muutaman minuutin.
- joskus lueskelee
Entäs kun istut ja lueskelet parvekkeellasi, yläpuolelta pudotellaan tuhkaa ja tumppeja. Parasta oli, kun tipahti tupakansytytinkin alas.
Siinä nojaillaan parvekkeen kaidetta vasten ja sauhutellaan.
Mulla on puulattia ja kankaiset tuolipääliset sekä aurinkovarjo. Pelottaa, että syttyy palamaan noista tumpeista.- se juuri
on yksi riskitekijä, että kohta on alakerran naapurin parveke tulessa! Monella on just mattoja ja kankaisia tuolinpäällisiä.
pitäisi ainakin saada ihmiset tajuamaan käyttää tuhkakuppia ja ettei tosiaan roikuta siinä reunalla kun poltetaan!!
- ketjusta että
Siis parvekelasit on ratkaisu tähän ongelmaan. Ne vaan kiinni.
- edes olla
niin tiiviit, ettei savut pääse tulemaan. Täytyy olla rakoja. Eikä ne parvekelasit ole tupakoitsijoiden takia laitettu!
- Lisbetti
Olen itsekin tupakoitsija. Tupakoin parvekkeella, en sisällä huoneistossa. Muutin vuokra-asuntoon, jossa oli poltettu sisällä. Hirvee katku! Asunnon seinät oli maalattu ennen edellisen asukkaan muuttoa, mitä hyötyä, kun oli vedettu kessua perään!? Isännöitsijän mukaan kukaan ei ollut tehnyt sinne lopputarkastusta edes.
Jouduin maalaamaan seinät ja katon kahteen kertaan. Ei auttanut hajuun sekään. Lopulta suostuivat otsonointiin, auttoi hetken, kun asunnossa leijaili siitä tullut katku. Hajun hälvetessä tupakan lemppa iski jälleen jostain vain läpi.
Aina kun tuli kotiin, haju iski sieraimiin jo eteisessä. Lisäksi välillä keittiön ilmastointikanavasta pukkasi naapurin röökinsavut huoneistoon. Polttivat meinaan sisällä.
Asuin huoneistossa noin vuoden, nyt muutin uuteen kämppään, ihanaan hajuttomaan ja puhtaaseen. Olen joutunut pesemään kaikki vaatteeni( kaikki liinavaatteet yms.) muuton yhteydessä ennenkuin olen voinut laittaa ne komeroon, koska niihin on hajut tarttuneet enkä ole halunnut laittaa niitä kaappiin haisemaan.
Edellisistä naapureistani tuli mieleeni, eikö olisi kuitenkin järkevämpää kieltää sisällä tupakointi..? Mietin vaan niitä pieniä lapsia, jotka joutuvat savua hengittämään sisällä.
Lisäksi asuntojen remppakustannukset ovat sauhuttelijan jäljiltä melkoiset.
Ja onhan ne hölmöjä, jotka ei osaa käyttää tuhkista parvekkeella, olen nähnyt niitäkin, joilla parvekkeen lattia toimii tuhkuppina.
Sellattis vaan... - ei ratkaisua?
no mites nyt lämpimään aikaan kun ikkunat on pakko olla auki ja alakerrna naapurin savut tulee suoraan makkariin lasten naamoille.
- Niinpä..
Tupakan haju kantautuu sisään huolimatta siitä, onko parvekkeen ovi tai ikkunat auki. Ikkunoissahan on sellaiset korvausilma-aukot, joista tupakanhajua tulee yhtälailla, lisäksi kerrostaloissa sitä tulee ilmanvaihtokanavasta (jotkut polttaa sisällä) ja käytävästä. Asuminen menee pitkälti siis tupakoivien mukaan, ei voi pitää edes parvekkeen ovea auki ja vaatteet haisee miltei siltä kuin polttaisin itsekin. Ei se ole pelkästään siitä kiinni, että pitää ikkunaa tai parvekkeen ovea auki. On kummalista että asialle ei voida tehdä mitään, vaan joutuu pakosta savua haistelemaan. Olisi sama mennä tekemään useita kertoja päivässä sellaista ruokaa naapuriin, jonka hajua ei voi sietää/on sille allerginen. Haistele sitä sitten!
Itse olen joutunut aloittamaan allergialääkityksen hajuhaittojen vuoksi..eihän tässä ole mitään rajaa. Melko lapsellinen töksäytys, että osta omakotitalo, niinhän sitä ostaisi varmasti jos olisi mahdollista! - Vikaa korvien väliss
Noilla toisilla tupakoitsijoilla kun tahtoo olemaan vikaa myös yleisessä siisteydessä ja ymmärryksessä. Roskat ja tumpit heitellään mihin sattuu ja poltellaan vielä rappukäytävissäkin, eli savut sitäkin kautta huoneisiin. Sitten kun otetaan purkit kaljaa niin nekin rapunpieleen, tiedä mistä peräkylästä ovat kotoisin. Roskaaminen on laitonta ja toisten häiritseminen samaa linjaa.
Jotkut asiantuntijat ovat laskeskelleet, että tupakoitsija polttaa elämässään yhden omakotitalon verran rahaa, niin pakko monen on sitten tulla kerrostaloon vuokralle, ymmätäkää nyt heitäkin. Toinen tyhmä vuokraa asunnion sitten näillle käryttäjille, niin syyttäköön itseään jos kämppä sitten haisee.
Sitten löytyy myös fiksumpia tupakoitsijoita joden savut eivät häiritse muita ihmisiä, eikä tumpit lentele pitkin pihoja, arvostus myös heille. Ottakaa naapurit huomioon ja eläkää sen mukaan. Toisille ei mene järki perille,ei sitten kirveelläkään, lineekö nuo jotakin aivovammaisia.
Menkääpä käymään vaikka virossa niin tumpit ovat pääosin poissa kaduilta ja porukka pitää huolen ympäristöstään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124370MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862230Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011451Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5968
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888