Seilaa siltojen alla

Jamo

Terve! Olemme vaimon kanssa hankkimassa perheelle ensimmäistä purjevenettä. Olemme aiemmin liikkuneet moottoriveneillä, mutta nyt tekee mieli kokeilla purjeita. Seilaisimme pääasiassa Päijänteellä, jossa tunnetusti on matalia (11m), ja vielä matalampia siltoja siltoja. Viisihenkiselle perheelle soveltuvissa veneissä vaan korkeudet tuppaavat olemaan reilusti enemmän. Onko maston kaataminen/kallistaminen kovinkin hankala ja hermoja raastava homma? Kaikissa veneissähän ei ole valmiina mastonkaatojärjestelmää joten onko sellaisen rakentelu vaikeaa? Vai kannattaako sittenkin hankkia riittävän matalalla mastolla varustettu vene? Olisin kiitollinen asiallisista neuvoista.

16

3883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma hommansa

      jos reiteillä on monta siltaa, alkaa homma käydä rasittavaksi.

    • ei vaikeeta

      Ei mastonkaato kovin vaikea homma ole. Mutta: Finn 26 (toppirikillä), H-vene, Avance 24 ja 245, Guy 22, Guy 27, Balans 65 ja 66, .. menevät näiden 11 m siltojen ali ainakin. Kaiketi myös Sunwind 27, FinnFlyer 27, Lohi 25. Ohlsson 29 jollain toppirikillä. Scamper 22 ja FE 74.
      Mutta jos matonkaatosysteemin hankit, niin myös Keiteleelle pääsisit, masto kannella. Sitten kilpavirityksissä tahtoo olla, ettei kaadettavan mastosysteemin takilaa tahdo saada riittävän kireäksi.
      Karisalmessa kun on leveyttä, niin olen nähnyt siitä ajettavan myös kallistamalla, siis puomi ulkona, ja "painolastigastit" puomin päällä painona. Ja koneella läpi.

      • Tehin Pursiseura

        Hei,

        Tervetuloa Päijänteelle. Suosittelen lämpimästi. Sillat eivät ole mikään ongelma sinänsä. Yli 11 m mastolla ei tosin pääse Karisalmen sillan alta Asikkalanselälle mikä siis sulkee sellaisen mukavan paikan kuin Vääksyn pois. Muuten purjehdittavaa riittää pohjoisen Säynätsalosta (JVS:n mahtava tukikohta) Etelän Ykskoivuun (LPS:n laguuni). Upeita kyläsatamia kuten Pihlajakoski, suojaisia laguuneja kuten Linnasaari, Vähäpaatsalo... Meillä masto yli 15 m eikä harmita kuin tuo Karisalmi, johon on puuhattu nostosiltaa vuosia. Kärkisissä menee sillan alta 17 m mastolla.


      • F. Flyer

        Miksi päteä vastailemalla sitä itseään eli soopaa. FF:llä saa olla todellinen alavesi!


      • Anonyymi

        Mites konnevesi ja iisvesi, pääsekö sinne tolla sw27 12m mastolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites konnevesi ja iisvesi, pääsekö sinne tolla sw27 12m mastolla?

        Meno loppuu jo ennen Vaajakoskea olevan voimajohdon kohdalla.
        Sen jälkeen sillat ovat vain 6-8 metrin korkuisia. Ne reitit on suunniteltu hinaajia varten. Moottoriveneellä siellä on mukava kulkea.


    • jaric

      Kiitos kommenteista! Tuli sellainenkin kysymys mieleen, että kun puhutaan purjeveneen mastonkorkeudesta niin tarkoitetaanko sillä puhtaasti maston korkeutta vai koko veneen korkeutta vesilinjasta maston huippuun?

      • Eksä

        Hyvä nimimerkki F. Flyer, mikäli vastauksessani oli asiavirheitä niin voitko ystävällisesti oikaista ne. Vastasin ulkomuistista, joten siltojen alituskorkeuksissa voi olla epätarkkuuksia.

        Päijänteestä on julkaistu pari vuotta sitten uusi merikorttisarja (kirja), josta voi tutkia tarkat alituskorkeudet silloille ja sähkölinjoille. Väitän edelleen, että alle 17 m masto ei ole ongelma Päijänteellä. Lisäksi alle 1,8 syväyksellä löytää runsaasti luonnonsatamia.


      • F. Flyer
        Eksä kirjoitti:

        Hyvä nimimerkki F. Flyer, mikäli vastauksessani oli asiavirheitä niin voitko ystävällisesti oikaista ne. Vastasin ulkomuistista, joten siltojen alituskorkeuksissa voi olla epätarkkuuksia.

        Päijänteestä on julkaistu pari vuotta sitten uusi merikorttisarja (kirja), josta voi tutkia tarkat alituskorkeudet silloille ja sähkölinjoille. Väitän edelleen, että alle 17 m masto ei ole ongelma Päijänteellä. Lisäksi alle 1,8 syväyksellä löytää runsaasti luonnonsatamia.

        ".. menevät näiden 11 m siltojen ali ainakin. Kaiketi myös Sunwind 27, FinnFlyer 27"

        Olisit voinut jättää "kaiketi" osion pois, sillä FF:n korkeus ylittää 11 m, minkä toivoin huomautuksestani ilmenevän.


      • Wiki
        F. Flyer kirjoitti:

        ".. menevät näiden 11 m siltojen ali ainakin. Kaiketi myös Sunwind 27, FinnFlyer 27"

        Olisit voinut jättää "kaiketi" osion pois, sillä FF:n korkeus ylittää 11 m, minkä toivoin huomautuksestani ilmenevän.

        FF27 P-mitta on 8,8 metriä SSF:n Lys-tietokannan perusteella. Kokonaiskorkeutta en löytänyt.
        Kuikas korkealla siinä sitten puomi onkaan vedenpinnasta jos mastonhuippu on reilusti päälle 11 m eli paljonko mastonhuippu ylittää tuon yhdentoista metrin.

        Jos vihjailujen sijaan käyttää faktaa, se tietysti vähentää keskustelua ;-)

        Hmmm... Aika hyvä motto tuolla F.Flyerillä kuitenkin on: "Miksi päteä vastailemalla sitä itseään eli soopaa." :-)


      • F. Flyer
        Wiki kirjoitti:

        FF27 P-mitta on 8,8 metriä SSF:n Lys-tietokannan perusteella. Kokonaiskorkeutta en löytänyt.
        Kuikas korkealla siinä sitten puomi onkaan vedenpinnasta jos mastonhuippu on reilusti päälle 11 m eli paljonko mastonhuippu ylittää tuon yhdentoista metrin.

        Jos vihjailujen sijaan käyttää faktaa, se tietysti vähentää keskustelua ;-)

        Hmmm... Aika hyvä motto tuolla F.Flyerillä kuitenkin on: "Miksi päteä vastailemalla sitä itseään eli soopaa." :-)

        Mutta senttikin liikaa tekee kipeää sillan alituksessa ja ketjun alussahan pidettiin sillan korkeutena 11 metriä ja jopa alle ja tämän povattiin FF:n alittavan.
        Kokonaiskorkeushan ei ilmene mittakirjasta, FF:n kohdalla korkeustiedot vaihtelevat 11,0 - 11,5 metrin välillä. Omaa venettänikään en ole mitannut, en edes muista maston tarkkaa pituutta. Huippu on kuitenkin jossain em mittojen välillä ja päälle tulee sitten valo ja Windex. Eipä siihen nostoon enää montaa viikkoa ole, sitten tiedän korkeuden lähes millilleen :)


      • Wiki
        F. Flyer kirjoitti:

        Mutta senttikin liikaa tekee kipeää sillan alituksessa ja ketjun alussahan pidettiin sillan korkeutena 11 metriä ja jopa alle ja tämän povattiin FF:n alittavan.
        Kokonaiskorkeushan ei ilmene mittakirjasta, FF:n kohdalla korkeustiedot vaihtelevat 11,0 - 11,5 metrin välillä. Omaa venettänikään en ole mitannut, en edes muista maston tarkkaa pituutta. Huippu on kuitenkin jossain em mittojen välillä ja päälle tulee sitten valo ja Windex. Eipä siihen nostoon enää montaa viikkoa ole, sitten tiedän korkeuden lähes millilleen :)

        Tiedä sitten, kuinka naftit nuo korkeudet luonnossa ovat verrattuna merkittyihin vapaakorkeus tauluihin ja merikortin tietoihin tuolla järvialueella. Ainakaan siellä ei ole lyhyen aikavälin vedenpinnan korkeusvaihtelua kuten merellä.

        Luulisin siis, jotta FF27 kanssa pystyisi tunkemaan sellaisen 11m vapaa korkeus sillan ali? No, ainakin kallistamalla.

        Samassa viestissä, johon ärähdit mainittiin myös SW27, mutta sen masto on metrin pitempi kuin FF27:n. Sillä ei mahdu tuon sillan ali, normaalirikillä.


      • Mika Piiroinen
        Wiki kirjoitti:

        Tiedä sitten, kuinka naftit nuo korkeudet luonnossa ovat verrattuna merkittyihin vapaakorkeus tauluihin ja merikortin tietoihin tuolla järvialueella. Ainakaan siellä ei ole lyhyen aikavälin vedenpinnan korkeusvaihtelua kuten merellä.

        Luulisin siis, jotta FF27 kanssa pystyisi tunkemaan sellaisen 11m vapaa korkeus sillan ali? No, ainakin kallistamalla.

        Samassa viestissä, johon ärähdit mainittiin myös SW27, mutta sen masto on metrin pitempi kuin FF27:n. Sillä ei mahdu tuon sillan ali, normaalirikillä.

        Moron!

        Tuossa jo todettiinkin ettei SW 27 mene ilman mastonkaatojärjestelmää siltojen (11m) ali mutta ainakin itse olen ollut useasti viemässä FF27 Karisalmen sillan ali. "Matalalla vedellä" menee ali ilman temppuilua mutta korkean veden aikana pieni kallistus on ollut tarpeen. Mastossa ainoastaan windex ei antenneja.


      • Antti Avaruusapina
        Wiki kirjoitti:

        Tiedä sitten, kuinka naftit nuo korkeudet luonnossa ovat verrattuna merkittyihin vapaakorkeus tauluihin ja merikortin tietoihin tuolla järvialueella. Ainakaan siellä ei ole lyhyen aikavälin vedenpinnan korkeusvaihtelua kuten merellä.

        Luulisin siis, jotta FF27 kanssa pystyisi tunkemaan sellaisen 11m vapaa korkeus sillan ali? No, ainakin kallistamalla.

        Samassa viestissä, johon ärähdit mainittiin myös SW27, mutta sen masto on metrin pitempi kuin FF27:n. Sillä ei mahdu tuon sillan ali, normaalirikillä.

        Vääksyn kaarisillasta mentiin pari viikkoa sitten heittämällä läpi, maston korkeus veden pinnasta 12,1m (sillassahan lukee 11m). Ei windex:iä eikä muitakaan härpäkkeitä topissa. Samoin Vääksyn sähkölanka on huhujen mukaan yli 14m korkeallakin vedellä, siitä vedetään aina masto pystyssä ali jarruttelematta (lukee 11m).

        Sen sijaan luotilankamittaustemme mukaan Karisalmi on jo selvästi matalampi, matalallakin vedellä tuskin ylittänee 12m. Siitä mennään kallistamalla sivulle, kuten edellä kerrottiin.

        Tervetuloa Päijänteelle, kyllä Karisalmen pohjoispuolellakin riittää purjehdittavaa useaksi vuodeksi!


      • päijänneseilori
        Antti Avaruusapina kirjoitti:

        Vääksyn kaarisillasta mentiin pari viikkoa sitten heittämällä läpi, maston korkeus veden pinnasta 12,1m (sillassahan lukee 11m). Ei windex:iä eikä muitakaan härpäkkeitä topissa. Samoin Vääksyn sähkölanka on huhujen mukaan yli 14m korkeallakin vedellä, siitä vedetään aina masto pystyssä ali jarruttelematta (lukee 11m).

        Sen sijaan luotilankamittaustemme mukaan Karisalmi on jo selvästi matalampi, matalallakin vedellä tuskin ylittänee 12m. Siitä mennään kallistamalla sivulle, kuten edellä kerrottiin.

        Tervetuloa Päijänteelle, kyllä Karisalmen pohjoispuolellakin riittää purjehdittavaa useaksi vuodeksi!

        Sähkölangan ilmoitettu korkeus on aina selvästi pienempi kuin todellinen korkeus. Tämä siksi, että varsinkin kosteassa kelissä sähkö voi "hypätä" ilmaa pitkin maston päähän. Kuivassa kelissä voi siis mennä korkeammalla mastolla kuin kosteassa. On kuitenkin muistettava, että mahtumiseen vaikuttaa vedenkorkeuden lisäksi lämpötila. Lämpimällä ilmalla johdot roikkuvat alempana lämpölaajenemisen takia, ellei reunimmaisia pylväitä ole varustettu kiristävillä painoilla.

        Karisalmen sillalla tuli vastaan vene, jossa oli 11 metrin masto. Vesi oli keskimääräistä korkeammalla, mikä johti windexin taittumiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe