Minulle on sanottu,että minulla on vakava persoonallisuudenhäiriö.Omasta mielestäni en ole sairas mitenkään,ainoastaan ärsyynnyn helposti enkä jaksa oikein odottaa.Se mitä Raimo Mäkelä kirjoittaa kirjassaan on puppua eikä sovi ainakaan minuun tai mikä sopii kaikkiin muihinkin.
Persoonallisuudenhäiriö
15
1332
Vastaukset
- nb
Luulen että luonne- ja persoonallisuushäiriö ei ole aivan sama asia? On ihmisiä jotka jo syntymästään saakka ovat "petoja", psykopaatteja, tunnekylmiä, skitsoja, murhaajia, miten vaan, mutta sitten on vain näitä ihmisiä joilla ainoina puolustuskeinoina on olla petomainen, koska kyllähän sen tietää miten herkälle käy...
Ihmisen persoonallisuus tarvitsee kasvaakseen tietynlaiset olosuhteet, ja jos on kokenut paljon hylkäystä, väkivaltaa, alkoholismia perheessä, koulukiusausta, niin tottakai siitä jää luonteeseen erilaiset juovat kuin simppelimmän elämän eläneen ihmisen luonteeseen (kolme huonetta ja koira). Tilanteet muokkaavat kovasti ihmistä, ja vaikka pieleen mennyttä ei saa enää takaisin ja korjattua yhdessä yössä, niin onpahan kokemusta sellaisesta mistä kaikilla ei ole eikä tule. Sanoisin vain ett kannattaa etsiä niitä asioita missä on hyvä ja unohtaa "terapiasetien" surkeat raapustukset yhtään mistään. Ties miten häiriintyneitä ne on... Ainoastaan jos on hyvä hoitosuhde johonkuhun joka HALUAA auttaa ja ymmärtää, on eri asia.
Rakastaa saa kaikkia mutta järki on syytä pitää itsellä. - mm
mitä sinulle on sanottu?Vai onko kysymyksessä joku todella tärkeä henkilö sun elämässä?
Eikö ole tärkeintä se,että tunnet itsesi terveeksi?
Ja kuka tahansa luokitellaan lopuksi sairaaksi,kunhan kysyy riittävän monelta.
Raimo Mäkelän kirjaa en ole lukenut enkä muutenkaan tunne miestä mutta mitäpä hän pystyy muuta esittämään totena kuin oman henkilökohtaisen mielipiteensä (siis yhden ihmisen mielipiteen)- Isosisko
on keskusteltu vilkkaasti Chat-keskustelussa.
Aukaisin linkin ja melkein kaikki mitä Mäkelä luonnehäiriöisestä kertoo sopii omaan sisareeni kuin hansikas käteen.
Yhteinen piirre luonne- tai persoonallisuushäiriöisellä on juuri se, että he eivät tunne eivätkä ymmärrä olevansa millään tavalla häiriintyneitä. Älykkyydessä ei silti tarvitse olla mitään vikaa. - Erasmus
Isosisko kirjoitti:
on keskusteltu vilkkaasti Chat-keskustelussa.
Aukaisin linkin ja melkein kaikki mitä Mäkelä luonnehäiriöisestä kertoo sopii omaan sisareeni kuin hansikas käteen.
Yhteinen piirre luonne- tai persoonallisuushäiriöisellä on juuri se, että he eivät tunne eivätkä ymmärrä olevansa millään tavalla häiriintyneitä. Älykkyydessä ei silti tarvitse olla mitään vikaa.Mäkelän kirja on hieman liian "demonisoiva" ja antaa hyvin rajun kuvan luonnehäiriöisestä ihmisestä. Vaikeitahan tapaukset ovat ja juuri ajatus, etten ole sairas on ongelman ydin.
Kirja lienee kirjoitettu jonkun kriisin lähellä ja sen huomaa sen sävystä. Uskonnollisissa yhteisöissä saavat luonnehäirilöiset aikaan valtavaa tuhoa. - Mike
Erasmus kirjoitti:
Mäkelän kirja on hieman liian "demonisoiva" ja antaa hyvin rajun kuvan luonnehäiriöisestä ihmisestä. Vaikeitahan tapaukset ovat ja juuri ajatus, etten ole sairas on ongelman ydin.
Kirja lienee kirjoitettu jonkun kriisin lähellä ja sen huomaa sen sävystä. Uskonnollisissa yhteisöissä saavat luonnehäirilöiset aikaan valtavaa tuhoa.Hmm, onko Raimo Mäkelän kirja siis ohuehko, lähinnä uskonnollisia piirejä käsittelevä opus?
- Isosisko
Mike kirjoitti:
Hmm, onko Raimo Mäkelän kirja siis ohuehko, lähinnä uskonnollisia piirejä käsittelevä opus?
Raimo Mäkelän Naamiona terve mieli-kirjasta.
Asun ulkomailla eikä minulla ole tilaisuutta lainata sitä edes kirjastosta. Mitä olen lukenut
pieninä katkelmina netillä, vaikuttaa kirja todella mielenkiintoiselta. Ilmeisesti R Mäkelä on teologi/psykoterapeutti, mutta kirjaahan voi lukea "valikoivasti" jos uskonnolliset kysymykset eivät kiinnosta.
Erasmus mainitsi aikaisemmassa vastauksessaan että kirja on "demonisoiva". Joka joutuu luonnehäiriöisen kanssa tekemisiin kysyy varmasti mikä demoni tällaista henkilöä hallitsee. - pikkusisko
Isosisko kirjoitti:
Asun ulkomailla eikä minulla ole tilaisuutta lainata sitä edes kirjastosta. Mitä olen lukenut
pieninä katkelmina netillä, vaikuttaa kirja todella mielenkiintoiselta. Ilmeisesti R Mäkelä on teologi/psykoterapeutti, mutta kirjaahan voi lukea "valikoivasti" jos uskonnolliset kysymykset eivät kiinnosta.
Erasmus mainitsi aikaisemmassa vastauksessaan että kirja on "demonisoiva". Joka joutuu luonnehäiriöisen kanssa tekemisiin kysyy varmasti mikä demoni tällaista henkilöä hallitsee.Kirja on erittäin asiallinen *tietoisku* NARSISMISTA ja siinä hyvin vähaisessä määrin käsitellään uskontoa...ottaen huomioon kirjan kustantajan; Suomen Raamattuopiston... josta kirjaa voi tilata suoraan... tai sitten sitä saa jo Suomalaisesta Kirjakaupastakin.
- murmeli
Isosisko kirjoitti:
Erasmus mainitsi aikaisemmassa vastauksessaan että kirja on "demonisoiva". Joka joutuu luonnehäiriöisen kanssa tekemisiin kysyy varmasti mikä demoni tällaista henkilöä hallitsee.Toimin aikanaan Raimo Mäkelän työtoverina ja voin sanoa että hän ei todellakaan ole psykoterapeutti! Teologi kylläkin, muistaakseni ihan tohtorismiehiä sillä saralla. Hän toimii Kauniaisissa Suomen Raamattuopiston johtajana. "Kalikka taisi kirjan muodossa ..."
- Erasmus
murmeli kirjoitti:
Toimin aikanaan Raimo Mäkelän työtoverina ja voin sanoa että hän ei todellakaan ole psykoterapeutti! Teologi kylläkin, muistaakseni ihan tohtorismiehiä sillä saralla. Hän toimii Kauniaisissa Suomen Raamattuopiston johtajana. "Kalikka taisi kirjan muodossa ..."
Mäkelän kirja kannattaa kyllä lukea ja muutenkin kristillistä kirjallisuutta. Ei kaikesta huolimatta vaan siitä johtuen. Kristilliset psykologiset teokset ovat -jopa- monipuolisempia kuin ei kristilliset, koska niissä oleva ihmiskäsitys on laajempi. Siihen mahtuu myös ihmisille ominainen uskonnollisuus kaiken muun lisäksi.
Erittäin hyviä kristilliseltä arvopohjalta kirjoitettuja ovat Paul Tournierin teokset joita on suomennettu paljon. Suosittelen lämpimästi. - Jonne
Erasmus kirjoitti:
Mäkelän kirja kannattaa kyllä lukea ja muutenkin kristillistä kirjallisuutta. Ei kaikesta huolimatta vaan siitä johtuen. Kristilliset psykologiset teokset ovat -jopa- monipuolisempia kuin ei kristilliset, koska niissä oleva ihmiskäsitys on laajempi. Siihen mahtuu myös ihmisille ominainen uskonnollisuus kaiken muun lisäksi.
Erittäin hyviä kristilliseltä arvopohjalta kirjoitettuja ovat Paul Tournierin teokset joita on suomennettu paljon. Suosittelen lämpimästi.Kerro kirjoista enemmän.Löytyykö kirjastosta?
- erasmus
Jonne kirjoitti:
Kerro kirjoista enemmän.Löytyykö kirjastosta?
Kyllä löytyy kirjastosta psykologia osastolta. Ja antikvariaateista Humanitas kirjasarjaa, kun kysyy niin sen puitteissa on useita Paul Tournierin kirjoja julkaistu.
Ihmisen syyllisyydestä
Roolimme ja me
Ihmisen paikka
Raamattu ja lääkintätaito
Ihmisen parantamisesta
Elämä seikkailuna
Kaikkihan me vanhenemme
Uutta luova kärsimys
Väkevät ja heikot
Yksinäinen ihminen
Elämän vuodenajat - Isosisko
Jonne kirjoitti:
Kerro kirjoista enemmän.Löytyykö kirjastosta?
Tilasin ylläolevan kirjan Raamattuopiston kautta
"pikkusiskon" vihjeestä (kiitos!).
- Putkonen
Etsipä vaikka verkosta:
F60-F69 AIKUISIÄN PERSOONALLISUUS- JA KÄYTÖSHÄIRIÖT
Otteita ICD-10 -tautiluokituskirjasta
Ehkä siitä on apua, muutenkin netissä on aika paljon tästä aiheesta.
Ota rauhallisesti mutta vakavasti. - Terve ku pukki
Onko muille psyliatrit sanonu,että ois luonnehäiriö?Mulle on ja olen terve paitsi vähän kärsimätön hankalien ihmisten kanssa.Raimo Mäkelän kirjan oireet sopii jokaiseen,ainakin osa.Tietääköhän Mäkelä itsekään mikä on persoonallisuudenhäiriö?
- kokemusta on
näyttelee ulkopuolisille juuri päinvastaista kuin mitä oikeasti on. Vähät hän siitä välittää, jos kumppani näkeekin kaiken, ainahan kumppanille voi tehdä tiettäväksi, että tämä on hengenvaarassa.
Kumppani alkaa ennemmin näyttää hullulta ulkopuolisille päin kuin sen aiheuttaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170