kuuden vuoden kokemus

Nimetön

Kuuden vuoden kokemuksella voin kertoa seuraavaa:
Oireet:
Hengitystieoireet, alilämpö, toistuvat tulehdukset, ihoreaktiot, väsymys, huonomuistisuus, haluttomuus, nivelkivut, pahanhajuinen hengitys
Hoito:
Irti homeen aiheuttajista. Koko ympäristö puhdistettava. Puhdistuskelvottomat hävitettävä.Itselle asianmukainen lääkäri ja lääkehoito. Alkuun Nitzoral kuuri (eo tosin saa enää Suomesta) tai Sporanox-kuuri.
Puhdistus:
Novitrol 483 desinfiointiaineella jota saa RTV:stä. Tehoaa vaikeimpiinkin homelajikkeisiin. Otsonointi erityisen varovasti suurella varauksella ettet päädy ojasta allikkoon. Ei tehoa vaikeissa tappauksissa.
Tuuletus ja pitkäaikainen säilytys - ei tehoa.
Puhdistamattomat tavarat tartuttavat!
Kysy lisää - yritän kertoa niillä kokemuksilla joita itsellämme on, ja niitä riittää.

15

6047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teillä on? Oletteko joutuneet homeiden kanssa tekemisiin kodissa vai työpaikalla?

Mihin tuota sporanoxia käytetään? Olen itse saanut varmaan parikymmentä lääkettä eri homesairauksiini, mutta en sporanoxia koskaan.

• kuuden vuoden kokemus

Meille altistuminen sai alkunsa kotona. Ei tosin asunnosta, vaan huonekaluista joita ostimme kotiimme.
        Sporanox on reseptilääke joka nautitaan lääkärin ohjeiden mukaan kuuriluontoisesti. Se on yleisesti käytetty hiivalääke, mutta sen on todettu tehoavan myös elimistöön joutunseeseen homeeseen. Meiltä home (geotricum) on löydetty ulostenäytteestä vaikka sen ei pitäisi esiintyä ihmisessä itsessään.

• homekorva
        kuuden vuoden kokemus kirjoitti:

Meille altistuminen sai alkunsa kotona. Ei tosin asunnosta, vaan huonekaluista joita ostimme kotiimme.
        Sporanox on reseptilääke joka nautitaan lääkärin ohjeiden mukaan kuuriluontoisesti. Se on yleisesti käytetty hiivalääke, mutta sen on todettu tehoavan myös elimistöön joutunseeseen homeeseen. Meiltä home (geotricum) on löydetty ulostenäytteestä vaikka sen ei pitäisi esiintyä ihmisessä itsessään.

On määrätty myös nenän onteloissa elelevän sienikasvuston häätämiseen, ongelmana on lääkkeen todella hankalat sivuvaikutukset.

Kysyisin:
        Oliko teidän ostamat huonekalut uusia vai käytettyjä?
        Jos uusia, uskallatko vihjata mistä kaupasta, varoitukseksi muille.

Itse en enää uskalla ostaa käytettyjä tavaroita. (matka TV, tms.) Ei voi tietää missä ne on olleet.

• kuuden vuoden kokemus
        homekorva kirjoitti:

On määrätty myös nenän onteloissa elelevän sienikasvuston häätämiseen, ongelmana on lääkkeen todella hankalat sivuvaikutukset.

Kysyisin:
        Oliko teidän ostamat huonekalut uusia vai käytettyjä?
        Jos uusia, uskallatko vihjata mistä kaupasta, varoitukseksi muille.

Itse en enää uskalla ostaa käytettyjä tavaroita. (matka TV, tms.) Ei voi tietää missä ne on olleet.

Lähtöisin Ruotsista, kallista laatutavaraa. Paitsi, että raaka-aineessa eli siis puussa on hometta. Tullut joko valmistusvaiheessa tai varastoinnin aikana. Tuotemerkki on Vilma ja sitä edustaa mm. Vepsäläinen. Voimme kävellä silmät sidottuna tänä päivänäkin Vepsäläisen huonekaluhallissa ja sanoa, milloin ollaan Vilmojen vieressä. Me emme tosin ostaneet kalusteita sieltä, vaan ihan eri kaupungista. Ongelman selitys kuitenkin tupsahti esiin, kun kotiimme tuotiin kalusteet suoraan tehtaalta kuriiritoimituksena. Kun paketti avattiin, salaisuus sairasteluumme paljastui.

Meille ei muuten Sporanoxista ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia (me=7 henkeä), mutta lääkettä on kuitenkin syötävä aina lääkärin valvonnan alla. Meille home peshiytyi suolistoon ja ilmeni ulostenäytteissä muiden oireiden ohella. Sporanox auttoi häätämään sen kehosta, joka muutoin jo tartutti vaatteita ja ympäristöä.

• kähäri

Epätietoisena ja välillä kovin pelokkaanakin mietin perheeni homielua. Kerron pikaisesti tarinani:
      Ostimme 70-luvun talon kuntokartoituksen jälkeen tietysti. Heti muutettuamme n puoli vuotta sitten, alkoi silmät minulla (siitepölyallergia) punottaa keskellä talvea. Lemahduksisa lattiasta, tunkkainen haju kotiin tullessa, reissussa ollessa vaatteissa tunkkainen haju yms.)

Alkukesästä ei allergia lääkkeet meinanneet tehota.

Heinäkuussa sain tahtoni lävitse ja aloimme tutkiskella nurkia.... Homettahan sieltä löytyi.
      Heti ensimmäisten isompien pintojen paljastuttua rupesi kurkkua kuristamaan ja ääni häipyi.
      Meidän taloa on nyt pariinkin kertaan tutkittu ja labranäytteissä on löytynyt esim. seuraavia;
      sädesienet huonoimmassa näytteessä 154017 cfu/g
      aspergillus fumigatus vähän , aspegillusta on sitten jo joka paikassa , penicillium, sachybotrys, steriilit, wallemia sebi, wallemia. cladosproium, Muita bakteereita yli miljoona (kylmässä tilassa). Koko tämän tutkimus-hässäkän ajan olen saanut ärsytysoireita.
      Onneksi pääsimme asunnosta evakkoon eikä pahin altistuminen kestänyt kuin n 3pv. (asua ehdimme 8kk) Sekin näyttää riittävän, olen jo sairaslomalla...
      Lapselta saatu hoito-nuha jatkuu minulla ja näyttää pahenevan koko ajan. (kurkkukipu, lämpö, nuha, yskä, hengenahdistus)

Kaupanpurkua ajamme, meillä kai lienee siihen asiantuntijan mukaan kohtuu hyvät mahdollisuudet. Talossa kun ei tunnu saastumatonta paikkaa löytyvän. Mutta oma ja perheen terveys huolestuttaa. Minulla on vielä työpaikallakin jonkin verran altistusta.
      Onkohan mitään toivoa siitä että altistuksen päätytyä saan normaalin kurkkuni takaisin. Paraneeko normaali virus-flunssa huonommin kun on tämmöiset myrkyt elimistössä jo tehneet tuhojaan?

Ja tuossa aiemmin kyselemässäni Otsonointiasiassa on mietintämyssy syvällä korvilla. Haluaisimme kyllä tavaramme säilyttää. Nyt olemme tuoneet evakkokämppään kovia esineitä ja huonekaluja imuroinnin ja kloritoinnin jälkeen. Vaatteita on tuuletettu ja pesty. Silmät on vain punaisena joka aamu kuitenkin.

kyselee tänä aamuna käheääkin käheämpi kähäri

• vinkkaan sivusta

että noita 70-luvun taloja ei kannata kyllä missään nimessä ostaa. Ovat lähes poikkeuksetta homeessa. Eikä myöskään rintamamiestaloja tai muuta vanhaa. Homeherkkä voi yleisimmin asua vain uudessa, joka on hyvin rakennettu. Olen huomannut, että moni 70-luvun kerrostalo kuitenkin on homeeton, sillä niissä ei ole saunaa eikä ne ole niin tiiviitä.

Totta kai teidän täytyy saada kaupan purku. Älkää suostuko muuhun, sillä talo on rakennettu pilalle, laattapohja ja sen sellaista kivaa jota ei yksinkertaisesti vain pysty korjaamaan ellei koko taloa ensin pura päältä.

• kähäri
        vinkkaan sivusta kirjoitti:

että noita 70-luvun taloja ei kannata kyllä missään nimessä ostaa. Ovat lähes poikkeuksetta homeessa. Eikä myöskään rintamamiestaloja tai muuta vanhaa. Homeherkkä voi yleisimmin asua vain uudessa, joka on hyvin rakennettu. Olen huomannut, että moni 70-luvun kerrostalo kuitenkin on homeeton, sillä niissä ei ole saunaa eikä ne ole niin tiiviitä.

Totta kai teidän täytyy saada kaupan purku. Älkää suostuko muuhun, sillä talo on rakennettu pilalle, laattapohja ja sen sellaista kivaa jota ei yksinkertaisesti vain pysty korjaamaan ellei koko taloa ensin pura päältä.

Talo oli tosi siisti, niin sistältä kuin ulkoakin. Harvinaisen hyvän tuoksuton. Uudet laminaatit, kylppäri ja sauna, vessat, eteinen uusittu, mitä vielä. Kuntokartoittaja, tuttava rakennusmestari ja me itse oikein ihasteltiin kuinka hyvi pidetty talo. Nyt vain odotellaan rahojamme ja samalla mietitään mistä kodin löytäisimme.

• edellinen
        kähäri kirjoitti:

Talo oli tosi siisti, niin sistältä kuin ulkoakin. Harvinaisen hyvän tuoksuton. Uudet laminaatit, kylppäri ja sauna, vessat, eteinen uusittu, mitä vielä. Kuntokartoittaja, tuttava rakennusmestari ja me itse oikein ihasteltiin kuinka hyvi pidetty talo. Nyt vain odotellaan rahojamme ja samalla mietitään mistä kodin löytäisimme.

En ihmettele, että ostitte. Itse olen tullut siihen tulokseen, että trust no one. Ainakaan rakennusalan "ammattilaisiin"", sillä ainahan talot on rakennusmestarit tarkastaneet ja mitä rupua seisookin nyt kaikkialla.

Seuraavan kerran rakennamme talon itse, se on näköjään ainoa mahdollisuus saada takuuvarmasti homeeton koti. Mutta sitä rahaa kun ei ole, on pakko asua vielä vuosikausia kerrostalossa. On ikävää, miten homesairaiden elämä on niin hankalaa kun rahat ovat menneet sairasteluun ja kuitekin vain uusi ja hyvä olisi uuden, terveemmän elämän edellytys.

Tsemppiä kovasti! Täällä kirjoittelee todennäköisesti yksi Suomessa asuvista eniten homeesta kärsineistä ihmisistä.. Järkyttävät ihottumat vaivana ja elämästä on tullut helvetti.

• hometalosta

vaurio teillä on?

Meillä koko alapohja homeessa.

• kähäri
        hometalosta kirjoitti:

vaurio teillä on?

Meillä koko alapohja homeessa.

Erittäin laaja: alajuoksut, lastulevyjen alareunat, villat lattian alla, villat katolla kaikesta löytyy sädesientä. Toisella tarkistuskerralla meni mittamiehiltä mittari rikki, kun kosteus oli lähes 100% keskellä taloa lattian alla. Että ei hyvältä näytä, ainoa onni on se, että emme ehtineet asua kun 8kk, vaikka viimeiset viikot olisikin jo pitänyt asua muualla. Sitä vain ei heti tajua kuinka vakavasta asiasta voi olla kysymys. Niinpä mun piti kolme päivää sairastaa jatkuvaa pääkipua, kärsiä hengenahdistuksesta, yskiä ja kähistä. Sitten vain tuli toppi ja totesin ettei täällä voi asua. Täällä tuntuu kohtalotovereita riittävän, jospa jostain kuulisi toivonpilkahdukseen viittaavia lausuntojakin ;)

• peikko77
        kähäri kirjoitti:

Erittäin laaja: alajuoksut, lastulevyjen alareunat, villat lattian alla, villat katolla kaikesta löytyy sädesientä. Toisella tarkistuskerralla meni mittamiehiltä mittari rikki, kun kosteus oli lähes 100% keskellä taloa lattian alla. Että ei hyvältä näytä, ainoa onni on se, että emme ehtineet asua kun 8kk, vaikka viimeiset viikot olisikin jo pitänyt asua muualla. Sitä vain ei heti tajua kuinka vakavasta asiasta voi olla kysymys. Niinpä mun piti kolme päivää sairastaa jatkuvaa pääkipua, kärsiä hengenahdistuksesta, yskiä ja kähistä. Sitten vain tuli toppi ja totesin ettei täällä voi asua. Täällä tuntuu kohtalotovereita riittävän, jospa jostain kuulisi toivonpilkahdukseen viittaavia lausuntojakin ;)

muuttuu. Rankkaahan tämä homma on, varsinkin jos ei löydä apua mistään/keneltäkään ja esimerkiksi lääkärit pitävät pöpinä. Onkohan ne tajunneet, että ainakin minä ottaisin mieluummin pöpidiagnoosin, sillä siitä on mahdollista parantua, se ei estä liikkumista tms.

Puoli vuotta meni (talven piti tulla), että pääsin paranemaan. Välillä elämä oli rajoituksineenkin ihan mainiota, mutta nyt taas altistuksen alettua koulujen alkaessa tilanne on huono. Toivon, että pääsen tästä nyt toipumaan. Ainoa harmittava asia on, että vielä pitää ennen tutkimuksia mennä itseään altistamaan uudestaan.

Jospa tältä "keikalta" ei jää pysyviä uusia oireita.

• olen lukenut

joskus jutun, että ei sopisi joittenkin allergialääkkeiden kanssa. Tästä varmaan on maininta pakkausselosteessa?
      Muistaakseni joku oli joskus jopa näiden yhteisvaikutukseen kuollutkin.

Olen syönyt joskus sporanoxia, sittemmin Diflucania.

• kuuden vuoden kokemuksella

Lääkärin mielestä lääkkeen syönnissä ei ole mitään riskiä. Tottakai aina lääkkeissä pitää tutkia yhteisvaikutus, söitpä sitten mitä tahansa reseptilääkettä. Siispä Sporanoxia vain lääkärinmääräyksellä....ei Tallinnasta omatoimisesti!

• sairastellut

Tulitteko terveiksi tuolla sporanoxilla?

Minusta ei ole tietääkseni otettu koskaan sieniviljelyä. Jos joltakulta on otettu esimerkiksi silmäluomista, niin mitähän se mahtaisi maksaa? Tietääkö kukaan? Olen jo jonkin aikaa miettinyt asiaa, ja haluan testata itseni, jottei paina mieltä.

Älyttömän turvonneista silmäluomistani on otettu koepaloja, ja niiden perusteella kyse ei ole ainakaan silmäklamydiasta, eikä bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Siitä ovat silmälääkärit olleet yksimielisiä, että jokin silmieni sidekalvoja vaivaa - tulehdussolujakin löytyi kerran. Minulla on - mukamas - sisäsyntyinen allergia silmiä turvottamassa, no niin vissiin kai...allergiatipat eivät vie turvotusta pois yhtään.

Usein silmäni myös punoittavat. Tänään niitä tikuttaa kamalasti.

• kuuden vuoden kokemuksella

Sporanox posti elimistöstämme siellä todetun homeen, joka aiheutti myös muunlaista oireilua. itse asiassa vieroitusoireet olivat pahemmat kuin tupakanpolton lopettamisessa.

Se ei kuitenkaan paranna herkistymistämme homeelle. Sisälle vaan hometilaan ja kaikki on aloitettava alusta, taas kerran...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27