Tietääkö joku teistä, mikä sieni tms aiheuttaa makeaa, imelää, "hajuvesimaista" hajua. Talomme on asumiskelvoton nykyisin. Sieltä on jo löydetty sädesieni, aspergillus ja muita homeita, mutta tuo tietty haju mietityttää, koska juuri siitä tulee kamala päänsärky...
"hajuveden" haju?
24
15862
Vastaukset
- kähäri
Moi, asumisterveysliiton sivulla oli tietoa jossa tuommoista hajua voi epäillä kellarisienen hajuksi.
- hilkkaliisa
Mikä on "kellarisieni"?
Maaperäbakteeri, aktinomykeetti, aktinobakteeri, "sädesieni" Streptomyces, jossa on kellarimainen haju. Tarkoittaako sitä? - kähäri
hilkkaliisa kirjoitti:
Mikä on "kellarisieni"?
Maaperäbakteeri, aktinomykeetti, aktinobakteeri, "sädesieni" Streptomyces, jossa on kellarimainen haju. Tarkoittaako sitä?Tässä leikattuna lukemani asumisterveysliiton Rämön teksti:
Jos asuntoon mennessä sisäilmassa on nenällä aistittavissa imelä tai sipulimainen tuoksu - saattaa se olla merkkinä alapohjan pitkäaikaisesta ja pitkälle kehittyneestä home- ja lahovauriosta. Kellarisienen aiheuttama lahovaurio saattaa tuoksua jopa miellyttävälle imelälle ja omenaiselle. Itse olen mennyt tuohon kellarisienen aiheuttamaan hajuvipuun aikoinaan - hilkkaliisa
kähäri kirjoitti:
Tässä leikattuna lukemani asumisterveysliiton Rämön teksti:
Jos asuntoon mennessä sisäilmassa on nenällä aistittavissa imelä tai sipulimainen tuoksu - saattaa se olla merkkinä alapohjan pitkäaikaisesta ja pitkälle kehittyneestä home- ja lahovauriosta. Kellarisienen aiheuttama lahovaurio saattaa tuoksua jopa miellyttävälle imelälle ja omenaiselle. Itse olen mennyt tuohon kellarisienen aiheuttamaan hajuvipuun aikoinaanhttp://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=lahottajasieni
En ole kuullut "kellarisienestä". - Homeherkkä
hilkkaliisa kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=lahottajasieni
En ole kuullut "kellarisienestä".Työpaikka-altistusaikanani homeflunssien yhteydessä hajuaistini ilmoitteli mentholin hajusta vaikka en syönyt mentholikarkkeja enkä polttanut mentholitupakkaa.
Tällä palstalla, joku kauan sitten, mainitsi tuon hajun syyn, muistatko sinä tuonkaltaisesta maininnasta mitään?
Omalla työpaikallani ei ollut kosteusvauriomikrobeista johtuvia hajuja.
Mitä maakellariimme tulee, vain perunoista lähtevä mullan haju leuhahtaa vastaan. Edes homeen tai muutakaan hajua ei ole. Tosin siellä ei kasva homekasvustoakaan.
Olen minäkin kuullut mainittavan imelästä omenaisesta tuoksusta asunnossa. Olisi kiva tietää mikä/mitkä sen aiheuttavat?
Haluaisin myös tietää, mikä/mitkä aiheuttavat keväällä, sateen jälkeen ja haravoidessa maan tuoksun, johon nykyään epänormaalin voimakkaasti reagoiva hajuasistini törmää saaden minut aluksi haukkomaan henkeäni, vaikkakin tuoksu on sinänsä miellyttävä. - Liisa/
hilkkaliisa kirjoitti:
Mikä on "kellarisieni"?
Maaperäbakteeri, aktinomykeetti, aktinobakteeri, "sädesieni" Streptomyces, jossa on kellarimainen haju. Tarkoittaako sitä?Kellarisieni on paha lahottajasieni, mutta ei kuitenkaan yhtä agressiivinen kuin lattiasieni. Kellarisieni ei myöskään leviä kuivaan puuhun kuten lattiasieni.
- homeesta iso ongelma
Homeherkkä kirjoitti:
Työpaikka-altistusaikanani homeflunssien yhteydessä hajuaistini ilmoitteli mentholin hajusta vaikka en syönyt mentholikarkkeja enkä polttanut mentholitupakkaa.
Tällä palstalla, joku kauan sitten, mainitsi tuon hajun syyn, muistatko sinä tuonkaltaisesta maininnasta mitään?
Mitä maakellariimme tulee, vain perunoista lähtevä mullan haju leuhahtaa vastaan. Edes homeen tai muutakaan hajua ei ole. Tosin siellä ei kasva homekasvustoakaan.
Olen minäkin kuullut mainittavan imelästä omenaisesta tuoksusta asunnossa. Olisi kiva tietää mikä/mitkä sen aiheuttavat?
Haluaisin myös tietää, mikä/mitkä aiheuttavat keväällä, sateen jälkeen ja haravoidessa maan tuoksun, johon nykyään epänormaalin voimakkaasti reagoiva hajuasistini törmää saaden minut aluksi haukkomaan henkeäni, vaikkakin tuoksu on sinänsä miellyttävä.vielä otetaan "ehdotuksia" vastaan. Olemme hankalassa tilanteessa talomme korjauksen suhteen ja haluaisin tietää, onko tuo hajuvesimäinen imelä tuoksu jostain vaarallisesta homeesta vai mistä...itselläni oireet talossa ovat kyllä pahat: oksettaa, tulee vannemainen kipu päähän, kurkku turpoaa tukkoon, henki salpautuu...
- talon imelä tuoksu
homeesta iso ongelma kirjoitti:
vielä otetaan "ehdotuksia" vastaan. Olemme hankalassa tilanteessa talomme korjauksen suhteen ja haluaisin tietää, onko tuo hajuvesimäinen imelä tuoksu jostain vaarallisesta homeesta vai mistä...itselläni oireet talossa ovat kyllä pahat: oksettaa, tulee vannemainen kipu päähän, kurkku turpoaa tukkoon, henki salpautuu...
Haajuvesimäinen, makea tai jopa imelä tuoksu on todellakin merkki jostakin vaarallisesta homeesta. Ja niinkin on, että jo sen haistaminen on merkki sen asteisesta altistumisesta, että pois sellaisesta asunnosta!
Itse sairastuin homeasunnossa, jossa oman oireilun lisäksi ensimmäinen merkki homeesta oli juuri makea tuoksu. Alussa luulin hajun tulevan naapurin käyttämästä hajusteesta tai pesuaineesta tai jostain. Ehei, omasta asunnostahan se tuli, ja muuttui muutamassa kuukaudessa todella äiteläksi ja sietämättömäksi löyhkäksi.
Siltikään kaikki eivät tuota hajua tunnistaneet tai ainakaan isännöitsijä ja terveystarkastaja hajuvesipilvineen ja ikuisine flunssineen eivät tunnustaneet, että olisivat mitään haistaneet. Ja kuitenkin haju oli pahimmillaan todella kamala, pistävän myrkyllinen löyhkä.
Kun asunto sitten tutkittiin, löydettiin useita pitkäaikaisia homelajeja: aspergillusta, penicilliumia, sädesientä, paecilomycestä, stachybotrysta ja erinäisiä hiivoja. Joten otapa sitten selvää, mikä niistä olisi tuon nimenomaisen makean tai imelän hajun takana. Paecilomycesistä tosin on ulkomaisilla sivuilla mainittu, että ominaispiirteenä vanhalla kannalla on juuri makean imelä tuoksu. Joten se laji nyt ainakin sitä aiheuttaa.
Paecilomyces viihtyy erityisen hyvin puussa ja selluloosassa. Se on eläinlääketieteen puolella paremmin tunnettu ja tutkittu, kuoleman lisäksi vakavia sairauksia, mm. allergista alveoliittia aiheuttava homelaji.
Homeasunnosta sairastuttuani olen haistanut rakennusten homeet erittäin herkästi. Haistan ja saan oireita myös ihmisistä, joihin homepölyä on tarttunut. Makeat hajut ovat homeissa yllättävän yleisiä. Olen myös huomannut erilaisia makean vivahteita homeissa: joskus haju on hyvin miellyttävä, kukkainen; joskus haju muistuttaa jostakin hedelmästä; joskus makeaan hajuun liittyy tietty pistävyys, jolloin haju muistuttaa hajuvettä. Onko kyse saman lajin hajun voimakkuuden vaihtelusta vai onko kyseessä useita eri lajeja, sitä en tiedä, kun kukaanhan ei näitä rakennuksia ja niiden homelajeja halua tutkia.
Hajuvesimäinen imelä tuoksu aiheuttaa itselläni aina erittäin voimakkaita oireita ja on siis ainakin ruumiini antama varoitus ja kehotus poistua paikalta välittömästi. Älä sinäkään leiki hengelläsi, vaan hylkää moiset haisevat homepaikat. Oireittesi perusteella olet jo vakavammin sairastunut, joten odotettavissa on vain pahempaa, jos jatkat myrkyllisen ilman hengittämistä.
Onko talossa jotakin kohtaa, jossa haju on erityisen paha tai jossa oireet tulevat? Siitä paikasta kannattaisi ehdottomasti ottaa materiaalinäyte (tarpeeksi syvältä seinän, lattian tai katon rakenteista), jotta lajit saataisiin selville. Jos ongelmapaikkoja ei itse pysty oireillaan tai muuten aistimaan, niin kannattaa ehdottomasti tilata homekoira osoittamaan, missä homeet ovat (ja siis mistä kohdista materiaalinäytteitä kannattaa ottaa).
Homekoiran merkkaukset ovat myös välttämättömiä, jos tarkoituksena on korjata asunto homeettomaksi. Siis puretaan kaikki merkatut kohdat ja puoli metriä niiden yli. Jos taas homekoira merkkaa lähes koko talon, on talo poltettava tai purettava, ja rakennettava sitten uusi ja ehompi maja. - homeesta iso ongelma
talon imelä tuoksu kirjoitti:
Haajuvesimäinen, makea tai jopa imelä tuoksu on todellakin merkki jostakin vaarallisesta homeesta. Ja niinkin on, että jo sen haistaminen on merkki sen asteisesta altistumisesta, että pois sellaisesta asunnosta!
Itse sairastuin homeasunnossa, jossa oman oireilun lisäksi ensimmäinen merkki homeesta oli juuri makea tuoksu. Alussa luulin hajun tulevan naapurin käyttämästä hajusteesta tai pesuaineesta tai jostain. Ehei, omasta asunnostahan se tuli, ja muuttui muutamassa kuukaudessa todella äiteläksi ja sietämättömäksi löyhkäksi.
Siltikään kaikki eivät tuota hajua tunnistaneet tai ainakaan isännöitsijä ja terveystarkastaja hajuvesipilvineen ja ikuisine flunssineen eivät tunnustaneet, että olisivat mitään haistaneet. Ja kuitenkin haju oli pahimmillaan todella kamala, pistävän myrkyllinen löyhkä.
Kun asunto sitten tutkittiin, löydettiin useita pitkäaikaisia homelajeja: aspergillusta, penicilliumia, sädesientä, paecilomycestä, stachybotrysta ja erinäisiä hiivoja. Joten otapa sitten selvää, mikä niistä olisi tuon nimenomaisen makean tai imelän hajun takana. Paecilomycesistä tosin on ulkomaisilla sivuilla mainittu, että ominaispiirteenä vanhalla kannalla on juuri makean imelä tuoksu. Joten se laji nyt ainakin sitä aiheuttaa.
Paecilomyces viihtyy erityisen hyvin puussa ja selluloosassa. Se on eläinlääketieteen puolella paremmin tunnettu ja tutkittu, kuoleman lisäksi vakavia sairauksia, mm. allergista alveoliittia aiheuttava homelaji.
Homeasunnosta sairastuttuani olen haistanut rakennusten homeet erittäin herkästi. Haistan ja saan oireita myös ihmisistä, joihin homepölyä on tarttunut. Makeat hajut ovat homeissa yllättävän yleisiä. Olen myös huomannut erilaisia makean vivahteita homeissa: joskus haju on hyvin miellyttävä, kukkainen; joskus haju muistuttaa jostakin hedelmästä; joskus makeaan hajuun liittyy tietty pistävyys, jolloin haju muistuttaa hajuvettä. Onko kyse saman lajin hajun voimakkuuden vaihtelusta vai onko kyseessä useita eri lajeja, sitä en tiedä, kun kukaanhan ei näitä rakennuksia ja niiden homelajeja halua tutkia.
Hajuvesimäinen imelä tuoksu aiheuttaa itselläni aina erittäin voimakkaita oireita ja on siis ainakin ruumiini antama varoitus ja kehotus poistua paikalta välittömästi. Älä sinäkään leiki hengelläsi, vaan hylkää moiset haisevat homepaikat. Oireittesi perusteella olet jo vakavammin sairastunut, joten odotettavissa on vain pahempaa, jos jatkat myrkyllisen ilman hengittämistä.
Onko talossa jotakin kohtaa, jossa haju on erityisen paha tai jossa oireet tulevat? Siitä paikasta kannattaisi ehdottomasti ottaa materiaalinäyte (tarpeeksi syvältä seinän, lattian tai katon rakenteista), jotta lajit saataisiin selville. Jos ongelmapaikkoja ei itse pysty oireillaan tai muuten aistimaan, niin kannattaa ehdottomasti tilata homekoira osoittamaan, missä homeet ovat (ja siis mistä kohdista materiaalinäytteitä kannattaa ottaa).
Homekoiran merkkaukset ovat myös välttämättömiä, jos tarkoituksena on korjata asunto homeettomaksi. Siis puretaan kaikki merkatut kohdat ja puoli metriä niiden yli. Jos taas homekoira merkkaa lähes koko talon, on talo poltettava tai purettava, ja rakennettava sitten uusi ja ehompi maja.ja homekoirat kävi. Merkkasivat melkein koko talon. Mutta nyt kun asiantuntijat ovat tulkinneet homekoiran merkkaamaa karttaa, ovat tulleet tulokseen, että myös ilmavirrat kuljettavat hajua. Homekoira ei voi merkitä missä se itse pesäke on. Nyt mietittiin vain että mistä tuo makea haju tulee ja missä se itse pesäke on. Sieltä täältä on tosiaan löytynyt sädesientä, aspergillusta, hometta ja jotain steriilejä homeita(?). Mutta ei niin merkittäviä määriä mitä tuo haju antais ymmärtää. itsekin taloon tutustuessa luulin siivousaineen haisevan. Muutaman päivän kuluttua muutosta alkoi oireet ja lopulta oksensin kun kävinkään talossa (muutosta mennyt muutama viikko!). Olen tällä hetkellä herkistynyt myös hajuvesille ja kaikille voimakkaille tuoksuille.
- jos:
ja homekoirat kävi. Merkkasivat melkein koko talon. Mutta nyt kun asiantuntijat ovat tulkinneet homekoiran merkkaamaa karttaa, ovat tulleet tulokseen, että myös ilmavirrat kuljettavat hajua. Homekoira ei voi merkitä missä se itse pesäke on. Nyt mietittiin vain että mistä tuo makea haju tulee ja missä se itse pesäke on. Sieltä täältä on tosiaan löytynyt sädesientä, aspergillusta, hometta ja jotain steriilejä homeita(?). Mutta ei niin merkittäviä määriä mitä tuo haju antais ymmärtää. itsekin taloon tutustuessa luulin siivousaineen haisevan. Muutaman päivän kuluttua muutosta alkoi oireet ja lopulta oksensin kun kävinkään talossa (muutosta mennyt muutama viikko!). Olen tällä hetkellä herkistynyt myös hajuvesille ja kaikille voimakkaille tuoksuille.
se entinen asukas on levitellyt asuntoon jotain homeenestoaineita. monet niistäkin haisevat makealle.
- Metsäläinen2
jos: kirjoitti:
se entinen asukas on levitellyt asuntoon jotain homeenestoaineita. monet niistäkin haisevat makealle.
Järki käteen. Jos ei usko hajun alkuperää ja alkaa maalailla "kevyempiä" vaihtoehtoja, ei voi auttaa, ei voi. Talossa, asunnossa asuneisiin edellisiin, ja niitä edellisiin, asukkaisiin voi ottaa yhteyttä ja kysellä oireista. "Ihminen, joka haluaa, keksii keinot. Ihminen, joka ei halua, keksii selityksen." Ihmisen pitäisi enemmän käyttää vaistojaan, joihin uskominen on yritetty nujertaa helpon ohjattavuuden saavuttamiseksi.
- peikko77
Homeherkkä kirjoitti:
Työpaikka-altistusaikanani homeflunssien yhteydessä hajuaistini ilmoitteli mentholin hajusta vaikka en syönyt mentholikarkkeja enkä polttanut mentholitupakkaa.
Haluaisin myös tietää, mikä/mitkä aiheuttavat keväällä, sateen jälkeen ja haravoidessa maan tuoksun, johon nykyään epänormaalin voimakkaasti reagoiva hajuasistini törmää saaden minut aluksi haukkomaan henkeäni, vaikkakin tuoksu on sinänsä miellyttävä.mitään? Mistä se johtuu? Siltähän minulla on keuhkoissa tuntunut tietyissä paikoissa, kun olen ollut altistunut. Siis siltä, kuin olisin vetänyt eukalyptushöyryä keuhkoihin, vaikka sitä tuskin esim. maitokaupassa on.
- talon imelä tuoksu
ja homekoirat kävi. Merkkasivat melkein koko talon. Mutta nyt kun asiantuntijat ovat tulkinneet homekoiran merkkaamaa karttaa, ovat tulleet tulokseen, että myös ilmavirrat kuljettavat hajua. Homekoira ei voi merkitä missä se itse pesäke on. Nyt mietittiin vain että mistä tuo makea haju tulee ja missä se itse pesäke on. Sieltä täältä on tosiaan löytynyt sädesientä, aspergillusta, hometta ja jotain steriilejä homeita(?). Mutta ei niin merkittäviä määriä mitä tuo haju antais ymmärtää. itsekin taloon tutustuessa luulin siivousaineen haisevan. Muutaman päivän kuluttua muutosta alkoi oireet ja lopulta oksensin kun kävinkään talossa (muutosta mennyt muutama viikko!). Olen tällä hetkellä herkistynyt myös hajuvesille ja kaikille voimakkaille tuoksuille.
Homekoira ei merkkaa hajua, vaan kohdat, joissa aktiivista hometta esiintyy. Asiantuntija voi merkkausten perusteella löytää varsinaiset pesäkkeet, mutta tietenkin on myös "asiantuntijoita", jotka eivät edes halua niitä löytää.
Pesäke löytyy yleensä homemerkkausten keskeltä. Materiaalinäytteet tulisi ottaa niistä kohdista. Merkkausten reuna-alueilta otetuilla näytteillä tilanne saadaan näyttämään varsin vaatimattomalta varsinkin homemäärien suhteen, ja saadaanko edes kaikkia lajeja selville. Tietenkin pesäke syntyy myös sellaiseen kohtaan, johon jostakin syystä on vuotanut kosteutta - yleensä paljon ja pitkän aikaa.
Missä homelajit on tutkittu? Onko laboratorio edes yrittänyt selvittää kaikkia lajeja, esim. stachybotrysta? Stachybotrys aiheuttaa tyypillisesti tuota oksetusta. Stachybotrys on kuitenkin hitaasti kasvava home, jota täytyy viljellä viikkokausia, että se saadaan näkyviin. Kiireisimmissä laboratorioissa sitä ei yksinkertaisesti saada koskaan näkyviin.
Jos asunto on läpeensä homeessa, niin auttaako varsinaisten pesäkkeiden löytyminen asiaan? Purkaahan pitää joka tapauksessa kaikki homekohdat ja vielä ylikin. Onko talossa joskus ollut jokin selvä kosteusvaurio, joka on jätetty korjaamatta tai korjattu niin huonosti, että on vain aiheutettu homeiden leviäminen kaikkialle? Onko katto vuotanut tai kellari tulvinut? Onko sammutettu tulipaloa?
Kun oireesi ovat noin pahoja, en usko, että voit ikipäivänä palata taloon, vaikka se korjattaisiinkin. Aina sinne jotakin myrkkyä jää, ja ruumiisi muistaa kyllä, miten siihen reagoida. peikko77 kirjoitti:
mitään? Mistä se johtuu? Siltähän minulla on keuhkoissa tuntunut tietyissä paikoissa, kun olen ollut altistunut. Siis siltä, kuin olisin vetänyt eukalyptushöyryä keuhkoihin, vaikka sitä tuskin esim. maitokaupassa on.
oire? Minulla on ollut sitä myös, keuhkoissa on ikään kuin "väärää" ilmaa. Kun muut hengittelevät tyytyväisinä raikasta ilmaa, minusta tuntuu kuin vetäisin kaasua keuhkoihini. Mutta ei se ole aina liittynyt mihinkään tiettyyn hajuun, tunne on ollut ehkä jo pitkän aikaa päällä. Joskus se tulee kun menee johonkin rakennukseen ja tulee myös ikävä levoton olo, äkkiä ulos-tunne ja kova päänsärky.
Homekoira ei merkkaa hajua, vaan kohdat, joissa aktiivista hometta esiintyy. Asiantuntija voi merkkausten perusteella löytää varsinaiset pesäkkeet, mutta tietenkin on myös "asiantuntijoita", jotka eivät edes halua niitä löytää.
Pesäke löytyy yleensä homemerkkausten keskeltä. Materiaalinäytteet tulisi ottaa niistä kohdista. Merkkausten reuna-alueilta otetuilla näytteillä tilanne saadaan näyttämään varsin vaatimattomalta varsinkin homemäärien suhteen, ja saadaanko edes kaikkia lajeja selville. Tietenkin pesäke syntyy myös sellaiseen kohtaan, johon jostakin syystä on vuotanut kosteutta - yleensä paljon ja pitkän aikaa.
Missä homelajit on tutkittu? Onko laboratorio edes yrittänyt selvittää kaikkia lajeja, esim. stachybotrysta? Stachybotrys aiheuttaa tyypillisesti tuota oksetusta. Stachybotrys on kuitenkin hitaasti kasvava home, jota täytyy viljellä viikkokausia, että se saadaan näkyviin. Kiireisimmissä laboratorioissa sitä ei yksinkertaisesti saada koskaan näkyviin.
Jos asunto on läpeensä homeessa, niin auttaako varsinaisten pesäkkeiden löytyminen asiaan? Purkaahan pitää joka tapauksessa kaikki homekohdat ja vielä ylikin. Onko talossa joskus ollut jokin selvä kosteusvaurio, joka on jätetty korjaamatta tai korjattu niin huonosti, että on vain aiheutettu homeiden leviäminen kaikkialle? Onko katto vuotanut tai kellari tulvinut? Onko sammutettu tulipaloa?
Kun oireesi ovat noin pahoja, en usko, että voit ikipäivänä palata taloon, vaikka se korjattaisiinkin. Aina sinne jotakin myrkkyä jää, ja ruumiisi muistaa kyllä, miten siihen reagoida.taloon remontin jälkeen; taloon josta olen saanut todennäköisesti alveoliitin ja anafylaksiaa, verenvuotoa ruoansulatuskanavasta, huimausta, näköhäiriöitä y.m.
Talo ja minä olemme nyt paremmassa kunnossa, mutta emme täysin terveitä kumpikaan.
Uskon kuitenkin, että homekorjaukset voivat joskus onnistuakin, perusteellisella purkamisella aloitettuna. Aina jää myrkkyjä, mutta omat reaktioni ovat huomattavasti lieventyneet siihen nähden, mistä aloitettiin. Muilla perheenjäsenillä ei ole enää oireita ollenkaan. Eli ei hometalon korjaus voi ihan toivotonta aina olla.- peikko77
homeahdistus kirjoitti:
oire? Minulla on ollut sitä myös, keuhkoissa on ikään kuin "väärää" ilmaa. Kun muut hengittelevät tyytyväisinä raikasta ilmaa, minusta tuntuu kuin vetäisin kaasua keuhkoihini. Mutta ei se ole aina liittynyt mihinkään tiettyyn hajuun, tunne on ollut ehkä jo pitkän aikaa päällä. Joskus se tulee kun menee johonkin rakennukseen ja tulee myös ikävä levoton olo, äkkiä ulos-tunne ja kova päänsärky.
työpaikassa? Oletko varma, että siellä kannattaa olla? Minä lähdin, kun kävi selväksi, etten pääse huuhteluun heti. Olen sairaslomalla niin kauan, että saan tuon huuhteluajan ja sitten teen itsestäni taas tosi sairaan. Jos nyt edes pääsen paranemaan ennen sitä.... TUntuu, ettei tämä mene nyt ohi noin vain...Byääh!!
peikko77 kirjoitti:
työpaikassa? Oletko varma, että siellä kannattaa olla? Minä lähdin, kun kävi selväksi, etten pääse huuhteluun heti. Olen sairaslomalla niin kauan, että saan tuon huuhteluajan ja sitten teen itsestäni taas tosi sairaan. Jos nyt edes pääsen paranemaan ennen sitä.... TUntuu, ettei tämä mene nyt ohi noin vain...Byääh!!
ja uusi rakennus myös, muutaman vuoden vanha. Ajoittain siellä tuntuu kostean betonin hajua. Saan työpaikalla jonkun verran oireita, mutta on vähän vaikeaa sanoa mistä oireilu johtuu, sillä asun myös korjatussa hometalossamme ja oireilen ulkohomeista myös, sateen jälkeen. Varmaan kaikki yhdessä?
Tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin entinen, sillä edellinen työpaikkani oli varsinainen märkä homevirasto. Yritän saada rahaa kokoon, sillä en ole ehtinyt olla Suomessa työelämässä montaakaan vuotta. Terveyteni on niin epävakaa, että epäilen eläkesäästämisen tulevan tarpeeseen vielä. Alkaa näyttää epätodennäköiseltä, että jaksan työelämässä vanhuuseläkeikään asti.- homeesta iso ongelma
Kun oireesi ovat noin pahoja, en usko, että voit ikipäivänä palata taloon, vaikka se korjattaisiinkin. Aina sinne jotakin myrkkyä jää, ja ruumiisi muistaa kyllä, miten siihen reagoida.Katto on vuotanut, kellari on tulvinut. Keittiössä on (joidenkin "lähteiden mukaan") ollut kosteusvaurio. Pesutiloissa ei ole vesieristystä ja ilmanvaihto on puuttellinen. Että näin. Kaikki yhdessä ja erikseen vaikuttavat vaikka mitä. Entiset asukkaat ensin myönsivät kosteusvaurio mutta eivät enää. Meidän myyjämme asui talossa reilut 2 vuotta ja muuttivat pois.
- peikko77
homeahdistus kirjoitti:
ja uusi rakennus myös, muutaman vuoden vanha. Ajoittain siellä tuntuu kostean betonin hajua. Saan työpaikalla jonkun verran oireita, mutta on vähän vaikeaa sanoa mistä oireilu johtuu, sillä asun myös korjatussa hometalossamme ja oireilen ulkohomeista myös, sateen jälkeen. Varmaan kaikki yhdessä?
Tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin entinen, sillä edellinen työpaikkani oli varsinainen märkä homevirasto. Yritän saada rahaa kokoon, sillä en ole ehtinyt olla Suomessa työelämässä montaakaan vuotta. Terveyteni on niin epävakaa, että epäilen eläkesäästämisen tulevan tarpeeseen vielä. Alkaa näyttää epätodennäköiseltä, että jaksan työelämässä vanhuuseläkeikään asti.mutta tulin siihen tulokseen, että vielä ei kannattaisi rueta maksamaan....
Myöhemmin saisin saman määrän massia kasaan vain hieman suuremmalla kuukausipanoksella. Menikö tämä vikaan? Niissähän on tietysti yhtiöittäisiä eroja. homeesta iso ongelma kirjoitti:
Katto on vuotanut, kellari on tulvinut. Keittiössä on (joidenkin "lähteiden mukaan") ollut kosteusvaurio. Pesutiloissa ei ole vesieristystä ja ilmanvaihto on puuttellinen. Että näin. Kaikki yhdessä ja erikseen vaikuttavat vaikka mitä. Entiset asukkaat ensin myönsivät kosteusvaurio mutta eivät enää. Meidän myyjämme asui talossa reilut 2 vuotta ja muuttivat pois.
varmaan kaupanpurkua vai kuinka? Ongelmakohtia on aika monta. Kuulostaa vähän siltä, ettei ole korjauskuntoinen talo? Kattoremontti, vesieristys, ilmanvaihto onnistunevat kaikki (meille on muuten tehty kaikki nämä, kun ostimme talomme joka oli 1980-luvulla tehty). Tulviva kellari on varmaan iso ongelma. Ovatko seinätkin homeessa, entä lattia?
- homeesta iso ongelma
homeahdistus kirjoitti:
varmaan kaupanpurkua vai kuinka? Ongelmakohtia on aika monta. Kuulostaa vähän siltä, ettei ole korjauskuntoinen talo? Kattoremontti, vesieristys, ilmanvaihto onnistunevat kaikki (meille on muuten tehty kaikki nämä, kun ostimme talomme joka oli 1980-luvulla tehty). Tulviva kellari on varmaan iso ongelma. Ovatko seinätkin homeessa, entä lattia?
lakimiehen mukaan kannattaa hakea ensisijaisesti kaupanpurkua. Jutussa mukana törkeitä seikkoja, joten tutkitaan myös onko ollut tahallista harhauttamista. Seinistä ei ole löytynyt. Lattiasta osittain. Kellariin pitää tehdä iso remontti ja laittaa kunnon salaojat jne. Iso homma saada talo asuttavaksi minulle...
- ilohopea
Homekoiran merkkaukset ovat myös välttämättömiä, jos tarkoituksena on korjata asunto homeettomaksi. Siis puretaan kaikki merkatut kohdat ja puoli metriä niiden yli. Jos taas homekoira merkkaa lähes koko talon, on talo poltettava tai purettava, ja rakennettava sitten uusi ja ehompi maja.Sinä ystävällinen ihminen joka kirjoitit:
"Kyllä vaarasta viestii
talon imelä tuoksu
Haajuvesimäinen, makea tai jopa imelä tuoksu on todellakin merkki jostakin vaarallisesta homeesta. Ja niinkin on, että jo sen haistaminen on merkki sen asteisesta altistumisesta, että pois sellaisesta asunnosta!"
Tai joku muu joka osaisi tunnistaa kokemuksesta kyseisen makean imelän homehajun ja asuisi sattumalta tampereella, olisin helpottunut jos ottaisi yhteyttä ja tulisi haistamaan vaikka korvausta vastaan!
Jep, kupletin juju on siis seuraava:
Ostin kovasti mieluisan asunnon reilu kuukausi sitten vanhasta puutalosta, tuvassa ja varsinkin eteisessä oli entisten asukkaiden asuessa juuri tällainen makean imelän, ehkä vanhan omenainen tuoksu. Ajattelin että se tuli keittiössä olevista ompuista tai oli vain muutoin asukkaiden normaalia kodin tuoksua. Ei ollut mitenkään erityisen epämielyttävä, mutta nenääni imelä, makea, ja hieman öö.. tuulettamaton. Nyt kun kämppä on tyhjä, niin olen tuuletellut ei haju ole poistunut ja tuntuu paikallistuvan eteiseen jossa on myös kylppäri.. Googletin mielijohteesta tätä, ja täytyy sanoa että lievästi sanottuna huolestuin! Niin, nyt on tiedä loihdinko psykosomaattisia oireita vai mitä, mutta tuntuu kuin silmissä olisi hiekkaa siellä oleskelun jälkeen, ja sairastuin kuumeeseen (joka saattoi tarttua tyttöystävältäni) pari iltaa siellä remontteja visioituani.. Aikaisemmat asukkaat eivät kuulemma ole sairastelleet, mutta itse olen tällaiselle kai aika herkkä.
Homekoira meiningistä tuntuu että eikös koira helpolla ala vanhassa talossa merkkailemaan sieltä täältä hyvin mitättömiäkin juttuja, ja siitä paisuttaa kunnon härkänen..
huh huh, mikä olisi neuvoksi? Jos joku tampereen seudulla jolla on omaa kokemusta ja herkkyyttä tästä hajusta, sattuisi lukemaan tämän, niin kuten sanottu, ottaisin kiitollisuutta laulaen valistuneen mielipiteen tästä vastaan..
Nyt pitäisi kuun loppuun mennessä muuttaa, mutta saattaisin saada pitkitettyä vanhassa asumista vielä kuukauden tms, muttei tietenkään haluaisi jäädä roikkumaan..
huh huh, mikä neuvoksi ystävät hyvät? ilohopea kirjoitti:
Sinä ystävällinen ihminen joka kirjoitit:
"Kyllä vaarasta viestii
talon imelä tuoksu
Haajuvesimäinen, makea tai jopa imelä tuoksu on todellakin merkki jostakin vaarallisesta homeesta. Ja niinkin on, että jo sen haistaminen on merkki sen asteisesta altistumisesta, että pois sellaisesta asunnosta!"
Tai joku muu joka osaisi tunnistaa kokemuksesta kyseisen makean imelän homehajun ja asuisi sattumalta tampereella, olisin helpottunut jos ottaisi yhteyttä ja tulisi haistamaan vaikka korvausta vastaan!
Jep, kupletin juju on siis seuraava:
Ostin kovasti mieluisan asunnon reilu kuukausi sitten vanhasta puutalosta, tuvassa ja varsinkin eteisessä oli entisten asukkaiden asuessa juuri tällainen makean imelän, ehkä vanhan omenainen tuoksu. Ajattelin että se tuli keittiössä olevista ompuista tai oli vain muutoin asukkaiden normaalia kodin tuoksua. Ei ollut mitenkään erityisen epämielyttävä, mutta nenääni imelä, makea, ja hieman öö.. tuulettamaton. Nyt kun kämppä on tyhjä, niin olen tuuletellut ei haju ole poistunut ja tuntuu paikallistuvan eteiseen jossa on myös kylppäri.. Googletin mielijohteesta tätä, ja täytyy sanoa että lievästi sanottuna huolestuin! Niin, nyt on tiedä loihdinko psykosomaattisia oireita vai mitä, mutta tuntuu kuin silmissä olisi hiekkaa siellä oleskelun jälkeen, ja sairastuin kuumeeseen (joka saattoi tarttua tyttöystävältäni) pari iltaa siellä remontteja visioituani.. Aikaisemmat asukkaat eivät kuulemma ole sairastelleet, mutta itse olen tällaiselle kai aika herkkä.
Homekoira meiningistä tuntuu että eikös koira helpolla ala vanhassa talossa merkkailemaan sieltä täältä hyvin mitättömiäkin juttuja, ja siitä paisuttaa kunnon härkänen..
huh huh, mikä olisi neuvoksi? Jos joku tampereen seudulla jolla on omaa kokemusta ja herkkyyttä tästä hajusta, sattuisi lukemaan tämän, niin kuten sanottu, ottaisin kiitollisuutta laulaen valistuneen mielipiteen tästä vastaan..
Nyt pitäisi kuun loppuun mennessä muuttaa, mutta saattaisin saada pitkitettyä vanhassa asumista vielä kuukauden tms, muttei tietenkään haluaisi jäädä roikkumaan..
huh huh, mikä neuvoksi ystävät hyvät?"huh huh, mikä neuvoksi ystävät hyvät?"
- Kaupan purku. Tutkimukset.
Sinne ei pidä muuttaa. Ei savua ilman tulta.
Joko taistelet nyt, vielä terveenä - tai sitten sairaana, terveytesi menettäneenä.- stracaspergpen
Liisa/ kirjoitti:
Kellarisieni on paha lahottajasieni, mutta ei kuitenkaan yhtä agressiivinen kuin lattiasieni. Kellarisieni ei myöskään leviä kuivaan puuhun kuten lattiasieni.
Mitä lajeja nämä ovat "oikeilla nimillään"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842