ALBATROSS 26 (hyvä/huono?)

ostaja(ko)

Olen tässä miettinyt belloja, seiskareita ja nyt albatrossia, niin mitä hyvää tai huonoa tiedätte kyseisestä veneestä ?

Toki voi kommentoida miski kannattaisi ostaa jokin toinen noin 20t hintaluokan vene (seiskari tai bella esim). Ei kuitenkaan mitään bensakoneisia pikamenijöitä tälläkertaa.

15

18622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9 m 9 kn

http://www.albatross.fi/suomi/26.html on ollut Veneveistämö Syrjäsuo Oy:n tuotanto-ohjelmassa 1974-1982.

Omakohtaista kokemusta minulla ei veneestä ole. Katselin keväällä 1994 kiinnostuneena Albatross 26:tta, joka oli tulipalon jälkeen korjattavana eräällä helsinkiläisellä venetelakalla ja myynnissä. Oli vain silloin liian kallis minulle. Päädyin Fodimariin (7,65 × 2,65 m), jota pidin sitten 7 vuotta. Siinä oli melkoisesti venettä hintaansa nähden, mutta tilanjako ei miellyttänyt viimeisen päälle (muilla kuin kuskilla ei juuri näkyvyyttä ulos sohvalla istuessa kuomun ollessa päällä ja osa makuusijoista "telttamajoituksessa" kuomun alla).

Syrjäsuon Albatrossit ovat aina viehättäneet minua. Veistämöllä on kuulopuheiden perusteella hyvä maine.

Viimeiset 5 vuotta olen kipparoinut Muovi-Simola Oy:n MS 900/90 -venettä, jota voinee pitää lähinnä Albatross 29:n ja Flying Albatross 870/871:n tai Marsundin vaihtoehtona. Ollaan 9 metrin luokassa eli nämä paatit ovat vähän isompia kuin Albatross 26 (26 jalkaa tekee 7,925 metriä eli malli 26 lienee noin 8-metrinen).

Olen varsin tyytyväinen omaani enkä luopuisi siitä lähimainkaan 20t eurolla :o) Jonkin ennen vuotta 1990 valmistetun Simolan (vanhemmilla kansirakenteilla ja noin 50 hv:n moottorilla) tuolla rahalla voisi ehkä löytääkin. En ole tosin nähnyt MS 900:n myynti-ilmoituksia aikoihin.

• kotkan poika

Olen pari viikkoa sitten ostanut ko.veneen ja on sanottava, että ikäisekseen (vm.1976)on erittäin hyvin säilynyt. Moottori on Perkins 49 hp.
      Toki varmaan poikkeuksiakin löytyy. Ennen ostopäätöstä lueskelin tämänkin palstan kommentteja ahkerasti ja sanoisin että ne olivat varsin positiivisia. Yleensä Albatrossit tuntuvat olevan hyvässä maineessa vaikka hintavia. Syksy menee tutustuessa veneeseen ja sitten ensi kesänä alkaa veneily kunnolla. Onnea etsintään!

• Täydellinen asiantuntijaasi...

Ittekkin kattelin 26:tosia parivuotta sitten ja oli kyllä tosi hyviä vaihtoehtoja mutta kun ei ollu missään paatissa vessaa mitä käytiin kattomassa, paitsi kemialliset oli mikä sekään ei ole huonompivaihtoehto. Muuten kyllä komee alus, vaan jos talous kestää ja Albatrossi tarttis saada niin kyttäilisin kyllä mallia 29!!

• koko

Minkä kokoisia ovat septitankit 26 ja 29 malleissa?

• asdfghjk

Albatross 26:lla on taipumus voimakkaaseen rullaukseen, joka tekee siitä rasittavan ajettavan sivumyötäisessä.

Itse olen ajanut tuollaista, jonka tuttavani vaihtoi yhden kesän jälkeen pois... Muuten kyllä maineikas vene, kuten kaikki Albatrossit. Itse en kyllä omaa samantyyppistä klassikkoani tuohon vaihtaisi!

• on hassu

meinaan kun täällä lukee jonkun bella 700 tai minkävaan vastaavan veneen 'arvosteluja', niin rullausta valitetaan aina. mietin vaan että miksi kukaan ei kerro mikä on tuon hintaluokan veneissä sitten se rullaamaton malli vai eikö sellaista edes ole.

• RRR
        on hassu kirjoitti:

meinaan kun täällä lukee jonkun bella 700 tai minkävaan vastaavan veneen 'arvosteluja', niin rullausta valitetaan aina. mietin vaan että miksi kukaan ei kerro mikä on tuon hintaluokan veneissä sitten se rullaamaton malli vai eikö sellaista edes ole.

uppoumaveneet rullaa sivu ja sivumyötäsessä. Suuri massa ja koko siirtää rullauskynnyksen kovempaan aallokkoon. Eikö se näin vain ole?

• Hyvä arvaus
        RRR kirjoitti:

uppoumaveneet rullaa sivu ja sivumyötäsessä. Suuri massa ja koko siirtää rullauskynnyksen kovempaan aallokkoon. Eikö se näin vain ole?

Eikös Albatrossiin saa tukipurjeen lisävarusteena?

• albatross+
        Hyvä arvaus kirjoitti:

Eikös Albatrossiin saa tukipurjeen lisävarusteena?

Ajelin 10 vuotta 26:sella. Ihan kelpo paatti. http://koti.mbnet.fi/~myworld/albatross26.html
        Mukana muutama kuva jotka olivat myynti-ilmoituksessa aikanaan.

• jusuppi
        albatross+ kirjoitti:

Ajelin 10 vuotta 26:sella. Ihan kelpo paatti. http://koti.mbnet.fi/~myworld/albatross26.html
        Mukana muutama kuva jotka olivat myynti-ilmoituksessa aikanaan.

Mikä oli Albatrossisi myyntihinta ja miksi sen möit?

• albatross+
        jusuppi kirjoitti:

Mikä oli Albatrossisi myyntihinta ja miksi sen möit?

Pyynti oli 100 000 mk. Vessan puute ja toivomus vähän väljemmistä tiloista olivat vaihdon motiivit.

• Juuso

Albatrosseja pidetään yleensä aika laadukkaina veneinä. Albatross 26:ssa on hyvät tilat mutta ongelmana voi olla sen (hirveä) hitaus. Bella 700 ja 8000 ovat puolestaan rungoltaan jotenkin epäonnistuneita: ne kulkevat keula alhaalla, alempana kuin perä! Bella 700:ssa on hyvät tilat kokoisekseen. Uudet Seiskarit on luvattoman huonosti viimeisteltyjä. Seiskari 23S tuntuu olevan suosittu, joten eroon varmaan pääsee kuten Albatrossista ja Bellasta.

• Kippari

Olen ajanut Bella 700:lla noin kymmenen vuotta ja en ole vielä nähnyt ettei aallokossa pärjäisi.
        Toki se rullaa vähän mutta mikä vene ei. Yanmarinin kone on vielä toiminut moitteettomasti vaikka sillä on ajettu peräti 4000 tuntia.
        Voin sanoa että olen ihän tyytyväinen tähän malliin.

• Heiskaska

Ko. veneet alkavat jo olla melko iäkkäitä. Koska meitä veneen omistajia on niin moneksi, toiset pitävät venettään kuin vierasta sikaa ja taas toiset kuin kipeetä pimppiä. Ennen kuin ostat käy katsomassa ja tutki tarkkaan. Nenäkin on hyvä anturi, jos haisee homeelle ja polttoöljylle unohda koko juttu. Hyvin pidetty ja huollettu ei välttämättä paljon uutta häpeä vaikka ikää olisikin.

• Anonyymi

Aivan loistava vene. Meillä ollut perheellä vuosia! Ei voi kun suositella. Ei liian iso, ensiveneeksi sopiva!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe