Miksi mikkeliläisten täytyy puhua noin rumalla tavalla? Aina kun käy Mikkelissä niin kuulee kuinka myö männään ja työ tuutte. Ja järkyttävät miä ja siä, eikö voi sanoa minä ja sinä?
MIÄ, SIÄ, MYÖ, TYÖ aivan järkyttävää!
58
12456
Vastaukset
- .....
siun on mäntävä johonnii muuvalle, hittojakos tuut Mikkelii. Myö puhutaa sillei kun myö halutaa ja mäne sinä urputtaja tiältä poekkeen
- Oot sie ottant jotta
Nii nyt sie sannoit ihan justihinsa niin ja miulla on sekottunt Karjalan ja Mikkelin murteet.Siks mie sanon jot ja not ja sie ja miä.
- kaveri mli
"myö männään" nyt kun ei asutakkaan Kuopiossa. Kukaan ei puhu männään, jos ei ole "aidosta" savosta tänne tullut. Myö mennää on oikein. Kuinka ihmeessä kukaan haluaa puhua kirjakieltä. Ennemmin täällä kyllä kuulee mä ja sä, kun minä ja sinä... Puhutko itse minä ja sinä? Jos puhut, niin toivottavasti en kuule sun puhuvan missään täällä :-)
- nirppanokka
parempi kun pysyt poissa täältä oikeitten immeisten mailta.
- kesävieras
Mielellään mikkelistä pois pysyy on se sen verran sisäsiitoinen junttila.
- hienohelema
oikein pistää vihaks. Pysy mahollisimman kaaaakana.
- juippi1974
Kun olet noin itsekeskeinen, siis etkö ymmärrä erillilaisuutta.
No sinun kannattaa sitten pysyä ihan kotona.
Ps. Pidä televisio ja radio kiinni, koska sieltä voi joskus kuulua miä ja siä sanoja tai jopa myö mennään ja työ tuutte.
Ja muista, eihän tänne pakko ole tulla... jos noin paljon vituttaa! - tulee tässä
Jos puhekielessä sanoo 'minä', kuulostaa liian kirjakielimäiseltä.
Jos taas sanoo 'mä', kuulostaa ihan joltain stadilaiselta tai muuten vaan teiniltä.
'Miä' on noiden kahden hyvä sekoitus. :D- vilatar1
Ja Miä-sana on Kuusankoslelainen sana, jos siellä ootte käyny/asunu niin murteen kyllä tunnistaa. Eli MIÄ on tosiaan hyvä välimuoto sanasta Minä ja mä yhdistettynä ;D Itse Kuusankoskelaisena oli pakko mainita asiasta.
- oikeemmin
vilatar1 kirjoitti:
Ja Miä-sana on Kuusankoslelainen sana, jos siellä ootte käyny/asunu niin murteen kyllä tunnistaa. Eli MIÄ on tosiaan hyvä välimuoto sanasta Minä ja mä yhdistettynä ;D Itse Kuusankoskelaisena oli pakko mainita asiasta.
Eikös kuusaalla oo min ja sin.
- typerien ilmaisujen bongaaja
Hesan ja Turun seuduilla asuvat - varsinkin nuorempi väki - käyttävät typeryytensä osoittaakseen kuka-sanan partitiivimuotoa ketä, vaikka pitäisi sanoa kuka tai sivulauseen alussa joka.
"Ketä ottaa kaljan?" Fiksut sanoo: "Ketkä ottavat kaljan?" tai "Kuka ottaa kaljan?"
"Siellä oli monta ihmistä, ketä oli aivan kännissä." Fiksumpi sanoo: "Siellä oli monta ihmistä, jotka olivat aivan kännissä."
Tuon ketä-sanan käyttäminen muulloin kuin partitiivia vaativassa tilanteessa on selvä osoitus sen käyttäjän jäämisestä kielellisesti pikkulapsen asteelle, samoin kuin erilaisten vuosittain pinnalle tulevien muotisanontojen käyttäminen ("ei todellakaan"...).- silleen
Ja niinku!
- piip
silleen kirjoitti:
Ja niinku!
piip piip piip älä piipitä
- nyaneko
Eiks ny saa sillee puhuu ku ite haluu?
- Anonyymi
Ketä-sana saa minulla karvat pystyyn. Eikö Hesalaiset muka muuten saa itseään esille???
- tällaista
jonnenjoutavaa, päläpäläpä.... Miä oon sitä mieltä, että on hineetä puhua omaa Mikkelin murretta. Tiiättekö muuten, että hinee sana on aika tuntematon muissa murteissa.
Voin kertoa hyvän esimerkin murteiden aiheuttamasta kielimuurista. 17-vuotias paljasjalkainen stadin kundi muutti heinäveelle joskus noin 1980. Tulukin ois tarvinnu kauppaan mennessä kun myyjä ei ymmärtänä stadin slangia eikä stadin kundi snaijannut savolaisen bamlausta.
Miä, entinen mikkeliläinen - misu1977
...täällä sitten pakko vierailla?
Erilaisuus on rikkaus, eikä siinä ole mitään rumaa.
Itse oon etelä-suomesta kotoisin, eikä mulle oo
koskaan ollu ongelma nää miä ja siä- jutut :D
Päinvastoin, on hauskaa, kun on olemassa erilaisia
murteita.- Anonyymi
Mikkelissä on vielä ymmärrettävää savoa, itse 40 v Kuopiossa asuvana olen ymmärtänyt. Toisin on Ylä-Savon murre, sitä en ymmärrä, vaikka olen lapsuudesta asti serkkujen seurassa sitä kuullut.
- min oon
sanont,et miks nää mikkeliläiset puhuut nii rumast.
- siä käyt
aina Mikkelissä ? Ko siä sanot,että aina ku siä käyt Mikkelissä.Ni miks siu pittä aina käyvä Mikkelissä?Käy välillä jossai muuvalla,tai käy aina jossai muuvalla.
- Tane
Ihanaa on kuulla monenlaisia murteita ja koskaan ei ole mulle häriöö aiheuttanut. Jos ei ymmärrä toisen sanomaa heti niin kysytää uuvelleen. Ja mie ja sie on niin tuttuu kun itsekkin kiäntäin ja murtain tulloo huastettuun. Ja nyt on sitten Mikkeliin lähettävä kuulemaan murretta joka tuntui jollekkin olevan kamalaa.
- puhuja
Seuraapa omaa puhettasi, laita vaikka nauhalle. Kuuntele ja varmasti huomaat oman paikkakuntasi murteen. Kuinkahan moni oikeasti puhuu kirjakielellä?!
- käynyt
Joensuussa? Kuunnellut orginaali murretta?
Murteet on hieno juttu. Mitä siitä tulisi jos kaikki olisivat yhtä sivistyneitä kuin siä???- Miä siä hää, myö työ
...tuon sanan sivistys tässä kohtaa lainausmerkkeihin. Ei se mitään sivistystä ole jos murteita inhoaa, päinvastoin.
- määää
nostan kontei, kun ensin ostan frontei.
- mikkeliläinen mut savolainen
Kuopiossa puhutaan savoa,Joensuussa karjalaa.
Mikkelissä puhutaan jotain niitten väliltä.
Kaupunki ei sijaitse maantieteellisesti varsinaisesti millään murrealueella.
Joten sellaista kuin Mikkelinmurre ei ole sinänsä olemassakaan.Miä,siä,hinee on vain sisäpiirin puhetta.Vähän kuin merimiehillä on oma tapansa puhua.Ei sitä kutsuta murteeksi.Se on Mikkelin "slangia".
Ota tai jätä MIÄ SIÄ MYÖ TYÖ.Tai Raumalle.- Mikkelin murre
Vai ei Mikkeli sijaitse millään murrealueella? Selevää Savvoohan Mikkeli on. Mäntyharjussa jo tulukit nousoo junnaan. Ja aivan takuuvarmasti on Mikkelin murre olemassa, siitä on tämä miä ja siä jo yksin täytenä todisteena. Mikkelin murre poikkeaa hiukan Savonlinnan, Kuopion ja Varkauden murteista, mutta ilemiselevää savvoo se on. Ihan tiedoksi vaan, että näitä kutsutaan murrealueiksi ja paikallismurteiksi.
Jos Mikkelin murre on muka sisäpiirin puhetta, niin aivan samalla tavalla se on sitten "sisäpiirin" puhetta paikalliset murteet Helsingissä, Turussa ja Rovaniemelläkin. - AnonyymiUUSI
Mikkelin murre kirjoitti:
Vai ei Mikkeli sijaitse millään murrealueella? Selevää Savvoohan Mikkeli on. Mäntyharjussa jo tulukit nousoo junnaan. Ja aivan takuuvarmasti on Mikkelin murre olemassa, siitä on tämä miä ja siä jo yksin täytenä todisteena. Mikkelin murre poikkeaa hiukan Savonlinnan, Kuopion ja Varkauden murteista, mutta ilemiselevää savvoo se on. Ihan tiedoksi vaan, että näitä kutsutaan murrealueiksi ja paikallismurteiksi.
Jos Mikkelin murre on muka sisäpiirin puhetta, niin aivan samalla tavalla se on sitten "sisäpiirin" puhetta paikalliset murteet Helsingissä, Turussa ja Rovaniemelläkin.Et ainakaan itse kirjoittanut Mikkelin murteella.
Ei täällä kukaan sano ilemiselvää savvoo. Jotain Kuopion murretta..
Miä kyllä tiijjän ku ite oon täällä ikäni asunut.
Ja sit nää murteen häpeäjät.. heti ku tulee muualta joku, ni ei uskalleta puhua omalla murteella.
Lappeenrantalaiset ei häpee murrettaan. Mie ja sie tulee aina, vaikka tilanne ois mikä.
- ystäväiseni
...rikkaus. Tulee aina lämmin fiilis kun ihmisen ei tarvitse peittää sitä mistä on kotoisin. Itse olen kotoisin Savosta ja inhottaa kun stadin länkyttäminen meinaa tarttua... mutta viikko mökillä ja tuas männään !
- Ihana savolainen
Hei järjenjättiläinen! Myö hkastellaan siksi näin, kun se on meidän savolaisten kaunis murre. Murre on rikkaus ja miusta mikkään ei ole kaunimpaa luin tämä savon murre. Murteet kunniaan. Mitenköhän rumalta tai kaunillta itse mahdat kuulostaa. Sisimpääsi ei ainakaan voi kauniiksi kehua kun olet noin suvaitsematon.
- järkyttävä!
Oletko milloinkaan kuullut puhuttavan murteista? Jos et, niin ota selvää!
- Kastanja.
Tiäkkö ? Tästä olin aika paljon puhetta vkl. Jokasella paikkakunnalla on oma murteensa. Mm.Kälviäläiset ihmettelevät miten täällä päin vejjetään niin "levveettä savvoo".
Jos siua vituttaa että kaikki eivät jaksa puhua "kirjakieltä" tai muuten vaan vetästä slangia niin silloin pitänee olla aika paljon asenteessa vikaa.
Mutta,mielipiteensä kullakin.
En miä itekkään jaksa stadin slangia kuunnella. - arska tenaali
mikkeliin on aina mukava tulla pyörähtää ku tietää et sieltä pääsee pois.vituttaa ku ihmiset puhuu ihan niinku niillä olis pullaa suussa miä siä hää höö...mut on siel pari ihan järkevänki kuulosta tyyppiä mut ne ei onnex o vammasia.
- aito kotkalainen
miä on ainaki parempi ku mä tai minä. Itse Kotkasta kun olen, niin hesalaiseten puhe kuulostaa niin kirjakielimäiseltä että huhhuh. Kotkalaiset puhuu myös miä, siä, se, myö, työ, noi=) Ja d:tä ei sanota sanoissa. Esim. Uijjaa, syyää, juuaa, käyää :))
- miä vaa
savolainen ukkokultani on oppinu käteväst ilmasun mennää jonnee... =)
- -.-
Että kehtaavatkin Savossa puhua savonmurteella.
- nyaneko
Hahhah...
- Hevisankari
Meikä asunu mikkelissä jo aika pitkään, enkä toivottavasti ole hirveesti oppinu noita sanontoja, mut eipä sille mittää maha et jotain murretta saattaa mukaan tarttua.
Alussa itteeki ärsytti noi sanonnat, mut kaikkeen tottuu. - Ou iäneti!!!
Tässä feikkaajien ja teeskentelijöiden maailmassa murteet ovat niitä viimeisiä todella aitoja asioita, etkö sitä ymmärrä? Parempi on puhua murretta kuin teeskennellä jotakin mitä ei ole. Ja jos et tiennyt, niin rumaa murretta ei Suomessa olekaan.
- Mr Painless ear
Mikkelin murre ja yleensäkin savolaisten puhetapa vihloo korvia.Mitä ylemmäksi savossa mennään,sitä kauheampaa on se ölinä ja myöh.,hyöh kaahee voe voe mittee mööh...lääh..ääh..pöö..hyvä kidutusmuoto olisi pakottaa kuuntelemaan savolaista selvinpäin yli varttitunnin.
- kaikki ok!
Mr Painless ear kirjoitti:
Mikkelin murre ja yleensäkin savolaisten puhetapa vihloo korvia.Mitä ylemmäksi savossa mennään,sitä kauheampaa on se ölinä ja myöh.,hyöh kaahee voe voe mittee mööh...lääh..ääh..pöö..hyvä kidutusmuoto olisi pakottaa kuuntelemaan savolaista selvinpäin yli varttitunnin.
Itse mikkeliläisenä nautin suunnattomasti kuunnella eri murteita, varsinkin mitä pohjoisemmaksi täältä pääsee lähtemään. Jo Iisalmen kohdalla on pakko pysähtyä ihan just sitä varten kahville, että saa kuulla sitä ihanaa puhetta mitä heiltä tulee, se aksentti on kuin musiikkia korvilleni. Kurjaa huomata että ihmisten paremmuutta ja älyä mitataan murteen perusteella, olisi aihetta pikemminkin arvioida sen perusteella mitä ihminen viestittää ilmaisullaan. Suomen kaikki murteet ovat mukavampia kuunnella kuin esim. ruotsalaisten puhetta, se ei niinkään hivele korvaani. Miuva ihan suututtaa ku immeeset ei älyvä antoo arvova meijän kielen rikkauvele, kuha ovat olevinnaa nii hienoja muka, pyh!
- Anonyymi
kaikki ok! kirjoitti:
Itse mikkeliläisenä nautin suunnattomasti kuunnella eri murteita, varsinkin mitä pohjoisemmaksi täältä pääsee lähtemään. Jo Iisalmen kohdalla on pakko pysähtyä ihan just sitä varten kahville, että saa kuulla sitä ihanaa puhetta mitä heiltä tulee, se aksentti on kuin musiikkia korvilleni. Kurjaa huomata että ihmisten paremmuutta ja älyä mitataan murteen perusteella, olisi aihetta pikemminkin arvioida sen perusteella mitä ihminen viestittää ilmaisullaan. Suomen kaikki murteet ovat mukavampia kuunnella kuin esim. ruotsalaisten puhetta, se ei niinkään hivele korvaani. Miuva ihan suututtaa ku immeeset ei älyvä antoo arvova meijän kielen rikkauvele, kuha ovat olevinnaa nii hienoja muka, pyh!
Olen samaa mieltä. Kun jo nuoresta asuin 1. kierrosta Hämeessä ja Varsinais-Suomessa, odotin kovasti Mikkeliin pääsemistä kesäisin ja istuinkin onnesta ymmyrkäisenä torin aidalla kuuntelemassa ukko- ja mummoporukoiden jutusteluja. Myöhemmin olen oppinut hyvin Hämeen, Turun ja jopa Rymättylän -murteet + Tamperetta yhtenä opiskelukaupunkina. ja totta, aina tulee hyvälle tuulelle kun kuulee jotakin aitoa murretta. Tosin myös ruotisin ja englannin, italian ym. kielet murteineen ovat rikkaus ja elämän "suola". Suloista kuultavaa... Kaikki puhuttu kieli kertoo todella paljon ihmisistä, asuinalueesta, koulutustasosta jne. Tosi rikastuttavaa ja suosittelen kaikille :)
ps. Mikkelissä kohta 20 v. - muuttamassa Turkuun
- Ai voihkinta murteel
Misulla hyvät tisut ,murteista niin tiedä osaisko misu neuvoa lyhintä tietä ulkopaikka kuntalaiselle.Ai mihin joo pöksyihin.
- Mie vaa :)
Kukkokin äänellänsä kiekuu..joten mitä suotta puuttumaan murteella puhujiin :) Sehän on vaan mukavaa kunneltavaa kun joku puhuu murteella :) Kauhiaa ku o vaikiaa yrittää kirjottaa vähäki kirjakielt ;) :p
- Puhumatta paras
Aatteleppa jos vaikk sie olistkii mykkä etkä vois sanoo mitää millää murteell?! Ehkä sie haluisitkii olla kuuro ettet kuulis mill kielell kukakii mitäkii puhelee?Ja sokiana sie et näkis mitä ja mill murteell kirjoitellaa :D
- Notjot
Jos sie määt lappeeseen niin ne sannoo jotta oot siä mist päi kotosi ja mit siul o kassissais???
- K.yrpä
Ei mikkeliläiset osaa puhua kunnolla se on niillä geeneissä
- lonestarstate
Tuosta ohikulkutietä aina ajaessani rupeaa Mikkelin kohdalla naurattamaan. Ovat näemmä laittaneet oikein kaupungin tunnuksen esille: Ruosteinen perseenreikä. Se ilmeisesti kuvastaakin kaupungin menoa ja meinikiä.
Hyvä Mikkeli saadaan kunnon naurut. Muutoin matka onkin aika ikävystyttävä.- myöö
aja tuolta muualta kautta niinkuin neuvoksi vaan mitäs tänne ees ajelet.
- muuttanut ja tottunu
Mikkelissä ihana, rikas ja vivahteikas murre, ei ihan savoa eikä ihan karjalaa. Tykkään
- Hesadude
Mä oon hesasta. Mikkeliläiset = dorkia. LOL
- miäsiä
Murteet on mukavia kuunnella, kirjakieli tylsää. Jo lapsena miua kiusattin miästä ja siästä enkä ymmärtäny. Olis kuulemma pitäny sanoo minä ja sinä! PYH sanon miä!:)
- Hyvä myö
Vain aidot alkuperäiset Mikkeliläiset osaa puhua oikeenlaista Mikkelin murretta. Sitä, mikä kuulostaa hineeltä eikä kukaan osaa ulkopuolinen matkia. Miä, siä, myö ja työ kuulostaa oikeelta ja todelliselta vain meijän perus-Mikkeliläisten suusta. Muut on vaan kateellisia, kun eivät osaa!!!
- myööö
pistä korvatulpat ensikerralla niin ei tarvii kuunneella tai pysy poissa senkin talipää.
- Anonyymi
Hyvin on ihmisellä asiat kun ei ole muuta puheenaihetta eikä puutosta. Voisikohan nämä tämänkaltaiset jutut pitää ihan omana tietonaan kun on p´tärkeämpiä asioita mihin ottaa kantaa.
- Anonyymi
Et ole ilmeisesti paljoakaan matkustellut, saatika opiskellut. Jos tuntisit eri kieliä, tietäisit että kaikissa maissa on eri murrealueita. Olen pahoillani siitä että vielä tänä päivänä maastamme löytyy noinkin tietämättömiä ja pienessä kuplassaan eläviä henkilöitä. Tietämättömyytesi kohentamiseksi suosittelen Sinulle opiskelua mm. eri kielet ja kulttuurim - puhkaise naurettava kuplasi :)
- Anonyymi
elä kehtoo
- AnonyymiUUSI
Mie,sie, miun...voiko olla ärsyttävämpää...ei voi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422682Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423382407- 352104
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471766- 241675
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251559- 431429
- 1001409
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391355- 361156