Kohtuullinen korko vuokratakuulle

Vuokranantaja%

Hei

Mikä teidän mielestänne on käypä korko vuokratakuulle, jonka vuokralainen on minulle antanut vuokrasopimuksen tehtyämme.

Hän itse sanoo, että haluaa vain sen maksetun pääoman, mutta minusta se ei ole oikeudenmukaista. Olen pitänyt vierasta rahaa hallussani useamman vuoden. (Minulla raha on sijoittamisen myötä poikinut.)
Toisaalta yleinen korkotaso on ollut hyvin alhainen.

Onko mitään yleistä käytäntöä tästä korosta?
Vuokrasopimuksessamme ei ole mitään mainintaa asiasta.

Entä takuun palautus. Maksetaanko se yleisesti vasta sitten, kun on nähty asunto tyhjänä vuokralaisen jälkeen?

10

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtuus kaikessa

      0% on yksinomaan kohtuullista, näinhän lukee esim valmiiksi painetuissa vuokrasopimus-lomakkeissa ja se on yleinen käytäntö niin yksityisillä kun yhetisöilläkin.

      Tarkasta asunnon kunto ensin ja palauta takuu vasta sitten, ethän muuten voi tietää oletko oikeutettu pidättämään takuusta itsellesi asunnon korjauskustannuksia tms.

    • jurristi

      Suosittelen soveltamaan korokolakia ja sen viitekorkoa.

      Jos velasta on sovittu maksettavaksi korkoa korkokantaa kuitenkaan määräämättä, velallisen on maksettava vuotuista korkoa kulloinkin voimassa olevan 12 §:ssä tarkoitetun viitekoron mukaisesti.
      viitekorot:

      1.1.1999 4
      1.1.2000 3
      1.1.2001 4
      1.1.2002 4
      1.7.2002 3,5
      1.1.2003 3 7
      1.7.2003 2,5
      1.1.2004 2,5
      1.7.2004 2,5
      1.1.2005 2,5
      1.7.2005 2,5
      1.1.2006 2,5
      1.7.2006 3

      • Juristi turisti

        Takuuvuokra ei ole velka, vaan haltuun uskottua rahaa johon saajalla, tässä tapauksessa vuokranantajalla, on säilyttämisvelvollisuus. Takuun arvon täytyy siis ainoastaan säilyä, ei nousta.

        Yleinen käytäntö on se, ettei takuusta makseta korkoa ja näinollen sen vaatiminen jälkikäteen esim oikeusteitse on hyödytöntä. Toki vuokrasopimusta tehtäessä voidaan sopia koron maksamisesta ja tällöin korkolaki astuu voimaan ellei muuta kohtuullista korkoa sovita.

        Jos vuokranantaja kuitenkin jälkikäteen haluaa maksaa korkoa, hän saa sen tehdä, missään nimessä se ei ole kiellettyä.


      • Juristi turisti kirjoitti:

        Takuuvuokra ei ole velka, vaan haltuun uskottua rahaa johon saajalla, tässä tapauksessa vuokranantajalla, on säilyttämisvelvollisuus. Takuun arvon täytyy siis ainoastaan säilyä, ei nousta.

        Yleinen käytäntö on se, ettei takuusta makseta korkoa ja näinollen sen vaatiminen jälkikäteen esim oikeusteitse on hyödytöntä. Toki vuokrasopimusta tehtäessä voidaan sopia koron maksamisesta ja tällöin korkolaki astuu voimaan ellei muuta kohtuullista korkoa sovita.

        Jos vuokranantaja kuitenkin jälkikäteen haluaa maksaa korkoa, hän saa sen tehdä, missään nimessä se ei ole kiellettyä.

        Käsittäänkseni oikea tapa on, että takuuvuokra talletetaan erikseen ja sen todellinen korkotuotto tulee vuokralaiselle. Takuuvuokraa ei ole tarkoitus käyttää pääomana vuokranantajan omiin sijoitteluihin.

        Minusta on itsestäänselvää, ettei korkotuoton tule tulla vuokranantajan hyödyksi. Jos tämä ei nykykorkotasolla ole selkeää on parempi ajatella tilanteita, joissa sekä korkotaso, että inflaatio ovat paljon suuremmat. Oletetaan, että takuu on 1000 euroa ja korko sekä inflaatio ovat nollassa. Nyt vuokralainen saa takaisin sen tonnin. Vaihdetaan tilannetta niin, että korko ja inflaatio ovat 10 %. Nyt vuokralainen saa (vuoden päästä) takaisin tonnin, mutta sen arvo onkin alkuhetken rahassa n. 900 euroa. Vuokranantaja saa 100 euroa korkona. Miksi ihmeessä vuokranantajan pitäisi saada tässä tapauksessa osuus summasta? Minusta on oikeudenmukaisempaa, että vuokralainen saa koko 1100 euroa, jonka arvo on noin se 1000 euroa alkuhetken rahassa.

        Pitää muistaa, että rahan numellisarvot ovat vain lukuja. Todellinen arvo on se pääoma korot.


      • Haave ja todellisuus
        okaro kirjoitti:

        Käsittäänkseni oikea tapa on, että takuuvuokra talletetaan erikseen ja sen todellinen korkotuotto tulee vuokralaiselle. Takuuvuokraa ei ole tarkoitus käyttää pääomana vuokranantajan omiin sijoitteluihin.

        Minusta on itsestäänselvää, ettei korkotuoton tule tulla vuokranantajan hyödyksi. Jos tämä ei nykykorkotasolla ole selkeää on parempi ajatella tilanteita, joissa sekä korkotaso, että inflaatio ovat paljon suuremmat. Oletetaan, että takuu on 1000 euroa ja korko sekä inflaatio ovat nollassa. Nyt vuokralainen saa takaisin sen tonnin. Vaihdetaan tilannetta niin, että korko ja inflaatio ovat 10 %. Nyt vuokralainen saa (vuoden päästä) takaisin tonnin, mutta sen arvo onkin alkuhetken rahassa n. 900 euroa. Vuokranantaja saa 100 euroa korkona. Miksi ihmeessä vuokranantajan pitäisi saada tässä tapauksessa osuus summasta? Minusta on oikeudenmukaisempaa, että vuokralainen saa koko 1100 euroa, jonka arvo on noin se 1000 euroa alkuhetken rahassa.

        Pitää muistaa, että rahan numellisarvot ovat vain lukuja. Todellinen arvo on se pääoma korot.

        Takuuvuokraa harvoin talletetaan pankkiin, yleensä summa on niin pieni että korot ovat pankkitalletuksissa parhaimmillaankin 5-10 e/v. Pankillakaan ei ole hinkua ottaa tälläisia tilejä riesakseen.

        Milloin tässä maassa on saanut talletukselle 10% koron?

        Tällä hetkellä pankista saa parhaassakin tapauksessa 2% ja noin 1000e summalle saa 0.25% joka on rahassa 2.5e/v. Käytännössä tällä summalla ei ole mitään merkitystä kummallekaan.

        Sijoitustoiminnassa voi saada suurenkin tuoton, mutta silloin on mahdollista myös hävitä rahansa.


      • jurristi
        Juristi turisti kirjoitti:

        Takuuvuokra ei ole velka, vaan haltuun uskottua rahaa johon saajalla, tässä tapauksessa vuokranantajalla, on säilyttämisvelvollisuus. Takuun arvon täytyy siis ainoastaan säilyä, ei nousta.

        Yleinen käytäntö on se, ettei takuusta makseta korkoa ja näinollen sen vaatiminen jälkikäteen esim oikeusteitse on hyödytöntä. Toki vuokrasopimusta tehtäessä voidaan sopia koron maksamisesta ja tällöin korkolaki astuu voimaan ellei muuta kohtuullista korkoa sovita.

        Jos vuokranantaja kuitenkin jälkikäteen haluaa maksaa korkoa, hän saa sen tehdä, missään nimessä se ei ole kiellettyä.

        Kuluttaja-asiamiehen kannanoton mukaan vuokravakuuden tuotto kuuluu vuokralaiselle. Pitäisin edelleen tuota peruskorkoa parhaana kompromissina. Oikea ratkaisuhan on koko todellinen tuotto, mutta kun vuokranantaja on kantanut kaiken riskin sijoituksesta niin ei sekään tässä tapauksessa ole oikeudenmukainen ratkaisu. Nyt on tarkoitus löytää sopua osapuolten välille. Toinen vaihtoehto olisi jokin riskittömän pankkitilin korko.


      • Haave ja todellisuus kirjoitti:

        Takuuvuokraa harvoin talletetaan pankkiin, yleensä summa on niin pieni että korot ovat pankkitalletuksissa parhaimmillaankin 5-10 e/v. Pankillakaan ei ole hinkua ottaa tälläisia tilejä riesakseen.

        Milloin tässä maassa on saanut talletukselle 10% koron?

        Tällä hetkellä pankista saa parhaassakin tapauksessa 2% ja noin 1000e summalle saa 0.25% joka on rahassa 2.5e/v. Käytännössä tällä summalla ei ole mitään merkitystä kummallekaan.

        Sijoitustoiminnassa voi saada suurenkin tuoton, mutta silloin on mahdollista myös hävitä rahansa.

        Miten ihmeessä se harvoin tallettetaan pankkiin. Mitä muuta sillä voisi edes tehdä? Et kai sano, että sitä pidetään lompakossa.

        10 % korkoja sai 1980-luvun alussa. Nyt korkotaso on alhaalla, samoin inflaatio. Minä käytin korkeata tasoa ilmaisemaan asiaa esimerkinomaisesti. Usein periaatteet tulevat peremmin selville tällatavavalla.

        Nordean kasvutilillä saa 1000 eurolle 1,1 % koron, joskin karhu vie osan tästä mutta n. 8 euroa vuodessa tästä tulee. Ei tämä tietenkään paljon ole, mutta miksi sekään vähä pitäisi koitua vuokranantajan hyväksi?


      • sille kelle kuuluu
        jurristi kirjoitti:

        Kuluttaja-asiamiehen kannanoton mukaan vuokravakuuden tuotto kuuluu vuokralaiselle. Pitäisin edelleen tuota peruskorkoa parhaana kompromissina. Oikea ratkaisuhan on koko todellinen tuotto, mutta kun vuokranantaja on kantanut kaiken riskin sijoituksesta niin ei sekään tässä tapauksessa ole oikeudenmukainen ratkaisu. Nyt on tarkoitus löytää sopua osapuolten välille. Toinen vaihtoehto olisi jokin riskittömän pankkitilin korko.

        Tilin tuotto kuuluu aina tilin omistajalla ellei erikseen muuta sovita.


      • jurristi
        sille kelle kuuluu kirjoitti:

        Tilin tuotto kuuluu aina tilin omistajalla ellei erikseen muuta sovita.

        tuotto kuuluu sille, kenen rahat ovat.


    • Vuokranantaja%

      Kiitos kaikille mielipiteistänne.

      Jos vuokrasopimuksessamme ei ole mainintaa vuokratakuun tuotosta, on se lähinnä omantunnonkysymys. Ja näin julkisesti esitettynä lähinnä moraalikysymys.

      Muutama hajakommentti.
      Vuokrasopimusta tehtäessä voivat sopijaosapuolet avata vuokravakuustilin, mutta sen avaaminen maksaa mielestäni liikaa. Tällöin tuotto tietysti menisi vuokralaiselle.

      Vuokravakuus ei ole rahana korvamerkittyä, kun se siirtyy vuokranantajan tilille. Mielessäni voin sijoittaa ko. vakuuden suuruisen summan johonkin, mutta se ei merkitse sitä, että se voitaisiin katsoa vuokravakuuden sijoitteluksi.

      Korot ovat tosiaan alhaalla. Yksityinen tallettaja ei saa edes tuottotililtä viitekorkoa, ellei tee pitempää talletusta tai sijoita suuria summia tilille.
      Jos maksan viitekoron verran, on vuokralaiselta pidätettävä 28 prosenttia pääomatuloveroa.

      Inflaation vaikutuksesta vuokratakuun tuottoon.
      Inflaatio siirtää nousupaineita myös vuokriin.
      Vuokratakuun reaaliarvo laskee, eikä se näin vastaa alkuperäistä takuun määrää. Takuullahan on tietty tarkoitus.Inflaatio heijastuu näin molempiin osapuoliin.

      Jos vuokralainen on maksanut vuokransa säntillisesti ja pitänyt asunnon kunnossa, voi tällainen yksityinen vuokranantaja tarjota hänelle extrana "kakkukahvit".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe