apteekin keliakiatesti

keliakiakiakaika

Onko kellään kokemuksia apteekista saatavasta keliakiatestistä? Onko kuinka luotettava? Muita kommentteja?
Pari päivää sitten jätin viljat pois ja huomenna olis tarkotus testi tehdä. Haittaako tuo muutaman päivän viljan syömättömyys vai pitääkö alkaa mättämään viljaa napaan :D

34

33629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia 20 vuotta

      jätit viljat pois ENNEN testin tekemistä? Liekö tuosta tietenkään haittaakaan, koska parin päivän dieetin jälkeen ei sinun suolinukkasi kuitenkaan ennätä parantua.Muista kuitenkin, että lopullinen keliakia diagnosoidaan vasta gastroskopiassa.

    • kjsefoesös

      Paljonko testi maksaa ja miten se tehdään? Onko mukana hyvät ohjeet?

      • juupipuu

        Maksaa n. 20 euroa, suosittelen.. Nettiartikkeleitten/pakkauksen mukaan on luotettava. Tosin lääkäri tekee aina lopullisen diagnoosin. Hyvät ohjeet on mukana ja helppo tehdä..


    • Meirami

      Kirjoitit, että pari päivää sitten jätit viljat pois ja teet nyt testin. Mitä tulosta haet tekemällä sen testin?

      Taustaa: kun esim. keliakia todetaan, niin meilläpäin potilas kutsutaan kontrollikäynnille vuoden (1 v) kuluttua ja silloin katsotaan, ovatko vasta-aineet normalisoituneet. Samalla tähystyksessä katsotaan suolinukan kunto.

      Jos olet pari päivää ilman viljaa ja teet ikioman keliakiatestin, niin mielestäni et saa mitään tuloksia, koska jos podet keliakiaa, niin sehän näkyy testissä parhaassa tapauksessa kuukausitolkulla. Ja voihan Sinulla olla vilja-allergiaakin, joka on ihan eri asia kuin keliakia. Kun et syö viljaa ja otat omia testejä, niin kuukausien kuluttua kukaan ei oikein tiedä, mitä podet vai podetko ollenkaan mitään. Toisilla potilailla arvot korjaantuvat nopsasti, toisilla kestää. Toiset voivat syödä gluteenitonta ruokaa, toisille pitää olla luontaisesti gluteeniton eväs.

      Sinun on opittava myös keliakiahygienia keittiössä ja tiedettävä keliaakikon sudenkuopat. Jos niihin putoat, ei dieetti toimi. Sudenkuopilla tarkoitan ruokia ja ravintoaineita, jotka sisältävät viljoja. Aluksi koko dieetti tuntuu yksinkertaiselta, mutta ainakin minulla meni pari vuotta, ennen kuin sisäistin kokonaan keliakiaa sairastavien ravintoperusteet. Moni luulee pitävänsä tiukkaakin keliakiadieettiä, mutta todellisuudessa homma saattaa ontua pahan kerran. Ruokien tuoteselosteita on luettava päivittäin ja keliakialehti kannesta kanteen. Myös keliakialiiton sivuilla kannattaa viivähtää tasaisin väliajoin.

      Yllä mainittuun sepustukseen viitaten voit miettiä rauhallisesti, kannattaako omia keliakiatestejä tehdä ja maksaa reilut parikymmentä ekeä/per testi. Kaikkein järkevintä olisi mennä virallisten terveydenhoitokanavien kautta tutkimuksiin, jolloin saisit tutkittua tietoa ja mahdollisen sairauden (keliakian tai jonkun muun) selvittyä myös asiallista ohjausta ja opastusta.

      Pallo on sinulla! Tämä juttu kuului kohtaan "muita kommentteja":)

      • mies..

        minulla olisi keliakia siitä huolimatta on tehty kaikki tarvittava testit.
        Lääkäri ehdotti kokeile kaikkia viljoja syödä yksitellen niin tein, ruis aiheuttaa jotakin oireita.
        Silloin kun söin ruista, alkoi tulla mahottomat ilmatvaivat ja yöllä piti käydä kusella moneen kertaa, nyt ei enää tarvi käydä ja normaalit pierut tulee kun jätin sen syömättä.

        Toivottavasti tästä on hyötyä joillekin.


      • Niina_
        mies.. kirjoitti:

        minulla olisi keliakia siitä huolimatta on tehty kaikki tarvittava testit.
        Lääkäri ehdotti kokeile kaikkia viljoja syödä yksitellen niin tein, ruis aiheuttaa jotakin oireita.
        Silloin kun söin ruista, alkoi tulla mahottomat ilmatvaivat ja yöllä piti käydä kusella moneen kertaa, nyt ei enää tarvi käydä ja normaalit pierut tulee kun jätin sen syömättä.

        Toivottavasti tästä on hyötyä joillekin.

        siinä rukiissa aiheutti sen pissattamisen? Poikani (jo aikuinen) syö paljon ruisleipää ja joutuu käymään usein pissalla. Kahvikin kyllä pissattaa mutta rupesin miettimään tuota ruisleipäasiaa kun mainitsit. Tiheä pissalla käynti on välillä tosi kiusallista. Itsellänikin on samaa vaivaa ja syön myös runsaasti ruisleipää. (Onkohan tuo mieltymys rukiiseen perinnöllistä;D)


      • Jee-sukset

        Pari vuotta ruokavalion oppimiseen!!! Ei vittu mitä urpoja


    • o_O ?

      Mites tämmönen apteekin testi toimii?

      • testin tehnyt

        pakkauksesta löytyy tarkemmat tiedot että mikä systeemi sen keliakian lopulta siinä kertoo, mut siinä otetaan vaan veritippaa sormenpäästä (vähä kuin verensokerin testauksessa) ja sekotetaan sellasen kapillaariputken avulla johonkin nesteeseen, sitten se sekotettu neste tiputetaan pipetin avulla testiliuskaan. Liuska kertoo 5min päästä että onko keliakiaa vai ei.. Kaikki tarvittava löytyy pakkauksesta ja on helppo/kivuton tehdä. Hyvät ohjeet mukana. Erilaisten artikkeleiden mukaan on luotettava testi. Maksaa n. 20 euroa eli on hintansa vääärti.. suosittelen..


      • o_O ?
        testin tehnyt kirjoitti:

        pakkauksesta löytyy tarkemmat tiedot että mikä systeemi sen keliakian lopulta siinä kertoo, mut siinä otetaan vaan veritippaa sormenpäästä (vähä kuin verensokerin testauksessa) ja sekotetaan sellasen kapillaariputken avulla johonkin nesteeseen, sitten se sekotettu neste tiputetaan pipetin avulla testiliuskaan. Liuska kertoo 5min päästä että onko keliakiaa vai ei.. Kaikki tarvittava löytyy pakkauksesta ja on helppo/kivuton tehdä. Hyvät ohjeet mukana. Erilaisten artikkeleiden mukaan on luotettava testi. Maksaa n. 20 euroa eli on hintansa vääärti.. suosittelen..

        kiitos tiedosta... tätä tarvii kokeilla kunhan saan itseäni tarpeeksi niskasta kiinni... epäillyt jo jonkun aikaa keliakiaa mutta en ole saanut aikaseksi käytyä lääkärillä... tämä voisi ratkaista asian...


    • Kheliaakikko

      Sanoisin, ettei kannata siihen sitä 20 euroa laittaa, menisit suoraan sinne lääkärin luokse. Itsetehdyillä testeillä on juuri se huono puoli, ettet tiedä oletko allerginen kaikille viljoille vai vain joillekkin tietyille. Sairaalassa tehty perusteellinen tähystys näyttää myös, että kuinka pahasti suolinukkasi ovat tuhoutuneet, jos sinulla nyt on keliakia. Omintehtyjen testejen vuoksi et myöskään saa mitään tukia ja avustusrahoja, sillä sairaalan kautta kirjautuu myös keliakialiittoon.
      Kun äidilläni todettiin keliakia ennen minua n. 3 vuotta sitten, meille sanottiin ettei gluteenitonta ruokavaliota saisi koskaan aloittaa ilman ravintoterapeutin opastusta. Eli kunnon tietoa hankkimaan siitä!

      • sanat...

        ja vähän vielä kommenttia. Tietenkin jos on jo diagnosoitu ja tähystyksellä varmistettu keliakia, niin silloin voi itse tekemällään keliakiatestillä katsoa, onko keliakiadieetti pitänyt.

        Toinen hyvä idea on se, että itse tehdyllä testillä voi päästä keliakian jäljille, jos on oireita. Jos testi näyttää keliakiaa, niin heti on mentävä lääkärin pakeille kertomaan löydöksestään, jolloin viralliset laajemmat tutkimukset käynnistetään. - Se, että summittaisesti ottaa keliakiatestejä omin nokkinsa, ei vetele ja tulee se tosi kalliiksikin, kun reilut 20 € pulittaa per testi.

        Kolmanneksi: täälläpäin ei sairaalan kautta kirjaudu keliakialiittoon. Kyllä sinne itse pitää ilmoittautua jäseneksi, koska joka vuosi on maksettava jäsenmaksu. Sen maksettuaan saa lehden ja infopostia alkaa tulla paikallisesta keliakiayhdistyksestä. - Se varmaan on totta, että sairaalasta saa Keliakialiiton lomakkeen, jonka voi täytettynä lähettää edelleen. Keliakia-lehden voi tilata pelkästään, vaikkei kuuluisikaan liittoon. - En ole paikallisen kirjaston valikoimaan perehtynyt, mutta luulisin, että sinne tulisi Keliakia-lehti. Kannattaa käydä tiedustelemassa!


      • gluteenittoman

        ruokavalion voi aloittaa ilman ravintoterapeutin opastusta. Kaikille keliaakikoille sitä on tarjottava, mutta minultakin vain kysyttiin, haluanko ravintoterapeutille ja kun vastasin kieltävästi, asia oli selvä. Asiasta ei sen enempää keskusteltu. Hyvin olen myös pärjännyt 4 kk toteamisen jälkeen olen saanut vasta-aineet negatiivisiksi ja pahan anemian korjaantumaan. Ei se gluteeniton ruokavalio niin ihmeellinen ole. Luulen, että monellakin ei-keliaakikolla olisi tarvetta käydä ravintoterapeutilla, koska kyllähän sitä voi huonosti syödä, vaikka ei olisikaan mitään sairautta rajoittamassa ja toisin päin.


      • ruokavalion
        gluteenittoman kirjoitti:

        ruokavalion voi aloittaa ilman ravintoterapeutin opastusta. Kaikille keliaakikoille sitä on tarjottava, mutta minultakin vain kysyttiin, haluanko ravintoterapeutille ja kun vastasin kieltävästi, asia oli selvä. Asiasta ei sen enempää keskusteltu. Hyvin olen myös pärjännyt 4 kk toteamisen jälkeen olen saanut vasta-aineet negatiivisiksi ja pahan anemian korjaantumaan. Ei se gluteeniton ruokavalio niin ihmeellinen ole. Luulen, että monellakin ei-keliaakikolla olisi tarvetta käydä ravintoterapeutilla, koska kyllähän sitä voi huonosti syödä, vaikka ei olisikaan mitään sairautta rajoittamassa ja toisin päin.

        voi toki aloittaa omin nokkinensa. Sanoit, ettei se niin ihmeellinen ole. Minustakin se näytti aluksi yksinkertaiselta asialta, mutta tutustuttuani siihen perusteellisesti olen pontevasti eri mieltä. Vaikka olen ollut kymmenisen vuotta keliaakikko, menisin nytkin ihan mielelläni ravitsemusterapeutin juttusille kertaamaan perusasiat ja kuulemaan viimeisimmät vinkit.

        Monet ihmiset ovat ihan ihmeissään saadessaan keliakian ja tuntuu siltä, ettei järki pelaa enää ollenkaan ja joka sapuskapakkauksessa tuntuu asustelevan "gluteenimörköjä". Siten on perusteltua käydä edes kerran ravitsemusterapeutin luona asiallisesti keskustelemassa ruokavaliostaan, jolloin saa tuhdin tietopaketin. Minäkin luulin tietäväni tarpeeksi, koska toisella vanhemmista oli keliakia, mutta enpä tiennytkään, kun kävin ravitsemusterapeutin kanssa asioita läpi! Tuli uusia asioita sekä näkökantoja.

        Suosittelen aina käyntiä ravitsemusterapeutin juttusilla, jos sellaista mahdollisuutta tarjotaan. Siellä istuessa ongelmaksi muodostuu se, ettei pysty ottamaan niin paljon tietoa vastaan kuin sitä annetaan.


      • kantaa

        Kaikki ei halua juosta lääkärissä "turhan" takia. Jos itse epäilee voi sen mainiosta itse ensin testata ja jos on positiivinen menee sitten lääkäriin ja jos negatiivinen voi "arvauksen" unohtaa. Lääkärissä käynti maksaa yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin 20€.


      • hirssi

        että noin vain automaattisesti kirjaudutaan Keliakialiittoon, kun sairaus on todettu. Luulisin kyllä, että potilaan pitää ensin liittyä jäseneksi alueensa keliakiayhdistykseen, ennen kuin tieto asiasta menee "ylemmälle taholle".


      • yksinkertaisesti
        kantaa kirjoitti:

        Kaikki ei halua juosta lääkärissä "turhan" takia. Jos itse epäilee voi sen mainiosta itse ensin testata ja jos on positiivinen menee sitten lääkäriin ja jos negatiivinen voi "arvauksen" unohtaa. Lääkärissä käynti maksaa yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin 20€.

        siitä, että me ajattelemme niin erilailla. Monilla järki juoksee siten, että kotitestissä saadun positiivisen tuloksen (siis: keliakia on!) saatuaan he jättävät omin lupinsa viljat pois ja sillä siisti. Nämä potilaat eivät ota lainkaan yhteyttä lääkäriin eikä keliakiaa virallisesti varmisteta verikokein ja tähystyksin. Potilaat hoitavat itse itseään eivätkä ole missään kontrollissa, tilastoissa tai ravitsemusterapeutin infoissa. Lääkärissä katsotaan myös ihon kunto. He jäävät myös paitsi keliaakikolle kuuluvaa "ruokarahaa", joka tosin on vain 21 €/kk, muttei sitä pidä väheksyä, vaan se kannattaa anoa.

        Jos tekee testin ja positiivisen tuloksen saatuaan menee heti lääkärin pakeille, niin silloinhan asia on ok, mutta kaikki eivät niin tee. Jos oireita on edelleen, niin keliakiatesti pitää uusia esim. vuoden välein. Epäilenpä perustellusti, että moni tekee testin turhan usein ja ihan turhaan, koska ei välttämättä tiedä peruskäytäntöä ja silloin kulut maksaa potilas. Kunkin potilaan peruskäytäntö muokkautuu potilaan vaivojen mukaan, joten vuoden välein tapahtuva tarkistus ei ole mikään fakta. Keliakiassa on omat liitännäissairautensa, joita niitäkin olisi hyvä seurailla.


      • niin...
        hirssi kirjoitti:

        että noin vain automaattisesti kirjaudutaan Keliakialiittoon, kun sairaus on todettu. Luulisin kyllä, että potilaan pitää ensin liittyä jäseneksi alueensa keliakiayhdistykseen, ennen kuin tieto asiasta menee "ylemmälle taholle".

        Liittyminen kai menee niin, että lähetät itse liittymislomakkeen keliakialiittoon ja sieltä saat infoa, missä ja mikä on oma paikallinen keliakiayhdistyksesi.

        Ketään ei voi automaattisesti kirjauttaa keliakialiiton jäseneksi, koska siinä on vuosimaksu ja sitä eivät kaikki halua maksaa eivätkä kaikki keliaakikot edes halua liittyä jäseniksi muutenkaan. Raha ei riitä kaikilla kaikkeen tai on muita syitä.

        Mahdollisesti kirjoittaja tarkoittaa tätä tähystykseen perustuvaa lääkärin kirjoittamaa todistusta, jolla anotaan 21 €/kk suuruista tukirahaa (vai miksi sitä sanotaan?).


      • Nimetön

        Keliakialiittoon ei oteta henkilöjäseniä, vaan liiton jäseninä ovat paikallisyhdistykset ja niiden jäseninä henkilöt.
        Liittymispaperin voi tosin lähettää liittoonkin, sillä liitto pitää paikallisyhdistysten puolesta niiden jäsenrekisteriä.


      • ripulirallia

        Mutta onhan tuo testi suuntaa-antava... Itseä alkoi kans kiinnostamaan tuo testi, että sen voisi kyllä tehhä. Täälläpäin ei lääkärille kannata mennä jos itse epäilee keliakiaa, lääkärille on ensinnäkin mukava jonotusajat ja kun sinne pääsee niin eivät sitten tutki kunnolla. Vastaus on tyyliin, että jos syöt leipää ja vatta on kuralla niin se on normaalia... Kipasen kyllä huomenna apteekissa. Teen mieluummin itse testin kuin joutuisin tuohon tähystykseen, kammottaa ajatuskin siitä.


    • Omin Avuin

      Thjaah - onkin tahoja, jotka elättää itsensä keliaakikoilla?

    • ..,.,.,.,.,.,.

      Noin pagmaattisesti; keliakiatesti vähentää turhia lääkärissä käyntejä, joskus väärän epäilyn takia. Selkeä positiivinen on siis aika selkeä psitiivinen, siis lääkärin kautta, vaikka asialla saatta olla pelkkä informatiivinen arvo omalääkärille.
      Testin voi teettää labrakeskuksessa Tampereella ihan omin päin, ja taitaa olla halvempi kuin apteekista. Eli lähetteitä ei siihen tarvita. Veikkaan että näin myös monissa muissa paikoissa sekä yksityisellä, jos osaa pyytää suoran labrakokeen. Mutta, mutta, kannattanee myös miettiä sitä, että kyseinen apteekin testi voi antaa väärän negatiivisen tuloksen, johtuen iga-vasta-aineiden puutoksesta, joka myös kasautuu keliakikoille. Eli jos kyseinen testi on negatiivinen, ja teit muuten vain, no hätä, mutta jos edelleen jatkuu vatsaoireet tai muut tyypilliset negatiivisen apteekkitsetituloksen kanssa, niin vaan lääkäriin. Tässä kohtaa en tiedä kannattaako mainita noin muuten että tein jo tesin joka oli nega, koska suuri(n) osa lääkäreistä ei tiedä mitään iga-puutoksen yhteydestä testiin tai siihen että yleinen keliaakikoilla. By insinöörilogiikka.

    • jaana20

      kyllä haittaa viljattomuus sekä kotitestiä että labratestiä. vasta aineet katoaa pariss päivässä verestä.

    • oma kokemus

      Itse kokeilin Biocardin keliakiatestiä. Ei nyt ihan räjähdysmäisesti oireita ollut ollut, vuoden verran silloin tällöin temppuilua.
      Selkeä positiivinen tuli testi-ikkunaan oikeastaan heti kun liuos oli testitikulle levinnyt. Siitä sitten lääkäriin, labran verikokeissa myös vasta-aineet koholla ja nyt odottelen tähystyksen tuloksia. Silmämääräisesti oli kuulema ohutsuoli vielä ihan siisti, mutta koepalat voivat sitten näyttää jotain muuta.

      • oma kokemus

        Sen verran päivitän omaa viestiäni, että koepaloista sitten todettiin nukkavaurio ja virallisesti nyt sitten olen keliaakikko.

        Eli voin sitten kai hyvillä mielin suositella apteekin kotitestiä. Muistakaa vain varata HETI aika lääkärille, mikäli testi antaa positiivisen tuloksen.


    • suoraan lekurille

      Miksi maksaa testistä, kun lääkärillä sen saa ilmaiseksi. Ja kuitenkin sinne ´lekurille täytyy mennä.

      Ja ne vatsavaivat voi johtua sen sata muustakin sairaudesta, joista lääkärit ei kyllä mitään tiedä, mutta aina kannattaa yrittää.

      Suolistosairaudet yleistyvät nuorilla -syytä ei tiedetä ?????
      http://www.hs.fi/kotimaa/Suolistosairaudet yleistyvät nuorilla syytä ei tiedetä/a1377922781187

      Tieteellistä evidenssiä ravinnon vaikutuksesta suolistosairauksissa on valtavasti.
      http://ollisintegrallife.com/2013/09/03/mihin-suuntaan-terveydenhoitomme-on-menossa/

      Kuihtuva Hesari julkaisi artikkelin suolivaivoista, joka tietämättömyydessään ja asenteellisuudessaan oli karmaiseva. Jutun kirjoittaja pitää suoliongelmia täysin luonnollisina ja jutusta saa käsityksen, että avanne on ihan ok nuorelle vessapassin omaavalle.
      http://www.anttiheikkila.com/blogi/alkoiko-takinkaanto/

      • ....................

        Kaikille ei sitä keliakiatestiä suostuta lääkärillä tekemään, etenkään jos ei lähisuvussa keliaakikoita ole eikä lääkärin mielestä oireita ole "tarpeeksi" (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Silloin on melkeinpä helpompi leikkiä kotikemistiä ja on sitten jotain kättä pidempää kun lääkärille menee labrakoetta vaatimaan.


      • vaihtaa lääkäriä
        .................... kirjoitti:

        Kaikille ei sitä keliakiatestiä suostuta lääkärillä tekemään, etenkään jos ei lähisuvussa keliaakikoita ole eikä lääkärin mielestä oireita ole "tarpeeksi" (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...). Silloin on melkeinpä helpompi leikkiä kotikemistiä ja on sitten jotain kättä pidempää kun lääkärille menee labrakoetta vaatimaan.

        No vaihtaa sitten lääkäriä. Kysehän on vain 1:stä verikokeesta.


      • .........
        vaihtaa lääkäriä kirjoitti:

        No vaihtaa sitten lääkäriä. Kysehän on vain 1:stä verikokeesta.

        Ja kumpaan menisi vähemmän aikaa? Teet testin, jolloin todennäköisimmin otetaan verikokeisiin heti, vai ravaat monta lääkäriä läpi, niin että viimein suostutaan.
        Ei ne kokeet ilmaisia valtiollekaan ole, itsellänikin nihkeästi suhtauduttiin mihinkään keliakiatesteihin kun ei lähisukulaisilla ollut, eikä ollut kuulema tarpeeksi räikeitä oireita.
        Positiivisen kotitestin jälkeen suostuivat, tosin tähänkin lääkäri vähätellen, että "no tehdään se nyt, niin saat sitten mielenrauhan" (ei siis uskonut, että keliakiaa löytyisi). No, muuttui ääni kellossa, kun veriarvot olivat yli sadan ja tähystykseenkin pääsin alle kuukaudessa (oliko pari-kolme viikkoa väliä).

        Voihan sen toki julkisellakin ottaa, mutta viimeisimmän tiedon mukaan on sitten siellä sen 100€ ja ainakaan meiltä ei sellaista summaa näin yhtäkkiä ole "ylimääräistä".

        Btw, miksi ketään edes niin haittaa se, että joku tekee kotitestin?


      • näin miulla
        ......... kirjoitti:

        Ja kumpaan menisi vähemmän aikaa? Teet testin, jolloin todennäköisimmin otetaan verikokeisiin heti, vai ravaat monta lääkäriä läpi, niin että viimein suostutaan.
        Ei ne kokeet ilmaisia valtiollekaan ole, itsellänikin nihkeästi suhtauduttiin mihinkään keliakiatesteihin kun ei lähisukulaisilla ollut, eikä ollut kuulema tarpeeksi räikeitä oireita.
        Positiivisen kotitestin jälkeen suostuivat, tosin tähänkin lääkäri vähätellen, että "no tehdään se nyt, niin saat sitten mielenrauhan" (ei siis uskonut, että keliakiaa löytyisi). No, muuttui ääni kellossa, kun veriarvot olivat yli sadan ja tähystykseenkin pääsin alle kuukaudessa (oliko pari-kolme viikkoa väliä).

        Voihan sen toki julkisellakin ottaa, mutta viimeisimmän tiedon mukaan on sitten siellä sen 100€ ja ainakaan meiltä ei sellaista summaa näin yhtäkkiä ole "ylimääräistä".

        Btw, miksi ketään edes niin haittaa se, että joku tekee kotitestin?

        Paljonko se kotitesti maksaa?

        Itellä työterveys kyllä tutkii ja laittaa lähetettä eteenpäin. Terveyskeskukset valitettavasti ovat huonompi valinta.

        Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille.

        Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.

        Itse kärsin 30 vuotta.

        Luin ja kuuntelin Antti Heikkilää ja kas vaivat hävisi viljojen myötä.

        Lääkärit eivät mitään löytäneet. Lääkkeitä oikein tuputettiin, jotka vain pahensivat oireita.

        50 gluteenin (intoleranssin) sävyä
        http://www.magneettimedia.com/50-gluteenin-intoleranssin-savya/

        Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kuole paksu- ja peräsuolen syöpään tai saa II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, kaura ja ohra ovat? Syövät valkoista vehnää. Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 palaa ruisleipää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän ja vaikka minkä taudin takia. II-tyypin diabetesta on Euroopassa eniten Suomessa. Lukuisat suomalaiset pääsevät vaikka mistä oireistaan, kun jättävät viljat kokonaan ruokavaliosta. Miksi?

        VRN:n virallinen suositus leipää tai viljaa on 6-9 annosta päivässä margariinia rasvatonta maitoa.

        Tuota jos noudattaa, niin viimeistään viisikymppisenä on lihava ja sairas. Lääkkeinä menee verenpainelääke, kolesterolilääke, ummetus- tai ulostuslääke, osteoporoosilääke, närästyslääke, masennuslääke, särkylääke, unilääke ja diabeteslääke.

        Mutta, jos sairaudet ja lääkkeiden haittavaikutukset ei haittaa elämääsi, niin siitä vaan. Oma terveys on ihan itsestä kiinni.


        Haavainen paksusuolentulehdus, selkärankareuma ja kakkostyypin diabetes
        http://kaisajaakkola.fi/2013/08/lukijan-kirje-haavainen-paksusuolentulehdus-selkarankareuma-ja-kakkostyypin-diabetes/


      • Nuori keliaakikko
        näin miulla kirjoitti:

        Paljonko se kotitesti maksaa?

        Itellä työterveys kyllä tutkii ja laittaa lähetettä eteenpäin. Terveyskeskukset valitettavasti ovat huonompi valinta.

        Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille.

        Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.

        Itse kärsin 30 vuotta.

        Luin ja kuuntelin Antti Heikkilää ja kas vaivat hävisi viljojen myötä.

        Lääkärit eivät mitään löytäneet. Lääkkeitä oikein tuputettiin, jotka vain pahensivat oireita.

        50 gluteenin (intoleranssin) sävyä
        http://www.magneettimedia.com/50-gluteenin-intoleranssin-savya/

        Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kuole paksu- ja peräsuolen syöpään tai saa II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, kaura ja ohra ovat? Syövät valkoista vehnää. Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 palaa ruisleipää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän ja vaikka minkä taudin takia. II-tyypin diabetesta on Euroopassa eniten Suomessa. Lukuisat suomalaiset pääsevät vaikka mistä oireistaan, kun jättävät viljat kokonaan ruokavaliosta. Miksi?

        VRN:n virallinen suositus leipää tai viljaa on 6-9 annosta päivässä margariinia rasvatonta maitoa.

        Tuota jos noudattaa, niin viimeistään viisikymppisenä on lihava ja sairas. Lääkkeinä menee verenpainelääke, kolesterolilääke, ummetus- tai ulostuslääke, osteoporoosilääke, närästyslääke, masennuslääke, särkylääke, unilääke ja diabeteslääke.

        Mutta, jos sairaudet ja lääkkeiden haittavaikutukset ei haittaa elämääsi, niin siitä vaan. Oma terveys on ihan itsestä kiinni.


        Haavainen paksusuolentulehdus, selkärankareuma ja kakkostyypin diabetes
        http://kaisajaakkola.fi/2013/08/lukijan-kirje-haavainen-paksusuolentulehdus-selkarankareuma-ja-kakkostyypin-diabetes/

        Alkaa mennä jo oksettavaksi tuo Heikkilän mainostus. Pysyisitte nyt edes siellä laihdutuskeskusteluissa, mutta että tullaan Keliakia -palstalle huutelemaan.

        Täällä kuitenkin selailevat mahdollisesti hoitamattomat keliaakikot, joilla oireet ovat voineet mennä jo tuskallisiksi ja ollaan valmiita kokeilemaan mitä tahansa.

        Ja tässä samassa, toistuvassa mainostusviestissä neuvotaan VÄLTTÄMÄÄN viljoja, kun ennen keliakiatestejä nimenomaan EI pidä aloittaa mitään gluteenitonta kuuria itsenäisesti, koska silloin varmaa diagnoosia ei saada.

        Ilman diagnoosia keliaakikko ei ole oikeutettu jatkoseurantaan (verikokeita tähystystä tasan niin kauan, että veriarvot ovat laskeneet ja suolinukka korjaantunut), ravitsemusterapiaan ja KELA:n ruokavaliokorvaukseen.

        Onko itse Antti Heikkilä näiden mainostuksien takana?


    • Kokeilu

      Tein apteekin testin, mutta verta oli vaikea saada riittävästi. Testin jälkeen tikulle muodostui ensin kaksi viivaa, sitten toinen katosi. Ota tuosta nyt selvää.

      • Anonyymi

        Et siis osannut tehdä tuota testiä! Harmi!


    • Luotettavia

      Tein apteekin testin ,tulos oli negatiivinen (ei kelialia).

      Epäluuloisena menin vielä laboratoriotestiin, joka täyttää kaikki kriteerit luotettavuuden suhteen. Tulos oli sielläkin negatiivinen (ei lkelialia).

      Siis, apteekkin tulos oli kohdallani oikea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe