Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuvausvälineet

Begi

Tota sitä vaan kyselisin, että millähänlaisilla välineillä te ihmiset kuvaatte. Onko vaan ihan videokamera vai mitä? Semmosta vaan kyselisin.
Kiitti jo etukäteen vastanneille.

13

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wompatinpuolisko

      mini-dv kamera on hyvä, sitä käyttää myös ammattiväki jo aika paljon.

      • ???

        ammativäki mini-dv'tä sentäs käytä ku korkeintaan meiking offien tekemiseen?

        harrastajalle formaatti on toki hyvinkin käypä.


      • Töpsel
        ??? kirjoitti:

        ammativäki mini-dv'tä sentäs käytä ku korkeintaan meiking offien tekemiseen?

        harrastajalle formaatti on toki hyvinkin käypä.

        Veikkaisinpa, että mini-dv on suosituin formaatti nykyisissä dokumenttielokuvatuotannoissa. En ole sillä puolella juuri hevimpään kalustoon viime aikoina törmännyt.


      • Jayzee
        Töpsel kirjoitti:

        Veikkaisinpa, että mini-dv on suosituin formaatti nykyisissä dokumenttielokuvatuotannoissa. En ole sillä puolella juuri hevimpään kalustoon viime aikoina törmännyt.

        Jo se nyt kuitenkin on Dv-Cam...


      • ...
        Jayzee kirjoitti:

        Jo se nyt kuitenkin on Dv-Cam...

        vähän määkin epäilen.


      • Töpsel
        ... kirjoitti:

        vähän määkin epäilen.

        DV-CAMin ja mini-dv:n tekniset erot eivät ole ratkaisevia. Esitysformaatti on useimmiten YLEn standardien mukainen digibeta. Sen sijaan yleisin kuvausformaatti on mini-dv. DV-CAM ja 16 mm:n filmi ovat myös yleisiä dokkarimatskuja. Digibeta harvemmin. Pari dokkaristia vannoo 35 mm:n filmin nimeen (mm. Suutari/Helke). HD-formaatit ovat kovaa vauhtia yleistymässä tallennusformaatteina, mutta tämä aiheuttaa melkoisia ongelmia jälkitöissä, koska useimmat käytössä olevat monitorointijärjestelmät eivät tue HD:ta.


      • ...
        Töpsel kirjoitti:

        DV-CAMin ja mini-dv:n tekniset erot eivät ole ratkaisevia. Esitysformaatti on useimmiten YLEn standardien mukainen digibeta. Sen sijaan yleisin kuvausformaatti on mini-dv. DV-CAM ja 16 mm:n filmi ovat myös yleisiä dokkarimatskuja. Digibeta harvemmin. Pari dokkaristia vannoo 35 mm:n filmin nimeen (mm. Suutari/Helke). HD-formaatit ovat kovaa vauhtia yleistymässä tallennusformaatteina, mutta tämä aiheuttaa melkoisia ongelmia jälkitöissä, koska useimmat käytössä olevat monitorointijärjestelmät eivät tue HD:ta.

        onko oikeesti noin? että mini-dv'tä useimmat käyttävät? voi olla, en pahemmin dokumentaristeja tunne.

        jossei mini-dv'llä ja dv-cam'illä ole oikeastaan eroa, niin mistä se sitten johtuu, että dv-cam'iä käytetään kuitenkin enemmän? esim. yhtäkään vakavastiotettavaa musavideo-tuotantoa en oo nähny mini-dv'llä tehtävän.


      • Töpsel
        ... kirjoitti:

        onko oikeesti noin? että mini-dv'tä useimmat käyttävät? voi olla, en pahemmin dokumentaristeja tunne.

        jossei mini-dv'llä ja dv-cam'illä ole oikeastaan eroa, niin mistä se sitten johtuu, että dv-cam'iä käytetään kuitenkin enemmän? esim. yhtäkään vakavastiotettavaa musavideo-tuotantoa en oo nähny mini-dv'llä tehtävän.

        Dv-camin nauhanopeus on suurempi, joten periaatteessa se tarjoaa hieman enemmän lääniä datan tallennukseen, josta syystä sen ei pitäisi olla niin herkkä droppareille ja muille nauhamateriaalista johtuville häiriöille. Toisin sanoen, se on piirun verran luotettavampi formaatti. Toinen ero verrattuna mini-dv:hen on ääniraidan synkronisaatio: dv-camin ääniraita on datatallennuksessa sidottu kuvadataan, kun taas mini-dv:ssä se on erillään. Mini-dv:ssä siis SAATTAA ilmetä loppupeleissä synkkaongelmia editoinnissa (en tosin ole tällaiseen ilmiöön vielä törmännyt). Monikameratuotantoa toisistaan erillään olevilla mini-dv-kameroilla en kuitenkaan lähtisi tekemään.

        Minä en tekisi yhtään "vakavasti otettavaa musavideota" (onko sellaisia?) sen enempää dv-camilla kuin mini-dv:lläkään, koska nimenomaan musavideoissa post-productionilla on niin merkittävä osuus tuotannossa. Em. kompressoivat formaatit eivät tarjoa tarpeeksi dataa vakavasti oettavaan kuvankäsittelyyn. Ne riittävät mainiosti dokumenttituotantoon, jossa kuvaa pääosin editoidaan ja hieman loppuvaiheessa värimääritellään (tosin silloin jo digibeta-formaatissa), mutta raskaan kuvamanipuloinnin kompressio tekee käytännössä mahdottomaksi.

        Laadullisia eroja mini-dv:llä ja dv-camilla ei ole. Ei ainakaan sellaisia, joilla olisi mitään käytännön merkitystä dokumenttituotannon kannalta. Dv-cam-kasetit maksavat hunajaa verrattuna mini-dv-kasetteihin ja ne myydään hienommissa koteloissa. Kuitenkaan yksikään myyjä ei ole vielä kyennyt vastaamaan, mistä tämä hintaero mahtaa johtua?! Olen pyörittänyt sekä mini-dv- että dv-cam-kasetteja kameran ollessa dv-cam-moodissa, eikä lopputuloksessa ole mitään eroa.


      • ...
        Töpsel kirjoitti:

        Dv-camin nauhanopeus on suurempi, joten periaatteessa se tarjoaa hieman enemmän lääniä datan tallennukseen, josta syystä sen ei pitäisi olla niin herkkä droppareille ja muille nauhamateriaalista johtuville häiriöille. Toisin sanoen, se on piirun verran luotettavampi formaatti. Toinen ero verrattuna mini-dv:hen on ääniraidan synkronisaatio: dv-camin ääniraita on datatallennuksessa sidottu kuvadataan, kun taas mini-dv:ssä se on erillään. Mini-dv:ssä siis SAATTAA ilmetä loppupeleissä synkkaongelmia editoinnissa (en tosin ole tällaiseen ilmiöön vielä törmännyt). Monikameratuotantoa toisistaan erillään olevilla mini-dv-kameroilla en kuitenkaan lähtisi tekemään.

        Minä en tekisi yhtään "vakavasti otettavaa musavideota" (onko sellaisia?) sen enempää dv-camilla kuin mini-dv:lläkään, koska nimenomaan musavideoissa post-productionilla on niin merkittävä osuus tuotannossa. Em. kompressoivat formaatit eivät tarjoa tarpeeksi dataa vakavasti oettavaan kuvankäsittelyyn. Ne riittävät mainiosti dokumenttituotantoon, jossa kuvaa pääosin editoidaan ja hieman loppuvaiheessa värimääritellään (tosin silloin jo digibeta-formaatissa), mutta raskaan kuvamanipuloinnin kompressio tekee käytännössä mahdottomaksi.

        Laadullisia eroja mini-dv:llä ja dv-camilla ei ole. Ei ainakaan sellaisia, joilla olisi mitään käytännön merkitystä dokumenttituotannon kannalta. Dv-cam-kasetit maksavat hunajaa verrattuna mini-dv-kasetteihin ja ne myydään hienommissa koteloissa. Kuitenkaan yksikään myyjä ei ole vielä kyennyt vastaamaan, mistä tämä hintaero mahtaa johtua?! Olen pyörittänyt sekä mini-dv- että dv-cam-kasetteja kameran ollessa dv-cam-moodissa, eikä lopputuloksessa ole mitään eroa.

        kiitos tietotulvasta. onhan tossa perää. mut oisko myös niin, että vaikka formaatissa ei niin suuria eroja ole, niin kameroissa on? vai onko?

        >Mini-dv:ssä siis SAATTAA ilmetä loppupeleissä >synkkaongelmia editoinnissa (en tosin ole tällaiseen ilmiöön >vielä törmännyt).

        mie olen törmänny. se on vittumaista.

        >Minä en tekisi yhtään "vakavasti otettavaa musavideota" (onko >sellaisia?) sen enempää dv-camilla kuin mini-dv:lläkään,

        kaverit on noissa joissain alan kouluissa tehneet kyllä dv-camillä. vakavastiotettavalla tarkoitin lähinnä sitä, että on levy-yhtiö tms takana eikä kyseessä ole varsinainen harrastelu-projekti.

        >jossa kuvaa pääosin editoidaan ja hieman loppuvaiheessa >värimääritellään (tosin silloin jo digibeta-formaatissa),

        totahan se loppupeleissä hyvin usein musavideoissakin on :)


      • Töpsel
        ... kirjoitti:

        kiitos tietotulvasta. onhan tossa perää. mut oisko myös niin, että vaikka formaatissa ei niin suuria eroja ole, niin kameroissa on? vai onko?

        >Mini-dv:ssä siis SAATTAA ilmetä loppupeleissä >synkkaongelmia editoinnissa (en tosin ole tällaiseen ilmiöön >vielä törmännyt).

        mie olen törmänny. se on vittumaista.

        >Minä en tekisi yhtään "vakavasti otettavaa musavideota" (onko >sellaisia?) sen enempää dv-camilla kuin mini-dv:lläkään,

        kaverit on noissa joissain alan kouluissa tehneet kyllä dv-camillä. vakavastiotettavalla tarkoitin lähinnä sitä, että on levy-yhtiö tms takana eikä kyseessä ole varsinainen harrastelu-projekti.

        >jossa kuvaa pääosin editoidaan ja hieman loppuvaiheessa >värimääritellään (tosin silloin jo digibeta-formaatissa),

        totahan se loppupeleissä hyvin usein musavideoissakin on :)

        >>kiitos tietotulvasta. onhan tossa perää. mut oisko myös niin, että vaikka formaatissa ei niin suuria eroja ole, niin kameroissa on? vai onko?>mie olen törmänny. se on vittumaista.>kaverit on noissa joissain alan kouluissa tehneet kyllä dv-camillä. vakavastiotettavalla tarkoitin lähinnä sitä, että on levy-yhtiö tms takana eikä kyseessä ole varsinainen harrastelu-projekti.>totahan se loppupeleissä hyvin usein musavideoissakin on :)


      • ...
        Töpsel kirjoitti:

        >>kiitos tietotulvasta. onhan tossa perää. mut oisko myös niin, että vaikka formaatissa ei niin suuria eroja ole, niin kameroissa on? vai onko?>mie olen törmänny. se on vittumaista.>kaverit on noissa joissain alan kouluissa tehneet kyllä dv-camillä. vakavastiotettavalla tarkoitin lähinnä sitä, että on levy-yhtiö tms takana eikä kyseessä ole varsinainen harrastelu-projekti.>totahan se loppupeleissä hyvin usein musavideoissakin on :)

        >>mie olen törmänny. se on vittumaista.Kertoisitko, millaisessa tilanteessa? Olen jälkikäsitellyt varmaan >kymmenkunta mini-dv:llä kuvattua dokumenttia, enkä ole >moiseen ongelmaan vielä törmännyt. Kuvittelisin tilanteen, >jossa on esimerkiksi paljon usean minuutin mittaisia ottoja...

        juurikin tuollaisessa. jos syystä tai toisesta joutuu kaappaamaan pitempiä otoksia kerralla, niin editissä saattaa tulla synkkaongelmia. siitähän toki ainakin toistaiseksi on päässyt digitoimalla pätkissä. se ei vaan oo mitään herkkua alkaa pätkimään pilkkomaan kuvia useampaan osaan. ei siinä sinänsä ongelmaa ole, mutta hidastaa tekoa kuitenkin.

        "Siis oikeilla - ja järkevillä - kamoilla proggiksen mukaan. Siitähän tässä on kysymys."

        näin juuri. ihmetykseni lähinnä tässä alkoikin siitä, etten tiennyt mini-dv'tä käyttettävän ammattituotannoissa. dokumentti-puolelta kun en ihmisiä tunne ja muualla en ole juurikaan ko. formaattiin törmännyt.


      • Töpsel
        ... kirjoitti:

        >>mie olen törmänny. se on vittumaista.Kertoisitko, millaisessa tilanteessa? Olen jälkikäsitellyt varmaan >kymmenkunta mini-dv:llä kuvattua dokumenttia, enkä ole >moiseen ongelmaan vielä törmännyt. Kuvittelisin tilanteen, >jossa on esimerkiksi paljon usean minuutin mittaisia ottoja...

        juurikin tuollaisessa. jos syystä tai toisesta joutuu kaappaamaan pitempiä otoksia kerralla, niin editissä saattaa tulla synkkaongelmia. siitähän toki ainakin toistaiseksi on päässyt digitoimalla pätkissä. se ei vaan oo mitään herkkua alkaa pätkimään pilkkomaan kuvia useampaan osaan. ei siinä sinänsä ongelmaa ole, mutta hidastaa tekoa kuitenkin.

        "Siis oikeilla - ja järkevillä - kamoilla proggiksen mukaan. Siitähän tässä on kysymys."

        näin juuri. ihmetykseni lähinnä tässä alkoikin siitä, etten tiennyt mini-dv'tä käyttettävän ammattituotannoissa. dokumentti-puolelta kun en ihmisiä tunne ja muualla en ole juurikaan ko. formaattiin törmännyt.

        >>jos syystä tai toisesta joutuu kaappaamaan pitempiä otoksia kerralla, niin editissä saattaa tulla synkkaongelmia.


      • ...
        Töpsel kirjoitti:

        >>jos syystä tai toisesta joutuu kaappaamaan pitempiä otoksia kerralla, niin editissä saattaa tulla synkkaongelmia.

        kokeilla tota puskurimuist-hommaa. en muista ulkoa mitä siellä on säädettynä.

        premierellä ja pc'llä joskus tein pari isompaakin projektia. meinas tulla kuolema. nykyään final cut ja mac ja tekis miel sanoo että elämä on ihanaa. ainakin tolta osin. kertaakaan en oo saanu kaatumaan yhtäkään projektia tällä tolla yhdistelmällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe