klassikot, jotka

nykyääkin

Erään herran elokuvat, jonka yksi tunnetuimista ilmestyi n. 90 vuotta sitten, ja jonka jokainen ihminen liki ympäri telluksen tuntee, ovat aivan uskomattomia. Itse kasonut kaikki Chaplinin trkeimmät sen kymmenenkymmenen kertaa, ja vieläkään ei voi kun ihmetellä hänen taitoa/kykyä/empaattisuutta.
Ajatonta matskua, jota tulen jälkeläisilleni näyttämään. Osoittaa myös sen, että ei se elokuvien visuaalisuus, vaan inhimillisyys.

4

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      mutta ei Chaplin ole ainoa (tosin ehkä lahjakkain ottaen huomioon että hän myös käsikirjoitti ja ohjasi suurimman osan leffoistaan, ja musiikitkin joihinkin teki, kuten esim. klassikkokappaleen "Smile").

      Mutta myös Buster Keaton oli hyvä ja hauska, kuten myös Harold Lloyd. Ja hieman myöhemmin, äänielokuvien aikakaudella, Laurel & Hardy ja Marx-veljekset.

      Ja kaikki mykkäelokuvan klassikot eivät olleet komedioita, esim Friedrich Wilhelm Murnaun "Nosferatu" -kauhuleffa vuodelta 1922 nostattaa edelleenkin karvat pystyyn. Samoin kuin Fritz Langin "M -kaupunki etsii murhaajaa" (Peter Lorre murhaajana) ja moni muu.

      Ihmiset jäävät paljosta paitsi jos eivät katso muita kuin uutuusleffoja.

      • Juurakon Hulda

        Mykkiä klassikoita on muitakin kuin nuo, jotka tavallisesti muistetaan - siis kohelluskomediat ja kauhut.

        Onko kukaan esim. nähnyt klassikoita The Wedding March, Our Dancing Doughters tai It? Ensimmäinen melodraamaa, jossa mausteena yksi VÄRILLINEN kohtaus, toinen salonkikomediaa, kolmas perinteistä romanssihömppää.

        Itse olen ikävä kyllä livenä ja kokonaan nähnyt vain tuon ensimmäisen (joka oli mahtava), mutta kahdesta muusta pätkiä ja muuta materiaalia sen verran että mielelläni kokonaankin katsoisin, sen verran upeaa tavaraa ovat.


      • Mykkäelokuvamies
        Juurakon Hulda kirjoitti:

        Mykkiä klassikoita on muitakin kuin nuo, jotka tavallisesti muistetaan - siis kohelluskomediat ja kauhut.

        Onko kukaan esim. nähnyt klassikoita The Wedding March, Our Dancing Doughters tai It? Ensimmäinen melodraamaa, jossa mausteena yksi VÄRILLINEN kohtaus, toinen salonkikomediaa, kolmas perinteistä romanssihömppää.

        Itse olen ikävä kyllä livenä ja kokonaan nähnyt vain tuon ensimmäisen (joka oli mahtava), mutta kahdesta muusta pätkiä ja muuta materiaalia sen verran että mielelläni kokonaankin katsoisin, sen verran upeaa tavaraa ovat.

        The Wedding March sekä It ovat nähtyinä. Ensin mainittu on aivan loistava elokuva, jälkimmäinen puolestaan ok, Clara Bow oli tosin kyllä aika hot.

        Jos haluat lisää mykkäklassikoita, niin tässä muutama: Sunrise, La passion de Jeanne d'Arc, Greed, The Crowd, Ben-Hur, Potemkin, Napoleon jne. DVD:lläkin noita on ihan kiitettävästi saatavilla, tosin enemmänkin voisi olla. Kannattaa katsella valtameren toiselle puolen.


    • Barga Nasta

      Jokainen 5-kymppinen on nähnyt paljon Chaplinia, mutta
      minusta aivan ylittämätön on Nainen Pariisissa. Jostain
      käsittämättömästä syystä äijä itse istui filmin päällä, eikä
      sitä saanut esittää. Annan sille joka äänestyksessä 10/10.

      Alkaen Diktaattorista Chape sortui
      a) sormellaosoitteluun
      b) itsesääliin
      c) moralismiin
      d) itsensätoistamiseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe