mitä mieltä amk-opiskelijasta?

kaikkea kanssa

Täällä ja amk-foorumeilla tuntuu olevan aika paljon kiistelyä ylemmän ja alemman korkeakoulututkinnon välillä. Onko kyseessä samanlainen lapsellinen amis/lukio taistelu? Pidättekö amk-opiskelijoita huonompina? Joillakin ihmisillä tuntuu olevan mielipide, että amk-opiskelijat ovat joko äärettömän laiskoja tai sitten tyhmiä jne... kuulunko minä sitten niihin äärettömän laiskoihin, joka ei E: papereilla edes yritä yliopistoon?

133

14449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea korkeakoulutettu

Kyse ei niinkään ole yliopistolaisten halusta nälviä amk:laisia, vaan siitä, että amk:t yrittävät nostaa itsensä samalle jalustalle kuin yliopistolaiset. Termi ALEMPI korkeakoulutus saa teidät ilmeisesti kuvittelemaan olevanne oikeasti lähes kaltaisiamme korkeasti koulutettuja. Se että kehut yo-arvosanojasi kielii siitä, että olet epävarma ja yrität osoittaa olevasi muka yhtä hyvä kuin yliopistolaiset.

• oikea korkeakoulutettu

Sitä paitsi kirjallinen ilmaisusi ei vastaa yliopistotasoista tyyliä ---> olet amk-nuori!

• teitä "akateemisia"
        oikea korkeakoulutettu kirjoitti:

Sitä paitsi kirjallinen ilmaisusi ei vastaa yliopistotasoista tyyliä ---> olet amk-nuori!

Muistutukseksi vaan, että AMK:ssa ja yliopistoissa opiskelevilla on kyllä useimmilla sama pohjakoulutus - lukio/ylioppilas. Eikä arvosanoissakaan ole eroa. Yliopistoissa on b:n ylioppilaita ja AMK:ssa L:n ylioppilaita ja myös toisin päin.Kaikkia ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta teoreettisempi opiskelu, toisille se taas on omiaan. Ei tämän luulisi todellakaan tekevän esim. yliopistolaisista jotenkin fiksumpia! Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä!!

• Hmm-
        teitä "akateemisia" kirjoitti:

Muistutukseksi vaan, että AMK:ssa ja yliopistoissa opiskelevilla on kyllä useimmilla sama pohjakoulutus - lukio/ylioppilas. Eikä arvosanoissakaan ole eroa. Yliopistoissa on b:n ylioppilaita ja AMK:ssa L:n ylioppilaita ja myös toisin päin.Kaikkia ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta teoreettisempi opiskelu, toisille se taas on omiaan. Ei tämän luulisi todellakaan tekevän esim. yliopistolaisista jotenkin fiksumpia! Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä!!

http://www.jyu.fi/ktl/mediakuviot/PVktomm.jpg

Onko sulla dataa siitä, ettei arvosanoilla ole eroa? Ainakin orientaatio joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluun näyttäisi korreloivan oppimenestyksen kanssa.

• ...

En ymmärrä mikä järki tällaisessa keskustelussa ylipäänsä on. Tärkeintä varmasti on se, että jokainen valitsee sen alan mikä itseä kiinnostaa. Ei Suomessa kuitenkaan kovinkaan moneen oppilaitokseen vain kävellä sisään ja siksi haluaisinkin nostaa hattua KAIKILLE korkeakouluun päässeelle. Ja asiahan kuitenkin on niin että jokaista ammattikuntaa tarvitaan tässäkin maassa eli jos olisi vain korkeasti koulutettuja niin kukas tekisi ne paskaisimmat hommat?

• dataa vaikka
        Hmm- kirjoitti:

http://www.jyu.fi/ktl/mediakuviot/PVktomm.jpg

Onko sulla dataa siitä, ettei arvosanoilla ole eroa? Ainakin orientaatio joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluun näyttäisi korreloivan oppimenestyksen kanssa.

aivan lähipiiristä! Serkkupoika opiskelee Tampereella vero-oikeutta: matikasta i elikkä reput, muut arvosanat a-c, keskiarvo n.7.2. Kaveri opiskelee AMK:ssa inssiksi (ei edes hakenut yliopistoon,koska halusi nopeasti töihin), lukiosta E:n paperit ja keskiarvo 8.8. Nämä ovat nyt yksittäisiä esimerkkejä, mutta useille suosituille AMK:n aloille ei pääse edes pääsykokeisiin em. 7.2:n keskiarvolla! Yliopistojen pääsykokeisiin on kuitenkin mahdollista osallistua huonoillakin papereilla ja silti päästä pääsykokeiden kautta sisään. Pidätkö Tampereella opiskeölevaa b:n ylioppilasta jotenkin
        erityisen fiksuna verrattuna AMK:ssa opiskelevaan E:n ylioppilaaseen? Ihmisten toiveet ja taipumukset vaan ovat niin erilaisia älykkyydestä ja koulumenestyksestä riippumatta. Mielestäni on todella ala-arvoista edes luokitella ihmisiä tällä tavoin ja se osoittaa ainoastaan kirjoittajilta itseltään huonoa itsetuntoa ja jotakin outoa pätemisen tarvetta. Nimim. yhteiskuntatieteiden maisteri (JYY)

• ihunaa
        ... kirjoitti:

En ymmärrä mikä järki tällaisessa keskustelussa ylipäänsä on. Tärkeintä varmasti on se, että jokainen valitsee sen alan mikä itseä kiinnostaa. Ei Suomessa kuitenkaan kovinkaan moneen oppilaitokseen vain kävellä sisään ja siksi haluaisinkin nostaa hattua KAIKILLE korkeakouluun päässeelle. Ja asiahan kuitenkin on niin että jokaista ammattikuntaa tarvitaan tässäkin maassa eli jos olisi vain korkeasti koulutettuja niin kukas tekisi ne paskaisimmat hommat?

"jos olisi vain korkeasti koulutettuja niin kukas tekisi ne paskaisimmat hommat?"

Kuka haluaa tehdä paskahommat? vastaus: rasvaset duunarirepat tietty, jotka eivät tajua kuin raapia persettänsä ja haista hielle. Onneksi näitä arjen pieniä ääliöitä on, tyhjentämään minunkin likakaivoni.

• eikös olisi kätevää?
        ihunaa kirjoitti:

"jos olisi vain korkeasti koulutettuja niin kukas tekisi ne paskaisimmat hommat?"

Kuka haluaa tehdä paskahommat? vastaus: rasvaset duunarirepat tietty, jotka eivät tajua kuin raapia persettänsä ja haista hielle. Onneksi näitä arjen pieniä ääliöitä on, tyhjentämään minunkin likakaivoni.

Jos ammattiopistoille annettaisiinkin mandaatti valtuuttaa tohtoreita ja professoreja. Tällöin olisi esimerkiksi hiusten leikkuun tohtoreita ja paskakaivon tyhjentämisen proffia. HAHAHA...

• Lässyn lässyn
        eikös olisi kätevää? kirjoitti:

Jos ammattiopistoille annettaisiinkin mandaatti valtuuttaa tohtoreita ja professoreja. Tällöin olisi esimerkiksi hiusten leikkuun tohtoreita ja paskakaivon tyhjentämisen proffia. HAHAHA...

No jummi jammi, eikös olisikin? MUTTA KUN EI OO!

Paas laittaen paskanen haalaris piälles ja tullen tyhjentään meikän kakkakaivo.. Odottelen..

• Hmm-
        dataa vaikka kirjoitti:

aivan lähipiiristä! Serkkupoika opiskelee Tampereella vero-oikeutta: matikasta i elikkä reput, muut arvosanat a-c, keskiarvo n.7.2. Kaveri opiskelee AMK:ssa inssiksi (ei edes hakenut yliopistoon,koska halusi nopeasti töihin), lukiosta E:n paperit ja keskiarvo 8.8. Nämä ovat nyt yksittäisiä esimerkkejä, mutta useille suosituille AMK:n aloille ei pääse edes pääsykokeisiin em. 7.2:n keskiarvolla! Yliopistojen pääsykokeisiin on kuitenkin mahdollista osallistua huonoillakin papereilla ja silti päästä pääsykokeiden kautta sisään. Pidätkö Tampereella opiskeölevaa b:n ylioppilasta jotenkin
        erityisen fiksuna verrattuna AMK:ssa opiskelevaan E:n ylioppilaaseen? Ihmisten toiveet ja taipumukset vaan ovat niin erilaisia älykkyydestä ja koulumenestyksestä riippumatta. Mielestäni on todella ala-arvoista edes luokitella ihmisiä tällä tavoin ja se osoittaa ainoastaan kirjoittajilta itseltään huonoa itsetuntoa ja jotakin outoa pätemisen tarvetta. Nimim. yhteiskuntatieteiden maisteri (JYY)

En minä halua luokitella ihmisiä, enkä tosiaankaan osaa sanoa mitään eri ihmisten älykkyyksistä. Kommentoin vain väitettä, jonka mukaan yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelevien lukioarvosanat eivät juuri eroa toisistaan. Linkittämäni taulukko osoittaa, että ainakin orientaatioissa näyttäisi olevan eroja. "Serkkupoika" ja "kaveri" ovat vähän pienehkö otos.

Ja korostan vielä sitä, että en halua tosiaankaan väittää että toinen opiskelijaryhmä olisi toista parempi tai fiksumpi.

• asiassa sanaa mieltä

että inhottaa se, miten AMK:sta yritetään tehdä tällasta pikkutieteellista opinahjoa, ottaen kuitenkin huomioon, että monet entiset opistoasteen tutkinnot on nyt siirretty AMK:hin. Minun mielestäni yliopisto saa ja sen pitää olla ainut tieteellistä koulutusta antava, ja AMK:t saavat olla erikseen.

Itse olen opiskellut molemmissa, joten kokemusta siis löytyy. En nyt sanoisi, että opiskelijoissa on mitään eroa kokonaisuudessaan, ehkä se vain hieman jurppii, että tosiaan tämä "korkeakoulu" tutkinto on nyt sitten amkkilaisten mielestä ihan sama kuin maisterin paperit. Opiskelu AMK:ssa on kuitenkin paljon helpompaa, ei ole läheskään niin paljon esim. kotona tehtävää hommaa jne. joten kyllä AMK:ssa helpommalla pääsee.

Eli kyllä AMK ja yliopisto ovat tasoltaan erilaisia vaikka sisään voi päästäkin huonommilla papereilla, yliopistossakin kun usein nuo pääsykokeet ratkaisevat.
        Mutta opiskelu on yo:ssa rankempaa, sille ei voi mitään, ja siksi inhottaa tuo, että jotkut ajattelevat koulutuksen olevan saman arvoista molemmissa. Arvokasta siis on toki kummassakin, mutta yliopisto on aina yliopisto ja sillä selvä.

• Työntekijä

Jos yliopistossa on noin tyhmää väkeä, niin taidanpa jättää hakematta... Miten te aina jaksatte kinata näistä aiheista... voi voi voi voi voi

• Debord

.. on olemassa kahdenlaista tyhmyyttä: 1) 1 1=4 - tyhmyyttä ja 2) Älyllistä tyhmyyttä, viisaus siis puuttuu.

Yleensä opiskelijat joutuvat 1)-tyhmyytensä vuoksi hakemaan amk:n, koska eivät muualle pääse.

Sinu taasen edustat toista tyhmyysluokkaa - haet ammattikorkeakouluun papereistasi huolimatta(,joskaan yo-todistukset eivät vielä kerro kaikkea)..

Täytyy olla nykypäivänä, jolloin amk-koulutuksen arvostus on niin parjattua ja halveksuttua, tyhmä, jos/kun näihin ko. opinahjoihin hakee, varsinkin jos kunnon korkeakoulutukseen saattaisi olla mahdollisuus.

Tosin viestisi ja ajatusmaailmasi perusteella, lienee sittenkin parempi, että menet "opiskelemaan" vaikkapa hurjan arvostetuksi tradenomiksi tai joksikin muuksi akateemisten ihmisten juoksupojaksi.

• kaikkea kanssa

Olenkin joskus pohtinut, josko menisin Mensan älykkyystesteihin tai johonkin muuhun älynmittauskokeeseen. Se kuitenkin maksaa jonkin verran (en millään muista summaa, koska oppi on aina mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos).

Kiitos analyysisi tiedän nyt kuuluvani toiseen tyhmyysluokkaan. Kuinka voisinkaan olla uskomatta Sinua, sillä Sinähän olet akateeminen. Sen verran teistä neroista liikkuu juttuja, joten uskottavahan minun on, että Sinun analyysisi on täysin vedenpitävä ja selvä kuin pläkki. Kiitos siitä sinulle. Haluaisitko tutkia minua muutenkin, jotta saisit lisää tietoa persoonastani, kyvyistäni (joita minulla tuskin monia on) ym ym. Luultavasti tiedät minusta jo kyllä ihan tarpeeksi näiden viestieni perusteella, niin ilmiömäisesti Sinä osasit tulkita sisintäni vain yhden jättämäni viestin perusteella! Uskomatonta!

Kiitos siitä, että minun tyhmyydenjulistukseni lisäksi annoit ilmi, että kaikki minun luokkalaiseni ja KAIKKI muutkin "amiskorkealaiset" ovat tyhmiä! Minä olen aina luullut, että alan mielekkyyden perusteella valitaan opiskelukohde, mutta onneksi Sinä kerroit totuuden. Menenkin saman tien katsomaan, jos jollekin lääkiksen valmennuskurssille vielä mahtuisi. Tai ehkä haluan juristiksi.. näillä molemmilla ammattikunnillahan on hyvät palkat, vai? Voit kertoa, jos olen väärässä.

• Debord
        kaikkea kanssa kirjoitti:

Olenkin joskus pohtinut, josko menisin Mensan älykkyystesteihin tai johonkin muuhun älynmittauskokeeseen. Se kuitenkin maksaa jonkin verran (en millään muista summaa, koska oppi on aina mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos).

Kiitos analyysisi tiedän nyt kuuluvani toiseen tyhmyysluokkaan. Kuinka voisinkaan olla uskomatta Sinua, sillä Sinähän olet akateeminen. Sen verran teistä neroista liikkuu juttuja, joten uskottavahan minun on, että Sinun analyysisi on täysin vedenpitävä ja selvä kuin pläkki. Kiitos siitä sinulle. Haluaisitko tutkia minua muutenkin, jotta saisit lisää tietoa persoonastani, kyvyistäni (joita minulla tuskin monia on) ym ym. Luultavasti tiedät minusta jo kyllä ihan tarpeeksi näiden viestieni perusteella, niin ilmiömäisesti Sinä osasit tulkita sisintäni vain yhden jättämäni viestin perusteella! Uskomatonta!

Kiitos siitä, että minun tyhmyydenjulistukseni lisäksi annoit ilmi, että kaikki minun luokkalaiseni ja KAIKKI muutkin "amiskorkealaiset" ovat tyhmiä! Minä olen aina luullut, että alan mielekkyyden perusteella valitaan opiskelukohde, mutta onneksi Sinä kerroit totuuden. Menenkin saman tien katsomaan, jos jollekin lääkiksen valmennuskurssille vielä mahtuisi. Tai ehkä haluan juristiksi.. näillä molemmilla ammattikunnillahan on hyvät palkat, vai? Voit kertoa, jos olen väärässä.

Mukavaa, jos saatoin olla avuksi.

"Minä olen aina luullut, että alan mielekkyyden perusteella valitaan opiskelukohde"

Jos haluat lukea liiketaloutta/taloustiedettä ym. menet yhteiskuntatieteelliseen tai kauppakorkeakouluun - et ammattikorkeakouluun.
        Jos haluat lukea sosiologiaa, sosiaalipsykologiaa, haet yliopistoon sitä lukemaan, et pyri sosionomiksi, jolla akateemiset kanssakilpailijat pyyhivät pyllynsä.

Ymmärrätkö? Ala kuin ala löytyy korkeakoulutuksenkin takaa - se jos koet, ettet yliopistossa sitten pärjää, ei ole minun syyni. Tervemenoa siihen sakkiin, jota avoimesti nykypäivänä halveksutaan - työelämässä ei arvosteta ammatti"korkea"koulutusta.. Jos totuus satuttaa, pahoittelen.

Huonoa itsetuntoasiko sinä muuten täällä purat? Ei minun tarvitse tulla keskustelupalstoille kyselemään, että nyyh ja snif, arvostetaanko minua?!? Jo kysyessäsi täältä hyväksyntää, todistat tietäväsi itsekin koulutuksesi ala-arvoisuuden akateemiseen koulutukseen verrattuna.

Mutta hei, tsemppiä sinne lääkikseen, joku saa minut arvelemaan, että tarvitset sitä.

• taaskohan

näitä!.........ÄÄLIÖT.

• tuossa taas

näitä!.........ÄÄLIÖT.

• eipäs

:D :D

• väittelyä

Eikö teillä parempaa tekemistä kuin verrata ihmisiä jonkun koulutusstatuksen mukaan? Huh huh mitä ääliöitä on olemassa! Jos niin fiksu muka on, niin luulisi olevan parempaakin tekemistä!

• kaikkea kanssa

Käsitit ehkä hieman toisin kuin olin viestini tarkoittanut. Tarkoituksenani ei todellakaan ollut arvostella yliopistolaisia (myöskään en palvo). En yritä hakea hyväksyntäänne, sitä en todellakaan tarvitse, sillä olen sinut itseni ja valintojeni kanssa. Lähinnä kysymykseni koski yleisesti ottaen sitä, ajattelevatko yliopistolaiset ammattikorkeassa olevien olevan jotenkin huonompia tms. Näitä kysymyksiä on tällä palstalla ollut herra ties kuinka monta, tätä tuskin enää olisi tarvittu, mutta.. Näistä viesteistä, mitä olette tänne nyt kirjoitelleet, mielipiteenne käyvät kyllä ilmi (en tarkoita yleistäen, puhun vain kirjoittamistanne viesteistä).

En myöskään vertaile ihmisiä koulutuksen perusteella, tosin minut täällä luokiteltiin jo tyhmäksi, mutta itse en halua alentua toisten (etenkään tuntemattomien) ihmisten mollaamiseen. En löydä tekstistäni kohtaa, jossa olisin puuttunut toisten valintoihin..täytynee tarkistaa näkö varmaan. Ihminen on paljon enemmän kuin vain koulutusasema, uskon kyllä että sen tiedättekin, sen älyämiseen tuskin korkeaa koulutusta vaaditaan ;)

Olen vain kohdannut toisinaan yliopistolaisia, jotka teilaavat heti ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole samassa koulutetussa asemassa kuin he itse. Tällöin tulee mieleen, että eikö jokainen valitse sen alan, joka AIDOSTI kiinnostaa, eikä sitä mikä vaatii mahd. paljon opiskelua. Itselleni sosiaaliala on kutsumusala, uskon että tulen tekemään työni sydämellä. Toki olisin voinut pyrkiä yliopistoon lukemaan sosiaalityötä, mutta sosionomin (amk) ja sosiaalityöntekijän ammatit eroavat kuitenkin. Itseäni kiinnostaa ensiksi mainittu.

• akademics

Käsitit ehkä hieman toisin kuin olin viestini tarkoittanut. Tarkoituksenani ei todellakaan ollut arvostella yliopistolaisia (myöskään en palvo). En yritä hakea hyväksyntäänne, sitä en todellakaan tarvitse, sillä olen sinut itseni ja valintojeni kanssa. Lähinnä kysymykseni koski yleisesti ottaen sitä, ajattelevatko yliopistolaiset ammattikorkeassa olevien olevan jotenkin huonompia tms. Näitä kysymyksiä on tällä palstalla ollut herra ties kuinka monta, tätä tuskin enää olisi tarvittu, mutta.. Näistä viesteistä, mitä olette tänne nyt kirjoitelleet, mielipiteenne käyvät kyllä ilmi (en tarkoita yleistäen, puhun vain kirjoittamistanne viesteistä).

En myöskään vertaile ihmisiä koulutuksen perusteella, tosin minut täällä luokiteltiin jo tyhmäksi, mutta itse en halua alentua toisten (etenkään tuntemattomien) ihmisten mollaamiseen. En löydä tekstistäni kohtaa, jossa olisin puuttunut toisten valintoihin..täytynee tarkistaa näkö varmaan. Ihminen on paljon enemmän kuin vain koulutusasema, uskon kyllä että sen tiedättekin, sen älyämiseen tuskin korkeaa koulutusta vaaditaan ;)

Olen vain kohdannut toisinaan yliopistolaisia, jotka teilaavat heti ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole samassa koulutetussa asemassa kuin he itse. Tällöin tulee mieleen, että eikö jokainen valitse sen alan, joka AIDOSTI kiinnostaa, eikä sitä mikä vaatii mahd. paljon opiskelua. Itselleni sosiaaliala on kutsumusala, uskon että tulen tekemään työni sydämellä. Toki olisin voinut pyrkiä yliopistoon lukemaan sosiaalityötä, mutta sosionomin (amk) ja sosiaalityöntekijän ammatit eroavat kuitenkin. Itseäni kiinnostaa ensiksi mainittu.

Itse arvostan suuresti sekä amk että yliopisto koulutusta.Mielestäni se ei muuta ihmistä tai tee jostain huonompaa työntekijää.Kaverinipiiriini kuuluu paljon molempia opiskelijoita eikä ilta todellakaan pääty tappeluun "kumpi koulutus on paras" Eikö se ole jokaisen henkilökohtainen ratkaisu kumpaan tahtoo ja mitä tahtoo tehdä isompana. Minusta on tietynlaista rasismia (väärä ilmaisu)syrjiä jotain koulutuksen pohjalta,eikä koulutuksen laadustakaan voi oikein kiistellä sillä se vaihtelee aikalailla jokaisella alalla. Ainut asia mitä paheksun on se,että jotkut käyttävät AMKta ponnahduslautana yliopistoon.
        -ELÄ JA ANNA ELÄÄ-

• kiitti mulle riitti

Opiskelukaverini olivat pääosin entisiä ammattikoululaisia. Päivät olivat tällaisia:

1. "Siis mä en jaksa tätä kaikkee, miks aina tulee näi paljon läksyy? Tehtäis välillä jotain kivaa v**** s****** p******.

2. "Nyyh, mä en sit ikinä saa näitä lääkelaskuja läpi. Mä en vain voi tajuta, miten nää grammat muutetaan milligrammoiksi. Ihan typerää pilkun n********.

3. "Siis voi v**** tänään lähetään ryyppään ja blaa blaa...

En sano, että yliopistossa olisi kultturellimpi atmosfääri, mutta paikka on hieman toista tasoa.

• lukion käyneitä

eikä meillä ainakaan tuollaista mainitsemaasi käytöstä ole ollut havaittavissa (toinen vuosi amk:ssa alkamassa), mutta toki kai tuokin on niin kiinni, siitä millaisia ihmisiä luokassa on.

• ei ihan oo oikein! :)

Yleensä lainausmerkit tulee myös sinne loppuun, ei vain alkuun!

• kiitti mulle riitti
        ei ihan oo oikein! :) kirjoitti:

Yleensä lainausmerkit tulee myös sinne loppuun, ei vain alkuun!

Kiitos huomautuksesta. Kyllä amkolaisetkin osaavat.

• hyssyttelijä

Jotenkin minulle on vain syntynyt sellainen mielikuva, että ammattikorkean arvostus ei ole hirvittävän korkealla.

Keväällä, kun luin märykurkussa yo-kirjoituksiin ja valmistauduin pääsykokeisiin, tuntui siltä, ettei minusta ollut mihinkään. Tuntui, että pitäisi olla jotain tyyliin 6xL -paperit, jotta olisin päässyt sinne, minne halusin. Epätoivoissani katselin netistä ammattikorkeakoulujen sivuja, ja huomasin, että minusta tuleekin rakennusinsinööri. Kun kerroin suunnitelmistani, niin perheeni purskahti nauruun. Ei siksi, että he eivät voineet kuvitella minua rakennusinsinöörinä, vaan siksi, että he ilman muuta olettivat minun menevän yliopistoon.

Suutuin heille, koska arvelin heidän yliarvioivan kykyni. Lukion päättötodistuksen lähes 10 keskiarvolla olisin päässyt vähintään mihin tahansa pääsykokeisiin. Nuo pisteet olisivat riittäneet rakennustekniikkapuolella pelkästään sisäänpääsyyn sillä edellytyksellä, että olisin saanut pääsykokeesta 5 pistettä, jotka vaadittiin joka tapauksessa.

Ammattikorkeaan on helppo päästä. Monilla aloilla pääsykokeet ovat ihan oikeasti aivan lapsellisen helpot. Sen sijaan sain tehdä rutkasti töitä, jotta pääsin (ihme ja kumma) yliopistoon sinne tiedekuntaan, mihin halusin. Nyt olen ihan iloinen, etten mennyt siitä, mistä aita oli matalin. Koska se todellakin oli matala. Kun noita pääsykokeita katselee, niin ei tiedä, itkisikö vai nauraisiko. Ammattikorkean arvostus on samaa tasoa kuin sellaisten yliopistoalojen, joihin on helppo päästä. Luultavasti tein oikean päätöksen. Jokainenhan tekee ihan omat valintansa. Mutta edelleenkään siitä ei päästä mihinkään, kumpi on arvokkaampi TUTKINTO. Sen sijaan IHMISIÄ on turha kategorioida heidän ammattinsa tai valintojensa perusteella.

Itse pidin ammattikorkeaa takaporttina, jolla lohdutin itseäni, kun en uskonut pääseväni minnekään. Halusin vain tuossa tilanteessa uskoa, että se on sama kuin yliopisto.

• kaikkea kanssa

Esim. sosiaali -ja tervesalalla painottuu oma persoona enemmän kuin muilla aloilla. Mikäli et ole sovelias alalle, et pääse, vaikka olisit kuinka kuuden ällän ylioppilas.

Meille ainakin tehtiin sellaiset päänsyynäystestit pääsykokeissa, etten sanoisi, että sinne ihan helpolla pääsi. Tai no itse pääsin, koska ilmeisesti alalle sovellun ja todistuksetkin olivat hyvät. Teknillisellä puolella onkin ihan eri meininki, riittää että tiedät. Minun täytyy sen lisäksi myös tuntea.

• hyssyttelijä

Esim. sosiaali -ja tervesalalla painottuu oma persoona enemmän kuin muilla aloilla. Mikäli et ole sovelias alalle, et pääse, vaikka olisit kuinka kuuden ällän ylioppilas.

Meille ainakin tehtiin sellaiset päänsyynäystestit pääsykokeissa, etten sanoisi, että sinne ihan helpolla pääsi. Tai no itse pääsin, koska ilmeisesti alalle sovellun ja todistuksetkin olivat hyvät. Teknillisellä puolella onkin ihan eri meininki, riittää että tiedät. Minun täytyy sen lisäksi myös tuntea.

Noissa psykologisissa testeissä yms. saa vain olla melko tunari, jos ei tiedä, millaista ihmistä alalle haetaan. Ongelma on siinä, että noihin testeihin ja haastatteluihin voi *harjoitella*. Ihan netistäkin löytyy ohjeita, miten haastattelussa esitettäviin kysymyksiin tulisi vastata. Rakennuspuolelle tuskin olisi edes tarvittu noita sosiaalisia taitoja... Mutta sekään, että osaa laskea pääsykokeissa natriumin ainemäärän, ei todellakaan tarkoita, että soveltuisi edes tekniikan alalle ;))))

• kaikkea kanssa
        hyssyttelijä kirjoitti:

Noissa psykologisissa testeissä yms. saa vain olla melko tunari, jos ei tiedä, millaista ihmistä alalle haetaan. Ongelma on siinä, että noihin testeihin ja haastatteluihin voi *harjoitella*. Ihan netistäkin löytyy ohjeita, miten haastattelussa esitettäviin kysymyksiin tulisi vastata. Rakennuspuolelle tuskin olisi edes tarvittu noita sosiaalisia taitoja... Mutta sekään, että osaa laskea pääsykokeissa natriumin ainemäärän, ei todellakaan tarkoita, että soveltuisi edes tekniikan alalle ;))))

huijata persoonallisuustesteissä? En tarkoita nyt tekstiäsi kritisoida, tiedän kyllä, että tuollainen itsensä ja muiden huijaaminen onnistuu kyllä joissain määrin. Mutta miksi huijata, jos ei usko oman persoonansa soveltuvan alalle? Tulevissa työtehtävissä tuo huijaus sitten vain kostautuu, ei esim. kestä työn henkistä painetta ym. Mielestäni esim. vammaistyöhön tai ongelmanuorten kanssa toimimiseen tarvitaan jotain, joka vaatii tietyntyyppisiä persoonia.

Tämä viesti ei kyllä hirveästi liity aloitusviestiini, mutta poikkesinpa nyt tälle polulle, kun niin mainion syötin minulle tarjosit ;)

• hyssyttelijä

huijata persoonallisuustesteissä? En tarkoita nyt tekstiäsi kritisoida, tiedän kyllä, että tuollainen itsensä ja muiden huijaaminen onnistuu kyllä joissain määrin. Mutta miksi huijata, jos ei usko oman persoonansa soveltuvan alalle? Tulevissa työtehtävissä tuo huijaus sitten vain kostautuu, ei esim. kestä työn henkistä painetta ym. Mielestäni esim. vammaistyöhön tai ongelmanuorten kanssa toimimiseen tarvitaan jotain, joka vaatii tietyntyyppisiä persoonia.

Tämä viesti ei kyllä hirveästi liity aloitusviestiini, mutta poikkesinpa nyt tälle polulle, kun niin mainion syötin minulle tarjosit ;)

En ole ikinä hakenut sellaiselle alalle, jossa on soveltuvuuskoe, mutta ei kannata kysyä, miksi joku huijaisi. Koska sellaista tapahtuu kaiken aikaa. Opiskeluppaikoista kilpaillessa kaikki yrittävät tietenkin esiintyä edukseen ja pistävät hieman omia ryynejään jo valmiiseen soppaan. Täytyy vain sanoa, mitä haastattelijat haluavat kuulla.

Hyvä esimerkki on eräs kaverini. Hän haki 2 kertaa sairaanhoitajakouluun, mutta ei päässyt. Tällä hetkellä hän on lääketieteen kandidaatti. Maailma on ihmeellinen.

• amis

Ammattikorkea on etuportti niille jotka haluavat rakennusmestareiksi tai rakennesuunnittelijoiksi eivätkä arkkitehdeiksi. Sinulla sattui olemaan erilaiset tavoitteet eikä siksi tarvitse AMK:a haukkua, vaikka sinne sisäänpääseminen on nykyään liian helppoa. Jos yritys hakee rakennusmestaria, se arvostaa amiksen raksapuolen käynyttä rakennusinsinööriä(AMK) aivan varmasti enemmän kuin lukion suorittanutta arkkitehtiä. Kun taas haetaan arkkitehtiä tai pääsuunnittelijaa, yritys arvostaa enemmän yliopiston suorittanutta henkilöä. Itse opiskelen AMK:ssa ja en koe olevani keskimääräistä tyhmempi ja aiempi keskitason koulumenestys selittyy mielestäni nuoren pojan kiinnostuksesta muihin asioihin kuin koulunkäyntiin. Ammatti johon valmistun on tähän astisten arkielämän kokemusten valossa arvostettu duunareiden, opistoinsinöörien ja DI:n keskuudessa.

• alasta

Kuules nyt! Riippuu alasta, mikä on pääsykokeiden taso. Sekä yliopistossa (esim. elintarvikepuolelle pääsee suht helposti) ja amk:ssa on sekä vaikeita että helppoja pääsykokeita. Lisäksi pääsykokeiden taso vaihtelee koulujen mukaan! Että ei se nyt niin helppoa vertailua voi olla kuin mainitsit.

• Kokemus puhuu!!

Pienet amk-yksiköt olisi syytä lopettaa...taso on surkea, opettajat epäpäteviä ja sisäänkin pääsee lähes jokainen. Ja opiskelutahtikin on aivan eri luokkaa kuin isoissa kaupungeissa..Itse valmistuin Turusta ja opiskelijaelämästä ei ollut puhettakaan!! Koulupäivät olivat min. 8 tuntia, jopa 12 tuntisia labrojen takia! Luokallamme aloitti 3 amislaista (neljästäkymmenestä), joista kaikki lopetti ensimmäisenä vuonna. Lukio oli leikkikoulu amk:iin verrattuna!! Ja yliopisto ei todellakaan ole sen vaikeampi..kavereita siellä on monia ja yleensä itse olin se joka joutui lukemaan tentteihin niin viikonloput kuin yötkin! Meille sanottiin jo alussa suoraan, että käytännön lisäksi meidän täytyy oppia lähes kaikki samat asiat kuin yliopistossa opetetaan, jotta pystymme kilpailemaan työpaikoista! Eli kaiken sen käytännön lisäksi jouduimme lukemaan teoriaakin ihan käsittämättömiä määriä ja yleensä tietty enkuks. Eli turha aliarvioida kaikkia amk:n koulutusohjelmia!! Ja lisäks meitä kyllä kans arvostetaan, monet proffatki ottaa ennemmin amk:n OIKEITA osaajia kuin jotain teoreettia maistereita, jotka ovat aivan paskoja käytännössä.

• kyseessä?

niih?

• aina...

Ainahan sitä saa lukea, mutta työnhakutilanteessa katsotaan kuitenkin sitä, onko kyseessä alempi vai ylempi korkeakoulututkinto.

• kyseessä
        aina... kirjoitti:

Ainahan sitä saa lukea, mutta työnhakutilanteessa katsotaan kuitenkin sitä, onko kyseessä alempi vai ylempi korkeakoulututkinto.

ei se teoreettisen maisterin paperi kuitenkaan aina paina enempää kuin jo ammttiin tutustuneen amkilaisen. Yleensäkin haetaan kyllä eri työtehtäviin, ettei silleen hirveetä kilpailua yleensä yo:n ja amkilaisen väillä..

• jakkiharka

"Meille sanottiin jo alussa suoraan, että käytännön lisäksi meidän täytyy oppia lähes kaikki samat asiat kuin yliopistossa opetetaan, jotta pystymme kilpailemaan työpaikoista! Eli kaiken sen käytännön lisäksi jouduimme lukemaan teoriaakin ihan käsittämättömiä määriä ja yleensä tietty enkuks."

Lienee PROVO mutta vastaan silti....
        Tekniikkaa AMK:ssa (ISOSSA) ja YLIopistolla opiskelleena voisin sanoa, että AMK:ssa yritettiin opiskella samoja juttuja kuin yliopistolla, mutta todellisuudessa kirjoista käytiin vaan ne helpommat perusjutut ja vain niitä kysyttiin kokeissa.
        Vaikka kovasti hehkutettiin, että samat kirjat, niin todellisuudessa yliopistolla vedettiin kovempaa tahtia eikä niitä hankalimpiakaan juttuja jätetty AMK-tyyliin "En jaksa tätä kokeessa kysyä, kun en ehdi kunnolla opettaa".....

• Muikkunen_
        aina... kirjoitti:

Sillä ei ole paljoakaan väliä onko ylempi vai alempi "korkeakoulututkinto". Työkokemus ja Todellinen Osaaminen ( Mitä ei koulusta saa - sen enempää yliopistosta kuin amk:stakaan) ratkaisee.

Poikkeuksena ne vakiosetit: Lääketiede ja oikeustiede yms. "vaikeat alat"

• vähän asiaakin
        Muikkunen_ kirjoitti:

Sillä ei ole paljoakaan väliä onko ylempi vai alempi "korkeakoulututkinto". Työkokemus ja Todellinen Osaaminen ( Mitä ei koulusta saa - sen enempää yliopistosta kuin amk:stakaan) ratkaisee.

Poikkeuksena ne vakiosetit: Lääketiede ja oikeustiede yms. "vaikeat alat"

Se on juurikin näin. Ne pärjäävät, jotka oikeasti osaavat jotain, oli koulutustausta sitten AMK tai yliopisto. Tunnen hyvin erään kaverin, joka on koulutukseltaan tradenomi, tietotekniikkaan ja ohjelmointiin suuntautunut. Ja osaa sen homman pirun hyvin, saa suunnilleen valita työpaikkansa, ja tulee ansaitsemaan (ansaitsee jo) enemmän kuin moni yliopistosta valmistunut osaa edes haaveilla.
        Niin AMK:ssa kuin yliopistossa on vain itsestä kiinni, mitä oppii ja osaa. Valmistua voi melkein paikasta kuin paikasta rimaa hipoen, mutta todellisen osaamisen hankkimisessa kysytään älliä ja motivaatiota.

• näin...
        vähän asiaakin kirjoitti:

Se on juurikin näin. Ne pärjäävät, jotka oikeasti osaavat jotain, oli koulutustausta sitten AMK tai yliopisto. Tunnen hyvin erään kaverin, joka on koulutukseltaan tradenomi, tietotekniikkaan ja ohjelmointiin suuntautunut. Ja osaa sen homman pirun hyvin, saa suunnilleen valita työpaikkansa, ja tulee ansaitsemaan (ansaitsee jo) enemmän kuin moni yliopistosta valmistunut osaa edes haaveilla.
        Niin AMK:ssa kuin yliopistossa on vain itsestä kiinni, mitä oppii ja osaa. Valmistua voi melkein paikasta kuin paikasta rimaa hipoen, mutta todellisen osaamisen hankkimisessa kysytään älliä ja motivaatiota.

Olet asian ytimessä!

• ...vai muistitko enää aamul...

"Meille sanottiin jo alussa suoraan, että käytännön lisäksi meidän täytyy oppia lähes kaikki samat asiat kuin yliopistossa opetetaan, jotta pystymme kilpailemaan työpaikoista!"

Oletkos vähän tyhmä? Mikset sitten mennyt yliopistoon, niin olisit saanut arvostetumman tutkinnon samalla lukemisella? Siis OLISIT saanut JOS tuo väite olisi tosi.

Koska opettajasi ovat valmistuneet yliopistosta, ja sinä muka luit kaiken minkä hekin olivat yliopistossa lukeneet, seuraa väitteestäsi, että olit valmistuessasi yhtä pätevä kuin omat omat opettajasi. Todellako?

OIKEASTI korkeakoulutettu osaa muuten ajatella kriittisesti - eikä usko ihan mitä tahansa hänelle joku palkan puolesta ja omaa egoaan pönkittääkseen uskottelee. Ei usko, vaikka paskapuheet kuinka hivelisivät kuulijan itsetuntoa.

Ja miten niin "_käytännön lisäksi_ oppia samat asiat kuin yliopistossa"? Et kai vain sinäkin kuulu niihin onnettomiin, jotka kuvittelevat, että yliopistoissa ei tehdä labratöitä ollenkaan ja vain AMK:ssa opetetaan käytäntöä? Yliopistosta ne sinun AMK-opettajasikin ovat oppinsa hakeneet. Menepä yliopistoon, niin huomaat, että ainakin luonnontieteissä yliopiston oppimäärä ylittää AMK:n SEKÄ käytännnön ETTÄ teorian osalta - ja huikeasti ylittääkin. Itse olen molemmat koulutustasot nähnyt - pulpetista käsin - ja oikein hävettää, miten sinisilmäinen sitä itsekin olin vielä AMK:ssa ollessani, kun uskoin AMK:n muka olevan jokin korkeakoulu.

"Eli turha aliarvioida kaikkia amk:n koulutusohjelmia!! Ja lisäks meitä kyllä kans arvostetaan, monet proffatki ottaa ennemmin amk:n OIKEITA osaajia kuin jotain teoreettia maistereita, jotka ovat aivan paskoja käytännössä."

Unelmia, unelmia. Niitä AMK tuottaa - muttei osaajia. Mihinkähän sinä tuonkin väitteen perustat? Ei meidän laitokselle ainakaan oteta tutkijoiksi kuin tohtoreita tai väitöskirjaa vääntäviä maistereita - ja labrahommiinkin otetaan vain yliopiston opiskelijoita harjoittelemaan, vaikka alan AMK on kadun toisella puolella. Ja proffathan niitä tutkimusryhmiä johtavat, ja päättävät ketä palkkaavat. Monenkos proffan kanssa olet asiasta keskustellut, kun noin tietävä olet? Muista, että AMK-opettajat eivät ole professoreita - vaikka kovasti haluaisivat - joten se, mitä he väittävät, ei ole professorien mielipide. Ei, vaikka mielelläsi niin uskotkin.

"---kuin jotain teoreettia maistereita, jotka ovat aivan paskoja käytännössä."

Moneenkos olet törmännyt - muualla kuin AMK:ssa opettajina. Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että myös AMK-opettajasi ovat niitä "käytännössä paskoja maistereita"? Mitkähän SINUN taitosi sitten ovat, jos opettajasikaan eivät osanneet mitään? AI JOO - et siis olekaan valmistunut YHTÄ pätevänä kuin omat opettajasi - vaan vieläpä PÄTEVÄMPÄNÄ. Ei ole tainnut paljon töitä löytyä tuolla asenteella - ja sen kyllä jutuistasi huomaa.

Hoohoijaa. Taas yksi, jolle masennuslääkkeet maistuvat sitten kun totuus valkenee. Sitten työelämässä.

"Amk:ssa joutuu lukee sikana!!"

Niinhän ne jotkut joutuvat jopa harjaantumiskoulussa. Kukin kykyjensä mukaan.

• _Samuli

Itse opiskelen amk:ssa ja voin kyllä sanoa että pidän yliopistoa huomattavasti parempitasoisten oppilaiden kouluna. Huomaa sen myös haussa: Yritin yliopistoon lukemalla pääsykoekirjat huolella ja en päässyt sisään. Ammattikorkeakoulun pääsykokeisiin sen sijaan en panostanut yhtään, kunhan lähdin kokeilemaan, ja pääsin sisälle ja viäläpä kohtalaisen hyvällä sijoituksella. No pelkästään tämän esimerkin perusteella ei tietenkään kannata tehdä paljon päätöksiä, mutta huomaa sen omista kavereistakin. Ne joita olen aina pitänyt viisaampina, menivät yliopistoon kun taas vähemmän viisaat menivät ammattikorkeaan.

• ja pidän ..

... lasten ja nuorten opinahjona jossa tiedoiltaan vanhentunut opettajakunta yrittää päteä vasten tahtoa auditorian edessä.
        Terveisin opiskelija Stadista.

• ........

.....Ammattikorkeitahan on myös monen tasoisia. Paikkoja ja linjoja joihin hakee vaikkapa 1000 ja sisään pääsee 30 ja toisaalta taas kouluja joihin pääsee kaikki hakijat. Sama myös yliopistoilla. Työelämään siirryttäessä on merkitystä sillä mistä opinahjosta olet valmistunut ja millaisen kuvan itsestäsi olet antanut kouluusi. Taloista aina hyvät yhteydet yritysmaailmaan ja parhaat opiskelijat "myydään" jo ennen valmistumistaan firmoille. Tämä pätee etenkin sisäsiittoisiin aloihin ja bisnesmaailmaan.

On aloja joilla ei voi menestyä tai edetä minkäänlaisilla papereilla ellei ole aivan konkreettista kokemusta ko. alalta. Kaikkea ei voi oppia lukemalla tai joidenkin kuukausien mittaisilla työharjoittelulla. Pers- tai näppituntuman saa vain työskentelemällä ja tämän tietävät myös työnantajat. Kokemuksesta ja hyvistä suosituksista maksetaan ymmärtäääkseni paremmin kuin maisterin tutkinnosta. Tämä toki ala- ja työtehtäväkohtaista

Minä olen sitä mieltä että ihminen vaikuttaa itse oppimiseensa ja tekoihinsa. On aivan sama missä koulussa istut jos oma järjenkäyttö, kyky soveltaa tietoa, tietämys yhteiskunnasta ja arvoista on luokkaa olematon. Todellisten menestyjien moraali niin työntekoa kuin opiskeluakin kohtaan on kohdillaan ja se on se mikä kantaa. Jos tekee aina kaiken vähän paremmin kuin muut, se huomataan. Kukaan työnantaja ei pidä ketään töissä vain sen takia että on valmistunut yliopistosta tai ammattikorkeasta(mitä milläkin alalla arvostetaan) jos ei täytä paikkaansa.

Molemmat korkeakoulut voi ryssiä tai suorittaa kunnialla. Kannattaa toki valita hyvämaineinen opinahjo(opetukselta ja suhteiltaan tasokas) jos haluaa päästä pitkälle....Työnantajat palkkaavat ihmisiä eivät papereita.

Johan oli soopaa, mutta tarkoitus hyvä. Näin hieman varttuneemmalla iällä ymmärtää miten paljon itse elämäänsä voi ohjata. Tsemppiä sekä yliopistoissa, että ammattikorkeissa puurtaville ja aloittaville...

• ....

OIKEASTI naurattaa tämä koko keskustelu mutta kun tämä oli niin hauska, niin pakko ottaa osaa ; )..Ikävää todeta mutta oli sitten yliopiston tai ammattikorkeakoulun käynyt, niin voi olla aivan yhtä PELLE työelämässä. Mun avomies, joka on AMK-paperikoneteknologiainsinööri, ansaitsee (mukaan lukien päivystysviikot) vuodessa noin 56 000e eli paljon enemmän kuin vastavalmistunut terveyskeskuslääkäri saati sitten opettaja...: )..Hän on kertonut minulle joskus ohimennen miten onnettomia jotkut DI:t työpaikalla voivat olla, joten ihmettelen miten jotkut rassukat jaksvat pönkittää itseään esiin taitoihinsa nähden vähän liikaakin ; )...Tällä palstalla niitä tapauksia näyttää olevan enemmän kuin tarpeeksi, joten ajattelin kirjoittaa totuuden lauseen juuri sinne, missä myös kohde on..

• jaced
        .... kirjoitti:

OIKEASTI naurattaa tämä koko keskustelu mutta kun tämä oli niin hauska, niin pakko ottaa osaa ; )..Ikävää todeta mutta oli sitten yliopiston tai ammattikorkeakoulun käynyt, niin voi olla aivan yhtä PELLE työelämässä. Mun avomies, joka on AMK-paperikoneteknologiainsinööri, ansaitsee (mukaan lukien päivystysviikot) vuodessa noin 56 000e eli paljon enemmän kuin vastavalmistunut terveyskeskuslääkäri saati sitten opettaja...: )..Hän on kertonut minulle joskus ohimennen miten onnettomia jotkut DI:t työpaikalla voivat olla, joten ihmettelen miten jotkut rassukat jaksvat pönkittää itseään esiin taitoihinsa nähden vähän liikaakin ; )...Tällä palstalla niitä tapauksia näyttää olevan enemmän kuin tarpeeksi, joten ajattelin kirjoittaa totuuden lauseen juuri sinne, missä myös kohde on..

Et tainnut huomioda että myös miehesi saattaa hieman yliarvioida taitojaan ja tuohan on melko normaali palkka paperikoneinssille. Nykyään muuten AMK-paperi-inssit ovat melko kusessa kuten myös TKK:n paperi-inssit, ulkomaille lähtö liki pakollista, että ole onnellinen miehesi puolesta.

• dixxxxer

Kuka oikeasti välittää...
      Ei kukaan, joten tämähän on trolli :)

• Riksu

Asiassa ei ole mitään ongelmaa, jos:

1. amk-laiset eivät koeta leikkiä akateemista
      2. amk-laiset eivät pidä ammattikorkeakoulututkintoaan ylemmän tiedekorkeakoulututkinnon veroisena
      3. amk-laiset eivät pidä suorittamiaan opintopisteitä yhteismitallisina yliopistojen vastiiviin.

Mikään ei vituta enempää kuin katteettoman kunnian hamuaminen tyhjänpäiväisellä paskanjauhamisella.

Jenkki sanoisi "talk is cheap", vain ja ainoastaan teot ratkaisevat ja jokainen hiemankin uutisia seurannut tietää miten amk:n arvostus on laskenut samalla, kun puheet ovat vain kaunistuneet.

• Kalu^2

" 3. amk-laiset eivät pidä suorittamiaan opintopisteitä yhteismitallisina yliopistojen vastiiviin. "
        Selitä nyt kerrankin mitä sä tällä tarkoitat. Ihmeellistä sanahelinää nää sun jutut on kyllä aina ollut. Möykkäät ja rehaat täällä kaiket päivät, mutta edes ammattiasi et ole uskaltanut paljastaa. Taidat pelätä, että joku kysäisee jotain aiheeseen liittyvää ja sun feikkaukses paljastuu taas kerran. Näinhän kävi Ylioppilaalle kun leijui siitä osakkuudestaan jossain pilipali lääkäriringissä. Ai saakeli ku mua naurattaa tää teidän kitinä ja pillitys. "Minä olen älykkö ja tieteentekijä" , jumalauta todellisuudessa ollaan sormi suussa ja soitetaan konsulentit ;) paikalle.

"Tieteitä jarruttaa eniten se, että niiden harjoittajat ovat epätasaisia kykyjä."
        Goethe

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

" 3. amk-laiset eivät pidä suorittamiaan opintopisteitä yhteismitallisina yliopistojen vastiiviin. "
        Selitä nyt kerrankin mitä sä tällä tarkoitat. Ihmeellistä sanahelinää nää sun jutut on kyllä aina ollut. Möykkäät ja rehaat täällä kaiket päivät, mutta edes ammattiasi et ole uskaltanut paljastaa. Taidat pelätä, että joku kysäisee jotain aiheeseen liittyvää ja sun feikkaukses paljastuu taas kerran. Näinhän kävi Ylioppilaalle kun leijui siitä osakkuudestaan jossain pilipali lääkäriringissä. Ai saakeli ku mua naurattaa tää teidän kitinä ja pillitys. "Minä olen älykkö ja tieteentekijä" , jumalauta todellisuudessa ollaan sormi suussa ja soitetaan konsulentit ;) paikalle.

"Tieteitä jarruttaa eniten se, että niiden harjoittajat ovat epätasaisia kykyjä."
        Goethe

"Selitä nyt kerrankin mitä sä tällä tarkoitat."

- opintojen yhteismitallisuus on selitetty jo moneen kertaan aikaisemminkin. Ilmeisesti luetunymmärtäminen ei ole vahvin puolesi, joten mietin pitäisikö minun piirtää kuva.

Jos yritetään vielä kerran: se, että opinnot eivät ole amk:ssa ja yliopistossa yhteismitallisia tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kolmen opintopisteen eteen joutuu tekemään eri määrän töitä riippuen siitä opiskeletko ammattikorkeakoulussa vai yliopistossa.

Nämä on loppupeleissä aika yksinkertaisia asioita. Ja tiedoksesi, minä olen se kaveri, joka kutsutaan hätiin, kun hommat ovat menneet ns. vituiksi jonkun liian suuriin saappaisiin hypänneen aloittelijan takia.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Selitä nyt kerrankin mitä sä tällä tarkoitat."

- opintojen yhteismitallisuus on selitetty jo moneen kertaan aikaisemminkin. Ilmeisesti luetunymmärtäminen ei ole vahvin puolesi, joten mietin pitäisikö minun piirtää kuva.

Jos yritetään vielä kerran: se, että opinnot eivät ole amk:ssa ja yliopistossa yhteismitallisia tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kolmen opintopisteen eteen joutuu tekemään eri määrän töitä riippuen siitä opiskeletko ammattikorkeakoulussa vai yliopistossa.

Nämä on loppupeleissä aika yksinkertaisia asioita. Ja tiedoksesi, minä olen se kaveri, joka kutsutaan hätiin, kun hommat ovat menneet ns. vituiksi jonkun liian suuriin saappaisiin hypänneen aloittelijan takia.

" Jos yritetään vielä kerran: se, että opinnot eivät ole amk:ssa ja yliopistossa yhteismitallisia tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kolmen opintopisteen eteen joutuu tekemään eri määrän töitä riippuen siitä opiskeletko ammattikorkeakoulussa vai yliopistossa. "

Eiväthän nuo ole ammattikorkeakoulun sisälläkään yhteismitallisia. Todella ihmeellisen pointin olet tuonut esille. Taitaa olla väkisin keksitty, koska tuskinpa kukaan on muuta väittänytkään. Voisit kyllä esittää hauskaan väitteesi tueksi jotain faktaakin? Ei taida vain löytyä ;)

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

" Jos yritetään vielä kerran: se, että opinnot eivät ole amk:ssa ja yliopistossa yhteismitallisia tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kolmen opintopisteen eteen joutuu tekemään eri määrän töitä riippuen siitä opiskeletko ammattikorkeakoulussa vai yliopistossa. "

Eiväthän nuo ole ammattikorkeakoulun sisälläkään yhteismitallisia. Todella ihmeellisen pointin olet tuonut esille. Taitaa olla väkisin keksitty, koska tuskinpa kukaan on muuta väittänytkään. Voisit kyllä esittää hauskaan väitteesi tueksi jotain faktaakin? Ei taida vain löytyä ;)

Tuota, lopetan tämän debatin tähän.

"Eiväthän nuo ole ammattikorkeakoulun sisälläkään yhteismitallisia."

"Voisit kyllä esittää hauskaan väitteesi tueksi jotain faktaakin?"

Minun ei tarvitse esittää mitään, kun sinä hoidat sen puolestani.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

Tuota, lopetan tämän debatin tähän.

"Voisit kyllä esittää hauskaan väitteesi tueksi jotain faktaakin?"

Minun ei tarvitse esittää mitään, kun sinä hoidat sen puolestani.

taisi mennä pojulla taas kerran sormi suuhun. Toivottavasti on äiti pyyhkinyt.

Kun vaihtaa koulua kesken opintojen, ei saa hyväksiluettua kaikkia kursseja.

Et taida oikein ymmärtää ongelmaasi. Aikas noloa ;)

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

taisi mennä pojulla taas kerran sormi suuhun. Toivottavasti on äiti pyyhkinyt.

Kun vaihtaa koulua kesken opintojen, ei saa hyväksiluettua kaikkia kursseja.

Et taida oikein ymmärtää ongelmaasi. Aikas noloa ;)

"Kun vaihtaa koulua kesken opintojen, ei saa hyväksiluettua kaikkia kursseja."

- väitin, ettei amk:n ja yliopiston opintopisteet ole yhteismitallisia. Mielestäsi se edes fakta, ettei opintopisteet ole yhteismitallisia edes amk:jen kesken ei aiheuta mitään ongelmia vertaavuudessa yliopistojen vastaaviin?

Kerro vaan, jos haluat, että lopetan nöyryyttämisesi.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Kun vaihtaa koulua kesken opintojen, ei saa hyväksiluettua kaikkia kursseja."

- väitin, ettei amk:n ja yliopiston opintopisteet ole yhteismitallisia. Mielestäsi se edes fakta, ettei opintopisteet ole yhteismitallisia edes amk:jen kesken ei aiheuta mitään ongelmia vertaavuudessa yliopistojen vastaaviin?

Kerro vaan, jos haluat, että lopetan nöyryyttämisesi.

että kirjoittaisit myös jotain merkityksellistä.

"väitin, ettei amk:n ja yliopiston opintopisteet ole yhteismitallisia. Mielestäsi se edes fakta, ettei opintopisteet ole yhteismitallisia edes amk:jen kesken ei aiheuta mitään ongelmia vertaavuudessa yliopistojen vastaaviin? "

Juuri noin asia on. Haluaisinkin tietää miksi jankkaat itsestäänselvää asiaa. Kukaan ei ole päivastaista väittänyt.

Jotkut kurssit vaativat enemmän työtä, jotkut taas eivät.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

että kirjoittaisit myös jotain merkityksellistä.

"väitin, ettei amk:n ja yliopiston opintopisteet ole yhteismitallisia. Mielestäsi se edes fakta, ettei opintopisteet ole yhteismitallisia edes amk:jen kesken ei aiheuta mitään ongelmia vertaavuudessa yliopistojen vastaaviin? "

Juuri noin asia on. Haluaisinkin tietää miksi jankkaat itsestäänselvää asiaa. Kukaan ei ole päivastaista väittänyt.

Jotkut kurssit vaativat enemmän työtä, jotkut taas eivät.

"Kukaan ei ole päivastaista väittänyt."

- etkö itse vaatinut perusteluja alkuperäiselle väitteelleeni amk- ja yliopisto-opintojen yhteismitallisuudesta? Eli kyseenalaistit väitteeni ja nyt sanot ettei kukaan ole väittänyt päinvastaista. Uskomatonta.

Arvasin, että tuhlaan aikaani tähän Aku Ankka -triviaan. Oikeastaan minun pitäisi laskuttaa sivistämisestäsi.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Kukaan ei ole päivastaista väittänyt."

- etkö itse vaatinut perusteluja alkuperäiselle väitteelleeni amk- ja yliopisto-opintojen yhteismitallisuudesta? Eli kyseenalaistit väitteeni ja nyt sanot ettei kukaan ole väittänyt päinvastaista. Uskomatonta.

Arvasin, että tuhlaan aikaani tähän Aku Ankka -triviaan. Oikeastaan minun pitäisi laskuttaa sivistämisestäsi.

kuin luulinkaan.

Alunperin kukaan ei ollut päivastaistaista väittänyt. Nyt haluaisin kuitenkin kuulla perustelusi. Noin erinomainen kaveri sen varmasti kertoo mielellään ;)

"Arvasin, että tuhlaan aikaani tähän Aku Ankka -triviaan. Oikeastaan minun pitäisi laskuttaa sivistämisestäsi. "
        Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan. Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan.

Kalu^2 (aina fiksusti liikenteessä)

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

kuin luulinkaan.

Alunperin kukaan ei ollut päivastaistaista väittänyt. Nyt haluaisin kuitenkin kuulla perustelusi. Noin erinomainen kaveri sen varmasti kertoo mielellään ;)

"Arvasin, että tuhlaan aikaani tähän Aku Ankka -triviaan. Oikeastaan minun pitäisi laskuttaa sivistämisestäsi. "
        Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan. Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan.

Kalu^2 (aina fiksusti liikenteessä)

"Alunperin kukaan ei ollut päivastaistaista väittänyt. Nyt haluaisin kuitenkin kuulla perustelusi. Noin erinomainen kaveri sen varmasti kertoo mielellään ;)"

- Erinomainen kaveri on kertonut ne jo yhden kerran. Olet itsekin todennut etteivät ne ole yhteismitallisia edes amk:den kesken. Harkitsen todella sitä kuvan piirtämistä.

"Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan."

- Sinä olet puhunut itsesi pussiin jo alusta lähtien, ainoa huvi on enää katsoa kuinka paljon tahdot nöyryyttää itseäsi.

"Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan."

- Minä en vain omaa laadukkaampaa ja laaja-alaisempaa koulutusta (oletan, että pinnistät amk-pohjalta), vaan olen myös pätevämpi ja älykkäämpi kuin te kaikki papukaijat yhteensä. Kuten todettua, olen saavuttanut aseman, jonne teistä ei yllä kukaan. Ikinä.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Alunperin kukaan ei ollut päivastaistaista väittänyt. Nyt haluaisin kuitenkin kuulla perustelusi. Noin erinomainen kaveri sen varmasti kertoo mielellään ;)"

- Erinomainen kaveri on kertonut ne jo yhden kerran. Olet itsekin todennut etteivät ne ole yhteismitallisia edes amk:den kesken. Harkitsen todella sitä kuvan piirtämistä.

"Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan."

- Sinä olet puhunut itsesi pussiin jo alusta lähtien, ainoa huvi on enää katsoa kuinka paljon tahdot nöyryyttää itseäsi.

"Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan."

- Minä en vain omaa laadukkaampaa ja laaja-alaisempaa koulutusta (oletan, että pinnistät amk-pohjalta), vaan olen myös pätevämpi ja älykkäämpi kuin te kaikki papukaijat yhteensä. Kuten todettua, olen saavuttanut aseman, jonne teistä ei yllä kukaan. Ikinä.

poju ei vastaa kysymyksiin, vaan soitta ainoastaan suutaan.

Mikä on muuten tuo asemasi?

Joidenkin ammattikorkeakoulun kurssien kanssa joutuu tekemään enemmän työtä kuin yliopiston kurssien kanssa, vaikka opintopistemäärä on sama. Yhteismitallinen tuskin mikään kurssi on.

• näin taas

Ihan OK, niin kauan kuin ymmärtävät, että amk-tutkinto ei ole verrattavissa yliopistotason tutkintoon.

• asia joskus puhuttanut

tuolla yliopistopiireissä. En pidä amk:ta yliopiston veroisena, vaikea todellakin kuvitella että samat jutut oppisi siellä kuin yliopistossakin. Miksi muuten korvauksia amk:sta valmistunut saa niin vähän kun aloittaa opinnot yliopistossa samalla alalla tai miksi niin moni amk:lainen kuitenkin reputtaa tenteissä, joka pitäisi olla selvää pässin lihaa. Muutaman lopputyön läpi lukaisseena ne olivat aika hupaisia ja ei millään tavalla rinnastettavissa pro graduun. Käsittäisin amk:n hieman parannetuksi entiseksi opistotason koulutukseksi, ei liene siinäkään mitään järkeä.

En kuitenkaan usko, että koulutuksella on niin kovin suuri merkitys jos kyseessä on lahjakas tyyppi. Lahjakkaat pärjäävät aina ja voivat edetä uralla ilman tutkintoja. Itse miettisin tarkoin mille alalle kannattaa kouluttautua. ON paljon yliopistoalojakin joiden työllisyystilanne on aika huono, joten siinä mielessä ei se yliopisto autaaksi tee. Itse olen pian tohtori ja todennäköisesti tulen tekemään työtä johon olen ylikoulutettu.

• mumme

Entäpä jos lukupäätä olisi vaikka tohtoriksi asti, muttei löydä yliopistosta sopivaa alaa? Eikö kuitenkin kannata valita ammatti omien kiinnostusten (ja kykyjensä) mukaan? Myönnän, että yliopisto-opiskelussa on makoisat puolensa: itsenäisyys opinnoissa ja tietynlainen arvostus. En kuitenkaan valitse alaa oppilaitoksen mukaan, vaan sen mitä haluan tulevaisuudessa työkseni tehdä. Kouluaika on kuitenkin useimmiten työuraa lyhyempi.

Olisihan se ikävää valmistumisen jälkeen töihin päästyään todeta, että nautti koulusta, mutta työ ei miellytä ollenkaan.

• moskaa
        mumme kirjoitti:

Entäpä jos lukupäätä olisi vaikka tohtoriksi asti, muttei löydä yliopistosta sopivaa alaa? Eikö kuitenkin kannata valita ammatti omien kiinnostusten (ja kykyjensä) mukaan? Myönnän, että yliopisto-opiskelussa on makoisat puolensa: itsenäisyys opinnoissa ja tietynlainen arvostus. En kuitenkaan valitse alaa oppilaitoksen mukaan, vaan sen mitä haluan tulevaisuudessa työkseni tehdä. Kouluaika on kuitenkin useimmiten työuraa lyhyempi.

Olisihan se ikävää valmistumisen jälkeen töihin päästyään todeta, että nautti koulusta, mutta työ ei miellytä ollenkaan.

...

• lause

ei liene siinäkään mitään järkeä kuuluu jutun loppuun, tuli vahingossa väärään paikkaan.

Niin minun sanoma siis oli se, että valitkaa ihmeessä ala mikä kiinnostaa ketäkin. Ei koulutuspaikka kerro ollenkaan sitä miten tyhmiä tai viisaita ihmisiä siellä on, siitä on ihan turha tapella. Poikkeuksia löytyy aina. Yliopistossa olen kyllä tavannut montankin hyvin outoa hiipparia, mieluummin teen töitä jonkun tavan ihmisen kanssa kuin näiden tyyppien. Usein nämä huippuälyköt ovat jossain elämän alueilla täysin tumpeloita ja se on usein ihmissuhteet ja yhteistyötaidot.

Sen sijaan minusta on käsittämätöntä, jos amk:sta yritetään tehdä yliopiston veroista opinahjoa. Eihän siinä ole mitään järkeä kehittää kahta samanlaista koulutusjärjestelmää samaan maahan. Nämä rahat ovat pois yliopistoilta ja tutkimuksesta. Suomessa tehdään kuitenkin ihan hyvätasoista tutkimusta ainakin lääke- ja biotieteissä ja tähän tulisi enemminkin satsata kuin siihen, että rahat jaetaan yhä useamman kesken. ja sitten työelämässä käykin niin että yhä useampi onkin ylikoulutettu työtehtäviinsä.

• Urpo ja tuutti

No, täytyy olla vitun tyhmä että tuollaista täällä kyselee?

• pahempi.

Olen opiskellut molemmissa ja työnantajat ovat olleet kiinnostuneita enemmän amk-opinnoista. Niitä pidetään riittävän laaja-alaisina ja kuitenkin käytännönläheisinä. Työ opettaa lisää lähes joka alalla.

Viime työneuvotteluissa minulle sanottiin, ettei yliopisto-opintoja kannata välttämättä cv:ssä edes mainita, koska työnantaja ei ole niistä kiinnostunut. Riippuu tietysti alasta, mutta yliopisto-opiskelijoiden voi olla vaikeampi työllistyä kuin amk:sta tutkintonsa saaneiden.

Mutta ennenkaikkea kannattaa opiskella sitä mikä kiinnostaa, sama missä.

• siinä tapauksessa

Ehkä noin, jos hakee johonkin pieneen pk-yritykseen, jonka tj on hitsari tahi muu ei kouluja käynyt...

• hah hah

Yhteiskunnan eliittiin et ilman akateemista koulutusta pääse kuin perimällä tai lottoamalla. Siis Suomessa.

Kyllä tradenomista voi jossain olosuhteissa Perähikiän osuuspankin pankinjohtaja tulla, kuten merkonomistakin. Todellisiin johtotehtäviin ei ilman akateemista koulutusta kylläkään ole asiaa.

Muuten, miksi ihmeessä korkeakoulupalstalla käydään amk -keskustelua?

• pahempi.

Kaikki yliopistosta valmistuneet eivät sijoitu ylemmän johtotason tehtäviin (tai tutkijoiksi). Akateemisten työttömyys on ollut viime vuosina nousussa ja työvoimapulaa on taas aloilla, joilla kaivataan työnTEKIJÖITÄ. Amk:sta valmistuneilla on mahdollisuus toimia myös ylemmissä tehtävissä alempien ohella. Monipuolisuus on etu työmarkkinoilla.

Olen ollut kymmenissä yrityksissä töissä, suurissa pörssiyrityksissä ja pk-yrityksissä. En tunne yhtäkään toimitusjohtajaa, jolla olisi korkeakoulututkinto. Pörssiyritysten tj:t olivat insinöörejä (ei DI). Tuntemistani aluepäälliköistä osalla on korkeakoulututkinto, osalla ammattikoulun paperit. Tänä päivänä suhteet merkitsevät koulutusta enemmän (paitsi asiantuntijatehtävissä). Jos olet hyvä tyyppi ja tunnet oikeat ihmiset, et tarvitse huippukoulutusta ansaitaksesi paremmmin kuin yliopistosta valmistuneet ekonomit, valtiotieteilijät yms.

Itse arvostan koulutusta.

• acccccc

Ihmisissä ei ole minkäänlaista vikaa. Ongelma on järjestelmässä, joka vääristää eroja. Ikäluokan lahjakkain aines on aina opiskellut yliopistoissa ja tulee aina opiskelemaan.

• Ja vähän muuhunkin

Itse olen molemmat korkeakoulusektorit pulpetista käsin nähnyt,ja vastaan:

1) AMK-opiskelijoista minulla ei ole pahaa sanottavaa. Ei ole heidän vikansa, että he uskovat, kun heidän opettajansa hehkuttavat yhtenä miehenä heidän olevan NIIN korkeasti koulutettuja. Ihmisellä on luontainen taipumus uskoa vastoin faktojakin itseään miellyttäviä väitteitä. Ihminen uskoo sellaisia mielellään, vaikkei esittäjä edes olisi auktoriteetti - saati silloin kuin esittäjä on oma opettaja, jonka juttuja pitää välillä (tenteissä) oikein kirjallisesti osoittaa kuunnelleensa (ja jopa uskoneensa).

2) Sen sijaan AMK-opettajien toiminta oli ainakin minun käymässäni AMK:ssa vastuutonta. Kehtaavatkin kalastaa opiskelijoiden tyytyväisyyttä - ja sitä kautta itselleen rauhaisaa ja kritiikitöntä työympäristöä sekä hyvää opiskelijapalautetta työyhteisössä edetäkseen - tosiasioita työelämästä pimittämällä ja luomalla opiskelijoille turhia unelmia.

• 1X2

"tosiasioita työelämästä pimittämällä ja luomalla opiskelijoille turhia unelmia."

Voisitko hieman täsmentää?

• Opetusneuvos

Sama näköala täällä hallinnon yläportaassa. Pahimpia taitavat olla AMK:n rehtorit ja johtoryhmän jäsenet.

Karu totuus on, että n. 15 vuotta tehty projekti alkaa olla tarunsa päässä. Viiden vuoden päästä olemme palanneet vanhaan koulutusjärjestelmään. Viimeksi asiaan julkisuudessa palasi eräs suuresti arvostamani OPM:n korkea virkamies. Ongelma on, että asia on niin kuumaa, että ketään ei oikean halua koskea siihen. Ainakaan ennen vaaleja..

Itseäni usein askaruttava kysymys tietenkin kuuluu, mikä on amk-tutkinnon suorittaneen oikeusturva? Tradenomista ei tullut ekonomia eikä sairaanhoitajasta lääkäriä..

• Kalu^2

" Sen sijaan AMK-opettajien toiminta oli ainakin minun käymässäni AMK:ssa vastuutonta. Kehtaavatkin kalastaa opiskelijoiden tyytyväisyyttä - ja sitä kautta itselleen rauhaisaa ja kritiikitöntä työympäristöä sekä hyvää opiskelijapalautetta työyhteisössä edetäkseen - tosiasioita työelämästä pimittämällä ja luomalla opiskelijoille turhia unelmia."

Sinulla on käynyt kehno tuuri. Minä en ole vastaavaa kuullut/kokenut.

• Kalu^2
        Opetusneuvos kirjoitti:

Sama näköala täällä hallinnon yläportaassa. Pahimpia taitavat olla AMK:n rehtorit ja johtoryhmän jäsenet.

Karu totuus on, että n. 15 vuotta tehty projekti alkaa olla tarunsa päässä. Viiden vuoden päästä olemme palanneet vanhaan koulutusjärjestelmään. Viimeksi asiaan julkisuudessa palasi eräs suuresti arvostamani OPM:n korkea virkamies. Ongelma on, että asia on niin kuumaa, että ketään ei oikean halua koskea siihen. Ainakaan ennen vaaleja..

Itseäni usein askaruttava kysymys tietenkin kuuluu, mikä on amk-tutkinnon suorittaneen oikeusturva? Tradenomista ei tullut ekonomia eikä sairaanhoitajasta lääkäriä..

"Itseäni usein askaruttava kysymys tietenkin kuuluu, mikä on amk-tutkinnon suorittaneen oikeusturva? Tradenomista ei tullut ekonomia eikä sairaanhoitajasta lääkäriä.."

Mitähän tämäkin tarkoittaa. Kun ei ole mitään asiaa, niin tapana näyttää olevan kirjoitella paskaa.

• Nimim. "Ja vähän muuta...
        1X2 kirjoitti:

"tosiasioita työelämästä pimittämällä ja luomalla opiskelijoille turhia unelmia."

Voisitko hieman täsmentää?

Mainintani "tosiasioiden työelämästä pimittämisestä" oli varmaan se, mihin halusit tarkennusta (?)

Vaihdoin AMK:sta yliopistoon kahden vuoden jälkeen, mutta vietin myöhemmin välissä yhden lukuvuoden enimmäkseen AMK:n puolella ja kävin AMK:n loppuun - opintotuen jatkumisen varmistaakseni. Tämän vuoden aikana tein mm. seuraavat havainnot:

1) Aiemmin oleskelutiloissa näkyneitä Kemianteollisuus ry:n julkaisuja ei näkynyt enää missään, eivätkä myöskään opettajat enää viitanneet niihin eivätkä kehotelleet seuraamaan niitä, kuten ennen olivat tehneet.

2) Tuleville laboratorioanalyytikoille oli poissaollessani iskostettu mieleen utopistinen käsitys, että heitä "koulutetaan esimies- ja asiantuntijatehtäviin". Tulevat johtotehtävät olivat mm. "kyllä"-puolelle arvottujen pääargumentti kokous- ja neuvottelutaidon väittelyharjoituksessa, jossa nimellisesti piti väitellä kokous- ja neuvottelutaidon opetuksen tarpeellisuudesta.

3) Yksikään entinen opiskelija ei käynyt kertomassa nykyisille työstään ja tehtävistään - vaikka tämä oli ollut tapana jo aikoinaan opistoissa (jollaisen ammoin kävin).

4) Ainoa koulun puolesta annettu tieto yksiköstä valmistuneiden sijoittumiseta työelämään oli keskelle aulan ilmoitustaulua tiukasti niitattu sanomalehtileike, josta oli alleviivattu kuvatekstin alta titteli "tutkija" ja nimi - ja sen viereen oli lisätty suurin kirjaimin "MEILTÄ VALMISTUNUT!!!"

Myöhemmin, googlettaessani tietoa laboratorioanalyytikkojen työtilanteesta, keksin syyn Kemianteollisuus ry:n julkaisujen katoamiseen oleskelutiloista ja käsikirjastosta sekä dehabilisointiin opetuksessa: Kemianteollisuus ry. oli teettänyt edellisenä kesänä alan ihmisten työllistymisestä tutkimuksen, josta kävi ilmi, että
        "Yli 50 prosenttia laboratorioanalyytikon tutkinnon suorittaneista työskenteli tutkinnon suorittamisen jälkeenkin laborantin ammattinimikkeellä. Useat tutkinnon suorittaneista työskentelivät samoissa tehtävissä
        kuin ennen tutkinnon suorittamista."*
        Ei siis esimiestehtävistä puhettakaan - yli puolet porukasta olisi päässyt ihan samoihin hommiin jättämällä sekä lukion että AMK:n väliin ja menemällä peruskoulun jälkeen suoraan ammattikouluun.

*Lähde: Kemianteollisuus ry. ja Turun Kauppakorkeakoulu. 2003. Kemian alan koulutus puntarissa. Koulutustarjonta ja -kysyntä eri asteilla. Sivu 12, vasen palsta sivun puolivälin alap.
        http://www.chemind.fi/files/chemind/osaaminen/Kemia_lisaa_vetovoimaa.pdf

Työnsaantimahdollisuuksista ja tulevaisuudennäkymistä sekä koulun asemasta korkeakoulutuksen kentässä liikaa kiinnostuneet pidettiin hiljaisina 2000-luvun "korkeakouluksi" melko merkillisin keinoin: mm. opiskelijoille paperikopiona jaettuun opetussuunnitelmaan oli kirjattu, että "suhtautuminen kouluyhteisöön vaikuttaa arvosanoihin". Käytännössä se tarkoitti, että mitään ei saanut kyseenalaistaa.

Tuon opetussuunnitelman kirjoittanut yksikön johtajatar yleni sittemmin kokonaisen koulutusyksikköblokin johtajaksi. Urakehitystä ei liene ainakaan haitannut se, että hänen yksikkönsä oli ennen hänen ylennystään valittu "vuoden yksiköksi" opiskelijoiden verkoitse 'opiskelijoiden tyytyväisyyskyselyyn' antaman palautteen perusteella. Tottahan jokainen on tyytyväinen, joka uskoo olevansa niin hyvin koulutettu, että pääsee 3½ vuotta aikuispäivähoidossa aikaa tapettuaan "herrojen hommiin" ohi "niiden akateemisten lukutoukkien"... :D
        En minä ainakaan ole tavannut ihmistä, joka olisi tyytymätön saavutettuaan paljon vähemmällä vaivalla saman pätevyyden kuin yliopistoon aikaansa haaskamaan erehtyneet tyhmyrit. ;)

Päättele ihan itse olenko katsellut liikaa X-Files'eja tai muuten vain lueskellut liikaa salaliittoteorioita - vai haiseeko tuommoinen touhu oikeasti joltain vähemmän miellyttävältä. ;) Tarina on kumminkin tosi.

Kalu^2 kirjoitti:

" Sen sijaan AMK-opettajien toiminta oli ainakin minun käymässäni AMK:ssa vastuutonta. Kehtaavatkin kalastaa opiskelijoiden tyytyväisyyttä - ja sitä kautta itselleen rauhaisaa ja kritiikitöntä työympäristöä sekä hyvää opiskelijapalautetta työyhteisössä edetäkseen - tosiasioita työelämästä pimittämällä ja luomalla opiskelijoille turhia unelmia."

Sinulla on käynyt kehno tuuri. Minä en ole vastaavaa kuullut/kokenut.

"Sinulla on käynyt kehno tuuri. Minä en ole vastaavaa kuullut/kokenut."

Et ehkä ole kuullut/kokenut vastaavaa, koska sinun AMK:ssasi ei vastaavaa esiintynyt - tai sitten silmäsi eivät ole vielä auenneet. Ehkä sinun AMK:ssasi bullshit esitettiin vähemmän läpinäkyvästi - tai sitten sinä vain et... no, päättele itse - jos osaat.

• Kalu^2
        Nimim. "Ja vähän muuta... kirjoitti:

"Sinulla on käynyt kehno tuuri. Minä en ole vastaavaa kuullut/kokenut."

Et ehkä ole kuullut/kokenut vastaavaa, koska sinun AMK:ssasi ei vastaavaa esiintynyt - tai sitten silmäsi eivät ole vielä auenneet. Ehkä sinun AMK:ssasi bullshit esitettiin vähemmän läpinäkyvästi - tai sitten sinä vain et... no, päättele itse - jos osaat.

kyllä sinä olet varmasti oikeassa arvailujesi kanssa. Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...?

• Oloneuvos
        Opetusneuvos kirjoitti:

" Viiden vuoden päästä olemme palanneet vanhaan koulutusjärjestelmään."

Ai tällä tavallako? http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ammattitutkintoja yritetään ajaa yliopistoista ammattikorkeakouluihin/1135221134991

Huvittavaa muuten, että tuota linkkiä käsitelleeseen "keskusteluun" (tällä palstalla) näytti tulleen 9 viestiä, kun taas näitä paskanjauhamis-mutu keskusteluja syntyy kuin sieniä kaatosateella ja ne keräävät aina vähintään sen 100 viestiä...

• Nimim. "Ja vähän muuhu...
        Kalu^2 kirjoitti:

kyllä sinä olet varmasti oikeassa arvailujesi kanssa. Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...?

"Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...? "

No AMK:sta, hemmetti. Olenhan minä senkin käynyt. Tämäkin piti sitten sinulle oikein rautalangasta vääntää. :D

• Kalu^2
        Nimim. "Ja vähän muuhu... kirjoitti:

"Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...? "

No AMK:sta, hemmetti. Olenhan minä senkin käynyt. Tämäkin piti sitten sinulle oikein rautalangasta vääntää. :D

ammattikorkeakoulu on siis muokannut sinusta idiootin. On kyllä todella paska laitos, pitää varmaan itsekin lopettaa kesken.

Täällähän saa ihan päänsäryn...

Kalu^2 kirjoitti:

ammattikorkeakoulu on siis muokannut sinusta idiootin. On kyllä todella paska laitos, pitää varmaan itsekin lopettaa kesken.

Täällähän saa ihan päänsäryn...

"ammattikorkeakoulu on siis muokannut sinusta idiootin. On kyllä todella paska laitos, pitää varmaan itsekin lopettaa kesken."

Myöhäistä sinun kohdallasi, parahin Kalu², myöhäistä. :D

• Kalu^2

"ammattikorkeakoulu on siis muokannut sinusta idiootin. On kyllä todella paska laitos, pitää varmaan itsekin lopettaa kesken."

Myöhäistä sinun kohdallasi, parahin Kalu², myöhäistä. :D

Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti. Sinusta ei vain taida olla siihen.

• Että kehtoot!
        Kalu^2 kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti. Sinusta ei vain taida olla siihen.

"Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti. Sinusta ei vain taida olla siihen."

Ja noin kirjoitti Kalu², jonka OMAA 'asiallista ja sivistynyttä' keskustelutapaa edustavat mm. seuraavat, tältä palstalta poimitut sitaatit:

Kirjoittanut: Kalu^2 27.8.2006 klo 17.41
        "Voi poju että sä jaksat"

Kirjoittanut: Kalu^2 28.8.2006 klo 20.49
        "Taisi mennä pojulla taas kerran sormi suuhun. Toivottavasti on äiti pyyhkinyt."

Kirjoittanut: Kalu^2 29.8.2006 klo 13.37
        "Olet yksinkertaisempi"
        "Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan. Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan. "

Kirjoittanut: Kalu^2 29.8.2006 klo 17.06
        "poju ei vastaa kysymyksiin, vaan soitta ainoastaan suutaan."

Kirjoittanut: Kalu^2 30.8.2006 klo 07.50
        "Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...?"

Kirjoittanut: Kalu^2 30.8.2006 klo 21.18

(Minä en ollut kaikkien noiden replikkien kohteena /toisena osapuolena keskustelussa - poimin nuo avaamalla satunnaisotannalla sellaisia viestejä, joiden lähettäjä oli Kalu²)

Ja tuommoista suoltava tyyppi penää 'vakavaa keskustelua"!!! Voi elämän kevät! :D

Toisin sanoen Kalu² rääpii päätään ja katsoo oikeudekseen heitellä mitä tahansa asiattomuuksia - niin kauan, että jää toiseksi. Silloin hän alkaa itkeä 'vakavan keskustelun' perään. :D Kyllä on säälittävä PELLE! ☼◄:●D

• Kalu^2
        Että kehtoot! kirjoitti:

"Jos nyt kuitenkin keskusteltaisiin vakavasti. Sinusta ei vain taida olla siihen."

Ja noin kirjoitti Kalu², jonka OMAA 'asiallista ja sivistynyttä' keskustelutapaa edustavat mm. seuraavat, tältä palstalta poimitut sitaatit:

Kirjoittanut: Kalu^2 27.8.2006 klo 17.41
        "Voi poju että sä jaksat"

Kirjoittanut: Kalu^2 28.8.2006 klo 20.49
        "Taisi mennä pojulla taas kerran sormi suuhun. Toivottavasti on äiti pyyhkinyt."

Kirjoittanut: Kalu^2 29.8.2006 klo 13.37
        "Olet yksinkertaisempi"
        "Tämä sama lällätys alkaa aina kun poju on ajettu nurkkaan. Sinä et olet millään osa-alueella minua pätevämpi, joten käyttäydy sen mukaan. "

Kirjoittanut: Kalu^2 29.8.2006 klo 17.06
        "poju ei vastaa kysymyksiin, vaan soitta ainoastaan suutaan."

Kirjoittanut: Kalu^2 30.8.2006 klo 07.50
        "Ei hemmetti, mistä näitä oikein sikiää...?"

Kirjoittanut: Kalu^2 30.8.2006 klo 21.18

(Minä en ollut kaikkien noiden replikkien kohteena /toisena osapuolena keskustelussa - poimin nuo avaamalla satunnaisotannalla sellaisia viestejä, joiden lähettäjä oli Kalu²)

Ja tuommoista suoltava tyyppi penää 'vakavaa keskustelua"!!! Voi elämän kevät! :D

Toisin sanoen Kalu² rääpii päätään ja katsoo oikeudekseen heitellä mitä tahansa asiattomuuksia - niin kauan, että jää toiseksi. Silloin hän alkaa itkeä 'vakavan keskustelun' perään. :D Kyllä on säälittävä PELLE! ☼◄:●D

Jokainen voi tahollaan miettiä tuota otostasi ;)
        Noita kommentteja esitän siinä vaiheessa kun viesteihini jätetään vastaamatta tai niihin ei yksinkertaisesti voi vastata nolaamatta itseään. Minä en KOSKAAN väitä asioita joita en voi perustella. Valitettavasti tällä palstalla ei ole sama käytäntö.

Kuka onkaan se pelle?

Kalu^2 kirjoitti:

Jokainen voi tahollaan miettiä tuota otostasi ;)
        Noita kommentteja esitän siinä vaiheessa kun viesteihini jätetään vastaamatta tai niihin ei yksinkertaisesti voi vastata nolaamatta itseään. Minä en KOSKAAN väitä asioita joita en voi perustella. Valitettavasti tällä palstalla ei ole sama käytäntö.

Kuka onkaan se pelle?

"Minä en KOSKAAN väitä asioita joita en voi perustella."

- Perustele! :D

• Kalu^2

"Minä en KOSKAAN väitä asioita joita en voi perustella."

- Perustele! :D

olla kyse. Olet aika lima.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

No life -awardin. Sen saa, kun roikkuu näillä palstoilla 24/7. Hanki elämä.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

No life -awardin. Sen saa, kun roikkuu näillä palstoilla 24/7. Hanki elämä.

mitään, jos ei asioista oikeasti tiedä.

Nää hommat täytyy vaan osata, turha täällä muuten on roikkua.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

mitään, jos ei asioista oikeasti tiedä.

Nää hommat täytyy vaan osata, turha täällä muuten on roikkua.

"Nää hommat täytyy vaan osata, turha täällä muuten on roikkua"

- no, miksi sinä sitten roikut vielä täällä?

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Nää hommat täytyy vaan osata, turha täällä muuten on roikkua"

- no, miksi sinä sitten roikut vielä täällä?

osaan nämä hommat.

Kalu^2 kirjoitti:

Niin kysehän oli tosiaan siitä, että esitit korskeasti väitteen, 'ettet KOSKAAN esitä väitteitä, joita et kykenisi perustelemaan' - etkä kumminkaan kyennyt perustelemaan sitäKÄÄN väitettä. Kukin tehnee tämän perusteella omat johtopäätöksensä sinun puheittesi arvosta. :D

• Kalu^2

Niin kysehän oli tosiaan siitä, että esitit korskeasti väitteen, 'ettet KOSKAAN esitä väitteitä, joita et kykenisi perustelemaan' - etkä kumminkaan kyennyt perustelemaan sitäKÄÄN väitettä. Kukin tehnee tämän perusteella omat johtopäätöksensä sinun puheittesi arvosta. :D

Juuh, alkaa tekstisi heikottamaan.

Olisiko pointtini ollutkin se, että saisin sinutkin tajuamaan faktojen esittämisen tärkeyden. Täytyy varmasti alkaa vääntämään rautalangasta näitä juttuja.

Oletko löytänyt nuo sanontasi jostain vanhasta niksipirkasta?

Kalu^2 kirjoitti:

Juuh, alkaa tekstisi heikottamaan.

Olisiko pointtini ollutkin se, että saisin sinutkin tajuamaan faktojen esittämisen tärkeyden. Täytyy varmasti alkaa vääntämään rautalangasta näitä juttuja.

Oletko löytänyt nuo sanontasi jostain vanhasta niksipirkasta?

"Olisiko pointtini ollutkin se, että saisin sinutkin tajuamaan faktojen esittämisen tärkeyden. Täytyy varmasti alkaa vääntämään rautalangasta näitä juttuja. "

Turha sitä muilta on kysellä mikä pointtisi oli. SINUNHAN se pitäisi tietää - ja mieluummin ENNEN kuin ryhdyt kirjoittamaan. :D Ja faktoistahan sinä olet viimeinen ihminen puhumaan mitään, kun et itse ole yhtäkään kyennyt esittämään.

• Kalu^2

"Olisiko pointtini ollutkin se, että saisin sinutkin tajuamaan faktojen esittämisen tärkeyden. Täytyy varmasti alkaa vääntämään rautalangasta näitä juttuja. "

Turha sitä muilta on kysellä mikä pointtisi oli. SINUNHAN se pitäisi tietää - ja mieluummin ENNEN kuin ryhdyt kirjoittamaan. :D Ja faktoistahan sinä olet viimeinen ihminen puhumaan mitään, kun et itse ole yhtäkään kyennyt esittämään.

nyt varsinaisesti muilta? Sinä yrität puolustautua tuollaisella merkillisellä paskan jauhannalla. Voin kertoa sinulle, että ei toimi.

• kaikkea kanssa

Sainpas vilkkaan keskustelun aikaan! Onnistuin siis edes jossakin, vaikken akateeminen olekaan;)

• ------

Ja semmoista kun olen kuullut että kauppakorkeakoululaisten lopputyöt (tai gradut whatever...) ovat tasoltaan huonompia kuin esim. AMK-opiskelijoiden opinnäytteet. Ettäkö muutenkaan arvostaisin maisterisimmeisiä kaupalliselta alalta, enpä juurikaan.

• Puttamosses

Tämä kuuluisa "olen kullut".
        Älä huoli en opiskele kauppakorkeassa, vaan ns. kovemman tieteen maineessa olevassa tiedekunnassa mutta olen kahlannut muutaman gradun ja opinnäytteen läpi.
        Ja nyt se paras osuus: "Minusta TUNTUU että puhut soopaa" :)

Se hauska puoli näissä amk ihmisissä ja heidän "opareissaan" on, että se perustuu täysin tuohon "musta tuntuu" ja "olen kuullut" tyyppiseen skeidaan, anteeksi kielen käyttöni.

Joten kommenttisi kuuluu vain tähän kuuluisaan kateellisten panetteluun.

• Kalu^2
        Puttamosses kirjoitti:

Älä huoli en opiskele kauppakorkeassa, vaan ns. kovemman tieteen maineessa olevassa tiedekunnassa mutta olen kahlannut muutaman gradun ja opinnäytteen läpi.

Se hauska puoli näissä amk ihmisissä ja heidän "opareissaan" on, että se perustuu täysin tuohon "musta tuntuu" ja "olen kuullut" tyyppiseen skeidaan, anteeksi kielen käyttöni.

Nyt sinä olet kyllä väärässä.

Ja nyt se paras osuus: minusta tuntuu, että olet vielä lukiossa.

Öhym, anteeksi kun en jaksa uskoa sinua.

• Puttamosses
        Kalu^2 kirjoitti:

Nyt sinä olet kyllä väärässä.

Ja nyt se paras osuus: minusta tuntuu, että olet vielä lukiossa.

Öhym, anteeksi kun en jaksa uskoa sinua.

Sama sille miltä sinusta tuntuu.
        Minä vahvasti olen epäillyt, että sinä olet lukiossa, viittaan korniin nimimerkkiisi.
        "Sorri vaan"
        Sanoppas de facto, mihin perustat väitteen, että olen väärässä?

• ------
        Puttamosses kirjoitti:

Katsos kun sitähän juuri kirjoitinkin että olen KUULLUT moisen asian; en väittänytkään että se pitäisi paikkaansa.

Voevoe.

• Nimetön
        Puttamosses kirjoitti:

Minä vahvasti olen epäillyt, että sinä olet lukiossa, viittaan korniin nimimerkkiisi.
        "Sorri vaan"

kertokaa kulta ihmiset, mitä tuo de facto tarkottaa.

• Kalu^2
        Puttamosses kirjoitti:

"Sorri vaan"

de jure, mihin perustat väitteesi.

Ihme pelleilyä kun pitää latinalla snobbailla.

• :):)

Hassu puheenaihe, todellakin.

keskivertoAMK-opiskelija on keskivertoyliopistohemmoa söpömpi, sen sanon. :P *lurpslurps* :D :)

Tämä keskustelu päättyy minun osalta tähän, sen verran turha aihe.

"keskivertoAMK-opiskelija on keskivertoyliopistohemmoa söpömpi, sen sanon."

Molemmat korkeakoulusektorit pulpetista käsin nähneenä täytyy todeta olevani kanssasi samaa mieltä. :) Yliopisto-opiskelijat ovat - ainakin meillä luonnontieteellisellä puolella, humanisteista en tiedä - määrätietoisempia ja asiakeskeisempiä. Voisin kuvitella, että joku minua(kin) rennompi sanoisi heitä 'tiukkapipoisemmiksi'. Kaikessa hellyttävässä naiiviudessaan AMK-opiskelijat ovat kyllä inhimillisemmän oloisia kuin koneaivoiset ja päämäärätietoiset luonnontieteilijät - joten SÖPÖMPINÄ minäkin AMK-opiskelijoita pidän. ;)

• Kalu^2

"keskivertoAMK-opiskelija on keskivertoyliopistohemmoa söpömpi, sen sanon."

Molemmat korkeakoulusektorit pulpetista käsin nähneenä täytyy todeta olevani kanssasi samaa mieltä. :) Yliopisto-opiskelijat ovat - ainakin meillä luonnontieteellisellä puolella, humanisteista en tiedä - määrätietoisempia ja asiakeskeisempiä. Voisin kuvitella, että joku minua(kin) rennompi sanoisi heitä 'tiukkapipoisemmiksi'. Kaikessa hellyttävässä naiiviudessaan AMK-opiskelijat ovat kyllä inhimillisemmän oloisia kuin koneaivoiset ja päämäärätietoiset luonnontieteilijät - joten SÖPÖMPINÄ minäkin AMK-opiskelijoita pidän. ;)

tavannut ainuttakaan koneaivoista ja päämäärätietoista luonnontieteilijää. Sen sijaan vastaan on tullut epävarmoja ja hissukoita finninaamoja.

Totuus sattuu...;)

Kalu^2 kirjoitti:

tavannut ainuttakaan koneaivoista ja päämäärätietoista luonnontieteilijää. Sen sijaan vastaan on tullut epävarmoja ja hissukoita finninaamoja.

Totuus sattuu...;)

Totuus sattuu...;)

Siksikö sinä sitä niin pelkäät? :D

• Kalu^2

Totuus sattuu...;)

Siksikö sinä sitä niin pelkäät? :D

Ja sama meininki jatkuu myös täällä.

• Ja vähän muutakin...
        Kalu^2 kirjoitti:

Totuus sattuu...;)

...tarvinnut edes kertoa:

"Minä en ole tavannut ainuttakaan koneaivoista ja päämäärätietoista luonnontieteilijää. Sen sijaan vastaan on tullut epävarmoja ja hissukoita finninaamoja. "

Kyllä se jokaiselle yläpäällään ajattelevalle on erikseen kertomattakin selvää, että ei siellä amiskassa luonnontieteilijöitä vastaan kävele - mutta finninaamaisia hissukoita riittää näköjään tänne yliopistot-palstalle asti. :D

• Kalu^2
        Ja vähän muutakin... kirjoitti:

...tarvinnut edes kertoa:

"Minä en ole tavannut ainuttakaan koneaivoista ja päämäärätietoista luonnontieteilijää. Sen sijaan vastaan on tullut epävarmoja ja hissukoita finninaamoja. "

Kyllä se jokaiselle yläpäällään ajattelevalle on erikseen kertomattakin selvää, että ei siellä amiskassa luonnontieteilijöitä vastaan kävele - mutta finninaamaisia hissukoita riittää näköjään tänne yliopistot-palstalle asti. :D

vitsi jaksat vääntää, mutta perustella et. Kertoo jotain yliopisto-opiskelijoiden tasosta.

• ......

Ainakin osa on toivottoman tolloja! En yleistä, joukossa on fiksujakin. Katsokaas, kun tuolla amk-palstalla joku luulee voivansa hankkia tohtorin paperit amk:sta.

• sameold

taitaapa olla oikeassa,nimittäin olin kyseisessä alkuinfossa myös,siellä sanottiin että maisterin paperit on mahdollista saada lähitulevaisuudessa ja tohtorin paperit jossainvaiheessa.Mutta tästä aiheesta hän lisäsi että se on "arka" koska akateemiset snobit tuntevat että heidän varpailleen tallotaan

• lapsellisia
        sameold kirjoitti:

taitaapa olla oikeassa,nimittäin olin kyseisessä alkuinfossa myös,siellä sanottiin että maisterin paperit on mahdollista saada lähitulevaisuudessa ja tohtorin paperit jossainvaiheessa.Mutta tästä aiheesta hän lisäsi että se on "arka" koska akateemiset snobit tuntevat että heidän varpailleen tallotaan

Kuten uskomuksista huomaa, amk-opiskelija on hel**tin lapsellinen.

• "Ja vähän muutakin"
        lapsellisia kirjoitti:

Kuten uskomuksista huomaa, amk-opiskelija on hel**tin lapsellinen.

"Kuten uskomuksista huomaa, amk-opiskelija on hel**tin lapsellinen."

Niin... tai sitten vain inhimillinen. Otin aiemmin tällä palstalla kantaa siihen miten kerkeästi ihminen uskoo itseään miellyttäviä asioita vastoin faktoja ja tervettä maalaisjärkeäkin:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000019049611

En minä ainakaan tuomitse AMK-opiskelijoita sen takia, että he haluavat tuntea itsensä osaaviksi, hyviksi, päteviksi - siis ONNISTUJIKSI - meillekin rapakon takaa levinneessä kilpailuyhteiskunnassa, joka korostaa - ellei peräti vaadi - yksilökeskeisyyttä, suoriutumista ja keskinäistä kilpailua. En minä tuomitse heitä myöskään sen takia, että he kärkkäästi uskovat joka sanan, kun heille uskotellaan, että he ovat pätevämpiä kuin ovatkaan. Taipumus haksahtaa moiseen on yleisinhimillinen piirre - varsinkin kun uskottelijana on taho, johon tulisi voida luottaa: omat opettajat ja oman oppilaitoksen rehtori. Ja varsinkin kun AMK-opiskelijoilla ei ole koulutusta analyyttiseen ajatteluun ja sitä kautta faktojen erottamiseen omista toiveista - siihen voi näköjään harjaantua vain OIKEISSA korkeakouluissa.

Täytyy (punastellen) tunnustaa, että itsekin tuli uskottua miltei mitä vain AMK:n alussa - sitä oli uusien opintojen alussa aika epävarma, joten kaikki uskoa itseen ja tulevaisuuteen oli tavallista(kin) tervetulleempaa ja tuli helposti otetuksi todesta. Siinä vaiheessa, kun poikkesin kesken yliopisto-opintojeni vuodeksi AMK:n puolelle käymään sen (jälkimmäisen) välissä loppuun, olin onneksi jo ehtinyt saada vertailupohjaa - siis opiskella myös yliopiston puolella perusopintoja pitemmälle, ja nähdä yliopiston ja AMK:n huikean eron - joten en enää ottanut vakavasti, kun AMK:n rehtori hehkutti infotilaisuudessa kuinka 'meiltäkin valmistuu pian maistereita'. En minä silti ihmettele, että keskiverto AMK-opiskelija uskoo, kun tuommoisia puhutaan - ja vieläpä oikein "korkeakoulun" rehtorin suulla. Moni uskoi siinäkin tilaisuudessa. Tavallisella AMK-opiskelijallahan ei ole sen kummemmin vertailupohjaa - siis tietoa asioiden todellisesta laidasta - kuin koulutuksen myötä kehittyvää tottumusta ottaa itse selvää asioista ja pöyhiä faktat marsipaanin alta. Eikä tietysti haluakaan, koska marsipaani maistuu paremmalta kuin kitkerät tosiasiat.

En minä silti soimaa AMK-opiskelijoita (eihän minulla oikeasti ole moiseen varaakaan, kun itsekin annoin alkuun kusettaa itseäni), vaan toistan pitäväni AMK:jen opettajien ja rehtorien toimintaa epärehellisenä, edesvastuuttomana ja lyhytnäköisenä.

• Kalu^2
        "Ja vähän muutakin" kirjoitti:

"Kuten uskomuksista huomaa, amk-opiskelija on hel**tin lapsellinen."

Niin... tai sitten vain inhimillinen. Otin aiemmin tällä palstalla kantaa siihen miten kerkeästi ihminen uskoo itseään miellyttäviä asioita vastoin faktoja ja tervettä maalaisjärkeäkin:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000019049611

En minä ainakaan tuomitse AMK-opiskelijoita sen takia, että he haluavat tuntea itsensä osaaviksi, hyviksi, päteviksi - siis ONNISTUJIKSI - meillekin rapakon takaa levinneessä kilpailuyhteiskunnassa, joka korostaa - ellei peräti vaadi - yksilökeskeisyyttä, suoriutumista ja keskinäistä kilpailua. En minä tuomitse heitä myöskään sen takia, että he kärkkäästi uskovat joka sanan, kun heille uskotellaan, että he ovat pätevämpiä kuin ovatkaan. Taipumus haksahtaa moiseen on yleisinhimillinen piirre - varsinkin kun uskottelijana on taho, johon tulisi voida luottaa: omat opettajat ja oman oppilaitoksen rehtori. Ja varsinkin kun AMK-opiskelijoilla ei ole koulutusta analyyttiseen ajatteluun ja sitä kautta faktojen erottamiseen omista toiveista - siihen voi näköjään harjaantua vain OIKEISSA korkeakouluissa.

Täytyy (punastellen) tunnustaa, että itsekin tuli uskottua miltei mitä vain AMK:n alussa - sitä oli uusien opintojen alussa aika epävarma, joten kaikki uskoa itseen ja tulevaisuuteen oli tavallista(kin) tervetulleempaa ja tuli helposti otetuksi todesta. Siinä vaiheessa, kun poikkesin kesken yliopisto-opintojeni vuodeksi AMK:n puolelle käymään sen (jälkimmäisen) välissä loppuun, olin onneksi jo ehtinyt saada vertailupohjaa - siis opiskella myös yliopiston puolella perusopintoja pitemmälle, ja nähdä yliopiston ja AMK:n huikean eron - joten en enää ottanut vakavasti, kun AMK:n rehtori hehkutti infotilaisuudessa kuinka 'meiltäkin valmistuu pian maistereita'. En minä silti ihmettele, että keskiverto AMK-opiskelija uskoo, kun tuommoisia puhutaan - ja vieläpä oikein "korkeakoulun" rehtorin suulla. Moni uskoi siinäkin tilaisuudessa. Tavallisella AMK-opiskelijallahan ei ole sen kummemmin vertailupohjaa - siis tietoa asioiden todellisesta laidasta - kuin koulutuksen myötä kehittyvää tottumusta ottaa itse selvää asioista ja pöyhiä faktat marsipaanin alta. Eikä tietysti haluakaan, koska marsipaani maistuu paremmalta kuin kitkerät tosiasiat.

En minä silti soimaa AMK-opiskelijoita (eihän minulla oikeasti ole moiseen varaakaan, kun itsekin annoin alkuun kusettaa itseäni), vaan toistan pitäväni AMK:jen opettajien ja rehtorien toimintaa epärehellisenä, edesvastuuttomana ja lyhytnäköisenä.

" että he haluavat tuntea itsensä osaaviksi, hyviksi, päteviksi - siis ONNISTUJIKSI - meillekin rapakon takaa levinneessä kilpailuyhteiskunnassa, joka korostaa - ellei peräti vaadi - yksilökeskeisyyttä, suoriutumista ja keskinäistä kilpailua. En minä tuomitse heitä myöskään sen takia, että he kärkkäästi uskovat joka sanan, kun heille uskotellaan, että he ovat pätevämpiä kuin ovatkaan. Taipumus haksahtaa moiseen on yleisinhimillinen piirre - varsinkin kun uskottelijana on taho, johon tulisi voida luottaa: omat opettajat ja oman oppilaitoksen rehtori. Ja varsinkin kun AMK-opiskelijoilla ei ole koulutusta analyyttiseen ajatteluun ja sitä kautta faktojen erottamiseen omista toiveista - siihen voi näköjään harjaantua vain OIKEISSA korkeakouluissa. "

Jos tosiaan et osaa perustella, niin näillä kirjoituksillasi ei ole mitään merkitystä. Toisinsanoen tuhlaat aikaasi.
        Tuo teksti on muutenkin niin järjetöntä, että kyseessä ei voi olla muu kuin provoilu. Tai sitten olet itse todella epäonnistunut yksilö.

Kalu^2 kirjoitti:

" että he haluavat tuntea itsensä osaaviksi, hyviksi, päteviksi - siis ONNISTUJIKSI - meillekin rapakon takaa levinneessä kilpailuyhteiskunnassa, joka korostaa - ellei peräti vaadi - yksilökeskeisyyttä, suoriutumista ja keskinäistä kilpailua. En minä tuomitse heitä myöskään sen takia, että he kärkkäästi uskovat joka sanan, kun heille uskotellaan, että he ovat pätevämpiä kuin ovatkaan. Taipumus haksahtaa moiseen on yleisinhimillinen piirre - varsinkin kun uskottelijana on taho, johon tulisi voida luottaa: omat opettajat ja oman oppilaitoksen rehtori. Ja varsinkin kun AMK-opiskelijoilla ei ole koulutusta analyyttiseen ajatteluun ja sitä kautta faktojen erottamiseen omista toiveista - siihen voi näköjään harjaantua vain OIKEISSA korkeakouluissa. "

Jos tosiaan et osaa perustella, niin näillä kirjoituksillasi ei ole mitään merkitystä. Toisinsanoen tuhlaat aikaasi.
        Tuo teksti on muutenkin niin järjetöntä, että kyseessä ei voi olla muu kuin provoilu. Tai sitten olet itse todella epäonnistunut yksilö.

"Jos tosiaan et osaa perustella,---"

No johan minä kertaalleen perustelin - vieläpä tällä samalla palstalla. Noissa kokemuksissa on perustelua kylläkseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000019080341

Tutustuessani tähän keskusteluun minä vasta epäilin, että olet häiriintynyt. Nyt tiedän. Eihän sinulla ole mitään järkevää sanottavaa, vaan räävit vain päätäsi syytellen muita juuri siitä mitä itse teet: SINÄHÄN täällä heittelet asiattomia ja järjettömiä kommentteja minkä ehdit, ja tarjoat vain lisää samaa skeidaa jos sinua pyytää perustelemaan. Sääliksi käy. Eikö teillä siellä AMK:ssa ole kouluterveydenhoitajaa, joka voisi ohjata sinut jonkun ammattiauttajan pakeille?

Kalu^2, sinä tarvitset apua. Hae sitä.

• Kalu^2

"Jos tosiaan et osaa perustella,---"

No johan minä kertaalleen perustelin - vieläpä tällä samalla palstalla. Noissa kokemuksissa on perustelua kylläkseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000019080341

Tutustuessani tähän keskusteluun minä vasta epäilin, että olet häiriintynyt. Nyt tiedän. Eihän sinulla ole mitään järkevää sanottavaa, vaan räävit vain päätäsi syytellen muita juuri siitä mitä itse teet: SINÄHÄN täällä heittelet asiattomia ja järjettömiä kommentteja minkä ehdit, ja tarjoat vain lisää samaa skeidaa jos sinua pyytää perustelemaan. Sääliksi käy. Eikö teillä siellä AMK:ssa ole kouluterveydenhoitajaa, joka voisi ohjata sinut jonkun ammattiauttajan pakeille?

Kalu^2, sinä tarvitset apua. Hae sitä.

Jos tuota kutsut perusteluksi, niin ei lujaa voi mennä. Voisitko myös kertoa, että mitä sillä oikein perustelit. Taitaa olla vaikea kysymys. Tuollasia yksittäisiä heittoja sieltä sun täältä on varmasti mukava kirjoittaa ja sen jälkeen sanoa perustelevansa sillä sitä ja tätä.

Minä en heittele mitään. Ainoastaan perään rehellistä ja asiallista keskustelua. Edes internetin keskustelupalstoilla ei pidä kertoa omia kokemuksia tosina ja vetää niistä yleistäviä johtopäätöksiä, jotka vielä laajentaa koskemaan koko amk-ympäristöä. Täytyy olla jotain pahasti vialla jos niin tekee.

Juuh, minä tarvitsen apua. Täytyy laittaa yläkerta vaikka ensi viikolla kuntoon. Ei saatana.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

"Tuo teksti on muutenkin niin järjetöntä, että kyseessä ei voi olla muu kuin provoilu."

- minusta se oli aika realistinen kuvaus siitä maailmasta, jossa amk-opiskelijoita aivopestään.

AMK:sta tohtoreita...voi helvetti.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Tuo teksti on muutenkin niin järjetöntä, että kyseessä ei voi olla muu kuin provoilu."

- minusta se oli aika realistinen kuvaus siitä maailmasta, jossa amk-opiskelijoita aivopestään.

AMK:sta tohtoreita...voi helvetti.

on tapahtunut aivopesua. Valaise minua myös aivopesun sisällöllä. Ettekö te tosiaankaan opi?

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

on tapahtunut aivopesua. Valaise minua myös aivopesun sisällöllä. Ettekö te tosiaankaan opi?

Etkö todellakaan lue yhtään näitä tekstejä ennen lärvisi aukaisemista vai eikö se vain mene jakeluun?

No, isipä opettaa: aivopesulla tarkoitan sitä mandraa, jota uusille ammattikorrrrrrrrkeakouluopiskelijoille hoetaan opetuksen laadukkuudesta ja opiskelijoiden sijoittumisesta työelämässä.

Tokihan tämä olisi käynyt selväksi, jos osaisit edes alkeellisella tasolla yhdistää eri relaatioita, joita tässäkin ketjussa on esitetty kosolti.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

Etkö todellakaan lue yhtään näitä tekstejä ennen lärvisi aukaisemista vai eikö se vain mene jakeluun?

No, isipä opettaa: aivopesulla tarkoitan sitä mandraa, jota uusille ammattikorrrrrrrrkeakouluopiskelijoille hoetaan opetuksen laadukkuudesta ja opiskelijoiden sijoittumisesta työelämässä.

Tokihan tämä olisi käynyt selväksi, jos osaisit edes alkeellisella tasolla yhdistää eri relaatioita, joita tässäkin ketjussa on esitetty kosolti.

mitä tämä MANTRA pitää sisällään ja missä helvetissä sitä hoetaan. Itse kun en ole kuullut/kohdannut. Koita nyt saatana vastata. Sen jälkeen voit perustellusti kertoa, että mikä siinä vitun mantrassa mättää. Jos et tähän kykene niin painu helvettiin.

Tästä olen yrittänyt saarnata mutta kun ei mene jakeluun. Jos tekee idioottimaisen väitöksen, niin voisiko edes yrittää esittää jotain faktaa samassa yhteydessä. Ei saatana, kuka täällä onkaan niin vitun tyhmä ja vailla järkeä.

Isi opettaa, isi opettaa. Vitun pelle keksi jotain uutta ja innovatiivista.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

mitä tämä MANTRA pitää sisällään ja missä helvetissä sitä hoetaan. Itse kun en ole kuullut/kohdannut. Koita nyt saatana vastata. Sen jälkeen voit perustellusti kertoa, että mikä siinä vitun mantrassa mättää. Jos et tähän kykene niin painu helvettiin.

Tästä olen yrittänyt saarnata mutta kun ei mene jakeluun. Jos tekee idioottimaisen väitöksen, niin voisiko edes yrittää esittää jotain faktaa samassa yhteydessä. Ei saatana, kuka täällä onkaan niin vitun tyhmä ja vailla järkeä.

Isi opettaa, isi opettaa. Vitun pelle keksi jotain uutta ja innovatiivista.

Älähän tukehdu pullaan, tässä ei ole kyse mistään rakettitieteestä. Nämä asiat on selitetty sinulle jo kertaalleen enkä aio kuluttaa ainuttakaan sekuntia selittääkseni ne sinulle uudestaan.

Meidän ero on se, että sinä et tuo mitään uutta sisältöä keskusteluun, toistat vain kuin papukaija samaa saatanan värssyä hyvin yksinkertaisella agendalla asioista, jotka on sinulle moneen kertaan väännetty helvetin paksusta rautalangasta. Alan todella uskoa, että olet yhtä debiili kuin artikulaatiosi antaa ymmärtää.

Me painimme aivan eri sarjassa.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

Älähän tukehdu pullaan, tässä ei ole kyse mistään rakettitieteestä. Nämä asiat on selitetty sinulle jo kertaalleen enkä aio kuluttaa ainuttakaan sekuntia selittääkseni ne sinulle uudestaan.

Meidän ero on se, että sinä et tuo mitään uutta sisältöä keskusteluun, toistat vain kuin papukaija samaa saatanan värssyä hyvin yksinkertaisella agendalla asioista, jotka on sinulle moneen kertaan väännetty helvetin paksusta rautalangasta. Alan todella uskoa, että olet yhtä debiili kuin artikulaatiosi antaa ymmärtää.

Me painimme aivan eri sarjassa.

jo etukäteen. Sinusta ei ollut vastaamaan kysymyksiin, aivan kuten arvelinkin. Öhym, minusta sinä olet sitten vaikka maladaptiivinen.

Répondez s'il vous plaît.

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

jo etukäteen. Sinusta ei ollut vastaamaan kysymyksiin, aivan kuten arvelinkin. Öhym, minusta sinä olet sitten vaikka maladaptiivinen.

Répondez s'il vous plaît.

Rautalankaa: yksi puhuu amk:n opettajien ja rehtorien oppilaille suunnatusta uskottelusta koskien heidän pätevyyttään, minä puhun siitä maailmasta, jossa amk-opiskelijoita aivopestään ja sinä tulet kysymään minulta, että missä tätä aivopesua tapahtuu ja millä sisällöllä.

En vastaa kysymyksiisi, koska koulutettu apinakin löytäisi niihin vastaukset pienellä vaivannäöllä. Sinä saat luvan tehdä samoin.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

Rautalankaa: yksi puhuu amk:n opettajien ja rehtorien oppilaille suunnatusta uskottelusta koskien heidän pätevyyttään, minä puhun siitä maailmasta, jossa amk-opiskelijoita aivopestään ja sinä tulet kysymään minulta, että missä tätä aivopesua tapahtuu ja millä sisällöllä.

En vastaa kysymyksiisi, koska koulutettu apinakin löytäisi niihin vastaukset pienellä vaivannäöllä. Sinä saat luvan tehdä samoin.

koska olet hypettänyt puheiden sisällön aivan uusiin sfääreihin.

Kerro mitä ja missä on sepitelty. Ja mikä tässä sepittelyssä ei pidä paikkaansa. Luulisi olevan yksinkertaista.

En sano etteikö tämä olisi mahdollista, mutta faktaakin olisi mukava kuulla.

• Ja vähän muutakin...
        Kalu^2 kirjoitti:

Mitä tarkoitat 'järjettömällä'? Sinun ymmärryksesi ylittävää? Se, ettei asia sinulle valkene, johtuu siitä, että jääräpäisesti ummistat silmäsi ja korvasi tosiasioilta.

Ei, se ei ollut provo. Se oli elävässä elämässä kuultua ja nähtyä.

Anna anteeksi, parahin Kalu^2!!!

Tähän asti olen epäillyt, että olet vain heikkolahjainen, ja tarpeeksi yksinkertaisesti selittämällä - omakohtaisin kokemuksin ja esimerkein asiaa valottaen - sinutkin saisi oivaltamaan tosiasiat. Pakkomielteinen tarpeesi kiistää tosiasiat ja kaikki havainnot, jotka eivät tue sinun unelmiasi, on kuitenkin osoittanut, että olet oikeasti sairas. Minä olen nälvinyt välillä sinua, mutta en olisi tehnyt niin, jos olisin ymmärtänyt mistä oikeasti on kyse. Ihmisen sairaus ei ole mikään naurun aihe.

Eihän sinun roikkumisestasi täällä mitään haittaa ole kellekään - mitäänhän sinä et tuolla pään rääpimisellä ja jankutuksella saa aikaan - mutta ei siitä ole mitään hyötyäkään, ei varsinkaan itsellesi. Mene hyvä mies, ja hae ihan oikeasti apua; mene vaikka mielenterveystoimistoon tai kouluterveydenhoitajan puheille.

Kyllä se siitä! Hienoa kumminkin, kun jaksat olla noin aktiivinen. :) Kaikesta huolimatta.

• Kalu^2

Mitä tarkoitat 'järjettömällä'? Sinun ymmärryksesi ylittävää? Se, ettei asia sinulle valkene, johtuu siitä, että jääräpäisesti ummistat silmäsi ja korvasi tosiasioilta.

Tähän asti olen epäillyt, että olet vain heikkolahjainen, ja tarpeeksi yksinkertaisesti selittämällä - omakohtaisin kokemuksin ja esimerkein asiaa valottaen - sinutkin saisi oivaltamaan tosiasiat. Pakkomielteinen tarpeesi kiistää tosiasiat ja kaikki havainnot, jotka eivät tue sinun unelmiasi, on kuitenkin osoittanut, että olet oikeasti sairas. Minä olen nälvinyt välillä sinua, mutta en olisi tehnyt niin, jos olisin ymmärtänyt mistä oikeasti on kyse. Ihmisen sairaus ei ole mikään naurun aihe.

Eihän sinun roikkumisestasi täällä mitään haittaa ole kellekään - mitäänhän sinä et tuolla pään rääpimisellä ja jankutuksella saa aikaan - mutta ei siitä ole mitään hyötyäkään, ei varsinkaan itsellesi. Mene hyvä mies, ja hae ihan oikeasti apua; mene vaikka mielenterveystoimistoon tai kouluterveydenhoitajan puheille.

Kyllä se siitä! Hienoa kumminkin, kun jaksat olla noin aktiivinen. :) Kaikesta huolimatta.

" Tähän asti olen epäillyt, että olet vain heikkolahjainen, ja tarpeeksi yksinkertaisesti selittämällä - omakohtaisin kokemuksin ja esimerkein asiaa valottaen - sinutkin saisi oivaltamaan tosiasiat. Pakkomielteinen tarpeesi kiistää tosiasiat ja kaikki havainnot, jotka eivät tue sinun unelmiasi, on kuitenkin osoittanut, että olet oikeasti sairas. Minä olen nälvinyt välillä sinua, mutta en olisi tehnyt niin, jos olisin ymmärtänyt mistä oikeasti on kyse. Ihmisen sairaus ei ole mikään naurun aihe.

Kyllä se siitä! Hienoa kumminkin, kun jaksat olla noin aktiivinen. :) Kaikesta huolimatta. "

Mitä tähänkin sanoisi. Onhan tuo tietenkin helppo tapa perustella kantansa. Miten olisi jos opettelisit sen oikeankin tyylin? En ole kuullut sinulta ainuttakaan faktaa, ainoastaan tuollaista ala-arvoista diagnoosin vääntämistä. Minähän olen muuten ihan terve.

Vastaan tähänkin viestiin jotain liittyen mielenterveyteeni, äläkä vahingossakaan perustele kantojasi. Nuo elämässä nähdyt ja kuullut eivät nyt oikein riitä, se pitäisi yliopisto-opiskelijankin jo tietää.

• Mielipiteensä meillä jokais...

Ketjua en jaksanut loppuun asti lukea. Jo alun perusteella sain jonkinlaisen kuvan siitä, mikä on useiden kirjoittajien mielipide asiasta. Tuntuu, että ammattikorkeakoulun ja yliopiston välillä on aina vain enemmän ja enemmän tarpeetonta kilpailua.

Kommentti väitettyyn opiskelijoiden erilaisuuteen liittyen: enpä ole eri oppilaitosten opiskelijoissa mitään eroa huomannut. Kummastakin oppilaitoksesta löytyy oikeasti motivoituneita opiskelijoita sekä näitä, joita mikään ei kiinnosta. Ovat muuten vaan aikaansa koululla viettämässä.

Kommentti väitettyyn opiskelun erilaisuuteen liittyen: tässä eroja löytyy oppilaitoskohtaisesti/tiedekuntakohtaisesti/pääainekohtaisesti jne. riippumatta siis siitä onko kyseessä ammattikorkeakoulu vai yliopisto. Kokemusta löytyy sekä yliopistolta että kahdesta ammattikorkeakoulusta. Eniten työtä (sekä kotona että koululla) olen itse opintoviikkojeni eteen joutunut tekemään amk:ssa.

Pakko myös kommentoida jonkun esittämää väitettä siitä, että amk-tutkintoja ei arvosteta työelämässä. Itsellä on tästä aivan päinvastainen kokemus eli amk-tutkinnolla (tradenomi) sain hyväpalkkaisen ja mielenkiintoisen työn. Samaa työtä kyseisessä yrityksessä tekevät myös kauppatieteiden maisterit.

En myöskään ymmärrä sitä miksi yliopistolaiset olettavat, että amk-opiskelijat haluavat rinnastaa oman tutkintonsa yo-tutkintoon. Tämäkin on oman kokemuksen mukaan päinvastoin. Minä itse ja useat opiskelukaverini haluamme erityisesti esim. työnhaussa korostaa AMK-tutkinnon käytännönläheisyyttä. Missään ei tulisi mieleeni lähteä rinnastamaan tutkintoani ktm:n tutkintoon.

Oma tuleva yo-tutkintoni on täysin toiselta alalta. Työelämän myötä ymmärsin, että kaupallinen ala ei sittenkään ole sitä missä haluan olla koko työikäni mukana. Alaa, jota nyt yo:ssa opiskelen ei ole amk:ssa mahdollista opiskella, joten luontevalta tuntui tällöin valita yliopisto. Valintaa en siis missään nimessä tehnyt sen vuoksi, että välttämättä pitää päästä yliopistoon...

Ei ne maisterienkaan työttömyystilastot kovin hyviltä näytä. Tähän taas ei ole syynä minkään tutkinnon vähäpätöisyys vaan monet muut asiat kuten liialliset opintojen aloituspaikat, työpaikkojen siirtyminen kauas, kauas Suomesta jne.

Melkein unohdin jonkun kommentin liittyen siihen, että amk-tutkintoja suoritetaan entisissä kauppaopistoissa ja tämä tekee siis amk-tutkinnosta arvottoman ja turhan. Mitä se kertoo tutkinnosta, että samassa rakennuksessa opiskellaan myös muita tutkintoja? Vertailu kannattaisi ehkä kuitenkin tehdä koulutussuunnitelmien perusteella, tällöin eron kyllä huomaa.

Eipä tässä kai muuta, pointti tuli varmasti selväksi ja jos ei tullut niin selvennetään...

• Riksu
        Mielipiteensä meillä jokais... kirjoitti:

Ketjua en jaksanut loppuun asti lukea. Jo alun perusteella sain jonkinlaisen kuvan siitä, mikä on useiden kirjoittajien mielipide asiasta. Tuntuu, että ammattikorkeakoulun ja yliopiston välillä on aina vain enemmän ja enemmän tarpeetonta kilpailua.

Kommentti väitettyyn opiskelijoiden erilaisuuteen liittyen: enpä ole eri oppilaitosten opiskelijoissa mitään eroa huomannut. Kummastakin oppilaitoksesta löytyy oikeasti motivoituneita opiskelijoita sekä näitä, joita mikään ei kiinnosta. Ovat muuten vaan aikaansa koululla viettämässä.

Kommentti väitettyyn opiskelun erilaisuuteen liittyen: tässä eroja löytyy oppilaitoskohtaisesti/tiedekuntakohtaisesti/pääainekohtaisesti jne. riippumatta siis siitä onko kyseessä ammattikorkeakoulu vai yliopisto. Kokemusta löytyy sekä yliopistolta että kahdesta ammattikorkeakoulusta. Eniten työtä (sekä kotona että koululla) olen itse opintoviikkojeni eteen joutunut tekemään amk:ssa.

Pakko myös kommentoida jonkun esittämää väitettä siitä, että amk-tutkintoja ei arvosteta työelämässä. Itsellä on tästä aivan päinvastainen kokemus eli amk-tutkinnolla (tradenomi) sain hyväpalkkaisen ja mielenkiintoisen työn. Samaa työtä kyseisessä yrityksessä tekevät myös kauppatieteiden maisterit.

En myöskään ymmärrä sitä miksi yliopistolaiset olettavat, että amk-opiskelijat haluavat rinnastaa oman tutkintonsa yo-tutkintoon. Tämäkin on oman kokemuksen mukaan päinvastoin. Minä itse ja useat opiskelukaverini haluamme erityisesti esim. työnhaussa korostaa AMK-tutkinnon käytännönläheisyyttä. Missään ei tulisi mieleeni lähteä rinnastamaan tutkintoani ktm:n tutkintoon.

Oma tuleva yo-tutkintoni on täysin toiselta alalta. Työelämän myötä ymmärsin, että kaupallinen ala ei sittenkään ole sitä missä haluan olla koko työikäni mukana. Alaa, jota nyt yo:ssa opiskelen ei ole amk:ssa mahdollista opiskella, joten luontevalta tuntui tällöin valita yliopisto. Valintaa en siis missään nimessä tehnyt sen vuoksi, että välttämättä pitää päästä yliopistoon...

Ei ne maisterienkaan työttömyystilastot kovin hyviltä näytä. Tähän taas ei ole syynä minkään tutkinnon vähäpätöisyys vaan monet muut asiat kuten liialliset opintojen aloituspaikat, työpaikkojen siirtyminen kauas, kauas Suomesta jne.

Melkein unohdin jonkun kommentin liittyen siihen, että amk-tutkintoja suoritetaan entisissä kauppaopistoissa ja tämä tekee siis amk-tutkinnosta arvottoman ja turhan. Mitä se kertoo tutkinnosta, että samassa rakennuksessa opiskellaan myös muita tutkintoja? Vertailu kannattaisi ehkä kuitenkin tehdä koulutussuunnitelmien perusteella, tällöin eron kyllä huomaa.

Eipä tässä kai muuta, pointti tuli varmasti selväksi ja jos ei tullut niin selvennetään...

"Eipä tässä kai muuta, pointti tuli varmasti selväksi ja jos ei tullut niin selvennetään..."

- Selväksi tuli. Kirjoituksesi oli täynnä turhia yleistyksiä ja nolla-analyysia, johon en, totta puhuen, sinun olettanut kompastuvan, on sinulla takana yliopisto-opintoja.

Jep, jep, seuraava.

• Kalu^2
        Riksu kirjoitti:

"Eipä tässä kai muuta, pointti tuli varmasti selväksi ja jos ei tullut niin selvennetään..."

- Selväksi tuli. Kirjoituksesi oli täynnä turhia yleistyksiä ja nolla-analyysia, johon en, totta puhuen, sinun olettanut kompastuvan, on sinulla takana yliopisto-opintoja.

Jep, jep, seuraava.

Mihin perustuvatkaan sinun väitteesi?

• Riksu
        Kalu^2 kirjoitti:

Mihin perustuvatkaan sinun väitteesi?

Kyseessä oli yliopiston joku ei-kaupallinen tiedekunta ja tradenomin tutkinto. Tiivistetysti voidaan kysyä, kuinka hyvin vertailuja voidaan esittää ja kuinka luotettavia johtopäätöksiä niistä voidaan tehdä, kun niillä ei tietääkseni ole mitään relaatiota toisiinsa so. opiskelun vaativuuden, työnmäärän, jne. osalta.

• 10000 lukijaa!

I must be some kind of genius;) Kylläpäs kysymykseni herätti paljon suuria ja jopa katkeria tunteita! Ainakin monet eksyivät lukemaan ja vastailemaan, kylläpä pieni harmiton kysymys voikin saada tunteet noin leimuamaan. ehkäpä kehittelen lisää kysymyksiä palstalle. Saanhan toki käydä täällä yliopistot&korkeakoulut -palstalla, sillä opiskelen ammattiKORKEAKOULUSSA1 :)

• peace.

Minunkin papereillani olisi päässyt yliopistoon, mutta valitsin ammattikorkean. Opiskelen muuten kovasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe