Karsinoidi tumor

Riitta50

Minulla todettiin karsinoidi tumor viime vuonna. Syksyllä leikattiin ohutsuolta/paksusuolta sekä maksasta kaksi kasvainta. Nyt sinne on jo tullut kaksi uutta pesäkettä. Onko kenelläkään tietoa tästä sairaudesta tai sairastatko sinä sitä.

44

31555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäkuussa

      Kolonoskopiassa löytyi 2 mm:n kokoinen karsinoidi kasvain peräsuolesta. Näytteenottovaiheessa luultiin viattomaksi polyypiksi. Arveltiin kasvaimen tuleen kokonaan pois. Sen jälkeen otettiin Cga- verikoenäyte, joka oli puhdas. Tehtiin myös vatsan eluuen CT- kuvaus, jossa ei löytynyt mitään. Kontrolliksi tehtiin vielä tähystys ja otettiin koepaloja. Yllättäen löytyi vielä 1 mm:n karsinoidi kasvain samasta paikasta. Jälleen uusi tähystys ja kolme uutta koepalaa, joista ei löytynyt mitään. Seuraava tähystys on muutaman kuukauden päästä.

      Menin lääkäriin ärtyneen suolen oireiden vuoksi. Olen melkein saman ikäinen nainen kuin sinäkin. Eniten tietoa olen löytänyt netistä googlettamalla. Kirurgini kertoi tämän olevan melko harvinainen syöpätyyppi. Kyse ei myöskään ole varsinaisesta suolistosyövästä, vaikka se nimen omaan sillä alueella onkin. Oma tapaukseni on myös harvinainen, sillä yleensä näitä ei löydetä näin varhaisessa vaiheessa. Tälle lääkärille ensimmäinen tällainen tapaus, joten valmista hoitokäytäntöäkään ei ole. Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja kertoi, että he eivät edes pidä tätä varsinaisena syöpänä. Kummallista. Ilmeisesti tätä ei kuitenkaaan pidetä niin aggressiivisena tyypiltään kuin useimpia muita syöpäkasvaimia.

      Riitta50, haluaisitko kertoa enemmän omastatapauksestasi. Kertoilkaahan muutkin, mitä tiedätte asiasta. En tunne ketään, joka sairastaisi tätä samaa.

      • milli4

        hei
        sain tänään kuulla myös itse sairastavani tätä kyseistä tautia.Minulla se tuli esille kun on ollut parin vuoden völein keuhkokuumeita ja nyt ei varjostuma ollut parantunut, eli minulla keuhkoissa tämä..
        Leikkaukseen menossa ja ihan pihalla myös tämän kanssa.
        Kiitos valaisevasta kirjoituksesta tästä taudista.Mulla vain ei ole ollut mitään suolisto-oireita että olisi osannut ikinä tälläistä epäilläkään...
        Mielelläni vaihatisin ajatuksia juuri sinun kanssasi jolla tämä tauti on.Yhdessä saa voimaa ja kun on sama sairaus ymmärtää paremmin.
        Tavoitat minut [email protected]
        Kirjoita rohkeasti:)


      • Riitta50

        Huomasin vasta nyt viestisi.Minulla oireena oli monta vuotta vatsakipu.Alakautta tehtiin sitten vaatimuksestani tähystys ja umpilisäkkeen vierestä koepaloista löyty tämä tauti.Viime vuonna tehtiin niin paljon kokeita,etten kaikkia muistakkaan.Minua hoidetaan OYS:ssa. Varjoaineita on tullut juotua useamman kerran. Kahdesti on laitettu radioaktiivista ainetta suoneen ja sitten kuvattu kolmena päivänä. Elikkä minä säteilen ja kone kuvaa. Tässä kuvauksessa on sitten löytynytkin näitä kasvaimia.Syyskuussa leikattiin pala ohutsuolesta, paksusuolesta. Poistettiin umpilisäke ja sappirakko.Maksasta poistettiin kolme kasvainta.Pissaa keräsin myöskin pari kertaa vuorokauden ajan ja siitä mittasivat hormonimääriä. Nyt magneettikuvauksessa löydettiin maksasta kaksi uutta kasvainta. Toisesta saatiin koepala ultrassa ja toinen oli niin hankalassa paikassa, että nukuttivat ja ottivat sen avomagneetissa. Lääkäritiimi suositteli kirurgille leikkausta.Hän haluaa marraskuussa uuden magneettikuvauksen ja tapaan hänet sen jälkeen. Yhtenä vaihtoehtona kasvainten poistossa on puhuttu niiden "tappaminen" ravinnon puutteeseen. Elikkä tukitaan maksan laskimoita vuorotellen molemmin puolin. Maksa saa tarvittavan veren, mutta kasvainten pitäisi kuoleutua. Nähtävästi tämä ei sittenkään onnistu, koska suosittelevat sitä leikkausta. Minulle tulee helposti kiinnikkeitä. Joulukuussa minut sitten leikattiin, koska ohutsuoli oli solmussa ja revennyt.Eivät siksikään haluaisi useasti leikellä


    • tietoa

      Karsinoidikasvain
      Potilasohjeet
      9.4.2003
      Suomen Endokrinologiyhdistys ry


      Karsinoidikasvaimet ovat lähtöisin hormoneita tuottavista soluista, joita on siroteltu eri puolille
      elimistöä mm. ruoansulatuskanavaan, mikä on karsinoidikasvainten yleisin esiintymispaikka.
      Kasvaimet voivat aiheuttaa leviämisasteesta riippuen joko paikallisoireita kuten vatsakipu,
      suolistoverenvuoto tai - tukos tai erittämiensä hormonien välityksellä yleisoireita kuten ripuli,
      ihon punehtumiskohtaukset ja astman kaltaiset oireet. Kirurgia on kasvainten ensimmäinen
      hoito, minkä jälkeen käytetään lääkehoitoja, joista tärkeimmät ovat ns. somatostatiinianalogit
      ja interferoni. Kasvaimen luonne vaihtelee hyvänlaatuisesta pahanlaatuiseseen, mutta
      mikroskooppisen tutkimuksen perusteella pahanlaatuiseksi luokitellutkin käyttäytyvät usein
      hyvänlaatuisesti ja edellä kerrotuilla hoidoilla niitä voidaan pitää menestyksellä kurissa.
      Mitä karsinoidikasvaimet ovat?
      Hormonit ovat keskeisiä elimistömme toiminnan säätelijöitä. Niitä tuottavat joko pelkästään
      hormonituotantoon keskittyneet kokonaiset elimet kuten kilpirauhanen tai yksittäiset solut,
      joita on siroteltu muista toiminnoista vastaaviin elimiin kuten ruoansulatuskanavaan.
      Karsinoidikasvaimet ovat lähtöisin näistä muiden solujen joukkoon sirotelluista hormoneita
      tuottavista soluista. Karsinoidikasvaimia voidaan periaatteessa tavata missä tahansa
      elimessä, mutta tyypillisin paikka on ruoansulatuskanava. Niiden luonne vaihtelee
      hyvänlaatuisesta pahanlaatuiseen, mutta mikroskoopissa pahanlaatuiseksi luokiteltu kasvain
      käyttäytyy kuitenkin usein hyvänlaatuisesti.
      Karsinoidikasvaimet ovat harvinaisia
      Yhdysvalloissa ja Englannissa karsinoidikasvainten ilmaantuvuus on valkoisella väestöllä noin
      yksi tapaus 100.000 asukasta kohti vuodessa. Pohjoismaissa ilmaantuvuudeksi on arvioitu 8
      tapausta 100.000 asukasta kohti vuodessa. Ilmeisestä on, että suuri osa
      karsinoidikasvamista ei aiheuta oireita ja jää elämän aikana havaitsematta. Kasvaimet ovat
      yhtä yleisiä miehillä ja naisilla.
      Kasvainten sijainti
      Yleisin on umpilisäkkeen karsinoidi, joka on sattumalöydös kolmessa tuhannesta
      umpilisäkkeen poistoleikkauksesta. Umpilisäkkeen kärjessä oleva kasvain on yleensä
      merkityksetön. Tyven kasvain on voinut aiheuttaa umpilisäkkeen tulehtumisen ja se voi kasvaa
      viereiseen umpisuoleen. Toiseksi yleisin on ohutsuolesta lähtöisin oleva karsinoidi. Myös
      mahalaukussa tavataan karsinoidikasvaimia, jolloin ne voivat liittyä mahalaukun limakalvoa
      surkastuttavaan katarriin eli ns. atroofiseen gastriittiin. Viisi prosenttia kasvamista on
      keuhkoissa.
      Kasvainten luonnollinen kulku
      Karsinoidikasvaimet voivat kasvaa viereisiin kudoksiin ja lähettää etäpesäkkeitä
      imusolmukkeisiin, maksaan ja harvoin luuhun. Umpilisäkkeen ja peräsuolen karsinoidit eivät
      yleensä lähetä etäpesäkkeitä, mikäli kasvain on pienempi kuin 2 cm läpimitaltaan.
      Minkälaisia oireita karsinoidikasvaimet aiheuttavat?
      Karsinoidikasvain voidaan todeta joko paikallisoireista tai erittämiensä hormonaalisten
      tekijöiden aiheuttamista oireista tai oireyhtymistä. Maksaan levinnyt hormoneja erittävä
      kasvain aiheuttaa ns. karsinoidioireyhtymän. Suolen karsinoidikasvain voi aiheuttaa kipua,
      suolitukoksen, suolistoverenvuodon tai umpilisäkkeen tulehtumisen. Karsinoidikasvaimet
      voivat erittää verenkiertoon hyvin erilaisia aineita. Serotoniini ja ns. takykiniinit ovat keskeisiä
      karsinoidioireyhtymän synnyssä. Tämän oireita ovat ripuli, punehtumiskohtaukset eli
      ns.flush-oire, astmaa muistuttava keuhkoputkien kohtauksellinen supistuminen ja
      sydänmuutokset. Oireyhtymä on yleisin (40-50% potilaista) ohutsuolen ja paksusuolen
      alkuosasta lähtöisin olevissa karsinoideissa.
      Miten sairaus todetaan?
      Karsinoidikasvaimen diagnoosiin päädytään kahta tietä. Potilas on voinut joutua leikkaukseen
      todetun ruoansulatuskanavan kasvaimen, suolitukoksen tai - verenvuodon vuoksi, ja poistetun
      kudoksen mikroskooppinen tutkimus johtaa sairauden toteamiseen. Kasvain voidaan todeta
      myös sattumalta muun syyn vuoksi tehdyn vatsaleikkauksen yhteydessä. Toisaalta
      diagnostiikka voi alkaa karsinoidioireyhtymän tyyppisistä oireista, jolloin
      vuorokausivirtsanäytteestä tutkitaan serotoniinin aineenvaihduntatuote,
      5-hydroksi-indolietikkahappo (5-HIAA). Keräyksen aikana potilaan tulee välttää avokadojen,
      banaanien, ananaksen, luumujen ja pähkinöiden syöntiä sekä kahvin juontia. Jotkut
      lääkitykset voivat virheellisesti suurentaa tulosta. Erityisesti näin voi käydä kroonisten
      suolistotulehdusten hoitoon käytettyjen lääkitysten seurauksena (Salazopyrin, Asacol).
      Toinen hyvin tärkeä kemiallinen tutkimus on plasman kromograniinin ( A ja B) määrittäminen.
      Se voi auttaa jo sairauden toteamisvaiheeessa, mutta potilaan seurannassa se on
      ensisijainen biokemiallinen tutkimus.

      Kun oireiden ja 5-HIAA-määritysten perusteella on tehty karsinoidioireyhtymän diagnoosi,
      kasvainta etsitään ja sairauden levinneisyyttä selvitetään kuvantamistutkimuksin. Keskeisiä
      tutkimuksia ovat erilaiset tähystykset (mahan-, ohutsuolen- ja paksusuolen tähystykset),
      vatsan alueen ultraääni- ja tietokonetomografiatukimukset sekä magneettitutkimus ja
      sydämen ultraäänitutkimus. Kasvaimen löytäminen voi joskus tuottaa vaikeuksia.
      Oktreotidikartoitus 111In-DTPA-oktreotidilla (OctreoscanR) voi olla avuksi tässä. Erityinen apu
      kuvauksesta on sairauden levinneisyyden määrityksessä. Karsinoidikasvamissa on yleensä
      ns. somatostatiinireseptoreita (=avaimenreikiä, joihin avain eli somatostatiini sopii). Oktreotidi
      on somatostatiinijohdannainen, joka tarttuu näihin avaimenreikiin ja jos siihen on liitetty
      säteilyä lähettävä radioaktiivinen aine, tämä säteily voidaan mitata kehon ulkopuolelta ja näin
      paikantaa kasvain.
      Miten karsinoidikasvaimia hoidetaan?
      Karsinoidikasvaimen hoidon tavoitteena on kasvainmassan poistaminen tai pienentäminen,
      jäännöskasvaimen kasvun esto, oireiden lievittäminen sekä potilaan eliniän pidentäminen.
      Kuten edellä on esitetty, sairauden ennuste on usein suhteellisen hyvä. Hoito jaetaan
      kirurgiseen hoitoon, perussairauden varsinaiseen lääkehoitoon ja oireita lievittävään
      lääkehoitoon. Lisäksi käytetään erityistilanteissa maksan etäpesäkkeiden hoitoon
      maksavaltimon tukkeamishoitoa.

      Kirurgia muodostaa karsinoidikasvainten hoidon perustan. Kirurgisin toimin pyritään
      poistamaan primaarikasvain mahdollisimman tarkoin yhdessä sairastuneiden
      imusolmukkeiden kanssa. Vatsan alueen karsinoidien leikkauksien yhteydessä suositellaan
      sappirakon poistoa, koska mahdollisten maksan etäpesäkkeiden vuoksi myöhemmin tehtävän
      maksavaltimon tukkeamishoidon yhteydessä voi syntyä sappirakon kuolio. Leikkauksen
      jälkeen sairauden levinneisyys voidaan tarkistaa oktreotidikartoituksella. Mikäli kasvainkudos
      on tullut kokonaisuudessaan poistetuksi, jäädään useimmiten seuraamaan potilaan tilannetta
      ilman lääkehoitoa. Sairauden uusiutumista ehkäisevän hoidon asema on toistaiseksi avoin,
      mutta jäljempänä mainituista lääkkeistä interferonin käyttö voi tulla kyseeseen.

      Kasvaimeen kohdistuvan lääkehoidon vaihtoehtoja ovat somatostatiinianalogihoito, interferoni
      ja solunsalpaajahoidot. Vaihtoehtoiset somatostatiinianalogit ovat oktreotidi ja lanreotidi.
      Oktreotidia annostellaan 10-30 mg kerran kuussa lihakseen. Lanreotidia annostellaan 30 mg
      lihakseen 7-14 päivän välein. Oireiden lievittyminen nähdään 30-75%:lla potilaista ja
      biokemialliset merkkiaineet vähenevät 30-60%:lla. Jäännöskasvaimen kokoa hoito pienentää
      ehkä vain 15 %:lla potilaista. Kuitenkin merkittäväksi tulokseksi on koettava se, että
      40-80%:lla potilaista jäännöskasvain ei suurene. Sivuvaikutuksista tärkeimmät ovat rasvaripuli
      ja sappikivien kehittyminen; jälkimmäistä nähdään jopa puolella potilaista. Rasvaripuli ei ole
      yleinen ongelma ja perussairauden aiheuttaman ripulin väheneminen on yleensä enemmän
      kuin mahdollisen rasvojen imeytymisen häiriön aiheuttamat suolistopulmat. Haimaentsyymejä
      sisältävät valmisteet voivat olla avuksi vatsaoireisiin.

      Interferonia (interferoni alfa-2a ja 2b) annostellaaan 3-5 miljoonaa yksikköä 3-7 kertaa viikossa
      ihon alle. Oireiden lievittymistä on kuvattu 50-70 %:lla potilaista ja biokemiallisten
      merkkiaineiden vähentymistä 30-70 %:lla. Samoin kuin somatostatiinianalogihoidossa
      kasvaimen koon pienentymistä on nähty vain 10-15 %:lla potilaista. Jälleen kuitenkin
      merkittäväksi tulokseksi on koettava se, ettei jäännöskasvain kasva. Tätä tavataan 40-80%:lla
      potilaista. Hoito voi keskeytyä sivuvaikutuksiin (kuumeilu, lihas-nivelsäryt, flunssan kaltainen
      olo, väsymys, ruokahaluttomuus ja painon menetys), joskin hoidon keskeytymisen taustalla
      usein on potilaan huono motivointi hoitoon. Interferonihoidon aikana veren valkosolujen ja
      verihiutaleiden määrä voi pienentyä. Interferoni voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan.
      Joskus sivuvaikutuksena tavataan masennusta.

      Mikäli somatostatiinianalogilla tai interferonilla yksinään ei saavuteta riittävää tehoa, hoidot
      voidaan yhdistää.

      Solunsalpaajahoito ei ole enää karsinoidikasvainten lääkehoidon ensisijainen vaihtoehto,
      mutta sitä voidaan harkita, jos edellä kuvatut kevyet hoidot eivät ole riittävän tehokkaita.

      Maksavaltimon tukkeamishoito perustuu siihen, että maksaan tulee verta kahta reittiä,
      porttilaskimoa ja maksavaltimoa pitkin. Jälkimmäinen voidaan sulkea ilman, että maksa
      menee kuolioon. Ajatellaan, että normaali maksakudos on enemmän riippuvainen
      porttilaskimosta kuin maksavaltimosta tulevasta verestä kun taas kasvainkudokselle tärkeintä
      on maksavaltimosta tuleva veri. Niinpä kasvainkudoksen odotetaan kärsivän maksavaltimon
      sulkemisesta enemmän kuin normaalin maksakudoksen. Maksavaltimon tukkeaminen
      suoritetaan nykyisin ensisijaisesti toimenpideradiologien toimesta. Toimenpide suoritetaan
      uittamalla reisivaltimosta katetri maksavaltimoon ja ruiskuttamalla tämän kautta tukkeavaa
      materiaalia maksavaltimoon. Tukkeaminen suoritetaan kaksivaiheisena eli yksi maksalohko
      kerrallaan. Hoitokertojen väli on noin kuukausi. Kipu ja kuume ovat tavallisia hoidon äkillisiä
      haittavaikutuksia. Sappirakko poistetaan ennen toimenpidettä, jottei se mene kuolioon.

      Toiveita asetetaan paikalliseen sädehoitoon, joka toteutetaan samalla periaatteella kuin edellä
      esitelty oktreotidikartoitus. Tässä hoidossa radioaktiivisesti merkitty oktreotidi kuljettaa
      kasvainkudokseen niin suuren säteilyannoksen, että se kykenee tuhoamaan kasvainkudosta.
      Hoito on vielä kokeellinen ja vilkkaan tutkimuksen kohteena. Maksansiirtoa voidaan
      erityistapauksissa harkita potilailla, joilla tauti kaiken kuvantamistiedon valossa on rajoittunut
      maksaan.

      Alkoholi, vahvat mausteet ja ankara fyysinen rasitus voivat laukaista kohtauksellisia oireita.
      Niinpä näitä kannattaa välttää. Ripulia voidaan lievittää tavanomaisin ripulilääkkein,
      esimerkiksi loperamidilla (Imodium, Imocur).
      Seuranta
      Seurannassa keskeisiä asioita ovat potilaan kokemat oireet, biokemialliset merkkiaineet
      plasman kromograniini ja vuorokausivirtsan 5-HIAA sekä kuvantamistutkimukset. Maksan
      etäpesäkkeiden kuvantamisen vaihtoehtoja ovat ylävatsan ultraäänitutkimus, vatsan alueen
      tietokonetomografia ja magneettitukimus. Tutkimusten keskinäinen paremmuus voi vaihdella
      potilaasta toiseen. Koko kehon alueen levinneisyysseurantaan soveltuu Octreoscan-tutkimus.
      Potilaan oireet ovat tärkein kontrolliväliä määräävä tekijä. Oireettomille tai vähäoireisille riittää
      kontrolli kerran vuodessa. Sydämen ultraäänitutkimus on tarpeen mahdollisten
      läppämuutosten havaitsemiseksi ja seuraamiseksi.
      Ennuste
      Kuten edellä on kerrottu, sairaus käyttäytyy usein hyvänlaatuisesti, vaikka se mikroskoopissa
      on osoittautunut pahanlaatuiseksi. Sairauden ärhäkkyys toki vaihtelee potilaasta toiseen.
      Koska sairaus on usein ruoansulatuskanavaperäinen, sitä kannattaa verrata niihin tämän
      kanavan kasvaimiin, jotka ovat lähtöisin varsinaiseen ruoansulatukseen osallistuvista soluista
      (ns. adenokarsinoomat). Karsinoidikasvaimien ennuste on monin verroin parempi kuin näiden
      adenokarsinoomien. Vaikka edellä esitetyillä hoidoilla karsinoidikasvainta ei aina kyetä
      elimistöstä poistamaan, sitä kyetään menestyksellä pitämään kurissa pitkiä aikoja.
      Jäännöskasvaimen kasvun esto onkin hoidon tärkein tavoite. Niinpä useimmat potilaat elävät
      sairautensa kanssa laadukasta elämää vuosia tai vuosikymmeniä.

      • Riitta50

        Olin eilen yhteydessä OYS:n.Leikkaus edessä.Maksasta pala pois ja näin saadaan yksi uusista kasvaimista pois. OYS:ssa tekevät kovasti kyllä tutkimuksia ja yrittävät kartoittaa leviämistä.Siellä olen saanut ihan hyvän hoidon.


      • Nimetön
        Riitta50 kirjoitti:

        Olin eilen yhteydessä OYS:n.Leikkaus edessä.Maksasta pala pois ja näin saadaan yksi uusista kasvaimista pois. OYS:ssa tekevät kovasti kyllä tutkimuksia ja yrittävät kartoittaa leviämistä.Siellä olen saanut ihan hyvän hoidon.

        Kirjoittelin tuonne alkuun ja kyselin,
        kenellähän olisi tietoa karsinoidi tuumorista.
        Sain vinkin selata sivuja taaksepäin ja
        täältähän todellakin löytyi asiaa kyseisestä tuumorista oikein kunnolla.

        Mielelläni kuulisin myös mikä sinun vointisi Riitta 50v.on tätä nykyä, kun eletään jo Lokakuuta


        Edellä on kirjoituksesi, jossa kerrot meneväsi toim.piteeseen Oys.iin.
        Siitä on nyt reilu kuukausi aikaa.
        Sujuiko kaikki suunnitelmien mukaan.
        Toivon sydämmestäni sinulle iloa elämääsi:)

        Syysterveisin toinen viisikympinen, mutta vielä myös risat :)


      • päivitys infoa

        uutta tietoa ja hoitoja on jo.tuo jo vanhaa osin ja antaa pahemman kuvan,mitä se yleensä on.


    • Riitta 50

      Hei Riitta!

      Minulla vasta epäillään karsinoidituumoria.Tai itse asiassa minä itse sitä keksin alkaa epäillä, kun outoja oireita ei kukaan lääkäri osannut yhdistää oikein mihinkään muuhun kuin niskan kulumamuutoksiin!

      Nyt olen siinä vaiheessa, että maksassa todettiin n. 3 cm:n kasvain , pääpesäkettä ei ole vielä edes etsitty.5 -HIAA keräys tehtiin viime viikolla OYS:issa.

      Jos haluat vaihtaa ajatuksia ja kertoa kokemuksiasi niin sähköpostini on : [email protected]

      Asun Oulussa..

      • nainen 44

        Minulla sattumalöydöksenä vatsakipujen takia tehdyssä leikkauksessa löydettiin ohutsuolesta suurentuneita imusolmukkeita ja punoitusta........Leikkauksesta nyt 5pv.
        Odotan nyt PAD-vastausta, että mitä sieltä löytyy.
        Tällä hetkelä olen morbus mysticus, ehkä lymfooma, chronin tauti.........


        Palaan asiaan!


      • Nainen-46 v
        nainen 44 kirjoitti:

        Minulla sattumalöydöksenä vatsakipujen takia tehdyssä leikkauksessa löydettiin ohutsuolesta suurentuneita imusolmukkeita ja punoitusta........Leikkauksesta nyt 5pv.
        Odotan nyt PAD-vastausta, että mitä sieltä löytyy.
        Tällä hetkelä olen morbus mysticus, ehkä lymfooma, chronin tauti.........


        Palaan asiaan!

        Minulla myöskin löydettiin ohutsuolesta sattumalöydöksenä karsinoidituumori ja kontrolliskopiassa sitten toinenkin, nyt on tulossa sitten paljon lisätutkimuksia elokuun aikana.
        Tehdään kolmena päivänä se säteilykuvaus, kerätään virtsaa, otetaan verikokeita ja sitten vielä tehdään kerroskuvaus.
        On jotensakkin ikävää elää epätietoisuudessa kun ei oikein tiedä pitäiskö olla huolissaan vai ei?
        Ymmärtääkseni karsinoidejakin on sekä hyvän- että pahanlaatuisia.


      • Nimetön
        Nainen-46 v kirjoitti:

        Minulla myöskin löydettiin ohutsuolesta sattumalöydöksenä karsinoidituumori ja kontrolliskopiassa sitten toinenkin, nyt on tulossa sitten paljon lisätutkimuksia elokuun aikana.
        Tehdään kolmena päivänä se säteilykuvaus, kerätään virtsaa, otetaan verikokeita ja sitten vielä tehdään kerroskuvaus.
        On jotensakkin ikävää elää epätietoisuudessa kun ei oikein tiedä pitäiskö olla huolissaan vai ei?
        Ymmärtääkseni karsinoidejakin on sekä hyvän- että pahanlaatuisia.

        Hei "Nainen-46 v"
        Olen käynyt saman läpi. Sen verran voin sinua auttaa, että oli kyseessä kumpi tahansa (hyvä/pahanlaatuinen) ei se tarkoita elämän loppumista. Kasvaimet on hitaita kehittymään ja ne voidaan poistaa suolistolta leikkauksella. Ja jälkihoitona voidaan antaa kasvuhormoneja ehkäiseviä piikkejä (esim. Somatuline Autogel). Näin on ainakin kohdallani toimittu.
        Pahinta onkin juuri tämä odottaminen ja epätietoisuus. Uskoa elämään ei saa kuitenkaan menettää missään vaiheessa. Ajattele, että tärkeintä on kuitenkin, että kasvain on löydetty ja se voidaan hoitaa pois ja että tulet terveeksi.

        Sähköpostiosoitteeni on [email protected], mikäli haluat jutella kokemuksistasi. Käytössäni on myös Skype-yhteys, jossa tunnukseni on tarjamaritta, mikäli haluat keskustella netin kautta.
        Hyvää loppukesää ja hyviä uutisia sairaalasta toivottaen sekä voimia ja uskoa huomiseen toivottaen ja saman kokeneena terveisin Tarja


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Hei "Nainen-46 v"
        Olen käynyt saman läpi. Sen verran voin sinua auttaa, että oli kyseessä kumpi tahansa (hyvä/pahanlaatuinen) ei se tarkoita elämän loppumista. Kasvaimet on hitaita kehittymään ja ne voidaan poistaa suolistolta leikkauksella. Ja jälkihoitona voidaan antaa kasvuhormoneja ehkäiseviä piikkejä (esim. Somatuline Autogel). Näin on ainakin kohdallani toimittu.
        Pahinta onkin juuri tämä odottaminen ja epätietoisuus. Uskoa elämään ei saa kuitenkaan menettää missään vaiheessa. Ajattele, että tärkeintä on kuitenkin, että kasvain on löydetty ja se voidaan hoitaa pois ja että tulet terveeksi.

        Sähköpostiosoitteeni on [email protected], mikäli haluat jutella kokemuksistasi. Käytössäni on myös Skype-yhteys, jossa tunnukseni on tarjamaritta, mikäli haluat keskustella netin kautta.
        Hyvää loppukesää ja hyviä uutisia sairaalasta toivottaen sekä voimia ja uskoa huomiseen toivottaen ja saman kokeneena terveisin Tarja

        Minkä tyyppisiä kipuja tähän liittyy? Itselläni on ollut jo parin vuoden ajan satunnaisia ja joskus lähes päivittäisiä tai jokaöisiä kiputuntemuksia umpilisäkkeen paikkeilla. Joskus, jos nukun oikealla kyljellä, ja sisäelimet alkavat painaa kyseistä paikkaa, herään kouristavaan, lamauttavaan kipuun. Päivällä tuntuu yleisesti vain pieniä vihlauksia, joskus ei moneen viikkoon niitäkään.

        Voiko umpilisäkkeen tulehdus oireilla näin pitkän ajan kuluessa vai mitä pitäisi epäillä? Gynegologi ei ultratessaan löytänyt mitään selitystä. Suoliston puolelle ei halunnut puuttua.


      • seurannassa
        Nimetön kirjoitti:

        Minkä tyyppisiä kipuja tähän liittyy? Itselläni on ollut jo parin vuoden ajan satunnaisia ja joskus lähes päivittäisiä tai jokaöisiä kiputuntemuksia umpilisäkkeen paikkeilla. Joskus, jos nukun oikealla kyljellä, ja sisäelimet alkavat painaa kyseistä paikkaa, herään kouristavaan, lamauttavaan kipuun. Päivällä tuntuu yleisesti vain pieniä vihlauksia, joskus ei moneen viikkoon niitäkään.

        Voiko umpilisäkkeen tulehdus oireilla näin pitkän ajan kuluessa vai mitä pitäisi epäillä? Gynegologi ei ultratessaan löytänyt mitään selitystä. Suoliston puolelle ei halunnut puuttua.

        Tiedustelit karsinoidi tuumorin aiheuttamista vatsakivuista.
        Vastaan nyt vain omien kokemusteni puitteissa.
        Minulla ainoa oire oli puoli vuotta kestänyt jatkuva ripuli. Se oli sitä luokkaa, että se rajoitti jo elämääni totaalisesti. Kauppoihin ei voinut mennä, jos k.o. kaupassa ei ollut WC:tä. Kävelylenkit jäivät tekemättä 3 vuodelta, kun vessaa ei voi kuljettaa mukana. Tällä hetkellä tilanne on jonkin verran parempi.
        Toisin sanoen en tuntenut minkäänlaisia vatsakipuja muulloin kuin vessassa käynnin yhteydessä kouristuksia ripulin vuoksi.
        Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä terveyskeskukseesi ja pyytämään suoliston tähystystä, jolloin pystytään sulkemaan suoliston kasvaimet ainakin pois laskuista.
        Toivotan sinulle hyvää kevään jatkoa ja toivottavasti vatsakivullesi löytyy syy-yhteys.
        terveisin nimimerkki seurannassa


      • stp
        seurannassa kirjoitti:

        Tiedustelit karsinoidi tuumorin aiheuttamista vatsakivuista.
        Vastaan nyt vain omien kokemusteni puitteissa.
        Minulla ainoa oire oli puoli vuotta kestänyt jatkuva ripuli. Se oli sitä luokkaa, että se rajoitti jo elämääni totaalisesti. Kauppoihin ei voinut mennä, jos k.o. kaupassa ei ollut WC:tä. Kävelylenkit jäivät tekemättä 3 vuodelta, kun vessaa ei voi kuljettaa mukana. Tällä hetkellä tilanne on jonkin verran parempi.
        Toisin sanoen en tuntenut minkäänlaisia vatsakipuja muulloin kuin vessassa käynnin yhteydessä kouristuksia ripulin vuoksi.
        Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä terveyskeskukseesi ja pyytämään suoliston tähystystä, jolloin pystytään sulkemaan suoliston kasvaimet ainakin pois laskuista.
        Toivotan sinulle hyvää kevään jatkoa ja toivottavasti vatsakivullesi löytyy syy-yhteys.
        terveisin nimimerkki seurannassa

        Hei
        kertoisin omasta sairaudestani joka todettiin kesäkuussa 08.Tähän asti olen ollut terve nuori nainen,mutta odotukseni loppuvaiheessa(7kk) aloin huomata pytyllä käytyäni ja takapuoleni pyyhittyä verivuotoa. Menin tuolloin työtreveyshuoltoon j ajattelin saaneeni pukamia. lääkäri tutki ja sanoi että siellä oli myös muutakin.Sain hyvinkään sairaalaan lähetteen jossa lääkäri totesi että se on vain polyyppi joka leikataan ja se on sillä selvä.Laittoi vielä lähetteen mag. kuvaukseen.joulukuun lopussa sairaalasta soitetaan ja sanotaan että lantiosta on löytynyt pesäke.gynekologi haluaa tutkia.todetaan että tämäkin on minulla ollut koko iän.kaikki kunnossa.tammikuun alussa leikataan patti pois suolesta ja todetaan että kaikki tuli pois ja kerkeän tervehtyä ennen synnytystä.piolessa välissä kuuta synnytystapa tutkimuksessa tidetaan että sektioon menee koska lantion pesäke liian matalalla ja tiellä.liian iso riski revetä.
        eli tyttö ulos 11.2 jonka jälkeen maaliskuussa leikattiin sektiohaavan kautta lantiopesäke pois. taas sanotaan että saatiin kaikki pois ja asia on kunnossa.huhtikuun lopussa tulee soitto että ensimmäisestä patista löytynyt syöpäsoluja ja toinen patti on tämän etäpesäke.asiat siirrettiin meilahden endokrinologian poliklinikalle.sitten kesä kuussa tuloksia kuuntelemaan ja tämä hormonaalinen syöpä todetaan ja että maksa on aivan pesäkkeiden täyttämä.Hoito aloitetaan kerran kuussa annettavalla sandostatiin lar injektiolla.tätä jatkettiin syyskuuhun jolloin otettiin maksan koepalat.tähän saakka tietokonekuvaukset koko vartolasta ja muita kuvauksia.ärhäkkyys pysynyt samana kuin kesäkuussa.keskivertoa ärhäkämpää.kipuja minulla ei hirveästi ole.ainoastaan häntäluun alueella,koska siellä on tauti kertymää.Sitten sain mhdollisuuden päästä uppsalaan lutetium hoitoon.Radioaktiivinen sädetyshoito.annetaan suoneen.pitäisi tuhota tähä syöpäkudosta tehokkaammin kuin pistos.tulin kotiin ensimmäisen hoidon jälkeen 4.12.08.tästä 3 viikkoa niin jouduin sairaalaan koska trombosyytti arvot laskivat 17 pahimmillaan 10.otettiin myös luuydinnäyte.Nyt en voi mitään muuta kuin odottaa tuloksia ja tietoa pääsenkö seuraavaan hoitoon vai meneekö pakka sekaisin.Uppsala kun päättää tämän asian.Olisiko ketään kiinnostuneita vaihtamaan tietoa tai mielipiteitä asiasta.Tämä ei voi olla nin harvinainen etteikö kohtalotovereita löytyisi. parhaiten minuun saa yhteyden osoitteellä:
        [email protected]

        terv. suvi 24v.


      • Sinikukka
        Nimetön kirjoitti:

        Minkä tyyppisiä kipuja tähän liittyy? Itselläni on ollut jo parin vuoden ajan satunnaisia ja joskus lähes päivittäisiä tai jokaöisiä kiputuntemuksia umpilisäkkeen paikkeilla. Joskus, jos nukun oikealla kyljellä, ja sisäelimet alkavat painaa kyseistä paikkaa, herään kouristavaan, lamauttavaan kipuun. Päivällä tuntuu yleisesti vain pieniä vihlauksia, joskus ei moneen viikkoon niitäkään.

        Voiko umpilisäkkeen tulehdus oireilla näin pitkän ajan kuluessa vai mitä pitäisi epäillä? Gynegologi ei ultratessaan löytänyt mitään selitystä. Suoliston puolelle ei halunnut puuttua.

        Minulla todettiin magneettikuvauksessa -07 syksyllä kertymää oikealla vatsalla ja tasan vuoden päästä kertymä oli vain tiivistynyt.
        Tutkimuksissa olin koska minulla on todettu syöpäkasvain suoliston alueella.
        Mutta nyt on siis kysymys umpisuolesta ja sen tulehtumisesta; eli minulla tehtiin sitten vatsan avoleikkaus ja tämä oikealla ollut tiivistymä oli tulehtunut umpisuoli joka siis ainakin vuoden verran aiheutti minulle kipuja ja väsymystä...koko ajan olin normaalisti töissä jne.
        Mutta siihen ei kiinnitetty huomioita koska koko ajan vain etsittiin syövän etäpesäkkeitä tai uusia syöpäkasvaimia.
        Lääkäri kyllä ihmetteli leikkauksen jälkeen että tämän ei pitäisi olla mahdollista.
        Olen 45-vuotias nainen.


      • Eräs Kokkolan asukas

        Oletko Kokkolasta kotoisin, kutsumanimeltä Merihelmi?


      • yksi urkittu
        Eräs Kokkolan asukas kirjoitti:

        Oletko Kokkolasta kotoisin, kutsumanimeltä Merihelmi?

        Mikäs on erään Kokkolan asukkaan koko nimi, perhesuhteet, pankkitilin koko jne.
        Aina näitä uteliaita riittää. Jos joku haluaa ilmaista itsensä nimellä ym., niin hän tekee sen. Muut urkkijat voisivat hillitä itsensä.


    • Karsinnoissa pudonnut

      Olen 40v. mies Haukiputaalta. Minulla oli kovia vatsakipuja v. 2000, joiden oletettiin johtuvan umpisuolesta. Eipä johtunutkaan, vaan sieltä löytyi karsinoidi ohutsuolesta. Maksaan oli jo tullut etäpesäkkeitä, joita hoidettiin embolisaatioilla. Lääkitykseksi sain aluksi interferonia ja myöhemmin myös somatostatiinia. Interferonin käyttö on aiheuttanut minulle diabeteksen ja psoriasiksen puhkeamisen. Nyt ei enää lääkehoito tunnu auttavan, niinpä edessä on todennäköisesti lähtö Upsalaan saamaan lutetium-oktreotaattihoitoa. Elämäntapojani en ole
      sairaudestani huolimatta muuttanut miksikään. Yritetään porskuttaa niin paljon kuin jaksetaan!

      • haaste.....

        ohutsuoli meni tukkoon 08-3.kasvain oli vetänyt suolen kasaan,nyt maksassa 1,5cm sama vihollinen ja ei löytynyt vatsan-paksunsuolen tähystyksissä mitään.gamma kuvaus edessä ja somatoliini autogeel 90mg
        vetää voimat pois.olen 50M ja perehtynyt tähän paljon.D vitaamiinia 50-100mg/vrk ja esim asperiini
        estää kasvaimien verisuonten kasvua.laitan linkin taudin historiasta oheen,niin voi perehtyä siihen.
        nuorena olet tämän saanut,mutta nuorin on 20v mikä suomessa tunnetaan.omaa mailia en häiriköiden
        takia laita.tuossa linkki,mutta tutkikaa rauhassa ilman stressiä:)..

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...


      • haaste...
        haaste..... kirjoitti:

        ohutsuoli meni tukkoon 08-3.kasvain oli vetänyt suolen kasaan,nyt maksassa 1,5cm sama vihollinen ja ei löytynyt vatsan-paksunsuolen tähystyksissä mitään.gamma kuvaus edessä ja somatoliini autogeel 90mg
        vetää voimat pois.olen 50M ja perehtynyt tähän paljon.D vitaamiinia 50-100mg/vrk ja esim asperiini
        estää kasvaimien verisuonten kasvua.laitan linkin taudin historiasta oheen,niin voi perehtyä siihen.
        nuorena olet tämän saanut,mutta nuorin on 20v mikä suomessa tunnetaan.omaa mailia en häiriköiden
        takia laita.tuossa linkki,mutta tutkikaa rauhassa ilman stressiä:)..

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...


        jos tökkii,niin mene duodecimin sivuille ja hauksi "karsinoidi tumori"


      • Riitta50/54
        haaste... kirjoitti:

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p...


        jos tökkii,niin mene duodecimin sivuille ja hauksi "karsinoidi tumori"

        Tämä ketju ehti jo unohtua. Kiva kun on tullut uusia viestejä. Minähän sairastuin v. 2005. Nyt on neljä vuotta pari kasvainta maksassa pysynyt saman kokoisena ja elämä menee ihan mukavasti. Kerran kuukaudessa saan Sandostatin piikin ja se näyttää auttavan. No haima ei pelitä täysillä ja ruokailun jälkeen on aina ripuli. Mutta so what.


      • kyselijä81
        Riitta50/54 kirjoitti:

        Tämä ketju ehti jo unohtua. Kiva kun on tullut uusia viestejä. Minähän sairastuin v. 2005. Nyt on neljä vuotta pari kasvainta maksassa pysynyt saman kokoisena ja elämä menee ihan mukavasti. Kerran kuukaudessa saan Sandostatin piikin ja se näyttää auttavan. No haima ei pelitä täysillä ja ruokailun jälkeen on aina ripuli. Mutta so what.

        Riitta, saitko koepalan oton jälkeen heti vastauksen, että kyseessä on karsinoidituumori? Jossain kun mielestäni sanottiin, että tätä karsinoidituumoria pitää osata lääkärinkin "etsiä", että se todetaan, koska voi koepalassa näyttää siis pelkältä pahanlaatuiselta kasvaimelta. Vaatiiko se näyte/koepala siis jotenkin erilaista tutkimista...? Ja saadaanko siis koepalassa suoraan jo vastaus tuohon "alkuperäänkin", eli että se on endokriinistä alkuperää ja näin ollen eri luonteinen kuin tavallinen syöpä?


      • JemmA J
        kyselijä81 kirjoitti:

        Riitta, saitko koepalan oton jälkeen heti vastauksen, että kyseessä on karsinoidituumori? Jossain kun mielestäni sanottiin, että tätä karsinoidituumoria pitää osata lääkärinkin "etsiä", että se todetaan, koska voi koepalassa näyttää siis pelkältä pahanlaatuiselta kasvaimelta. Vaatiiko se näyte/koepala siis jotenkin erilaista tutkimista...? Ja saadaanko siis koepalassa suoraan jo vastaus tuohon "alkuperäänkin", eli että se on endokriinistä alkuperää ja näin ollen eri luonteinen kuin tavallinen syöpä?

        Haluaisin kuulla lisää miten olette tämän tyyppisten kasvainten kanssa selvinneet. Isälläni on todettu karsinoidikasvain ja leikkausta odotellaan.


      • hubaa
        JemmA J kirjoitti:

        Haluaisin kuulla lisää miten olette tämän tyyppisten kasvainten kanssa selvinneet. Isälläni on todettu karsinoidikasvain ja leikkausta odotellaan.

        ärhäkkyys mulla tasoa 5 ja yleensä 1-2.somatuline autogel 90mg 1xkk piikki ja markkerit normaalit.
        käyttäytyy jokaisella eritavalla ja tuo ylempänä oleva miten tutkitaa.kannattaa kysyä,kun värjäyksellä
        yms selvittävät sen koostumusta yms.heikossa tiedoissa on esim sisätautilääkärit,koska kohtaavat harvoin tai eivät jaksa tms oopiskella lisää ja unohtamatta näppärää nokkimis järjestystä:)
        monella ego pikkasen hakusessa tai edes sahara ei riitä jos siellä on 1 ns"jumala"
        paskaa ja kusta lykkää,kuin muutkin.elämme 2000 lukua eikä 1800 luvun pokkarointia etc.
        eikö potilas(asiakas)ole paras kuvaamaan tilaansa?
        terv iwan won töttertsröm


      • kp
        hubaa kirjoitti:

        ärhäkkyys mulla tasoa 5 ja yleensä 1-2.somatuline autogel 90mg 1xkk piikki ja markkerit normaalit.
        käyttäytyy jokaisella eritavalla ja tuo ylempänä oleva miten tutkitaa.kannattaa kysyä,kun värjäyksellä
        yms selvittävät sen koostumusta yms.heikossa tiedoissa on esim sisätautilääkärit,koska kohtaavat harvoin tai eivät jaksa tms oopiskella lisää ja unohtamatta näppärää nokkimis järjestystä:)
        monella ego pikkasen hakusessa tai edes sahara ei riitä jos siellä on 1 ns"jumala"
        paskaa ja kusta lykkää,kuin muutkin.elämme 2000 lukua eikä 1800 luvun pokkarointia etc.
        eikö potilas(asiakas)ole paras kuvaamaan tilaansa?
        terv iwan won töttertsröm

        koko kevään ollutta ajoittaista ripulointia/ummetusta ja aivan järkyttäviä vatsakramppeja. kun lääkärit lopulta ottivat todesta ja tutkimukset lähtivät käyntiin on sitten tutkittu jo paljon, vatsan ja paksusuolen tähystykset ja koepalat ok. du 5hiaa arvot toukokuussa paljon yli viitteitten vaikka noudatin tarkasti keräysohjeita, kesäkuussa uusi keräys ja arvot viitteiden sisällä?? iäkkäämpi ja kokeneempi endokrinologi on nyt sitä mieltä, että kasvain on jossain, ja nyt odotankin kuvantamisaikaa yliopistolliseen. Kärsin myös kovista flash oireista ja yöhikoilusta. Voivatko nuo 5hiaa arvot heitellä siis normaaliksikin vaikka olisi kasvain? Oikean kylkikaaren alla minulla on kipua ollut jo pitkän aikaa ja kovasti kipuillessaan se siirtyy myös ylävatsalle.


      • samavika.
        kp kirjoitti:

        koko kevään ollutta ajoittaista ripulointia/ummetusta ja aivan järkyttäviä vatsakramppeja. kun lääkärit lopulta ottivat todesta ja tutkimukset lähtivät käyntiin on sitten tutkittu jo paljon, vatsan ja paksusuolen tähystykset ja koepalat ok. du 5hiaa arvot toukokuussa paljon yli viitteitten vaikka noudatin tarkasti keräysohjeita, kesäkuussa uusi keräys ja arvot viitteiden sisällä?? iäkkäämpi ja kokeneempi endokrinologi on nyt sitä mieltä, että kasvain on jossain, ja nyt odotankin kuvantamisaikaa yliopistolliseen. Kärsin myös kovista flash oireista ja yöhikoilusta. Voivatko nuo 5hiaa arvot heitellä siis normaaliksikin vaikka olisi kasvain? Oikean kylkikaaren alla minulla on kipua ollut jo pitkän aikaa ja kovasti kipuillessaan se siirtyy myös ylävatsalle.

        hei.gammakuvauksessa jossa laskimoon radioaktiivista ainetta joka hakeutuu kasvaimiin ja tulevat piilosta esiin:) kolmena päivänä peräkkäinkuvaus tehdään,jotta aine on koko kehossa
        mulla eka kuvaus n:20min toinen n:1/h koska oli samalla CT kuva,mutta samalla laitteella
        ja kolmas n;15min.primääri ohutsuolessa ja yksi maksassa,josta jo tiesin.
        tuo somalitune on pienentänyt maksan vihollista muutamia millejä ja markkerit
        normaalit.tuo virtsassa/verestä otettavat markkeritestit ei ole päteviä jos
        otat vatsahappoja neutraloivia esim rennie,ja KAIKKI MITKÄ ON VATSAHAPPOA VÄHENTÄVIÄ.
        2 viikon tauko ennen kokeita.


      • odottava..
        samavika. kirjoitti:

        hei.gammakuvauksessa jossa laskimoon radioaktiivista ainetta joka hakeutuu kasvaimiin ja tulevat piilosta esiin:) kolmena päivänä peräkkäinkuvaus tehdään,jotta aine on koko kehossa
        mulla eka kuvaus n:20min toinen n:1/h koska oli samalla CT kuva,mutta samalla laitteella
        ja kolmas n;15min.primääri ohutsuolessa ja yksi maksassa,josta jo tiesin.
        tuo somalitune on pienentänyt maksan vihollista muutamia millejä ja markkerit
        normaalit.tuo virtsassa/verestä otettavat markkeritestit ei ole päteviä jos
        otat vatsahappoja neutraloivia esim rennie,ja KAIKKI MITKÄ ON VATSAHAPPOA VÄHENTÄVIÄ.
        2 viikon tauko ennen kokeita.

        kaikkea siinä kuvauksessa näkyy? mullakin se tehdään jollain harvinaisemmalla markkeriaineella, kaikki aineet ei kuulemma näytä kaikkia kasvaimia, mutta näkyykö siinä sitten esim. jos on endometroosia, kasvaimia munasarjoissa tai kohduissa? vai näkyykö vain nuo suolikanavan kasvaimet, eli ottaako ne aineet kiinni ihan kaikkiin kasvaimiin? samalla tietysti ois kiva jos näkyis välilevyn pullistuman alut, verisuonten mahd. pullistumat sun muut :) . kyllä tää odottavan aika nyt vaan on niin pitkä. sairaslomalla kun olen ollut niin olo on helpompi, vaan riuhtomisesta oireet oikein riehaantuu, vatsakivut, hikoilu ja ripulointi ja pahoinvointi tuplaantuu, mut ei auta kun odottaa sitä aikaa nyt vaan.


      • infoa...
        odottava.. kirjoitti:

        kaikkea siinä kuvauksessa näkyy? mullakin se tehdään jollain harvinaisemmalla markkeriaineella, kaikki aineet ei kuulemma näytä kaikkia kasvaimia, mutta näkyykö siinä sitten esim. jos on endometroosia, kasvaimia munasarjoissa tai kohduissa? vai näkyykö vain nuo suolikanavan kasvaimet, eli ottaako ne aineet kiinni ihan kaikkiin kasvaimiin? samalla tietysti ois kiva jos näkyis välilevyn pullistuman alut, verisuonten mahd. pullistumat sun muut :) . kyllä tää odottavan aika nyt vaan on niin pitkä. sairaslomalla kun olen ollut niin olo on helpompi, vaan riuhtomisesta oireet oikein riehaantuu, vatsakivut, hikoilu ja ripulointi ja pahoinvointi tuplaantuu, mut ei auta kun odottaa sitä aikaa nyt vaan.

        eri tarkoituksiin on eri varjoaineet.kun etsitään sinulta tuota tiettyä syöpälajia
        niin turhaan muuta sun ei kannata miettiä ja ei sitäkään.kokemuksesta voin sanoa
        liikaa stressiä otat vaan.googleta ilmainen syöpäjärjestön puhnum,niin voit keskusttella
        ja purkaa mieltäsi.tämän sairauden salat alkoivat vasta -50 luvulla paljastua eli ihan
        uusjuttu ole:).itselleni olen hahmottanut tämän paskiaisen ja ota ripuliin maitohappobakteereja menee suolen floora sekasin ja toi rauhoittaa sitä
        itsellä meni sitten kivikovaksi,niin levolac sitten,et suoli toimis.
        kaikilla eritavalla oireet yms kuten muissakin vaivoissa.paikkakuntaa et mainitse?
        mutta kysy hoitavalta/sairaanhoitajilta tutkimuksesta yms.saat tietoa ja voit
        jäsentää mielessäsi asioita.


      • SH
        kp kirjoitti:

        koko kevään ollutta ajoittaista ripulointia/ummetusta ja aivan järkyttäviä vatsakramppeja. kun lääkärit lopulta ottivat todesta ja tutkimukset lähtivät käyntiin on sitten tutkittu jo paljon, vatsan ja paksusuolen tähystykset ja koepalat ok. du 5hiaa arvot toukokuussa paljon yli viitteitten vaikka noudatin tarkasti keräysohjeita, kesäkuussa uusi keräys ja arvot viitteiden sisällä?? iäkkäämpi ja kokeneempi endokrinologi on nyt sitä mieltä, että kasvain on jossain, ja nyt odotankin kuvantamisaikaa yliopistolliseen. Kärsin myös kovista flash oireista ja yöhikoilusta. Voivatko nuo 5hiaa arvot heitellä siis normaaliksikin vaikka olisi kasvain? Oikean kylkikaaren alla minulla on kipua ollut jo pitkän aikaa ja kovasti kipuillessaan se siirtyy myös ylävatsalle.

        Hei! Minulla samanlaisia oireita kuin sinulla, mutta ei ummetusta eikä ripulointia. Vatsa mielumminkin löysänä. Kipu myös säteilee selkä puolelle. Minulla aloitettiin somatulinen autogel pistos joita olen saanut nyt viisi kertaa, ja kivut ovat nyt lisääntyneet, hikoilua ja ylävatsakipua molemmin puolin. Maksasta löydetty metastaasit alle 1 cm:n. Seuraava tutkimus ja lääkärissä käynti on vasta tammi-helmikuussa 2013!!! Haluaisin tiedustella sinun jaksamisestasi ja oireista tällähetkellä ja minkälaista hoitoa olet saanut?


    • milli4

      Heippa
      Täällä Milli joka kirjoiiti 2006 ennen leikkaustaan tähän ketjuun.(29.08.2006)
      Riitta moikka sullekin :)
      Elämä menee mallillaan ja sairaus ei ole haitannu elämistä.. tai sairaus..? se jäi sinne leikkauspöydälle, olen 2/3 osa keuhkoa köyhempi muttei haittaa mitenkään normaalia elämää.
      Työskentelen raskaalla alalla(lomittajana) ja hyvin jaksaa:)
      Tsemppiä kaikille jotka tätä samaa potevat.Uskon että kaikki menee hyvin teilläkin ja elämä hymyilee jatkossakin !
      Hyvää kevättä kaikille :)

      • Nikosan95

        Hienoa kuulla, että olet hyvin toipunut! Saa itsekin vähän toivoa :-D. Sain juuri eilen kuulla, että minullakin epäillään karsinoidi tuumoria keuhkossa. Läpimitaltaan kasvain n. 2 cm. Tuli esille kuukausi sitten, kun keuhkot kuvattiin keuhkokuumediagnoosia varten. Sen jälkeen uus röntgen sekä tietokonetomografia. Puhalluskokeet, keuhkoputkien tähystys ja labrakokeita tehty ja lisää seuraa. Näyttää olevan varsin omalaatuinen sairaus tämä. Toivottavasti ei mulla ole muualla kasvaimia, kuin tuossa oikean keuhkon ylälohkossa.


      • Nikosan95 kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että olet hyvin toipunut! Saa itsekin vähän toivoa :-D. Sain juuri eilen kuulla, että minullakin epäillään karsinoidi tuumoria keuhkossa. Läpimitaltaan kasvain n. 2 cm. Tuli esille kuukausi sitten, kun keuhkot kuvattiin keuhkokuumediagnoosia varten. Sen jälkeen uus röntgen sekä tietokonetomografia. Puhalluskokeet, keuhkoputkien tähystys ja labrakokeita tehty ja lisää seuraa. Näyttää olevan varsin omalaatuinen sairaus tämä. Toivottavasti ei mulla ole muualla kasvaimia, kuin tuossa oikean keuhkon ylälohkossa.

        Miten on karsinoidikasvaimen hoito mennyt? Itsellä 3cm kasvain keuhkoputkessa, joka leikattiin jo pois. Mutta nyt lääkärit meinas että koko vasen keuhko leikataan pois.
        Olis ihan mielenkiintoista jutella jonkun kanssa jolla on samoja kokemuksia.
        Sähköposti: [email protected]


    • syöpä1

      Vatsakipuja on niin monenlaisia, ilmenee jo näistä teksteistä. Niin kauan kuin ulosteet ovat normaaleja, käsittääkseni on kyse suolistopuolen sairauksista tai kasvaimista, mutta kun on kyse vihlovista, silloin tällöin mahakipua aiheuttavista tunteista, ilman suolisto-ongelmia, ollaan melkenpä poikkeuksetta umpilisäkkeen puolella. Ja sielläkin joko tulehdus- tai syöpäsairauksissa-

    • mies...

      onpa vähän käyjiä täällä keskustelua..ois kiva vaihtaa ajatuksia.

      • Toista kierrosta...

        Tuntuu ettei tästä maasta kohtalotovereita löydy? Onko näin?


    • mies...

      löytyy kyllä.tässä yks 56v M

    • Krisse -60

      Hei kaikille tähän keskusteluun osallistuville. Olen 50-kymppinen nainen ja oireeni
      alkoivat voimakkailla flush-ja hikoiluoireilla sekä epämääräisillä vatsakivuilla viime
      keväänä. Ensin luulin, että olen uudestaan sairastunut kilpirauhastulehdukseen,
      jonka sairastin tosi rajuna viime kesänä, mutta kilpirauhaskokeet olivat normaalit.

      Täällä pienellä paikkakunnalla on kuitenkin tosi osaava terveyskeskuslääkäri, joka
      lähetti heti keskus-sairaalaan kokeisiin.Otettiin luuydinnäyte ja tänään vein vuoro-
      kausivirtsanäyttet laboratorioon. nyt sitten vuorossa parin viikon tuloksien odottelu.
      Tuttuakin tämä odotus on. Sairastin munasarjasyövän yhdeksän vuotta sitten ja
      selvisin siitä. Tuntuu silti yhtä ahdistavalta tämä odotus. Olisi hyvä keskustella
      muiden saman kokeneiden kanssa

    • asaasa

      monella on toi vaiva.itellä ollu -08 asti.m56

    • Neuroendokriininen

      Minulla todettu myös neuroendokriininen kasvain. Sattuma löydöksenä löydettiin umpisuolesta. Oireita oli, vuosi kestänyt kipu vatsassa, kouristuskipuja, viiltokipuja ja yleistä jomotusta. Kivut eivät olleet koko ajan, aaltoilivat.

      Jossain vaiheessa aloin sairastelee tosi paljon erilasia sairauksia, jolloin ajattelin olevani jo luulosairas. Kasvot punoittivat herkästi, hengitystie infektioita, kehkokuumeita, yleistilan laskua, väsymystä (koko ajan), diabetes II, vatsahapot jne...

      Sain tietää, että kysymyksessä on harvinainen kasvain, joka ei muutu "agressiiviseksi". On kuitenkin kysymys syövästä. Sairudesta kiistellään paljon, koska tutkimustietoa on vielä liian vähän, Suomessa. Amerikassa ollaan jo pidemmällä tutkimuksissa ja neuroendokriiniseen kasvaimiin on koulutettu omia lääkäreitä. Tässä hyvä sivusto http://www.cnetscanada.org/research.html

      Saan pian tietää Cga testin tuloksen ja mahdollisen jälkihoidon lääkityksen.

      Pidetään mieli korkella! :)

      • mmamsuli

        Hei !
        Minulla iski syyskuussa yhtäkkiä ankara vatsakipu, tuli kuin puskista. Viikon verran kärvistelin, sit oli pakko mennä ensiapuun. Todettiin umpisuolen tulehdus, ja umppari leikattiin. Reilu pari viikkoa myöhemmin, yllätys yllätys, minulle soitettiin, että umpparissa olikin pahanlaatuinen kasvain. Nyt olin 2 vk sitten paksunsuolen osapoistossa, ja odottelen vastauksia vatsan alueen ja maksan koepaloista... odottaminen on kyllä todella tuskastuttavaa, meillä on talossa vielä lapsia... olen ollut nyt kahden leikkauksen jälkeen väsynyt, ja toki masennuskin yrittää iskeä kyntensä...yritän taistella.


    • Tiedonhaluinen 40

      Moi!
      Mielenkiitoista luettavaa tamä kaikki, sillä karsinoiditumorista on niin vähän tietoa. Mulla on leikattu pois osa paksuasuolta ja nyt sitten poistettiin kasvain aortasta.
      Lääkityksenä on Somatuline Autogel. Nyt vatsakivut ovat lisääntyneet ja odotan taas ct kuvaan. Mitä kokemuksia tiellä on tämänlaatuisen kasvaimen levinneisyydestä ja Somatulinen käytöstä aiheutuvista oireista? Voiko kuvantamiseen luottaa?

    • Jaana
    • Johema

      Sisko kuoli 4/2015 neuroendokriiniseen syöpään. Hän luultavasti ehti sairastaa jo vuosia ennen kuin tauti todettiin. 30 cm kasvain leikattiin ohutsuolesta, niin todellakin 30 cm. Etäpesäkkeitä tuli sinne sun tänne. Ja yksi pesäke litisti ohutsuolen johon laitettiin stentti joka loppujen lopuksi teki reiän ohutsuoleen ja siihen sisko kuoli. Maha oli kuin rantapallo. Sairaus oli koko ajan erittäin kivulias, loppuviikot oli jo morfiinikasetilla. Kovia vatsakipuja oli ollut ennen toteamista vähän väliä ja lopulta oksensi ruuat aina pois kun ruoka ei edennyt suolessa. Siitä alkoi tutkimukset. Hän sairasti vain 7 kk. Syöpälääkäri sanoi että ei ollut ikinä nähnyt näin ärhäkkää tätä syöpää :-(

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe