Hulluuden oireet?

Erasmus

Milloin ihminen on hullu?
Milloin voidaan sanoa, että käytös ei ole enää normaalia?
Voiko ihminen seota yhtäkkiä?

31

3916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-burnis

      Olen lukenut tapauksista että kesken työpäivän on soitettu läheiselle ja pyydetty hakemaan pois. Ihminen siis voi joutua äkilliseen psykoosiin.Seota voi siis kuka tahansa. Tietysti suurimmassa vaarassa ovat mielenterveysongelmille alttiit. Olen huomannut että geneettisyyskin vaikuttaa asiaan.Rajanveto hulluuden ja normaaliuden välille on vaikeaa.Yleisiä mielenterveysongelmat silti ovat.Suvustani löytyy kaksi ja kaveripiiristäni kolme.

      • ddt

        Hullu on sellainen ihminen, joka mieltää todeksi asian, jota ei oikeasti ole olemassa. Näkee ja kuulee olemattomia tai uskoo omat kuvitelmansa tosiksi. "Realiteetin testaus" ei tällaisella ihmisellä toimi.

        Uskovaiset?. Joukkopsykoosia vai ei?


      • erasmus
        ddt kirjoitti:

        Hullu on sellainen ihminen, joka mieltää todeksi asian, jota ei oikeasti ole olemassa. Näkee ja kuulee olemattomia tai uskoo omat kuvitelmansa tosiksi. "Realiteetin testaus" ei tällaisella ihmisellä toimi.

        Uskovaiset?. Joukkopsykoosia vai ei?

        Uskovaiset ja heidän olotilansa ei ole verrattavissa mielenhäiriöihin. Uskonnollisuus on ihmisessä ihan sisäsyntyisenä ominaisuutena ja sen vertaaminen psykoosiin on outoa.

        Kristillisissä kirkoissa on paljon kyllä mielen ongelmista kärsiviä ihmisiä, mutta se että ne ongelmat tulisivat uskosta ja kirkonopetuksesta yksistään on vaikea sisäistää.

        Terve kristillisyys on ihmiselle rauhoittava tekijä ja tuo turvaa heiluvan maailman keskellä.


      • ...
        ddt kirjoitti:

        Hullu on sellainen ihminen, joka mieltää todeksi asian, jota ei oikeasti ole olemassa. Näkee ja kuulee olemattomia tai uskoo omat kuvitelmansa tosiksi. "Realiteetin testaus" ei tällaisella ihmisellä toimi.

        Uskovaiset?. Joukkopsykoosia vai ei?

        mikä on muuten ihminen jolla on hulluuden oireita (esim. vainoharhaa/ei kuulo&näkö) mutta tietää ne epätodeksi...ei vaan täysin pysty ymmärtämään?


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        mikä on muuten ihminen jolla on hulluuden oireita (esim. vainoharhaa/ei kuulo&näkö) mutta tietää ne epätodeksi...ei vaan täysin pysty ymmärtämään?

        Joo ja etenkin kun ihmisen aivoissa on hengellisyydelle ihan oma lohkonsa. Ihan sisäsyntyistä siis eikä mitään hulluutta.
        Hulluus voisi olla sellaista, mikä aiheuttaa muille ja itselleen vaaraa eikä ota opiksi mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja etenkin kun ihmisen aivoissa on hengellisyydelle ihan oma lohkonsa. Ihan sisäsyntyistä siis eikä mitään hulluutta.
        Hulluus voisi olla sellaista, mikä aiheuttaa muille ja itselleen vaaraa eikä ota opiksi mistään.

        Tunnen kyllä mielisairaita jotka rukoilevat ruokapöydässä ja sitten valittavat hoitajille että henkiolennot vaivaavat häntä ja pyrkivät liikuttelemaan joten kyllä tuo hengellisyys saattaa olla yhteydessä psyykkisiin sairauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen kyllä mielisairaita jotka rukoilevat ruokapöydässä ja sitten valittavat hoitajille että henkiolennot vaivaavat häntä ja pyrkivät liikuttelemaan joten kyllä tuo hengellisyys saattaa olla yhteydessä psyykkisiin sairauksiin.

        No eiköhän siihen liity vähän muutakin kuin se pelkkä hengellisyys.


      • Anonyymi
        ddt kirjoitti:

        Hullu on sellainen ihminen, joka mieltää todeksi asian, jota ei oikeasti ole olemassa. Näkee ja kuulee olemattomia tai uskoo omat kuvitelmansa tosiksi. "Realiteetin testaus" ei tällaisella ihmisellä toimi.

        Uskovaiset?. Joukkopsykoosia vai ei?

        Korona psykoosi on nykyään vallalla. Pelätään jokaista maskitonta.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        mikä on muuten ihminen jolla on hulluuden oireita (esim. vainoharhaa/ei kuulo&näkö) mutta tietää ne epätodeksi...ei vaan täysin pysty ymmärtämään?

        Mitä jos henkilö on joutunut toistuvasti pahoinpitelyn uhriksi ja on siksi pelokas vielä vuosikymmenten jälkeen. Postraumaattinen stressihäiriö laukeaa kun traumaa edes ajattelee voimakkaasti tai joutuu esim.pahoinpitelijän näkemään, elokuva voi laukaista pelkotilan jossa aivot palaa väkivaltatilanteen luomaan kauhun tilaan. Se on normaalia. Nyky yhteiskunta vielä ruokkii PTSD:tä. Lääkitys vain turruttaa. Menneisyys pitää kohdata ja traumat käsitellä. Nappien tarjoajat eivät ymmärrä et napeilla blokataan traumamuistoja jolloin kehitystä ei tapahdu, toki joissain tapauksissa napit on tarpeellisia mutta kenenkään ei pitäisi syödä niitä vuosikausia vaan turruttamistarkoituksessa jolloin traumojen käsittely jää taka alalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona psykoosi on nykyään vallalla. Pelätään jokaista maskitonta.

        Minä en ole moista psykoosia huomannut, että taitaa se olla omassa päässäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona psykoosi on nykyään vallalla. Pelätään jokaista maskitonta.

        Hulluus on myös positiivinen ilmaisu, sanotaan että se on ihan hullu kun on tehnyt jotain epätavallisen rohkeata tai erikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen kyllä mielisairaita jotka rukoilevat ruokapöydässä ja sitten valittavat hoitajille että henkiolennot vaivaavat häntä ja pyrkivät liikuttelemaan joten kyllä tuo hengellisyys saattaa olla yhteydessä psyykkisiin sairauksiin.

        Hullu on sekoitus tyhmyyttä, ujoutta, tunteettomuutta ja jääräpäisyyttä.
        Kaikki negatiivisia piirteitä, joista koostuu hulluus!


    • kokenut

      Harvemmin kukaan pimahtaa ihan kertaheitolla. Pikemminkin hulluksi tullaan pikkuhiljaa salakavalasti vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Erityisesti läheisten on sitä vaikea havaita, koska muutos on niin vaivihkaista, eivätkä sukulaiset edes haluaisi myöntää mitä on tapahtumassa. Usein mielenterveysongelmista kärsivä ei itsekään tajua missä mennään ja pimenee vain pimenemistään ja alkaa pahaan oloonsa ryypätä ja käyttää erilaisia masennuslääkkeitä, joita lääkärit auliisti kenelle hyvänsä kirjoittelevat ja näin vain pahentaa omaa tilaansa. Minulla on lähisukulainen jonka psyyke ja persoonallisuuus on täydellisesti muuttunut vuosikymmenten pillerinsyönnin ja alati lisääntyneen ryyppäämisen seurauksena. Pienenä masennuksena alkanut oireilu on muuttanut ennen niin luotettavan, rehellisen ja ystävällisen ihmisen ilkeäksi, kateelliseksi, katkeraksi ja pahansuovaksi valehtelijaksi, jonka sanaan ei ole enää mitään luottamista. En sano etteikö masennuslääkkeistä olisi myös paljon hyötyä oikein käytettynä, mutta väitän että niistä koituu vähintään yhtä paljon haittaa, koska kukaan ei kontrolloi väärinkäyttöä.

      • erasmus

        Lääkkeiden auliisti myöntäminen on eräänlainen ongelma. Lääkärit tekevät omasta näkökulmastaan oikein. Mutta ongelmaistaan kärsivä ei parane pelkällä kontrolloimattomalla lääkehoidolla.
        Olisi hyvä jos lääkärit saisivat enemmän psykologista/psykiatrista tietämystä niin voisi ollakin, että parempia tuloksia alkaisi näkyä.

        Niin kaiketi pikkuhiljaa alkaa oireita näkyä ja tarkka havainnoija näkee ne hyvissä ajoin, ennen vakavamman sairauden puhkeamista.

        Viittasit persoonallisuuden muuttumiseen ja se on varmaan raskasta jos moraalikin alkaa horjua ja muuttua.
        Alkoholi tietysti on miltei aina tuomassa negatiivisen lisänsä soppaan.


      • OOOD

        tuskin toi muutos mistään lääkkeistä aiheutuu.. .
        ilman lääkkeitäkin elävät alkoholistit on aika pitkälti just tollasia kun lähisukulaises

        oikeastaan melkein kaikki päihdeongelmaiset on tollasia...


      • Anonyymi
        OOOD kirjoitti:

        tuskin toi muutos mistään lääkkeistä aiheutuu.. .
        ilman lääkkeitäkin elävät alkoholistit on aika pitkälti just tollasia kun lähisukulaises

        oikeastaan melkein kaikki päihdeongelmaiset on tollasia...

        Hulluna on huono olla, itäsuomalainen perinnetieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulluna on huono olla, itäsuomalainen perinnetieto

        Minua tämä suomen yhteiskunta on kohdellut niin väärin kuin voi olla joutuessani 2 kertaa aivan syyttä suotta suljetulla osastolla vaikka poden faktisesti vain lieviä mielenterveyden häiriöitä kuten fobioita ja pakko-oireista häiriötä ja ajattelin tehdä kantelun oikeusasiamiehelle jos en pääse täältä auroran kuntoutusyksiköstä omaan asuntoon vaan pitää mennä johonkin tukiasuntoon. Ainoat ongelmat joiden takia jouduin suljetulle oli asunnossani ilmenneestä hajuhaitasta saamani huomautukset isännöitsijä villaselta. Muuten päässäni ei viiraa mikään paitsi potemani kadunylitysfobia ja korkeanpaikan kammo jotka luokitellaan lieviin pelko-oireisiin ahdistuneisuushäiriöihin kuten yksittäiset pelot diagnoosi f 40.2, ei vakaviin mielisairauksiin kuten skitsofreniaan kuten tämmöinen Pekka niminen heppukin joka ei päivääkän ole lukenut psykiatriaa väitti tietämättömyyttään ja eräs hoitaja suljetulla kuvitteli että potemani voimakas fobia on mukamas psykoottista. Enää ei tarvitse Pekalle maksaa 20e siitä että kävisi kaupassa ostamassa minulle ruokaa. Terveyskirjaston sivustolla sanotaan että fobiat ovat kohteeseen ja tilanteeseen nähden liioiteltuja ja epärealistisia pelkoja jotka pahimmillaan kaventavat elämää ja johtavat työkyvyttömyyteen kuten minulla kävi jo 21 vuotiaana mutta vasta 48 v. minulla diagnosoitiin skitsofrenia ja haluaisin diagnoosin uudelleen arviointiin vaikka pitäisi mennä yksityiselle.

        Yleensä mielisairaan tunnistaa epäselvästä tai täysin käsittämättömästä ja epäjohdonmukaisesta puheesta tai puheen köyhtymisestä, omituisesta käytöksestä ja tunteiden latistumisesta puhumattakaan erilaisista vainokuvitelmista jossa mitä erilaisimmat luulotellut, kuten ufot tai todelliset viholliset vainoavat häntä hänen tuntiessaan olevansa järjestelmällisen vainon kohde. Itse olen Auroran kuntoutusyksikössä eikä minulla ole mitään tällaisia oireita vaan olen saanut väärän diagnoosin.


      • Anonyymi
        erasmus kirjoitti:

        Lääkkeiden auliisti myöntäminen on eräänlainen ongelma. Lääkärit tekevät omasta näkökulmastaan oikein. Mutta ongelmaistaan kärsivä ei parane pelkällä kontrolloimattomalla lääkehoidolla.
        Olisi hyvä jos lääkärit saisivat enemmän psykologista/psykiatrista tietämystä niin voisi ollakin, että parempia tuloksia alkaisi näkyä.

        Niin kaiketi pikkuhiljaa alkaa oireita näkyä ja tarkka havainnoija näkee ne hyvissä ajoin, ennen vakavamman sairauden puhkeamista.

        Viittasit persoonallisuuden muuttumiseen ja se on varmaan raskasta jos moraalikin alkaa horjua ja muuttua.
        Alkoholi tietysti on miltei aina tuomassa negatiivisen lisänsä soppaan.

        Mania voi kilahtaa päälle tunneissa ainakin, jos aivokemiaa sorkitaan masennus- tms. lääkkeillä. Persoonallisuus muuttuu, ihmisestä tulee piinallisen avoin ja energinen. Normaalisti hillitty ihminen saattaa mennä halaamaan tuntemattomia, puhua kenelle tahansa sukupuolielämästään ja kertoa pomolle täsmälleen, mitä hänestä ajattelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua tämä suomen yhteiskunta on kohdellut niin väärin kuin voi olla joutuessani 2 kertaa aivan syyttä suotta suljetulla osastolla vaikka poden faktisesti vain lieviä mielenterveyden häiriöitä kuten fobioita ja pakko-oireista häiriötä ja ajattelin tehdä kantelun oikeusasiamiehelle jos en pääse täältä auroran kuntoutusyksiköstä omaan asuntoon vaan pitää mennä johonkin tukiasuntoon. Ainoat ongelmat joiden takia jouduin suljetulle oli asunnossani ilmenneestä hajuhaitasta saamani huomautukset isännöitsijä villaselta. Muuten päässäni ei viiraa mikään paitsi potemani kadunylitysfobia ja korkeanpaikan kammo jotka luokitellaan lieviin pelko-oireisiin ahdistuneisuushäiriöihin kuten yksittäiset pelot diagnoosi f 40.2, ei vakaviin mielisairauksiin kuten skitsofreniaan kuten tämmöinen Pekka niminen heppukin joka ei päivääkän ole lukenut psykiatriaa väitti tietämättömyyttään ja eräs hoitaja suljetulla kuvitteli että potemani voimakas fobia on mukamas psykoottista. Enää ei tarvitse Pekalle maksaa 20e siitä että kävisi kaupassa ostamassa minulle ruokaa. Terveyskirjaston sivustolla sanotaan että fobiat ovat kohteeseen ja tilanteeseen nähden liioiteltuja ja epärealistisia pelkoja jotka pahimmillaan kaventavat elämää ja johtavat työkyvyttömyyteen kuten minulla kävi jo 21 vuotiaana mutta vasta 48 v. minulla diagnosoitiin skitsofrenia ja haluaisin diagnoosin uudelleen arviointiin vaikka pitäisi mennä yksityiselle.

        Yleensä mielisairaan tunnistaa epäselvästä tai täysin käsittämättömästä ja epäjohdonmukaisesta puheesta tai puheen köyhtymisestä, omituisesta käytöksestä ja tunteiden latistumisesta puhumattakaan erilaisista vainokuvitelmista jossa mitä erilaisimmat luulotellut, kuten ufot tai todelliset viholliset vainoavat häntä hänen tuntiessaan olevansa järjestelmällisen vainon kohde. Itse olen Auroran kuntoutusyksikössä eikä minulla ole mitään tällaisia oireita vaan olen saanut väärän diagnoosin.

        Yleislääketieteen tohtorit tekevät pakkohoitolähetteitä tietämättä edes perusasioita mielenterveydestä ja sen diagnostiikasta. Koska he voivat, epäillä toisen mielenterveyttä, mielensä mukaan vailla minkäänlaista ymmärrystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleislääketieteen tohtorit tekevät pakkohoitolähetteitä tietämättä edes perusasioita mielenterveydestä ja sen diagnostiikasta. Koska he voivat, epäillä toisen mielenterveyttä, mielensä mukaan vailla minkäänlaista ymmärrystä.

        Ja kun korppi ei korpin silmää noki, psykopaatit osastolla vahvistavat yleistohtorin epäilyt toki tullen tohtoria sen verran vastaan että oikovat tohtorin mielikuvituksellisia diagnooseja, lopputulos on joka tapauksessa ihmisoikeusrikos vailla ymmärrystä.


    • Anonyymi

      En tiedä hulluudesta mutta ei ole normaalia kun kassajonossa edessä oleva kailottaa takana olevan ostoksia suureen ääneen kaikille.Minulle on käynyt näin useamman kerran. Minä en ole ikinä huudellut kaikille toisten ostoksia.

      • Anonyymi

        Epäkohteliasta se ainakin on.


    • Anonyymi

      Ensi oire on alkaa toistaa Maan Tavan jargonia.

      Näillä mennään jne

    • Anonyymi

      Maan Tavan hulluiksi leimaavat usein kuuntelevat älyköstä musiikkia jossa näytetään keskisormea mafialle.

      Heillä om usein korkean älykkyyden tuoma hyvä motoriikka ja työhistoria joka heijastaa vapaata ajattelua ja sitä ettei koskaan alistunut sortajille.

      Myös pukeutuminen voi kertoa vaikka maapallon kannalta viisaista kulutuspäätöksistä.

      Maan Tapa leimaa yleensä isoimmat uhkat eli viisaimmat ihmiset koska heistä ei saa hyödyllisiä idiootteja.

      • Anonyymi

        Tunnetko sinä itsesi viisaaksi, älykkääksi ja moraalisesti korkeatasoiseksi ihmiseksi? Meikällä on syytä epäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnetko sinä itsesi viisaaksi, älykkääksi ja moraalisesti korkeatasoiseksi ihmiseksi? Meikällä on syytä epäillä.

        Luuletko olevasi joku poliisi syytä olla epäilemättä harhoinesi.


    • Anonyymi

      Hulluuden oire on kun ei ymmärrä että psykiatrit psykiatrioineen ovat hulluja.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Ei jatkoon.


      • Anonyymi

        Varmasti niiden ihmisten mielestä, joille sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan joudutaan käyttämään psykiatri lääkkeiden määräämiseksi.

        Mm. kaksisuuntainen mielialahäiriö on näitä sairauksia kuten skitsofreniakin. Näihin sairastuneet ihmiset ovat mielestään "mätäyhteiskunnan" pelastajia.


    • Psykoosi kun kestää melkein kolme päivää putkeen ja lopulta on vain epätoivo ja kauhu jäljellä niin voipi hän se ulkopuolisen silmään melko rajulta näyttää , kokemusta on ...Nimittäin siitä psykoosista.
      Helvetillinen ja puhdistava kokemus .

    • Anonyymi

      Yllättävän usein hullut on niitä perheellisiä ihmisiä ja jälkikin on pahaa. Vielä suuremmalla todennäköisyydellä jos on ollut tosi paljon irtosuhteita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe