Katsastuksessa todettiin lievää väljyyttä vasemmassa takaripustuksessa, joskaan terkennusta asiaan en saanut, osasikohan katsastusmies sitä tarkoin paikantaa.
Toisinaan, ei aina, vasemmalta takaa kuuluu narinaa esim. loivissa töyssyissä. Onko jokin / jotkin puslat vaidettavissa, vai pitääkö jokin tukivarsista / tukivarret (viisi kappaletta per puoli) kokonaan vaihtaa? Autolla ajettu noin 200 000km.
Löytyykö osia tarvikkeena (hyvälaatuisia) vai kannattaako työ osineen antaa suosiolla merkkihuollon tehtäväksi? Onko kokemuksia hommasta ja sen hinnasta?
Myöskin etupäässä todettiin lievää väljyyttä ohjausnivelen ulkopäiden puslissa. Sama kysymys kuin edellä, voiko vaihdattaa pelkän puslan vai koko tanko ja onko pelkkää merkkitavaraa?
Aurauskulmien säätöjä tuskin kannattaa tehdä ennenkuin nuo väljyydet on laitettu kuntoon.
Taka-tukivarret
5
4703
Vastaukset
- Myös W 202
tod. näköisesti ne isot"koiranluut" jota on melkein mahdoton nähdä ellei pääse nostamaan autoa ylös. Eli toisessa päässä on pallonivel ja toisessa on takapyörien auraukseen säätöön tarvittava epäkeskoon perustuva säätö mutteri.
Mikäli ostat tarvikenivelet niin kannattaa ottaa pallonivelestä varovasti kumisuojus irti ja lisätä sinne niin paljon vaseliiniä kuin sopii ja kumi taas tarkasti takaisin paikalleen, maksoivat muistaakseni reilusti alle 50eur kpl. Etupään narina tulee varmaankin kuivista kallistuksenvakaajan kumipuslista. Öljyä vaan reilusti, myös niiden puslien ja sen metallisen kiinnituspannan väliin (eli se on se rautatanko joka on poikittain etuakselin etupuolella). Toki myös alapallonivelet voivat kuivuuttaan aiheuttaa ääntä, mutta yleensä jos pallonivel narisee voimakkaasti se on myös väljä ja näinollen katsastuksessa havaittavissa.- W202
Auto oli ylhäällä, mutta luonnollisestikaan mainittujen nivelien lievää väljyyttä ja kuntoa ei silmämääräisesti voi todeta.
Katsastuksen yhteydessä olisi hyödyllistä ja kiinnostavaa mikäli pyytäisivät asiakkaan nosturin alle ja näyttäisivät kyseiset kohteet, joskun näin on ollutkin. Nyt joutuu arvailemaan missä kohden väljää on, eli pitää tunnistaa oikea tukivarsi / nivel.
Tarkoittanetko mainitsemallasi "isolla koiranluulla" alatukivartta jota mersufoorumilla lienee myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Sen ulkopään (?) pusla voi joskus jopa syöpyä "puhki" niin että perä putoaa. Mersu-foorumin keskustelusta ei kuitenkaan käynyt ilmi voiko pelkän puslan vaihtaa mikäli alatukivarsi itse on hyvässä kunnossa.
Tuosta tarvike-tukivarren pallonivelen lisärasvauksesta olenkin lukenut, se on hyvä vinkki jotta se ei menisi uusiksi ennen aikijaan.
Pitäisikö takapään tukivarsia vaihtaessa vaihtaa ne kummallekin puolelle samalla kertaa, vaikka vain toisella puolella lievästi väljää? - Myös W202
W202 kirjoitti:
Auto oli ylhäällä, mutta luonnollisestikaan mainittujen nivelien lievää väljyyttä ja kuntoa ei silmämääräisesti voi todeta.
Katsastuksen yhteydessä olisi hyödyllistä ja kiinnostavaa mikäli pyytäisivät asiakkaan nosturin alle ja näyttäisivät kyseiset kohteet, joskun näin on ollutkin. Nyt joutuu arvailemaan missä kohden väljää on, eli pitää tunnistaa oikea tukivarsi / nivel.
Tarkoittanetko mainitsemallasi "isolla koiranluulla" alatukivartta jota mersufoorumilla lienee myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Sen ulkopään (?) pusla voi joskus jopa syöpyä "puhki" niin että perä putoaa. Mersu-foorumin keskustelusta ei kuitenkaan käynyt ilmi voiko pelkän puslan vaihtaa mikäli alatukivarsi itse on hyvässä kunnossa.
Tuosta tarvike-tukivarren pallonivelen lisärasvauksesta olenkin lukenut, se on hyvä vinkki jotta se ei menisi uusiksi ennen aikijaan.
Pitäisikö takapään tukivarsia vaihtaessa vaihtaa ne kummallekin puolelle samalla kertaa, vaikka vain toisella puolella lievästi väljää?muistaakseni pisin tanko ja se pää joka on renkaan päässä kiinni niin pitäisi olla pallonivel. Tuskimpa sellaista vaaraa on ainakaan juuri tämän nivelen kohdalla että mitään irtoaisi ajossa, ja vaihtaa pitää ehdottomasti yhtä aikaa molemmille puolille aivan kuten iskareissa. Omassa vaihdettiin alle 120tkm ja vaikka katsastuksessa mainittiin vain kuskin puoleisesta niin myös toinen puoli oli tutun asentajan kertoman mukaan huono, eli hyvä että oli molemmat hankittuna. Katsastusmiehen kyllä kuuluisi selvittää mistä osasta on kyse mutta ei varmaankaan tee sitä jos ei omistaja ole itse aktiivisesti mukana katsastustapahtumassa. Jos takapää on autosta ylhäällä niin että, pyöränripustus on vapaana voi klappia tunnustella ottamalla renkaan ylä/alaosasta kiinni ja liikuttelemalla sisään ja ulospäin, renkaan pitäisi "loksahdella" hieman.
- W202
Myös W202 kirjoitti:
muistaakseni pisin tanko ja se pää joka on renkaan päässä kiinni niin pitäisi olla pallonivel. Tuskimpa sellaista vaaraa on ainakaan juuri tämän nivelen kohdalla että mitään irtoaisi ajossa, ja vaihtaa pitää ehdottomasti yhtä aikaa molemmille puolille aivan kuten iskareissa. Omassa vaihdettiin alle 120tkm ja vaikka katsastuksessa mainittiin vain kuskin puoleisesta niin myös toinen puoli oli tutun asentajan kertoman mukaan huono, eli hyvä että oli molemmat hankittuna. Katsastusmiehen kyllä kuuluisi selvittää mistä osasta on kyse mutta ei varmaankaan tee sitä jos ei omistaja ole itse aktiivisesti mukana katsastustapahtumassa. Jos takapää on autosta ylhäällä niin että, pyöränripustus on vapaana voi klappia tunnustella ottamalla renkaan ylä/alaosasta kiinni ja liikuttelemalla sisään ja ulospäin, renkaan pitäisi "loksahdella" hieman.
Tuossa mersufoorumilla oli tapaus jossa taka-alatukivarren, "narinanivelen", pusla oli syöpynyt varresta läpi ja auton perä pudonnut siltä puolelta. Joskin varmastikin harvinaista. Tuossa tapauksessa onneksi pihalla peruuttaessa pinen kuopan yli, ei tien päällä. Auto oli jo oireillut ollen ei suuntavakaa, kiemurteleva, taisi olla W210, kuulema samanlainen rakenne(?).
Paikka jossa katsastin autoni on varustettu asiakkaita varten lasiseinällä eristetyllä odotushuoneella itse "toimenpidealueesta" jonne asiakkaat eivät ole tervetulleita.
Narinaa toisinaan kuuluu lovissa töyssyissä juuri tuolta vasemmasta takanurkasta, josta lievää väljää löytyi, joka viittaisi juuri siihen "narinaniveleen", alatukivarteen pallonivelineen.
Pitää laittaa vaihtoon kumpikin puoli. Täytyy tarkistaa paljonko osilla on hintaeroa alkuperäisenä verrattuna tarvikeosaan, joskus ero voi olla isokin, toisinaan ei niin merkittävä, riippuen osasta. Nelipyöräsuuntauksen taidan tällä kertaa antaa merkkiliikkeelle, mahdollisesti koko työn.
Sitten on vielä edessä raidetangon päiden lievä väljyys. Lieneekö nivelet erikseen vaihdettavissa vai pitääkö vaihtaa koko tangot?
- W202
Onko kokemusta taka-alatukivaesista tarvikkeena, siis jokin tietty valmistaja / merki joka laadukkaaksi havaittu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047