Katsastuksessa todettiin lievää väljyyttä vasemmassa takaripustuksessa, joskaan terkennusta asiaan en saanut, osasikohan katsastusmies sitä tarkoin paikantaa.
Toisinaan, ei aina, vasemmalta takaa kuuluu narinaa esim. loivissa töyssyissä. Onko jokin / jotkin puslat vaidettavissa, vai pitääkö jokin tukivarsista / tukivarret (viisi kappaletta per puoli) kokonaan vaihtaa? Autolla ajettu noin 200 000km.
Löytyykö osia tarvikkeena (hyvälaatuisia) vai kannattaako työ osineen antaa suosiolla merkkihuollon tehtäväksi? Onko kokemuksia hommasta ja sen hinnasta?
Myöskin etupäässä todettiin lievää väljyyttä ohjausnivelen ulkopäiden puslissa. Sama kysymys kuin edellä, voiko vaihdattaa pelkän puslan vai koko tanko ja onko pelkkää merkkitavaraa?
Aurauskulmien säätöjä tuskin kannattaa tehdä ennenkuin nuo väljyydet on laitettu kuntoon.
Taka-tukivarret
5
4615
Vastaukset
- Myös W 202
tod. näköisesti ne isot"koiranluut" jota on melkein mahdoton nähdä ellei pääse nostamaan autoa ylös. Eli toisessa päässä on pallonivel ja toisessa on takapyörien auraukseen säätöön tarvittava epäkeskoon perustuva säätö mutteri.
Mikäli ostat tarvikenivelet niin kannattaa ottaa pallonivelestä varovasti kumisuojus irti ja lisätä sinne niin paljon vaseliiniä kuin sopii ja kumi taas tarkasti takaisin paikalleen, maksoivat muistaakseni reilusti alle 50eur kpl. Etupään narina tulee varmaankin kuivista kallistuksenvakaajan kumipuslista. Öljyä vaan reilusti, myös niiden puslien ja sen metallisen kiinnituspannan väliin (eli se on se rautatanko joka on poikittain etuakselin etupuolella). Toki myös alapallonivelet voivat kuivuuttaan aiheuttaa ääntä, mutta yleensä jos pallonivel narisee voimakkaasti se on myös väljä ja näinollen katsastuksessa havaittavissa.- W202
Auto oli ylhäällä, mutta luonnollisestikaan mainittujen nivelien lievää väljyyttä ja kuntoa ei silmämääräisesti voi todeta.
Katsastuksen yhteydessä olisi hyödyllistä ja kiinnostavaa mikäli pyytäisivät asiakkaan nosturin alle ja näyttäisivät kyseiset kohteet, joskun näin on ollutkin. Nyt joutuu arvailemaan missä kohden väljää on, eli pitää tunnistaa oikea tukivarsi / nivel.
Tarkoittanetko mainitsemallasi "isolla koiranluulla" alatukivartta jota mersufoorumilla lienee myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Sen ulkopään (?) pusla voi joskus jopa syöpyä "puhki" niin että perä putoaa. Mersu-foorumin keskustelusta ei kuitenkaan käynyt ilmi voiko pelkän puslan vaihtaa mikäli alatukivarsi itse on hyvässä kunnossa.
Tuosta tarvike-tukivarren pallonivelen lisärasvauksesta olenkin lukenut, se on hyvä vinkki jotta se ei menisi uusiksi ennen aikijaan.
Pitäisikö takapään tukivarsia vaihtaessa vaihtaa ne kummallekin puolelle samalla kertaa, vaikka vain toisella puolella lievästi väljää? - Myös W202
W202 kirjoitti:
Auto oli ylhäällä, mutta luonnollisestikaan mainittujen nivelien lievää väljyyttä ja kuntoa ei silmämääräisesti voi todeta.
Katsastuksen yhteydessä olisi hyödyllistä ja kiinnostavaa mikäli pyytäisivät asiakkaan nosturin alle ja näyttäisivät kyseiset kohteet, joskun näin on ollutkin. Nyt joutuu arvailemaan missä kohden väljää on, eli pitää tunnistaa oikea tukivarsi / nivel.
Tarkoittanetko mainitsemallasi "isolla koiranluulla" alatukivartta jota mersufoorumilla lienee myös "narinaniveleksi" kutsutaan. Sen ulkopään (?) pusla voi joskus jopa syöpyä "puhki" niin että perä putoaa. Mersu-foorumin keskustelusta ei kuitenkaan käynyt ilmi voiko pelkän puslan vaihtaa mikäli alatukivarsi itse on hyvässä kunnossa.
Tuosta tarvike-tukivarren pallonivelen lisärasvauksesta olenkin lukenut, se on hyvä vinkki jotta se ei menisi uusiksi ennen aikijaan.
Pitäisikö takapään tukivarsia vaihtaessa vaihtaa ne kummallekin puolelle samalla kertaa, vaikka vain toisella puolella lievästi väljää?muistaakseni pisin tanko ja se pää joka on renkaan päässä kiinni niin pitäisi olla pallonivel. Tuskimpa sellaista vaaraa on ainakaan juuri tämän nivelen kohdalla että mitään irtoaisi ajossa, ja vaihtaa pitää ehdottomasti yhtä aikaa molemmille puolille aivan kuten iskareissa. Omassa vaihdettiin alle 120tkm ja vaikka katsastuksessa mainittiin vain kuskin puoleisesta niin myös toinen puoli oli tutun asentajan kertoman mukaan huono, eli hyvä että oli molemmat hankittuna. Katsastusmiehen kyllä kuuluisi selvittää mistä osasta on kyse mutta ei varmaankaan tee sitä jos ei omistaja ole itse aktiivisesti mukana katsastustapahtumassa. Jos takapää on autosta ylhäällä niin että, pyöränripustus on vapaana voi klappia tunnustella ottamalla renkaan ylä/alaosasta kiinni ja liikuttelemalla sisään ja ulospäin, renkaan pitäisi "loksahdella" hieman.
- W202
Myös W202 kirjoitti:
muistaakseni pisin tanko ja se pää joka on renkaan päässä kiinni niin pitäisi olla pallonivel. Tuskimpa sellaista vaaraa on ainakaan juuri tämän nivelen kohdalla että mitään irtoaisi ajossa, ja vaihtaa pitää ehdottomasti yhtä aikaa molemmille puolille aivan kuten iskareissa. Omassa vaihdettiin alle 120tkm ja vaikka katsastuksessa mainittiin vain kuskin puoleisesta niin myös toinen puoli oli tutun asentajan kertoman mukaan huono, eli hyvä että oli molemmat hankittuna. Katsastusmiehen kyllä kuuluisi selvittää mistä osasta on kyse mutta ei varmaankaan tee sitä jos ei omistaja ole itse aktiivisesti mukana katsastustapahtumassa. Jos takapää on autosta ylhäällä niin että, pyöränripustus on vapaana voi klappia tunnustella ottamalla renkaan ylä/alaosasta kiinni ja liikuttelemalla sisään ja ulospäin, renkaan pitäisi "loksahdella" hieman.
Tuossa mersufoorumilla oli tapaus jossa taka-alatukivarren, "narinanivelen", pusla oli syöpynyt varresta läpi ja auton perä pudonnut siltä puolelta. Joskin varmastikin harvinaista. Tuossa tapauksessa onneksi pihalla peruuttaessa pinen kuopan yli, ei tien päällä. Auto oli jo oireillut ollen ei suuntavakaa, kiemurteleva, taisi olla W210, kuulema samanlainen rakenne(?).
Paikka jossa katsastin autoni on varustettu asiakkaita varten lasiseinällä eristetyllä odotushuoneella itse "toimenpidealueesta" jonne asiakkaat eivät ole tervetulleita.
Narinaa toisinaan kuuluu lovissa töyssyissä juuri tuolta vasemmasta takanurkasta, josta lievää väljää löytyi, joka viittaisi juuri siihen "narinaniveleen", alatukivarteen pallonivelineen.
Pitää laittaa vaihtoon kumpikin puoli. Täytyy tarkistaa paljonko osilla on hintaeroa alkuperäisenä verrattuna tarvikeosaan, joskus ero voi olla isokin, toisinaan ei niin merkittävä, riippuen osasta. Nelipyöräsuuntauksen taidan tällä kertaa antaa merkkiliikkeelle, mahdollisesti koko työn.
Sitten on vielä edessä raidetangon päiden lievä väljyys. Lieneekö nivelet erikseen vaihdettavissa vai pitääkö vaihtaa koko tangot?
- W202
Onko kokemusta taka-alatukivaesista tarvikkeena, siis jokin tietty valmistaja / merki joka laadukkaaksi havaittu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829