Mulla alkoi mahavaivat tuossa aivan kesäkuun alussa. Ihmettelin, kun vessassa pitää rampata koko ajan ja maha on aivan löysällä. Selvisin tuttujen yo-juhlista Imodiumin avulla ja piipahdin lääkärissäkin mutta aluksi sitä pidettiin vain tavallisena mahatautina, joka voi kestää parikin viikkoa.
Vaiva ei kumminkaan minnekään kadonnut ja menin lääkärin puheille uudestaan. Mitään vikaa ei verikokeissa todettu ja neuvottiin vielä odottelemaan heinäkuun alkuun, jos vaiva vielä jatkuu. Söin samalla Idoformia ja jotain luontaistuotekaupan mahalle tarkoitettua Silica-valmistetta. Se tuntui auttavan jonkin verran mutta maha on tosiaan ollut siinä kunnossa, että lomamatka oli melkoista kidutusta. Sitten huomasin, että vaikka otin Imodiumia 3 tablettia päivässä niin maha vain pörisi ja oli aivan ripulilla koko ajan. Aiemmin puolikas tablettikin oli auttanut. Syönnin jälkeen ei kovin uskaltanut vähän aikaan lähteä vessan lähettyviltä minnekään. Aamullakin aamupalalta sai moneen kertaan juosta vessaan, parhaimmillaan kävin hampaiden pesun aikanakin pari kertaa pytyllä.
Sitten kävin lisätesteissä. Paljastui laktoosi-intoleranssi ja jätin laktoosituotteet pois. Sekään ei tuntunut auttavan. Nyt olen käynyt paksunsuolen ja mahan tähystyksissä ja niissä on selvinnyt vain, että paksusuoli on vähän ärtynyt/tulehtunut mutta muuten periaatteessa olen erittäin terve mies. Tulehdus voi johtua ripulista ja ripuli kai taas siitä tulehduksesta!
Töihin mentyäni loman jälkeen ajattelin kokeilla Imodiumia uudestaan, aivan pakon sanelemana, sillä en olisi voinut olla ripuloivana töissä. Se auttoi ihme kyllä ja olen nyt käynyt 3 vkoa töissä sen avulla. Yksi tabletti aamulla otettuna on pitänyt vatsan aika hyvässä kunnossa.
Sain viime viikolla Precosa-nimistä lääkettä,joka sisältää hiivasientä ja laktoosia! Laktoosin huomasin vasta kotona, kun olin hakenut tämän 90 euron lääkkeen apteekista (ei ole Kelan korvauksen piirissä). Maha meni vielä sekavammaksi ja lopetin lääkärin neuvosta sen käytön muutaman päivän jälkeen. Nyt kokeilen Libraxia mutta tuntuu, että sekään ei auta. No, toisaalta ei tarvitse käydä pisulla niin usein,kun se rauhoittaa rakon toimintaa mutta mahaan se ei vaikuta kovinkaan hyvin.
Nyt kai kokeilen tätä Libraxia Imodiumin (lääkäri sanoi, että niitä voi käyttää samaan aikaan) kanssa viikon ajan ja sitten käytän vain Imodiumia. Tuntuu välillä, että alkaa jo masennus iskeä päälle. Kiva, kun maha on aivan sekaisin ja ei voi lähteä minnekään kotoa, kun on jatkuva ripuli. Arkisin olen popsinut sitten Imodiumia mutta pelottaa mitä teen sitten, jos se ei enää auta joku päivä.
Onko kenellekään muulla samanlaista tilannetta? Tähän saakka olen selvinnyt mahankin kanssa ihan hyvin. Välillä se on voinut olla vähän hankala mutta tänä kesänä se sitten meni aivan sekaisin. Rauhoittuuko tilanne jonkun ajan kuluttua aivan itsestään? Kahvit, viinat, maitotuotteet jne olen jättänyt kokonaan pois.
Tv: Jussi
Maha sekaisin jo kolme kuukautta
17
8260
Vastaukset
- Crohnin tauti
Yhel tutuntutul oli tollasia oireita. Siltä siten löytyi ton niminen tauti.
- olla
ärtynyt paksusuoli. Epäilen sitä ainakin itselläni, koska välillä vatsa kova, välillä taas ollaan aivan ripulilla. Inhottavia tollaset. Kaikki pitemmät automatkat joudun jännittämään, että mitä jos ripuli yllättää kesken matkan ja vessaa ei ole lähettyvilläkäämn... Itselläni vatsa melkein joka päivä aina jostakin kipeä.. ei kyllä ole ollenkaan mukavaa. Käys tuolla katsomassa mitä oireita ärtyneeseen suoleen liittyy: www.gastrolab.net/ksarty.htm
- Arieliina
ulostusnäyte, josta näkee asuuko suolistossa jokin bakteeri. Onko selvitetty ettei se ole maitoallergiaa tai keliakiaa? Jotain vatsavaivoihin liittyvää asiaa löysin osoitteista http://www.kookas.fi/articles/2250 ja jos olet matkustanut jossain, tämän voisi lukea http://www.kookas.fi/articles/read/5716
- Jussi384
On otettu ulostusnäytteet myös eikä niissä ollut mitään erityistä. En ole ollut ulkomailla yli puoleen vuoteen eli sieltäkään en ole mitään pöpöä saanut. Välillä tulee mieleen jokin trooppinen vatsatauti; mahaan koskee ja kaikki tulee ulos ja olo helpottaa.
- Jussi384
Maitoallergiaa ei kyllä olla vielä otettu. Juon laktoositonta maitoa ja syön laktoositonta jogurttia.
- Kaikki vaikuttaa
Jussi384 kirjoitti:
Maitoallergiaa ei kyllä olla vielä otettu. Juon laktoositonta maitoa ja syön laktoositonta jogurttia.
- Jussi384
Kuinka nopeasti Librax auttaa? Mulla on käyttöohjeena 1-2 tabl 1-3 krt päivässä tarvittaessa. Ainakaan vielä se ei ole auttanut vaikka olen syönyt sitä pari päivää. Ilmeisesti en selviä sillä tabletti tarvittaessa linjalla, ainakaan vielä.
- selkä...
kipeä, jos selässäsi on kipu piste tai epämiellyttävä tunne keskiselässä; rintarangan puolivälissä, niin tämä saattaakin johtua selästäsi, kiropraktikko tai vast. voi auttaa.
ps.rintaranka on turvallinen manipulaation kohde.- n78
hei vaan.. olen kärsinyt samasta vaivasta nyt 7 vuotta. Tähystykset on tehty eikä kummempia löytynyt, mikä tietysti sinällään on erittäin hyvä. Laktoosivaivaa myös, mutta lääkärit (ne monet) ovat edelleen sitä mieltä, että suoli on v-ttuuntunut.. ja sitä se todella on. On välillä hyviä, tasaisempia aikoja ja sitten taas huonompia. Todella rasittava vaiva sosiaalisestikkin ja tietysti kaikella muullakin tavalla. Ulkona syömiset on todella rajoittuneita, sovitut menot olen joutunut perumaan viime hetkellä monta monta kertaa kun maha on alkanut änkyröimään.. Käytän laktoosittomia tuotteita ja vältän tiettyjä juttuja mitkä tuntuvat villitsevän mahaa, mutta huonoina aikoina pelkkä vesi voi saada täystyhjennyksen aikaiseksi. Tutkimattomia ovat suolen tiet :) Tämä sairaus vaatii pitkää pinnaa ja sopivaa kakkahuumoria, koska se todella kiristää myös korvienväliä. Ja itse ainakin huomaan, että mitä enemmän stressaan aiheesta, sitä suuremmalla varmuudella vietän aikaa vessassa.. Ihmiset jotka eivät kärsi tästä, eivät kunnolla pysty ymmärtämään miten rajoitteista elämä voi olla vaivan takia.
Itselläni on ollut myös ajoittain käytössä Librax, mutta lähinnä Imodiumin voimalla mennään, vaikka joskus tuntuu että syön sitä enemmän kuin leipää. Mietityttää myös, mitä tapahtuu kun se ei enää tehoa, koska annosmäärät suurenee hiljalleen koko ajan. Libraxia ei suositella pidempään käyttöön, koska se sisältää diapamia ja aiheuttaa näin riippuvutta.
Paljon tsemppiä sinulle!!!! Meitä on muitakin..
- Vain hyvin harvoin jos on ...
- Jussi384
Sitä tilattiin mullekin apteekkiin vartavasten.Kuulemma lääketehdas ja Kela eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen korvauksesta, joten koko höskän joutuu itse maksamaan.
- Trumanshow - hyvä elokuva!
Jussi384 kirjoitti:
Sitä tilattiin mullekin apteekkiin vartavasten.Kuulemma lääketehdas ja Kela eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen korvauksesta, joten koko höskän joutuu itse maksamaan.
- Vain pieni esimerkki monista
Trumanshow - hyvä elokuva! kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/240206123806PN?OpenDocument
- ...
kokeile maitohappobakteereita sellaisia jossa on montaa erinlaista samassa purkissa. ota säännöllisesti ja pidemmän aikaa.
- ......
Itse kärsin ärtyvästä suolesta ja aikoinaan tämä vaiva alkoi minullakin kovin oirein. Minulle lääkäri määräsi huonolla jaksolla, jolloin paksusuoli oli ulostamisesta ärtynyt ja verestävä, lyhyen kortisonikuurin ja se auttoi todella hyvin. Sinun ripulisi voi johtua kyllä viruksen aiheuttamasta gastroenteriitistä. Bakteeriviljelyissä kun ei tule virukset esille. Virusinfektio saattaa hyvinkin kestää nooinkin pitkään, mutta pitäisi pikkuhiljaa mennä ohi itsekseen.
Kannattaa todella ottaa maitohappobakteerit(esim idoform) ja kuitulisä(visiblin) jokapäiväiseen käyttöön terveellisen ruokavalion ohelle. Älä masennu ihan täysin mahasi kanssa, se rauhoittuu varmasti vielä ja voit olla varma ettet ole yksin vaivasi kanssa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676