Koska teillä odottajilla on masu ruvennut selvästi näkymään? Alkumittani olivat 163 cm ja 67 kg, nyt rv 11 1 menossa. Turvotus on kova, "pehmeyttä" tullut jo muotoihin ja kovasti odottelen koska masu pullahtaa :o)
Kertokaa mitkä olivat alkumittanne ja koska masu alkoi näkymään!! KiitosKiitosKiitos
Koska masu näkyy?
25
3649
Vastaukset
- Minä vaan...
Mulla on alkanu vasta nytte näkyä. Oon rv. 22 6
Kukaan ei uskonu vähän aika sitte ku sanoin, että oon jo 5:llä kuulla :)
Mutta kaikilla se kai on erillaista.... - muti
alku mitat oli 158/51 ja tällä hetkellä viikkoja mulla on 18 ja mahaa on silleen että ite huomaan että se on hiukkasen kasvanut mutta tutut ei viellä oikeen huomaa.. kai se tästä kohta sitten kasvaa niin kovalla vauhdilla että ;)) en itekkään malttas millään oottaa :))
- Kahdenäiti
Täällä myös odotellaan mahan "plumpsahtamista" näkyviin :) Nyt menossa rv 13 6 ja kolmas raskaus.
Molemmat edelliset raskaudet on ollu kyllä niin "näkymättömiä", että monet ei oo huomannu edes rv 22 mitään... Saa nähdä kuinka nyt käy. Tosin kahessa ekoissa raskauksissa lähtöpaino on ollu 17kg suurempi kuin nyt -varmaan osaltaan vaikuttaa tähänkin seikkaan. Nyt lähtömitat 171cm 69kg.
Ei muut kyllä päällepäin huomaa vielä mitään!!!- Tuik
Mä olen 180 cm/ 102kg lähtöpainoltani eli en mikään pieni raskaus on näkynyt rv 13 lähtien nyt rv 22 1 ja olen käyttänyt äitiysvaatteita jo monta kuukautta!! painoa on tullut tähän mennessä 4,271g lisää.
- anya
Minulla alkoi aina näkyä tosi myöhään. Lähtömitat ovat olleet 171/61, ja kun eka raskaudessa jouduin jäämään sairaslomalle 24. viikolla, eivät työkaverit olleet huomanneet odotustani. Kilojakaan ei kyllä ollut tullut kuin yksi siihen mennessä. Maha on pullahtanut näkyviin n. 33. viikolla eikä se isoksi ole koskaan kasvanut. Viidettä odottaessani kerroin äidilleni 34. viikolla, että odotan. Tuttava taas ei huomannut odotustani päivää ennen vauvan syntymää. Kovin on yksilöllistä tuo mahan kasvu.
- viikolla
28, eikä kukaan käsittänyt että olin saanut vauvan, kun hän vihdoin pääsi kahden kuukauden kuluttua sairaalasta kotiin.
Alkulähtö sama kuin sinullakin (163/67). - layr
No alkumitat oli 165/60 ja nyt menossa 24 4. Ihan pikkunen maha on nyt. Mama housut ostin mutta koko m vielä vähän iso :D Olishan se kiva kun kunnolla vois sitä jo esitellä :)
- Tytti
Alkumitat oli 160/55. Nyt on 17. rv menossa ja masu on kyllä näkynyt jo vähän aikaa. Äippäfarkkuja ja pidempiä paitoja olen pitänyt muutaman viikon ajan.
- mmm
no onpas joo yksilöllisiä. itse olin 165/52 ja viikolla 13 ja nyt jo tullut kohta 4 kiloa että kyllä muut tuon pyöristymisen vatsan seudulla huomaa, ei paljon ollut ylimääräistä joten nyt sitä tulee
- mmmm83
Minun masu on kyl näkynny jo viikkosta 10->...aika hurjaa....tosiaa toista odottan ja viime raskudesta on vaan noin 7 kuukautta ja nyt olen viiikkolla 17. Ja mammahuosuja olen jo melkein joutun pitää heti alkuraskaudesta koska oli ihan kamala turvoitus...mikä on kyllä nyt jo helppoittannu.Ö:)
- sellaasta
Minulla alun turvotus iski vatsan päälle jo heti viikolla 8 muistaakseni. Isompia housuja siis otin kehiin. Syömiset ovat olleet samat kuin ennenkin, jollei paljon pienemmät ja terveellisemmät.
Vatsaan ei mahdu paljon kerralla ja välillä ihmetyttää kun ei ole ollenkaan nälkä ja unohtaa syödä. Mutta kai se vielä yllättää loppuvaiheessa?
Nyt 18 3. Turvotus on häviämässä ja kohtu pullahtamassa tilalle. Kohtu on pinkeän kova, navan alapuolella ja turvotus pehmeämpää yläpuolella. Aamuisin turvotus on nykyään lähes poissa. Mammahousut on olleet käytössä nyt n. pari-kolme viikkoa.
Onpas se kasvu tosiaan yksilöllistä, kun näitä juttuja lukee. Ylpeänähän minä tosin kasvavaa vatsaani esittelen ;) - vesipallo
vaikuttais siltä että mitä isompi nainen alkujaan päälle on kyseessä näkyy vatsa nopeammin. itselläni on ollut jo parin viikon(2vk)niin pahasti turvotusta mahan seudulla että tutut jotka tietää vauvan tulevaksi sekoittavat sen vauva vatsaan,nyt alkaa oikeasti puskemaan vattaa esiin kun olen 15 rvk. tästä kuukausi eteenpäin ja eteennäkeminenkin vaikeutuu,hehe! toisaalta kun asiaa ajattelee onhan vauva vatsat suloisia ja niitä ei malttais odottaa mutta ennenkuin päästään synnyttämään asti eiköhän joka äiti ehdi jo kerran toivoa että pääsis jo vatsasta eroon,että kyllä me ehditään sitten vielä nauttia hetkenkin päästä,eikös vain. iso maha tosin tekee siitä vauvasta niin todellisen muillekkin ihmisille,että siinä mielessä ei malttais odottaa.
- meppe
Maha alkoi näkyä selvästi vasta joskus 16viikolla mutta itse huomasin sen jo viikolla 12.
Nyt kun ollaan viikolla23 maha on aika reilu eikä jätä arvailuille varaa mutta verrattuna muihin odottaneisiin maha on aika kohtuu pieni kun kuitenkin olen jo puolivälin ylittänyt painoa on kertynyt vähän päälle 6kg - paikkansa
Ei pidä paikkansa automaattisesti tuokaan että mitä isompi äiti, sitä isompi vatsa. Ehhei. Yksilöllistä se on ja riippuu myös jonninverran kohdun asennosta.
Sitäpaitsi oikein lihavilla ei läskinpeitteiden seasta (anteeksi ilmaisuni) edes näy se vauvamaha. Hoikemmilla näkyy jopa aiemmin.
- Bumble-B
..lukee että rv12 kohtu on n. appelsiinin kokoinen, joten luulisi että oikein hoikalla se näkyisi jo ulospäin silloin? :) Vai onko tuo kohdun koko jotenkin suhteessa äidin kokoon, eli isommalla äidillä on isompi kohtu joka näkyykin sitten aikaisemmin, ja pienemmällä äidillä taas on hitaammin kasvava/pienempi kohtu joka näkyy vasta myöhemmin.
No itsellä aina vaan hukassa nuo raskausviikot, 7 kuitenkin on jo täynnä joten kahdeksatta nyt sitten kai viedään omien laskujen mukaan. Masu on vain jumalattoman turvoksissa, niin turvoksissa että jouduin ostaa kevyet pellavaiset lököhousut koska farkkuja on mahdoton enää käyttää, varsinkin kun töissä istuu koko päivän niin loppupäivästä maha huutaa armoa.. Nyt on mukavat pöksyt jalassa ja maha se vain pullottaa. :D No, ehkä se turvotus siitä vielä laskee ennenkuin masu alkaa tosissaan kasvaa.. Mulla lähtömitat oli n. 164/65 ja nyt jo tuntuu että paino on noussut seitsemäänkymmeneen kun en ole voinut liikkua juurikaan ja syödä täytyy koko ajan.. En edes uskalla käydä puntarilla.. :/- paino nousee...
mullakin on raskausviikot hukassa, mutta about 7 tai kahdeksas viikko. Olen pienikokoinen 152cm ja paino on noussu neljä kiloa! Paniikki iskee kun ei ole vaatteita jotka sopisi päälle..toivottavasti se on turvotusta joka lähtee pois, jos tällä menolla paino nousee joudun pian pyörimään kuin pallo eteenpäin ;)
- Bumble-B
paino nousee... kirjoitti:
mullakin on raskausviikot hukassa, mutta about 7 tai kahdeksas viikko. Olen pienikokoinen 152cm ja paino on noussu neljä kiloa! Paniikki iskee kun ei ole vaatteita jotka sopisi päälle..toivottavasti se on turvotusta joka lähtee pois, jos tällä menolla paino nousee joudun pian pyörimään kuin pallo eteenpäin ;)
..kunhan tämä pahoinvointikin lakkaa. Toisethan laihtuu kun oksentavat, mä en vielä oksenna vaan voin vain tosi huonosti ja joudun syömään kaiken aikaa jotain että se pieni näläntunne ei pääsisi hiipimään. Suurimman osan ajasta tekee mieli suolaista eli mitkään hedelmät tms ei kelpaa nälän loitolla pitäjäksi ja niistä tulee vaan huonompi olo ja sitten jos kokoajan mussuttaa jotain kinkkuleikkelettä tms niin nouseehan se paino.. :/ Mutta sitten jos ja kun pahoinvointi joskus loppuu niin ei tarvi syödäkään niin paljoa! :)
- turvotus kyllä häviää!
paino nousee... kirjoitti:
Jos se on raskaudesta johtuvaa turvotusta (ei siis liikasyömisestä!) sen pitäisi kyllä hävitä pikkuhiljaa keskiraskauden myötä. Toisille sitä turvotusta vain alussa tulee, eikä sille voi kai mitään. Ne hormoonit. Vaatteita joutuu uusimaan, mutta joutuuhan niitä jossain vaiheessa jokatapauksessa uusia kun vatsa pyöristyisi.
Nauttikaamme raskaudesta, oli sitten turvotusta tai ei :) - äiti.x
"Vai onko tuo kohdun koko jotenkin suhteessa äidin kokoon, eli isommalla äidillä on isompi kohtu joka näkyykin sitten aikaisemmin, ja pienemmällä äidillä taas on hitaammin kasvava/pienempi kohtu joka näkyy vasta myöhemmin."
Ulkoinen pituus/paino eivät määrittele kohtua tai muitakaan kokoja.Monesti isokoikoinen nainen on jopa kapeampi sisälantioltaan,kuin pienempi nainen ja näinollen päätyy helpommin esim.sektioon.
Itse olen 167/55, raskauttani eivät monikaan ulkopuolinen edes huomanneet(edes töissä), ennekuin oli viimeistään aika esim.töissä kertoa.Paino nousi 8kg,lapsi painoi 3800gr.Liikuin paljon ja pahoinvoinnit olivat yleensä yöllä-syöminen auttoi. - Kahdenäiti
Siinä on myös eroja missä kohtu sijaitsee... Siis, toisilla kohtu on niin sisässä (ja kasvaa sisäänpäin), ettei päällepäin huomaa mitään vielä viikkojenkaan päästä...
Eli kohtu on varmaan kaikilla suunnilleen sen appelsiinin kokoinen rv12, mutta riippuu ihmisestä, kuinka hyvin se näkyy ulospäin. Ei ole tekemistä hoikkuuden/ylipainon kanssa. - Fitnessmuro
Kahdenäiti kirjoitti:
Siinä on myös eroja missä kohtu sijaitsee... Siis, toisilla kohtu on niin sisässä (ja kasvaa sisäänpäin), ettei päällepäin huomaa mitään vielä viikkojenkaan päästä...
Eli kohtu on varmaan kaikilla suunnilleen sen appelsiinin kokoinen rv12, mutta riippuu ihmisestä, kuinka hyvin se näkyy ulospäin. Ei ole tekemistä hoikkuuden/ylipainon kanssa.Kyllä sen minusta huomasi jo aivan alkumetreillä johtuen minimaalisesta rasvaprosentistani.
Mulla oli siis selvät vatsalihakset, jännittämättäkin näkyvissä ja jo viikolla 10 ne oli muisto vain. Vauvamaha oli vallannut mun vyötärön ja tutut kyllä huomasivat heti.
Jos kohtu kasvaa rasvapeitteen alla niin onhan se nyt aivan loogista ettei se vaavituroitus näy sieltä niin nopsaan kun laihalla ihmisellä.
Verrataan vaikka nänneihin. Kyllähän sen kylmyyden näkee nänneistä jos päällä on silkkipaita, mutta mites käy toppatakin kanssa. Saa melkoiset vieterit olla että untuvan alta törröttäis:) - rasvaprosentti vaikuta
Fitnessmuro kirjoitti:
Kyllä sen minusta huomasi jo aivan alkumetreillä johtuen minimaalisesta rasvaprosentistani.
Mulla oli siis selvät vatsalihakset, jännittämättäkin näkyvissä ja jo viikolla 10 ne oli muisto vain. Vauvamaha oli vallannut mun vyötärön ja tutut kyllä huomasivat heti.
Jos kohtu kasvaa rasvapeitteen alla niin onhan se nyt aivan loogista ettei se vaavituroitus näy sieltä niin nopsaan kun laihalla ihmisellä.
Verrataan vaikka nänneihin. Kyllähän sen kylmyyden näkee nänneistä jos päällä on silkkipaita, mutta mites käy toppatakin kanssa. Saa melkoiset vieterit olla että untuvan alta törröttäis:)siihen! Vatsa näkyy jos ja kun on näkyäkseen... oli läskiä vähän tai normaalisti.. kohdun sijaintikin vaikuttaa paljon asiaan.
Oikea vauvamaha ei muuten ole edes mahdollinen 10 rv:lla, vaan se on TURVOTUSTA. Sitä taas voi olla kenellä tahansa, oli laiha tai lihava. Toiset kun rinnastavat raskaudenaikaisen turvotuksenkin lihavuuteen ja ylensyöntiin... huokaus. - FM76
rasvaprosentti vaikuta kirjoitti:
siihen! Vatsa näkyy jos ja kun on näkyäkseen... oli läskiä vähän tai normaalisti.. kohdun sijaintikin vaikuttaa paljon asiaan.
Oikea vauvamaha ei muuten ole edes mahdollinen 10 rv:lla, vaan se on TURVOTUSTA. Sitä taas voi olla kenellä tahansa, oli laiha tai lihava. Toiset kun rinnastavat raskaudenaikaisen turvotuksenkin lihavuuteen ja ylensyöntiin... huokaus.sä varmasti tiedät. Oli ihan mitä oli mutta mussa näkyy suklaalevykin samantien. se että elämäntapanas on taistella verisuonia esiin vatsanahoistas ja nyt kun sinne alle on pujahtanut "jotain ylimäärästä" niin se näkyy. En puhu nyt ainoastaan itsestäni, vaan koko mimmiporukasta joka pyörii tämän kyseisen lajin parissa.. Kyllä se olematon massu pyöristyy vaan nopeammin, kuin maha, jossa on tilaa pyöristyä salaa.
- puolestani
FM76 kirjoitti:
sä varmasti tiedät. Oli ihan mitä oli mutta mussa näkyy suklaalevykin samantien. se että elämäntapanas on taistella verisuonia esiin vatsanahoistas ja nyt kun sinne alle on pujahtanut "jotain ylimäärästä" niin se näkyy. En puhu nyt ainoastaan itsestäni, vaan koko mimmiporukasta joka pyörii tämän kyseisen lajin parissa.. Kyllä se olematon massu pyöristyy vaan nopeammin, kuin maha, jossa on tilaa pyöristyä salaa.
voin sanoa, että minulla massu näkyi todella pian samoilla viikoilla kuin itselläsikin. Vaikka en mikään hoikkis, toisaalta en hirmu lihavakaan ole.
Lähimmät tutut kertoilivat, että kyllä se näkyy jo selvästi, vaikka viikkoja oli minimaalisen vähän. Koko vatsan muoto muuttui toiseksi.
Turvotustahan se oli... mutta näkyi selvästi. - cilla
puolestani kirjoitti:
voin sanoa, että minulla massu näkyi todella pian samoilla viikoilla kuin itselläsikin. Vaikka en mikään hoikkis, toisaalta en hirmu lihavakaan ole.
Lähimmät tutut kertoilivat, että kyllä se näkyy jo selvästi, vaikka viikkoja oli minimaalisen vähän. Koko vatsan muoto muuttui toiseksi.
Turvotustahan se oli... mutta näkyi selvästi.näkyy selvästi masun pömpötys (turvotusta siis lienee) ja rv 9 3. Ennen raskautta varsinkin aamuisin masu oli ihan litteä ja "sisäänpäin", nyt koko ajan pömpöllä. Mulle on gynekologit sanoneet pariin kertaan ennen raskautta, että mun kohtu on pienen luumun kokoinen, eli hyvin pieni. Jos se nyt alkaa olla jonkun appelsiinin kokoinen niin kyllähän se väkisinkin näkyy jos on pieni ihminen. Mulla mitat 163/44. Niin yksilöllistä tämäkin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1041720Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2121333- 731323
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521039- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei18863- 42847