No, onhan sillä sentään vaikutusta valtion tuloihin, mutta ei muuhun (paitsi tietysti sakotettavan budjettiin). Ylinopeus ym. sakkoja jaellaan muka liikenneturvallisuuden parantamisen nimissä, mutta eipä näy vaikutusta olevan, kun valtion sakkotulot kasvavat vuosi vuodelta. Ei kai kukaan jotain pientä sakkoa jaksa kauaa murehtia ja ylimääräinen viive pysäytyksestä kesken matkan aiheuttaa joidenkin kohdalla vain nopeuden lisääntymisen aikataulun kiinniottamiseksi. Siinä vasta liikenneturvallisuustyötä, kun kuskille on kirjoitettu rikesakko kouraan ja poliiseista loitottuaan sakotettu jatkaa matkaansa päiväsakkonopeuksilla.
Ylinopeushan sinällään ei mitään turvallisuusriskiä muodosta, mutta kun siihen liittyy tuollainen turha viive viranomaisten taholta ja kiire, niin se saa aikaiseksi vitutusta ja turhaa hosumista, mikä on sitten jo vaarallista. Tästä päästäänkin jo sukkelasti siihen, että sakotuksella voidaankin jopa heikentää liikenneturvallisuutta. Sehän ei tosin paina vaakakupissa mitään, kun toisessa kupissa on röykkiö euroja.
Niin ja joojoo, kyllä minut just kuluneena sunnuntaina pysäytettiin ja puhallutettiin, mutta en saanut sakkoja, vaikka ylinopeutta mitattiinkin (keskinopeutta 67 60:n alueella, näinhän minä sen seuraajan, heh). Sain kuulla kaikenlaista hauskaa ajotavastani ym. Oletti mm. että olisin ajanut lujempaakin, ellen olisi nähnyt häntä, hehheh. Sitten kyllä ajoinkin lujempaa, kun oltiin toivoteltu hyvät päivän jatkot (vanha (nuori) tuttu poliisi) ja lähdin jälleen liikkeelle.
Sakotuksella ei vaikutusta
34
1416
Vastaukset
- käytöstä!
"Ylinopeushan sinällään ei mitään turvallisuusriskiä muodosta, mutta kun siihen liittyy tuollainen turha viive viranomaisten taholta ja kiire, niin se saa aikaiseksi vitutusta ja turhaa hosumista, mikä on sitten jo vaarallista."
Autokoulussa jo opetettiin, ettei rattiin pidä hypätä, ellet hallitse itseäsi. Nuo vitutustuntemusten kuvailut viittavaat, että sinun olisi parempi luopua autosta ja antaa muiden, joilla on maltillinen mieli, hoitaa nuo ajohommat.Siellä viimeistään olisi pitänyt sinulle opettaa luetun ymmärtämistä. Katsos kun minä en itsestäni puhunut, ei minua pienet pysäytykset ja sakotkaan vituta, mutta monia varmasti vituttaa. Minä osaan lisätä nopeutta sitten ilman vitutusta, jolloin ajaminen on yhtä turvallista kuin hitaamminkin.
Sinun olisi parempi jättää nuo typerät kommentoinnit, kun et selvästikään osaa lukea, etkä ymmärrä mitään.- pitäisi
Kairakettu kirjoitti:
Siellä viimeistään olisi pitänyt sinulle opettaa luetun ymmärtämistä. Katsos kun minä en itsestäni puhunut, ei minua pienet pysäytykset ja sakotkaan vituta, mutta monia varmasti vituttaa. Minä osaan lisätä nopeutta sitten ilman vitutusta, jolloin ajaminen on yhtä turvallista kuin hitaamminkin.
Sinun olisi parempi jättää nuo typerät kommentoinnit, kun et selvästikään osaa lukea, etkä ymmärrä mitään.sinun tietää että on turvallisempaa ajaa rajoitusten mukaan kuin ylinopeutta. ja reaktioaikaasi etkä jarrutusmatkaan voi vaikuttaa, joten puheesi "yhtä turvallisesta nopeudesta" on puhdasta potaskaa.
pitäisi kirjoitti:
sinun tietää että on turvallisempaa ajaa rajoitusten mukaan kuin ylinopeutta. ja reaktioaikaasi etkä jarrutusmatkaan voi vaikuttaa, joten puheesi "yhtä turvallisesta nopeudesta" on puhdasta potaskaa.
Olen autoillut jo yli 30 vuotta ja n. kolme miljoonaa kilometriä ja lähes aina ylinopeudella ja varsin huomattavillakin. 200 km/h ei ole ollut ollenkaan harvinaista sen jälkeen, kun autoni alkoivat sen yli kulkemaan joskus yli 20 vuotta sitten (hmm... 70-80 luvun taitteessahan niistä alkoi se parisataa löytyä). Viime viikollakin useana päivänä pidin yllä nopeuksia 140-210 km/h ja hetkittäin jopa 260 km/h (olis ollut varaa vielä kovempaankin nopeuteen). Tässä silti vielä kirjoitellaan.
Autokoulussa ei tiedetä turvallisesta ajosta yhtään mitään, siellä on tähtäimenä vain oppilaan kortin saanti ja firman hyvä tulos. Minä tosin osasin valita autokoulukseni sellaisen, jonka johtaja suhtautui alhaisiin rajoituksiin oikealla tavalla.
"... ja reaktioaikaasi etkä jarrutusmatkaan voi vaikuttaa, ...)
Paskapuhetta! Pikashakki on hyvä lyhyemmän reaktioajan kehittäjä, suosittelen sinullekin. Jarrutusmatkaan ei ole tarvetta vaikuttaakaan, minulle riittää mainiosti se matka millä autoni pysähtyy milläkin kelillä, renkailla ja auton omilla jarruilla.- J.Stalin
Kairakettu kirjoitti:
Olen autoillut jo yli 30 vuotta ja n. kolme miljoonaa kilometriä ja lähes aina ylinopeudella ja varsin huomattavillakin. 200 km/h ei ole ollut ollenkaan harvinaista sen jälkeen, kun autoni alkoivat sen yli kulkemaan joskus yli 20 vuotta sitten (hmm... 70-80 luvun taitteessahan niistä alkoi se parisataa löytyä). Viime viikollakin useana päivänä pidin yllä nopeuksia 140-210 km/h ja hetkittäin jopa 260 km/h (olis ollut varaa vielä kovempaankin nopeuteen). Tässä silti vielä kirjoitellaan.
Autokoulussa ei tiedetä turvallisesta ajosta yhtään mitään, siellä on tähtäimenä vain oppilaan kortin saanti ja firman hyvä tulos. Minä tosin osasin valita autokoulukseni sellaisen, jonka johtaja suhtautui alhaisiin rajoituksiin oikealla tavalla.
"... ja reaktioaikaasi etkä jarrutusmatkaan voi vaikuttaa, ...)
Paskapuhetta! Pikashakki on hyvä lyhyemmän reaktioajan kehittäjä, suosittelen sinullekin. Jarrutusmatkaan ei ole tarvetta vaikuttaakaan, minulle riittää mainiosti se matka millä autoni pysähtyy milläkin kelillä, renkailla ja auton omilla jarruilla.Persekaira on ajanut 210km/h, hetkittäin 260 km/h ja koska mitään ei sattunut---> 'tästä ei aiheutunut turvallisuusriskiä).
Jo olet autoillut yli 30 v sinun täytyy olla yli 48 v.
Useilla tähän ikään ehtineillä alkaa olla tervettä arviointikykyä ja vastuuntunnetta omasta käyttäytymisestään, mutta ei kaikilla. J.Stalin kirjoitti:
Persekaira on ajanut 210km/h, hetkittäin 260 km/h ja koska mitään ei sattunut---> 'tästä ei aiheutunut turvallisuusriskiä).
Jo olet autoillut yli 30 v sinun täytyy olla yli 48 v.
Useilla tähän ikään ehtineillä alkaa olla tervettä arviointikykyä ja vastuuntunnetta omasta käyttäytymisestään, mutta ei kaikilla.En minä mitään riskejä otakaan, ajan vain turvallisia ylinopeuksia. Minulla on sitä tervettä arviointikykyä, enkä ylitä ajaessani ylinopeutta omia kykyjäni, tai autoni ominaisuuksia. (Joskus n. 15 vuotta sitten pari pikavisiittiä etelästä pohjoiseen: Helsinki-Oulu 4 h 15 min. ja Kempele-Kuusamo n. 225 km jotain 1 h 10-15 min. vaimo ja lapset kyydissä ja täysin turvallista etenemistä).
Sellasta. Arvaukses meni aika lähelle, aloitin autoilun kuitenkin ennen kuin sain kortin, mutta niin teki moni muukin. Tuosta ei vielä pysty tietenkään mitään päättelemään?Täältähän niitä löytyy vaikka kuinka paljon, tässä eräs tuoreimmista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000019032296
Ettei vaan sinua itseäsi hiukan vituta kirjoitukseni? Ei pitäisi vittuuntua mistään, niin kaikki sujuu paljon paremmin.- J.Stalin
Kairakettu kirjoitti:
En minä mitään riskejä otakaan, ajan vain turvallisia ylinopeuksia. Minulla on sitä tervettä arviointikykyä, enkä ylitä ajaessani ylinopeutta omia kykyjäni, tai autoni ominaisuuksia. (Joskus n. 15 vuotta sitten pari pikavisiittiä etelästä pohjoiseen: Helsinki-Oulu 4 h 15 min. ja Kempele-Kuusamo n. 225 km jotain 1 h 10-15 min. vaimo ja lapset kyydissä ja täysin turvallista etenemistä).
Sellasta. Arvaukses meni aika lähelle, aloitin autoilun kuitenkin ennen kuin sain kortin, mutta niin teki moni muukin. Tuosta ei vielä pysty tietenkään mitään päättelemään?"Sellasta. Arvaukses meni aika lähelle, aloitin autoilun kuitenkin ennen kuin sain kortin, mutta niin teki moni muukin. Tuosta ei vielä pysty tietenkään mitään päättelemään?
Kyllä siitä nyt jotain voi päätellä yhteenlaskulla:
Suomessa saa ajokortin 18v, jos on yli 30 v ajokokemusta niin hemmon täytyy olla 48.
Vai olekko ajanut 9 vuotiaasta 210 km/h (jo sillon)ilman korttia? J.Stalin kirjoitti:
"Sellasta. Arvaukses meni aika lähelle, aloitin autoilun kuitenkin ennen kuin sain kortin, mutta niin teki moni muukin. Tuosta ei vielä pysty tietenkään mitään päättelemään?
Kyllä siitä nyt jotain voi päätellä yhteenlaskulla:
Suomessa saa ajokortin 18v, jos on yli 30 v ajokokemusta niin hemmon täytyy olla 48.
Vai olekko ajanut 9 vuotiaasta 210 km/h (jo sillon)ilman korttia?Entäpä jos olen aloittanut autoilun 14-vuotiaana?
- koirakettu
Kairakettu kirjoitti:
En minä mitään riskejä otakaan, ajan vain turvallisia ylinopeuksia. Minulla on sitä tervettä arviointikykyä, enkä ylitä ajaessani ylinopeutta omia kykyjäni, tai autoni ominaisuuksia. (Joskus n. 15 vuotta sitten pari pikavisiittiä etelästä pohjoiseen: Helsinki-Oulu 4 h 15 min. ja Kempele-Kuusamo n. 225 km jotain 1 h 10-15 min. vaimo ja lapset kyydissä ja täysin turvallista etenemistä).
Sellasta. Arvaukses meni aika lähelle, aloitin autoilun kuitenkin ennen kuin sain kortin, mutta niin teki moni muukin. Tuosta ei vielä pysty tietenkään mitään päättelemään?Eihän tuo nyt ole juuri mitään. Sellainen nimimerkkiä Runttaaja käyttänyt kaveri on ajanut vielä kovempaa.
- J.Stalin
Kairakettu kirjoitti:
Entäpä jos olen aloittanut autoilun 14-vuotiaana?
Tässä yhteydessä käsiteltävä ajokokemus tarkoittaa nimenomaan liikenteessä vastuullisesti toimimista.
Sitä ei opita ajamalla paskapatteria ympäri 14 vuotiaana kollina.
Liikennekokemuksesi ei siis olekaan niin laaja kuin ketjun alussa väitit. J.Stalin kirjoitti:
Tässä yhteydessä käsiteltävä ajokokemus tarkoittaa nimenomaan liikenteessä vastuullisesti toimimista.
Sitä ei opita ajamalla paskapatteria ympäri 14 vuotiaana kollina.
Liikennekokemuksesi ei siis olekaan niin laaja kuin ketjun alussa väitit.Etkö ole kuullut linja-auton kuljettajasta, joka oli ajanut 30 vuotta bussia ilman onnettomuuksia ja jäi viimein kiinni satunnaisessa ratsiassa. Miehellä ei ollut koskaan ollut ajokorttia.
Liikennekokemukseni on juuri sellainen kuin olen kirjoitellutkin.- lollo
Kairakettu kirjoitti:
Olen autoillut jo yli 30 vuotta ja n. kolme miljoonaa kilometriä ja lähes aina ylinopeudella ja varsin huomattavillakin. 200 km/h ei ole ollut ollenkaan harvinaista sen jälkeen, kun autoni alkoivat sen yli kulkemaan joskus yli 20 vuotta sitten (hmm... 70-80 luvun taitteessahan niistä alkoi se parisataa löytyä). Viime viikollakin useana päivänä pidin yllä nopeuksia 140-210 km/h ja hetkittäin jopa 260 km/h (olis ollut varaa vielä kovempaankin nopeuteen). Tässä silti vielä kirjoitellaan.
Autokoulussa ei tiedetä turvallisesta ajosta yhtään mitään, siellä on tähtäimenä vain oppilaan kortin saanti ja firman hyvä tulos. Minä tosin osasin valita autokoulukseni sellaisen, jonka johtaja suhtautui alhaisiin rajoituksiin oikealla tavalla.
"... ja reaktioaikaasi etkä jarrutusmatkaan voi vaikuttaa, ...)
Paskapuhetta! Pikashakki on hyvä lyhyemmän reaktioajan kehittäjä, suosittelen sinullekin. Jarrutusmatkaan ei ole tarvetta vaikuttaakaan, minulle riittää mainiosti se matka millä autoni pysähtyy milläkin kelillä, renkailla ja auton omilla jarruilla."Olen autoillut jo yli 30 vuotta ja n. kolme miljoonaa kilometriä ja lähes aina ylinopeudella ja varsin huomattavillakin. 200 km/h ei ole ollut ollenkaan harvinaista sen jälkeen, kun autoni alkoivat sen yli kulkemaan joskus yli 20 vuotta sitten (hmm... 70-80 luvun taitteessahan niistä alkoi se parisataa löytyä). Viime viikollakin useana päivänä pidin yllä nopeuksia 140-210 km/h ja hetkittäin jopa 260 km/h (olis ollut varaa vielä kovempaankin nopeuteen). Tässä silti vielä kirjoitellaan."
Sekö että olet selvinnyt hengissä todistaa ettei mitään riskejä ole. Jos kaikki alkavat ajaa noin niin ruumiita tulee sen mukaisesti.
"Autokoulussa ei tiedetä turvallisesta ajosta yhtään mitään, siellä on tähtäimenä vain oppilaan kortin saanti ja firman hyvä tulos."
Ja sinäkö sitten tiedät vai? Pitäisikö siellä opettaa ajamaan 200 km/h? Että olisi turvallista?Älä viitsi naurattaa! Autokoulun ajotyylillä tulee vähemmän ruumiita, todistetusti. Autokoulussa minua opettivat liikenteen ammattilaiset. Uskon ennemmin heitä kuin sinua. lollo kirjoitti:
"Olen autoillut jo yli 30 vuotta ja n. kolme miljoonaa kilometriä ja lähes aina ylinopeudella ja varsin huomattavillakin. 200 km/h ei ole ollut ollenkaan harvinaista sen jälkeen, kun autoni alkoivat sen yli kulkemaan joskus yli 20 vuotta sitten (hmm... 70-80 luvun taitteessahan niistä alkoi se parisataa löytyä). Viime viikollakin useana päivänä pidin yllä nopeuksia 140-210 km/h ja hetkittäin jopa 260 km/h (olis ollut varaa vielä kovempaankin nopeuteen). Tässä silti vielä kirjoitellaan."
Sekö että olet selvinnyt hengissä todistaa ettei mitään riskejä ole. Jos kaikki alkavat ajaa noin niin ruumiita tulee sen mukaisesti.
"Autokoulussa ei tiedetä turvallisesta ajosta yhtään mitään, siellä on tähtäimenä vain oppilaan kortin saanti ja firman hyvä tulos."
Ja sinäkö sitten tiedät vai? Pitäisikö siellä opettaa ajamaan 200 km/h? Että olisi turvallista?Älä viitsi naurattaa! Autokoulun ajotyylillä tulee vähemmän ruumiita, todistetusti. Autokoulussa minua opettivat liikenteen ammattilaiset. Uskon ennemmin heitä kuin sinua."Sekö että olet selvinnyt hengissä todistaa ettei mitään riskejä ole. Jos kaikki alkavat ajaa noin niin ruumiita tulee sen mukaisesti."
Sepä se juuri todistaakin. Jos kaikki alkaisivat ajamaan kuten minä, niin ruumita ei tulisi ajotavan vuoksi ollenkaan.
"Ja sinäkö sitten tiedät vai? Pitäisikö siellä opettaa ajamaan 200 km/h? Että olisi turvallista?Älä viitsi naurattaa! Autokoulun ajotyylillä tulee vähemmän ruumiita, todistetusti. Autokoulussa minua opettivat liikenteen ammattilaiset."
Minähän sen tiedän. Autokouluista pitäisi ensimmäiseksi poistaa uudet autot ja ottaa käyttöön vanhat, lähes loppuun ajetut romut huonoin renkain, niin saisivat harjoittelijat hiukan tuntumaa autoihin. Ei monikaan vasta kortin saanut osta uutta autoa.
"Uskon ennemmin heitä kuin sinua."
Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää.- sinivilkku
Kairakettu kirjoitti:
"Sekö että olet selvinnyt hengissä todistaa ettei mitään riskejä ole. Jos kaikki alkavat ajaa noin niin ruumiita tulee sen mukaisesti."
Sepä se juuri todistaakin. Jos kaikki alkaisivat ajamaan kuten minä, niin ruumita ei tulisi ajotavan vuoksi ollenkaan.
"Ja sinäkö sitten tiedät vai? Pitäisikö siellä opettaa ajamaan 200 km/h? Että olisi turvallista?Älä viitsi naurattaa! Autokoulun ajotyylillä tulee vähemmän ruumiita, todistetusti. Autokoulussa minua opettivat liikenteen ammattilaiset."
Minähän sen tiedän. Autokouluista pitäisi ensimmäiseksi poistaa uudet autot ja ottaa käyttöön vanhat, lähes loppuun ajetut romut huonoin renkain, niin saisivat harjoittelijat hiukan tuntumaa autoihin. Ei monikaan vasta kortin saanut osta uutta autoa.
"Uskon ennemmin heitä kuin sinua."
Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää.>>Autokouluista pitäisi ensimmäiseksi poistaa uudet autot ja ottaa käyttöön vanhat, lähes loppuun ajetut romut huonoin renkain, niin saisivat harjoittelijat hiukan tuntumaa autoihin. Ei monikaan vasta kortin saanut osta uutta autoa.
sinivilkku kirjoitti:
>>Autokouluista pitäisi ensimmäiseksi poistaa uudet autot ja ottaa käyttöön vanhat, lähes loppuun ajetut romut huonoin renkain, niin saisivat harjoittelijat hiukan tuntumaa autoihin. Ei monikaan vasta kortin saanut osta uutta autoa.
....perkules :-)
Minä sain ensimmäiset kosketukseni auton rattiin enoni sylissä, kun noin 6 vuotiaana sain pikkutiellä hänen "luupäätänsä".- lollo
Kairakettu kirjoitti:
"Sekö että olet selvinnyt hengissä todistaa ettei mitään riskejä ole. Jos kaikki alkavat ajaa noin niin ruumiita tulee sen mukaisesti."
Sepä se juuri todistaakin. Jos kaikki alkaisivat ajamaan kuten minä, niin ruumita ei tulisi ajotavan vuoksi ollenkaan.
"Ja sinäkö sitten tiedät vai? Pitäisikö siellä opettaa ajamaan 200 km/h? Että olisi turvallista?Älä viitsi naurattaa! Autokoulun ajotyylillä tulee vähemmän ruumiita, todistetusti. Autokoulussa minua opettivat liikenteen ammattilaiset."
Minähän sen tiedän. Autokouluista pitäisi ensimmäiseksi poistaa uudet autot ja ottaa käyttöön vanhat, lähes loppuun ajetut romut huonoin renkain, niin saisivat harjoittelijat hiukan tuntumaa autoihin. Ei monikaan vasta kortin saanut osta uutta autoa.
"Uskon ennemmin heitä kuin sinua."
Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää."Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää"
Jos nimittäin uskoisin sinun kirjoituksiasi, tai vaikka Sinivilkun ("autoni taloudellisin ajonopeus on 130km/h"), olisin aivan saatanan TYHMÄ, joten ei ole samantekevää mihin uskon.
Terveisin
20-25 vuotias poika
PS. Terveisiä myös nimimerkille Prätkähiiri82. Lopullinen voitto (Endsieg) on teidän, pitäkää hyvänänne! lollo kirjoitti:
"Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää"
Jos nimittäin uskoisin sinun kirjoituksiasi, tai vaikka Sinivilkun ("autoni taloudellisin ajonopeus on 130km/h"), olisin aivan saatanan TYHMÄ, joten ei ole samantekevää mihin uskon.
Terveisin
20-25 vuotias poika
PS. Terveisiä myös nimimerkille Prätkähiiri82. Lopullinen voitto (Endsieg) on teidän, pitäkää hyvänänne!Eipä ihme, että et usko minun, tai muidenkaan juttuihin, jos luetun ymmärtäminen on noinkin heikkoa, kuten edellisen.
"Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää"
"...ei ole samantekevää mihin uskon."
Jos olisit ymmärtänyt lukemasi, niin olisit tajunnut, että minulle on samantekevää mihin sinä uskot.
Jo tuollakin perusteella mainintasi "olisin aivan saatanan TYHMÄ" taitaa sopia sinulle ehdoitta.- lollo
Kairakettu kirjoitti:
Eipä ihme, että et usko minun, tai muidenkaan juttuihin, jos luetun ymmärtäminen on noinkin heikkoa, kuten edellisen.
"Usko vaikka joulupukkiin, samantekevää"
"...ei ole samantekevää mihin uskon."
Jos olisit ymmärtänyt lukemasi, niin olisit tajunnut, että minulle on samantekevää mihin sinä uskot.
Jo tuollakin perusteella mainintasi "olisin aivan saatanan TYHMÄ" taitaa sopia sinulle ehdoitta.Voi, onko se sinulle ihan samantekevää?
Ymmärsin kyllä lukemani, joo.
Yleisesti ottaen se ei kuitenkaan ole samantekevää mihin uskon, edellämainituin perusteluin:)
Eikä se muuten siitä luetun ymmärtämisestä ole kiinni, sori vaan jos tuotin pettymyksen. - sinivilkku
Tojo-Kölli kirjoitti:
....perkules :-)
Minä sain ensimmäiset kosketukseni auton rattiin enoni sylissä, kun noin 6 vuotiaana sain pikkutiellä hänen "luupäätänsä".Pelkkiä hyviä muistoja ;)
Tuli vaan mieleen, että turhaan sitä nuorille naureskellaan, aina niitä autoja on "tuunattu", milloin mitenkin :) sinivilkku kirjoitti:
Pelkkiä hyviä muistoja ;)
Tuli vaan mieleen, että turhaan sitä nuorille naureskellaan, aina niitä autoja on "tuunattu", milloin mitenkin :)...infona kerron sinulle, että minua ei nuorison rakentelu ainakaan haittaa. (Sellaisia todella paljonkinon, mutta suurin osa niistä joko provoaa tai sitten ei asia kiinnosta ja kun ei kiinnosta, sen täytyy olla "out")
Persoonallisen auton kun voi saada ilman lottovoittoakin, eli tuunaamalla tavallisen hintaista autoa. Luovuus kunniaan!
Tuunaisin itsekin, jos en (ja varsinkin vaimo)aina ajattelisi rahankäyttöä järkevästi.
- Keen
Ainakin omalta osaltani voin sanoa että juuri sakotussysteemi on pääsyy siihen, että ajan vain rikesakkoylinopeutta. Hyvällä autolla ja hyvässä kelissä maamme nopeusrajoitukset ovat mielestäni turhan matalat, mutta koska ei huvita maksella tonneja sakkoa, en viitsi ajaa niin lujaa kun mielestäni periaatteesa voisi.
Olin jonkin aikaa sitten itäeuroopassa autolomalla ja siellä tuli ajettua juuri niin lujaa kuin huvitti, sillä sakko oli 10€, oli nopeus mikä vaan. - lollo
tästä nyt vetää se johtopäätös että kun kaikki sakoilla rankaiseminen lopetetaan niin liikenneturvallisuus paranee. Kyllä se periaatteessa minulle sopii...mutta et sinäkään voi tosissasi uskoa siihen, ethän?
- lauseeseen:
"Ylinopeushan sinällään ei mitään turvallisuusriskiä muodosta, mutta kun siihen liittyy tuollainen turha viive viranomaisten taholta ja kiire, niin se saa aikaiseksi vitutusta ja turhaa hosumista, mikä on sitten jo vaarallista". Hohhoijaa...
Mikään nopeus ei ole varsinainen vaaratekijä, vaan ylläpidetyn väärän nopeuden sovittaminen vallitseviin olosuhteisiin ja huono hallinta.
- lollo
Kairakettu kirjoitti:
Mikään nopeus ei ole varsinainen vaaratekijä, vaan ylläpidetyn väärän nopeuden sovittaminen vallitseviin olosuhteisiin ja huono hallinta.
"Mikään nopeus ei ole varsinainen vaaratekijä, vaan ylläpidetyn väärän nopeuden sovittaminen vallitseviin olosuhteisiin ja huono hallinta."
Asiaa voi ajatella tältäkin kannalta:
Vaikka sinä osaisitkin ajaa joka kerta turvallista ylinopeutta, niin kaikilla ei ole tätä yliluonnollista kykyä. Ehkä nopeusrajoitukset ovatkin olemassa ja niitä valvotaan juuri sen vuoksi että ne jotka eivät osaa sovittaa oikeaa nopeutta vallitseviin olosuhteisiin saataisiin myös ajamaan turvallisesti. Oletko miettinyt? lollo kirjoitti:
"Mikään nopeus ei ole varsinainen vaaratekijä, vaan ylläpidetyn väärän nopeuden sovittaminen vallitseviin olosuhteisiin ja huono hallinta."
Asiaa voi ajatella tältäkin kannalta:
Vaikka sinä osaisitkin ajaa joka kerta turvallista ylinopeutta, niin kaikilla ei ole tätä yliluonnollista kykyä. Ehkä nopeusrajoitukset ovatkin olemassa ja niitä valvotaan juuri sen vuoksi että ne jotka eivät osaa sovittaa oikeaa nopeutta vallitseviin olosuhteisiin saataisiin myös ajamaan turvallisesti. Oletko miettinyt?Niin ovat miettineet myös monet asiantuntijatkin.
Liian alhaiset ja tiukasti valvotut rajoitukset vieraannuttavat autoilijat oikean tilannenopeuden tajuamisesta.
Tuota vieraannuttamista on nyt harrastettu joitain kymmeniä vuosia ja sen kyllä huomaa tuolla tienpäällä.- lollo
Kairakettu kirjoitti:
Niin ovat miettineet myös monet asiantuntijatkin.
Liian alhaiset ja tiukasti valvotut rajoitukset vieraannuttavat autoilijat oikean tilannenopeuden tajuamisesta.
Tuota vieraannuttamista on nyt harrastettu joitain kymmeniä vuosia ja sen kyllä huomaa tuolla tienpäällä.millä tavalla sen huomaa tienpäällä?
lollo kirjoitti:
millä tavalla sen huomaa tienpäällä?
Aja vaikka 100 000 km vuodessa ja katsele, ei sitä täällä netissä niinkään huomaa.
- lollo
Kairakettu kirjoitti:
Aja vaikka 100 000 km vuodessa ja katsele, ei sitä täällä netissä niinkään huomaa.
mahdollisuutta ajaa niin paljoa. Ajan seuraavan kerran huomenna. Sano yksikin esimerkki.
Itse ymmärrän sen lähinnä niin päin, että jos on tottunut ajamaan rajoitusten mukaan, ei tajua että joskus on tarvetta ajaa vieläkin hitaammin olosuhteiden vuoksi. lollo kirjoitti:
mahdollisuutta ajaa niin paljoa. Ajan seuraavan kerran huomenna. Sano yksikin esimerkki.
Itse ymmärrän sen lähinnä niin päin, että jos on tottunut ajamaan rajoitusten mukaan, ei tajua että joskus on tarvetta ajaa vieläkin hitaammin olosuhteiden vuoksi.Siinähän se yksi esimerkki jo tulikin. Suistumisia sattuu aika paljon, talven liukkailla, kesäisin sadekeleillä. Ihmiset on totutettu siihen, että rajoitus on se oikea nopeus (ja sitä sitten ajetaan, oli keli ja renkaat mitkä hyvänsä). Muuttuvat rajoituksetkin on aivan liian "paapovia", siinä totutetaan kuskeja siihen samaan rajoitusnopeuden "oikeellisuuteen", mutta on unohdettu, että se alennettukin rajoitusnopeus voi olla liikaa ja ihmiset taas luottavat siihen rajoitusmerkkiin ja ajavat sitä nopeutta.
- poh
Ei ole ollut itselläkään vakutusta, päivän / 2 pysyy nopeus suurinpiirtein oikeassa ja sitten taas mennään koko lompakon edestä :)
- lollo
"No, onhan sillä sentään vaikutusta valtion tuloihin, mutta ei muuhun (paitsi tietysti sakotettavan budjettiin). Ylinopeus ym. sakkoja jaellaan muka liikenneturvallisuuden parantamisen nimissä, mutta eipä näy vaikutusta olevan, kun valtion sakkotulot kasvavat vuosi vuodelta. Ei kai kukaan jotain pientä sakkoa jaksa kauaa murehtia ja ylimääräinen viive pysäytyksestä kesken matkan aiheuttaa joidenkin kohdalla vain nopeuden lisääntymisen aikataulun kiinniottamiseksi."
Mistä tiedät kuinka paljon enemmän ajettaisiin vaarallisia nopeuksia jos valvontaa vähennettäisiin? Toisaalta, jos sakotuksella ei ole vaikutusta niin pitäisikö rangaistuksia koventaa ja rimaa alentaa, josko alkaisi vaikuttamaan? Sekin nimittäin sopii minulle, ei vaikuta minuun nykyisellä ajotyylilläni mitenkään.
"Siinä vasta liikenneturvallisuustyötä, kun kuskille on kirjoitettu rikesakko kouraan ja poliiseista loitottuaan sakotettu jatkaa matkaansa päiväsakkonopeuksilla."
Se mitä nopeutta joku ajaa ennen sakkojen saamista on hänen oma päätöksensä, niinkuin sekin mitä nopeutta hän ajaa sen jälkeen.
"Ylinopeushan sinällään ei mitään turvallisuusriskiä muodosta, mutta kun siihen liittyy tuollainen turha viive viranomaisten taholta ja kiire, niin se saa aikaiseksi vitutusta ja turhaa hosumista, mikä on sitten jo vaarallista."
Oliko hänen pakko ajaa niin kovaa että joutui pysäytetyksi? Itsehän hän sen viiveen aiheutti. Jos joku pysty hallitsemaan vitutustaan niin että on pakko vaarantaa liikenne voidaan miettiä onko vika omassa päässä vai viranomaisissa.
"Tästä päästäänkin jo sukkelasti siihen, että sakotuksella voidaankin jopa heikentää liikenneturvallisuutta. Sehän ei tosin paina vaakakupissa mitään, kun toisessa kupissa on röykkiö euroja."
Sakotuksen ensisijainen tarkoitus lienee liikenneturvallisuuden parantaminen. Jos kuitenkin osalla ihmisistä on halua vapaaehtoisesti tukea valtion taloutta, niin siitä vaan.En nyt just ole kaikkein pirteimmilläni, pari tuntia sitten tuli 12 tuntia täyteen autoilua tälle päivälle.
"Mistä tiedät kuinka paljon enemmän ajettaisiin vaarallisia nopeuksia jos valvontaa vähennettäisiin? Toisaalta, jos sakotuksella ei ole vaikutusta niin pitäisikö rangaistuksia koventaa ja rimaa alentaa, josko alkaisi vaikuttamaan? Sekin nimittäin sopii minulle, ei vaikuta minuun nykyisellä ajotyylilläni mitenkään."
En minä oikeastaan valvonnan vähentämistä kannata, vaan kohdentamisen siirtämistä nopeusvalvonnasta ajotapavalvontaan, sekä renkaiden ja kuljettajan kuntoon.
Tuo nyt saa riittää tällä erää vastaukseksi noihin muihinkin, huomenissa jatkan tarvittaessa, mikäli aihetta ilmenee.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002