Shell V-Power

& testit

Onko kenelläkään linkkejä tiedossa joissa olisi oikeita testituloksia tehonnoususta eri automerkeissä?

Tuntuu hieman uskomattomalta että bensalla saisi lisää tehoa. Minulla on esimerkiksi uusi Mondeon 2,5 litrainen V6 joka on erittäin matalaviritteinen. Voisiko bensan vaihto auttaa?

14

8817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älytöntä

      Hah hah. 10c/L lisähintaa muutenkin ryöstöhinnoitellusta polttoaineesta, jolla ei saa sen enempää "tehoja" kuin normaalillakaan bensalla. Ja eikös Mondeosi liiku ihan tarpeeksi, minulla ainakin kulkee nopeusrajoitusten puitteissa ihan hyvin.

    • testattu

      Joku Auto Bildin numero on tältä vuodelta jossa shellin powerbensa testattiin, numeroa en muista. Antoi lisätehoja, muistaakseni 6-7 kW eli 10 hv...

      • minä.

        tidättekö miten saa helposti lisätyä rättärin tehot n35%?

        tankkaa sellillä v.poweria:)


    • velipojan kaveri

      Olen omassa kokeilussani päässyt merkittävään kulutuksen alenemiseen, vaihtaessani käyttämäni bensan 95:stä 98:aan.(2l turbo)Syynä kulutuksen pienenemiseen on moottorissa oleva nakutuksen tunnistin, joka säätää sytytyksiä yms. (tämmöistä asiantuntijat minulle selittivät) Eipä tuo niin väliä, mistä se johtuu, mutta kulutuksen tipahtaminen litralla parilla on ihan kiva asia.

    • jokkis kuski

      jokkis kuplaa u viriteltiin testattiin mm bensan vaikutus.
      Bensoina oli
      -Neste 98
      -Shell V-power
      -Neste kisabensa (noin 1.80€/1l)

      98 saatiin penkissä 107hv
      V-pover samoilla suttimilla 110hv
      Kisagaso samoilla suuttimilla 111hv tyhjäkäynnillä ei meinannu millään pysyä käynnissä

      98 isommat suuttimet 113hv lieviä köyntivaikuksia, pätki välillä.
      V-pover samat suuttimet 125hv
      kisagaso samat suuttimet 127hv

      koneen viritysaste ratkasee PALJON

    • lisää tehoa

      Kyllä antaa lisää tehoa mutta vain sellaisessa autossa missä moottorinohjaus osaa hyödyntää korkeamman oktaaniarvon. Sinun tapauksessasi ei ole mitään hyötyä mutta esim turbo Impreza potkii jonkin verran paremmin kun moottorin ohjaus ymmärtää kääntää sytytystä aikaisemmalle. Yleisesti ottaen korkeammasta oktaaniarvosta hyötyvät korkeaviritteiset moottorit. Eivät kuitenkaan kaikki.

      • minä.

        väitän että jokainen moottorin ohjaus järjestelmä mihin on kytketty nakutuksentunnistusanturi reagoi jotenkin sen lähettmään tietoon, toiset muutaa sytytystä toiset ahtopainetta,nuo ovat käsitääkseni molemmat asioita jotka suorassa suhteessa tehoon/polttoaineen kulutukseen.


      • entäs

        moottoripyörät vaikuttaako niiden tehoihin , nehän ovat ns.korkeaviritteisiä?esim 600cm3 ja 125 hv.


      • sitroen.
        entäs kirjoitti:

        moottoripyörät vaikuttaako niiden tehoihin , nehän ovat ns.korkeaviritteisiä?esim 600cm3 ja 125 hv.

        ihan siitä, mikä on moottorin oktaanivaatimus.

        Jos polttoaine on vähempioktaanista, siirtää moottorinohjaus sytytystä myöhäisemmälle, jolloin moottorin hyötysuhde huononee ja kulutus kasvaa. Samalla teho pienenee.

        Jos taas oktaaneja on enemmän, ei moottorinohjaus reagoi ollenkaan vaan kone toimii suunnitellulla tavalla; parhaalla hyötysuhteella ja tarvittaessa saadaan suurin teho.

        Joku tuossa heitti väärän väitteen, että teho kasvaisi kun käyttää korkeampioktaanista polttoainetta kuin kone vaatii ja sytytystä aikaistaisi. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Eikä moottorinohjaus koskaan aikaista sytytystä tehtaalla ohjelmoidusta optimista. Se vain suojaa moottoria vaurioilta säätämällä sytytystä myöhäisemmälle silloin, kun käytetään liian matalaoktaanista polttoainetta.
        Sama soveltaen turbokoneisiin ja ahtopaineisiin.


      • vaan mutta...
        minä. kirjoitti:

        väitän että jokainen moottorin ohjaus järjestelmä mihin on kytketty nakutuksentunnistusanturi reagoi jotenkin sen lähettmään tietoon, toiset muutaa sytytystä toiset ahtopainetta,nuo ovat käsitääkseni molemmat asioita jotka suorassa suhteessa tehoon/polttoaineen kulutukseen.

        ...olet väärässä. Vapaastihengittävässä moottorissa on hiukan vaikeaa muuttaa ahtopainetta. Moottorinohjausjärjestelmä on useimmiten rajallinen ennakon säädön suhteen. Mikäli auto suunnitellaan tehtaalla sillä oletuksella että sillä ajetaan 95 oktaanisella ei ole mitään tarvetta tehdä sellaista ohjausjärjestelmää mikä säätäisi sytytystä korkeampioktaaniselle bensalle. Matalmpioktaaniselle kylläkin. Eli ennakon säädössä tulee raja vastaan. Joissakin autoissa pelivaraa kuitenkin on myös toiseen suuntaan. Matalaviritteisessä moottorissa tällä ei silti saada juurikaan hyötyä mutta em. Subarussa kylläkin.


      • siis...
        sitroen. kirjoitti:

        ihan siitä, mikä on moottorin oktaanivaatimus.

        Jos polttoaine on vähempioktaanista, siirtää moottorinohjaus sytytystä myöhäisemmälle, jolloin moottorin hyötysuhde huononee ja kulutus kasvaa. Samalla teho pienenee.

        Jos taas oktaaneja on enemmän, ei moottorinohjaus reagoi ollenkaan vaan kone toimii suunnitellulla tavalla; parhaalla hyötysuhteella ja tarvittaessa saadaan suurin teho.

        Joku tuossa heitti väärän väitteen, että teho kasvaisi kun käyttää korkeampioktaanista polttoainetta kuin kone vaatii ja sytytystä aikaistaisi. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Eikä moottorinohjaus koskaan aikaista sytytystä tehtaalla ohjelmoidusta optimista. Se vain suojaa moottoria vaurioilta säätämällä sytytystä myöhäisemmälle silloin, kun käytetään liian matalaoktaanista polttoainetta.
        Sama soveltaen turbokoneisiin ja ahtopaineisiin.

        ...moottorinohjauksesta. Mikäli moottorinohjaus kykenee huomioimaan korkeamman otaaniarvon aikaistamalla sytytystä niin varmasti tulee vähän lisätehoja.

        "Eikä moottorinohjaus koskaan aikaista sytytystä tehtaalla ohjelmoidusta optimista."

        Ei pidä paikkaansa. Joissakin autoissa moottorinohjaus reagoi myös toiseen suuntaan eikä pelkästään oktaaniarvon alenemiseen.

        Tässä videonpätkä aiheesta:
        http://files.b3cft.com/tmorris/Octane.wmv


      • en väitä vaan totean
        vaan mutta... kirjoitti:

        ...olet väärässä. Vapaastihengittävässä moottorissa on hiukan vaikeaa muuttaa ahtopainetta. Moottorinohjausjärjestelmä on useimmiten rajallinen ennakon säädön suhteen. Mikäli auto suunnitellaan tehtaalla sillä oletuksella että sillä ajetaan 95 oktaanisella ei ole mitään tarvetta tehdä sellaista ohjausjärjestelmää mikä säätäisi sytytystä korkeampioktaaniselle bensalle. Matalmpioktaaniselle kylläkin. Eli ennakon säädössä tulee raja vastaan. Joissakin autoissa pelivaraa kuitenkin on myös toiseen suuntaan. Matalaviritteisessä moottorissa tällä ei silti saada juurikaan hyötyä mutta em. Subarussa kylläkin.

        tuosta asiasta nyt ei voi olla tasan yhtä mieltä. keskeinen toteamukseni kuitenkin on, että autot, oli sitten kyse uusista tai vanhoista, jotka ovat varustettu tällä paljon puhutulla "nakutustunnistimella", pystyvät hyödyntämään korkeaoktaanisen bensiinin tuomat teho-, vääntö-, ja kulutusedut. Virheellinen olettamus olisi, että uudet autot suunniteltaisiin vain 95-oktaaniselle polttoaineelle. Siirryttäessä esim. 95-oktaanisesta (99 )-oktaaniseen, sytytyksen ajoituksen myöhäistäminen on suhteessa aiempaan siinä määrin pieni, että AINAKIN uusista autoista suurimmassa osassa varaa löytyy. Aivan toinen asia on sitten V-Powerista saatavan lisähyödyn mittaaminen, etenkin jos otetaan hintamuuttuja mukaan laskuihin. Tehonlisäys on usein prosentuaalisesti mitattavissa, ja myös riittävän tehokkaasta matalaviritteisestäkin autosta saadaan tuntuvaa hyötyä jos, ja vain jos siinä tämä em. nakutussensori on.


      • en väitä vaan totean
        en väitä vaan totean kirjoitti:

        tuosta asiasta nyt ei voi olla tasan yhtä mieltä. keskeinen toteamukseni kuitenkin on, että autot, oli sitten kyse uusista tai vanhoista, jotka ovat varustettu tällä paljon puhutulla "nakutustunnistimella", pystyvät hyödyntämään korkeaoktaanisen bensiinin tuomat teho-, vääntö-, ja kulutusedut. Virheellinen olettamus olisi, että uudet autot suunniteltaisiin vain 95-oktaaniselle polttoaineelle. Siirryttäessä esim. 95-oktaanisesta (99 )-oktaaniseen, sytytyksen ajoituksen myöhäistäminen on suhteessa aiempaan siinä määrin pieni, että AINAKIN uusista autoista suurimmassa osassa varaa löytyy. Aivan toinen asia on sitten V-Powerista saatavan lisähyödyn mittaaminen, etenkin jos otetaan hintamuuttuja mukaan laskuihin. Tehonlisäys on usein prosentuaalisesti mitattavissa, ja myös riittävän tehokkaasta matalaviritteisestäkin autosta saadaan tuntuvaa hyötyä jos, ja vain jos siinä tämä em. nakutussensori on.

        lauseeseen "...sytytyksen ajoituksen myöhäistäminen...", kyllä tarkoituksena ja ideana oli puhua aikaistamisesta, mutta sitä se teettää kun ei osaa/viitsi oikolukea


    • muuttuu

      korvakuulolta paremmaksi 98 verrattuna ja vetää alaalta paremmin, näin ainakin 250 hp turbovehkeessä. laatutavaraa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe