Polvilumpion sijoiltaanmeno leikkaus

spurtti

Itsellä leikattiin polvi 8kk sitten polvilumpion usean sijoiltaanmenon takia. Onko kokemuksia miten on jalka parantunut leikkauksen jälkeen? Oma polvi on edelleen arka, esimerkiksi loikat ei tahdo onnistua. Jalkaa ojentaessa lumpio lonksuu, ikäänkuin hakee oikeaa uomaansa.

15

10120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikeria

      mulla on kokemusta,leikkauksesta on nytten kohta 1,5 vuotta ja polvi ei vieläkään kestä kunnolla.Nytten toiseen samanlaiseen leikkaukseen joudun

    • Tinde

      Mutta selventäis paljon, että millä tavalla sut on puukotettu.. Avo/tähäri? Osittainen/kokonainen sijoiltaanmeno? Lateraalinen/Mediaalinen? Eli kummalle puolelle lumpio meni sijoiltaan? ..

      Mulle tehtiin ekaks 15-vuotiaana Elmslie-Trillat -niminen leikkaus, missä muutettiin lumpion kulkusuuntaa lumpiojännettä siirtämällä.
      Sen jälkeen jalka kuus viikkoo kipsissä ja mobilisaation jälkeen takas salibandyn pariin.

      Toi oli osittain synnynnäinen ja osittain pienen kontaktitilanteen jälkeinen vamma.
      Pari vuotta polvi oli ihan hyvä, sitten taas kontaktitilanne ja polvi rupes menemään uudestaan sijoiltaan. Mulla oli vielä sen verran harvinainen tilanne, että meni sisälle päin sijoiltaan (=mediaalisesti), "normaalisti" menee ulospäin.. No se korjattiin 06/05 tähärillä ja toimenpide oli medial-release. Siinä vapautettiin lumpion viereistä tukikudosta (retinaculum), mikä oli kireä ja veti lumpiota pois paikoiltaan.

      Nyt oikeaa polvea on leikattu kolmessa vuodessa (ikää 18) 4 kertaa ja sen puukolla avittamiset on ohi. Tällä hetkellä se onkin kuosissa, mutta kentälle en ole vielä päässyt, maaliskuussa meni toinen polvi. Mutta ei siitä enempää..

      Sijoiltaanmenon takia siis ekan puukon jälkeen kuntouttelin ja treenailin, sitten pikkuhiljaa treeneihin. Toisen puukon jälkeen ei sen kummempaa treenausta ollut, vaan kentälle siinä parin kolmen viikon kuntouksen jälkeen..

      Toi sun lumpion lonksuminen vois johtuu lihaksista. Eli vahvisteleppa ihan reisi- ja pakaralihaksia. Aluks ihan ilman painoja ja sitten pienillä. Harjotuslajeista fillari ja uinti on polvivaivaselle hyviä.

      Tsemppiä ja jaksa kuntouttaa se koipi ennen ns. tositoimia!

    • marika.

      ..on leikattu molemmat polvet, ja hidasta on toipuminen. Ei tarvitse ikinä enää hyppiä saati juosta. Koko ajan pelko seuraa, että milloin taas lähtevät poispaikoiltaan....

      • Tinde

        Kyllä sitä voi hyppiä ja juosta ko. leikkauksenkin jälkeen, tietty varaushan sitä kohtaan on, mutta kipu on yksilöllistä.

        Tsemppiä vaan kaikille kuntouttajille!


      • Anonyymi
        Tinde kirjoitti:

        Kyllä sitä voi hyppiä ja juosta ko. leikkauksenkin jälkeen, tietty varaushan sitä kohtaan on, mutta kipu on yksilöllistä.

        Tsemppiä vaan kaikille kuntouttajille!

        Tenonivelpolvi. ei parane. Vuosi sitten leikattiin toipuminen hidasta ja raskasta. Lääkärit tutkivat keskussairaalassa ei korjattavaa jatkottava vaan kuntoilua Menin Mehiläisen tutkittavaksi siellä hyvin hoidettiin kaikki tutkimukset ja todettiin polvilumpio sijoiltaan meno.....Miten se laitetaan paikoilleen pelottaa alustako aloitettava kaikki jumpat. Kertokaa millainen paikoillaan pano on. Toivoo herra Lapista


    • ei enää vaivaa

      Multa leikattiin 5v sitten sijoiltaan lähtevä lumpio. Kauan se kesti parantua, mutta sitkeän kuntoutuksen jälkeen se toimii ja voi juosta jne...paikaltaan ei oo lähtenyt enää. Aloittajan ei kannata hermoilla, se voi ottaa aikaa parantua kunnolla.

    • Spurtti

      Polvi leikattiin avoleikkauksella, jotain jännettä siellä uudelleen kiinnitettiin. Polvilumpio meni lateraalisesti eli ulospäin pois paikoiltaan. Kipsiä tai muita tukia ei ollut. Fyssari antoin luvan palata rakkaan harrastuksen salibandyn pariin hiukan vajaa 6kk kun oli leikkauksesta kulunut. Nyt on siis 8kk takana puukotuksesta ja olen ihan päässyt reenaamaan 4-5 kertaa viikossa. Juoksu sujuu ihan hyvin, tosin vauhdissa jää vielä jälkeen. Polvi vaan on alkanut tuntua välillä hyvin aralta ja tuo lonksuminen lähinnä vaivaa joskus kävellessä kun polvilumpio tuntuu joka askeleella.

      Mikäs on ollut muuten vakuutusyhtiön kanta tälläisissä tapauksissa jos samaa urheiluvammaa joudutaan operoimaan useamman kerran?

      • Tinde

        Eli sulle on varmaan tehty toi sama leikkaus kun mullekin; Elmslie-Trillat. Se on just toi polvilumpiojänteen siirtoleikkaus, niin että lumpio saa uuden kulkureitin ,eikä mene sijoiltaan.. Ja se jänne sitten kiinnitettiin sääreen ruuvilla?

        On muuten sama lajikin vielä, eli salibandya minäkin.. Mie sain kulkea kipsin kanssa 6vk leikkauksesta ja sitten meni pari viikkoa ite lenkillä ollessa yms. Treeneihin (tosin pientä pelailua se sillon vielä oli) menin 3-4 viikkoa kipsin poistosta. Kirurgi oli kyllä sitä mieltä, että ehdottomasti 2-2,5kk oltava pois, mutta nuori ja tyhmä..

        Tosin siitä ei mitään ongelmaa mulle ja polvelle koitunut, että ihan hyvin sain sen ite kuosiin ja pääsin pelailemaan.
        Ongelmat alko sitten pari vuotta siitä ja pelitilanteessa isku ja vääntö. Alko uudestaan sijoiltaanmenot.

        Ensimmäinen leikkaus pantiin ihan rakennevikojen piikkiin, eli ite maksoinkin sen, mutta toista leikkausta vakuutus ei maksanut, juuri koska oli todett johtuvan alunperin rakenneviasta.
        Mutta riippuu vakuutusyhtiöstä, mitä korvaa ja millon. Ite oon saanu vääntää kättä niitten kanssa vähän turhankin paljon..

        Mutta jos toi vamma oli selkeesti urheiluvamma (lukee myös E-lausunnossa) ja se menee uudestaan sököks, niin sitten se pitäis maksaa. Mutta vakuutus löytää niitä porsaanreikiä ihan saletisti..
        Homma selviää sitten vakuutukselta asiaa kysymällä, toivotaan kuitenkin, ettei sitä tartte enää leikellä!
        Nimimerkillä 18v ikää ja akillesjänteitä leikattu 3 kertaa, oikeeta polvea 4 kerta ja nyt sunnuntaina leikataan vasen polvi (eturistiside ja ulompi sivuside), multa jää ens kausi sabassa väliin, mutta toivottavasti sie pääset pelailemaan!


      • Spurtti
        Tinde kirjoitti:

        Eli sulle on varmaan tehty toi sama leikkaus kun mullekin; Elmslie-Trillat. Se on just toi polvilumpiojänteen siirtoleikkaus, niin että lumpio saa uuden kulkureitin ,eikä mene sijoiltaan.. Ja se jänne sitten kiinnitettiin sääreen ruuvilla?

        On muuten sama lajikin vielä, eli salibandya minäkin.. Mie sain kulkea kipsin kanssa 6vk leikkauksesta ja sitten meni pari viikkoa ite lenkillä ollessa yms. Treeneihin (tosin pientä pelailua se sillon vielä oli) menin 3-4 viikkoa kipsin poistosta. Kirurgi oli kyllä sitä mieltä, että ehdottomasti 2-2,5kk oltava pois, mutta nuori ja tyhmä..

        Tosin siitä ei mitään ongelmaa mulle ja polvelle koitunut, että ihan hyvin sain sen ite kuosiin ja pääsin pelailemaan.
        Ongelmat alko sitten pari vuotta siitä ja pelitilanteessa isku ja vääntö. Alko uudestaan sijoiltaanmenot.

        Ensimmäinen leikkaus pantiin ihan rakennevikojen piikkiin, eli ite maksoinkin sen, mutta toista leikkausta vakuutus ei maksanut, juuri koska oli todett johtuvan alunperin rakenneviasta.
        Mutta riippuu vakuutusyhtiöstä, mitä korvaa ja millon. Ite oon saanu vääntää kättä niitten kanssa vähän turhankin paljon..

        Mutta jos toi vamma oli selkeesti urheiluvamma (lukee myös E-lausunnossa) ja se menee uudestaan sököks, niin sitten se pitäis maksaa. Mutta vakuutus löytää niitä porsaanreikiä ihan saletisti..
        Homma selviää sitten vakuutukselta asiaa kysymällä, toivotaan kuitenkin, ettei sitä tartte enää leikellä!
        Nimimerkillä 18v ikää ja akillesjänteitä leikattu 3 kertaa, oikeeta polvea 4 kerta ja nyt sunnuntaina leikataan vasen polvi (eturistiside ja ulompi sivuside), multa jää ens kausi sabassa väliin, mutta toivottavasti sie pääset pelailemaan!

        Kylläpä olet nopeasti päässyt takaisin pelihommiin jos on sanottu että 2,5kk leikkauksesta pitää olla ehdottomastí poissa kaukalosta. Mulla samainen aika oli 5-6kk.

        Leikkauskertomuksessa ei ollut mainintaa elmslie Trillat:ista, mutta niin kuitenkin käsitin että hyvin samanlaisesta leikkausta oli kyse. Eli lumpio sai uuden kulkureitin ja jänne on ilmeisesti kiinnitetty ruuveilla myös.

        Kovin näyttää huonolta polvilumpioleikkausten toipumiset... yhtään hyvin mennyttä polvileikkausta ja sen toipumistarinaa ei ole tullut vastaan. Tosin en näytä montaa ole kuullutkaan kun vasta jälkikäteen täältä on näitä lukenut. Kai joku sentään tietää hyvin menneen leikkauksen tämän tiimoilta ?!! :)


      • Tinde
        Spurtti kirjoitti:

        Kylläpä olet nopeasti päässyt takaisin pelihommiin jos on sanottu että 2,5kk leikkauksesta pitää olla ehdottomastí poissa kaukalosta. Mulla samainen aika oli 5-6kk.

        Leikkauskertomuksessa ei ollut mainintaa elmslie Trillat:ista, mutta niin kuitenkin käsitin että hyvin samanlaisesta leikkausta oli kyse. Eli lumpio sai uuden kulkureitin ja jänne on ilmeisesti kiinnitetty ruuveilla myös.

        Kovin näyttää huonolta polvilumpioleikkausten toipumiset... yhtään hyvin mennyttä polvileikkausta ja sen toipumistarinaa ei ole tullut vastaan. Tosin en näytä montaa ole kuullutkaan kun vasta jälkikäteen täältä on näitä lukenut. Kai joku sentään tietää hyvin menneen leikkauksen tämän tiimoilta ?!! :)

        Ite olin 15 kun toi leikkaus tehtiin.. Että voi sekin ratkaista ja tää kirurgi on ollut näitä vanhemman polven herroja, joten en usko että hän on ihan ollut perillä, että se salibandykin on ihan rehellistä urheilua.. ;)

        Tosin kun mie lopunperin treeneihin menin vajaa kk kipsin poistosta, niin ne oli aika leppoisaa pelailua, ei mitään tappotreeniä.

        Ihan hyvii kokemuksii mulla tosta leikkauksesta on, hyvin onnistu. Tosin urheilu kun on vaarallista, niin kontaktitilanteesta vääntövamma ja samat oireet.. Mutta turha niitä kontakteja on pelätä, tulee jos tulee..


      • ...polvilumpiovammainen
        Spurtti kirjoitti:

        Kylläpä olet nopeasti päässyt takaisin pelihommiin jos on sanottu että 2,5kk leikkauksesta pitää olla ehdottomastí poissa kaukalosta. Mulla samainen aika oli 5-6kk.

        Leikkauskertomuksessa ei ollut mainintaa elmslie Trillat:ista, mutta niin kuitenkin käsitin että hyvin samanlaisesta leikkausta oli kyse. Eli lumpio sai uuden kulkureitin ja jänne on ilmeisesti kiinnitetty ruuveilla myös.

        Kovin näyttää huonolta polvilumpioleikkausten toipumiset... yhtään hyvin mennyttä polvileikkausta ja sen toipumistarinaa ei ole tullut vastaan. Tosin en näytä montaa ole kuullutkaan kun vasta jälkikäteen täältä on näitä lukenut. Kai joku sentään tietää hyvin menneen leikkauksen tämän tiimoilta ?!! :)

        Mullekin on tehty just toi Emslsie-Thrillat (tai missä järjestyksessä noi kirjaimet ikinä meneekään). Nyt siitä on aikaa melkein 1,5v ja ekaa kertaa voin sanoa, että polvi on täysin oireeton. Pitkä toipumisaika toki on, mutta kyllä se tulee kuntoon, kun vaan jaksaa uskoa ja vahvistaa polvea ympäröiviä lihaksia. Pitkään polvi tuli aina rasituksessa kipeäksi (lajina jalkapalloilu), mut sitten yks fysio antoi mulle hyvät ohjeet ja ohjasi ja opetti ohjaamaan lumpiota oikealle radalleen. Nyt pystyn polven kannalta pelaamaan ihan täysipainoisesti fudista ja oon jopa töis postissa ja juoksen päivässä satoja portaita ylös-alas. Kerran lumpio on vähän leikkauksen jälkeen heilahtanut maahan osuessa, kun lihakset oli rasitettu ihan loppuun, mut muuten se on ollut aivan uskomattoman hyvä viime aikoina.


      • "invaliidi"
        ...polvilumpiovammainen kirjoitti:

        Mullekin on tehty just toi Emslsie-Thrillat (tai missä järjestyksessä noi kirjaimet ikinä meneekään). Nyt siitä on aikaa melkein 1,5v ja ekaa kertaa voin sanoa, että polvi on täysin oireeton. Pitkä toipumisaika toki on, mutta kyllä se tulee kuntoon, kun vaan jaksaa uskoa ja vahvistaa polvea ympäröiviä lihaksia. Pitkään polvi tuli aina rasituksessa kipeäksi (lajina jalkapalloilu), mut sitten yks fysio antoi mulle hyvät ohjeet ja ohjasi ja opetti ohjaamaan lumpiota oikealle radalleen. Nyt pystyn polven kannalta pelaamaan ihan täysipainoisesti fudista ja oon jopa töis postissa ja juoksen päivässä satoja portaita ylös-alas. Kerran lumpio on vähän leikkauksen jälkeen heilahtanut maahan osuessa, kun lihakset oli rasitettu ihan loppuun, mut muuten se on ollut aivan uskomattoman hyvä viime aikoina.

        Mulle tehtiin tuo polvilumpion siirtoleikkaus viime keskiviikkona ja nyt oon vähän epätietoinen jatkosta. Kävelen keppien kans, mutta saan kyllä täysin varata suoralla jalalla. Sit kun menee siihen 90 asteeseen niin ei saa varata ollenkaan. Ei oo nyt ollenkaan tietoa, että milloin sitä saa ruveta jumppaan ja miten? Miten kauan on tuo varauskielto? Olisko pitänyt saada lääkäriltä joku lähete fysioterapiaan vai saaks tämän kuntoon ihan kotikonstein? Lääkäri suositteli kuntosalia ja kuntopyöräilyä, mutta nyt en sit tiedä milloin nää vois aloittaa...Oon varmaan hiukan hätäinen tämän kaiken kans, mutta haluan saada tästä leikatusta vielä "oikeen jalan". Ajattelin, että voisko joku samaisen operaation läpikäynyt vähän valaista mua näissä asioissa :)


    • Polvi ongelmainen

      Itsellä on mennyt polvi useaan otteeseen sijoiltaa ja aina ottaa yhtä kipeää. Itellä on mennyt vasenpolvi yhden kerran kokonaan sijoiltaan ja pakko myöntää itkin ja kiroilin silloin ERITTÄIN PALJON. Ja 2 kertaa on mennyt puoliksi sijoiltaan. Ja kerran on mennyt oikeapolvi puoliksi sijoiltaan. Joka kerta on itkua ja hammasta väännetty ja kiroiltu. Nyt menossa leikkaukseen joten innolla odottamassa miten käy.

      • ruuviapolveen

        Tässä teille jotka sanotte, että ei pysty polvileikkauksen jälkeen hyppimään tai muutenkaan liikkumaan: http://it.truveo.com/Arto-Saari-Mind-Field/id/1606235496 . Linkissä siis Suomen oma Arto Saari jonka polvet on leikattu useampaankin otteeseen ja silti näyttäs "ihan" hyvin pelittävän.


    • Anonyymi

      Monellako salibändärillä on nykyään tekopolvinivelet ja lonkat nuorisona tehdyn kunniakkaan uran jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe