aikuinen adhd-nainen??

+merisiili+

Näitä ja muita adhd-tekstejä lukiessa ja muutenkin on tullut vähitellen sellainen olo, että ehkä mulla onkin adhd, se ehkä selittäisi oudot piirteeni ja pitkän/toistuvan masennukseni.

olen käynyt joillakin adhd-liiton sivuilla ja siellä oli testi/piirreluettelo aikuisen naisen adhd-piirteistä. löysin paljonkin minuun sopivia,
esim. miltei täydellinen kyvyttömyys pitää hima ja paperit järjestyksessä. töissä jotenkin onnistuin pitämään tärkeät paperit mapissa, ehkä siksi että niitä samoja papruja tarvitsi minun lisäkseni 2 muutakin henkilöä. kotona energiaa ei sit riitäkään sellaseen. vuodesta toiseen etsin esim. verokorttia ja reseptejä pinoista pöydiltä tai lattialta. mies aina jurputtaa siitä, mutta eihän se auta! sillä itellä on paperit yleensä siististi mapeissa, eri aihepiireittäin kuten tiliotteet, asunto-osakeyhtiö,verot jne.

raha-asioissani olen täysin söhlä, tosin tulotkin on pienet yleensä olleet. olen toistuvasti 1-2 krt/vuodessa vetänyt stokkan tilikortin yli eli 500 e luottorajalla 1000 euron ostokset. (ihmettelen välillä, että kortti piippaa aikaisemmin!) sitten makselin niitä taas kuukausia. viime syksynä sentään maksoin sen kokonaan pois ja laitoin tilikortin pois, koska mies oli taas ihan hepulissa toistuvista tilinylityksistä. sen sijaan käytin pankkikorttia ns. omaluotolla, heh, eli vedin senkin yli joka kuukausi. välillä tuli muistutuksia ja jotain ylitysmaksuja. sitten tämän vuoden huhtikuussa vedin pankkikorttitilin yli 400 e, koska ajattelin, että ensi viikollahan on taas tilipäivä. mutta pankki hermostui ja pyysi palauttamaan kortin leikattuna. okei, palautin ja otin visa electronin, jota ei voi vetää yli. (mulle ja muille holtittomille rahankäyttäjille sopiva!)

välillä saan hirveitä raivareita tosi pienistä asioista ja saatan heittää esim. lautasen lattiaan, jotain mikä on esillä. kerran heitin hiustenkuivaajankin, joka tietty hajosi.

jossain näistä palstoista oli just keskustelu siitä, että monilla adhd/add-aikuisilla on oma minuus jotenkin hukassa eikä tiedä kuka on ja mitä haluaa. siltä on tuntunut jo pitkään. olen 30 yliopisto-opiskelija eli ollut siellä noin 100 vuotta kirjoilla enkä vielä valmistunut. opintotuki on tietty loppunut jo ajat sitten, eli olen sitten ollut erilaisissa töissä, aika paljon oman alan töissä on ollut kivaa mutta nyt niitä on vähänlaisesti enkä tiedä todellakaan mikä musta tulee ns. isona.

opiskelen helkutin hitaasti. voimat ja keskittyminen ja jaksaminen tms. ei riitä monen kurssin samanaikaiseen läpiviemiseen, vaikkei töitäkään olis paljon. teen kuitenkin opiskeluhommat aika hyvin eli yleensä tosi hitaasti, koska haluan oppiakin ja ymmärtää jotain, eli aikaa menee. ja saan yleensä hyviä numeroita, en kuitenkaan koko ajan vedä ylintä arvosanaa eikä se ole kai tarkoituskaan. en ole mielestäni perfektionisti.

sitten syömiseen liittyvät asiat. olen tosi kranttu syömään eli on hirveän paljon ruokia ja aineita joita en voi syödä niiden maun, hajun tai ulkonäön takia. muutamille juureksille ja hedelmille olen allerginen. esim. kesäkeitto, lihakeitto, sisäelinruuat, karjalanpaisti ja monet ns. perinteiset suom. ruuat ällöttää. esim.kaali. ja se, etten tiedä, mitä ruuassa on, epäilyttää myös! onneksi yliopistollakin on nykyään tarkat tuoteselosteet. inhoan epämääräisen näköisiä sekavia kala/liha/kasvispatoja ja kastikkeita, joista ei saa selvää mitä niissä on. paras on tietty esim.kalapihvi/lihapihvi, joka on yhtenä palana, niin että näen mitä siinä on. tai selkeä pasta,salaatti, pitsa. omatekemä. osa miehen tekemistä ja joidenkin kaverien. anopin ruuissa voi olla mitä tahansa ylläreitä.

aistiyliherkkyys. varsinkin ärsyyntyneenä inhoan kosketusta. toisaalta käyn mielelläni hierojalla (niska, hartia, selkä) tai kasvohoidossa.

yliherkkyys hajuille ja mauille. osa kosmetiikan hajuista on sellasia että ne yököttää ja tukahduttaa. kosmetiikka-allergioita mulla on vain muutamia eikä ne tod.näk. liity näihin hajuällötyksiin, joita on mm. mirame ja lipsil huulirasvat,monet nivean voiteet, vitalis, tummeli (jotkut käyttää sitä käsivoiteena vaikka ei käy navetan lähelläkään!) jne. olen joutunut kieltämään miestäni käyttämästä miramen huulirasvoja, koska ne haisee niin kuvottavalle.

yliherkkyys äänille. monet pienetkin, mutta toistuvat äänet saa mut raivon partaalle. esim. sellainen, että lapseni (ei ihan pieni enää) pompottaa ilmapalloa kattoon!

jostain luin, että adhd-potilailla on myös usein allergioita. mulla ainakin on, eläimet, siitepölytja niiden ristiallergioita, kylmäurtikaria, pöly, ehkä jotkut värit/vaatteiden saumat ja langat.

toistuvat masennus-unettomuuskaudet. nyt taas menossa fevarin-mielialalääke. talvisin usein osan aikaa joku nukahtamislääke, esim. stilnoct. mulle on suositeltu pitkäaik. terapiaa ja olen nyt ollut yths-jonossa terapiaan puolisen vuotta ja kyllä vituttaa tää jonotus.

jonkun listan mukaan adhd-persoonan luontainen unirytmi ois noin 02/03-11. kävis mulle hyvin ja välillä nukunkin siten. aikaiset aamut aina olleet tuskaa, koska yleensä vaikeeta saada unta ajoissa, vaikka ois väsynytkin. aivot menee ylikierroksilla, kaikki tavallisetkin asiat pyörii päässä.

tässä näitä piirteitä. toiv. joku jaksoi lukea loppuun. kuulostiko tutulta? pääsisköhän hesan yths:n kauttaa neurologille??

18

8307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

      Aika lailla on noita piirteitä sulla kyllä havaittavissa. En ainakaan osaa kuitenkaan tuo tekstin perusteella sanoa sinusta mitään. Pitäisi tuntea ihminen luonnossa, jotta voisi sanoa, onko kyse ADHD:sta.

      Itsekin täytän joitain ADHD-piirteitä. Normaalia enemmän. Kuitenkaan piirteitä ei ole ihan niin paljoa, kuin aidolla addilla.

      Tuon kuvauksesi perusteella voisin sanoa, että muistutat enemmän aspergerista, kuin addia.
      Aspergerit ovat masentuvaisia ja masennus aiheuttaa myös varmaan sen, että sinulla on ongelmia järjestyksenpidossa.
      Muuten as-henkilö pitää järjestyksestä. ADHD-henkilö ei niin välittäkkään järjestyksestä.

      Raivarit sopis ainakin hyvin aspergeriin sulla.

      • +merisiili+

        Hajuyliherkkyydestä muistin, että yleensä kaikkien autojen ja bussien hajut ällöttää ihan hirveesti ja matkapahoinvointia on aina ollut. Jotkut väittää, ettei niiden auto muka haise millekään - aina haisee pöly, muovit, bensa jne. Ja varsinkin bussissa se liike tuntuu pahalta, eli se että silmän ja tasapainoaistin välittämä tieto on ristiriitaista.

        Onko tuttua?


      • ritalin
        +merisiili+ kirjoitti:

        Hajuyliherkkyydestä muistin, että yleensä kaikkien autojen ja bussien hajut ällöttää ihan hirveesti ja matkapahoinvointia on aina ollut. Jotkut väittää, ettei niiden auto muka haise millekään - aina haisee pöly, muovit, bensa jne. Ja varsinkin bussissa se liike tuntuu pahalta, eli se että silmän ja tasapainoaistin välittämä tieto on ristiriitaista.

        Onko tuttua?

        Hajut kyllä tuntuu voimakkaasti. Jotkut on epämiellyttäviä, jotkut miellyttäviä. : ) Haistan kyllä aika erikoisesti hajuja.
        Haju-yliherkkyyttä on tosiaan assissa ja addssa ja adhdssa.

        Usein, kun lukee tuolta netistä noita juttuja, niin adhd ja as voi vaikka vaikuttaa ihan samoilta. Mutta käytännössä ne on ihan erilaiset. Kuten sanoit, ettet ole ylivilkas. ADD ja AS onkin sitten paljon enemmän samanlaisia keskenään.

        Tuo tasapainoaistin ongelma ei liity käsittääkseni suoraan ADHDhen ADDhen, tai ASiin. Se on erillinen vika ja johtuu ainoastaan tasapainoelimen viasta. Ja sen vian pystyy korjaamaan, toisin kuin keskittymishäiriön.


      • Älä peitä oireita, vaan kar...
        +merisiili+ kirjoitti:

        Hajuyliherkkyydestä muistin, että yleensä kaikkien autojen ja bussien hajut ällöttää ihan hirveesti ja matkapahoinvointia on aina ollut. Jotkut väittää, ettei niiden auto muka haise millekään - aina haisee pöly, muovit, bensa jne. Ja varsinkin bussissa se liike tuntuu pahalta, eli se että silmän ja tasapainoaistin välittämä tieto on ristiriitaista.

        Onko tuttua?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000018923852


      • tavatonko

        "Muuten as-henkilö pitää järjestyksestä. ADHD-henkilö ei niin välittäkkään järjestyksestä."

        Eipäs pidä tuo paikkaansa.

        Asseja on yli- ja alityyppejä. Äärilaitoja.
        Autismin kirrjoa molemmat ja ovat nykyisin päällekkäinduiagnosoituja sekä as, että adhd ja muut add, yms. versiot.
        On tourettea, dysfaasia, ties mitä usein mukan, spastista jäänitystä, jne.

        Lekurit osaa yhdessä oireisen määrittää mistä on kysymys. Maallikkoraati ei ratko virallisia DG:tä.


      • tavatonko
        tavatonko kirjoitti:

        "Muuten as-henkilö pitää järjestyksestä. ADHD-henkilö ei niin välittäkkään järjestyksestä."

        Eipäs pidä tuo paikkaansa.

        Asseja on yli- ja alityyppejä. Äärilaitoja.
        Autismin kirrjoa molemmat ja ovat nykyisin päällekkäinduiagnosoituja sekä as, että adhd ja muut add, yms. versiot.
        On tourettea, dysfaasia, ties mitä usein mukan, spastista jäänitystä, jne.

        Lekurit osaa yhdessä oireisen määrittää mistä on kysymys. Maallikkoraati ei ratko virallisia DG:tä.

        Edellisessä viestissä näppislyöntivirheitä.. en tiä mistä voi korjata valmiin tekstin.. olkoot, saa kait siitä selvää?


    • ambivalenttineN

      ...niin laitappa mailia. Täällä ois sun kohtalotoverisi. Lääkityskin (fevarin) on sama kuin sinulla. Ois mukava vaihtaa ajatuksia. Mailiosote on tossa mun profiili sivulla.

    • klassinen Asbergtapaus

      Itse olen dg.n saanut assimies. HDAD opiskelu on tosivaikeaa.
      Oma elämäni helpottui kun ei enää tarvinnut hakea syytä erilaisuudelleen.

      Merisiili sopisi sisarekseni; niin kaikessa täsmää omiini, depressiota myöten.
      Avovaimoni sanoi suhteemme alussa lähtevänsä toimivampaan suhteeseen.
      Liekö hänkin sit assi. Yks yhteinen piirre meillä on.
      Keräämme nurkkiin tarpeetonta poisheitettävää kamaa. Kama ei ole rahaa.

    • asiaa tunteva

      Aspergereilla meni nyt arvuuttelut metsään. Kyllä tarkkaavaisuuden ongelmat näyttävät olevan merkittäviä. Aspergeria eivät tee aistiyliherkkyydet, vaan niitä on ihan yhtä lailla tarkkaavaisuushäiriöisillä. Muistutan, että lääkärit pitävät erotusdiagnostisena kriteerinä katsekontaktin ottamista. Jos siinä on merkittäviä ongelmia, menee Aspergerin puolelle.

      Onnea vaan diagnosointihullunmyllyyn. HYKSissä toimii neuropsykiatrian poliklinikka, joka toitottaa itseään asiantuntijayksikkönä, mutta sinne on ainakin vuoden jono. YTHS lähettää ADHD-epäilyt em. HYKSin jonoon.

      Masennustaustalla oleva tarkkaavaisuushäiriötä itsellään epäilemään alkavalla henkilöllä on suuri vaara jäädä diagnosointikuplan uhriksi. Tarkkaavaisuushäiriön inattentiivinen muoto diagnosoidaan erittäin usein virheellisesti masennukseksi, varsinkin jos jaksot ovat toistuneet. Tämä taas johtaa siihen, ettei tähän mennessä tehokkaimmaksi todettua stimulanttilääkitystä aloiteta. Lääkityksestä puhun sen takia, että se on vähintä, mitä arjen sotkujen edes minimaaliseen selvittämiseen lääkärit voivat armollisesti määrätä.

      Depressiopotilaalle taas ollaan vääntämässä menolippua pitkäaikaisiin terapioihin, vaikka niiden vaikutukset tiedetään enemmänkin vahingollisiksi. Kyllä tarkkaavaisuushäiriöistäkin saa terapoida, mutta kaiken täytyy tapahtua oireyhtymästä käsin. Tarkkaavaisuushäiriöisen ansa on tarkkaavaisuuden häiriö. Miten hemmetissä psykiatrit eivät tajua sitä, että ADHD-henkilö viedään elämään menneisyyteensä, kun varsinkin lapsuutta vatkataan vatkaamasta päästyäkin?

      Kyllä on paljon tekemistä tässä asiassa, sillä lääkärikunta on aikuisiän tarkkaavaisuushäiriön kanssa pihalla kuin mopo ja vielä sateessa.

      • +merisiili+

        Kiitos sinulle ja muille viesteistänne. vastaan pidemmin myöhemmin. Mutta mikä on masennuksessa inattentiivinen vaihe? Ja millaista stimulanttilääkitystä tarkoitat?

        ovatko luettelemani ongelmat todella tarkkaavaisuuden häiriöitä - no ehkä kai sitten, koska opiskeluun keskittyminen on välillä tosi vaikeaa? Adhd-piirteissä mainitaan usein luki-häiriöt, niitä mulla ei kuitenkaan ole. sen sijaan matikka on ollut vaikeeta sen jälkeen, kun jakolasku tuli viidennellä.


      • +merisiili+
        +merisiili+ kirjoitti:

        Kiitos sinulle ja muille viesteistänne. vastaan pidemmin myöhemmin. Mutta mikä on masennuksessa inattentiivinen vaihe? Ja millaista stimulanttilääkitystä tarkoitat?

        ovatko luettelemani ongelmat todella tarkkaavaisuuden häiriöitä - no ehkä kai sitten, koska opiskeluun keskittyminen on välillä tosi vaikeaa? Adhd-piirteissä mainitaan usein luki-häiriöt, niitä mulla ei kuitenkaan ole. sen sijaan matikka on ollut vaikeeta sen jälkeen, kun jakolasku tuli viidennellä.

        Löysin inattentiivisen monilta adhd-sivuilta ja myös tietoa add:sta. Todennäk. mulla onkin se, koska en ole ylivilkas vaan enemmänkin alivilkas. Yleisin luonnehditna, jolla puolitututkin kuvaa mua on "rauhallinen." Ja naisillahan tää add on yleisempää?

        Löysin myös lisää itseeni sopivia piirteitä: alisuoriutuminen! Olen mielestäni lahjakas alisuoriutuja. Hommat vaan jää usein kesken; ensin saatan olla hyvinkin kiinnostunut, mutta alkuinto lopahtaa usein pian.Ja itsetunto on nyt ollut pitkään poikkeuksellisen matala johtuen eräistä ent. työpaikkaani liittyvistä asioista - mulla ei ole enää sellasta ammatillista identiteettiä mikä oli 3-4 vuotta sitten.

        Johtuneeko add osin synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta? Olen syntynyt keisarinleikkauksella 1 kk ennen laskettua aikaa, eli ehkä ei ole ollut hapenpuutetta. Luullakseni sektio oli suunniteltu ja kiireetön. Mutta sen sijaan 70-luvun alussa kun olen syntynyt, konjakki oli käypä "lääke" pitää liian aikaisin syntymään yrittävä kohdussa! Eli mut on pidetty viiminen kuukausi konjakkinaukuilla sisällä. Nykytiedon mukaanhan se olisi aivan järjetöntä!

        Sitten rupeaa tietty mietittyttämään, että mitäköhän add-piirteitä tyttärelläni on... esim. tietynlainen sosiaalinen arkuus on aina ollut huomattava, vaikka paras kaveri onkin ja muitakin kamuja.


      • asiaa tunteva
        +merisiili+ kirjoitti:

        Kiitos sinulle ja muille viesteistänne. vastaan pidemmin myöhemmin. Mutta mikä on masennuksessa inattentiivinen vaihe? Ja millaista stimulanttilääkitystä tarkoitat?

        ovatko luettelemani ongelmat todella tarkkaavaisuuden häiriöitä - no ehkä kai sitten, koska opiskeluun keskittyminen on välillä tosi vaikeaa? Adhd-piirteissä mainitaan usein luki-häiriöt, niitä mulla ei kuitenkaan ole. sen sijaan matikka on ollut vaikeeta sen jälkeen, kun jakolasku tuli viidennellä.

        Tarkkaavaisuushäiriössä ja Aspergerin oireyhtymässä on paljon yhdensuuntaisia asioita, jotka pitää kuitenkin ymmärtää oireyhtymän kokonaisympäristön kautta. Sanoilla kukin ymmärtää sen mitä ymmärtää ja monesti nämä em oireistojen luonnehdinnat kuulostavat itsestä tarpeeksi hyviltä molemmat. Vertaispiireissä kuitenkin monesti alkaa selvitä tarkemmin mistä on kysymys, koska vertaistoiminnassa mukana olevat oppivat toisiltaan ja yllyttävät muitakin tekemään havaintoja ja niistä verbaalisia kiteytyksiä.

        Lukihäiriö klassisessa mielessä ja tarkkaavaisuushäiriö lomittuvat. Keskittymisen vaikeus on oppimisen vaikeus, sillä jos ei ole pääsyä tarkkaavaisuustyökalun käyttöön, ei pysty keskittymään, mitään ei tallennu lyhytaikaiseen muistiin ja sitä kautta ei myöskään pitkäaikaiseen, joten oppimista ei yksinkertaisesti pysty syntymään.

        Lukihäiriö on tietysti yksi tärkeä asia ja vaikuttaa ihmisen elämään, mutta sen olemassa- tai poissaolo ei vaikuta tarkkaavaisuushäiriön toteamiseen. Tai ei ainakaan saisi vaikuttaa. Mainitsemasi matematiikan työstämisen hankaluus jakolaskun jälkeen on kuvaavaa tarkkaavaisuushäiriölle, mutta korjattavissa. Aikuisena voi monia asioita ymmärtää uudelleen elämänkokemuksen ja leikkimielisyyden avulla. Ja se oppi meneekin sitten selkäytimeen asti ja se on KIVAA.

        Siis masennuksessa ei ole inattentiivista vaihetta. Luepa uudelleen, niin en kirjoittanut.

        Tarkkaavaisuushäiriö ilmenee kahdella tavalla, ulkoisesti havaittavana motorisena rauhattomuutena ja ajatusten hullunmyllynä. Molemmilla henkilö yrittää nopeuttaa hidasta aivoliikennettään.

        Suomessa ollaan jälkijunassa esim. sellaisen laajemmin tunnettavan tiedon kanssa, että tarkkaavaisuushäiriön alivilkkaan muodon tunteminen on varsinkin aikuisdiagnostiikkaa tekeville lääkäreille tärkeämpää kuin hyperaktiivisen muodon. Sehän näkyy päältä, vaikka aikuiset eivät enää seinillä kiipeilekään.

        En ryhdy tässä selittämään stimulanttilääkitystä, koska siitä on tietoa esim. Suomen AD/HD-Aikuiset ry:n sivuilla http://adhd-aikuiset.org


      • ritalin
        +merisiili+ kirjoitti:

        Löysin inattentiivisen monilta adhd-sivuilta ja myös tietoa add:sta. Todennäk. mulla onkin se, koska en ole ylivilkas vaan enemmänkin alivilkas. Yleisin luonnehditna, jolla puolitututkin kuvaa mua on "rauhallinen." Ja naisillahan tää add on yleisempää?

        Löysin myös lisää itseeni sopivia piirteitä: alisuoriutuminen! Olen mielestäni lahjakas alisuoriutuja. Hommat vaan jää usein kesken; ensin saatan olla hyvinkin kiinnostunut, mutta alkuinto lopahtaa usein pian.Ja itsetunto on nyt ollut pitkään poikkeuksellisen matala johtuen eräistä ent. työpaikkaani liittyvistä asioista - mulla ei ole enää sellasta ammatillista identiteettiä mikä oli 3-4 vuotta sitten.

        Johtuneeko add osin synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta? Olen syntynyt keisarinleikkauksella 1 kk ennen laskettua aikaa, eli ehkä ei ole ollut hapenpuutetta. Luullakseni sektio oli suunniteltu ja kiireetön. Mutta sen sijaan 70-luvun alussa kun olen syntynyt, konjakki oli käypä "lääke" pitää liian aikaisin syntymään yrittävä kohdussa! Eli mut on pidetty viiminen kuukausi konjakkinaukuilla sisällä. Nykytiedon mukaanhan se olisi aivan järjetöntä!

        Sitten rupeaa tietty mietittyttämään, että mitäköhän add-piirteitä tyttärelläni on... esim. tietynlainen sosiaalinen arkuus on aina ollut huomattava, vaikka paras kaveri onkin ja muitakin kamuja.

        Niin, tosiaan voisin vaikka kysyä sinulta muutamia kysymyksiä, jotka voisivat paremmin antaa kuvaa oireyhtymästäsi.

        Alisuoriutuminen on varmaan yleistä ADHDssa, ADDssa ja ASsissa.
        Sosiaaliset taidot korostavat omia vahvuuksia. Koska näillä ei ole sosiaalisia taitoja ja lisäksi on muita puutteita, niin lahjakkuudet eivät mainosta itseään kovinkaan paljoa.

        Erityisesti aspergerissa on myös vaikeuksia matematiikan kanssa. Assi ajattelee loogisesti, mutta hän ei hahmota matematiikkaa normaalilla tavalla.

        Hapenpuutteen on arveltu vaikuttavan häiriöihin, mutta myös yli kaksi viikkoa etu-ajassa syntyneillä on suuri riski olla jollain tavalla erikoisia.
        Jo viikon etu-ajassa syntyneillä on suurempi todenäköisyys olla neurologisesti epätyypillisiä, mutta tuo, että olet syntynyt kuukauden etu-ajassa on jo todella paljon.


      • asiaa tunteva
        +merisiili+ kirjoitti:

        Löysin inattentiivisen monilta adhd-sivuilta ja myös tietoa add:sta. Todennäk. mulla onkin se, koska en ole ylivilkas vaan enemmänkin alivilkas. Yleisin luonnehditna, jolla puolitututkin kuvaa mua on "rauhallinen." Ja naisillahan tää add on yleisempää?

        Löysin myös lisää itseeni sopivia piirteitä: alisuoriutuminen! Olen mielestäni lahjakas alisuoriutuja. Hommat vaan jää usein kesken; ensin saatan olla hyvinkin kiinnostunut, mutta alkuinto lopahtaa usein pian.Ja itsetunto on nyt ollut pitkään poikkeuksellisen matala johtuen eräistä ent. työpaikkaani liittyvistä asioista - mulla ei ole enää sellasta ammatillista identiteettiä mikä oli 3-4 vuotta sitten.

        Johtuneeko add osin synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta? Olen syntynyt keisarinleikkauksella 1 kk ennen laskettua aikaa, eli ehkä ei ole ollut hapenpuutetta. Luullakseni sektio oli suunniteltu ja kiireetön. Mutta sen sijaan 70-luvun alussa kun olen syntynyt, konjakki oli käypä "lääke" pitää liian aikaisin syntymään yrittävä kohdussa! Eli mut on pidetty viiminen kuukausi konjakkinaukuilla sisällä. Nykytiedon mukaanhan se olisi aivan järjetöntä!

        Sitten rupeaa tietty mietittyttämään, että mitäköhän add-piirteitä tyttärelläni on... esim. tietynlainen sosiaalinen arkuus on aina ollut huomattava, vaikka paras kaveri onkin ja muitakin kamuja.

        Kyllähän synnytyksen kulku kannattaa tutkia ja pyytää äidin papereista kopio synnytyskertomuksesta.Kun paperin saa käsiinsä, siinä voi tulla ilmi asioita, joista ei suusanallisesti ole ennen mainittu. Kopion saa liittämällä äidin sosiaaliturvatunnuksen hakemukseen. Kopiohakemus osoitetaan sen kunnan terveyskeskuksen - tai sairaalan arkistolle, jossa on syntynyt. Pyyntö pitää olla aina kirjallinen.

        Toinen asia on luoda mielikuvissa katsaus omiin vanhempiin ja sukuihin. Yleensä sieltä alkaa pullahdella esiin henkilöitä, joiden elämänkaaressa onkin äkkiä jotain tuttua...

        Se, miten paljon mahdollinen hapenpuute synnytyksessä todellisuudessa on vaikuttanut yksittäisen henkilön tarkkaavaisuushäiriön syntymiseen on aika tavoin mahdoton selvitettävä. Jos ulkoisia merkkejä on havaittavissa, niin se on asia erikseen, mutta näin ei yleensä ole tavallisen aikuisena diagnosoitavaksi hakeutuvan henkilön kohdalla. Varsinkin silloin, jos perinnöllisyys on ilmeinen. Hapenpuute mainitaan rikkana rokassa.

        Muistutan, että tarkkaavaisuushäiriön toteamiseen tarvitaan merkittävät ongelmat eksekutiivisten toimintojen alueella; oman toiminnan suunnittelussa, suunnitelmien toteuttamisessa, väliaika-arvioinnissa ja tavoitteeseen pääsemisessä. Tältä pohjalta voidaan tarkasetella vaikka niin mitättömältä tuntuvaa asiaa kuin hampaiden pesua.

        Jotta aikuinen voidaan todeta tarkkaavaisuushäiriöiseksi, lapsuudesta täytyy löytyä merkkejä siitä. Tämä asia on Akilleen kantapää lääkäreille. Jotkut edellyttävät henkilöltä kaikkien diagnosointikriteerien täyttymistä lapsuudessa. Toinen lääkäri ei ymmärrä hänelle kerrottuja esimerkkejä ja jää odottamaan timantin löytymistä. Jos mikään ei miellytä häntä, ei hän totea häiriön olemassaoloa. Kolmas ei hyväksy sitä, että oireilu leimahtaa muiden havaittavaan määrään vasta murrosiässä. Kaikki nämä virheet voivat johtaa siihen, että varsinkin inattentiivinen aikuinen jää diagnosoimatta, saamatta apua ja lähetetään depressiorataa kiertämään.


      • Vaimo aspergeiselle

        Miehelläni on tarkkaavaisuushäiriö. Ennekuin ymmärsin sen, raivostuin usein hänen käyttäytymisestään ja etenkin siivottomuudestaan. .

        Hän säästää kaiken kaman. Hänen makuuhuoneensa ja kotikonttorinsa ovat likaisia kuin savipohjainen maja, enkä saa siivota.

        Mitä neuvoksi? Kun hän sanoo "Et saa siivota" , niin tarkoittaako hän sitä? Voiko hän pahoin, jos on siistiä? Vosinko kuitenkin saneerata hänen huoneensa, kun hän esim. on matkoilla. Hänelle on helpompi löytää tavaroitansa kun on hullunmylly huoneessa. En enää jaksa sen epäsiivon kanssa, pelkään myös että saamme lutikoita taloon. En voi sanoin kuvata, kuinka saastaista hänen huoneessaan on.

        Hänellä on teknillinen koulutus ja hän oli töissä menestyksellä eläkeikään asti. Tosin tiedän, että hänen työpaikallaan moitittiin hänen huoneensa epäsiivoa - mutta hän oli etevä tehtävissään. Hän kärsii myös lukuhäiriöistä, mutta kaiken mitä hän on oppinut kuuntelemalla, muistaa hän lopun ikäänsä, yksityiskohtaisesti.

        Ymmärrän, että en voi opettaa hänelle siisteyttä siinä iässä, mutta kuinka käyttäytyisin kun itse en siedä kaatopaikkaa talomme alakerrassa, jossa hänen "valtakuntansa" sijaitsee?


    • asiaa tunteva

      Anteeksi tökeryyteni! Totta kait sinä olet elämäntarinasi takana ja minä kirjoitin vain tapauksesta. Anteeksi. Toivotan voimia avun hakemiseen.

    • ja pipa täytyy pitää kireel...

      Kuulostaa tutulta, merisiili :D !

      Eipä mulla muuta diagnoosia ole kuin oman äiteen toteamat niin kauan kuin muistan, että ollaan ihan outoa sakkia :D . Hän itsekin lukeutuu porukkaan jollain tapaa, on minun mielipiteeni :D .

      Tietysti tuo "olla hukassa" on suurin ongelma. Se vaikuttaa niin moniin asioihin. Olen ohjautunut luovalle alalle, mutta sekään ei oikein onnistu, kun siinä pitäisi luoda itse rutiinit arjenhallintaan ja kuvaan kuuluisi kaikenlaiset kontaktinotot, monimutkaiset talouskuviot jne. eikä se oikein onnistu minulta...Niin ressaavaa, että koko luovuus on tyrehtynyt, valitettavasti.

      Olin/olen kiinnostunut myös kouluttautumisesta ja siihen sisältyvästä teoreettisesta puolesta paljon, mutta tiedän,että lukupuoli ei onnistu pitkäjännitteisesti - keskittyminen on vaikeaa ja olen todella hidas oppija (tämä selvinnyt minulle oikeastaan vasta viimevuosina, kun kelailin aiempaa koulumenestystäni tai menestymättömyyttäni). Eikä kyse ole siitä, että haluaisin vain kaikki hetitässänyt. Kärsivällisyyttä olen kyllä saanut jonkunverran etenkin ymmärtäessäni olevani erilainen oppija :) .

      Olen päätynyt nyt, vihdoin, kokeilemaan jotain ihan "tavallista" työtä, ammattia. Tuntuu, että työn kautta oppiminen olisi minulle todella antavaa :) . Olenkin vähän tutustunut mahdollisesti tulevaan uuteen alaan, joka on siis täysin muuta kuin mitä olen aiemmin opiskellut. Tässä työssä olisi rutiineillakin tärkeä merkitys. Haastetta lisää se, että pitäisi olla sosiaalinen. Olen yllättynyt, että se onnistuu minulta joltaisestikin, sen verran että sillä pärjäisi. Heittäytyminen on ollut paras tapa tuohon sosiaalisuuden lisäämiseen. Mutta olen myös kohdannut pari isoa kompastuskiveä arjentyönraatajan tekemisissä minulle;
      ymmärrän toisinaan ohjeet täysin "omalla tavallani" vaikka kuinka päätänkin, kelailen asiaa ja sanon, että "ymmärrän" . Lopputulokseni on varmaan joskus hämmentävää työtovereille. Joku voi pitää käytöstäni ylimielisenä, tahallisena sähläämisenä.
      Sitten käytännön töiden järjestys; on hienoa, että voi aloittaa hommat jonkun järjestyksen mukaan. Mutta, jos tulee joku pienikin yllättävä tilanne tai tapahtuma työn lomaan, voi "kovalevyni" ikäänkuin seota ja sen hallintaan saa kyllä käyttää paljon voimavaroja, etenkin siihen, ettei "kuppi mene nurin" itsellä eikä sosiaalisestikaan. Pitää muistuttaa itseä koko ajan, että vaikka tuokin on tehtävä, niin tuota ei voi tehdä vaikka se sitä vaatisikin. Eli töissä ei passaa tietenkään päämäärätön vaeltelu askareista toiseen kuten kotona voi tapahtua "aloin etsiä likaisia vaatteita pyykkiinlaitettavaksi, mutta matkalla huomasin papaeripinon jossa oli mapitettavia tärkeitä papareita, mutta niitä selatessani huomasin, että eräs kaavake oli täyttämättä ja etsiessäni sitä varten kynää .... jne." :D
      Niin työssä pitäisi olla hyvin täsmällinen ja tiedostaa tulevat siirrot jotenkin vaikka omakin ote saa näkyä. Mutta enhän mä tiedä mikä on "oma otteeni" .
      Voi kamalaa :( .

      Tuntuu, että turvallisin paikka minulle olisi työskennellä hyvin vähän vaativassat työssä, johon ei kuitenkaan kyllästyisi. Olisiko tämä sitten alisuoritumista?
      Vaikka tuollaiset hommat voisivat sopia sekavalle päälleni, niin silti uskon, että voisin kokea oloni monesti sellaiseksi, että tarttis päästä "pintaa syvemmälle". No, ehkä sen voisi tehdä sitten ahkeran harrastuneisuuden myötä? VAan kun tuntuu, että voimat eivät riitä haljeta moneen :( .
      Luojan lykky, että en ole sählännyt tähän sotkuun jälkipolvea. Vaikka ehkä olisin sitten keskittynyt intensiivisesti äitinäoloon, ken tietää.

      Niin, olen ollut löytävinäni monia piirteitä itsestäni, joita kuvaillaan noilla liiton sivuilla. Olen myös huomannut, että moni asia pätee mieheenikin :D . HÄn itsekin tuntee itsensä välillä monissa asioissa "kummalliseksi" . Minua ärsyttää todellakin välillä hänen nuo erityispiirteensä - keskittyminen asioihin niin, että mitään muuta ei tunnu mahtuvan silloin rinnalle. Itsekin ärsytän häntä myös tällä piirteelläni. Hänellä ei ole "rutiinipakkoa" kuten minulla on. Häntä raivostuttaa, kun olen niin arka rutiininpoikkeamista :D . Minulla tuon "rutiinipipon" löystyttäminen ei tarkoita valitettavasti samaa kuin "rentoutuminen" vaan päinvastoin, tuntuu, että hajoan omiin käsiini...

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta kuulostaa enemmän autismilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe