Selkärankareuman hoito?

DorisTi

Oon kohta viiskymppinen tätsyli, oon kärsinyt kohta kolmekymmentä vuotta kaikenlaisista nivel- ja selkäkivuista.
Diagnosoitukin on Fibroksi, välilevypullistuma leikattu -90, reumakokeita on otettu vuosien varrella useasti mut ei muutoksia.
monesti jo tunsin olevani vain päästä kipeä kun mun kipuja ei kukaan ole oikein todesta ottanut vaikka olen senvuoksi työkykynikin menettänyt kun en pysty istumaan, en seisomaan. Viimeinkin Tänä kesänä mulle suositeltiin yhtä reumatologia ja hän sanoi että mulla lähes varmasti on selkärankareuma!
Tutkimuksia ja lääkärikäyntejä on tulossa mut en malta odottaa vaan haluaisin kysellä teiltä arjen asiantuntijoilta:
miten teidän selkärankareumaa hoidetaan?
mikä on tulevaisuus? auttaako lääkkeet paranemaan?
Mulle liikkuminen ja vähäinenkin rasitus tuo melkoisia "sydänoireita", pulssi nousee kovasti, hiki virtaa. voiko liittyä reumaan?
Olisin tosi kiitollinen tiedoista!
Haluaisin muutenkin keskustella ihmisten kanssa joilla on sama tilanne kun mulla, oli sit diagnosoitu tai ei selkärankareumaksi!
Tuntuu että "terve" ihminen ei oikein ymmärrä tätä kipua ja ongelmaa, mulla liittyy myös masennus kuvioihin.
Kuivaa ja lämmintä kesän jatkoa kaikille!
Mulla ainakin on paras olo näin kesällä..

2

747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä nousee pulssi

Pakko sanoa, mutta jos liikunta aiheuttaa sulle tollasia "sydänoireita" kannattais varmaan liikkua enemmän. Korkealle nopeasti kohoava pulssi ja hikoilu kertovat huonosta kunnosta, ja ovat siis normaaleja. alapa vaikka kävellä päivittäin, 15 20 minuuttia reipppaasti, pidennä sitten vähitellen, myös jotakin jumppaa, pyöräilyä ja uintia.
      Minulle, nelikymppiselle reumaa sairastavalle, monipuolinen liikunta on tärkeää: lenkkeilyä, kuntosalia, monipuolista jumppaa. Kun lihakset ovat kunnossa niveletkin voivat paremmin ja ne "sydänoireetkin" muuten vähenee, mitä enemmän liikkuu. Selän oireita helpottaa kunnossa oleva selkälihaksisto.

• DorisTi

Joo, olen ihan samaa mieltä et mulla on tosi huono kunto; pyöräily on multa pannassa, vesijumppaa ja uintia (vain selkä) voin harrastaa vain lämminvesialtaassa noi on tietty vain "tekosyitä" huonolle kunnolle koska käveleen pystyn hyvin lyhyitä matkoja ja koirani kanssa niin teenkin vaihtelevasti. Nyt oon ilmottautunut venyttelyjumppaan joka on ainakin ennen mun rangalle sekä mun astmalle ollut sopivaa. Suurin ongelma mulla onkin liikunnan suhteen keskivaikea masennus joka lamauttaa välillä melkoisesti.
        Kiitos sulle vastauksestasi, yritän noudattaa ohjeitasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      120
      4019
    2. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3203
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      237
      2902
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      41
      2426
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1704
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      24
      1506
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1486
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      14
      1381
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      18