Vuotoa oli ollut koko heinäkuun. Useissa tutkimuksissa minulle vakuuteltiin, että ei ole vaarallista ja ei ole lapsivettä mukana. Menin normaalisti rakenneultraan, jossa huomattiin lapsiveden vähentyneet. Sen jälkeen kontrolliin, jossa lapsivettä ei enää juuri ollut. Sieltä naisten klinikalle kuulemaan totuus: lapsen mahdollisuudet selvitä olivat vähäiset. Pyysin 10vrk aikaa henkisesti valmistautua menetykseen. Mutta keskenmeno käynnistyikin itsestään samana päivänä. 11.8. meille syntyi suloinen pieni tyttö. Hän ei ehtinyt nähdä isää eikä äitiä, mutta saimme pitää hänet vierellämme. Ikävä on ylitsepääsemättömän syvä, enkä pysty käsittämään koko asiaa.
RV 21+3
12
4210
Vastaukset
- osaa
Ikäväähän se aina on, otan osaa.
MUtta kyllä se aurinko paistaa pilven takaa vielä teillekkin, voihan olla että lapsessa oli jotain vialla valmiiksi joka ei näkybnyt rakenneultrassa.
Otan osaa, antakaa surulle aikaa.- *Mymmeli
Ajatus "viasta" ei kyllä lohduta yhtään. Pieni oli niin täydellinen. Luulen että vika oli ihan jossain muualla. Kolmen kuukauden kuluttua selvinnee.
- Sofia 21
Olen tänne palstalle kirjoitellut jos jokusen kommentin asiasta oman kertomukseni lisäksi, ja voin sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu.
Itselläni oli ennenaikainen synnytys rv 23 2. Elämäni vaikein ja kamalin, mutta samalla kaunein hetki.
Tästä on kulunut nyt hieman yli 5 viikkoa ja jälkitarkastus olisi viikon päästä. Minulla kanssa vahva ajatus siitä, että lapsessa ei ole ollut vikaa, vaan odottelen jotain muunlaista selitystä. Lapsi oli niin hyvän kokoinen viikkoihinsa nähden ja elossa vielä synnyttyään…tosiseikkojenkin perusteella uskon siihen, että tälle oli jokin muu selitys. Lapsivedessä sen sijaan oli kuulemma ollut jotain outoa. Olisiko sitten jotain tulehdusperäistä..
Olo on pääsääntöisesti jo ihan hyvä, mutta kuten muillakin ja arvata saattaa, niin niitä heikompia hetkiä tulee aina välillä. Ikävä on aivan mahdoton ja voisi antaa mitä vain, että saataisiin meidän oma vauva takaisin. Jotenkin tähän uuteen arkeen on tottunut, mutta kyllä tämä tuntuu vaan niin epäreilulta... ja epätodellisellekin aina välillä.
Otan osaa suruusi ja toivottavasti teilläkin se elämä jatkuu siitä omalla painollaan. Tiedän, että elämällä on tarjottavana vielä minulle ja teillekin paljon onnea. Tosiasia kuitenkin on sekin, että elämään kuuluu myös nämä onnen varjopuolet, suru, ikävä… Jotenkin sitä vain löytää itsestään ihan uusia voimia, kun joutuu näin hankalaan tilanteeseen. Voimia kestää tämä menetys, voimia opetella elämään ”uudelleen” tämän jälkeen, ja voimia suunnitella tulevaisuuttakin.
Itse haaveilemme yhä vauvasta enkelivauvamme lisäksi. Ennen sitä odotti ja pelkäsi sitä synnytystä, ja nyt päällimmäisenä on pelko siitä, että saako edes synnyttää normaalisti.. mitä jos jotain taas meneekin vikaan. Toisaalta jos emme yritä, niin emme saa ikinä tietääkään miten käy. Joten rohkeutta kaikille muillekin seuraaviin raskauksiin ja toivotaan, että kaikki menee parhain päin.
Ja jaksamisia Sinulle. Ainakin oma elämäni on muuttunut paljon tämän tapauksen, mutta myös poikamme pienen elonhetken myötä. Lapseni muutti minut omalla ihanalla olemuksellaan ja meidän kahden välisellä yhteydellä. Hän antoi minulle jotain sellaista jota en ikinä ennemmin ole voinut tuntea, hän teki minusta äidin. Myös mieheni ja minun välit ovat lähentyneet ja tiivistyneet vielä entisestään. Kai se sitten on totta, ei elämä ota ellei se jotain annakin.- *Mymmeli
Kiitos ihanasta viestistä. On harvoja, jotka pystyvät ymmärtämään ihan oikeasti kokemalla saman.
Minulla on esikoistytär enkeli-vauvan lisäksi. Vaikka esikoinen helpottaa arkeen palaamista: aamulla on pakko herätä jne., niin menetystä hän ei pysty korvaamaan. Tosin on tieto siitä, että voi saada lapsia ja saa olla äiti.
Sydämeen sattuu. Minun on vielä vaikea tajuta asiaa todeksi. En ole uskaltanut kohdata ystäviä, pelkään niitä kysymyksiä "kuinka voit?".
Meillekin toivotaan kolmatta vauvaa. En kyllä uskalla ajatella niitä pelkoja mitä raskaus tuo tullessaan. Koska enää mikään ei voi olla varmaa.
Menetys on tiivistänyt meidän perhettä ja antaa varmasti uudenlaista voimaa. Suurin apu on ollut siitä, että jaksaa rakastaa ja pitää huolta omasta perheestä.
- itkuinen
Otan todellakin sydämestäni osaa teidän sanattoman suureen suruunne!
Itselläni 3 keskenmenoa (viimeisin vko sitten) ja vaikka en itse nähnyt vauvaani (ultrassa, en siis halunnut katsoa, kun sydämenlyöntejä ei löytynyt) oli vauva silti elämän ihanin asia ja meille tulossa, toisin kuitenkin meilläkin kävi, ja suru on mieletön!
Anteeksi että omaa menetystäni tässä aloin kirjoittaan, mutta jotenkin halusin sillä kertoa että tavallaan tiedän surunne!
Toivottavasti ymmärrät kirjoituksestani mitä yritän itkun seasta sanoa!
Toivon teille kaikkea hyvää lämpimien halauksien kera!- *Mymmeli
Olen pahoillani menetyksistäsi. Elämä on antamista ja saamista, välillä tosi rankkaa. Kertomuksesi antaa tukea, näin ei ole ihan yksin äitinä surun keskellä.
Kiitos sinulle, halauksia ja voimia!
- Enkelipojan äiti
Voimia sinulle hirmuisesti varmasti yhteen elämäsi vaikemmista koettelemuksista. Osaan kuvitella miltä sinusta tuntuu, sillä olen itsekin pienen enkelipojan äiti :(
Poikamme kuoli kohtuuni rv 25 1 melkoisen tasan kaksi kuukautta sitten, 30.6. Se oli täydellinen yllätys, tuona kyseisenä yönä vain heräsin suunnattomiin kipuihin ja supisteluihin enkä tuntenut enään poikamme liikkeitä, ja aamulla selvisi ultrassa pienen poikamme menehtyneen yön aikana. Edellisenä iltana tapahtuneesta poika vielä potki kovasti masussa :(
Rankan päivän käynnistelyjen jälkeen pieni poikamme syntyi 30.6.2006 klo:23.14. Painoa pienellä miehellä oli 775g ja pituutta 30cm.
Näimme pienen kun haimme hänet tänne kotikuntaamme patologian osastolta hautausta ja siunausta odottamaan, ja hän oli mitä kaunein ja täydellisin vauva. Ihan isänsä näköinen pikkuinen mutruhuuli...meidän pikkuinen.
Syyksi kuolemaan on nyt jälkikäteen selvinnyt istukan irtoaminen ja siitä aiheutunut kohdun sisäinen hapenpuute. Vuosin verta todella voimakkaasti kohtuuni, ja sen takia tilanne oli minullekin hyvin vaarallinen. Siitä kuitenkin selvisin, ja sain hyvää hoitoa.
Poikamme oli normaalisti kehittynyt, niin sisäisesti kuin ulkoisesti eikä mitään kromosomipoikkeavuuksiakaan löytynyt ruumiinavauksessa. Istukka oli täydellinen, mitään kolhuja eikä vauroita se ei ollut kokenut. Eikä minustakaan löytynyt mitään syytä, mikä olisi voinut istukan irtoamisen aiheuttaa...joten meidän tapauksessa kyseessä oli vain uskomattoman huono tuuri, ja se maksoi meille pienen poikamme hengen :(
Vaikeaa aikaa tämä on ollut, ensimmäiset kaksi viikkoa oli ne vaikeimmat. Välissä oli jo vähän helpompiakin hetkiä, mutta nyt mitä lähemmäs poikamme oikea laskettu aika tulee (12.10) sitä vaikeammaksi tämä elo tuntuu muuttuvan päivä päivältä, ahdistaa ja itkettää ja tuntuu etten selviä.
Varmasti suru on sinullakin hyvin voimakkaasti pinnassa ja anna itsellesi oikeus surra menetettyä lastanne. Sitä surun määrää ei voi kukaan muu tietää, kuin sellaiset jotka ovat sen kokeneet ja tiedän, miten tukahduttavan ja ahdistavan vaikeaa se on. Anna surulle aikaa ja olkaa toistenne tukena, vaikkei se nyt ehkä tunnu miltään kun sanon tämän, mutta aika parantaa haavat. Ei tätä koskaan unohda ja suru kulkee mukana läpi elämän, mutta se muuttaa muotoaan siedettävämmäksi, sellaiseksi jonka kanssa pystyy elämään. Enkä kyllä itse koe, että haluaisin tätä unohtaakkaan...pikkuinen poikamme on kuitenkin aina meidän ensimmäinen lapsemme ja kulkee muistoissamme mukana koko loppuelämämme ajan.
Tämä maailma on hirmuisen epäreilu paikka, sen olemme saaneet mekin kokea kovimman kautta. Mutta silti jotenkin se elämä on vienyt eteenpäin, ihana mieheni on auttanut minua jaksamaan ja yhdessä toisiamme tukien olemme päivä kerrallaan eteenpäin menneet...rakkaus on kyllä uskomatoman voima, joka auttaa jaksamaan vaikka kuinka pahalta tuntuu. Rakastakaa siis toisianne ja tukekaa ja puhukaa tunteistanne. Ajan kanssa helpottaa, mutta ei se koskaan kuitenkaan unohdu.
Voimia teille, surunne on vielä niin tuore että se on hyvinkin raastavaa vielä, varmasti pidemmän aikaakin. Monenlaisia etappeja tähän surutyöhön kuuluu, tuntuu että meillä se ensimmäinen etappi oli se, kun saimme siunattua poikamme haudanlepoon. Sen jälkeen tuli jälkitarkastus ja kuolinsyyn kuuleminen ja selvittäminen. Seuraavaksi on edessä oikean lasketun ajan kohtaaminen ja kaikki ne juhlapyhät, jotka meidän piti lapsemme kanssa tulevaisuudessa viettää.
Yksi etappi on ehkä myös se, että uskaltaa lähteä yrittämään uutta raskautta, niin pelottavalta kuin se tuntuukin. Uusi raskaus ei estä suremista ja rakastaa voi useampaakin lasta. Eli pikkuhiljaa, päiväkerrallaan eteenpäin, eikä kannate turhaan hoppuilla mihinkään.
Voimia siis vielä teille kovasti tulevaan, rankkaa se on, sen voin kokemuksesta sanoa, mutta silti kyllä se elämä voittaa!
Enkelipojan-äiti 6/06- *Mymmeli
Voi sinua pientä. Kiitos voimasta, jota viestisi antoi.
"Olit luonamme hetken, ihan pienen vaan.
Et pitemmälle enää jaksanutkaan.
Ei koskaan tavattu, tunnettiin vain,
liian pienen hetken sinut pitää sain."
(ystävältäni sain tämän runon, joka on ihan totta)
- osotteessa
groups.yahoo.com/group/pahkina
Otan osaa. Itselläni todettiin tarkastusten jälkeen hyytymistekijä v:n geenivirhe. Verihiutaleet liimautuvat toisiinsa liian hyvin ja ilmeisesti sen takia istukka oli puoliksi kuoliossa. Periaatteessa mukava saada selville, ettei ollut paska mäihä. Seuraavaa lasta ajatellen joudun aloittamaan piikitys kuurin samantien, kun testi näyttää plussa ja piikitys jatkuu 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Ihan mukavan hintasta hommaa (väh. 50 e/kk). Henkisesti en ole valmis yrittämään uutta. (la 21.9) Ehkä tulee toisen aika ehkä ei. Elämä voittaa.
- enkelilapsen äiti
melkein samaan aikaan itsellänikin ( rv 22) syntyi pieni enkelivauva...meillä oli pari viikkoa aikaa käsittää mitä oli tapahtumassa,sillä rakenneultrassa todettiin, että lapsivesi oli poistunut kokonaan ja elinaikaa lapselle annettiin noin viikko..luopumisen tuska on suuri ja sitä on vaikea oikeasti ymmärtää ennenkuin itse kokee tämän.voimia sinulle ja muista että lapsesi on enkelinä taivaassa!
- *Mymmeli
Olen pahoillani. Meillä syykin selvisi ja se oli streptokokkitulehduksen aiheuttama. Harmittaa vaan, kun sitä ei hoidettu ajoissa. Jouluna mennnään oman tytön haudalle viemään kynttilää-. Laskettuaika olisi ollut näinä päivinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1681773
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!551654Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1241251Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701211- 1111018
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa56921Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s90889La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt10806Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...57763- 59735